DECIZIE Nr. 97 din 9 iulie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 18 din
Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 286 din 4 august 1998
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 18 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii
fiscale, ridicata de Societatea Comerciala "Kappa Servexim" - S.R.L.
Bucuresti in Dosarul nr. 1.434/1997 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia
contencios administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 30 iunie 1998 si au
fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 9 iulie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ, prin Incheierea
din 4 februarie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 1.434/1997, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 18 din Legea nr.
87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, ridicata de Societatea Comerciala
"Kappa Servexim" - S.R.L. Bucuresti.
In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile atacate contravin
prevederilor art. 41 alin. (7) si (8) din Constitutie, deoarece se incalca
"prezumtia de licitate a dobandirii averii", afectandu-se astfel
proprietatea persoanei contribuabile.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia este
intemeiata, pentru aceleasi argumente invocate de Societatea Comerciala
"Kappa Servexim" - S.R.L. Bucuresti in sustinerea exceptiei de
neconstitutionalitate.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, deoarece in speta nu este vorba de "confiscare", care
ar aduce atingere art. 41 alin. (7) si (8) din Constitutie, ci de o penalizare
fiscala, care se aplica ca sanctiune distincta pentru descurajarea evaziunii
fiscale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului,
precum si dispozitiile art. 18 din Legea nr. 87/1994, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
Prin art. 25 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea
adaugata, republicata, se instituie obligatia platitorilor de taxa sa achite
taxa pe valoarea adaugata pana la data de 25 a lunii urmatoare, prin virament,
cec sau numerar, la organul fiscal competent sau la bancile comerciale, dupa
caz.
Conform art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea
adaugata, republicata, taxa pe valoarea adaugata este un impozit indirect, care
se stabileste asupra operatiunilor privind transferul proprietatii bunurilor,
precum si asupra celor privind prestarile de servicii. Valoarea adaugata, in
sensul ordonantei, este echivalenta cu diferenta dintre vanzarile si
cumpararile in cadrul aceluiasi stadiu al circuitului economic, ea aplicandu-se
asupra tranzactiilor fiecarui stadiu al circuitului economic si constituind un
venit al statului.
Prin urmare, taxa pe valoarea adaugata nu este un impozit stabilit pe
averea, pe posesiunile ori pe venitul unui contribuabil, ci un impozit indirect
asupra vanzarii bunurilor ori prestarii serviciilor, deci un impozit asupra
consumului care, in final, este suportat de consumator, deoarece se adauga la
costul produsului sau al serviciului pe care este aplicat.
In conformitate cu art. 36 din aceeasi ordonanta, nerespectarea acestor
prevederi de catre platitorii de taxa pe valoarea adaugata se sanctioneaza
conform Legii nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale.
In cap. III din Legea nr. 87/1994, art. 17 stabileste contraventiile si
sanctiunile pentru aceste contraventii.
Art. 18 din Legea nr. 87/1994 adauga si obligatia platitorilor de taxe,
care au incalcat dispozitiile fiscale, de a varsa, pe langa impozitele, taxele
si contributiile stabilite de organul de control, neachitate, o suma egala cu
diferentele de impozite, taxe si contributii stabilite de organul de control,
iar in cazul in care contribuabilul a savarsit o noua contraventie in termen de
un an, organul de control va dispune varsarea, pe langa diferentele de
impozite, taxe si contributii stabilite potrivit legii, a unei sume egale cu
dublul diferentelor constatate, echivaland, prin efecte, cu o confiscare.
Aceasta masura este contrara dispozitiilor art. 41 alin. (8) din
Constitutie, potrivit carora pot fi confiscate, in conditiile legii, numai
bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni sau contraventii.
Suma la care se refera art. 18 din Legea nr. 87/1994, egala cu diferentele
de impozite, taxe si contributii stabilite de organul de control sau dublul
acestora, nu se incadreaza in nici una dintre categoriile de bunuri la care se
refera art. 41 alin. (8) din Constitutie. Obligatia la care se refera nu
constituie penalitati, deoarece regimul acestora este stabilit in art. 34 din
Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, republicata. Potrivit acestui text din
ordonanta, "pentru neplata integrala a unei diferente din taxa pe valoarea
adaugata in termenul stabilit, cota majorarii de intarziere aplicata este cea
prevazuta in legislatia referitoare la calculul si la plata sumei datorate
pentru neachitarea la termen a impozitelor si taxelor".
Suma prevazuta la art. 18 din Legea nr. 87/1994 nu constituie nici despagubire,
deoarece despagubirile se includ in majorari si se platesc o data cu
diferentele pe impozite, taxe sau contributii, pe baza de tarif legal. Aceasta
suma face parte deci din bunurile dobandite de contribuabil in afara
activitatii contraventionale.
Potrivit dispozitiilor art. 41 alin. (7) din Constitutie, caracterul licit
al dobandirii bunurilor se prezuma, iar averea dobandita licit nu poate fi
confiscata.
Asa fiind, textul art. 18 din Legea nr. 87/1994, prin care se dispune
varsarea de catre contribuabil catre stat, pe langa impozitele, taxele si
contributiile neachitate, a unei sume egale sau duble, dupa caz, cu/fata de
diferentele de impozite, taxe si contributii, stabilite de organele de control,
cu titlu de sanctiune, dar care nu constituie nici infractiune, nici
contraventie, incalca alin. (8) coroborat cu alin. (7) ale art. 41 din
Constitutie.
In aceste conditii, exceptia de neconstitutionalitate invocata este
intemeiata.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate invocata de Societatea Comerciala
"Kappa Servexim" - S.R.L. Bucuresti in Dosarul nr. 1.434/1997 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ si constata ca
dispozitiile art. 18 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale
sunt neconstitutionale.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 iulie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Doina Suliman