HOTARARE Nr. 14.2.a/III din 25 mai 2004
privind aprobarea modificarii hotararilor Consiliului director al Fondului
Roman de Dezvoltare Sociala nr. 16/IV/2002 si nr. 4/II/2002
ACT EMIS DE: FONDUL ROMAN DE DEZVOLTARE SOCIALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 746 din 17 august 2004

In temeiul art. 17 si 18 din Legea nr. 129/1998 privind infiintarea,
organizarea si functionarea Fondului Roman de Dezvoltare Sociala, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul director al Fondului Roman de Dezvoltare Sociala hotaraste:
Art. 1
(1) Se aproba modificarea Manualului de operare aplicabil Proiectului
privind fondul de dezvoltare sociala - faza a doua (APLII), aprobat prin Hotararea
Consiliului director al Fondului Roman de Dezvoltare Sociala nr. 16/IV/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 581 bis din 6 august
2002.
(2) Documentul modificator formeaza obiectul anexei nr. I care face parte
integranta din prezenta hotarare si modifica in consecinta anexa nr. I la
Hotararea Consiliului director al Fondului Roman de Dezvoltare Sociala nr.
16/IV/2002.
Art. 2
(1) Se aproba modificarea formei-cadru a Acordului de grant, aplicabila
Proiectului privind fondul de dezvoltare sociala - faza a doua, aprobata prin
Hotararea Consiliului director al Fondului Roman de Dezvoltare Sociala nr.
4/II/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 581 bis
din 6 august 2002.
(2) Documentul modificator formeaza obiectul anexei nr. II care face parte
integranta din prezenta hotarare si modifica in consecinta anexa nr. II la
Hotararea Consiliului director al Fondului Roman de Dezvoltare Sociala nr.
4/II/2002.
Art. 3
In conformitate cu prevederile art. 9 alin. (2) din Legea nr. 129/1998,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prezenta hotarare,
insotita de anexele nr. I si II*), va fi publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
---------------
*) Anexele nr. I si II sunt reproduse in facsimil.
Presedintele Consiliului director
al Fondului Roman de Dezvoltare Sociala,
Romeo Postelnicu
ANEXA 1
I - Anexa nr. I a Hotararii Consiliului Director al Fondului Roman de
Dezvoltare Sociala nr. 16/IV/23.04.2002 intitulata "Manualul de
operare" publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 581
bis/06.VII/2002, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Punctul 1.3.3.1 al articolului 1 "Introducere" va avea
urmatorul cuprins:
"Facilitatorul este o persoana fizica sau juridica, selectata de Fond,
care isi asuma obligatia sa ajute o comunitate rurala saraca, un grup
dezavantajat, un grup productiv sa se organizeze, sa-si identifice necesitatile
proprii, sa le ierarhizeze, sa elaboreze un proiect, sa depaseasca problemele
de organizare si comunicare aparute in timpul derularii unui proiect, sa
participe la dezvoltarea durabila a comunitatii si dupa incheierea finantarii
Fondului."
2. Punctul 2.2.2.1 al articolului 2 "Structura functionala" va
avea urmatorul cuprins:
"Fondul recruteaza, instruieste, atesteaza si incheie contracte cu
facilitatori, evaluatori, supervizori si alte categorii de colaboratori pe baza
cerintelor functiei si a termenilor de referinta. Colaboratorii Fondului
selectati sunt inclusi in programe de instruire ale Fondului menite sa verifice
si sa asigure cunostintele tehnice, economice si abilitatile de comunicare
necesare desfasurarii acestei activitati in conformitate cu politica si cu
procedurile operationale ale Fondului."
3. Punctele 3.5.4 si 3.5.9 ale articolului 3 "Instrumente de
identificare a Beneficiarilor" vor avea urmatorul cuprins:
"3.5.4. In domeniul activitatilor ulterioare sunt eligibile doua
tipuri mari de proiecte: (a) proiecte pentru rezolvarea unor probleme tehnice
neprevazute sau de forta majora aparute in cadrul proiectelor deja finantate de
Fond (ex.: reamenajarea unor constructii, achizitionarea de echipamente suplimentare
s.a.) si (b) proiecte inovative (ex.: colectarea, sortarea si valorificarea
deseurilor menajere, dezvoltarea unor activitati generatoare de venituri pentru
sustinerea grupurilor dezavantajate - ex.: ateliere protejate pentru persoane
cu dizabilitati, ateliere mestesugaresti, productie de lumanari aromate, ferme
de crestere animale, sere, ciupercarii etc. - impaduriri s.a.)."
"3.5.9. Valoarea maxima a unui grant care poate fi acordat de Fond
pentru finantarea unui proiect depinde de categoria de proiecte pentru care se
acorda grantul, si anume:
- pentru proiecte de mica infrastructura rurala valoarea maxima este de
75.000 dolari SUA;
- pentru proiecte de servicii sociale comunitare valoarea maxima este de
20.000 dolari SUA;
- pentru proiecte de activitati generatoare de venit valoarea maxima este
de 40.000 dolari SUA;
- pentru proiecte privind activitati ulterioare valoarea maxima pentru
proiectele destinate rezolvarii unor probleme tehnice neprevazute sau de forta
majora este de 10.000 dolari SUA pentru mica infrastructura si pentru
activitati generatoare de venit si de 5.000 dolari SUA pentru servicii sociale
comunitare si pentru proiectele inovative de 45.000 dolari SUA.
Aceasta dimensionare a valorii maxime a unui grant, precum si tipurile de
proiecte considerate eligibile reprezinta o garantie a faptului ca beneficiile
rezultate vor ajunge la tintele pe care Fondul le vizeaza cu precadere, iar
prin criteriile de eligibilitate stabilite in vederea beneficierii de aceste
granturi, se vor descuraja solicitarile din partea celor mai putin afectati de
saracie si manipularea comunitatilor rurale sarace de catre grupurile locale de
interese."
4. Punctele 4.1.6 (fraza introductiva), 4.2.3, 4.2.4.1, 4.2.5., sectiunea
"Exemple de operatiuni eligibile si neeligibile" a punctului 4.3.4.2
(fraza introductiva), alineatul 1 al punctului 4.3.5.2, 4.4.1.1 (bullet 1),
4.4.1.3, 4.4.2 (4.4.2.1, 4.4.2.2, 4.4.2.4 - 4.4.2.6) ale articolului 4
"Categorii de proiecte" vor avea urmatorul cuprins:
"4.1.6. Exemple de operatiuni eligibile si neeligibile
Fondul finanteaza, dar fara a se limita la: ......."
"4.2.3. Dimensiunea financiara a cererii
Cererea de finantare a proiectului se va incadra in plafonul maxim de
40.000 dolari SUA, in functie de tipul activitatilor, capacitatea de productie
si de cerintele legale in vigoare referitoare la autorizarea functionarii
(calitate, protectia mediului, protectia muncii, protectia consumatorului
etc.)."
"4.2.4.1. In domeniul activitatilor generatoare de venit sunt
eligibile proiecte de capacitate mica, prin care pot fi valorificate resursele
materiale si umane locale si se presteaza servicii in folosul comunitatii
locale, cum ar fi: colectarea, depozitarea, prelucrarea, comercializarea
materiilor prime disponibile pe plan local (lapte, fructe, legume, seminte de
floarea soarelui, cereale, plante tehnice, lana, lemn etc.), brutarii, sere,
solarii, piete agroalimentare, targuri, ateliere de artizanat si
mestesugaresti/de reparatii, organizarea serviciilor de transport local de
persoane, precum si alte tipuri de proiecte prin care pot fi valorificate
traditii locale si se presteaza servicii in folosul comunitatii locale."
"4.2.5. Exemple de operatiuni eligibile si neeligibile
Fondul finanteaza, dar fara a se limita la:
- asistenta si expertiza tehnica, sanitar veterinara;
- instruire in domeniul managementului de proiect si dezvoltarii
capacitatii manageriale a noii entitati juridice (inclusiv diurnele pentru cei
care asigura instruirea, materialele de baza si suporturile didactice);
- asistenta juridica acordata in conditiile legii;
- operatiuni legate de distributia/desfacerea productiei;
- inchiriere de echipament pentru cursurile de instruire;
- operatiuni de transport si asistenta tehnica pentru organizarea
activitatii de distributie;
- reabilitare de cladiri pentru desfasurarea activitatilor corespunzatoare
obiectivelor propuse;
- echipamente si utilaje de capacitate mica pentru tehnologie adecvata prelucrarii
materiilor prime locale;
- centrale termice care folosesc combustibili locali sau usor de
achizitionat pe plan local;
- sisteme de ventilatie corespunzatoare pentru pastrarea in conditii de
siguranta a calitatii materiilor prime sau produselor finite;
- montaj si punere in functiune;
- achizitionarea materiilor prime pentru primul proces de productie;
- cheltuieli pentru efectuarea de schimburi de experienta si crearea de
parteneriate in scopul asigurarii durabilitatii proiectului;
- cheltuieli de promovare a rezultatelor proiectului;
- reabilitarea infrastructurii economice locale;
- mijloace de transport destinate in exclusivitate aprovizionarii si
desfacerii produselor, sau transportului public de persoane, atunci cand
obiectivul proiectului il reprezinta transportul.
Fondul nu finanteaza:
- chiria pentru cladiri sau orice alte spatii de productie sau
administrative;
- cumpararea de terenuri;
- salarii;
- productia de bauturi alcoolice;
- prelucrarea tutunului;
- achizitionarea exclusiva de echipament."
"4.3.4.2. ...
Exemple de operatiuni eligibile si neeligibile
Fondul finanteaza, dar fara a se limita la: ......."
"4.3.5.2. Autoritati ale administratiei publice locale aflate in
raporturi contractuale de parteneriat cu organizatii neguvernamentale.
Autoritatile administratiei publice locale pot fi reprezentate si prin servicii
publice de asistenta sociala specializate din cadrul acestora pentru realizarea
proiectului depus la Fond.
..."
"4.4.1.1. Aceasta categorie de proiecte urmareste remedierea unor
probleme care pot aparea in cazuri exceptionale si care impiedica buna
functionare a obiectivului finantat anterior, in cadrul celor trei categorii de
proiecte (mica infrastructura rurala, activitati generatoare de venit si
servicii sociale comunitare pentru grupuri dezavantajate). Sunt vizate
activitati precum:
- repararea unor obiective ca urmare a unor deficiente tehnice aparute dupa
receptie si care nu sunt imputabile subcontractorilor sau care nu intra in
garantiile acordate de constructori precum si a unor deficiente tehnice
identificate ca urmare a cresterii standardelor datorita alinierii legislatiei
din domeniu la standardele Comunitatii Europene;
..."
"4.4.1.3. Dimensiunea financiara a cererii
Suma pe care o poate acorda Fondul pentru proiectele din aceasta categorie
este de maxim 10.000 dolari SUA pentru continuarea unui proiect de mica
infrastructura rurala si unui proiect din categoria activitati generatoare de
venit si maxim 5.000 dolari SUA pentru continuarea unui proiect de servicii
sociale comunitare."
"4.4.2. Proiecte inovative
4.4.2.1. Obiectivul urmarit in cadrul acestei categorii este strans legat
de constientizarea diferitelor probleme aparute la nivelul comunitatii (ex.:
probleme de protectie a mediului in zona in care locuiesc) si consolidarea
capacitatii grupurilor comunitare prin acordarea unui al doilea grant pentru
proiecte inovative, comunitatilor care au realizat cu succes un alt proiect cu
finantare de la Fond.
4.4.2.2. Beneficiari vizati
- comunitati rurale sarace;
- comunitati rurale sarace in parteneriat cu alte comunitati din cadrul
aceleiasi comune sau zone invecinate;
- grupuri dezavantajate.
..........
4.4.2.4. Exemple de proiecte eligibile sunt: colectarea, sortarea si
valorificarea deseurilor menajere, dezvoltarea unor activitati generatoare de
venituri pentru sustinerea grupurilor dezavantajate - ex.: ateliere protejate
pentru persoane cu dizabilitati, ateliere mestesugaresti, productie de lumanari
aromate, ferme de crestere animale, sere, ciupercarii etc. - impaduriri s.a.
Datorita specificitatii si complexitatii acestor proiecte, Fondul va dezvolta
proiecte inovative pilot; in functie de rezultate, aceste proiecte se vor putea
extinde pe arii mai largi. In cadrul acestei categorii, acolo unde este cazul,
se vor forma parteneriate intre autoritatile locale din comunele de care
apartin satele beneficiare."
4.4.2.5. Exemple de operatiuni eligibile si neeligibile
Fondul finanteaza, dar fara a se limita la: amenajarea terenului,
achizitionarea de puieti, achizitie de echipamente si utilaje, amenajare de
spatii de productie, cursuri de instruire a lucratorilor, colectarea gunoiului
din gospodarii (sustinuta din grant pentru o perioada de maxim 6 luni) etc.
Fondul nu finanteaza cumpararea sau inchirierea de terenuri si nici alte
cheltuieli care nu sunt eligibile pentru finantarea FRDS la proiectele de mica
infrastructura rurala, activitati generatoare de venit si servicii sociale
comunitare.
4.4.2.6. Solicitantii eligibili sunt Agentii de Executare care au
implementat cu succes un alt proiect finantat de catre Fond (comunitatea rurala
saraca in parteneriat cu autoritati ale administratiei publice
locale/asociatii/fundatii/cooperative de consum/societati agricole; autoritati
ale administratiei publice locale in parteneriat cu comunitatile rurale
sarace/asociatii/fundatii/cooperative de consum/societati agricole; asociatii/fundatii/cooperative
de consum/societati agricole in parteneriat cu comunitati rurale
sarace/autoritati ale administratiei publice locale, dupa caz.)
..."
5. Punctele 5.2.4, 5.3 (5.3.5 - 5.3.7), 5.4 (5.4.3, 5.4.4, 5.4.6, 5.4.18),
5.7.5, 5.10 (5.10.2 - 5.10.3), 5.11 (bullet 11, alineatul 2 al punctului
5.11.1, 5.11.2), litera (b) a punctului 5.12.2, 5.13.3, 5.14 (5.14.2, 5.14.10 -
5.14.11), 5.16.1 ale articolului 5 "Activitatile Fondului si Ciclul
Proiectelor" vor avea urmatorul cuprins:
"5.2.4. Interventia Fondului la nivel de comunitate cu scopul de a
sustine dezvoltarea capacitatilor de organizare si relationare intre membrii
comunitatii se face la momente de timp diferite:
A. facilitare de pregatire, in perioada de initiere si de definire a ideii
de dezvoltare comunitara prin intermediul unui proiect;
B. facilitare de remediere: (a) dupa evaluarea de catre Fond a proiectului,
in cazul constatarii unor deficiente de participare la identificarea si
elaborarea proiectului si a unui capital social scazut in comunitate; (b) in
perioada de implementare a proiectului de catre comunitate, atunci cand exista
riscul unor conflicte, situatii de criza sau al scaderii capitalului de
incredere in comunitate, care pot perturba implementarea cu succes a
proiectului.
C. facilitarea de retea se acorda comunitatilor care au implementat sau
care implementeaza proiecte cu finantare FRDS, precum si potentialilor
beneficiari, in vederea realizarii schimbului de experienta intre factorii
implicati in derularea acestor proiecte, asigurarii sustenabilitatii
proiectelor si dezvoltarii locale. Facilitatorii efectueaza vizite de teren
pentru a sprijini membrii comunitatilor sa formeze retele sau sa devina membri
in retele existente deja pe plan local, regional sau national.
D. facilitarea post-implementare este folosita dupa incheierea proiectelor
finantate de FRDS si are rolul de a informa membrii comunitatilor, de a-i
stimula sa intretina obiectivul realizat, de a-i incuraja sa se implice in
luarea deciziilor pe plan local si in rezolvarea problemelor cu care se
confrunta. De asemenea, acest tip de facilitare se va folosi si pentru
rezolvarea unor probleme de natura sociala aparute in comunitati (slaba
implicare la intretinerea obiectivului realizat, conflicte sau neintelegeri
aparute intre membrii comunitatii sau intre acestia si autoritatile locale
etc.)."
"5.3. Inregistrarea si selectia cererilor de finantare ....
5.3.5. In cazul grupurilor dezavantajate, organizatiile intermediare, in
calitate de Agent de Executare, pot prezenta o singura cerere de finantare
pentru un proiect la o runda de finantare. In acest sens, filialele aceleiasi
organizatii neguvernamentale care potrivit legislatiei romanesti au
personalitate juridica si care provin din judete diferite sunt considerate
entitati separate si pot depune cate o cerere de finantare la aceeasi runda de
competitie cu organizatia (mama).
In timpul implementarii unui proiect si in conditiile in care acesta se
deruleaza cu succes, Agentul de Executare poate depune o noua cerere de
finantare, la o urmatoare runda de finantare, pentru un alt tip de proiect
sau/si alti beneficiari. In cazul in care procesul de evaluare se incheie
inainte de finalizarea proiectului in implementare si proiectul se afla pe
lista proiectelor propuse pentru finantare, FRDS va lua decizia finala de
acordare a finantarii numai dupa incheierea in conditii bune a proiectului in
implementare. Dimpotriva, daca Agentul de Executare a creat probleme majore in
implementare si nu obtine recomandarea supervizorului de proiect pentru o noua
finantare, acesta va fi considerat solicitant neeligibil la o solicitare
ulterioara.
5.3.6. Formularul de cerere de finantare corespunzator fiecarei categorii
de proiect in parte cuprinde informatii necesare pentru aprecierea:
- nevoii comunitare si oportunitatii proiectului;
- tipurilor si numarului de beneficiari;
- obiectivelor si tipului de proiect solicitat;
- costului estimat al proiectului;
- capacitatii Agentului de Executare de realizare a proiectului;
- participarii beneficiarilor la alegerea, elaborarea si implementarea
proiectului;
- capacitatii de intretinere ulterioara a rezultatelor proiectului;
- capacitatii de a proba ca vor fi luate masuri de protejare a obiectivului
realizat (ex.: in cazul proiectelor de mica infrastructura rurala - drumuri,
limitarea vitezei, a tonajului, impunerea unor taxe etc. pentru autovehicule
care vor utiliza drumul);
- impactul asupra mediului.
5.3.7. La depunerea dosarelor de finantare la Fond, solicitantii prezinta:
cererea de finantare completata, procesele-verbale ale intrunirilor comunitare,
listele de participanti, documentele de constituire, dovezi ale contributiei
locale, planul de intretinere, rapoarte ale facilitatorilor (in cazul
comunitatilor facilitate) si orice alte documente cerute in mod expres in
formularul de cerere de finantare. Un exemplar al dosarului de finantare este
transmis la Fond si un exemplar va fi pastrat de comunitate.
..."
"5.4. Evaluarea ...
5.4.3. Pe baza documentelor prezentate in dosarul cererii de finantare se
face evaluarea de birou a propunerii de catre un evaluator.
5.4.4. Fiecare cerere de finantare obtine un punctaj in functie de
criteriile si ponderile mentionate in paragraful 3.6.2 si o
recomandare/rezolutie pentru urmatoarea etapa de evaluare, dupa cum urmeaza:
- recomandat pentru evaluare pe teren;
- respins la evaluarea de birou."
...
5.4.6. Evaluarea pe teren se face numai pentru cererile de finantare care
au intrunit un punctaj mai mare sau egal cu nota 6 in urma evaluarii de birou
si care sunt recomandate pentru evaluarea pe teren.
...
5.4.18. Abordarea in detaliu a componentelor evaluarii si a rolului
evaluatorului sunt descrise in Regulamentul de evaluare.
..."
"5.7.5. Acordul de grant si contractele dintre beneficiarii grantului
si terti furnizori si prestatori de servicii se incheie in forma scrisa si
constituie titluri executorii."
"5.10. Monitorizarea locala
...
5.10.2. Fondul poate oferi la cererea Agentului de executare informatii din
Baza sa de date, cu privire la furnizorii eligibili si calificati (persoane
fizice sau juridice) care au livrat bunuri sau au efectuat servicii sau lucrari
pentru alti beneficiari si care sunt recomandati pentru a fi invitati in
procesul de selectie (achizitii).
5.10.3. Contractorii beneficiarilor au obligatia de a-si insusi si respecta
reglementarile specifice FRDS aplicabile finantarilor acordate de Fond."
"5.11. Supervizarea
Fiecare proiect aprobat este supravegheat in timpul executarii de un
supervizor desemnat de Fond. Vizitele de supervizare pe teren ale
supervizorului se desfasoara periodic, in fazele importante ale realizarii
proiectului, in functie de categoria de proiect, de activitatile planificate si
obligatoriu inaintea eliberarii urmatoarei transe de catre Fond, in baza
cererii Agentului de Executare. Supervizorul nu poate fi aceeasi persoana cu
evaluatorul de teren al proiectului respectiv."
5.11.1. Supervizorul urmareste, controleaza, acorda asistenta tehnica si
stabileste masuri de remediere in urmatoarele aspecte:
...
- informarea contractorilor Agentilor de executare privind procedurile
financiar-contabile si de achizitii specifice Fondului; ...
5.11.2. Cu ocazia vizitelor de supervizare, supervizorul Fondului verifica
indeplinirea masurilor stabilite la vizitele anterioare. El verifica
registrele, devizele, facturile, chitantele in original si alte documente de
evidenta primara.
Pentru asigurarea transparentei, la sfarsitul vizitei, supervizorul
intocmeste o nota/minuta/proces-verbal care va cuprinde concluziile preliminare
ale vizitei si toate recomandarile necesare (unde este cazul). Un exemplar al
documentului este pus la dispozitia Agentului de Executare, care semneaza
pentru luare la cunostinta, impreuna cu supervizorul local, dupa caz.
In conditiile constatarii unor deficiente care prin natura lor pot afecta
derularea proiectului supervizorul va solicita recomandarea compartimentelor de
specialitate si dupa obtinerea acesteia va intocmi nota/minuta/procesul-verbal
pe care-l va transmite Agentului de executare, prin scrisoare cu confirmare de
primire.
In termen de 5 zile de la efectuarea vizitei de supervizare, supervizorul
intocmeste raportul de supervizare (incluzand si un raport financiar, pentru ca
proiectului sa i se poata aloca in continuare sumele prevazute) care contine
date concrete privind stadiul proiectului si modul de utilizare a sumelor
grantului, date rezultate din vizitele la fata locului si din verificarea
documentelor relevante aferente proiectului respectiv, precum si recomandari
privind continuarea, si dupa caz, imbunatatirea activitatii proiectului.
Supervizorii identifica nevoile Agentilor de Executare legate de asigurarea mai
bunei administrari a proiectului, comunica aceste informatii compartimentului
de specialitate al Fondului si recomanda, dupa caz, eliberarea urmatoarei
transe."
"5.12.2. lit. b) Fondul finanteaza numai proiecte de infrastructura la
scara mica, cu un impact redus asupra mediului. Chiar si in aceste conditii, in
timpul evaluarii si supervizarii, problematica mediului este verificata si
monitorizata constant.
In mod special Fondul evalueaza daca procesul de implementare a proiectului
sau exploatarea obiectivului ar putea avea implicatii majore asupra mediului
natural prin:
- afectarea stabilitatii malurilor/dealurilor;
- modificari ale albiilor raurilor sau paraurilor;
- despaduriri masive ale unor zone;
- contaminarea unor surse de apa;
- reducerea umiditatii solului;
- reducerea cantitatii de apa din sursele naturale ale zonei;
- cresterea pericolului de inundare a terenurilor."
"5.13.3. La propunerea beneficiarilor, a personalului de specialitate
al Fondului sau a supervizorilor ori in baza constatarilor rezultate ca urmare
a controlului intern de teren, Fondul intocmeste liste cu furnizori care si-au
indeplinit corespunzator toate obligatiile si care pot fi recomandati pentru
contracte viitoare (Furnizori recomandati).
Fondul intocmeste si evidenta furnizorilor care au incalcat grav conditiile
de participare la achizitii sau obligatiile contractuale (Lista furnizorilor
neeligibili pentru proiecte FRDS)."
"5.14. Modificari ulterioare ...
5.14.2. In situatii bine justificate, la solicitarea Agentului de
Executare, cu avizul prealabil al supervizorului si cu aprobarea
coordonatorului de specialitate, Fondul poate accepta transferuri de la o linie
bugetara la alta.
...
5.14.10. Prelungirea perioadei de realizare a proiectului de pana la 30%
din timpul estimat, datorata unor situatii neasteptate, independente de vointa
reprezentantilor beneficiarilor (cum ar fi: conditii climaterice deosebite,
intarzieri justificate in livrarea unor bunuri, lucrari sau servicii si altele
asemenea), solicitata de Agentul de Executare si sustinuta de coordonatorul de
specialitate, este supusa analizei si aprobarii Directorului Executiv al
Fondului."
5.14.11. Prelungirea perioadei de realizare a proiectului care depaseste
30% din durata estimata, solicitata de Agentul de Executare si sustinuta de
coordonatorul de specialitate, este avizata si propusa de catre Directorul
Executiv, analizei si aprobarii Consiliului Director."
"5.16.1. Fondul exercita la 30% din proiectele finantate, selectate
aleator, pe fiecare categorie de proiecte, misiuni de supervizare
post-implementare. Scopul acestei supervizari este de a urmari modul in care
comitetele de intretinere a proiectelor sau persoanele juridice care au preluat
proprietatea asupra bunurilor, serviciilor si lucrarilor realizate cu
finantarea Fondului, le mentin in functiune si isi indeplinesc planurile de
intretinere anexate la Acordurile de grant. Dupa caz, se intocmesc atunci cand
este necesar, sesizari adresate autoritatilor locale si/sau altor factori
participanti la mentinerea in functiune a lucrarilor efectuate.
In cazul proiectelor de activitati generatoare de venit, supervizarea post
implementare se va desfasura in primele 18 luni dupa inchiderea proiectului. Se
vor efectua vizite de supervizare post-implementare, in functie de recomandarea
coordonatorului compartimentului de specialitate. Supervizarea
post-implementare se va ocupa cu precadere de acordarea de asistenta in
domeniul managementului si marketingului micilor afaceri."
6. Sectiunea finala "Definitii" se modifica si va avea urmatorul
continut pentru termenii:
"Agent de Executare = organizatie care pune in practica proiectul; in
cazul comunitatilor rurale sarace, acesta este organizatia comunitara
reprezentata de Comitetul de Conducere a Proiectului sau grupul productiv
transformat, dupa caz, in societate agricola, cooperativa de consum,
organizatie neguvernamentala. Pentru proiectele adresate grupurilor
dezavantajate, agentul de executare este organizatia intermediara definita prin
Legea nr. 129/1998, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. In
cazul proiectelor inovative, din categoria celor privind activitati ulterioare,
Agentul de Executare este comunitatea rurala saraca in parteneriat cu
autoritati ale administratiei publice locale/asociatii/fundatii/cooperative de
consum/societati agricole; autoritati ale administratiei publice locale in
parteneriat cu comunitatile rurale sarace/asociatii/fundatii/cooperative de
consum/societati agricole; asociatii/fundatii/cooperative de consum/societati
agricole in parteneriat cu comunitati rurale sarace/autoritati ale
administratiei publice locale, dupa caz."
"Facilitatorul = persoana fizica sau juridica, selectata de Fond, care
isi asuma obligatia sa ajute o comunitate rurala saraca, un grup dezavantajat,
un grup productiv, dupa caz sa se organizeze, sa-si identifice necesitatile
proprii, sa le ierarhizeze, sa elaboreze un proiect, sa depaseasca problemele
de organizare si comunicare aparute in timpul derularii unui proiect, sa
participe la dezvoltarea durabila a comunitatii si dupa incheierea finantarii
Fondului"
"Organizatiile intermediare = organizatii neguvernamentale, persoane
juridice de drept privat, fara scop lucrativ, sau autoritati ale administratiei
publice locale, dupa caz, aflate in raporturi contractuale de parteneriat cu
organizatii neguvernamentale;"
II. Pe tot parcursul Manualului de operare se vor inlocui urmatorii termeni
sau expresii, dupa cum urmeaza:
a) "Legea nr. 129/1998 cu modificarile si completarile
ulterioare" cu Legea nr. 129/1998, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare;
b) "Personal asociat" cu colaboratori FRDS;
c) "Personal permanent" cu salariati/personal.
ANEXA 2
Anexa Hotararii Consiliului Director al Fondului Roman de Dezvoltare
Sociala nr. 4/II/19.02.2002 intitulata "Acord de grant" publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 581 bis/06.VIII.2002, se modifica
si se completeaza dupa cum urmeaza:
I. Footnote 4 va avea urmatorul cuprins:
Se completeaza in cazul proiectelor de activitati ulterioare - inovative si
pentru consolidarea capacitatii grupurilor comunitare, unde aplicantul
principal poate fi: comunitatea rurala saraca in parteneriat cu autoritati ale
administratiei publice locale/asociatii/fundatii/cooperative de
consum/societati agricole; autoritati ale administratiei publice locale in
parteneriat cu comunitatile rurale sarace/asociatii/fundatii/cooperative de
consum/societati agricole; asociatii/fundatii/cooperative de consum/societati
agricole in parteneriat cu comunitati rurale sarace/autoritati ale
administratiei publice locale, dupa caz.
II. Articolele 6.2 si 7.2 vor avea urmatorul cuprins:
"6.2. In cazul in care partile nu ajung la un consens pe cale
amiabila, in termenul mentionat la art. 6.1, neintelegerile vor fi solutionate
potrivit prevederilor legale in vigoare de catre instantele judecatoresti
competente din Bucuresti."
"7.2. a) Prezentul Acord de grant, inclusiv anexele nr. 1 3, a fost
incheiat in doua exemplare, ambele avand valoare de original, constituind
impreuna un singur act juridic si avand caracter de titlu executoriu in caz de
nerealizare a obiectivului proiectului.
b) Prin semnarea prezentului Primitorul recunoaste ca i au fost aduse la
cunostinta conditiile de finantare si ca a primit Manualul comunitatii
(continand Ghidul de Achizitii, Ghidul notiunilor financiar contabile)."