DECIZIE Nr. 93 din 4 martie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 64 alin.
2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 261 din 15 aprilie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Ioana Marilena Chiva - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 64 alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
exceptie ridicata de Laura Francisca Gaman in Dosarul nr. 25/2002 al Curtii
Supreme de Justitie - Completul de 9 judecatori.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, apreciind ca dispozitiile
criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 16 alin. (1) si
ale art. 21, invocand in acest sens si jurisprudenta Curtii Constitutionale in
materie (Decizia nr. 340 din 5 decembrie 2002).
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 4 noiembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 25/2002,
Curtea Suprema de Justitie - Completul de 9 judecatori a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 64
alin. 2 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Laura
Francisca Gaman intr-o cauza avand ca obiect plangerea formulata de autoarea
exceptiei impotriva refuzului Consiliului Superior al Magistraturii de a
propune Presedintelui Romaniei numirea acesteia in functie ca procuror la
Parchetul de pe langa Judecatoria Piatra-Neamt.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea exceptiei sustine
ca dispozitiile criticate creeaza o situatie discriminatorie intre cele doua
categorii de candidati la examenul de capacitate sustinut de judecatorii si
procurorii stagiari, conform Legii nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, deoarece textul criticat se refera numai la candidatii
admisi, nu si la cei respinsi, acestia din urma fiind in imposibilitate de a se
adresa unei instante pentru apararea drepturilor lor, ceea ce contravine
dispozitiilor art. 16 alin. (1), art. 20 alin. (2) si ale art. 21 din
Constitutia Romaniei, precum si prevederilor art. 6 paragraful 1 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Curtea Suprema de Justitie - Completul de 9 judecatori apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, dispozitiile
legale criticate fiind in concordanta cu prevederile constitutionale invocate
de autoarea exceptiei.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca pentru magistratii respinsi de doua ori la examenul
de capacitate opereaza de drept incetarea din functie in momentul celei de-a
doua respingeri, iar pentru cei admisi incetarea opereaza tot de drept, dar
numai daca nu au fost propusi de Consiliul Superior al Magistraturii pentru a
fi numiti magistrati definitivi in termenul prevazut de lege. Dispozitiile
criticate nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 21 referitoare la
accesul liber la justitie, intrucat ele instituie tocmai posibilitatea de a
ataca in justitie refuzul Consiliului Superior al Magistraturii de a propune
numirea magistratilor in functie de catre Presedintele Romaniei, printr-o
plangere suspensiva de executare. Referitor la presupusa incalcare a art. 16
alin. (1) din Constitutie, apreciaza ca dispozitiile criticate nu creeaza
discriminari intre cetateni pe criteriile stabilite de art. 4 alin. (2) din
Constitutie si de art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, invocand in acest sens jurisprudenta Curtii
Constitutionale (de exemplu, Decizia Plenului nr. 1/1994 si Decizia nr.
135/1996).
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, intrucat dispozitiile criticate nu instituie un tratament
discriminatoriu intre candidatii admisi si candidatii respinsi la examenul de
capacitate, iar, asa cum a statuat in mod constant Curtea Constitutionala,
principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, astfel incat, la situatii
diferite, tratamentul juridic nu poate fi decat diferit. Cu privire la accesul
liber la justitie, apreciaza ca dispozitiile criticate prevad posibilitatea
candidatilor declarati admisi la examenul de capacitate de a se adresa cu
plangere Curtii Supreme de Justitie impotriva refuzului Consiliului Superior al
Magistraturii de a propune Presedintelui Romaniei numirea lor in functie, insa
nu ingradesc posibilitatea candidatilor respinsi de a sesiza justitia pentru
apararea drepturilor, libertatilor si intereselor lor legitime. Totodata
apreciaza ca reglementarea procedurii de judecata apartine in exclusivitate
legiuitorului, potrivit art. 125 alin. (3) din Constitutie, astfel cum a
statuat in mod constant Curtea Constitutionala.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
64 alin. 2 din Legea nr. 92/1992, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997, cu modificarile si completarile
ulterioare, avand urmatorul continut: "Impotriva refuzului Consiliului
Superior al Magistraturii de a propune Presedintelui Romaniei numirea in
functie a magistratului, acesta se poate adresa cu plangere Curtii Supreme de
Justitie, in termen de 30 de zile de la expirarea termenului prevazut la alin.
1. Plangerea este suspensiva de executare. Curtea Suprema de Justitie judeca
plangerea in complet format din 9 judecatori. Hotararea pronuntata este
irevocabila."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea acesteia
apreciaza ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate urmatoarele
prevederi constitutionale:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 20 alin. (2): "Daca exista neconcordante intre pactele si
tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania
este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
De asemenea, autoarea exceptiei sustine ca dispozitiile criticate contravin
si prevederilor art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, care au urmatorul cuprins: "Orice
persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un
termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala,
instituita prin lege [...]"
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca Legea nr.
92/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, reglementeaza
in art. 58 - 64 examenul de capacitate pe care trebuie sa il sustina
magistratii stagiari - judecatori si procurori - pentru a fi numiti in functie,
prin decret al Presedintelui Romaniei, potrivit art. 47 din aceeasi lege,
examen care se sustine in fata unei comisii in compunerea prevazuta de lege si
ale carui rezultate sunt validate de Consiliul Superior al Magistraturii.
In continutul sau exceptia de neconstitutionalitate vizeaza omisiunea
legiuitorului de a permite si candidatilor respinsi la examenul de capacitate
posibilitatea de a se adresa cu plangere Curtii Supreme de Justitie.
Dispozitiile criticate nu se refera la validarea examenului de capacitate,
ci la situatia in care, dupa validarea examenului, Consiliul Superior al
Magistraturii refuza sa propuna Presedintelui Romaniei numirea in functie a
magistratului care a fost declarat reusit la examen. Numai in acest caz expres
prevazut de lege magistratul se poate adresa cu plangere Curtii Supreme de
Justitie.
Curtea constata ca dispozitiile criticate nu contravin principiului
constitutional al egalitatii cetatenilor in fata legii, intrucat prevederile pe
care le cuprind se aplica in mod egal tuturor persoanelor pe care le vizeaza,
si anume candidatilor declarati admisi la examenul de capacitate, care insa -
din motive a caror temeinicie poate fi apreciata de justitie - nu au fost
propusi de Consiliul Superior al Magistraturii pentru a fi numiti de
Presedintele Romaniei.
De asemenea, Curtea retine ca, in cadrul procedurii prevazute de art. 64
din Legea nr. 92/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
candidatii declarati nereusiti la examenul de capacitate nu se afla in aceeasi
situatie juridica cu cei declarati reusiti la examenul de capacitate, astfel ca
tratamentul diferentiat ce li se aplica - in ceea ce priveste folosirea cailor
de atac in justitie - nu incalca prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie,
fiind justificat in mod obiectiv si rational.
Pe de alta parte, Curtea observa ca dispozitiile art. 21 din Constitutie si
ale art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale au in vedere accesul la justitie pentru apararea
drepturilor si a intereselor legitime, adica a acelor drepturi si interese care
sunt reglementate prin lege.
Or, posibilitatea de a ataca rezultatele unui examen sau ale unui concurs
nu constituie un drept de sine statator, reglementat ca atare prin lege, ci un
mijloc de realizare a dreptului de a obtine functia pentru care s-a organizat
examenul sau concursul, prin intermediul procedurilor de examen sau de concurs
pe care legea le reglementeaza.
A decide altfel ar insemna sa se recunoasca organelor de justitie
competenta de a se substitui examinatorilor, de a invalida evaluarile facute de
acestia si de a le inlocui cu evaluarile proprii ale judecatorilor, ceea ce ar
excede in mod evident atributiilor instantelor judecatoresti.
Ca atare, Curtea constata ca textul criticat nu contravine prevederilor
art. 21 din Constitutie si nici ale art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece nu contine
norme restrictive privind accesul la justitie al persoanelor la care se refera
ci, dimpotriva, stabileste dreptul acestora de a se adresa cu plangere Curtii
Supreme de Justitie.
Cu privire la dispozitiile legale criticate, Curtea s-a mai pronuntat prin
Decizia nr. 340 din 5 decembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 140 din 4 martie 2003, respingand exceptia de
neconstitutionalitate. Neintervenind elemente noi de natura a determina
reconsiderarea jurisprudentei Curtii, considerentele si solutia acestei decizii
raman valabile si in prezenta cauza.
Fata de cele mai sus aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 64 alin. 2
din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Laura Francisca
Gaman in Dosarul nr. 25/2002 al Curtii Supreme de Justitie - Completul de 9
judecatori.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 martie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiva