DECRET -
LEGE din 5 mai 1938*)
pentru stabilirea dobanzilor si inlaturarea cametei
ACT EMIS DE: REGELE CAROL
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 102 din 5 mai 1938
*) I.D.R. sub Nr. 1700 din 1938, s-a dat in baza art. 46 si 98 din
Constitutie, si s-a publicat in Monitorul Oficial, p. I, Nr. 102 din 5 Mai
1938. El abroga Legea contra cametei, din 2 Aprilie 1931, la pag. 1025, vol.
XVIII, cu mod. 27 Iulie 1931 si 14 Aprilie 1933, pag. 312, vol. XXI.
Asupra raportului presedintelui Consiliului Nostru de Ministri si al
ministrilor Nostri secretari de Stat la Departamentele Economiei Nationale,
Finantelor si Justitiei, sub Nr. 13.831 din 4 Mai 1938;
Avand in vedere avizul Consiliul legislativ Nr. 9 din 4 Mai 1938;
Vazand jurnalul Consiliului de Ministri Nr. 849, incheiat in sedinta de la
4 Mai 1938;
In virtutea art. 46 si 98 din Constitutiune,
Am decretat si decretam:
Stabilirea dobanzilor si inlaturarea cametei
1. Dobanda legala anuala se stabileste la unul la suta (1%), in afaceri
civile si doi la suta (2%) in afaceri comerciale socotite peste scontul Bancii
Nationale a Romaniei.
Cand debitorul este tinut sa plateasca o dobanda fara ca aceasta sa fie
fixata prin act, el va plati dobanda legala.
Debitorul care, cu rea credinta a cauzat, prin intarzierea in executarea
obligatiunilor, un prejudiciu creditorului sau, va putea fi obligat sa
plateasca, pe langa interesele moratorii si daune interese distincte.
2. Dobanda conventionala anuala nu poate intrece 4 la suta peste taxa
scontului Bancii Nationale a Romaniei; in viitor, ea va fi stabilita in raport
cu taxa scontului Bancii Nationale a Romaniei ori de cate ori nevoia o va cere.
Ea se va putea determina pe un anume timp si pe osebite regiuni ale tarii.
Aceasta dobanda va fi maxima. La stabilirea ei se va putea lua si avizul,
cu caracter consultativ al unei "Comisiuni pentru determinarea dobanzilor
maximale", compusa din:
Un reprezentant al Uniunii Camerelor de agricultura.
Un reprezentant al Uniunii Camerelor de munca.
Un reprezentant al Cooperatiei.
Un reprezentant al Uniunii Camerelor de comert si de industrie.
Un reprezentant al Consiliului Superior Bancar.
Un reprezentant al bancilor din Capitala.
Un reprezentant al bancilor din provincie.
Un delegat al Ministerului Economiei Nationale.
Un delegat al Bancii Nationale a Romaniei, care va fi si prezidentul
comisiunii.
Tabloul dobanzilor conventionale maximale se va publica in Monitorul
Oficial, sub ingrijirea Bancii Nationale a Romaniei.
Orice institutiune de credit va fi obligata sa afiseze acest tablou, in mod
vizibil, in localul sau, sub sanctiunea unei amenzi de la 10 - 50.000 lei.
3. Prin dobanda se intelege nu numai sumele platite in bani, dar ori si ce
alte prestatiuni sub orice titlu sau denumire, la care debitorul se obliga
drept echivalent al folosintei capitalului socotit in numerar.
In cazul cand dobanda nu este fixata in bani, prestatiunile se vor evalua
la preturile din momentul contractarii imprumutului. De asemenea, in dobanda se
cuprind si orice alte obligatiuni accesorii, ca: cheltuielile ce nu sunt
necesare, sau sunt disproportionate cu serviciile facute, comisioanele de
deschidere, de manipulare sau de prelungire a creditului, precum si onorariile
de avocati, cu exceptia acelor de executare, calculate conform tarifului
minimal.
Nu intra in calculul dobanzii: taxele de timbru si inregistrare, aferente
operatiunii, costul timbrelor de cambie, cheltuielile efective pentru
asigurarea sau conservarea garantiilor, precum si comisioanele ce nu sunt
disproportionale cu serviciile facute.
4. Plata anticipata a dobanzilor nu poate avea loc decat pe maximum 6 luni.
Dobanda astfel incasata ramane bine dobandita creditorului indiferent de
variatiunile ulterioare.
5. Invoirea prin care de mai inainte sau cu prilejul incheierii unei
conventiuni civile sau comerciale, cu exceptia contractului de cont curent, se
va prevede dobanda la dobanzile datorate pe un an, sau la alte venituri
viitoare, se va declara nula, iar delictul intra in prevederile acestui decret.
Totusi, dobanda datorata pe un an se poate capitaliza si produce dobanda, daca
se incheie ulterior o conventiune speciala in acest sens sau daca face obiectul
unei cereri in judecata.
6. Acela care intr-o conventie civila sau comerciala, acordand sau
prelungind un imprumut, va primi sau va stipula, pentru sine sau pentru altul,
prin insusi actul de imprumut, prin act separat, prin act deghizat sau in orice
alt mod, o dobanda conventionala superioara celei fixata in modul aratat prin
acest decret, savarseste delictul de camata si se va pedepsi cu inchisoarea de
la 2 luni pana la 2 ani si cu amenda de la 10 - 30.000 lei.
In caz de circumstante atenuante, instanta de judecata nu va putea reduce
pedeapsa sub lei 10.000 amenda.
Se excepteaza de la dispozitiile prezentului decret contractul de imprumut
maritim (art. 601 - 615 c. com.).
7. La aceeasi pedeapsa va fi supus acela care, in orice alt contract de
imprumut formal sau deghizat, va primi sau va stipula pentru sine sau pentru
altul, avantaje care sunt in asa depasire fata cu valoarea prestatiunii date
sau fagaduite, incat intrec cu cel putin un sfert pretul curent sau justul pret
al celeilalte prestatiuni.
8. Cand infractiunea prevazuta de art. 6 si 7 s-a savarsit in numele unei
persoane juridice, pedeapsa se va aplica celor ce au aprobat incheierea
afacerii.
Daca delictul s-a savarsit de un procurist sau de un mandatar, pedeapsa se
va aplica, atat acestuia, cat si celor in numele carora si cu stirea carora
delictul a fost savarsit.
Membrii consiliului de administratie sau de conducere si organele de
control ale societatii comerciale, precum si directorii de serviciu, vor fi pedepsiti
cu amenda prevazuta mai sus, daca se va dovedi ca delictele aratate sunt
datorate unei grave neglijente din partea lor.
Conventia pe temeiul careia orice amenda pronuntata impotriva persoanei
fizice va fi preluata de persoana juridica, este nula.
9. La aceeasi pedeapsa ca cei vizati la art. 6 si 7, vor fi supusi:
Acei care cedeaza o creanta uzuara sau acei care, cu stiinta o dobandesc
pentru a o valorifica.
Acei care cu stiinta servesc ca mijlocitori la comiterea delictului.
Procurorii sau mandatarii unei persoane fizice sau juridice, care au tratat
o afacere uzuara, cu conditia ca acel contract sa se fi incheiat.
10. In cazurile cand delictele prevazute la art. 6, 7 si 9 s-au comis in
una din urmatoarele circumstante:
In timpuri de grave crize economice.
Provocand o dauna de o deosebita importanta.
Un mare numar de persoane au suferit pagube grave.
Prin simularea cametei, afacerii.
De un functionar public sau preot al unui cult, recunoscut de Stat.
De un imprumutator profesionist sau de o persoana care, anterior a fost
condamnata pentru acelasi delict.
De o persoana a carei conditiune economico-sociala este evident superioara
acelei a victimei.
In dauna unor persoane apartinand claselor agricole sau muncitoresti.
In dauna unui minor, a unui interzis sau a unui pus sub consiliu judiciar;
inchisoarea va fi de la 6 luni la 3 ani si amenda de la 20.000 - 100.000 lei,
atragand dupa sine si pierderea drepturilor politice.
In caz de circumstante atenuante, instanta de judecata nu se va putea
cobori in aplicarea pedepsei de mai jos de 20.000 lei, minimul de amenda.
11. Judecata va proceda la reducerea in limitele legale a dobanzilor sau
foloaselor de camata percepute sau stipulate, ordonand restitutiunea acelor
dobanzi sau avantaje ilegale percepute, cu dobanzi legale la aceste sume
datorate din ziua platii sau a dobandirii lor; de asemeni va putea dispune
imputarea lor asupra dobanzilor viitoare sau asupra capitalului.
Daca s-au stipulat dobanzi care intrec maximul stabilit in modul aratat
prin acest decret, pentru tot ce se depaseste obligatiunea, este nula de drept.
Actele cuprinzand stipulatiuni de dobanzi superioare maximului fixat, nu vor
putea fi autentificate.
Actele cuprinzand stipulatiuni de dobanzi superioare maximului prevazut,
vor fi intabulate sau prenotate, cu adaugirea ca dobanzile se inscriu la
maximum admis prin prezentul decret.
12. Dispozitiunile acestui decret se aplica si dobanzilor de orice fel
prevazute in actele existente pentru timpul ce curge de la publicarea acestui
decret.
13. Contractele de vanzare, cu pact de rascumparare si anticreza ce se vor
incheia intre parti dupa data publicarii decretului de fata sunt nule de drept,
iar dispozitiunile art. 1.371 - 1.387 inclusiv din codul civil, art. 1.697 -
1.703 inclusiv din codul civil si art. corespunzatoare din codurile civile in
vigoare in teritoriile unite, se abroga.
14. In contractele sinalagmatice cuprinzand pactul comisoriu expres, cu
clauza ca pretentiunile uneia din parti raman definitiv dobandite celeilalte
parti in caz de inexecutiune, partea ce le-a primit va putea fi obligata
judecatoreste, in caz de reziliere a contractului, sa le restituie in masura in
care intrec dauna suferita sau lipsa de folosinta a obiectului prestat, fara ca
totusi restitutiunea sa intreaca trei sferturi din pretentiunile primite.
15. Actiunea publica, pe temeiul acestui decret, se pune in miscare, fie de
Ministerul public, fie la cererea Consiliului superior bancar, fie la cererea
partii vatamate, care isi va putea formula prin aceeasi actiune pretentia sa
pentru exces de dobanda.
Reclamatiunea penala a debitorului nu suspenda in aceasta materie cu cursul
unei actiuni civile sau materiale.
Actiunea civila sau comerciala a debitorului pentru reducerea dobanzilor
stipulate ilegal ori pentru restituirea celor ilegal percepute, nu va putea fi
conexata cu actiunea creditorului si ele vor fi judecate separat.
Orice mijloace de probatiune sunt admisibile pentru a dovedi infractiunile
la acest decret.
Instanta competenta a judeca actiunea penala introdusa pe temeiul acestui
decret, este judecatoria locului unde s-a savarsit infractiunea.
Orice act de procedura privitor la judecarea reclamatiunii penale introduse
pe temeiul acestui decret, este scutit de timbru.
Hotararea definitiva de condamnatiune se va publica intr-un ziar raspandit,
pe cheltuiala celui condamnat.
16. Toate dispozitiunile contrarii din legile in vigoare, se abroga.
17. Presedintele Consiliului Nostru de Ministri si ministrii Nostri
secretari de Stat la Departamentele Economiei Nationale, Finantelor si
Justitiei sunt insarcinati cu aducerea la indeplinire a dispozitiilor
prezentului decret.