HOTARARE Nr.
270 din 12 martie 2008
privind stabilirea masurilor
pentru organizarea si desfasurarea alegerilor pentru autoritatile
administratiei publice locale din anul 2008
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 200 din 14 martie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 125 alin. (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea
autorităţilor administraţiei publice locale, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Pentru coordonarea şi urmărirea
îndeplinirii sarcinilor prevăzute în legislaţia în vigoare în domeniul alegerii
autorităţilor administraţiei publice locale, care revin Guvernului,
ministerelor şi celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale, precum şi instituţiilor prefectului, se constituie Comisia tehnică
centrală, în componenţa prevăzută în anexa nr. 1.
(2) La şedinţele Comisiei tehnice centrale pot
participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice
parlamentare, ai Clubului Român de Presă, precum şi ai altor instituţii ale
administraţiei publice centrale interesate şi ai organizaţiilor
neguvernamentale.
Art. 2. - Prefecţii, primarii şi preşedinţii
tribunalelor iau măsurile necesare pentru întocmirea, în termen util, a
listelor cuprinzând persoanele care pot fi desemnate,
potrivit legii, ca membri ai birourilor electorale.
Art. 3. - (1) Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative şi Ministerul Apărării dispun măsuri pentru asigurarea ordinii
şi liniştii publice în localităţile ţării, pe întreaga perioadă electorală şi,
în mod deosebit, în ziua votării, precum şi în zilele care premerg şi succed
acestei zile.
(2) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative şi
Ministerul Apărării vor asigura paza secţiilor de votare şi a dosarelor
întocmite de birourile electorale pe timpul transportului acestora la birourile
electorale de circumscripţie, respectiv la Biroul Electoral Central, precum şi
paza pe timpul tipăririi, transportului şi depozitării buletinelor de vot şi
celorlalte materiale necesare votării.
Art. 4. - (1) Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative, prin Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind
Evidenţa Persoanelor şi Oficiul Român pentru Imigrări, asigură tipărirea
copiilor de pe listele electorale permanente şi a copiilor de pe listele
electorale complementare, pentru ambele tururi de scrutin.
(2) Materialele consumabile necesare tipăririi listelor
electorale permanente, listelor electorale complementare, copiilor de pe
listele electorale permanente şi a copiilor de pe listele electorale
complementare se asigură de către instituţiile prefectului.
Art. 5. - (1) Institutul Naţional de Statistică asigură
numărul de statisticieni, informaticieni şi personal tehnic auxiliar, dotarea
necesară cu echipamente şi tehnică de calcul.
(2) Institutul Naţional de Statistică va organiza
instruirea conducerilor direcţiilor regionale şi judeţene de statistică privind
participarea specialiştilor statisticieni, informaticieni şi a personalului
auxiliar la efectuarea operaţiunilor tehnice pentru stabilirea rezultatelor
alegerilor.
Art. 6. - (1) Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, Ministerul Culturii şi Cultelor, Ministerul Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Sănătăţii Publice dispun măsurile
necesare pentru a pune la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice
locale spaţii corespunzătoare în unităţile din subordine, în vederea
organizării de secţii de votare, precum şi pentru sprijinirea cu personal a
operaţiunilor tehnice la secţiile de votare.
(2) Spaţiile puse la dispoziţia autorităţilor
administraţiei publice locale în conformitate cu alin. (1) nu vor face parte
din unităţile de asistenţă medicală cu paturi sau de asistenţă medicală primară
şi ambulatorie de specialitate.
Art. 7. - Ministerul Sănătăţii Publice va lua măsurile
necesare pentru asigurarea asistenţei medicale la secţiile de votare.
Art. 8. - Ministerul Afacerilor Externe va face
propuneri Biroului Electoral Central pentru acreditarea observatorilor străini, precum şi a delegaţilor mass-media străini.
Art. 9. - (1) In termen de 3 zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri se constituie comisiile tehnice judeţene şi
Comisia tehnică a municipiului Bucureşti, în componenţa prevăzută în anexa nr.
2, cu atribuţii în coordonarea şi urmărirea îndeplinirii sarcinilor ce revin
autorităţilor administraţiei publice locale şi serviciilor publice
deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe de specialitate ale
administraţiei publice centrale, prevăzute în legislaţia în vigoare, în
domeniul alegerilor autorităţilor administraţiei publice locale.
(2) La şedinţele comisiei tehnice pot participa, în
calitate de invitaţi, reprezentanţi ai partidelor politice parlamentare, ai
Clubului Român de Presă, precum şi ai organizaţiilor neguvernamentale.
(3) Pentru urmărirea şi soluţionarea operativă a
problemelor curente din circumscripţia electorală judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, pe lângă comisia tehnică se constituie un grup tehnic
de lucru, condus de un subprefect, format din specialişti desemnaţi de
conducătorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale
celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale,
organizate la nivelul judeţului, respectiv al municipiului Bucureşti. Din
grupul tehnic de lucru vor face parte şi 2-3 specialişti din aparatul de
specialitate al consiliilor judeţene, respectiv al Consiliului General al
Municipiului Bucureşti.
(4) In perioada în care îşi desfăşoară activitatea în
cadrul grupului tehnic de lucru membrii acestuia sunt degrevaţi de sarcinile de
serviciu.
(5) Condiţiile materiale necesare funcţionării grupului
tehnic de lucru se asigură prin grija prefectului. Salariile şi celelalte
drepturi băneşti cuvenite personalului delegat în grupul tehnic de lucru se
achită de unităţile de la care aceştia provin.
Art. 10. - (1) Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative va organiza, în termen de cel mult 5 zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, instruirea prefecţilor şi subprefecţilor cu privire la organizarea
şi desfăşurarea alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale.
(2) Prefecţii vor organiza în cel mai scurt timp
instruirea primarilor şi a secretarilor comunelor, oraşelor şi municipiilor cu
privire la sarcinile ce le revin în vederea organizării şi desfăşurării în bune
condiţii a alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale.
(3) In termen de 3 zile de la intrarea în vigoare a
prezentei hotărâri, prefecţii stabilesc, prin ordin, numărul membrilor fiecărui
consiliu local, consiliu judeţean şi ai Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, conform prevederilor Legii administraţiei publice locale nr.
215/2001, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
(4) Prefecţii stabilesc un grafic de distribuire a
buletinelor de vot şi a celorlalte materiale necesare votării, în funcţie de
asigurarea condiţiilor de păstrare în siguranţă a acestora, cu respectarea
prevederilor legale.
(5) In situaţia în care prefectul este în
imposibilitate de a-şi exercita atribuţiile, precum şi în cazurile în care această
funcţie este vacantă, unul dintre subprefecţi asigură îndeplinirea sarcinilor
ce îi revin prefectului, potrivit legii, în vederea organizării şi desfăşurării
corespunzătoare a alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale.
(6) In perioada desfăşurării procesului electoral,
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative va acorda sprijin de
specialitate prefecţilor şi primarilor, în vederea realizării la termen şi în
condiţii corespunzătoare a sarcinilor ce le revin în organizarea şi desfăşurarea
alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale.
Art. 11. - (1) Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative asigură dotarea tehnică şi materială a Biroului Electoral
Central. Personalul tehnic auxiliar necesar funcţionării acestuia este asigurat
de către Ministerul Internelor şi Reformei Administrative şi Autoritatea
Electorală Permanentă.
(2) Sediul Biroului Electoral Central este asigurat de
Secretariatul General al Guvernului.
(3) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale asigură
serviciile şi echipamentele de comunicaţii speciale, închirierea de la operatorii publici a elementelor de
infrastructură pentru servicii de comunicaţii, pentru crearea de aplicaţii
specifice şi funcţionarea sistemului de colectare a datelor privind participarea
la vot, necesare Biroului Electoral Central, birourilor electorale de
circumscripţie judeţeană, a municipiului Bucureşti şi oficiilor electorale ale
sectoarelor municipiului Bucureşti.
(4) La întocmirea raportului prevăzut de art. 29 alin.
(1) lit. k) din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a
Senatului, cu modificările şi completările ulterioare, Autoritatea Electorală
Permanentă utilizează, după caz, şi informaţiile furnizate de autorităţile
publice centrale cu atribuţii în organizarea şi desfăşurarea alegerilor locale.
(5) Prefecţii, preşedinţii consiliilor judeţene şi
primarii asigură condiţiile corespunzătoare pentru funcţionarea birourilor
electorale de circumscripţie.
Art. 12. - (1) Autoritatea Electorală Permanentă sprijină
instruirea membrilor birourilor electorale şi a celorlalţi participanţi la
procesul electoral.
(2) Autoritatea Electorală Permanentă realizează
materiale, broşuri şi acţiuni de informare a participanţilor la procesul
electoral.
(3) Autoritatea Electorală Permanentă asigură tipărirea
de broşuri conţinând actele normative în vigoare privind alegerile locale şi
distribuirea în judeţe a acestora, prin intermediul prefecţilor, către
autorităţile şi organismele cu atribuţii în domeniul electoral.
Art. 13. - (1) Comisiile tehnice judeţene şi a
municipiului Bucureşti vor informa săptămânal Comisia tehnică centrală în
legătură cu stadiul pregătirii şi organizării alegerilor autorităţilor
administraţiei publice locale.
(2) Comisia tehnică centrală va informa săptămânal
Guvernul în legătură cu stadiul îndeplinirii acţiunilor privind pregătirea şi
organizarea alegerilor autorităţilor administraţiei publice locale.
Art. 14. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
p. Preşedintele Autorităţii Electorale Permanente,
Marian Muhuleţ
Secretarul general al Guvernului,
Ilie Gavril Bolojan
Ministrul apărării,
Teodor Viorel Meleşcanu
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
p. Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Zvetlana Preoteasa,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comisiei tehnice centrale
Preşedinte:
Ministrul internelor şi reformei administrative
Membri:
- secretarul de stat pentru
relaţia cu instituţiile prefectului din Ministerul Internelor şi Reformei
Administrative - coordonator
- secretarul de stat şef al Departamentului ordine şi
siguranţă publică din Ministerul Internelor şi Reformei Administrative
a) Reprezentanţi, la nivel de
secretar de stat, ai:
- Secretariatului General al Guvernului
- Ministerului Economiei şi Finanţelor
- Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse
- Ministerului Afacerilor Externe
- Ministerului Apărării
- Ministerului Justiţiei
- Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului
- Ministerului Culturii şi Cultelor
- Ministerului Sănătăţii Publice
- Ministerului Transporturilor
- Autorităţii Electorale Permanente
- Institutului Naţional de Statistică
- Administraţiei Naţionale a
Rezervelor de Stat
b) Reprezentanţi ai:
- Serviciului de Telecomunicaţii Speciale
- Agenţiei pentru Strategii Guvernamentale
- Agenţiei Naţionale de Presă ROMPRES
- Societăţii Comerciale „Electrica" - S.A.
- Societăţii Române de Televiziune
- Societăţii Române de
Radiodifuziune
- Departamentului pentru Relaţii Interetnice
NOTĂ:
- Lucrările de secretariat tehnic ale Comisiei tehnice
centrale sunt asigurate de Ministerul Internelor şi Reformei Administrative.
- Componenţa nominală a Comisiei tehnice centrale se
stabileşte prin ordin al ministrului internelor şi reformei administrative pe
baza propunerilor formulate de conducătorii ministerelor şi ai celorlalte
instituţii/societăţi menţionate.
ANEXA Nr. 2
COMPONENŢA
comisiei tehnice judeţene sau a municipiului
Bucureşti
- prefectul judeţului, respectiv al municipiului
Bucureşti;
- un subprefect;
- secretarul judeţului, respectiv secretarul general al
municipiului Bucureşti;
- directorul direcţiei regionale/judeţene de
statistică;
- directorul general al
direcţiei generale a finanţelor publice a judeţului, respectiv a municipiului
Bucureşti;
- inspectorul-şef al inspectoratului judeţean de
poliţie, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti;
- şeful biroului judeţean sau al municipiului Bucureşti
de administrare a bazelor de date privind evidenţa persoanelor;
- şeful serviciului public comunitar judeţean de
evidenţa persoanelor;
- şeful centrului militar judeţean;
- inspectorul-şef al inspectoratului de jandarmi
judeţean, respectiv directorul general al Direcţiei Generale de Jandarmi a
Municipiului Bucureşti;
- inspectorul general al inspectoratului şcolar
judeţean, respectiv al municipiului Bucureşti;
- directorul autorităţii de sănătate publică a
judeţului, respectiv al Direcţiei de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti;
- reprezentantul teritorial al Autorităţii Electorale
Permanente*);
- reprezentantul teritorial al Societăţii Comerciale
„Electrica" - S.A.;
- corespondentul teritorial al
Agenţiei Naţionale de Presă ROMPRES.
NOTĂ:
- Lucrările de secretariat tehnic ale comisiei tehnice
judeţene sunt asigurate de personalul din cadrul instituţiei prefectului.
- Componenţa nominală a comisiei tehnice judeţene sau a
municipiului Bucureşti se stabileşte de prefect, prin
ordin.
*) In judeţele în care îşi au sediul filialele
regionale ale Autorităţii Electorale Permanente.