HOTARARE Nr. 1 din 16 aprilie 1997
cu privire la initiativa legislativa cetateneasca de modificare a art. 9 alin.
(1) din Legea Invatamantului nr. 84/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 82 din 6 mai 1997
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Cu adresa nr. L 1.468 din 23 decembrie 1996, presedintele Senatului, in
conformitate cu prevederile art. 73 alin. (1) si ale art. 144 lit. h) din
Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. B.d) si ale art. 36 din Legea
nr. 47/1992, a sesizat Curtea Constitutionala cu propunerea legislativa
cetateneasca inaintata de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane si de
Adunarea Nationala Bisericeasca si sustinuta prin semnaturile a 1.049.853 de
credinciosi, privind modificarea Legii invatamantului nr. 84/1995*), a
solicitat Curtii Constitutionale sa verifice daca sunt indeplinite conditiile
constitutionale pentru exercitarea acestei initiative.
-----------
*) Legea invatamantului nr. 84/1995 a fost republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1996.
Din cuprinsul documentatiei rezulta ca initiativa legislativa a fost depusa
la Senat, care, in conformitate cu art. 69 alin. 5 din regulamentul sau, a
sesizat Curtea Constitutionala.
Documentatia anexata sesizarii contine, in afara propunerii legislative, un
numar de 161 de dosare, cuprinzand liste cu semnaturile a 1.049.853 de
credinciosi.
Propunerea legislativa priveste modificarea art. 9 alin. (1) din Legea
invatamantului nr. 84/1995, text care, in redactarea actuala, are urmatorul
cuprins:
"Art. 9
(1) Planurile invatamantului primar, gimnazial, liceal si profesional
includ religia ca disciplina scolara. In invatamantul primar religia este
disciplina obligatorie, in invatamantul gimnazial este optionala, iar in
invatamantul liceal si profesional este facultativa. Elevul, cu acordul
parintelui sau al tutorelui legal instituit, alege pentru studiu religia si
confesiunea."
Potrivit propunerii legislative, acest alineat ar urma sa primeasca
urmatoarea redactare:
"Planurile invatamantului primar, gimnazial, liceal si profesional
includ religia ca disciplina scolara de baza. Participarea la orele de religie
se va face in functie de apartenenta religioasa si confesionala."
In sedinta sa din 29 ianuarie 1997, Plenul Curtii Constitutionale a amanat
judecarea cauzei pentru astazi, 16 aprilie 1997, hotarand ca, in scopul
lamuririi unor aspecte privind organizarea invatamantului preuniversitar si
consecintele adoptarii prin lege a propunerilor cuprinse in initiativa
legislativa, sa se solicite Ministerului Invatamantului unele precizari.
Prin adresa nr. 9.304/1997, Ministerul Invatamantului precizeaza, cu
referire nemijlocita la obiectul initiativei legislative, urmatoarele:
"1. In Legea invatamantului nu exista notiunea de "disciplina de
baza". Art. 127 alin. (2) prevede ca planurile de invatamant cuprind
discipline obligatorii, optionale si facultative.
2. Introducerea religiei ca disciplina obligatorie nu va avea consecinte
negative asupra elevilor care nu apartin unei credinte si confesiuni dintre
cele recunoscute, potrivit legii. Exista posibilitatea ca acestia - foarte
putini - sa primeasca spre rezolvare, in scoala, individual sau in grup,
diverse sarcini didactice.
3. Daca religia devine disciplina obligatorie, nu exista alternativa, iar
daca este disciplina optionala, cei care nu doresc sa studieze religia vor
studia o alta disciplina scolara din pachetul de discipline optionale din
planul de invatamant in care este cuprinsa si religia."
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. h) din Constitutie, Curtea Constitutionala verifica
indeplinirea conditiilor pentru exercitarea initiativei legislative de catre
cetateni.
Potrivit art. 73 alin. (1) din Constitutie, initiativa legislativa
cetateneasca apartine unui numar de cel putin 250.000 de cetateni cu drept de
vot, provenind din cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare dintre
aceste judete sau in municipiul Bucuresti trebuie sa fie inregistrate cel putin
10.000 de semnaturi in sprijinul initiativei.
Nu pot face obiectul initiativei legislative a cetatenilor, potrivit art.
73 alin. (2) din Constitutie, problemele fiscale, cele cu caracter
international, amnistia si gratierea.
In fine, propunerile legislative trebuie sa fie prezentate in forma ceruta
pentru proiectele de lege [art. 73 alin. (4) din Constitutie].
Cat priveste aceste doua din urma conditii, propunerea legislativa asupra
careia urmeaza sa se pronunte Curtea Constitutionala este conforma cu
prevederile constitutionale [art. 73 alin. (2) si (4)].
In legatura cu verificarea conditiei puse de art. 73 alin. (1) din
Constitutie, referitoare la dispersia teritoriala a semnatarilor initiativei
legislative, documentatia inaintata Senatului de Patriarhia Romana si pusa la
dispozitia Curtii Constitutionale imbraca o forma care pune probleme dificile
pentru constatarea indeplinirii cerintelor constitutionale.
Aceasta deoarece, in timp ce Constitutia conditioneaza validitatea
initiativei legislative de apartenenta autorilor acesteia la un procent minim
din judetele tarii si de inregistrarea, in fiecare dintre acestea, a unui numar
minim de semnaturi, listele transmise de Patriarhia Romana grupeaza semnatarii
nu pe judete, ci pe eparhii (episcopii, arhiepiscopii, dioceze). Aplicarea
criteriilor stabilite de Constitutie presupune gruparea pe judete a listelor
alcatuite in prezent pe eparhii in cadrul judetelor. Este o operatiune
complexa, care ar angaja un mare volum de munca, pentru un timp relativ indelungat,
tinand seama ca dosarele insumeaza aproximativ 16.000 de file.
Dat fiind ca o asemenea operatiune depaseste posibilitatile Curtii
Constitutionale si spre a evita neajunsurile returnarii materialelor la
Patriarhia Romana - solutie care, printre altele, ar presupune o considerabila
intarziere a examinarii propunerii legislative de catre Parlament - Curtea a
recurs la un mod de verificare care da certitudinea indeplinirii conditiilor
constitutionale mentionate, fara, insa, a se putea preciza, nominal, in cazul
eparhiilor cuprinzand doua sau 3 judete, care anume dintre judete indeplineste
conditia de a intruni cel putin 10.000 de semnaturi.
Pornind de la precizarea ca numarul eparhiilor pentru care exista liste de
semnaturi este de 19 (cuprinzand 34 de judete si municipiul Bucuresti), iar, cu
exceptia Arhiepiscopiei Bucurestilor, care cuprinde trei judete si Capitala,
celelalte eparhii pentru care exista liste sunt alcatuite din 1-3 judete,
sistemul folosit pentru verificare este urmatorul:
In cazul celor 6 eparhii cuprinzand cate un singur judet (a Caransebesului,
a Dambovitei, a Sucevei, a Timisoarei, a Alexandriei si Teleormanului si a
Husilor), se constata ca numarul semnaturilor depaseste 10.000 in 4 eparhii,
asadar in 4 judete (Dambovita, Suceava, Timis si Vaslui).
In cazul celor 11 eparhii alcatuite din cate doua judete, se poate
considera ca, in fiecare dintre eparhiile in care s-au inregistrat cel putin
20.000 de semnaturi, un judet indeplineste, neindoielnic, conditia celor cel
putin 10.000 de cetateni care sprijina initiativa legislativa. Este, in
documentatia transmisa Curtii, cazul a 9 eparhii (Episcopiile Alba Iulia, a
Aradului, a Romanului, a Clujului, a Iasilor, a Sibiului, a Oradei, a Dunarii
de Jos si a Buzaului), ceea ce inseamna alte 9 judete ce se adauga celor 4
mentionate anterior. Sunt, asadar, in total, 13 judete, ceea ce inseamna
neindoielnic indeplinirea conditiilor puse de art. 73 alin. (1) din
Constitutie.
In fine, Arhiepiscopia Bucurestilor, care intruneste 80.000 de semnaturi,
este alcatuita din 3 judete plus municipiul Bucuresti, ceea ce presupune cu
certitudine indeplinirea conditiei (de minimum 10.000 de semnaturi) de catre
cel putin un judet (sau Capitala), care urmeaza a fi adaugat celor 13 mentionate
mai sus.
Sunt, asadar, cel putin 14 judete care indeplinesc conditia prevazuta in
Constitutie, iar acestea reprezinta cu mult mai mult decat un sfert din
judetele tarii.
Este, desigur, foarte probabil ca si alte judete sa indeplineasca
conditiile prevazute de Constitutie.
Asa fiind, Curtea Constitutionala constata ca, potrivit documentatiei
prezentate, initiativa legislativa intruneste conditiile de ordin formal
prevazute in art. 73 alin. (1) din Constitutie, precum si conditiile prevazute
in alin. (2) si (4) ale aceluiasi articol.
In lipsa unei legi care sa reglementeze procedura de exercitare a
initiativei legislative a cetatenilor, Curtea Constitutionala nu poate, insa,
sa verifice autenticitatea semnaturilor de pe liste, nici calitatea de cetateni
cu drept de vot a semnatarilor si, in fine, nici domiciliul acestora.
Aceasta nu poate conduce, insa, la imposibilitatea exercitarii de catre
cetateni a initiativei lor legislative, prevederile constitutionale ale art. 73
alin. (1) nefiind conditionate de existenta unei legi ulterioare, ci,
dimpotriva, fiind direct aplicabile.
Cele aratate cu privire la indeplinirea conditiilor pentru exercitarea
acestei initiative legislative cetatenesti au in vedere ca, prin continutul
sau, initiativa nu este contrara prevederilor Constitutiei, deoarece,
altminteri, ar insemna sa aiba semnificatia unei initiative de revizuire a
Constitutiei, ale carei conditii de admisibilitate sunt prevazute de art. 146
din legea fundamentala.
Prin Decizia nr. 72 din 18 iulie 1995, Curtea Constitutionala a statuat ca
prevederile art. 9 alin. (1) din Legea invatamantului, care se refera la
religie ca disciplina scolara, sunt constitutionale numai daca se respecta,
conform art. 29 alin. (1) si (6) din Constitutie, dreptul parintilor sau al
tutorilor de a asigura, potrivit propriilor lor convingeri, educatia copiilor
minori a caror raspundere le revine.
Prezenta initiativa legislativa are in vedere, de asemenea, religia ca
disciplina scolara, astfel incat constitutionalitatea ei depinde de
indeplinirea aceleiasi conditii, de a se asigura respectarea prevederilor art.
29 alin. (1) si (6) din Constitutie, care urmeaza sa fie observata si cat
priveste noua redactare a art. 9 alin. (1) din Legea invatamantului nr. 84/1995,
propusa de autorii initiativei legislative.
Avand in vedere considerentele expuse, in temeiul prevederilor art. 29
alin. (1) si (6), ale art. 73 alin. (1), (2) si (4) si ale art. 144 lit. h) din
Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. B.d) si ale art. 36 din Legea
nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
HOTARASTE:
1. Constata ca, din documentatiile prezentate, initiativa legislativa
privind modificarea art. 9 alin. (1) din Legea invatamantului nr. 84/1995
intruneste conditiile de ordin formal, prevazute in art. 73 alin. (1) din
Constitutie, de a fi sustinuta de cel putin 250.000 de cetateni provenind din
cel putin un sfert din judetele tarii, iar in fiecare dintre aceste judete, de
cel putin 10.000 de cetateni, precum si conditiile prevazute de alin. (2) si
(4) ale aceluiasi articol.
2. Constata ca, in lipsa unei legi pentru reglementarea exercitarii de
catre cetateni a initiativei legislative, nu se poate verifica autenticitatea
semnaturilor din listele de sustinatori, daca semnatarii au calitatea de
cetateni cu drept de vot si nici daca acestia au domiciliul in judetele pe
listele carora au semnat.
3. Constata ca initiativa legislativa este constitutionala, daca se
respecta, conform art. 29 alin. (1) si (6) din Constitutie, dreptul parintilor
sau al tutorilor de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educatia
copiilor minori a caror raspundere le revine.
Hotararea se comunica presedintelui Senatului si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, iar dosarele cuprinzand listele de sustinatori
se vor trimite direct Senatului.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu