DECRET
Nr. 285 din 16 august 1977
privind infiintarea Intreprinderii pentru administrarea cladirilor, in
subordinea Oficiului Economic Central "Carpati"
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 88 din 19 august 1977
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste Romania decreteaza:
Art. 1
Pe data de 1 septembrie 1977 se infiinteaza Intreprinderea pentru
administrarea cladirilor, in subordinea Oficiului Economic Central
"Carpati", cu sediul in municipiul Bucuresti.
Intreprinderea pentru administrarea cladirilor are ca obiect de activitate
administrarea cladirilor si asigurarea folosirii judicioase a spatiilor
acestora si a instalatiilor aferente, administrarea bunurilor de inventar,
asigurarea serviciilor si utilitatilor privind curatenia, paza, caldura, apa si
telefoanele, precum si executarea lucrarilor de intretinere, reparatii la
cladiri si instalatii sanitare, electrice si altele asemenea, necesare
desfasurarii activitatii Comitetului Central al Partidului Comunist Roman,
Marii Adunari Nationale, Consiliului de Stat, Consiliului de Ministri,
ministerelor, altor organe centrale si intreprinderilor de comert exterior,
prevazute in anexa nr. 1*).
------------
*) Anexa se comunica institutiilor interesate.
Art. 2
Intreprinderea pentru administrarea cladirilor se organizeaza pe baza
principiului gestiunii economice, avind personalitate juridica, si functioneaza
potrivit prevederilor legale privind organizarea si conducerea unitatilor
socialiste de stat.
Art. 3
Intreprinderea pentru administrarea cladirilor exercita, in numele
statului, in domeniul administrarii cladirilor, bunurilor de inventar si al
exploatarii instalatiilor, urmatoarele atributii:
a) stabileste si asigura spatiul la care au dreptul organele prevazute la
art. 1 alin. 2, potrivit normelor legale in vigoare, si urmareste aplicarea
acestora;
b) face propuneri pentru repartizarea spatiilor locative devenite
disponibile in cladirile administrate, urmarind concentrarea fiecarui minister
si a unitatilor direct subordonate intr-o singura cladire sau in cladiri
apropiate;
c) analizeaza in perspectiva necesarul de spatiu pentru organele si
institutiile prevazute la art. 1 alin. 2 si face propuneri in acest sens;
d) asigura, potrivit normelor legale, mobilierul necesar functionarii
institutiilor si intreprinderilor ale caror cladiri le administreaza;
e) verifica respectarea baremurilor de dotare cu mobilier, potrivit
prevederilor legale, si efectueaza redistribuiri de mobilier intre aceste
unitati;
f) controleaza aplicarea normativelor privind stabilirea numarului maxim de
telefoane directe si de dotare cu aparate de radio si televizor, potrivit
dispozitiilor legale;
g) executa lucrarile de intretinere si reparatii la cladiri si la
instalatiile aferente acestora, precum si la celelalte bunuri de birou si uz
gospodaresc;
h) executa lucrari de curatenie in cladirile administrate si asigura, prin
unitatile specializate, paza acestora si a bunurilor din dotare;
i) ia masurile ce se impun pentru prevenirea incendiilor si buna
functionare a instalatiilor destinate in acest scop;
j) asigura functionarea normala a tuturor instalatiilor din cladiri si
executa remedierea deranjamentelor curente;
k) asigura utilitatile necesare privind energia electrica, energia termica,
gazele naturale, apa, prin unitatile specializate sau din surse proprii, dupa
caz, si efectueaza platile corespunzatoare;
l) urmareste si ia masuri pentru asigurarea deservirii telefonice a tuturor
institutiilor dintr-o cladire sau din cladiri apropiate de catre o singura
centrala telefonica;
m) se preocupa de imbunatatirea sistemului de incalzire centrala a cladirilor,
prin desfiintarea centralelor termice proprii, pe masura crearii conditiilor
pentru introducerea termoficarii;
n) calculeaza chiria potrivit tarifelor legale pentru spatiile inchiriate
intreprinderilor si organizatiilor economice, potrivit contractelor de
inchiriere, si urmareste incasarea acesteia.
Pentru spatiile repartizate Comitetului Central al Partidului Comunist
Roman, Marii Adunari Nationale, Consiliului de Stat, Consiliului de Ministri,
organelor centrale, organizatiilor de masa si obstesti si altor unitati
bugetare nu se calculeaza si nu se incaseaza chirie.
Art. 4
Structura organizatorica a Intreprinderii pentru administrarea cladirilor
este cea prevazuta in anexa nr. 2*).
------------
*) Anexa se comunica institutiilor interesate.
Intreprinderea se incadreaza in gradul II de organizare si grupa a III-a de
ramuri.
Subunitatile Intreprinderii pentru administrarea cladirilor se incadreaza
in gradele de organizare prevazute in anexa nr. 3*).
------------
*) Anexa se comunica institutiilor interesate.
Art. 5
Pina la 1 ianuarie 1979 Intreprinderea pentru administrarea cladirilor va
elabora, cu acordul Ministerului Muncii, normative de personal pentru
activitatea de administrare si intretinere a sediilor.
Art. 6
Redistribuirea muncitorilor si a personalului de serviciu si paza se face,
potrivit prevederilor Legii nr. 57/1974, astfel:
a) pentru santier si loturi, conform anexei nr. IV, capitolul II
"constructii-montaj";
b) pentru sectiile intretinere, reparatii si prestari servicii, conform
anexei nr. VI "ministere si alte organe centrale";
c) pentru sectia de lucrari speciale, conform anexei nr. VI "Marea
Adunare Nationala, Consiliul de Stat si Consiliul de Ministri".
Art. 7
Pentru lucrarile ce depasesc capacitatea proprie de executare,
intreprinderea poate incheia contracte cu intreprinderi specializate in
calitate de beneficiara, asumindu-si toate obligatiile ce-i revin in aceasta
calitate.
Art. 8
Pentru acoperirea cheltuielilor necesare administrarii, intretinerii si
repararii cladirilor si bunurilor de inventar, precum si serviciilor si
utilitatilor prestate - curatenie, iluminat, incalzit, apa, canal, telefoane,
paza, prevenirea incendiilor si altele asemenea - organelor centrale,
unitatilor de masa si obstesti si altor unitati bugetare, intreprinderea va
primi, pe baza de plan, in mod centralizat, de la bugetul statului sau de la
bugetele organizatiilor de masa si obstesti, dupa caz, fondurile alocate in
acest scop.
Lucrarile de intretinere si reparatii curente, precum si serviciile
solicitate de intreprinderile si organizatiile economice care platesc chirie,
vor fi suportate de acestea potrivit tarifelor aprobate si contractelor de
prestatii incheiate. Lucrarile pentru care nu sint stabilite tarife se executa
pe baza de comenzi ferme.
Cheltuielile pentru reparatiile capitale la cladirile repartizate
intreprinderilor si organizatiilor economice care platesc chirie se suporta de
Intreprinderea pentru administrarea cladirilor.
Art. 9
Planificarea fondurilor necesare pentru lucrarile si serviciile prevazute
la art. 8 alin. 1 se va face de Intreprinderea pentru administrarea cladirilor
pe baza normativelor, baremurilor si altor reglementari legale in vigoare.
Art. 10
La cladirile pentru care se incaseaza chirie, intreprinderea calculeaza
cotele de amortizare stabilite potrivit legii; pentru celelalte cladiri, precum
si pentru mobilierul si inventarul gospodaresc, nu se calculeaza amortizare.
Sumele necesare pentru inlocuirea sau completarea mobilierului si
inventarului gospodaresc, de natura fondurilor fixe, la organele si
institutiile prevazute la art. 1 alin. 2, se prevad anual, in mod centralizat,
in planul de investitii al Intreprinderii pentru administrarea cladirilor si se
asigura de la bugetul statului sau de la bugetele organizatiilor de masa si
obstesti, dupa caz. Sumele pentru procurarea obiectelor de inventar de mica
valoare sau scurta durata, precum si a furniturilor de birou necesare organelor
si institutiilor prevazute la art. 1 alin. 2, se prevad in planurile de
cheltuieli ale acestora.
Art. 11
Cladirile si utilajele necesare intretinerii si reparatiei acestora, precum
si bunurile de inventar, de natura fondurilor fixe, existente in dotarea
organelor si institutiilor prevazute la art. 1, vor fi transferate fara plata,
de catre detinatori, pe baza de protocol, in administrarea directa a
Intreprinderii pentru administrarea cladirilor.
Obiectele de inventar si bunurile de uz gospodaresc, de natura fondurilor
fixe, administrate de Intreprinderea pentru administrarea cladirilor, vor fi
predate, pe baza de inventar, celor care le folosesc.
Art. 12
Ministerele, celelalte organe centrale, organizatiile de masa si obstesti
si celelalte institutii si intreprinderi vor acorda sprijinul necesar
Intreprinderii pentru administrarea cladirilor in solutionarea tuturor
problemelor care vor rezulta din actiunea de preluare, administrare, exploatare
si intretinere a imobilelor, utilajelor si celorlalte bunuri de inventar din
dotare si raspund de buna folosire si conservare a spatiului de lucru si a
obiectelor de inventar primite in folosinta. Primirea altor unitati in spatiul
repartizat, folosirea spatiilor devenite excedentare si redistribuirea
mobilierului devenit disponibil se pot efectua numai cu aprobarea
Intreprinderii pentru administrarea cladirilor.
Art. 13
Personalul tehnic, economic, de alta specialitate, administrativ, de
deservire si de paza care trece de la organele predatoare de la Intreprinderea
pentru administrarea cladirilor se considera transferat in interesul
serviciului.
Art. 14
Personalul transferat in interesul serviciului sau trecut in aceeasi
unitate, in functii cu niveluri de retribuire mai mici, precum si personalul
devenit disponibil, beneficiaza de drepturile prevazute in art. 21 din Decretul
nr. 162/1973.
Art. 15
Intreprinderea este scutita de plata impozitului pe cladirile si terenurile
pe care le are in administrare directa.
Art. 16
Pe baza prevederilor prezentului decret, Comitetul de Stat al Planificarii
si Ministerul Finantelor vor face propuneri privind modificarea indicatorilor
de plan, economici si financiari, precum si in volumul si structura bugetului
de stat pe anul 1977.
Ministerele si celelalte organe centrale pentru care lucrarile de
administrare, intretinere si gospodarire se asigura prin Intreprinderea pentru
administrarea cladirilor, in termen de 30 de zile de la data prezentului
decret, vor face propuneri Consiliului de Stat, cu avizul Consiliului
Organizarii Economico-Sociale, de modificare a numarului maxim de posturi
aprobat si a structurii organizatorice a compartimentelor administrative,
corespunzator influentelor determinate de aplicarea prevederilor prezentului
decret.
Art. 17
In cazul in care cladirile care se preiau in administrare functioneaza si
alte unitati decit cele prevazute la art. 1 alin. 2, regimul de administrare
prevazut in prezentul decret se aplica intregii cladiri.
Art. 18
Hotaririle luate de conducerea colectiva a intreprinderii in executarea
atributiilor sale sint obligatorii pentru toate unitatile pe care le
deserveste.
Art. 19
Pe data infiintarii Intreprinderii pentru administrarea cladirilor isi
inceteaza activitatea intreprinderile specializate care au ca obiect
administrarea si intretinerea sediilor unor ministere si organe centrale.
Activul si pasivul acestora trec la Intreprinderea pentru administrarea
cladirilor, pe baza bilantului incheiat la 31 august 1977.
Art. 20
In termen de 90 de zile de la infiintare conducerea intreprinderii va
elabora regulamentul de organizare si functionare.
Art. 21
Dispozitiile prezentului decret nu se aplica Radioteleviziunii Romane si
Comitetului de Stat pentru Energia Nucleara.
Art. 22
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezentul decret.
NICOLAE CEAUSESCU
Presedintele
REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA