HOTARARE Nr. 135 din 7 martie 1996
privind aprobarea Metodologiei de evaluare si acreditare a institutelor
nationale de cercetare-dezvoltare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 65 din 1 aprilie 1996
In temeiul art. 18 din Ordonanta Guvernului nr. 25/1995,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Metodologia de evaluare si acreditare a institutelor nationale de
cercetare-dezvoltare, cuprinsa in anexa care face parte integranta din prezenta
hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul cercetarii
si tehnologiei,
Doru Dumitru Palade
Ministru de stat,
presedintele Consiliului
pentru Coordonare, Strategie
si Reforma Economica,
Mircea Cosea
ANEXA 1
METODOLOGIA
de evaluare si acreditare a institutelor nationale de cercetare-dezvoltare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In scopul stimularii activitatii de cercetare-dezvoltare, al cresterii
competitivitatii stiintifice si tehnologice, precum si a gradului de implicare
a acestei activitati in rezolvarea cerintelor de progres ale economiei
nationale si ale societatii, se pot organiza institute nationale de
cercetare-dezvoltare, in conformitate cu normele de evaluare si acreditare
prevazute in prezenta metodologie.
(2) Institutele nationale de cercetare-dezvoltare participa la elaborarea
strategiei de dezvoltare si desfasoara activitate de cercetare-dezvoltare
pentru realizarea Programului national de cercetare stiintifica si dezvoltare
tehnologica (P.N.C.S.D.T.) in domeniul propriu de activitate.
Art. 2
(1) Domeniile stiintifice si tehnologice in care vor functiona institute
nationale de cercetare-dezvoltare se stabilesc prin corelare cu directiile
tematice din P.N.C.S.D.T., aprobat de Guvern.
(2) Pentru fiecare dintre directiile tematice din P.N.C.S.D.T. se pot
acredita unul sau mai multe institute nationale de cercetare-dezvoltare.
Art. 3
Statutul de institut national de cercetare-dezvoltare poate fi obtinut de
unitati de cercetare-dezvoltare (unitati C - D) existente, prin acreditare, sau
de institute noi, infiintate la propunerea comuna a Ministerului Cercetarii si
Tehnologiei, a organelor de specialitate ale administratiei publice centrale si
a academiilor de ramura, cu atributii in activitatea de cercetare-dezvoltare.
Art. 4
(1) In vederea evaluarii si acreditarii institutelor nationale de cercetare-dezvoltare
se infiinteaza Comisia de acreditare a institutelor nationale de
cercetare-dezvoltare, denumita in continuare Comisia de acreditare, precum si
colective de evaluare pe domenii.
(2) Componenta Comisiei de acreditare si a colectivelor de evaluare pe
domenii se va stabili prin ordin al ministrului cercetarii si tehnologiei.
Art. 5
(1) Acreditarea unitatilor de cercetare-dezvoltare candidate la statutul de
institut national de cercetare-dezvoltare se realizeaza prin evaluare, pe baza
criteriilor din prezenta metodologie.
(2) Criteriile de evaluare si indicatorii utilizati in evaluarea
activitatii desfasurate de unitatile de cercetare-dezvoltare au in vedere
prioritatea directiilor de cercetare-dezvoltare si importanta activitatii unitatii
de cercetare-dezvoltare pentru economia nationala, nivelul stiintific si de
competitivitate al rezultatelor activitatii de cercetare-dezvoltare, sfera de
aplicabilitate si gradul de valorificare a rezultatelor activitatii de
cercetare-dezvoltare, competenta profesionala si prestigiul in plan stiintific
al personalului, nivelul de actualitate si de performanta al dotarilor,
performantele manageriale, parteneriatul unitatii de cercetare-dezvoltare cu
organisme de cercetare-dezvoltare din tara si din strainatate, situatia
economico-financiara a unitatii.
(3) Evaluarea consta in acordarea de puncte (note), corespunzatoare
criteriilor si indicatorilor utilizati in chestionarul de evaluare.
(4) Punctajul final acordat unei unitati de cercetare-dezvoltare rezulta ca
medie a punctelor acordate individual de catre specialistii evaluatori, membri
ai colectivului de evaluare pe domeniu.
Art. 6
Statutul de institut national de cercetare-dezvoltare se reinnoieste prin
reacreditare, care are loc intr-un interval de maximum 5 ani.
Art. 7
Procesul de evaluare a unitatilor de cercetare-dezvoltare in vederea
acreditarii ca institute nationale de cercetare-dezvoltare cuprinde doua etape:
a) pregatirea procesului de evaluare si acreditare;
b) acreditarea unitatilor de cercetare-dezvoltare ca institute nationale de
cercetare-dezvoltare si reacreditarea institutelor nationale de
cercetare-dezvoltare.
Art. 8
Definitivarea rezultatelor evaluarii, inclusiv rezolvarea contestatiilor,
se face de catre Comisia de acreditare.
Art. 9
(1) Unitatile de cercetare-dezvoltare, care, in urma procesului de
evaluare, vor obtine acreditarea ca institute nationale de
cercetare-dezvoltare, se reorganizeaza prin hotarari ale Guvernului, initiate
de Ministerul Cercetarii si Tehnologiei si de organele de specialitate ale
administratiei publice centrale in subordinea carora vor functiona, care vor
colabora, dupa caz, cu academiile de ramura.
(2) Lista unitatilor de cercetare-dezvoltare, care, in urma procesului de
reacreditare, pierd statutul de institut national de cercetare-dezvoltare, va
fi supusa aprobarii Guvernului, de catre Ministerul Cercetarii si Tehnologiei.
Cu aceasta ocazie se va face mentiunea formei de organizare propuse, conform
Ordonantei Guvernului nr. 25/1995, pentru fiecare unitate de
cercetare-dezvoltare care pierde statutul de institut national de
cercetare-dezvoltare.
CAP. 2
Comisia de acreditare si colectivele de evaluare pe domenii
Art. 10
Comisia de acreditare
(1) Comisia de acreditare este alcatuita din personalitati stiintifice,
recunoscute pentru inalta competenta si prestigiul profesional in domeniile
stiintifice si tehnologice in care isi desfasoara activitatea, precum si pentru
statutul de independenta si impartialitate.
(2) Secretariatul Comisiei de acreditare va fi asigurat de Ministerul
Cercetarii si Tehnologiei. Secretariatul Comisiei de acreditare intocmeste
procesele-verbale de sedinta si pregateste documentele lucrarilor acesteia.
(3) In exercitarea atributiilor sale, Comisia de acreditare va colabora cu
reprezentantii organelor de specialitate ale administratiei publice centrale cu
atributii in domeniile de activitate ale institutelor de cercetare-dezvoltare
analizate, precum si cu reprezentantii academiilor de ramura.
(4) Atributiile Comisiei de acreditare pentru fiecare etapa sunt precizate
in cadrul cap. III.
Art. 11
Colectivele de evaluare pe domenii
(1) Colectivele de evaluare pe domenii vor fi alcatuite din maximum 7
membri, specialisti de valoare recunoscuta in domeniile stiintifice si
tehnologice respective, care nu fac parte din unitatile de cercetare-dezvoltare
evaluate.
(2) Colectivele de evaluare pe domenii vor include in mod obligatoriu un
reprezentant al Ministerului Cercetarii si Tehnologiei si un reprezentant al
organului de specialitate al administratiei publice centrale, coordonator in
domeniul de activitate al unitatii de cercetare-dezvoltare.
(3) Colectivele de evaluare pe domenii isi vor organiza secretariate
proprii, care vor intocmi procesele-verbale de sedinta si vor pregati
documentele lucrarilor colectivelor respective.
(4) Atributiile colectivelor de evaluare pe domenii sunt precizate in
cadrul cap. III.
CAP. 3
Etapele procesului de acreditare a institutelor nationale de
cercetare-dezvoltare
Art. 12
Etapa de pregatire a procesului de acreditare
(1) Etapa de pregatire a procesului de acreditare are urmatoarele
obiective:
- stabilirea listei domeniilor stiintifice si tehnologice in care vor
functiona institute nationale de cercetare-dezvoltare;
- infiintarea Comisiei de acreditare si a colectivelor de evaluare pe
domenii;
- elaborarea listei unitatilor de cercetare-dezvoltare care urmeaza a fi
evaluate, conform prezentei metodologii, in vederea obtinerii statutului de
institut national de cercetare-dezvoltare.
(2) Stabilirea listei domeniilor stiintifice si tehnologice in care vor
functiona institute nationale de cercetare-dezvoltare se face in concordanta cu
prevederile strategiei nationale a activitatii de cercetare-dezvoltare,
elaborata si aplicata de Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, in calitate de
organ guvernamental cu rol de coordonare in domeniul stiintei si tehnologiei.
Ca urmare, aceasta lista se stabileste de catre Ministerul Cercetarii si
Tehnologiei, prin ordin ai ministrului, cu consultarea organelor de
specialitate ale administratiei publice centrale si a academiilor de ramura.
(3) Infiintarea Comisiei de acreditare si a colectivelor de evaluare pe
domenii se face in conformitate cu prevederile art. 4 alin. (2).
In etapa de pregatire, Comisia de acreditare are urmatoarele atributii:
- elaboreaza propunerile privind numarul, profilul si componenta
colectivelor de evaluare pe domenii;
- instruieste colectivele de evaluare pe domenii;
- stabileste unitatile de cercetare-dezvoltare pe care le va evalua fiecare
colectiv de evaluare, in functie de domeniul specific al acestuia;
- planifica derularea procesului de acreditare.
(4) a) Lista unitatilor de cercetare-dezvoltare care urmeaza a fi evaluate
se va elabora de catre Ministerul Cercetarii si Tehnologiei, prin consultarea
organelor de specialitate ale administratiei publice centrale si a academiilor
de ramura, precum si pe baza optiunilor proprii ale unitatilor de
cercetare-dezvoltare din domeniile stiintifice si tehnologice stabilite conform
art. 12 alin. (2). in acest sens, unitatile de cercetare-dezvoltare vor
transmite optiunile proprii Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, impreuna cu
raspunsurile la chestionarul de evaluare prevazut in anexa nr. 1. Pentru anul
1996, aceste optiuni si raspunsuri vor fi transmise in termen de maximum 30 de
zile de la publicarea prezentei metodologii in Monitorul Oficial al Romaniei.
b) in lista unitatilor de cercetare-dezvoltare care urmeaza a fi evaluate
se vor preciza unitatile care fuzioneaza, cat si cele care se divid, pentru a
se lua in considerare in procesul de acreditare.
c) Lista unitatilor de cercetare-dezvoltare care urmeaza a fi evaluate va
fi transmisa Comisiei de acreditare de catre Ministerul Cercetarii si
Tehnologiei.
Art. 13
Etapa de acreditare a unitatilor de cercetare-dezvoltare ca institute
nationale de cercetare-dezvoltare si de reacreditare a institutelor nationale
de cercetare-dezvoltare
(1) Criteriile de evaluare si indicatorii care se utilizeaza in etapa de
acreditare, respectiv de reacreditare, sunt prezentati in urmatoarele
instrumente de evaluare:
a) chestionarele de evaluare, care se completeaza de catre unitatile de
cercetare-dezvoltare (anexa nr. 1 la metodologie);
b) recomandarile si precizarile metodologice privind acordarea punctajului
(anexa nr. 2 la metodologie, pag. 1);
c) fisa de evaluare a unitatilor de cercetare-dezvoltare, care se
completeaza de catre specialistii evaluatori (anexa nr. 2 la metodologie, pag.
2).
(2) Institutele nationale de cercetare-dezvoltare, care urmeaza a fi
evaluate in vederea reacreditarii, completeaza chestionarele de evaluare din anexa
nr. 1 la prezenta metodologie, la solicitarea secretariatelor colectivelor de
evaluare pe domenii.
(3) a) Colectivele de evaluare pe domenii vor stabili, in functie de
caracteristicile si cerintele specifice domeniilor respective, eventualele
modificari privind punctajele recomandate conform anexei nr. 2 la prezenta
metodologie (pag. 1). Aceste propuneri se vor inainta spre aprobare Comisiei de
acreditare.
b) In functie de cerinte, colectivele de evaluare pe domenii vor putea
elabora recomandari si precizari metodologice suplimentare privind acordarea
punctajului.
c) Membrii colectivelor de evaluare pe domenii vor utiliza, in etapa de
acreditare, respectiv de reacreditare, pentru evaluarea unitatilor de
cercetare-dezvoltare, criteriile de evaluare, recomandarile privind acordarea
punctajului si modelul fisei de evaluare prezentate in anexa nr. 2 la
metodologie (pag. 2), actualizate conform lit. a) si b).
d) In etapa de acreditare, respectiv de reacreditare, in vederea
definitivarii punctajului acordat, specialistii evaluatori pot face vizite la
unitatile de cercetare-dezvoltare a caror activitate o evalueaza.
(4) Baremurile de punctare in etapa de acreditare, respectiv de
reacreditare, sunt urmatoarele:
a) punctajul maxim total care se poate acorda unei unitati de
cercetare-dezvoltare este de 100 de puncte;
b) punctajul minim pe care trebuie sa-l obtina o unitate de
cercetare-dezvoltare pentru a fi acreditata este de 75 de puncte.
(5) In etapa de acreditare, respectiv de reacreditare a unitatilor de
cercetare-dezvoltare, colectivele de evaluare pe domenii aplica urmatoarele
proceduri:
(i) acordarea punctajelor pentru fiecare unitate de cercetare-dezvoltare
evaluata, pe baza analizei chestionarului de evaluare completat de unitatea
respectiva. Specialistii evaluatori acorda in mod individual note unitatilor
evaluate pe baza criteriilor si a indicatorilor cuprinsi in fisa de evaluare a
unitatilor de cercetare-dezvoltare; o unitate de cercetare-dezvoltare este
evaluata de minimum 3 specialisti;
(ii) centralizarea rezultatelor la nivelul fiecarui colectiv de evaluare pe
ramura si stabilirea punctajului final acordat unitatilor, rezultat ca medie a
punctajelor acordate de fiecare evaluator;
(iii) elaborarea rapoartelor de evaluare la nivel de colectiv de evaluare
pe ramura, pe baza fiselor de evaluare, a punctajelor finale, precum si a
proceselor-verbale de sedinta si a dosarelor lucrarilor colectivelor
respective;
(iv) elaborarea listelor de unitati de cercetare-dezvoltare admise si
respinse;
(v) inaintarea la Comisia de acreditare a rapoartelor de evaluare si a
listelor de unitati de cercetare-dezvoltare admise si respinse;
(vi) semnalarea situatiilor deosebite sau a diferentelor mari de puncte
pentru aceeasi unitate de cercetare-dezvoltare Comisiei de acreditare. In
aceste situatii specialistii evaluatori motiveaza in scris punctajul acordat.
(6) In etapa de acreditare, respectiv de reacreditare a unitatilor de
cercetare-dezvoltare, Comisia de acreditare aplica urmatoarele proceduri:
(i) analizeaza rezultatele evaluarii si listele cu unitatile de
cercetare-dezvoltare admise si respinse si solutioneaza cazurile cu probleme
deosebite si diferentele mari de puncte pentru aceeasi unitate;
(ii) centralizeaza si definitiveaza rezultatele evaluarii;
(iii) elaboreaza raportul final de evaluare si lista unitatilor de
cercetare-dezvoltare admise si respinse;
(iv) comunica in scris unitatilor de cercetare-dezvoltare rezultatul
evaluarii, in termen de maximum 3 zile de la data inregistrarii raportului
final de evaluare si a listei unitatilor de cercetare-dezvoltare admise si
respinse.
(7) Contestatiile unitatilor de cercetare-dezvoltare respinse se primesc de
catre secretariatul Comisiei de acreditare, in termen de maximum 5 zile de la
data primirii scrisorii de instiintare. Contestatiile trebuie sa fie insotite
de argumente si elemente concrete, care sa sustina capacitatea unitatilor de
cercetare-dezvoltare respective de a fi acreditate sau reacreditate ca
institute nationale de cercetare-dezvoltare .
(8) a) Contestatiile vor fi rezolvate de catre Comisia de acreditare, in
termen de cel mult 15 zile de la expirarea termenului de primire a
contestatiilor.
b) Rezolvarea contestatiilor se va face cu consultarea colectivelor de
evaluare pe ramura implicate si a altor specialisti recunoscuti din domeniile
respective, prin reanalizarea chestionarelor completate de unitatile de
cercetare-dezvoltare care au depus contestatii si a rapoartelor de evaluare ale
colectivelor de evaluare pe ramura implicate, in corelare cu contestatiile si
cu materialele anexate la acestea. Specialistii evaluatori implicati vor pune
la dispozitia Comisiei de acreditare motivarea in scris a punctajului acordat
la evaluarea unitatii respective.
Daca in urma acestor analize nu se ajunge la un rezultat concludent,
Comisia de acreditare poate lua decizia reevaluarii unitatii respective de
catre un nou colectiv de evaluare pe ramura.
c) Definitivarea rezultatelor contestatiilor se va face prin analiza si
dezbatere in plenul Comisiei de acreditare.
(9) Secretariatul Comisiei de acreditare va actualiza listele unitatilor de
cercetare-dezvoltare admise sau respinse si va comunica in scris unitatilor de
cercetare-dezvoltare rezultatul contestatiilor si faptul ca nu se mai admit
alte contestatii.
(10) Documentele finale elaborate de Comisia de acreditare in urma
procesului de acreditare, respectiv raportul final de evaluare, lista
unitatilor de cercetare-dezvoltare acreditate ca institute nationale de
cercetare-dezvoltare si lista unitatilor care, in urma reacreditarii, pierd
statutul de institut national de cercetare-dezvoltare, vor fi transmise
Ministerului Cercetarii si Tehnologiei, care va obtine aprobarile necesare conform
art. 9.
ANEXA 1
la metodologie
CHESTIONAR
de evaluare a unitatilor de cercetare-dezvoltare
- Etapa de acreditare, respectiv de reacreditare -
Organul administratiei publice de profil ..................................
Denumirea unitatii ........................................................
Codul SIRUES ..............................................................
Judetul ................. Codul SIRUTA ....................................
Localitatea ..................... Codul SIRUTA ............................
Str. .............. nr. ...................., sectorul ....................
Forma juridica^1) ........................., Codul^1) .....................
Activitatea principala^2) ................................................
................................ C.A.E.N.^2) ..............................
Domeniul principal de activitate stiintifica a unitatii de
cercetare-dezvoltare (unitati C-D) ...........................................
Programe, subprograme din P.N.C.S.D.T. la care participa ..................
-----------------
^1) Cod 01 = H.G. nr. 100/1991, cod 02 = institut public; cod 03 =
societate comerciala; cod 04 = filiala regie autonoma.
^2) Se va completa conform claselor de activitate din Clasificarea
activitatilor din economia nationala (C.A.E.N.); 731 = Cercetare si dezvoltare
in stiintele fizice si naturale (7311 = cercetare fundamentala; 7312 =
cercetare aplicativa; 7313 = dezvoltare experimentala); 732 = Cercetare si
dezvoltare in stiintele sociale si umaniste (7321 = cercetare fundamentala;
7322 = cercetare aplicativa; 7323 = dezvoltare experimentala).
Definitii
- Cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica (pe scurt cercetare-dezvoltare,
C - D) defineste activitatea sistematica si creatoare, initiata pentru a spori
volumul de cunostinte (inclusiv cunostintele despre om, cultura si societate)
si utilizarea acestor cunostinte pentru realizarea de noi aplicatii.
Activitatile de cercetare-dezvoltare (activitati C-D), componente
principale ale procesului general de inovare, cuprind:
a) Cercetarea fundamentala (C.F.), desfasurata in principal pentru a
dobandi cunostinte noi cu privire la fenomene si procese, precum si in vederea
formularii si verificarii de ipoteze si teorii.
b) Cercetarea aplicativa(ca.), destinata in principal utilizarii
cunostintelor stiintifice pentru realizarea de noi tehnologii, sisteme, produse
si servicii.
c) Dezvoltarea tehnologica (D. T.), formata din activitatile de inginerie a
sistemelor, de inginerie si proiectare tehnologica, de transfer tehnologic si
implementare a inventiilor, prin care se realizeaza aplicarea si transferul
rezultatelor cercetarii catre agenti economici, precum si in plan social, si
care are ca scop introducerea si materializarea de noi tehnologii, produse,
sisteme si servicii, precum si perfectionarea celor existente.
Toate aceste categorii de activitati C-D se pot desfasura pe domenii ale
stiintei si tehnologiei si, de aceea, in cadrul C.A.E.N. se face urmatoarea
clasificare:
- Cercetarea si dezvoltarea in stiintele fizice si naturale cuprinde
studiile sistematice si eforturile de creatie intreprinse in cadrul C.F., C.A.
si D.T., in stiintele fizice, naturale si ingineresti (stiinte tehnice,
matematica, fizica, astronomie, chimie, stiinte biologice, stiinte medicale,
stiinte ale pamantului, agronomie etc.). Aceste studii si eforturi sunt
destinate imbogatirii cunostintelor existente si ameliorarii utilizarii lor.
- Cercetarea si dezvoltarea in stiintele sociale si umaniste cuprinde
studiile sistematice si eforturile de creatie intreprinse in cadrul C.F., C.A.
si D.T., in stiintele sociale si umaniste (economie, psihologice, sociologie,
drept, lingvistica si limbi, arte si litere etc.). Aceste studii sri eforturi
sunt destinate imbogatirii cunostintelor existente si ameliorarii utilizarii
lor.
NOTA:
Activitatea C - D include proiectarea tehnologica, dar nu cuprinde
urmatoarele activitati:
- proiectarea de obiective de investitii si studiile de fezabilitate pentru
obiective de investitii;
- servicii stiintifice si tehnologice, care includ urmatoarele activitati:
- asistenta tehnica;
- testarea facuta pe baza metodelor cunoscute;
- servicii de informare stiintifica si tehnica (colectare, clasificare,
inregistrare, traducere, diseminare, analiza, evaluare);
- consultanta;
- cursuri de specializare,
cu exceptia cazurilor in care activitatile mai sus mentionate sunt faze in
derularea programelor / subprogramelor / temelor C - D;
- activitatea de productie si desfacere,
cu exceptia cazurilor in care activitatea de productie reprezinta una sau
mai multe faze in derularea programelor / subprogramelor / temelor C - D;
- activitati administrative: personal, finante-contabilitate, transporturi,
reparatii, intretinere, depozitare, curatenie, paza.
- Total personal cuprinde personalul angajat in unitatea C - D cu contract
de munca in ultimul an calendaristic incheiat. Din total personal fac parte
urmatoarele categorii de personal:
- personalul C-D cu studii superioare include persoanele care executa,
conduc sau coordoneaza realizarea de activitati de cercetare-dezvoltare in
diverse domenii (tehnice, umaniste, sociale etc.). In aceasta categorie intra
cercetatorii stiintifici atestati si alte categorii de personal cu studii
superioare care desfasoara nemijlocit activitate de cercetare-dezvoltare;
- personalul C-D cu studii medii include tehnicienii, precum si personalul
auxiliar cu pregatire liceala, care participa direct la realizarea proiectelor
C-D sau la activitati direct legate de acestea. Aceasta categorie de personal
participa la activitatea C-D prin realizarea de sarcini stiintifice si tehnice,
implicand aplicarea de concepte si metode operationale, sub conducerea
personalului C-D cu studii superioare;
- personalul de productie este personalul care desfasoara activitati de
productie, aprovizionare si comercializare a acesteia;
- personalul administrativ este format din manageri, administratori,
functionari care desfasoara activitati de personal, financiar-contabile, de
administratie si management, de plan si marketing, transporturi, reparatii,
intretinere, depozitare, curatenie, paza.
Formularul pentru acreditare contine 9 criterii de evaluare, cu indicatorii
aferenti.
I. Situatia economico-financiara
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Indicatorul U.M. Raspunsul
indicatorului Anul 1 Anul 2 Anul
3
--------------------------------------------------------------------------------
1. Capitalul social
(ultimul inventar) mil. lei
2. Cifra de afaceri mil. lei
3 Profit sau pierderi mil. lei
4 Ponderea veniturilor obtinute
din urmatoarele categorii de
activitati in total venituri:
4.1. cercetare-dezvoltare,
din care: %
- teme din P.N.C.S.D.T. %
- contracte directe %
4.2. proiectare de obiective de
investitii %
4.3. servicii stiintifice si
tehnologice %
4.4. productie si desfacere %
5. Cheltuieli curente pentru:
- cercetare-dezvoltare %
- proiectare obiective de
investitii %
- servicii stiintifice si
tehnologice %
- productie %
- alte activitati %
6. Cheltuieli de capital (investitii) %
7. Finantarea activitatii
C-D pe surse de fonduri:
- fonduri publice %
- agenti economici %
- strainatate %
- alte surse (se vor preciza) %
8. Finantare din fonduri publice:
- pentru proiecte C-D
atribuite direct, datorita
profilului institutului, sau
proiecte in continuare %
- pentru proiecte C-D atribuite
prin selectie in sistem
competitiv %
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
- Pentru indicatorul nr. 3 - Profit sau pierderi vor fi inregistrate
conform bilantului anual; pierderile vor fi marcate cu minus.
- Suma ponderilor 4.1 - 4.4. trebuie sa fie egala cu 100% . Din veniturile
obtinute in activitatea C-D se calculeaza separat ponderea veniturilor obtinute
din teme contractate din P.N.C.S.D.T. si, respectiv, din contracte directe.
- Pentru indicatorii nr. 5, 7 si 8, suma ponderilor trebuie sa fie egala cu
100% .
- Pentru indicatorul nr. 6 - Cheltuieli de capital - se calculeaza ponderea
acestor cheltuieli in totalul cheltuielilor.
II. Structura personalului
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Indicatorul U.M. Raspunsul
indicatorului
--------------------------------------------------------------------------------
1. Total personal nr. persoane
2. Personal C-D cu studii superioare, %
din care: personal atestat*) %
3. Personal C-D cu studii medii %
4. Proiectanti de investitii %
5. Personal de productie %
6. Personal administrativ %
7. Alte categorii de personal (se vor specifica) %
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA
Categoriile de personal se calculeaza prin ponderi procentuale din total
personal. Suma ponderilor exprimate prin valoarea indicatorilor nr. 2-7 trebuie
sa fie egala cu 100% . Categoriile de personal de la pct. 4-7 includ personalul
cu studii superioare si medii.
----------
*) Personal atestat: se calculeaza ca pondere procentuala din personalul
C-D cu studii superioare.
III. Competenta personalului C-D
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Indicatorul U.M. Raspunsul
indicatorului
--------------------------------------------------------------------------------
1. Ponderea personalului cu titlu de doctor
in numarul de personal C-D cu studii superioare %
2. Ponderea doctoranzilor in numarul personalului
C-D cu studii superioare %
3. Personalul implicat in activitatea didactica din
invatamantul superior raportat la personalul C-D
cu studii superioare %
4. Numarul de conducatori de doctorat
5. Numarul de membri ai Academiei Romane
6. Numarul de persoane incluse in organizatii
stiintifice si profesionale de prestigiu din tara
7. Numarul de persoane incluse in organizatii
stiintifice si profesionale din strainatate
8. Numarul total de articole si carti publicate in
tara (in ultimii 3 ani), din care:
- articole
- carti
9. Numarul total de articole si carti publicate in
strainatate (in ultimii 3 ani), din care:
- articole
- carti
10. Numarul de cereri de brevete in tara
(in ultimii 3 ani)
11. Numarul de cereri de brevete in strainatate
(in ultimii 3 ani)
12. Numarul de brevete acordate in tara
(in ultimii 3 ani)
13. Numarul de brevete acordate in strainatate
(in ultimii 3 ani)
14. Numarul de burse, stagii de perfectionare
in tara (in ultimii 3 ani)
15. Numarul de burse, stagii de perfectionare in
strainatate (in ultimii 3 ani)
16. Numarul de lucrari prezentate la manifestari
stiintifice in tara (in ultimii 3 ani)
17. Numarul de lucrari prezentate la manifestari
stiintifice in strainatate (in ultimii 3 ani)
18. Numarul de manifestari stiintifice organizate
de institut (in ultimii 3 ani)
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Datele se prezinta pe ansamblul perioadei de timp, si nu pentru ani
independenti.
IV. Directii principale de cercetare-dezvoltare desfasurate de unitatea C-D
si rezultate importante obtinute in cadrul acestor directii, comparativ cu
nivelul international
Se enumera sub forma de lista, mentionand cele mai importante directii de
cercetare-dezvoltare (maximum 10, daca sunt mai multe) si principalele
rezultate C - D obtinute.
V. Specificitatea si nivelul calitativ al dotarilor
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Indicatorul U.M. Raspunsul
indicatorului
--------------------------------------------------------------------------------
1. Lista dotarilor tehnice (echipamente, instalatii)
si logistice (tehnica de calcul, software)
considerate de varf pe plan national sau in
domeniul de activitate
2. Surse de informare si documentare din patrimoniul
stiintific si tehnic al unitatii C - D:
- numar de banci de date:
- create
- achizitionate
- acces la retele internationale de banci de date
(DA/NU)
- numar total de titluri existente in biblioteca,
din care, intrate in ultimii 3 ani:
- carti: romanesti, straine
- reviste: romanesti, straine
Se anexeaza o lista cu cele mai importante 5
exemple din patrimoniul stiintific si tehnic,
grupate pe categorii
3. Nivelul mediu de decalaj al dotarilor fata de ani - uzura
stadiul curent pe plan european morala
mil. - uzura
fizica
lei
(amortizare)
4. Principalele cerinte de dotare, cu aprecierea $ - lista
lor valorica, in vederea atingerii unui nivel
competitiv pe plan international -
preturi
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
- Pentru indicatorul nr. 3 - Nivelul mediu de decalaj al dotarilor fata de
stadiul curent pe plan european - se calculeaza uzura fizica, respectiv uzura
morala, ca medie pentru dotarile aflate in patrimoniul unitatii C - D.
VI. Nivelul de performanta a activitatii unitatii C - D
--------------------------------------------------------------------------------
Nr.
indi- Indicatorul U.M. Raspunsul
cato-
rului
--------------------------------------------------------------------------------
1. a) Numarul de teme C-D realizate in ultimii 3 ani, nr.
din care:
- din P.N.C.S.D.T. nr.
- contracte directe cu beneficiari nr.
b) Numarul de teme C-D aplicate efectiv la beneficiar nr. - numar de teme
(in ultimii 3 ani), nr. - numar mediu de
teme aplicate pe
beneficiar
- din care: numar de teme C-D aplicate in adminis- nr.
tratia publica
2. Numarul tehnologiilor noi si ponderea lor in total nr.
tehnologii realizate de institut in ultimii 3 ani
(se anexeaza lista tehnologiilor noi, cu specificarea %
celor de nivel international)
3. Numarul produselor noi si ponderea lor in totalul nr.
produselor realizate de institut in ultimii 3 ani %
(se anexeaza lista produselor noi, cu specificarea
celor de nivel international)
4. Capitalul tehnologic valorificat (in ultimii 3 ani):
a) numar de brevete aplicate nr.
b) tehnologii transferate agentilor economici nr. - numar
% - pondere in
total
tehnologii
cercetate
c) produse transferate agentilor economici nr. - numar
Se anexeaza 5 exemple mai importante (cu spe- % - pondere in
total
cificarea celor de nivel international) din fiecare produse
categorie a) - c), cu precizarea agentilor economici cercetate
beneficiari
5. Capitalul tehnologic latent (obtinut in ultimii 3 ani
si cu posibilitati de valorificare in urmatorii
maximum 3 ani):
- numar de brevete neaplicate nr.
- tehnologii nr. - numar
% - pondere in
total
tehnologii
cercetate
- produse nr. - numar
Se anexeaza 5 exemple mai importante din fiecare % - pondere in
total
categorie, cu precizarea beneficiarilor potentiali produse
cercetate
6. Capitalul tehnologic activ (dezvoltarea capitalului
tehnologic in urmatorii 3 ani):
- numar de cercetari in derulare, pe categorii de
obiective urmarite: nr.
- tehnologii: rationalizare/informatizare/protectia
mediului nr.
- produse: cresterea calitatii si performantelor
(materiale utilizate, parti componente,
functiuni noi) nr.
- numar de cercetari preconizate privind: materiale/
produse/tehnologii noi nr.
Se anexeaza o lista cu 5 exemple mai importante
din fiecare categorie
7. Stadiul de aplicare a sistemului de asigurare a calitatii - in curs de
in microproductia proprie evaluare
- elaborat
si
aplicat
- certificat
pe plan
national
(se indica
organismul
certificator)
- certificat
pe plan
international
(se indica
organismul
certificator)
8. Stadiul acreditarii laboratoarelor proprii - in curs de
(daca este cazul) acreditare
- acreditate
la
nivel
national
(indicati
profilul
acestora si
organismul de
acreditare)
- acreditate
la
nivel
international
(indicati
profilul
acestora si
organismul
de
acreditare)
9. Capitalul logistic transferat in sistemul - la un singur
economico-social, in ultimii 3 ani, beneficiar
cuantificat numeric - la mai multi
beneficiari la
nivel de ramura
Se anexeaza o lista cu 5 exemple mai importante - la mai multi
de lucrari (cu specificarea celor de nivel beneficiari la
international) pentru fiecare categorie de beneficiari nivelul mai
multor ramuri
10. Capitalul logistic latent (obtinut in ultimii 3 ani - la un singur
si cu posibilitati de valorificare in urmatorii beneficiar
maximum 3 ani)
Se anexeaza o lista cu 5 exemple mai importante - la mai multi
de lucrari pentru fiecare categorie de beneficiari beneficiari la
potentiali nivel de ramura
- la mai multi
beneficiari la
nivelul mai
multor ramuri
11. Capitalul logistic activ (dezvoltarea capitalului
logistic in urmatorii 3 ani) - cercetari in curs
de derulare
Se anexeaza o lista cu 5 exemple mai importante
de lucrari
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
- Produse noi se considera produsele substantial diferite de produsele
fabricate anterior, din punct de vedere tehnologic, al materialelor utilizate
sau prin facilitatile oferite utilizatorului.
- Tehnologii noi se considera tehnologiile care aplica tehnici, procedee si
metode noi, fie pentru fabricarea de produse noi, fie pentru imbunatatirea
substantiala a procesului de fabricatie a produselor existente.
- Capitalul logistic: metode, modele, mecanisme, sisteme, studii
prospective, strategii, baze de date etc., create pentru modelarea si
perfectionarea organizarii, functionarii si controlului sistemelor economice,
tehnologice si biologice.
- Indicatorii se calculeaza pe ansamblul perioadei de timp.
VII. Sfera de aplicabilitate
--------------------------------------------------------------------------------
Nr.
indi- Indicatorul U.M. Raspunsul
cato-
---------------------
rului Anul 1 Anul 2 Anul
3
--------------------------------------------------------------------------------
1. Beneficiari prin contracte directe incheiate - nr. beneficiari
in ultimii 3 ani, pe categorii de activitati - nr. contracte
1. 1. cercetare-dezvoltare - valoarea medie a
contractelor
1. 2. proiectare de obiective de investitii
1. 3. servicii stiintifice si tehnologice
1. 4. productie si desfacere
Se anexeaza o lista a principalilor 5 beneficiari
pentru fiecare categorie
2. Cererile acoperite de institut in ultimii 3 ani, - nr. contracte
pe domenii/subdomenii de specializare - nr. beneficiari
stiintifica in activitatea C - D - valoarea medie a
contractelor
Se anexeaza lista cu valoarea indicatorilor
pe domenii/subdomenii si pe ani
3. Domenii/subdomenii ale economiei nationale - nr. beneficiari/
in care au fost aplicate efectiv rezultatele domeniu
C-D ale institutului - nr contracte/
domeniu
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
- Pentru indicatorul nr. 1 - Beneficiari prin contracte directe incheiate
in ultimii 3 ani, pe categorii de activitati - calculele (pentru determinarea
numarului de beneficiari, numarului de contracte si a valorii medii a
contractelor) se fac pentru fiecare categorie de activitate si pentru fiecare
an.
VIII. Parteneriat in activitatea de cercetare-dezvoltare
--------------------------------------------------------------------------------
Nr.
indi- Indicatorul U.M. Raspunsul
cato-
rului
--------------------------------------------------------------------------------
1. Parteneriat cu organisme C-D din tara:
- numar de proiecte in cooperare (in ultimii 5 ani - numar
- lista (5
exemple
semnificative)
- domenii de cooperare - lista
domeniilor
2. Parteneriat cu organisme C-D din strainatate:
- numar de proiecte in cooperare (in ultimii 3 ani) - numar
- lista (5
exemple
semnificative)
- domenii de cooperare (in ultimii 3 ani) - lista
domeniilor
- domenii cu sanse de colaborare in crestere
(in urmatorii 3 ani) - lista
domeniilor
--------------------------------------------------------------------------------
IX. Performante manageriale
--------------------------------------------------------------------------------
Nr. Indicatorul
indi-
cato-
rului
--------------------------------------------------------------------------------
1. Strategia activitatii C-D elaborata de conducerea institutului, cu
obiectivele urmarite in ultimii 3 ani, modalitatile de aplicare si
rezultatele obtinute
2. Strategia activitatii C-D elaborata de conducerea institutului, cu
obiectivele propuse pe termen mediu/lung, si modalitatile propuse de
asigurare in viitor a resurselor necesare
(organizatorice, umane, materiale si financiare)
- Masuri de valorificare a capitalului tehnologic si logistic, latent si
in
curs de acumulare al unitatii C-D (in urmatorii 3 ani):
- tehnologii, produse abordate
- sectoare de piata abordate si segmentele din cadrul acestora
- concurenta
- noi servicii, noi clienti
- Masuri de dezvoltare a capitalului tehnologic si logistic al unitatii
C-D (in urmatorii minimum 3 ani)
--------------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Materialele care prezinta performanta manageriala (in conformitate cu pct.
1. si 2) se vor anexa la chestionarul completat.
--------------------------------------------------------------------------------
| Pentru corectitudinea si totalitatea informatiilor transmise prin chestionar
| | raspunde managerul general al unitatii de
cercetare-dezvoltare. |
|
|
| |
|
|
| Data ................... Numele si prenumele,
|
| Semnatura
|
|
|
--------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
la metodologie
- 1 -
CRITERII DE EVALUARE
si recomandari privind acordarea punctajului in etapa de acreditare, respectiv
de reacreditare
--------------------------------------------------------------------------------
Crite- Criteriul/indicatorul
Punctajul
raul maxim
reco-
mandat*)
--------------------------------------------------------------------------------
I Situatia economico-financiara 5
II Structura personalului 5
III Competenta personalului de cercetare-dezvoltare 15
IV Directiile principale de cercetare-dezvoltare si rezultatele
importante obtinute in aceste directii, comparativ cu nivelul
international 15
V Specificitatea si nivelul calitativ al dotarilor 15
VI Nivelul de performanta a activitatii unitatii C-D 25
1. Numarul de teme de cercetare-dezvoltare realizate si aplicate
efectiv in ultimii 3 ani 8
2. Capitalul tehnologic: 12
- tehnologii si produse noi sau perfectionate realizate
(valorificate si posibil de valorificat) si in curs de realizare
- stadiul de aplicare a sistemului de asigurare a calitatii in
microproductia proprie
- stadiul acreditarii laboratoarelor proprii
3. Capitalul logistic: metode, modele, studii, strategii,
banci de date, sisteme realizate (valorificate si posibil de
valorificat) si in curs de realizare 5
VII Sfera de aplicabilitate 10
VIII Parteneriat in activitatea de cercetare-dezvoltare 5
IX Performante manageriale 5
--------------------------------------------------------------------------------
*) Precizari metodologice.
In cazul unor criterii cu un numar mare de indicatori (de exemplu, la
chestionarul de acreditare, criteriile I, III si VI), se recomanda urmatorul
procedeu de notare:
- notarea sa se faca separat, pentru fiecare indicator, cu note cuprinse
intre 0 si nota maxima acordata criteriului respectiv;
- nota finala (rotunjita) acordata criteriului de catre fiecare specialist
evaluator va reprezenta media notelor indicatorilor.
- 2-
MODELUL FISEI DE EVALUARE
a unitatilor de cercetare-dezvoltare in vederea acreditarii sau reacreditarii
lor cu statut de institute nationale de cercetare-dezvoltare
Numele si prenumele evaluatorului:
Profesia:
Gradul stiintific:
Institutia:
________________________________________________________________________________
| | | | | | Nivelul de performanta | | | |
|
| | | | | | a activitatii C-D | | | |
|
----|----|----|----|----|----|------|-------|-------|------|----|----|----|----|
| | | | | | | | | | | | |
|
| | | | | |______|_______|_______|______| | | |
|
| | | | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | | | |
|
| | | | | | | | | | | | |
|
____|____|____|____|____|____|______|_______|_______|______|____|____|____|____|
__1_|__2_|__3_|__4_|__5_|__6_|___7__|___8___|___9___|__10__|_11_|_12_|_13_|_14_|
Data .......... Semnatura evaluatorului ...............
SEMNIFICATIA COLOANELOR DIN TABEL:
COLOANA SEMNIFICATIE
1 Denumirea unitatii de cercetare-dezvoltare
2 Situatia economico-financiara
3 Structura personalului
4 Competenta personalului C-D
5 Directii si rezultate de cercetare-dezvoltare
6 Dotari
7 Teme de cercetare-dezvoltare contractate si valorificate
8 Capitalul tehnologic
9 Capitalul logistic
10 Total
11 Sfera de aplicabilitate
12 Parteneriat
13 Performante manageriale
14 Total punctaj