DECRET
Nr. 784 din 15 noiembrie 1969
privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 129 din 15 noiembrie 1969
CAP. 1
Art. 1
Ministerul Finantelor, organ central al administratiei de stat,
infaptuieste politica partidului si statului in domeniul finantelor.
Art. 2
Ministerul Finantelor, in exercitarea atributiilor sale, urmareste
asigurarea resurselor financiare necesare indeplinirii planului de stat,
folosirea cu maximum de eficienta a mijloacelor materiale si banesti aflate la
dispozitia organizatiilor socialiste, realizarea integrala a drepturilor
patrimoniale ale statului, precum si pastrarea integritatii proprietatii
socialiste.
Art. 3
Ministerul Finantelor asigura in activitatea sa aplicarea legilor,
decretelor si hotararilor Consiliului de Ministri.
Art. 4
Ministerul Finantelor colaboreaza cu celelalte ministere si organe
centrale, precum si cu organele locale, in scopul indeplinirii atributiilor
ce-i revin.
Art. 5
Ministerul Finantelor are urmatoarele atributii:
A. Cu privire la elaborarea si urmarirea executarii bugetului de stat si a
planului financiar centralizat:
a) intocmeste lucrarile pregatitoare pentru elaborarea proiectului
bugetului de stat si le prezinta Consiliului de Ministri;
b) elaboreaza, cu forte proprii sau in colaborare cu celelalte ministere si
organe centrale, analize si studii cu privire la mentinerea echilibrului
financiar in economie, urmareste realizarea acestuia si face propuneri
corespunzatoare Consiliului de Ministri;
c) colaboreaza cu C.S.P. la elaborarea propunerilor de plan privind
cheltuielile de productie si de circulatie, precum si a indicatorilor de
eficienta economica;
d) colaboreaza cu organele centrale de sinteza la elaborarea si urmarirea
planului financiar centralizat, a balantei de venituri si cheltuieli banesti
ale populatiei, a balantei de plati externe si a altor planuri valutare, precum
si a planurilor de casa si de credite;
e) elaboreaza metodologia de planificare financiara; stabileste
clasificatia bugetara a veniturilor si cheltuielilor; avizeaza normele privind
executia de casa a bugetului de stat;
f) aproba repartizarea pe trimestre a veniturilor si cheltuielilor din
planurile financiare ale ministerelor si celorlalte organe centrale si a
dotarilor de echilibrare a bugetelor locale;
g) aproba deschiderile de credite bugetare precum si efectuarea de plati de
la buget pentru ministere si celelalte organe centrale ale administratiei de
stat, in limita creditelor bugetare aprobate;
h) avizeaza cererile de suplimentare a cheltuielilor cu acoperire din
rezerva bugetara la dispozitia Consiliului de Ministri si aproba sau avizeaza,
dupa caz, virarile de credite bugetare, potrivit legii;
i) urmareste executarea bugetului de stat si propune masuri pentru
realizarea indicatorilor financiari aprobati;
j) organizeaza stabilirea si incasarea veniturilor statului datorate de
organizatiile socialiste;
k) indruma si controleaza modul de stabilire a impunerilor, identificarea
veniturilor si incasarea impozitelor si taxelor de la populatie;
l) intocmeste darile de seama contabile asupra executiei bugetului de
stat si pregateste lucrarile privind contul de incheiere a exercitiului
bugetar, pe care le prezinta Consiliului de Ministri.
B. Cu privire la exercitarea controlului financiar:
a) raspunde de coordonarea activitatii de control financiar desfasurata pe
plan central si local si elaboreaza norme metodologice unitare cu caracter
obligatoriu privind aceasta activitate;
b) exercita controlul asupra activitatii economico-financiare a
ministerelor, celorlalte organe centrale ale administratiei de stat,
comitetelor executive ale CPJ si al municipiului Bucuresti, precum si a
organizatiilor subordonate acestora.
De asemenea, exercita controlul asupra organizatiilor centrale cooperatiste
si obstesti, precum si asupra organizatiilor subordonate acestora, in ce
priveste indeplinirea obligatiilor fata de bugetul de stat, utilizarea
fondurilor primite de la stat, precum si respectarea disciplinei financiare,
in conditiile legii;
c) indruma si verifica activitatea organelor care, potrivit legii, exercita
atributii de control financiar;
d) analizeaza in colaborare cu celelalte organe centrale interesate,
situatia pagubelor in avutul obstesc si propune masuri de ansamblu pentru
prevenirea si recuperarea pagubelor.
C. Alte atributii:
a) exercita conducerea generala a activitatii financiare si creditare a
investitiilor;
b) exercita conducerea generala a activitatii privind asigurarile de stat
de bunuri si persoane;
c) exercita conducerea generala a activitatii de atragere in circuitul
economic a disponibilitatilor banesti ale populatiei;
d) elaboreaza propunerile de planuri de munca si salarii, de investitii si
reparatii capitale pentru organele centrale, la care planificarea indicatorilor
respectivi este data prin dispozitii legale in sarcina Ministerului Finantelor,
si urmareste realizarea lor;
e) elaboreaza cu forte proprii si in colaborare cu organele specializate
proiectul planului valutar privind prestatiile de servicii internationale si
alte operatiuni necomerciale si urmareste executarea acestuia;
f) stabileste norme pentru plati necomerciale in valuta si participa la
elaborarea sistemului de salarizare pentru personalul trimis in strainatate;
g) autorizeaza potrivit legii, operatiunile cu mijloace de plata straine,
metale pretioase si pietre pretioase;
h) participa al tratative externe in probleme financiar-valutare, de plati
si cooperare economica, avizeaza acordurile, conventiile si orice alte
angajamente externe din care rezulta drepturi sau obligatii valutare, cu
exceptia celor care prin lege sunt date in competenta exclusiva a altor
organe;
i) elaboreaza, cu forte proprii si in colaborare cu alte organe centrale,
sau avizeaza, dupa caz, lucrarile privind relatiile financiare-valutare cu
institutiile si organizatiile internationale;
j) exercita atributiile ce-i revin, potrivit legii, cu privire la preturi
si tarife, in lei si in valuta;
k) elaboreaza metodologia de evidenta contabila, de inventariere a
patrimoniului si de intocmire a bilanturilor pentru unitatile economice si
bugetare; intocmeste, in colaborare cu celelalte organe centrale ale
administratiei de stat, planurile de conturi pe ramuri de activitate si
stabileste structura darilor de seama contabile;
l) raspunde de indrumarea si verificarea activitatii de executare a
expertizelor contabile - judiciare;
m) elaboreaza, pe baza si in vederea executarii legii, norme privind
planificarea financiara si pentru orice alte activitati din domeniul sau,
obligatoriu pentru toate organizatiile socialiste;
n) participa la elaborarea propunerilor privind perfectionarea sistemelor
de organizare si salarizare;
o) avizeaza proiectele de acte normative privitoare la emiterea si punerea
in circulatie a banilor;
p) stabileste conditiile de emitere, vanzare si punere in circulatie a
timbrelor fiscale;
r) elaboreaza si transmite prin comitetele executive ale CPJ si al
municipiului Bucuresti indicatii de specialitate pentru administratiile
financiare;
s) prezinta Consiliului de Ministri proiecte de acte normative si alte
acte prevazute de lege; avizeaza proiectele de acte normative si cu alt
caracter elaborate de celelalte ministere si alte organe centrale si locale,
care intereseaza domeniul sau de activitate;
t) reprezinta statutul ca subiect de drepturi si obligatii, in fata
organelor arbitrale, judecatoresti, precum si in orice alte situatii, in care
acesta participa nemijlocit in nume propriu, in raporturi juridice, in cazurile
in care legea nu stabileste, in acest scop, alte organe;
u) asigura aplicarea politicii partidului si statului in problemele de
personal, in care scop:
- stabileste criterii unitare de selectionare, pregatire, perfectionare si
promovare a cadrelor din sfera sa de activitate si controleaza aplicarea lor;
- stabileste necesarul de personal in perspectiva si ia masuri de
pregatire a acestuia, potrivit legii;
- angajeaza personalul pentru aparatul propriu; numeste organele de conducere
ale unitatilor subordonate;
- organizeaza si asigura perfectionarea cadrelor de conducere si a
specialistilor;
- asigura baza materiala si dotarea liceelor de specialitate din subordinea
sa, precum si cadrele didactice de specialitate necesare;
v) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 6
In indeplinirea atributiilor sale, Ministerul Finantelor are dreptul:
a) sa dea organizatiilor socialiste, ca urmare a controlului, dispozitii
obligatorii pentru luarea masurilor de respectare a legii si sa suspende
executarea masurilor cu caracter economico-financiar, luate de organizatiile
socialiste, cand contravin legii;
b) sa suspende finantarea si creditarea in cazurile in care constata
cheltuirea ilegala a mijloacelor banesti in lei sau in valuta, risipa sau
proasta gospodarire, sau cand organizatiile socialiste nu prezinta, conform
legii, darile de seama contabile;
c) sa dispuna blocarea fondurilor destinate drepturilor banesti ale
personalului tehnico-administrativ cu functii de conducere in cazul in care
constata abateri de la lege in gospodarirea mijloacelor materiale si banesti;
d) sa dispuna blocarea fondurilor valutare atunci cand constata abateri de
la lege in folosirea acestora;
e) sa introduca modificari in planurile financiare ale ministerelor si
celorlalte organe centrale ale administratiei de stat, precum si in bugetele
locale, in cazuri in care modificarile apar necesare in aplicarea unor
dispozitii legale;
f) sa dispuna virarea, din conturile organizatiilor socialiste platitoare
in contul bugetului de stat, a impozitelor si a altor varsaminte obligatorii la
buget, neachitate in termen, precum si a penalitatilor pentru intarziere in
plata a acestora;
g) sa aprobe scutiri, alte inlesniri de plata, precum si restituiri de
taxe, impozite si alte varsaminte obligatorii la buget, putand sa delege acest
drept si altor organe, in conditiile prevazute de lege;
h) sa ia masuri pentru aplicarea de sanctiuni disciplinare angajatilor care
au savarsit abateri de la dispozitiile legale, in cazurile in care fapta nu
atrage raspundere penala sau contraventionala;
i) sa participe prin delegatii sai, la sedintele organelor de conducere
ale organizatiilor socialiste, in care se analizeaza problemele economico-
financiare si de aparare a proprietatii socialiste.
Art. 7
Ministerele si celelalte organe centrale ale administratiei de stat,
comitetele executive ale CPJ si al municipiului Bucuresti organizatiile
subordonate acestora, precum si organizatiile cooperatiste si alte organizatii
obstesti, sunt obligate sa puna la dispozitia Ministerului Finantelor, la
cererea acestuia, datele si informatiile necesare realizarii atributiilor sale.
CAP. 2
Art. 8
Ministerul Finantelor este condus de Colegiul ministerului, organ
deliberativ, care hotaraste in problemele generale privind activitatea
ministerului.
Art. 9
Colegiul ministerului se compune din:
a) ministru, primul adjunct al ministrului, adjunctii ministrului si secretarul
general;
b) Presedintele Bancii de Investitii, presedintele CEC-ului, directorul
general al ADAS -ului si directorul general al Administratiei de Stat
Loto-Pronosport;
c) guvernatorul Bancii Nationale a RSR, presedintele Bancii Agricole si presedintele
Bancii Romane de Comert Exterior;
d) directori generali si directori din aparatul ministerului;
e) reprezentanti si specialisti de inalta calificare din conducerea unor
organe centrale de sinteza si a altor institutii;
f) un delegat al sindicatelor, desemnat de UGSR.
Componenta colegiului se aproba de Consiliul de Ministri, la propunerea
ministrului.
Presedintele colegiului este ministru; in lipsa ministrului atributiile de
presedinte se indeplinesc de primul adjunct al ministrului.
Art. 10
La sedintele colegiului pot fi invitati delegati ai unor organe si
organizatii de stat sau obstesti, interesate in examinarea problemelor supuse
dezbaterii.
De asemenea, la sedintele colegiului pot fi invitati specialisti din cadrul
ministerului sau din afara acestuia.
Art. 11
Colegiul ministerului isi desfasoara activitatea in prezenta a cel putin
doua treimi din numarul membrilor sai si aproba hotarari cu majoritatea
membrilor ce-l compun.
In caz de divergenta intre ministru si majoritatea membrilor colegiului,
problema asupra careia nu s-a realizat un acord se supune vicepresedintelui
Consiliului de Ministri care coordoneaza activitatea ministerului; daca una
dintre parti nu este de acord cu solutia data, problema va fi supusa Biroului
Permanent al Consiliului de Ministri, pentru a hotari.
Art. 12
Sedintele colegiului au loc cel putin o data pe trimestru si se convoaca,
in timp util, de ministru. Colegiul poate fi convocat si la cererea a cel putin
unei treimi din numarul membrilor sai.
Art. 13
Colegiul ministerului in intregul sau si fiecare membru in parte raspund in
fata Consiliului de Ministri pentru intreaga activitate a ministerului; fiecare
membru al colegiului raspunde in fata colegiului si a presedintelui acestuia
pentru indeplinirea sarcinilor ce ii sunt incredintate.
Art. 14
Intre sedintele colegiului, ministrul impreuna cu primul adjunct al
ministrului, adjunctii ministrului si secretarul general dezbat si rezolva
probleme curente ale activitatii ministerului si stabilesc masurile necesare
pentru indeplinirea operativa a hotararilor colegiului.
Art. 15
In executarea hotararilor colegiului ministerului si in exercitarea
atributiilor proprii, ministrul emite, potrivit legii, ordine, instructiuni si
alte acte prevazute de lege.
Art. 16
Pentru analizarea unor probleme de mare complexitate sau care intereseaza
intreaga activitate a ministerului, colegiul poate institui colective de lucru
cuprinzand specialisti din cadrul ministerului sau din afara acestuia.
Desemnarea specialistilor din afara ministerului se va face cu acordul
ministrului sau al conducatorului organului central respectiv.
Art. 17
Ministrul informeaza colegiul ministerului asupra principalelor probleme
rezolvate in perioada dintre sedinte.
Art. 18
Ministerul are in conducerea sa un ministru, un prim-adjunct al
ministrului, trei adjuncti ai ministrului si un secretar general.
Primul adjunct al ministrului, adjunctii ministrului si secretarul general
se numesc prin hotarare a Consiliului de Ministri, iar atributiile lor se
stabilesc de colegiul ministerului.
Art. 19
Ministrul reprezinta ministerul in raporturile cu celelalte organe si
organizatii din tara, precum si in relatiile internationale.
Art. 20
Ministerul Finantelor are urmatoarea structura organizatorica:
a) Directia generala a bugetului statului si a coordonarii;
b) Directia generala a controlului;
c) Directia generala a veniturilor statului;
d) Directia generala a finantelor industriei, constructiilor si
transporturilor;
e) Directia finantelor agriculturii, silviculturii si industriei
alimentare;
f) Directia finantelor comertului interior si economiei locale;
g) Directia actiunilor social-culturale, administratiei de stat si a
drepturilor de personal;
h) Directia valutara;
i) Directia relatiilor financiare externe;
j) Directia speciala;
k) Directia metodologiei si indrumarii contabile;
l) Directia plan, organizarea muncii si contabilitate;
m) Directia secretariat - administrativa;
n) Directia de personal si invatamant;
o) Oficiul juridic;
p) Directiile teritoriale de control si revizie.
Numarul maxim de posturi din administratia centrala, raportul minim dintre
numarul functiilor de executie si cel al functiilor de conducere, precum si
ponderea personalului de deservire fata de totalul salariatilor, sunt cele
prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul decret.
Atributiile, structura organizatorica si normele de functionare a
unitatilor prevazute in prezentul articol se stabilesc de colegiul ministerului
potrivit normelor legale.
Art. 21
Ministerul exercita conducerea generala a Bancii de Investitii, a CEC-ului
ADAS-ului si Administratiei de Stat Loto-Pronosport.
Art. 22
Ministerul are in subordine sa licee si publicatii de specialitate.
Art. 23
Ministerul colaboreaza cu Banca Nationala a RSR, Banca Agricola, si Banca
Romana de Comert Exterior, in scopul rezolvarii unitare a problemelor privind
efectuarea controlului financiar si bancar, realizarea veniturilor statului,
finantarea si creditarea economiei, circulatia baneasca si celelalte operatiuni
bancare si financiar-valutare.
CAP. 3
Art. 24
Decretul nr. 840/1964 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor, precum si orice dispozitii contrare prezentului decret, se abroga.
Art. 25