DECIZIE Nr.
948 din 23 septembrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 214 1-214 3 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 706 din 17 octombrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, excepţie ridicată de Dragoş Topală în Dosarul nr.
1.219/302/2008 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă.
La apelul nominal răspunde avocatul Gheorghe Piperea,
cu împuternicire avocaţială depusă în şedinţă, pentru autorul excepţiei de
neconstituţionalitate, lipsă fiind cealaltă parte, faţă de care procedura de
citare este legal îndeplinită.
Având cuvântul, apărătorul autorului excepţiei de
neconstituţionalitate solicită admiterea acesteia astfel cum a fost formulată,
chiar dacă aparent dispoziţiile de lege criticate au fost abrogate prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008. Arată că această abrogare nu s-a
făcut potrivit dispoziţiilor Codului fiscal, adică prin lege şi începând cu
noul an bugetar, şi, ca atare, dispoziţiile art. 2141-2143 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal sunt în vigoare. Cu privire la fondul excepţiei
de neconstituţionalitate, susţine că dispoziţiile de lege criticate contravin
prevederilor art. 11 şi ale art. 148 din Constituţie, precum şi celor ale art.
90 din Tratatul de la Roma instituind Comunitatea Economică Europeană. In acest
sens, arată că legiuitorul nu poate adopta dispoziţii cu caracter fiscal
discriminatoriu şi că, în acest moment, există în paralel două tipuri de taxe,
cea de primă înmatriculare şi cea de poluare.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, deoarece
dispoziţiile de lege criticate au fost abrogate expres prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 50/2008.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 9 mai 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 1.219/302/2008, Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a
civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 2141- 2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal. Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Dragoş Topală
în dosarul cu numărul de mai sus, având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în
pretenţii.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate sunt
neconstituţionale deoarece taxa de primă înmatriculare a autovehiculelor pe care o instituie contravine normelor comunitare în materie.
Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a
civilă şi-a exprimat opinia în sensul că excepţia
de neconstituţionalitate este admisibilă.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere
ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima
punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate nu încalcă prevederile art. 11 din
Constituţie. Cât priveşte critica de neconstituţionalitate referitoare la art.
148 din Legea fundamentală, apreciază că legislaţia internă în domeniul taxei
auto urmează a fi analizată din punctul de vedere al compatibilităţii acesteia
cu legislaţia Uniunii Europene în domeniu.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003. Aceste
dispoziţii, care formau Capitolul II1 -„Taxe speciale pentru autoturisme şi autovehicule", au fost introduse prin Legea nr. 343/2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 662 din 1 august 2006.
Prin art. 14 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, ordonanţă ce a intrat în vigoare la 1
iulie 2008, dispoziţiile art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal au fost
abrogate în mod expres.
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la
prevederile constituţionale ale art. 11 privind dreptul internaţional şi
dreptul intern şi ale art.
148 alin. (2) privind integrarea în Uniunea Europeană.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată următoarele:
Dispoziţiile criticate din Codul fiscal au fost
abrogate expres între data sesizării Curţii Constituţionale prin Incheierea
Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti - Secţia a II-a civilă din 9 mai 2008 şi
data pronunţării Curţii Constituţionale asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Având în vedere acestea şi ţinând cont de dispoziţiile
art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora Curtea se pronunţă
numai asupra unor dispoziţii din legi sau ordonanţe „în
vigoare", excepţia de neconstituţionalitate a
devenit inadmisibilă, potrivit art. 29 alin. (6) din aceeaşi lege.
Susţinerile autorului excepţiei, potrivit cărora
această abrogare ar fi doar „aparentă", întrucât nu a fost făcută prin
„lege", nu pot fi primite deoarece abrogarea dispoziţiilor de lege
criticate a fost făcută în mod expres prin dispoziţiile art. 14 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, act normativ cu putere de lege,
potrivit art. 115 din Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2141-2143 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, excepţie ridicată de
Dragoş Topală în Dosarul nr. 1.219/302/2008 al Judecătoriei Sectorului 5
Bucureşti - Secţia a II-a civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 23 septembrie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean