HOTARARE Nr. 304 din 20 martie 2003
privind mandatarea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei sa semneze Contractul de parteneriat public-privat pentru reconversia
functionala a amplasamentului "Centrul Dambovita" si de finalizare a
constructiilor existente
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 238 din 8 aprilie 2003
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 10 din Ordonanta Guvernului
nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 470/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, si avand in vedere prevederile art. 2 lit. e) si ale
art. 8 alin. (8) din acelasi act normativ,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Contractul de parteneriat public-privat pentru reconversia
functionala a amplasamentului "Centrul Dambovita" si de finalizare a
constructiilor existente, in forma negociata intre Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei si investitorii selectionati, prevazut in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
In scopul realizarii programului prioritar de reconversie functionala a
amplasamentului "Centrul Dambovita" si de finalizare a constructiilor
existente, se mandateaza Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei, in numele statului roman, in cadrul competentelor si atributiilor ce
ii revin in calitate de autoritate publica, sa semneze contractul de
parteneriat public-privat cu investitorii selectionati, potrivit prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat
public-privat, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 470/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale Hotararii Guvernului nr.
621/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei
Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de parteneriat public-privat.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
CONTRACT
de parteneriat public-privat pentru reconversia functionala a amplasamentului
"Centrul Dambovita" si de finalizare a constructiilor existente
In conformitate cu Ordonanta Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de
parteneriat public-privat, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
470/2002, cu modificarile si completarile ulterioare,
prezentul contract este incheiat la data de .......................
intre:
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, cu sediul in
Bucuresti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, reprezentat prin domnul Miron Tudor
Mitrea, in calitate de ministru, denumit in continuare Autoritate publica, pe
de o parte, si
MIMEL INSAAT SAN VE TIC. A.S., societate pe actiuni inregistrata in Turcia
sub nr. 506/1992, cu sediul in Istanbul, str. Buyukdere Cad nr. 101 kat. 3
Mecidiyekoy 80310, avand un capital social de 2,500 miliarde lire turcesti,
reprezentata prin domnul Devrim Aka, in calitate de membru in consiliul de
administratie, si domnul Ahmet Kurtulus Birader, in calitate de membru in
consiliul de administratie, si
ORB ESTATES PLC., societate cu raspundere limitata inregistrata in Marea
Britanie sub nr. 552331/1994, cu sediul in Londra, str. Albemarle nr. 1,
Albemarle House, avand un capital social de 19,8 milioane lire sterline,
reprezentata prin domnul Charles Helvert, in calitate de director, pe de alta
parte, denumite in continuare Investitori.
Avand in vedere ca Autoritatea publica este hotarata sa realizeze proiectul
de reconversie functionala a amplasamentului "Muzeul National de
Istorie", redefinit ca "Centrul Dambovita", si finalizarea
constructiilor existente,
avand in vedere ca Autoritatea publica doreste ca Proiectul sa fie realizat
pe baza unui contract de parteneriat public-privat in conformitate cu
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 16/2002 privind contractele de
parteneriat public-privat, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
470/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si in acest scop a
selectat Investitorii care au facut dovada cu documentele furnizate si potrivit
scrisorii de intentie ca sunt capabili sa realizeze Proiectul,
avand in vedere ca Investitorii, in numele oricaruia din si al tuturor
sucursalelor, partenerilor si subcontractantilor lor si al altor parteneri sau
subcontractanti care pot fi atrasi la realizarea Proiectului si asumandu-si
raspunderea in solidar cu acestia, sunt pregatiti sa procure sursele financiare
si tehnice pentru realizarea Proiectului si
avand in vedere ca partile au convenit, in considerarea premiselor si
obligatiilor expuse mai jos, sa incheie acest contract,
partile au convenit pe aceasta cale si declara urmatoarele:
Art. 1
Interpretare
1.1. In prezentul contract, cu exceptia cazurilor in care contextul cere
altfel, expresiile care urmeaza vor avea urmatoarele sensuri:
- dreptul de administrare si exploatare a amplasamentului atribuit inseamna
drepturile de exploatare a instalatiilor, cladirilor si dotarilor aferente
amplasamentului, care sunt atribuite Companiei de Proiect;
- dreptul de administrare a terenurilor inseamna dreptul de administrare a
terenurilor care sunt atribuite Companiei de Proiect in conformitate cu
prevederile art. 12 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 16/2002, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 470/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare, si cu prevederile prezentului contract;
- autoritate inseamna autoritatile Romaniei, orice subdiviziune a acestora,
orice conducere locala sau judeteana si orice parte a acestora si orice
departament, autoritate, agentie, organism juridic sau tribunal al Romaniei ori
autoritate judeteana sau locala care are jurisdictie asupra Companiei de
Proiect, asupra Proiectului sau asupra oricarei parti a acestuia;
- activitati de afaceri inseamna orice fel de afaceri care respecta legile
romanesti corespunzatoare, inclusiv, dar fara a se limita la ele,
inchirierea/subinchirierea, operarea, transferul permanent sau temporar al
drepturilor, parteneriatele in care ar putea fi implicata Compania de Proiect;
- modificarea legilor inseamna:
a) adoptarea, promulgarea, modificarea sau republicarea dupa data
incheierii acestui contract de catre orice autoritate a oricaror legi ori
reglementari ale Romaniei; sau
b) impunerea de catre o autoritate a oricaror conditii materiale in
legatura cu emiterea, reinnoirea sau modificarea oricarei aprobari de proiect;
- data finalizarii inseamna data finalizarii obiectivului, specificata ca
atare in procesul-verbal de receptie finala a intregului complex al
constructiei (procesul-verbal de receptie este considerat a fi emis in baza
art. 10);
- notificarea finalizarii inseamna notificarea ce urmeaza a fi trimisa
Autoritatii publice de catre Compania de Proiect, prin care se notifica
finalizarea lucrarilor de constructie;
- persoane asociate inseamna:
a) conducerea, salariatii, grupuri de firme, agenti si consilieri ai unei
parti;
b) conducerea, salariatii, agentii si consilierii unui grup de firme al
unei parti; si
c) conducerea, salariatii si partenerii oricarui astfel de agent sau
consilier ori ai oricarui grup de firme al unui astfel de agent sau consilier;
- data inceperii constructiei inseamna data la care Autoritatea publica,
Investitorii si Compania de Proiect confirma ca toate conditiile sunt
indeplinite, asa cum sunt ele stipulate in art. 5;
- contract inseamna acest contract de parteneriat public-privat
"Centrul Dambovita" si anexele atasate la prezentul document;
- durata sau perioada contractului inseamna intreaga perioada de 49
(patruzeci si noua) de ani, incepand din ziua urmatoare datei intrarii in
vigoare;
- forta majora inseamna conditiile mentionate in art. 19;
- facilitati inseamna orice fel de facilitati care urmeaza a fi acordate
Companiei de Proiect, asa cum sunt detaliate in anexa 11, in conformitate cu
prevederile legale romane;
- confidentialitate inseamna pastrarea confidentialitatii asupra tuturor
informatiilor si documentelor referitoare la Proiect conform art. 18.2;
- Investitorii inseamna MIMEL INSAAT SAN VE TIC. A.S., cu sediul in Turcia,
Istanbul, str. Buyukdere Cad nr. 101 kat. 3 Mecidiyekoy 80310, si ORB ESTATES
PLC., cu sediul in Marea Britanie, Londra, str. Albemarle nr. 1, Albemarle
House, semnatare ale prezentului contract;
- aprobari de proiect inseamna orice fel de permise, autorizatii, aprobari,
inregistrari necesare pentru inceperea Proiectului, asa cum sunt detaliate in
anexa 2;
- Compania de Proiect inseamna o societate comerciala rezidenta in Romania,
constituita de Investitori si Autoritatea publica, care urmeaza sa fie
infiintata in baza legilor romanesti, cu sediul in Bucuresti, avand drept unic
scop proiectarea, finantarea, constructia, exploatarea, intretinerea si
transferul Centrului Dambovita;
- obligatii esentiale inseamna toate obligatiile ce le revin Investitorilor
si Autoritatii publice, prevazute pe fiecare etapa de realizare a Proiectului
Centrul Dambovita;
- drepturile si obligatiile Companiei de Proiect inseamna toate drepturile
si obligatiile conferite Companiei de Proiect ca urmare a prezentului contract;
- contracte de proiect inseamna orice contract incheiat de Compania de
Proiect cu terti pentru realizarea acestui contract;
- Centrul Dambovita inseamna constructia existenta finalizata, inclusiv
reconversia functionala a amplasamentului, adaptate pentru o functiune complexa
urbana de prestigiu, in conformitate cu prevederile programului prioritar
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 492/2002;
- amplasamentul este situat in municipiul Bucuresti, sectorul 1, delimitat
de arterele Splaiul Independentei, str. Constantin Noica, Calea Plevnei si str.
Stirbei Voda, cu o suprafata totala de 91.947 mp, din care o suprafata
construita desfasurata de 114.947 mp, si inseamna constructia, terenul,
spatiile, cursurile de apa, drumurile si orice suprafete, puse la dispozitie sau
care urmeaza a fi puse la dispozitie Companiei de Proiect si predate acesteia
in conformitate cu art. 6 si pe care, prin care, deasupra carora sau dedesubtul
carora (sau a oricareia dintre acestea) este sau va fi construit Proiectul
Dambovita de catre sau in numele Companiei de Proiect ca urmare a acestui
contract; schitele privind amplasamentul sunt incluse in anexa 1;
- Proiectul Dambovita inseamna executarea lucrarilor de construire,
reconstruire, consolidare, modificare, extindere, schimbare de destinatie sau
de reparare a constructiilor de orice fel, precum si a instalatiilor aferente
acestora;
- etapele Proiectului inseamna etapele Proiectului prevazute in anexa 3 si
care pot fi modificate in conformitate cu prezentul contract;
- datele etapelor Proiectului inseamna datele specificate in anexa 3 pentru
realizarea etapelor Proiectului si care pot fi modificate in concordanta cu
prezentul contract;
- calendarul Proiectului este prevazut in anexa 4 pentru reabilitarea si
construirea Proiectului Dambovita, va fi aprobat de Autoritatea publica si
poate fi modificat periodic in conformitate cu clauzele prezentului contract;
- dovada drepturilor de administrare a amplasamentului inseamna hotararea
autoritatii competente, ce va fi acordata in favoarea Companiei de Proiect in
scris si care va atesta drepturile de administrare a amplasamentului;
- Autoritatea publica inseamna Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei din Romania;
- active majore inseamna toate cladirile, utilajele, echipamentele,
inventarul si instalatiile auxiliare constructiei, necesare operarii si
intretinerii acesteia, impreuna cu intreaga proprietate necorporala, terenul si
drepturile de administrare a terenului in legatura cu aceasta;
- anexe inseamna anexele 1 - 11 la acest contract, iar anexa va fi
interpretata in mod corespunzator;
- plansele specifice ale proiectului tehnic inseamna planurile pe obiecte
ale proiectului tehnic, care trebuie sa fie prezentate pentru aprobare conform
anexei 5;
- proiectul tehnic inseamna proiectul aprobat de Autoritatea publica in
legatura cu Proiectul Dambovita, inclusiv piesele scrise si desenate (planse)
referitoare la lucrarile de construire, reconstruire, consolidare, modificare,
extindere, schimbare de destinatie sau de reparare a constructiilor de orice
fel, precum si a instalatiilor aferente acestora, conform schitelor incluse in
anexa 6 si astfel cum sunt enumerate in anexa 2B;
- specificatii tehnice inseamna specificatiile elaborate de Compania de
Proiect, conform celor prezentate in anexa 8, pentru a se asigura calitatea
renovarii, proiectarii si constructiei Centrului Dambovita;
- data transferului inseamna ziua care urmeaza dupa ultima zi a perioadei
contractului;
- utilitati inseamna facilitatile legate de reteaua tehnico-edilitara,
precum apa, gazele, electricitatea, instalatiile de evacuare, canalizarea si
comunicatiile, inclusiv telecomunicatiile, indiferent daca sunt proprietate
publica, privata sau de alta natura;
- retele tehnico-edilitare inseamna orice cablu electric, cablu telefonic
sau orice cablu folosit in comunicatii, orice aparat de telecomunicatii, orice
conducta folosita pentru aprovizionarea cu apa, gaz sau petrol ori pentru
evacuare sau canalizare, impreuna cu orice teava pentru asemenea cabluri sau
conducte ori orice aparat sau lucrare auxiliara unor asemenea cabluri, aparate,
conducte sau tevi;
- TVA inseamna taxa pe valoarea adaugata conform legislatiei romane;
- an inseamna anul calendaristic.
1.2. In prezentul contract, in afara de cazul in care contextul impune
altfel:
a) referirile la persoane vor include persoane individuale, societati
(indiferent unde sunt inmatriculate), asociatii si parteneriate
neinmatriculate;
b) titlurile sunt incluse numai din motive de simplificare si nu vor afecta
interpretarea contractului;
c) referirile la un gen includ toate genurile;
d) orice referire la o lege sau o prevedere statutara inseamna o referire
la aceasta, asa cum a fost sau cum poate fi periodic amendata, modificata sau
republicata;
e) orice referire la un document in forma acceptata se face la acea forma a
documentului care este acceptata de parti, in vederea identificarii initiate de
fiecare dintre ele sau in numele lor.
1.3. Anexele includ anexele 1 - 11 la acest contract si sunt parte a
prezentului contract.
Art. 2
Scopul si obiectul contractului
Contractul are drept unic scop proiectarea, finantarea, constructia,
exploatarea, intretinerea si transferul Centrului Dambovita. Partile la
prezentul contract sunt de acord sa autorizeze Compania de Proiect sa realizeze
lucrarile de constructie necesare pe amplasament, conform termenelor si
conditiilor prevazute in anexa 1. Compania de Proiect are toate drepturile sa
foloseasca, sa opereze, sa beneficieze si sa administreze intregul Proiect
Dambovita in vederea realizarii activitatilor de afaceri pe perioada
contractului.
Art. 3
Drepturi de administrare si exploatare a amplasamentului
3.1. Compania de Proiect, dupa preluarea amplasamentului, va intreprinde
activitati de proiectare, reabilitare, construire, operare si exploatare a
Centrului Dambovita.
3.2. Autoritatea publica va pune amplasamentul la dispozitia Companiei de
Proiect in vederea reabilitarii si realizarii constructiilor relevante, fara
plata vreunei sume de catre Compania de Proiect, pe perioada contractului,
incepand de la data inceperii constructiei pana la data transferului.
3.3. Conform celor prevazute in prezentul contract, toate cheltuielile
efectuate de Compania de Proiect in legatura cu Proiectul vor fi suportate de
aceasta, careia ii va reveni sarcina de a face toate aranjamentele necesare
pentru finantare, inclusiv orice facilitati financiare posibile, care insumeaza
minimum 130 milioane USD.
3.4. Autoritatea publica va asigura transferul drepturilor de administrare
a amplasamentului Companiei de Proiect, conform legislatiei aplicabile si
conditiilor prevazute in prezentul contract, inclusiv inscrierea la biroul de
carte funciara corespunzator si acordarea dovezii drepturilor de administrare a
amplasamentului.
3.5. Autoritatea publica se va asigura ca intregul acces necesar catre si
de la amplasament sa fie pus la dispozitia Companiei de Proiect, a persoanelor
asociate, salariatilor, contractantilor, subcontractantilor si consilierilor
sai si ca toate utilitatile necesare sa fie disponibile pe amplasament, in
masura in care sunt necesare pentru reabilitarea, constructia si dezvoltarea
Proiectului.
3.6. Compania de Proiect va fi raspunzatoare de importul si transportul
echipamentului la amplasament, in timp ce Autoritatea publica va sprijini
Compania de Proiect sa obtina permisele si autorizatiile, agrementele tehnice,
certificatul de urbanism si autorizatiile de construire, referitoare la
facilitati, constructie, functionare, si alte permise, aprobari si autorizatii
pentru Proiect, precum si vizele si permisele de munca pentru personalul
strain, recrutarea fortei de munca locale, cu respectarea tuturor
reglementarilor locale, si altele, in conformitate cu competentele sale.
3.7. Toate cheltuielile efectuate de Autoritatea publica, fara insa a se
limita la ele, privind taxele de transfer al dreptului de administrare asupra
terenului vor fi suportate de Autoritatea publica.
3.8. Cu incepere de la data prezentului contract si pana la data
transferului, Compania de Proiect va avea, in mod direct sau indirect, in
administrare amplasamentul, precum si toate instalatiile, echipamentele fixe,
masinile si utilajele aflate pe amplasament sau folosite in legatura cu
amplasamentul si care au fost furnizate de ea sau pe cheltuiala sa si va avea
dreptul de a folosi, de a opera si de a administra amplasamentul in scopul
desfasurarii activitatii de afaceri.
3.9. La data transferului, Centrul Dambovita reabilitat va fi transferat de
Compania de Proiect Autoritatii publice fara plata vreunei compensatii.
Compania de Proiect nu va plati nici un fel de taxe sau impozite in legatura cu
acest transfer.
3.10. Partile la prezentul contract vor colabora in vederea realizarii
obiectivelor prezentului contract si a indeplinirii de catre fiecare dintre
partile la acest contract a obligatiilor respective care le revin in baza
acestuia.
3.11. Toate drepturile atribuite Companiei de Proiect ca urmare a acestui
contract sunt exclusiv ale Companiei de Proiect pe perioada contractului.
Autoritatea publica va lua masuri ca nici unul dintre drepturi sa nu fie
atribuit vreunei alte persoane.
3.12. Autoritatea publica garanteaza in mod irevocabil ca nu va emite acte
normative, potrivit competentei sale, care ar determina invalidarea partiala
sau totala a prezentului contract si pot da nastere oricarui fel de obstructii
temporare sau permanente in legatura cu activitatile de afaceri.
3.13. Autoritatea publica garanteaza in mod irevocabil ca isi va exprima in
scris si imediat consimtamantul pentru inregistrarea oricaror activitati de
afaceri, inclusiv, dar fara a se limita la ele, inchirierea/subinchirierea,
gajarea, ipotecarea si orice alte tranzactii, in cazul in care Companiei de
Proiect ii este solicitat acest consimtamant de biroul de carte funciara
competent sau de orice alta institutie/autoritate competenta.
Art. 4
Compania de Proiect
4.1. Compania de Proiect va fi infiintata ca o societate comerciala
rezidenta in Romania, constituita de Investitori si Autoritatea publica, in
baza legilor romanesti, cu sediul in Bucuresti.
4.2. Obiectul de activitate si actul constitutiv ale companiei vor fi in
conformitate cu prevederile prezentului contract.
4.3. Investitorii impreuna cu oricare dintre filialele si/sau entitatile
lor afiliate sau cu o noua societate ce va fi infiintata (ca doua entitati
separate) vor detine 90% (nouazeci la suta) din partile sociale, in timp ce
Autoritatea publica, prin Compania Nationala de Investitii - CNI, va detine 10%
(zece la suta) din partile sociale. Asociatii Companiei de Proiect vor subscrie
si vor varsa capitalul care va fi stabilit intre parti proportional cu partile
sociale detinute de ei.
4.4. Autoritatea publica, prin Compania Nationala de Investitii - CNI, va
participa la capitalul social cu aport in natura constand in contravaloarea
dreptului de exploatare asupra cladirilor pe o perioada de 49 de ani.
4.5. Legaturile dintre asociati vor fi reglementate de un acord al
asociatilor care va fi incheiat intre parti.
4.6. Autoritatea publica accepta si garanteaza in mod irevocabil ca va numi
un singur (1) membru din minimum 5 (cinci) membri ai consiliului de
administratie. Hotararile adunarii generale referitoare la majorarea sau
reducerea capitalului social si la lichidarea Companiei de Proiect se vor lua
cu unanimitate de voturi ale asociatilor, in timp ce celelalte hotarari se vor
lua cu majoritate absoluta a asociatilor si a partilor sociale, in conformitate
cu art. 187 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata,
si cu acordurile asociatilor intervenite intre parti.
Art. 5
Conditii precedente/data preinceperii constructiei si intrarea in vigoare
5.1. Conditiile intrarii in vigoare; data inceperii constructiei
Prevederile prezentului contract vor intra in vigoare si vor deveni
obligatorii din punct de vedere legal cu incepere de la data la care partile au
indeplinit conditiile cerute, de care este raspunzatoare fiecare parte in baza
art. 5.2 si 5.3.
Fiecare parte va notifica de indata celeilalte parti in momentul in care
considera ca conditiile precedente prevazute in art. 5.2 si 5.3 au fost
satisfacute sau s-a renuntat la ele.
Data inceperii constructiei va fi urmatoarea zi dupa ce Compania de
Proiect:
(i) obtine toate facilitatile mentionate in anexa 11, in conformitate cu
legile romanesti aplicabile;
(ii) obtine toate aprobarile initiale mentionate in anexa 2, in
conformitate cu legile romanesti aplicabile.
5.2. Conditii care cad in sarcina Investitorilor
Prevederile prezentului contract vor intra in vigoare si vor deveni
obligatorii din punct de vedere legal numai in momentul satisfacerii
urmatoarelor conditii de catre Investitori sau al renuntarii in scris la ele de
catre Autoritatea publica.
Astfel, Investitorii vor pune la dispozitia Autoritatii publice:
a) documente justificative legale care sa dovedeasca infiintarea Companiei
de Proiect;
b) documente justificative legale care sa dovedeasca ca au suficiente
angajamente financiare (din plasamente in actiuni si de la imprumutatori)
pentru a-si indeplini obligatiile care le revin in cadrul prezentului contract.
5.3. Conditii care cad in sarcina Autoritatii publice
Prezentul contract va intra in vigoare si va deveni obligatoriu din punct
de vedere legal numai in momentul satisfacerii urmatoarelor conditii de catre
Autoritatea publica sau al renuntarii la ele in scris de catre Investitori.
Autoritatea publica are urmatoarele obligatii:
a) sa furnizeze documente justificative legale Investitorilor, din care sa
rezulte ca:
(i) are dreptul si autoritatea de a incheia prezentul contract si de a
indeplini obligatiile care ii revin in cadrul acestuia;
(ii) a obtinut toate aprobarile necesare de la stat si de la alte
autoritati publice pentru a transmite dreptul de administrare a amplasamentului
catre Compania de Proiect pentru a-si indeplini obligatiile care ii revin in
baza acestuia;
b) sa furnizeze drepturile de administrare a amplasamentului prin orice
mijloace oficiale necesare, inclusiv, dar fara a se limita la extrasul de carte
funciara, sa furnizeze serviciile mentionate in art. 6 si sa obtina dovada
drepturilor de administrare a amplasamentului in numele Companiei de Proiect.
5.4. Nesatisfacerea conditiilor precedente
a) Investitorii vor incepe formalitatile privind infiintarea Companiei de
Proiect in termen de 3 (trei) luni incepand de la data semnarii contractului.
Compania de Proiect va face toate cererile privind facilitatile si aprobarile
initiale necesare programului de lucru, in termen de 3 (trei) luni incepand de
la infiintarea Companiei de Proiect. Toate aprobarile mentionate in art. 5.1
vor fi obtinute intr-o perioada acceptabila. Daca aceste conditii nu sunt
satisfacute de Compania de Proiect in termenul stabilit, Autoritatea publica,
la latitudinea ei, va putea:
(i) sa prelungeasca data pana la care Compania de Proiect trebuie sa
satisfaca conditiile precedente respective;
(ii) sa renunte la conditiile precedente respective;
(iii) sa notifice in scris Investitorilor si sa acorde o perioada
suplimentara de 30 (treizeci) de zile pentru indeplinirea obligatiilor.
Autoritatea publica va rezilia acest contract in cazul in care Investitorii nu
isi indeplinesc obligatiile in perioada notificata.
b) Daca vreuna dintre conditiile precedente la care se face referire in
art. 5.3 nu este satisfacuta de Autoritatea publica in termen de 3 (trei) luni
de la data incheierii procedurilor de infiintare a Companiei de Proiect,
Investitorii, la latitudinea lor, pot:
(i) sa prelungeasca data pana la care Autoritatea publica trebuie sa
satisfaca conditiile precedente respective;
(ii) sa renunte la conditiile precedente respective; sau
(iii) sa notifice in scris Autoritatii publice si sa acorde o perioada
suplimentara de 30 (treizeci) de zile pentru indeplinirea obligatiilor.
Investitorii vor rezilia contractul in cazul in care Autoritatea publica nu isi
indeplineste obligatiile in perioada notificata.
c) Daca una dintre parti reziliaza prezentul contract din cauza
neindeplinirii conditiilor precedente prevazute la art. 5.1, 5.2 si 5.3 de
catre cealalta parte, atunci, dupa cum este cazul, nici una dintre parti nu va
plati despagubiri celeilalte in legatura cu acea reziliere.
Art. 6
Dobandirea amplasamentului si utilizarea sa
6.1. Obtinerea drepturilor de administrare a amplasamentului atribuit
Autoritatea publica va asigura transmiterea Companiei de Proiect a
drepturilor de administrare a amplasamentului atribuit, in conditiile legii.
Autoritatea publica va permite Companiei de Proiect accesul la amplasament din
momentul semnarii prezentului contract.
6.2. Alte drepturi imobiliare
Autoritatea publica va sprijini Investitorii sa obtina acordarea catre
Compania de Proiect a drepturilor Companiei de Proiect pentru Proiectul
Dambovita (de exemplu, drepturile temporare si permanente de a instala
utilitati, accesul la materiale de constructie si dreptul de a le extrage
etc.).
6.3. Obligatii in sarcina Autoritatii publice si a Companiei de Proiect
a) Autoritatea publica va sprijini racordarea la retelele
tehnico-edilitare, respectiv accesul la drumurile catre amplasament, precum si
alte asemenea lucrari care sunt necesare pentru realizarea si finalizarea
Proiectului.
b) Autoritatea publica are obligatia:
(i) sa ia masuri ca toate utilitatile existente pentru Proiect sa fie puse
la dispozitia Companiei de Proiect la un tarif echitabil si in conditii care sa
nu fie mai putin favorabile Companiei de Proiect decat conditiile de care
beneficiaza clientii comerciali pentru utilitati asemanatoare;
(ii) sa sprijine conectarea la utilitati pentru Compania de Proiect;
(iii) sa faca toate eforturile rezonabile pentru a ajuta Compania de
Proiect sa faciliteze reamplasarea sau adaptarea utilitatilor.
c) In conformitate cu lit. a) si b), Compania de Proiect are obligatia:
(i) sa obtina pe propria cheltuiala racordarea la toate utilitatile de care
are nevoie pentru indeplinirea obligatiilor care ii revin in baza prezentului
contract;
(ii) sa plateasca toate utilitatile care au legatura cu Proiectul;
(iii) sa reamplaseze sau sa adapteze utilitatile pe propria cheltuiala,
dupa cum o impune Proiectul.
Art. 7
Continutul constructiei Centrului Dambovita
7.1. Compania de Proiect va reabilita si va construi amplasamentul astfel
incat sa incorporeze un hotel, un centru comercial, un spital, o zona
rezidentiala, un club, parcare si zone de birouri. Proiectul tehnic va fi
efectuat tinandu-se seama de acest contract. Stilul, proiectarea si continutul
constructiei sunt descrise in amanunt in anexa 7.
7.2. Compania de Proiect poate aduce modificari planurilor si poate efectua
schimbari, in interiorul constructiilor, ale stilului mentionat in art. 7.1.
Compania de Proiect se va conforma prevederilor art. 8.3 in cazul in care se
prevad astfel de modificari.
Art. 8
Proiectare
8.1. Conditii de proiectare
Compania de Proiect va pregati plansele specifice pentru Proiectul
Dambovita in conformitate cu tema de proiectare prevazuta in anexa 5.
8.2. Analiza de catre Compania de Proiect si raportul cu privire la tema de
proiectare
Investitorii recunosc ca, inainte de data prezentului contract, au analizat
tema de proiectare si s-au declarat multumiti de ea. Prin acest document
Investitorii adopta tema ca fiind propriul proiect si propria lucrare si
accepta ca sunt, in baza acestui contract, singurii si pe deplin raspunzatori
de aceasta proiectare.
8.3. Dreptul Companiei de Proiect de a modifica proiectul tehnic si
specificatiile tehnice
a) In orice moment inainte de data finalizarii, Compania de Proiect poate
propune Autoritatii publice modificari sau clarificari ale proiectului tehnic
si ale specificatiilor tehnice.
b) Compania de Proiect este indreptatita sa propuna schimbarile pe care le
considera oportune a fi facute la proiectarea Centrului Dambovita, prevazute in
plansele specifice ale proiectului tehnic din anexa 5.
O astfel de propunere poate fi facuta in orice moment, inaintea sau in
timpul constructiei. Totusi, Compania de Proiect nu va face astfel de
modificari ale proiectarii fara a prezenta mai intai Autoritatii publice
proiectul tehnic al schimbarilor propuse, cu cel putin 14 zile inainte, astfel
incat Autoritatea publica sa poata verifica daca ele corespund proiectului
tehnic si specificatiilor tehnice. Daca Autoritatea publica nu are nici o
obiectie la modificarile propuse timp de 14 (paisprezece) zile de la primire,
se va considera ca nu exista obiectii la modificarile respective ale
proiectarii.
8.4. Analiza si aprobarea proiectarii
a) Compania de Proiect va pregati si va preda Autoritatii publice proiectul
tehnic in legatura cu Centrul Dambovita. Toate documentele privind proiectarea,
mentionate in anexa 2, vor fi predate Autoritatii publice pentru aprobare. In
orice caz acest lucru se va face inainte de construirea partii respective a
Centrului Dambovita, identificata in tema de proiectare.
b) Autoritatea publica va analiza de indata proiectul tehnic care i-a fost
prezentat pentru a stabili conformitatea cu tema de proiectare. Daca
Autoritatea publica cere clarificari sau considera ca proiectul tehnic care i-a
fost prezentat nu este conform cu tema de proiectare, ea va notifica Companiei
de Proiect, cerand clarificari sau specificand neconformitatea, in termen de 14
zile de la primire. Daca Autoritatea publica nu da o asemenea notificare
Companiei de Proiect in perioada stabilita, se va considera ca Autoritatea
publica nu are obiectii la proiectul tehnic respectiv.
c) Daca Compania de Proiect a primit o notificare in baza lit. b), ea va
furniza de indata, pe propria cheltuiala si in orice caz in termen de 14 zile
de la primirea notificarii, clarificarile necesare si/sau va amenda respectivul
proiect tehnic si va preda acest proiect amendat Autoritatii publice. Compania
de Proiect nu va fi indreptatita la nici o compensatie pentru intarzierea
provocata de necesitatea de a furniza asemenea clarificari sau de a aduce
imbunatatiri proiectului tehnic.
d) Daca Compania de Proiect doreste sa modifice vreuna dintre plansele
proiectului tehnic deja analizate si la care Autoritatea publica nu a avut
obiectii, ea trebuie mai intai sa prezinte Autoritatii publice plansele
modificate ale proiectului tehnic si sa se conformeze procedurilor de aprobare
prevazute in art. 8.3.
8.5. Proiectul tehnic
Compania de Proiect va pregati si va preda Autoritatii publice proiectul
tehnic al lucrarilor specificate. Compania de Proiect nu va efectua lucrarile
identificate in vreun proiect tehnic inainte de predarea acestuia Autoritatii
publice.
8.6. Raspunderea Companiei de Proiect
Investitorii sunt de acord si recunosc ca singura raspunzatoare de
realizarea Proiectului Dambovita (inclusiv fezabilitatea tehnica, capacitatea
operationala si siguranta) va fi Compania de Proiect.
Art. 9
Lucrari de constructie
9.1. Raspunderea pentru constructie
Compania de Proiect va efectua intreaga constructie si reabilitare a
Centrului Dambovita pe propria cheltuiala si pe propriul risc. Aceasta lucrare
va fi facuta in concordanta cu tema de proiectare si cu calendarul lucrarilor
pentru Proiectul Dambovita.
9.2. Inceperea constructiei
Compania de Proiect va incepe constructia Centrului Dambovita nu mai tarziu
de 30 (treizeci) de zile de la indeplinirea conditiilor prevazute in art. 5.1
alin. 3 (data inceperii constructiei). Compania de Proiect poate incepe
constructia inainte de data inceperii constructiei, astfel cum a fost aceasta
definita la art. 5.1 alin. 3.
In caz contrar, Autoritatea publica va avea dreptul sa rezilieze prezentul
contract in conformitate cu prevederile art. 20.2.
9.3. Programul de constructie
a) In termen de 30 (treizeci) de zile de la data semnarii prezentului
contract, Compania de Proiect va prezenta Autoritatii publice un program si un
calendar al constructiilor pentru Proiectul Dambovita, pentru aprobare. Acest
program va expune intr-un grad de detaliere rezonabil activitatile, succesiunea
lor si durata planificata pentru a realiza fiecare etapa a Proiectului la data
etapei Proiectului specificata in calendarul Proiectului, indicat in anexele 3
si 4, si se va conforma prevederilor acestui calendar.
b) Compania de Proiect poate propune in orice moment Autoritatii publice
spre aprobare modificarea calendarului Proiectului in functie de perioadele si
de conditiile modificarilor stipulate in art. 8.
9.4. Intarzieri anticipate ale constructiei
Daca Compania de Proiect anticipeaza in mod rezonabil, in orice moment, ca
lucrarile de constructie nu vor reusi sa indeplineasca vreuna dintre etapele
Proiectului la data etapei Proiectului, aceasta va aduce acest lucru de indata
la cunostinta Autoritatii publice, printr-o notificare in scris care va descrie
urmatoarele aspecte cu un grad de detaliere rezonabil:
(i) etapa Proiectului nerealizata sau care se prevede ca nu va fi
realizata;
(ii) cauzele intarzierii sau ale intarzierii prevazute, inclusiv o descriere
a oricarei pretinse forte majore;
(iii) intarzierea estimata (in zile) in realizarea etapei Proiectului si
orice alt impact advers previzibil in mod rezonabil asupra lucrarilor de
constructie.
9.5. Obligatii de raportare
a) Pana la data finalizarii, Compania de Proiect va prezenta Autoritatii
publice un raport trimestrial (la sfarsitul lunii care urmeaza dupa trimestrul
respectiv) asupra evolutiei proiectarii si constructiei Proiectului Dambovita.
Acest raport va descrie in amanunt lucrarile de constructie realizate sau in
curs de realizare, comparativ cu calendarul Proiectului, si acele probleme pe
care Autoritatea publica le poate cere in mod rezonabil.
b) Imediat dupa data finalizarii, Compania de Proiect va furniza
Autoritatii publice cartea tehnica a constructiei.
9.6. Calitatea lucrarilor de constructie; alte obligatii generale ale
Companiei de Proiect
Compania de Proiect are urmatoarele obligatii:
a) sa reabiliteze, sa construiasca si sa dezvolte Centrul Dambovita pe
amplasament:
(i) in conformitate cu tema de proiectare si toate celelalte planse
aplicabile, cu planurile tehnice revazute si aprobate si fata de care
Autoritatea publica nu a avut obiectii si cu proiectul tehnic predat
Autoritatii publice;
(ii) in conformitate cu practicile tehnice si de operare prudente, intr-un
mod corespunzator si profesional, folosind materiale si echipamente de buna
calitate si bine intretinute, in conformitate cu prevederile Legii nr. 10/1995
privind calitatea in constructii, cu modificarile si completarile ulterioare;
(iii) intr-un cadru operational sigur, luand toate masurile necesare pentru
a asigura un control corespunzator al poluarii si alte masuri de protectie a
mediului in conformitate cu legile si reglementarile in vigoare;
(iv) intr-un mod care sa minimizeze intreruperile si alte inconveniente
pentru public, rezidenti si activitatea de afaceri (in caz ca exista) din
vecinatatea Centrului Dambovita;
b) sa intocmeasca cartea tehnica a constructiei.
9.7. Principalele obligatii ale Autoritatii publice in timpul etapei de
constructie
Autoritatea publica are urmatoarele obligatii:
a) sa asiste Compania de Proiect in limitele competentelor sale in
raporturile cu orice autoritate in legatura cu constructia Centrului Dambovita;
b) sa sprijine obtinerea aprobarilor necesare in legatura cu constructia
Centrului Dambovita, fara a prejudicia standardele stabilite in legatura cu
raspunderile sale in art. 5.3;
c) sa sprijine Compania de Proiect in obtinerea altor aprobari mentionate
in prezentul contract;
d) sa asigure intregul sprijin necesar Companiei de Proiect pe perioada de
constructie.
Art. 10
Verificare, control si finalizare
10.1. Monitorizare si verificare
a) Autoritatea publica va fi indreptatita ca pe baza unei notificari
rezonabile transmise Companiei de Proiect sa monitorizeze constructia
Proiectului Dambovita si sa efectueze teste pentru a verifica calitatea
realizarii constructiilor pe amplasament, in conformitate cu prevederile legale
romane. Monitorizarea si verificarea vor fi intreprinse in asa fel incat sa
minimizeze amestecul inevitabil in derularea constructiei.
b) Toate costurile unor astfel de monitorizari si verificari vor fi
suportate de Autoritatea publica, in afara de cazul in care rezultatele
oricaror verificari arata ca vreo lucrare, vreun material sau echipament nu
este in conformitate cu contractul. Intr-un astfel de caz toate cheltuielile
legate de verificarile respective vor fi de indata rambursate Autoritatii
publice.
10.2. Control dupa finalizare
Indata ce este posibil dupa trimiterea notificarii de finalizare de catre
Compania de Proiect Autoritatii publice, dar in orice caz in termen de 30
(treizeci) de zile dupa aceasta trimitere, Autoritatea publica va intreprinde
un control al Proiectului Dambovita pentru a stabili daca lucrarile de
constructie pentru Proiect au fost incheiate in mod substantial in conformitate
cu proiectul tehnic si cu calendarul Proiectului pentru Proiectul Dambovita.
10.3. Atestarea finalizarii
Daca controlul dupa finalizare mentionat in art. 10.2 a confirmat ca
lucrarile de constructie pentru Proiectul Dambovita au fost substantial
incheiate conform cerintelor, Autoritatea publica va elibera, in termen de 10
(zece) zile de la data controlului respectiv, o atestare in acest scop.
10.4. Receptiile pe etape de realizare si receptia finala
10.4.1. Receptia lucrarilor pentru Proiectul Dambovita se va face in
conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 273/1994 privind aprobarea
Regulamentului de receptie a lucrarilor de constructii si instalatii aferente
acestora.
10.4.2. Compania de Proiect va avea dreptul sa puna in functiune partial
Centrul Dambovita pe masura finalizarii fiecarei etape de constructie. Receptia
fiecarei asemenea finalizari partiale se va face in conformitate cu art.
10.4.1.
Art. 11
Intarzieri in constructie si prelungirea duratei
11.1. Prelungirea duratei
Compania de Proiect va fi indreptatita la o prelungire a duratei dupa data
finalizarii planificata, ca rezultat al intarzierii constructiei ca urmare a
unuia dintre urmatoarele evenimente:
(i) incalcarea prezentului contract de catre Autoritatea publica; sau
(ii) o modificare a proiectului tehnic; sau
(iii) producerea unui caz de forta majora, asa cum se arata in prezentul
contract si care nu reprezinta o exceptie in baza art. 19.
11.2. Stabilirea cererilor de prelungire a duratei
a) In termen de 30 (treizeci) de zile de la primirea notificarii din partea
Companiei de Proiect conform art. 11.1, Autoritatea publica trebuie sa
stabileasca o asemenea prelungire a duratei dupa data finalizarii planificata,
care poate fi justificata in imprejurarile respective, si sa notifice Companiei
de Proiect stabilirea ei. O astfel de notificare va indica prelungirea duratei
care este acordata si, daca nu se acorda o prelungire, va indica o asemenea
hotarare.
b) Stabilind prelungirea conform lit. a), Autoritatea publica va actiona in
mod corect si rezonabil. Decizia sa va fi deschisa pentru control si rezolvare
a disputelor in conformitate cu prevederile art. 25.
Art. 12
Functionarea si intretinerea Centrului Dambovita
12.1. Obligatiile Companiei de Proiect
Incepand de la data finalizarii si pana la sfarsitul perioadei
contractului, Compania de Proiect va asigura operarea si intretinerea Centrului
Dambovita reabilitat, in conformitate cu conditiile generale de constructie si
cu toate legile si reglementarile in vigoare.
12.2. Raportare
Compania de Proiect va adresa anual informari cu privire la functionarea pe
care o asigura in legatura cu Centrul Dambovita reabilitat.
12.3. Siguranta si cazuri de urgenta
Compania de Proiect va lua toate masurile necesare pentru siguranta si securitatea
Centrului Dambovita.
12.4. Inchiderea Centrului Dambovita
Fara a aduce prejudiciu celorlalte drepturi si obligatii care ii revin in
cadrul acestui contract, Compania de Proiect va fi indreptatita sa inchida
partial sau in intregime Centrul Dambovita, din motive de siguranta, prevazute
sau urgente, intretinere si curatenie.
Art. 13
Contabilitatea Companiei de Proiect
13.1. O societate importanta de audit multinationala va fi angajata anual
de catre Compania de Proiect.
13.2. Standardele Internationale de Contabilitate vor fi aplicabile in ceea
ce priveste tinerea contabilitatii Companiei de Proiect si procedura de
auditare.
13.3. Distribuirea profitului se va face pe baza declaratiilor financiare
anuale auditate de catre o societate importanta de audit multinationala,
conform Standardelor Internationale de Contabilitate.
Art. 14
Management financiar; declaratii financiare si raportari
14.1. Obligatiile Companiei de Proiect
Compania de Proiect trebuie sa obtina toate fondurile necesare pentru
proiectarea, construirea, operarea si intretinerea Centrului Dambovita in
conformitate cu prezentul contract.
14.2. Declaratii financiare
14.2.1. Compania de Proiect isi asuma intreaga responsabilitate, pe toata durata
contractului, cu privire la indeplinirea in totalitate a clauzelor contractului
privind conditiile de operare tehnico-economice.
14.2.2. Compania de Proiect va da explicatii cu privire la activitatile
sale, pregatind declaratii financiare, auditari si orice alte informari anuale
in legatura cu situatia financiara a companiei si inaintandu-le Autoritatii
publice.
Art. 15
Asigurari
Compania de Proiect va incheia si va pastra, pe unica sa cheltuiala,
politele de asigurare cerute de Autoritatea publica pentru constructia,
operarea, intretinerea si administrarea Centrului Dambovita, asa cum se arata
in anexa 9.
Art. 16
Obligatii generale legate de Autoritatea publica
16.1. Conformitatea cu legea
Autoritatea publica se va conforma tuturor legilor si reglementarilor
relevante in legatura cu indeplinirea obligatiilor care ii revin in baza
prezentului contract.
16.2. Acordarea de aprobari si asistenta in legatura cu aprobarile
Facand toate eforturile rezonabile si conformandu-se legilor si
reglementarilor relevante, Autoritatea publica:
a) va acorda Companiei de Proiect, potrivit competentelor jurisdictiei
sale, aprobarile necesare pentru constructie, operare, intretinere si
administrare a Centrului Dambovita, asa cum se mentioneaza in anexa 2;
b) va ajuta Compania de Proiect sa coordoneze procesul de aprobare in
vederea obtinerii oricaror alte aprobari pe care compania trebuie sa le obtina
in baza prezentului contract.
16.3. Neamestec
a) In conformitate cu prezentul contract, Autoritatea publica nu va
interveni in constructia, operarea, intretinerea si administrarea Proiectului,
in afara de cazul in care un astfel de amestec este necesar pentru a proteja
sanatatea si siguranta publica sau este cerut de legislatie ori reglementari.
b) Daca Compania de Proiect o cere, Autoritatea publica va face toate
eforturile rezonabile pentru a minimiza orice amestec al unor terte parti in
Proiect, inclusiv amestecul altor autoritati pe perioada contractului.
Art. 17
Obligatii generale legate de Compania de Proiect
17.1. Conformitatea cu legislatia si reglementarile
Compania de Proiect se va conforma tuturor legilor si reglementarilor
relevante in legatura cu indeplinirea obligatiilor care ii revin in baza
prezentului contract.
17.2. Constructia, operarea si intretinerea Centrului Dambovita
Compania de Proiect va pune in aplicare Proiectul pe propria cheltuiala si
pe propriul risc, in conformitate cu prevederile prezentului contract. Compania
va investi, va dezvolta, va proiecta, va finanta, va construi, va incheia, va
verifica, va opera, va administra si va intretine Centrul Dambovita pe perioada
contractului, in conformitate cu prezentul contract.
17.3. Norme de sanatate si siguranta
Compania de Proiect trebuie sa respecte normele si practicile de sanatate
si siguranta relevante cerute de legislatie si reglementari si care sunt
aplicabile Proiectului Dambovita. Compania va respecta toate normele de
sanatate si siguranta din cadrul Sistemului de asigurare a calitatii si din
prezentul contract.
17.4. Protectia mediului inconjurator
Compania de Proiect va proteja amplasamentul (inclusiv solul, pamantul,
apele de suprafata si aerul), precum si mediul inconjurator de contaminarea
mediului in cursul constructiei, operarii si intretinerii Centrului Dambovita,
pe toata perioada contractului, si va indeplini alte norme de mediu stabilite
de legislatie si reglementari.
17.5. Aprobari
In conformitate cu cele prevazute astfel in mod expres in prezentul
contract, Compania de Proiect va obtine si va pastra toate aprobarile necesare
in legatura cu ea insasi si cu Proiectul, pe propria cheltuiala.
17.6. Protectia obiectelor arheologice, geologice si istorice
Compania de Proiect va lua masuri pentru a proteja obiectele arheologice,
geologice si istorice pe care le poate descoperi pe parcursul constructiei,
operarii si intretinerii Centrului Dambovita.
17.7. Raspunderea Companiei de Proiect pentru contractanti
Compania de Proiect va fi raspunzatoare de actiunile si omisiunile
contractantilor si angajatilor lor, ca si cum acele actiuni si omisiuni ar fi
actiunile si omisiunile Companiei de Proiect si ale angajatilor sai.
Art. 18
Obligatii si drepturi comune ale Autoritatii publice si ale Companiei de
Proiect
18.1. Dreptul la informatii
Autoritatea publica recunoaste ca informatiile ce ii sunt furnizate de
catre Compania de Proiect reprezinta proprietatea Companiei de Proiect.
18.2. Confidentialitate
a) Autoritatea publica si Compania de Proiect vor pastra confidentialitatea
asupra tuturor informatiilor si documentelor referitoare la Proiect.
b) Autoritatea publica si Compania de Proiect pot dezvalui informatii sau
documente referitoare la Proiect daca si in masura in care:
(i) cealalta parte consimte la aceasta dezvaluire;
(ii) dezvaluirea este impusa de legi si reglementari sau de regulile unei
burse importante;
(iii) dezvaluirea este necesara in mod rezonabil pentru a permite unei
parti sa isi indeplineasca obligatiile care ii revin in baza prezentului
contract.
18.3. Obligatia de a colabora
Partile vor colabora in legatura cu Proiectul.
Art. 19
Forta majora
19.1. Orice obligatie a unei parti (in afara de obligatia de plata) va fi
temporar suspendata pe perioada in care o astfel de parte este in incapacitate
de a-si indeplini o astfel de obligatie ca urmare a unui caz de forta majora,
dar numai in limitele acestei incapacitati de a o indeplini.
In cazul in care intervine un eveniment de forta majora, partea care
evalueaza aceasta suspendare a obligatiilor va notifica celeilalte parti in
termen de 10 zile de la producerea evenimentului, cu prezentarea documentelor
certificand forta majora, eliberate de camera de comert si industrie
competenta. Notificarea va cuprinde si perioada estimata a suspendarii,
intinderea si gradul impiedicarii activitatilor ca urmare a producerii
evenimentului, precum si efectul asupra Proiectului Dambovita.
Partea care declara o asemenea suspendare a obligatiilor va avea sarcina de
a dovedi ca imprejurarile constituie motive valabile de suspendare in baza
prezentului articol 19. Nici un caz de forta majora nu va scuti vreo parte de
acele obligatii care nu sunt suspendate conform prezentului articol 19.
19.2. In sensul prezentului contract, termenul forta majora inseamna un
eveniment imprevizibil si insurmontabil, independent de orice control al partii
implicate si care genereaza imposibilitatea temporara sau definitiva de
executare partiala ori totala a obligatiilor si care constituie sau este de
natura unuia sau mai multora dintre evenimentele care urmeaza:
a) catastrofe naturale, incendii, inundatii, eruptii vulcanice, dereglari
atmosferice, explozii, fulgere, fenomene meteorologice sezoniere mai grave
decat cele normale, taifun, penurie de apa, seceta, tornade, cutremure,
alunecari de teren, eroziunea solului sau prabusirea terenului, spalarea
solului de ploile torentiale, epidemii; sau
b) razboi, razboi civil, blocade, insurectii, sabotaj, acte de terorism,
tulburari civile, stare de necesitate, stare de urgenta.
19.3. Partile vor face toate eforturile posibile pentru a asigura reluarea
indeplinirii normale a obligatiilor respective care le revin in cadrul
prezentului contract dupa producerea oricaruia dintre cazurile de forta majora.
Inainte de restabilirea situatiei normale, obligatiile partilor vor fi
indeplinite in cea mai mare masura posibila.
Art. 20
Incetare
20.1. Incetare normala
Drepturile Companiei de Proiect acordate in baza prezentului contract vor
lua sfarsit la expirarea perioadei contractului, cu exceptia cazurilor de
prelungire sau terminare inainte de termen a acelei perioade ca urmare a
termenilor acestui contract.
20.2. Rezilierea de catre Autoritatea publica ca urmare a neindeplinirii
obligatiilor contractuale de catre Compania de Proiect
Daca se produce vreunul sau mai multe dintre urmatoarele evenimente sau
situatii, Autoritatea publica poate, atata timp cat neindeplinirea obligatiilor
contractuale de catre Compania de Proiect continua sa existe si in conformitate
cu prevederile prezentului contract, sa rezilieze imediat contractul,
notificand in scris in acest sens Companiei de Proiect. Astfel de situatii de
neindeplinire a obligatiilor contractuale de catre Compania de Proiect includ
urmatoarele:
a) Compania de Proiect intra in lichidare, devine insolvabila sau intra in
faliment ori inceteaza in general sa faca plati creditorilor sai;
b) Compania de Proiect incalca oricare dintre obligatiile esentiale care ii
revin in baza prezentului contract si nu remediaza o asemenea incalcare in
termen de 60 (saizeci) de zile de la primirea notificarii in scris de la
Autoritatea publica, care specifica o astfel de incalcare si ii cere Companiei
de Proiect sa o remedieze.
20.3. Rezilierea de catre Compania de Proiect ca urmare a neindeplinirii
obligatiilor contractuale de catre Autoritatea publica
Daca Autoritatea publica incalca oricare dintre obligatiile esentiale care
ii revin in baza prezentului contract si nu remediaza o astfel de incalcare in
termen de 60 (saizeci) de zile de la primirea notificarii in scris din partea
Companiei de Proiect, care specifica o astfel de incalcare si cere Autoritatii
publice sa o remedieze, Compania de Proiect poate, atata timp cat
neindeplinirea obligatiei contractuale de catre Autoritatea publica continua sa
existe si in conformitate cu prevederile prezentului contract, sa rezilieze
contractul imediat in orice moment dupa aceea, notificand in scris in acest
sens Autoritatii publice.
20.4. Incetare ca urmare a unui caz de forta majora
Oricare dintre parti poate inceta prezentul contract, conform celor
prevazute in art. 19 referitor la forta majora, doar daca intinderea
evenimentului de forta majora depaseste 60 de zile.
20.5. Neincetare
a) Autoritatea publica nu isi va exercita dreptul de a inceta prezentul
contract ca urmare a unui caz de forta majora in conformitate cu art. 19, daca
acesta se datoreaza oricarei actiuni sau omisiuni a Autoritatii publice in
contradictie cu obligatiile care ii revin in baza prezentului contract.
b) Investitorii nu isi vor exercita dreptul de a inceta prezentul contract
ca urmare a unui caz de forta majora in conformitate cu art. 19, daca acesta se
datoreaza oricarei actiuni sau omisiuni a Companiei de Proiect in contradictie
cu obligatiile care ii revin in baza prezentului contract.
Art. 21
Declaratii si garantii
21.1. Autoritatea publica
a) Autoritatea publica declara si garanteaza Companiei de Proiect ca:
(i) are dreptul si autoritatea de a incheia prezentul contract si de a
indeplini obligatiile care ii revin in cadrul acestuia;
(ii) sprijina obtinerea tuturor aprobarilor necesare de la toate
autoritatile pentru a incheia prezentul contract;
(iii) este imputernicita si autorizata in mod corespunzator sa acorde, sa
transmita si sa investeasca Compania de Proiect cu drepturi depline si
exclusive pentru intreaga perioada a contractului, in conformitate cu prezentul
contract, inclusiv accesul la amplasament si toate celelalte drepturi de a-l
folosi, asa cum prevede prezentul contract.
b) Autoritatea publica renunta in mod expres la apararea imunitatii
suverane si la orice alta aparare pe baza faptului sau a afirmatiei ca este o
agentie ori un instrument al unui stat suveran, in legatura cu orice procedura
de arbitraj, orice procedura legala de aplicare a unei hotarari a unei instante
de arbitraj si in orice actiune in instanta intre parti ca urmare sau in
legatura cu prezentul contract.
c) Autoritatea publica garanteaza in mod irevocabil ca nu exista nici o
pretentie de restituire in curs si/sau nici o disputa si/sau nici un litigiu
privind amplasamentul. De asemenea, Autoritatea publica garanteaza si se obliga
sa compenseze toate daunele, incluzand, dar fara a se limita la cheltuieli
judecatoresti si/sau arbitrale, onorarii legale, onorarii ale avocatilor,
pierderi materiale si toate tipurile de indemnizatii ale Companiei de Proiect,
in cazul in care orice pretentii si/sau dispute si/sau litigii si/sau
inregistrari ale titlului unei terte persoane intervin in sens contrar
situatiei post-contract a registrului titlului. Autoritatea publica garanteaza
de asemenea si se obliga sa despagubeasca Compania de Proiect pentru fiecare si
toate pretentiile tertelor persoane in cazul in care acestea intervin impotriva
Companiei de Proiect in sensul prezentului articol.
21.2. Investitorii
21.2.1. Investitorii garanteaza si declara Autoritatii publice ca au
autoritatea de a incheia prezentul contract si de a indeplini obligatiile care
le revin in cadrul acestuia.
21.2.2. Investitorii se obliga sa informeze imediat si in scris Autoritatea
publica despre orice modificare a statutului lor sau al asociatilor ori
subcontractantilor lor, a pozitiei lor financiare, despre aparitia unui
conflict de interese si, in general, despre orice si toate situatiile care aduc
schimbarea elementelor incluse in prezentul contract sau care ar prejudicia in
vreun fel realizarea contractului.
Art. 22
Raspundere si despagubire
22.1. Despagubire reciproca
Fiecare parte va despagubi si va apara cealalta parte impotriva tuturor
raspunderilor, pagubelor, pierderilor, cheltuielilor si pretentiilor de orice
natura pentru vatamare personala si pentru daune aduse oricarui bun aflat in
proprietate sau pierderea acestuia, rezultate din sau avand vreo legatura de
orice fel cu indeplinirea prezentului contract de catre partea care
despagubeste. Totusi, o exceptie la cele de mai sus va fi facuta in masura in
care o astfel de vatamare, paguba sau pierdere poate fi atribuita unei omisiuni
din neglijenta sau intentionata din partea partii care solicita sa fie
despagubita.
22.2. Daune aduse mediului inconjurator
Compania de Proiect va fi raspunzatoare, va apara si va despagubi
institutiile abilitate impotriva oricarei raspunderi, pagube, pierderi sau
pretentii care a fost suferita in legatura cu contaminarea mediului
inconjurator ca rezultat al Proiectului, asa cum este definita de legislatia si
reglementarile in vigoare. Totusi, o exceptie la aceasta regula se face daca si
in masura in care o asemenea pierdere, cheltuiala sau pretentie poate fi
atribuita in principal unei actiuni sau omisiuni din neglijenta ori
intentionata a Autoritatii publice.
22.3. Valabilitatea despagubirilor
Despagubirile prevazute in prezentul contract isi vor mentine valabilitatea
si dupa expirarea contractului.
22.4. Raspundere comuna
Daca vreo paguba, cheltuiala, pierdere sau raspundere este provocata
partial de o actiune sau omisiune a Autoritatii publice si partial de o actiune
sau omisiune a Companiei de Proiect, fiecare parte va fi raspunzatoare fata de
cealalta parte numai proportional cu partea sa relativa de vina.
Art. 23
Finalizare si transfer dupa perioada contractului
23.1. Data finalizarii
Lucrarile de constructie se vor finaliza in termen de 36 (treizeci si sase)
de luni cu incepere de la data inceperii constructiei.
23.2. Obiectul transferului/restituirea
23.2.1. Compania de Proiect va transfera intregul complex in care este
dezvoltat Centrul Dambovita catre Autoritatea publica, in buna stare de
exploatare si liber de orice sarcini sau obligatie in conformitate cu art. 11
din Ordonanta Guvernului nr. 16/2002, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 470/2002. Conditiile care stau la baza acestui transfer sunt
mentionate in anexa 10.
23.2.2. In cazul in care la data transferului catre Autoritatea publica al
Centrului Dambovita cadrul legal roman permite, Compania de Proiect are drept
de preemtiune pentru administrarea Centrului Dambovita pe o noua perioada
determinata.
Art. 24
Transfer si entitate succesoare
24.1. Transfer de catre Investitori
In absenta consimtamantului prealabil in scris al Autoritatii publice,
Investitorii nu pot transfera prezentul contract sau vreunul dintre drepturile
si obligatiile care le revin in cadrul acestuia, cu exceptia garantiilor
constituite in favoarea institutiilor financiare.
24.2. Transfer de catre Autoritatea publica
a) In absenta consimtamantului prealabil in scris al Investitorilor,
Autoritatea publica nu poate transfera prezentul contract sau vreunul dintre
drepturile ori obligatiile care ii revin in cadrul acestuia catre o persoana
privata.
b) Totusi, clauza de mai sus nu va impiedica Autoritatea publica sa
fuzioneze sau sa se uneasca cu orice alta autoritate guvernamentala, minister,
departament, autoritate ori agentie romana sau orice subdiviziune
administrativa a Romaniei ori orice corporatie sau entitate care se afla in
intregime ori partial in proprietatea statului roman sau a oricarei
subdiviziuni administrative a Romaniei, ori sa ii transfere drepturile si
obligatiile sale. Intr-un astfel de caz entitatea succesoare sau aceea careia
i-au fost transferate drepturile si obligatiile va prelua si va deveni pe
deplin raspunzatoare de indeplinirea obligatiilor ce ii revin Autoritatii
publice in baza prezentului contract.
24.3. Crearea garantiei
In vederea finantarii proiectarii, constructiei, operarii si intretinerii
Centrului Dambovita, Compania de Proiect poate crea o garantie asupra
drepturilor si intereselor sale, pe baza sau ca urmare a prezentului contract,
dupa cum este necesar. O asemenea garantie sau transfer va fi in conformitate
cu termenii prezentului contract si cu dispozitiile legale privind contractul
de parteneriat public-privat.
Art. 25
Solutionarea conflictelor
25.1. Orice conflict sau neintelegere intre parti care ia nastere in
legatura cu interpretarea sau aplicarea acestui contract va fi solutionata in
masura posibilului prin intelegere intre parti, iar partile sunt de acord sa
faca toate eforturile cu buna-credinta pentru a ajunge la o astfel de
intelegere.
25.2. Orice asemenea conflict sau neintelegere in legatura cu care nu s-a
ajuns la o intelegere, in urma unor eforturi rezonabile facute cu buna-credinta
de parti, va fi solutionata prin arbitraj, in urma unei notificari scrise date
de fiecare parte celeilalte parti. Arbitrii vor fi alesi, iar arbitrajul se va
desfasura in conformitate cu procedurile mentionate mai jos.
25.3. In cazul in care ia nastere un conflict in legatura cu prezentul
contract, iar partile nu pot sa il solutioneze pe cale amiabila, asemenea
conflict va fi definitiv solutionat pe baza regulilor de arbitraj ale instantei
de arbitraj din Londra, de catre cei trei arbitri numiti in conformitate cu
aceste reguli. Limba care va fi folosita va fi limba engleza. In masura in care
procedura arbitrajului nu este acoperita de reguli, ea va fi decisa de arbitri.
Cele de mai sus nu vor impiedica totusi partile sa aplice orice remedieri
preliminare sau obligatorii, fara insa a se limita la acestea. Partile accepta
in mod irevocabil faptul ca prezentul contract nu incalca ordinea publica in
Romania.
25.4. Arbitrii nu vor fi imputerniciti sa modifice sau sa rezilieze
prezentul contract. Cheltuielile de arbitraj vor fi suportate de partea care va
fi stabilita de arbitri sau care a fost numita de parti.
25.5. Indiferent daca procedura de arbitraj stabilita in baza prezentului
contract este in curs, Compania de Proiect va continua sa isi exercite
drepturile si obligatiile in legatura cu Centrul Dambovita.
Art. 26
Legea aplicabila
Prezentul contract si relatia dintre parti vor fi guvernate de legile
Romaniei si interpretate in conformitate cu acestea.
Art. 27
Limba
Contractul este elaborat in limbile romana si engleza. Ambele versiuni au
efect legal egal.
Art. 28
Prevederi diverse
28.1. Renuntare
In masura permisa de legile Romaniei si pe baza prezentului contract,
neexercitarea sau exercitarea cu intarziere de catre una dintre parti a vreunui
drept in cadrul acestui contract nu va insemna o renuntare la acest drept. In
plus, exercitarea unica sau partiala a unui astfel de drept nu va impiedica
exercitarea pe viitor a acelui drept.
28.2. Efect obligatoriu
Acest contract este elaborat in folosul ambelor parti si al succesorilor si
cesionarilor lor legali si este obligatoriu din punct de vedere juridic pentru
ei. Acest contract nu poate fi schimbat verbal, ci numai printr-un instrument
scris semnat de parti si aprobat de ele.
28.3. Nulitate partiala
Daca vreuna dintre prevederile acestui contract este considerata nevalabila
sau neaplicabila, acea prevedere (in masura in care este nevalabila sau
neaplicabila) va fi considerata ca nu are efect si nu va fi inclusa in acest
contract, fara insa a invalida oricare dintre prevederile ramase ale
contractului. Partile vor face in acest caz toate eforturile rezonabile pentru
a inlocui prevederea nevalabila sau neaplicabila cu o prevedere valabila si
aplicabila, al carei efect este cat mai apropiat posibil de efectul dorit al
prevederii nevalabile si neaplicabile.
28.4. Integralitatea contractului
Prezentul contract constituie intregul contract dintre parti in ceea ce
priveste subiectul respectiv. Acest contract inlocuieste toate discutiile,
negocierile si contractele prealabile dintre parti.
28.5. Prevalarea contractului
Acest contract va guverna toate aspectele Proiectului si toate relatiile
contractuale dintre parti, legate de Proiect. Compania de Proiect va lua masuri
ca executarea si indeplinirea altor contracte de proiect de catre aceasta sa nu
o faca sa nu isi indeplineasca obligatiile care ii revin in cadrul acestui
contract sau sa le indeplineasca necorespunzator. In caz de conflict intre
acest contract si orice contract de proiect, inclusiv toate aspectele de
interpretare a acestui contract, prezentul contract va prevala intre parti.
28.6. Notificari
Orice notificare sau comunicare scrisa prevazuta in prezentul contract,
facuta de una dintre parti celeilalte parti, inclusiv, fara insa a se limita la
ele, oricare si toate propunerile sau notificarile, se vor face prin fax, posta
electronica, telegrama sau telex si vor fi confirmate prin scrisoare transmisa
prin curier, de indata, pe adresa partii respective. Data primirii unei astfel
de notificari sau comunicari va fi considerata a fi 12 (douasprezece) zile dupa
transmiterea scrisorii prin curier, in cazul unei scrisori predate prin curier,
si 3 (trei) zile lucratoare dupa transmitere, in cazul transmiterii prin fax,
posta electronica, telegrama sau telex. Toate notificarile si comunicarile vor
fi trimise la adresele mentionate mai sus, pana cand aceste adrese sunt
schimbate prin notificare facuta in scris celeilalte parti.
Ca marturie a celor de mai sus, fiecare parte a dispus semnarea prezentului
contract la Bucuresti, Romania, in 3 exemplare originale, fiecare in limbile
romana si engleza, toate textele fiind egal autentice, la data mentionata mai
sus.
Autoritatea publica Investitori
Ministerul Lucrarilor Publice, MIMEL INSAAT SAN VE TIC. A.S. ORB ESTATES
PLC.
Transporturilor si Locuintei Devrim Aka Charles Helvert
Miron Tudor Mitrea Ahmet Kurtulus Birader
ANEXE*)
*) Anexele 1 - 11 fac parte integranta din prezentul contract de
parteneriat public-privat "Centrul Dambovita" si se pastreaza de
catre Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
1. Proiectul Dambovita
2. Aprobarile Proiectului
3. Etapele Proiectului
4. Calendarul Proiectului
5. Plansele specifice ale proiectului tehnic
6. Proiectul tehnic
7. Continutul constructiei
8. Specificatiile tehnice
9. Asigurari
10. Specificatiile restituirii transferului
11. Facilitati