Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 99 din 29 iunie 1999

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. 2 si ale art. 25 alin. 1 - 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 352 din 26 iulie 1999


SmartCity3


    Ioan Muraru            - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Florentina Geangu      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. 2 si ale art. 25 alin. 1 - 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, ridicata de Societatea Comerciala "Bayindir Lido Tourism and Commercial Investments" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 8.145/1998 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
    La apelul nominal au raspuns avocatii Constantin Cernescu si Beatrice Onica Jarka pentru autorul exceptiei, lipsind Ministerul Finantelor si Banca Turco-Romana, pentru care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, aparatorii autorului exceptiei sustin exceptia de neconstitutionalitate, aratand ca dispozitiile art. 10 alin. 2 si 3 si ale art. 25 alin. 1 - 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997 "contravin prevederilor art. 41 alin. (1) si (7) teza a doua, art. 21 alin. (1) si (2) si principiului separatiei puterilor in stat garantat de art. 125 alin. (1) si art. 135 alin. (1) din Constitutie". In concluzie, solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca dispozitiile legale criticate nu incalca prevederile constitutionale, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale si, in consecinta, apreciaza ca exceptia este neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 8 februarie 1999 Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. 2 si 3 si ale art. 25 alin. 1 - 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, ridicata de Societatea Comerciala "Bayindir Lido Tourism and Commercial Investments" - S.A. din Bucuresti. In motivarea exceptiei se arata ca: neconstitutionalitatea textelor invocate se justifica prin garantarea si ocrotirea de catre stat a dreptului de proprietate, "prezumtia de liceitate" a dobandirii averii, separarea puterilor in stat, accesul liber la justitie; sunt explicate dispozitiile Legii nr. 105/1997, mai ales cat priveste operatiunile de verificare si control desfasurate de catre organele de specialitate ale Ministerului Finantelor; se considera ca procedurile prevazute de Legea nr. 105/1997 se realizeaza in cadrul aceluiasi organ administrativ; se sustine ca pe timpul procedurilor administrative prealabile, obligatiile de plata sunt stabilite numai prin titluri de creanta (art. 10 alin. 2 si 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996); primele patru alineate ale art. 25 doar confera actului de control caracter executoriu; coroborat cu art. 10 alin. 2 si 3, art. 25 permite, in totala contradictie cu dispozitiile constitutionale [art. 41 alin. (7) teza a doua] care instituie prezumtia liceitatii dobandirii averii, executarea silita a unei parti din aceasta, de catre chiar organul de control, pe parcursul procedurii administrative prealabile, inainte sa existe posibilitatea legala ca organele judecatoresti sa se pronunte asupra caracterului licit sau ilicit al dobandirii averii contribuabilului; se sustine ca, din moment ce in cadrul aceluiasi organ - Ministerul Finantelor -, se realizeaza un control ierarhic de legalitate, nu se poate aprecia, in spiritul separatiei puterilor in stat, ca oricare dintre actele emise este si act administrativ intrat in circuitul civil; s-ar face astfel loc unui abuz de drept, lipsind cenzurarea actului de catre instanta judecatoreasca (art. 21 din Constitutie); garantia dreptului de proprietate este rasturnata de catre un organ al administratiei de stat, deoarece dreptul de proprietate asupra partii de avere pe care organul de control o considera creanta fiscala, potrivit actului de control, nu mai este garantat; o asemenea raspundere inainte ca o instanta judecatoreasca sa se pronunte asupra "liceitatii dobandirii acesteia" nu poate decat sa contravina garantarii constitutionale a dreptului de proprietate; "toate caile de atac administrative prevazute de Legea nr. 105/1997, care reprezinta dreptul comun in materie, sunt exercitate de organele Ministerului Finantelor si solutionate de acestea, avand ca finalitate decizia ministrului finantelor"; se permite executarea silita inainte sa existe un control de legalitate si temeinicie desfasurat de instantele judecatoresti; substituirea organelor administrative instantelor judecatoresti incalca separatia puterilor in stat; executarea silita pe timpul cailor de atac administrative, cand accesul la justitie este impiedicat pana la organizarea acestor cai prealabile, contravine liberului acces la justitie; nici art. 76 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 "nu permite cu adevarat accesul liber la justitie in apararea dreptului de proprietate", desi prevede posibilitatea formularii contestatiei la executare.
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza exceptia ca fiind neintemeiata, intrucat dispozitiile criticate nu aduc vreo atingere drepturilor consacrate prin Constitutie, nu ingradesc accesul liber la justitie si nu afecteaza protectia proprietatii private.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului. In punctul sau de vedere Guvernul considera exceptia neintemeiata, aratand ca dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 11/1996 asigura tuturor debitorilor un tratament juridic echitabil, precum si, coroborat cu prevederile Legii nr. 105/1997, un sistem eficient al exercitarii dreptului de petitionare si, in general, accesul liber la justitie conform art. 21 din Constitutie. De asemenea, se sustine ca reglementarea modalitatilor specifice realizarii creantelor bugetare este in acord cu dispozitiile legii fundamentale privind respectarea obligatiilor prevazute de lege, ca nu aduce atingere dreptului de proprietate - garantat in limitele stabilite de lege - sau caracterului licit al dobandirii proprietatii [art. 41 alin. (1) si (7)], ca nu contravine prevederilor constitutionale referitoare la infaptuirea justitiei (art. 125) si nici celor care consacra ocrotirea proprietatii (art. 135).
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile aparatorilor autorului exceptiei si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
    Exceptia de neconstitutionalitate priveste art. 10 alin. 2 si art. 25 alin. 1 - 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, care prevad urmatoarele:
    Art. 10. [...] "Exercitarea cailor de atac la organele competente, de catre platitor, cu privire la stabilirea obligatiilor bugetare, nu suspenda obligatia acestora de plata. Cu toate acestea, Ministerul Finantelor, la cererea platitorului, poate dispune, tinand seama de motivele invocate de acesta, suspendarea obligatiei de plata, pana la solutionarea primei cai de atac." (astfel cum a fost modificat prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997).
    Art. 25. - "Executarea silita a creantelor bugetare poate fi pornita numai in temeiul unui titlu executoriu emis de organul competent potrivit legii, ori al unui alt inscris caruia legea ii recunoaste caracterul de titlu executoriu.
    Titlul de creanta devine titlu executoriu la data la care creanta bugetara este scadenta prin expirarea termenului de plata prevazut de lege sau stabilit de organul competent, ori in alt mod prevazut de lege.
    Pentru obligatiile bugetare reprezentand impozite, taxe, contributii, amenzi, majorari de intarziere si alte sume datorate si neachitate la termenul legal de plata, titlul executoriu il constituie actul, emis sau aprobat de organul competent, prin care acestea se stabilesc.
    In cazul in care suma neachitata la scadente din obligatia bugetara a fost stabilita de organele competente ale Ministerului Finantelor, organul de executare va intocmi, pentru fiecare creanta, cate un act distinct, denumit titlu executoriu, care va contine: antetul organului emitent; numele si prenumele sau denumirea debitorului, domiciliul sau sediul acestuia, precum si orice alte date de identificare; cuantumul si natura sumelor datorate; temeiul legal al puterii executorii a titlului; data intocmirii titlului, stampila si semnatura organului de executare."
    Examinand exceptia, Curtea Constitutionala constata ca in mod gresit autorul acesteia a invocat si neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 10 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, deoarece, chiar si in urma modificarii acestei ordonante prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 30 august 1997, art. 10 are numai doua alineate. Asa fiind, Curtea urmeaza a se pronunta asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 10 alin. 2 si ale art. 25 alin. 1 - 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996.
    In ceea ce priveste art. 10 alin. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, acesta interzice suspendarea executarii obligatiilor de plata pe timpul exercitarii cailor de atac. Este o modalitate considerata de legiuitor ca eficienta si operativa de executare a creantelor bugetare, ca resurse financiare publice. In legatura cu aceasta, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 170 din 10 decembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 51 din 4 februarie 1999, considerand textul constitutional. In motivarea deciziei sale, motive ce sunt pertinente si in cauza de fata, Curtea a aratat urmatoarele: textul nu incalca liberul acces la justitie, consacrat de art. 21 din Constitutie, deoarece Legea nr. 105/1997 deschide prin art. 9 calea actiunii in justitie, astfel incat hotararea organului de jurisdictie administrativa este supusa controlului judecatoresc; instituirea unei proceduri administrativ-jurisdictionale nu este contrara art. 21 din Constitutie, cat timp decizia organului administrativ poate fi atacata in fata unei instante judecatoresti; nu sunt infrante nici dispozitiile art. 41 din Constitutie, deoarece textul atacat nu afecteaza protectia proprietatii private, impotriva executarii silite putandu-se formula contestatie la executare, iar instanta are posibilitatea suspendarii executarii.
    Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii in acest domeniu, exceptia de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 10 alin. 2 urmeaza a fi respinsa.
    Referitor la dispozitiile art. 25 alin. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, Curtea constata ca acestea, stabilind regulile privind executarea silita, ca urmare a unui titlu executoriu, si dand acest caracter si titlului de creanta, nu contravin nici unui text constitutional, ele inscriindu-se in principiile clasice mentionate mai inainte. Sustinerile autorului exceptiei privind aceste dispozitii sunt contrazise, in mare parte, chiar de faptul ca litigiul a ajuns in fata unei instante judecatoresti. Este o dovada evidenta a faptului ca dispozitiile legale criticate nu interzic accesul liber la justitie si ca autoritatile administrative nu se suprapun celor judecatoresti.
    In legatura cu constitutionalitatea alin. 3 si 4 ale art. 25 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 31 din 2 martie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 5 mai 1999, declarand textele constitutionale. In motivarea deciziei sale, Curtea a retinut ca: potrivit art. 372 din Codul de procedura civila, executarea silita se poate realiza "in virtutea unei hotarari judecatoresti" sau "in virtutea unui titlu executoriu, definit ca atare prin lege"; deci alin. 3 si 4 din art. 25 nu contravin prevederilor de mai inainte; executarea silita se poate face si in baza unor titluri notariale; nu se incalca regimul de separatie intre puterea legiuitoare si cea judecatoreasca, cat timp debitorul are posibilitatea ca, pe calea contestatiei la executare, sa supuna instantei de judecata litigiul ce ar rezulta din contestarea titlului executoriu; referirea la art. 41, privind interdictia confiscarii averii si prezumtia caracterului licit al dobandirii acesteia, este lipsita de relevanta, deoarece textul nu priveste confiscari de bunuri, stabilite in cadrul unui proces penal sau in temeiul constatarii savarsirii unei contraventii, ci priveste datorii neplatite catre bugetul de stat; ca atare, nu pot fi evocate prezumtia de vinovatie si cea de dobandire ilicita a averii; potrivit art. 53 din Constitutie, cetatenii au obligatia sa contribuie prin impozite si taxe la cheltuielile publice.
    Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine Curtea sa-si schimbe jurisprudenta, urmeaza ca si exceptia de neconstitutionalitate privind prevederile art. 25 alin. 1 - 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 sa fie respinsa.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. 2 si art. 25 alin. 1 - 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 53/1997, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Bayindir Lido Tourism and Commercial Investments" - S.A. din Bucuresti in Dosarul nr. 8.145/1998 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 29 iunie 1999.

                         PRESEDINTE,
                  prof. univ. dr. Ioan Muraru

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 99/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 99 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 99/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu