HOTARARE Nr.
332 din 28 martie 2007
privind stabilirea
procedurilor pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi montate pe
masini mobile nerutiere si a motoarelor destinate vehiculelor pentru
transportul rutier de persoane sau de marfa si stabilirea masurilor de limitare
a emisiilor gazoase si de particule poluante provenite de la acestea, in scopul
protectiei atmosferei
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 472 din 13 iulie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Obiective
Art. 1. - Prezenta hotărâre se aplică motoarelor
destinate a fi montate pe maşini mobile nerutiere şi motoarelor destinate
vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de marfă pentru
stabilirea procedurilor de aprobare de tip în scopul limitării emisiilor de
gaze şi de particule poluante provenite de la aceste motoare. Prezenta hotărâre
contribuie la buna funcţionare a pieţei interne, asigurând protecţia sănătăţii
persoanelor şi a mediului.
Definiţii
Art. 2. - Pentru aplicarea prezentei
hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:
1. maşină mobilă nerutieră
- orice maşină mobilă, echipament industrial mobil
sau vehicul prevăzut ori nu cu caroserie, care nu este destinat transportului
rutier de pasageri sau de mărfuri, pe care este instalat un motor cu combustie
internă, descris la pct. 1 din anexa nr. 1;
2. aprobare de tip -
procedura prin care autoritatea competentă certifică faptul că un tip sau o
familie de motoare cu combustie internă este conform/conformă cu cerinţele
tehnice prevăzute în prezenta hotărâre, referitoare la nivelul de emisii de
gaze şi particule poluante produse de motor;
3. tip de motor -
categoria de motoare identice prin caracteristicile esenţiale ale motorului
descris în subanexa nr. 1 la anexa nr. 2;
4. familie de motoare -
clasificare de motoare stabilită de producător, conform căreia motoarele,
inclusiv prin proiectarea lor, trebuie să aibă toate caracteristicile similare
în privinţa emisiilor poluante şi să satisfacă cerinţele prezentei hotărâri;
5. motor reprezentativ -
motorul ales dintr-o familie de motoare, care satisface cerinţele prevăzute la
pct. 6 şi 7 din anexa nr. 1;
6. puterea motorului-
puterea netă, aşa cum este prevăzută la pct. 2.4 din anexa nr. 1;
7. data de fabricaţie
a motorului - data la care motorul a trecut de
controlul final după ce a părăsit linia de fabricaţie. In acest stadiu motorul
este pregătit pentru a fi livrat sau depozitat;
8. introducere pe piaţă - acţiunea de a face disponibil pe piaţă pentru prima dată, contra
cost sau cu titlu gratuit, un motor în vederea distribuirii şi/sau utilizării
sale în România ori într-un stat membru al Uniunii Europene;
9. producător- persoana fizică sau juridică responsabilă în faţa autorităţii
competente care emite certificatul de aprobare de tip, pentru toate aspectele
legate de procesul de aprobare de tip şi pentru asigurarea conformităţii
producţiei. Această persoană poate să nu fie implicată direct în toate etapele
de construcţie a motorului;
10. autoritate
competentă - organ al administraţiei publice
centrale responsabil cu toate aspectele privind aprobarea de tip pentru un
motor sau o familie de motoare, eliberarea sau retragerea certificatelor de
aprobare de tip, asigurarea legăturii cu alte autorităţi competente din statele
membre ale Uniunii Europene şi verificarea măsurilor luate de producător în
vederea asigurării conformităţii producţiei cu tipul aprobat;
11. serviciu tehnic -
organism sau organisme desemnat/ desemnate de autoritatea competentă pentru a
efectua încercări, respectiv inspecţii, în numele său. Această funcţie poate fi
asigurată şi de autoritatea competentă, după caz;
12. fişă de informaţii - document prevăzut în anexa nr. 2, care conţine informaţiile ce
trebuie furnizate de solicitant;
13. dosar tehnic de
informaţii - ansamblul complet de date tehnice,
desene, fotografii etc, furnizate de solicitant serviciului tehnic sau
autorităţii, conform prevederilor fişei de informaţii;
14. dosar de aprobare de tip - dosarul tehnic cu informaţii însoţit de rapoartele de încercări
sau de alte documente pe care serviciul tehnic sau autoritatea competentă le-a
adăugat în cursul executării funcţiei sale;
15. index al dosarului de aprobare de tip - documentul care prezintă conţinutul dosarului de aprobare de tip,
corespunzător numerotat sau marcat astfel încât fiecare pagină să fie uşor
identificată;
16. motor de schimb -
un motor nou-construit, destinat să înlocuiască motorul unui echipament şi care
a fost furnizat numai în acest scop;
17. motor portabil- un
motor care satisface cel puţin una dintre cerinţele următoare:
a) motorul trebuie să fie utilizat într-un echipament
care este purtat de operator în timpul executării funcţiilor pentru care este
conceput;
b) motorul trebuie utilizat într-un echipament care trebuie să funcţioneze în poziţii multiple, de exemplu în
poziţia „răsturnat" sau într-o poziţie înclinată, pentru a îndeplini
funcţiile pentru care este conceput;
c) motorul trebuie să fie utilizat într-un echipament
a cărui greutate uscată combinată, formată din echipament şi motor, este mai
mică de 20 kg şi care prezintă cel puţin una dintre următoarele caracteristici:
(i) operatorul trebuie să ţină sau să poarte
echipamentul în timpul executării funcţiei ori funcţiilor sale;
(ii) operatorul trebuie să ţină
sau să conducă echipamentul în timpul executării funcţiei ori funcţiilor sale;
(iii) motorul trebuie să fie utilizat la un generator
sau la o pompă;
18. motor neportabil- un motor, altul decât cel
definit ca motor portabil;
19. motor portabil de
uz profesional, care funcţionează în poziţii multiple - un motor portabil care satisface cerinţele prevăzute la pct. 17)
lit. a) şi b), pentru care producătorul garantează autorităţii competente pentru aprobarea de tip că va fi
aplicată o perioadă de durabilitate a caracteristicilor
emisiilor de categoria 3 (conform celor indicate la pct. 2.1 din subanexa nr. 4
la anexa nr. 4);
20. perioadă de menţinere
în timp a caracteristicilor emisiilor - numărul de
ore indicate în subanexa nr. 4 la anexa nr. 4, care se utilizează pentru
determinarea factorilor de deteriorare;
21. familie de motoare fabricate în serii mici - o familie de motoare cu aprindere prin scânteie, care cuprinde o
producţie totală anuală mai mică de 5.000 de unităţi;
22. producător de motoare cu
aprindere prin scânteie în serie mică - un
producător a cărui producţie totală anuală este mai mică de 25.000 de unităţi;
23. navă pentru navigaţia
interioară - o navă destinată utilizării pe căile
navigabile interioare, având o lungime de 20 m sau mai mare şi un volum de 100
m3 ori mai mare,
conform formulei definite la anexa nr. 1 secţiunea a 2-a pct. 2.8.a), sau un remorcher ori un
împingător construit pentru a remorca, a împinge sau a efectua manevre la nave
cu lungimi de 20 m sau mai mari.
Definiţia nu include:
1. navele destinate transportului de pasageri pentru
cel mult 12 persoane în afară de echipaj;
2. ambarcaţiunile de agrement cu o lungime mai mică de
24 m (conform definiţiei din art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
2.195/2004 privind stabilirea condiţiilor de introducere pe piaţă şi/sau punere
în funcţiune a ambarcaţiunilor de agrement, care transpune în legislaţia
naţională Directiva 94/25 privind ambarcaţiunile de agrement;
3. navele de serviciu aparţinând autorităţilor de control;
4. navele pentru stingerea incendiilor;
5. navele militare;
6. navele de pescuit înscrise în registrul comunitar al
navelor de pescuit;
7. navele maritime, inclusiv remorcherele şi
împingătoarele maritime care operează sau staţionează în acvatorii cu maree sau
temporar pe căile navigabile interioare, cu condiţia ca acestea să deţină o
autorizaţie valabilă de navigaţie sau un certificat de siguranţă a navigaţiei
valabil, astfel definită la anexa nr. 1 secţiunea a 2-a pct. 2.8.b);
24. producător de echipament FEO - un producător al
unui tip de maşină mobilă nerutieră;
25. regim de flexibilitate - procedura care îi permite unui producător de motoare să introducă
pe piaţă, într-un interval de timp cuprins între două etape succesive de valori
limită, un număr limitat de motoare destinate a fi instalate pe maşini mobile
nerutiere, care respectă doar valorile limită de emisie prevăzute pentru etapa
anterioară.
Cererea în vederea obţinerii aprobării de tip
Art. 3. - (1) Pentru obţinerea aprobării de tip pentru
un motor sau o familie de motoare, producătorul înaintează autorităţii
competente o cerere însoţită de dosarul tehnic de informaţii, al cărui conţinut
este prezentat în fişa de informaţii prevăzută în anexa nr. 2. Un motor
reprezentativ, care corespunde caracteristicilor motorului tip prevăzute în
subanexa nr. 1 la anexa nr. 2, trebuie pus la dispoziţie serviciului tehnic
responsabil cu efectuarea încercărilor în vederea aprobării.
(2) Dacă tipul motorului reprezentativ al unei familii
de motoare ales pentru aprobarea de tip nu reprezintă caracteristicile familiei
de motoare prevăzute în subanexa nr. 2 la anexa nr. 2, atunci se va alege un
alt motor reprezentativ pentru a fi supus aprobării de tip, conform alin. (1).
(3) Pentru fiecare motor sau familie de motoare ce trebuie aprobat/aprobată se face o singură
cerere, care se transmite unei singure autorităţi competente în vederea
aprobării de tip. Fiecare tip de motor sau familie de motoare care trebuie
aprobat/aprobată face obiectul unei cereri distincte.
Procedura de aprobare de tip
Art. 4. - (1) Autoritatea competentă care primeşte o
cerere acordă aprobarea de tip pentru toate tipurile sau familiile de motoare
care sunt conforme cu informaţiile conţinute în dosarul tehnic de informaţii şi
care satisfac cerinţele prezentei hotărâri.
(2) Autoritatea competentă completează toate rubricile
corespunzătoare ale certificatului de aprobare de tip prevăzut în anexa nr. 7,
pentru fiecare tip de motor sau familie de motoare care se aprobă, şi
stabileşte sau verifică conţinutul indexului din dosarul de aprobare de tip.
Certificatele de aprobare de tip sunt numerotate potrivit metodei prevăzute în
anexa nr. 8. Certificatul de aprobare de tip completat şi anexele la acesta se
transmit solicitantului.
(3) In cazul în care motorul
supus aprobării îşi îndeplineşte funcţia sau prezintă anumite caracteristici
numai atunci când este conectat cu alte elemente ale maşinii mobile nerutiere
şi, din această cauză, conformitatea cu una sau mai multe cerinţe ale prezentei
hotărâri nu poate fi verificată decât atunci când motorul supus aprobării este
conectat cu celelalte elemente ale maşinii, în regim real sau simulat, domeniul
încercărilor care stau la baza emiterii certificatului de aprobare de tip se
limitează corespunzător. In astfel de cazuri certificatul de aprobare de tip al
tipului de motor sau al familiei de motoare trebuie să indice restricţiile de
utilizare şi eventualele condiţii specifice de instalare a motorului pe maşina
mobilă nerutieră.
(4) Autoritatea competentă:
a) trimite lunar instituţiilor similare din statele
membre o listă a aprobărilor de tip ale motoarelor sau ale familiilor de
motoare pe care le-a acordat, refuzat sau retras în cursul lunii respective,
care conţine informaţiile prevăzute în anexa nr. 9;
b) la primirea unei solicitări transmise de o
autoritate competentă dintr-un alt stat membru, trebuie să trimită acesteia:
(i) o copie a certificatului de aprobare de tip a
motorului sau a familiei de motoare în cauză şi/sau un dosar de aprobare pentru
fiecare tip de motor sau familie de motoare care a făcut obiectul aprobării,
refuzului sau retragerii acesteia; şi/sau
(ii) lista motoarelor fabricate în conformitate cu
aprobările de tip acordate, conform prevederilor art. 6 alin. (3), cu indicarea
informaţiilor prevăzute în anexa nr. 10; şi/sau
(iii) o copie de pe declaraţia prevăzută la art. 6
alin. (4).
(5) Autoritatea competentă trebuie să trimită Comisiei
Europene, în fiecare an şi de fiecare dată când primeşte o astfel de cerere, un
exemplar al fişei tehnice prevăzute în anexa nr. 11, cuprinzând date tehnice
ale motoarelor aprobate de la data ultimei notificări.
(6) Motoarele cu aprindere prin comprimare destinate
altor utilizări decât propulsia locomotivelor, automotoarelor şi navelor pentru
navigaţia interioară pot fi introduse pe piaţă în cadrul unui regim de
flexibilitate, potrivit prevederilor alin. (1)-(5) şi procedurii prevăzute în
anexa nr. 13.
Modificări ale aprobării de tip
Art. 5. - (1) Producătorul trebuie să informeze
autoritatea competentă care a acordat aprobarea de tip asupra oricăror
modificări din dosarul de aprobare de tip.
(2) Solicitarea pentru modificarea sau extinderea
aprobării de tip iniţială trebuie transmisă de producător exclusiv autorităţii
competente care a acordat aprobarea de tip iniţială.
(3) Dacă datele incluse în dosarul de aprobare de tip
au fost modificate, autoritatea competentă trebuie:
a) să elibereze, dacă este necesar, pagina/paginile
revizuită/revizuite a/ale dosarului de aprobare de tip, indicând în mod clar pe
fiecare pagină revizuită natura modificării şi data ultimei emiteri. La fiecare
emitere a paginilor revizuite trebuie modificat şi indexul dosarului de
aprobare de tip, care este anexat la certificatul de aprobare de tip, astfel
încât să iasă în evidenţă datele celor mai recente modificări; şi
b) să elibereze un certificat de aprobare de tip
revizuit, având un număr de extindere, în cazul în care una dintre informaţiile
pe care le conţine, exceptând anexele sale, s-a modificat sau în cazul în care
standardele conţinute în prezenta hotărâre s-au modificat de la data la care
aprobarea de tip a fost acordată. Certificatul de aprobare de tip revizuit
trebuie să menţioneze clar motivul revizuirii şi data noii eliberări.
(4) Dacă autoritatea competentă consideră că
modificarea unui dosar de aprobare de tip necesită noi încercări sau noi
verificări, informează producătorul cu privire la aspectele apărute şi
eliberează documentele prevăzute la alin. (3) doar după ce s-au realizat
încercări sau verificări noi, satisfăcătoare.
Conformitatea
Art. 6. - (1) Producătorul trebuie să aplice pe fiecare
motor fabricat în conformitate cu tipul aprobat marcajul conform prevederilor
pct. 3 din anexa nr. 1, inclusiv cu numărul aprobării de tip.
(2) In cazul în care certificatul
de aprobare de tip, conform art. 4 alin. (3), include restricţii de folosire,
producătorul trebuie să întocmească pentru fiecare motor fabricat un document
cu informaţii detaliate asupra acestor restricţii şi să precizeze condiţiile
pentru instalarea acestuia. Dacă o serie de motoare de acelaşi tip este livrată
unui singur producător de maşini, este suficient ca acesta din urmă să
primească, cel mai târziu la data livrării primului motor, un singur document
cu astfel de informaţii, care include o listă cu numerele de identificare ale
tuturor motoarelor care vor fi livrate.
(3) La cererea autorităţii competente care a acordat
aprobarea de tip, producătorul trebuie să trimită o listă cuprinzând seria
numerelor de identificare pentru fiecare tip de motor produs, în conformitate
cu prevederile prezentei hotărâri. Lista trebuie trimisă în termen de 45 de
zile de la sfârşitul fiecărui an calendaristic sau imediat după intrarea în
vigoare a unei noi reglementări care modifică cerinţele prezentei hotărâri ori
imediat după orice altă dată suplimentară stabilită de autoritatea competentă.
Dacă ele nu sunt explicitate de sistemul de codificare a motoarelor, această
listă trebuie să specifice legătura dintre numerele de identificare ale tipului
sau familiei de motoare corespunzătoare şi numerele certificatelor de aprobare
de tip. De asemenea, lista trebuie să conţină informaţii specifice pentru cazul
în care producătorul încetează fabricarea unui tip de motor sau a unei familii
de motoare aprobate. Producătorul trebuie să păstreze aceste documente timp de
cel puţin 20 de ani.
(4) Producătorul trimite autorităţii competente care a
acordat aprobarea de tip, în termen de 45 de zile după sfârşitul fiecărui an calendaristic
şi la fiecare dată de intrare în vigoare prevăzută la art. 10, o declaraţie
precizând tipurile şi familiile de motoare, precum şi codurile necesare
identificării motoarelor, pentru motoarele pe care intenţionează să le fabrice
începând cu acea dată.
(5) Motoarele cu aprindere prin comprimare introduse pe piaţă în cadrul unui regim de flexibilitate se etichetează
în conformitate cu prevederile din anexa nr. 13.
Acceptarea aprobărilor echivalente
Art. 7. - (1) Parlamentul European şi Consiliul, la
propunerea Comisiei Europene, pot recunoaşte echivalenţa dintre condiţiile şi
dispoziţiile în materie de aprobare de tip a motoarelor stabilite în prezenta
hotărâre şi procedurile stabilite de către reglementările internaţionale sau
ale ţărilor terţe, în cadrul acordurilor multilaterale sau bilaterale dintre
Comunitatea Europeană şi ţările terţe.
(2) Autoritatea competentă acceptă aprobările de tip
prevăzute la alin. (1) şi, după caz, marcajul de aprobare de tip prevăzut în
anexa nr. 12 ca fiind conforme cu prevederile prezentei hotărâri.
Navele pentru navigaţia
interioară
Art. 8. - (1) Prevederile următoare se aplică
motoarelor destinate a fi instalate pe navele pentru navigaţia interioară.
Alin. (2) şi (3) nu se aplică până la recunoaşterea de către Comisia centrală
de navigaţie pe Rin (denumită în continuare CCNR) a echivalenţei dintre cerinţele stabilite prin prezenta hotărâre şi
cele stabilite în cadrul Convenţiei de la Mannheim privind navigaţia pe Rin şi
până la informarea Comisiei cu privire ia aceasta.
(2) Până la data de 30 iunie 2007, autoritatea
competentă nu poate refuza introducerea pe piaţă a motoarelor care îndeplinesc
cerinţele stabilite de CCNR în etapa I, ale căror valori limită de emisii sunt prevăzute în anexa nr. 14.
(3) De la data de 1 iulie 2007 şi până la intrarea în
vigoare a altei serii de valori limită care ar rezulta în urma unor modificări
ulterioare ale Corrigendum-ului Directivei 2004/26/CE, autoritatea competentă
nu poate refuza introducerea pe piaţă a motoarelor care îndeplinesc cerinţele
stabilite de CCNR în etapa II, ale căror valori limită de emisii sunt prevăzute în anexa nr. 15.
(4) In înţelesul prezentei hotărâri, în ceea ce
priveşte navele pentru navigaţia interioară, orice motor auxiliar cu o putere
mai mare de 560 kW face obiectul aceloraşi cerinţe ca şi motoarele de propulsie.
Introducerea pe piaţă
Art. 9. - (1) Autoritatea competentă nu poate să refuze
introducerea pe piaţă a motoarelor, indiferent dacă sunt deja instalate pe
maşini sau nu, dacă acestea îndeplinesc cerinţele prezentei hotărâri.
(2) Sunt permise introducerea
pe piaţă şi, după caz, înregistrarea motoarelor noi, montate sau nemontate pe
maşini, doar dacă acestea îndeplinesc cerinţele prezentei hotărâri. Autoritatea
competentă nu eliberează certificatul tehnic de navigaţie interioară pentru
navele de navigaţie interioară, stabilit prin legislaţia naţională care
transpune Directiva 82/714/CE privind stabilirea condiţiilor tehnice pentru
navele din navigaţia interioară, acelor nave ale căror motoare nu respectă
cerinţele prezentei hotărâri.
(3) Autoritatea competentă care
acordă aprobarea de tip ia toate măsurile necesare în cadrul acestei aprobări
pentru înregistrarea şi verificarea, după caz, prin cooperare cu alte
autorităţi din statele membre, a numerelor de identificare ale motoarelor
fabricate conform cerinţelor prezentei hotărâri.
(4) In timpul controlului conformităţii producţiei,
efectuat conform prevederilor art. 14, se poate efectua o verificare
suplimentară a numerelor de identificare.
(5) Pentru verificarea numerelor de identificare,
producătorul sau reprezentantul său autorizat stabilit în România ori pe
teritoriul unui stat membru trebuie să comunice fără întârziere, la cererea
autorităţii competente, toate informaţiile necesare privind clienţii săi şi numerele de identificare ale motoarelor
declarate fabricate conform art. 6 alin. (3). In cazul în care motoarele sunt
vândute unui producător de maşini, nu sunt solicitate informaţii suplimentare.
(6) Dacă, la cererea autorităţii competente care acordă
aprobarea de tip, producătorul nu poate verifica cerinţele prevăzute la alin.
(5), precum şi cele prevăzute la art. (6), aprobarea acordată pentru tipul de
motor sau familia de motoare în cauză, în conformitate cu prevederile prezentei
hotărâri, poate fi retrasă. Procedura de informare se efectuează conform
prevederilor art. 14 alin. (4).
Calendar- Motoare cu aprindere prin comprimare
ACORDAREA APROBĂRII DE TIP
Art. 10. - (1) Autoritatea competentă nu poate refuza
acordarea aprobării de tip pentru un tip de motor sau o familie de motoare şi
emiterea certificatului de aprobare de tip prevăzut în anexa nr. 7 şi nici nu
poate să impună alte cerinţe pentru aprobarea de tip din punctul de vedere al
emisiilor poluante pentru maşinile mobile nerutiere pe care este instalat un
astfel de motor, dacă motoarele respectă prevederile prezentei hotărâri privind
emisiile de gaze şi de particule poluante.
APROBAREA DE TIP ÎN FAZA I (CATEGORIILE
DE MOTOARE A, B ŞI C)
(2) Autoritatea competentă refuză să elibereze aprobarea
de tip pentru un tip de motor sau o familie de motoare şi să emită certificatul
de aprobare de tip prevăzut în anexa nr. 7 şi refuză acordarea oricărei alte
aprobări de tip pentru maşini mobile nerutiere pe care este instalat un motor,
după data de 30 iunie 1998, cu o putere încadrată în categoriile prevăzute la
lit. a)-c), dacă respectivele motoare nu satisfac cerinţele prezentei hotărâri
şi dacă nivelul emisiilor de gaze şi de particule poluante nu se încadrează în
valorile limită prevăzute în tabelul de la pct. 4.1.2.1 din anexa nr. 1:
a) categoria A: 130 kW =< P = < 560 kW;
b) categoria B: 75 kW = < P < 130 kW;
c) categoria C: 37 kW =< P < 75 kW.
APROBAREA DE TIP ÎN FAZA II (CATEGORIILE
DE MOTOARE D, E, F ŞI G)
(3) Autoritatea competentă refuză să acorde aprobarea
de tip pentru un tip de motor sau pentru o familie de motoare, să emită
documentul descris în anexa nr. 7 şi să acorde orice altă aprobare de tip
pentru maşinile mobile nerutiere, pe care este instalat un motor care nu a fost
încă introdus pe piaţă, dacă respectivele motoare nu satisfac cerinţele
prezentei hotărâri şi dacă nivelul emisiilor de gaze şi de particule poluante
nu se încadrează în valorile limită prevăzute în tabelul de la pct. 4.1.2.3 din
anexa nr. 1, după cum urmează:
- începând cu data de 1 ianuarie 1999, pentru motoarele
din categoria D, respectiv 18 kW = <P < 37 kW;
- începând cu data de 1 ianuarie 2000, pentru motoarele
din categoria E, respectiv 130 kW =< P = 560 kW;
- începând cu data de 1 ianuarie 2001, pentru motoarele
din categoria F, respectiv 75 kW =< P < 130 kW;
- începând cu data de 1 ianuarie 2002, pentru motoarele
din categoria G, respectiv 37 kW =< P < 75 kW.
APROBAREA DE TIP PENTRU MOTOARELE DIN FAZA III A
(CATEGORIILE DE MOTOARE H, I, J şi K)
(3a) Autoritatea competentă refuză să acorde aprobarea
de tip pentru tipurile sau familiile de motoare prezentate în continuare, să
elibereze documentul descris în anexa nr. 7 şi să acorde orice altă aprobare de
tip pentru maşinile mobile nerutiere pe care este instalat un motor care nu a
fost încă introdus pe piaţă:
- H: după 30 iunie 2005, pentru
motoarele - altele decât cele de turaţie constantă - cu o putere de 130 kW = <P = <560 kW;
- I: după 31 decembrie 2005,
pentru motoarele - altele decât cele de turaţie constantă - cu o putere de 75
kW =< P < 130 kW;
- J: după 31 decembrie 2006, pentru motoarele - altele
decât cele de turaţie constantă - cu o putere de 37 kW =<
P < 75 kW;
- K: după 31 decembrie 2005, pentru motoarele - altele
decât cele de turaţie constantă - cu o putere de 19 kW =<
P < 37 kW,
dacă aceste motoare nu respectă cerinţele specificate
în prezenta hotărâre şi dacă emisiile lor de particule şi gaze poluante nu
respectă valorile limită specificate în tabelul din anexa nr. 1 pct. 4.1.2.4.
APROBAREA DE TIP PENTRU MOTOARELE CU TURAŢIE CONSTANTĂ
DIN FAZA III A (CATEGORIILE DE MOTOARE: H, I, J şi K)
(3b) Autoritatea competentă refuză să acorde aprobarea
de tip pentru tipurile sau familiile de motoare prezentate în continuare, să
elibereze documentul descris în anexa nr. 7 şi refuză să acorde orice altă
aprobare de tip pentru maşinile mobile nerutiere pe care este instalat un motor
care nu a fost încă introdus pe piaţă:
- motoarele cu turaţie constantă din categoria H: după
31 decembrie 2009, pentru motoarele cu o putere de 130 kW =< P < 560 kW;
- motoarele cu turaţie constantă din categoria I: după 31 decembrie 2009, pentru motoarele
cu o putere de 75 kW =< P < 130 kW;
- motoarele cu turaţie constantă din categoria J: după
31 decembrie 2010, pentru motoarele cu o putere de 37 kW =< P < 75 kW;
- motoarele cu turaţie constantă din categoria K: după
31 decembrie 2009, pentru motoarele cu o putere de 19 kW =< P < 37 kW,
dacă aceste motoare nu respectă cerinţele specificate
în prezenta hotărâre şi dacă emisiile lor de particule şi gaze poluante nu
respectă valorile limită specificate în tabelul din
anexa nr. 1 pct. 4.1.2.4.
APROBAREA DE TIP PENTRU MOTOARELE DIN FAZA III B
(CATEGORIILE DE MOTOARE L, M, N şi P)
(3c) Autoritatea competentă refuză să acorde aprobarea
de tip pentru tipurile sau familiile de motoare prezentate în continuare, să
elibereze documentul descris în anexa nr. 7 şi să acorde orice altă aprobare de
tip pentru maşinile mobile nerutiere pe care este instalat un motor, care nu a
fost încă introdus pe piaţă:
- L: după 31 decembrie 2009, pentru motoarele - altele
decât motoarele de turaţie constantă - cu o putere de 130 kW = <P = 560 kW;
- M: după 31 decembrie 2010, pentru motoarele -
altele decât motoarele de turaţie constantă - cu o putere de 75 kW =< P< 130kW;
- N: după 31 decembrie 2010, pentru motoarele -
altele decât motoarele de turaţie constantă - cu o putere de 56 kW = <P < 75 kW;
- P: după 31 decembrie 2011, pentru motoarele -
altele decât motoarele de turaţie constantă - cu o putere de 37 kW =< P < 56 kW,
dacă aceste motoare nu respectă cerinţele specificate
în prezenta hotărâre şi dacă emisiile de particule şi gaze poluante provenite
de la motorul respectiv nu respectă valorile limită specificate în tabelul din
anexa nr. 1 pct. 4.1.2.5.
APROBAREA DE TIP A MOTOARELOR DIN FAZA IV (CATEGORIILE
DE MOTOARE Q şi R)
(3d) Autoritatea competentă refuză să acorde aprobarea
de tip pentru tipurile sau familiile de motoare prezentate în continuare, să
elibereze documentul descris în anexa nr. 7 şi să acorde orice altă aprobare de
tip pentru maşinile mobile nerutiere pe care este instalat un motor care nu a
fost încă introdus pe piaţă:
- Q: după 31 decembrie 2012, pentru motoarele - altele
decât motoarele cu turaţie constantă - cu o putere de 130 kW = <P = <560 kW;
- R: după 30 septembrie 2013, pentru motoarele - altele
decât motoarele cu turaţie constantă - cu o putere de 56 kW =< P < 130kW,
dacă aceste motoare nu respectă cerinţele specificate
în prezenta hotărâre şi dacă emisiile de particule şi gaze poluante provenite
de la motorul respectiv nu respectă valorile limită specificate în tabelul din
anexa nr. 1 pct. 4.1.2.6.
APROBAREA DE TIP PENTRU MOTOARELE DE PROPULSIE DIN FAZA
III A UTILIZATE LA NAVELE PENTRU NAVIGAŢIA INTERIOARĂ (CATEGORIA DE MOTOARE V)
(3e) Autoritatea competentă refuză să acorde aprobarea
de tip pentru tipurile sau familiile de motoare prezentate în continuare şi să
elibereze documentul descris în anexa nr. 7:
- V 1:1 -după 31 decembrie
2005, pentru motoarele cu o putere egală sau mai mare de 37 kW şi cu o
cilindree mai mică de 0,9 litri pe cilindru;
- V 1:2 - după 30 iunie 2005,
pentru motoarele cu o cilindree egală sau mai mare de 0,9 litri, dar mai mică
de 1,2 litri pe cilindru;
- V 1:3 - după 30 iunie 2005,
pentru motoarele cu o cilindree egală sau mai mare de 1,2 litri, dar mai mică
de 2,5 litri pe cilindru şi cu o putere a motorului de 37 kW =< P < 75 kW;
- V 1:4 - după 31 decembrie
2006, pentru motoarele cu o cilindree egală sau mai mare de 2,5 litri, dar mai
mică de 5 litri pe cilindru;
- V 2 - după 31 decembrie 2007,
pentru motoarele cu o cilindree egală sau mai mare de 5 litri pe cilindru,
dacă aceste motoare nu respectă cerinţele specificate
în prezenta hotărâre şi dacă emisiile de particule şi gaze poluante provenite
de la motorul respectiv nu respectă valorile limită specificate în tabelul din
anexa nr. 1 pct. 4.1.2.4.
APROBAREA DE TIP PENTRU MOTOARELE DE PROPULSIE DIN FAZA
III A UTILIZATE PENTRU AUTOMOTOARE
(3f) Autoritatea competentă refuză să acorde aprobarea
de tip pentru tipurile sau familiile de motoare prezentate în continuare şi să
elibereze documentul descris în anexa nr. 7:
- RC A: după 30 iunie 2005, pentru motoarele cu o
putere mai mare de 130 kW,
dacă aceste motoare nu respectă cerinţele specificate
în prezenta hotărâre şi dacă emisiile lor de particule şi gaze poluante nu sunt
conforme cu valorile limită indicate în tabelul ce figurează la anexa nr. 1
pct. 4.1.2.4.
APROBAREA DE TIP PENTRU MOTOARELE DE PROPULSIE DIN FAZA
III B UTILIZATE LA AUTOMOTOARE
(3g) Autoritatea competentă refuză să acorde aprobarea
de tip tipurilor sau familiilor de motoare prezentate în continuare şi să
elibereze documentul descris în anexa nr. 7:
- RC B: după 31 decembrie 2010, pentru motoarele cu o
putere mai mare de 130 kW,
dacă aceste motoare nu respectă cerinţele specificate
în prezenta hotărâre şi dacă emisiile de particule şi gaze poluante provenite
de la motorul respectiv nu respectă valorile limită specificate în tabelul din
anexa nr. 1 pct. 4.1.2.5.
APROBAREA DE TIP PENTRU MOTOARELE DE PROPULSIE DIN FAZA
III A UTILIZATE LA LOCOMOTIVE
(3h) Autoritatea competentă refuză să acorde aprobarea
de tip pentru tipurile sau familiile de motoare prezentate în continuare şi să
elibereze documentul descris în anexa nr. 7:
- RL A: după 31 decembrie 2005,
pentru motoarele cu o putere de 130 kW=< P <560
kW;
- RH A: după 31 decembrie 2007, pentru motoarele cu o
putere P > 560 kW,
dacă aceste motoare nu respectă cerinţele specificate
în prezenta hotărâre şi dacă emisiile de particule şi gaze poluante provenite
de la motorul respectiv nu respectă valorile limită specificate în tabelul din
anexa nr. 1 pct. 4.1.2.4. Prevederile prezentului alineat nu se aplică
tipurilor şi familiilor de motoare menţionate în cazul în care a fost încheiat
un contract pentru achiziţia motorului înainte de 20 mai 2004 şi cu condiţia ca
motorul să fi fost introdus pe piaţă în cel mult doi ani de la data stabilită
pentru categoria de locomotive în discuţie.
APROBAREA DE TIP PENTRU MOTOARELE DE PROPULSIE DIN FAZA
III B UTILIZATE LA LOCOMOTIVE
(3i) Autoritatea competentă refuză să acorde aprobarea
de tip pentru tipurile sau familiile de motoare prezentate în continuare şi să
elibereze documentul descris în anexa nr. 7:
- R B: după 31 decembrie 2010, pentru motoarele cu o putere mai mare de 130 kW,
dacă aceste motoare nu respectă cerinţele specificate
în prezenta hotărâre şi dacă emisiile de particule şi gaze poluante provenite
de la motor nu respectă valorile limită specificate în tabelul din anexa nr. 1
pct. 4.1.2.5. Prevederile prezentului alineat nu se aplică tipurilor şi
familiilor de motoare menţionate dacă a fost încheiat un contract pentru
achiziţia motorului înainte de 20 mai 2004 şi cu condiţia ca motorul să fie
introdus pe piaţă în cel mult doi ani de la data stabilită pentru categoria de
locomotive în discuţie.
INTRODUCEREA PE PIAŢĂ ŞI DATE DE PRODUCŢIE ALE MOTOARELOR
(4) Ulterior datelor menţionate mai jos, cu excepţia
maşinilor şi motoarelor destinate exportului în terţe ţări, autoritatea
competentă permite înregistrarea şi, dacă este cazul, introducerea pe piaţă a
motoarelor, fie că sunt sau nu sunt instalate pe maşini, numai dacă acestea
sunt conforme cerinţelor prezentei
hotărâri şi numai dacă motorul este aprobat în conformitate cu una dintre
categoriile prevăzute la alin. (2) şi (3).
Faza I:
categoria A-31 decembrie 1998;
categoria B - 31 decembrie 1998;
categoria C - 31 martie 1999.
Faza II:
categoria D - 31 decembrie 2000;
categoria E - 31 decembrie 2001;
categoria F - 31 decembrie 2002;
categoria G - 31 decembrie 2003.
Pentru fiecare categorie, autoritatea competentă poate
hotărî amânarea cu 2 ani a aplicării cerinţelor menţionate mai sus în ceea ce
priveşte motoarele cu o dată de producţie anterioară datelor prevăzute mai sus.
Autorizaţia acordată motoarelor din faza I expiră începând cu data aplicării
obligatorii a fazei II.
a) Fără a aduce atingere art. 8 şi alin. (3g) şi (3h),
după datele specificate în continuare, cu excepţia maşinilor şi a motoarelor
destinate exportului în terţe ţări, autoritatea competentă autorizează
introducerea pe piaţă a motoarelor, indiferent dacă sunt deja instalate sau nu
pe maşini, numai dacă acestea respectă cerinţele prezentei hotărâri şi numai
dacă motorul este aprobat în conformitate cu una dintre categoriile definite la
alin. (2) şi (3).
Faza III A- alte motoare decât cele cu turaţie
constantă:
categoria H - 31 decembrie 2005;
categoria I - 31 decembrie 2006;
categoria J - 31 decembrie 2007;
categoria K - 31 decembrie 2006.
Faza III A- motoare pentru
navele destinate navigaţiei interioare:
categoria V 1:1 -31 decembrie 2006;
categoria V 1:2 - 31 decembrie 2006;
categoria V 1:3 - 31 decembrie 2006;
categoria V 1:4 - 31 decembrie 2008;
categoria V 2 - 31 decembrie 2008.
Faza III A- motoare cu turaţie
constantă:
categoria H - 31 decembrie 2010;
categoria I - 31 decembrie 2010;
categoria J - 31 decembrie 2011;
categoria K - 31 decembrie 2010.
Faza III A- motoare pentru automotoare:
categoria RC A- 31 decembrie 2005.
Faza III A- motoare pentru locomotive:
categoria RL A- 31 decembrie 2006;
categoria RH A- 31 decembrie 2008.
Faza III B - alte motoare decât cele cu turaţie
constantă:
categoria L - 31 decembrie 2010;
categoria M - 31 decembrie 2011;
categoria N - 31 decembrie 2011;
categoria P - 31 decembrie 2012.
Faza III B - motoare pentru automotoare:
categoria RC B - 31 decembrie 2011.
Faza III B - motoare de locomotive:
categoria R B - 31 decembrie 2011.
Faza IV - alte motoare decât
cele cu turaţie constantă:
categoria Q - 31 decembrie 2013;
categoria R - 30 septembrie 2014.
Pentru fiecare categorie, cerinţele menţionate anterior
se amână cu doi ani în cazul motoarelor a căror dată de producţie este
anterioară datei indicate. Autorizaţia acordată pentru o fază de valori limită
de emisii expiră la data intrării în vigoare obligatorii a fazei următoare de
valori limită.
ETICHETAREA CU MENŢIONAREA RESPECTĂRII ANTICIPATE A
NORMELOR PENTRU FAZELE III A, III B ŞI IV
b) Pentru tipurile sau familiile de motoare care
respectă valorile limită specificate în tabelele din anexa nr. 1 pct. 4.1.2.4,
4.1.2.5 şi 4.1.2.6, înainte de datele stabilite mai sus, autoritatea competentă
autorizează aplicarea unei etichete şi a unui marcaj special care să semnaleze
respectarea anticipată de către echipamentul în cauză a valorilor limită
prevăzute.
Calendar - Motoare cu aprindere prin scânteie
CLASIFICARE
Art. 11. - (1) In sensul prezentei hotărâri, motoarele
cu aprindere prin scânteie sunt clasificate astfel: clasa principală S -
motoare mici de o putere netă =< 19 kW. Clasa principală S este împărţită în
două categorii:
H - motoare destinate maşinilor portabile;
N - motoare destinate maşinilor neportabile.
CLASA/CATEGORIA
|
CILINDREE (cm3)
|
Motoare portabile:
|
|
Clasa SH: 1
|
<20
|
Clasa SH: 2
|
>=20
<50
|
Clasa SH: 3
|
>=50
|
Motoare neportabile:
|
|
Clasa SN: 1
|
<66
|
Clasa SN: 2
|
>= 66
< 100
|
Clasa SN: 3
|
>= 100
<225
|
Clasa SN: 4
|
>=225
|
ACORDAREA APROBĂRII DE TIP
(2) Incepând cu data de 11 august 2005, autoritatea
competentă nu poate refuza acordarea aprobării de tip pentru
un tip de motor sau o familie de motoare cu aprindere prin scânteie şi eliberarea certificatului de aprobare de tip prevăzut în anexa
nr. 7 şi nu poate să impună alte cerinţe pentru aprobarea de tip din punct de
vedere al emisiilor poluante pentru maşinile mobile nerutiere pe care este
instalat un astfel de motor, dacă aceste motoare respectă cerinţele prezentei
hotărâri privind emisiile de gaze poluante.
APROBAREA DE TIP ÎN FAZA I
(3) Incepând cu data de 11 august 2005, autoritatea
competentă refuză acordarea aprobării de tip pentru un tip de motor sau o
familie de motoare, să acorde certificatul de aprobare de tip prevăzut în anexa
nr. 7 şi refuză eliberarea oricărei alte aprobări de tip pentru maşini mobile
nerutiere pe care este instalat un motor, dacă respectivele motoare nu satisfac
cerinţele prezentei hotărâri şi dacă nivelul emisiilor de gaze poluante ale
motorului nu se încadrează în valorile limită prevăzute în tabelul de la pct.
4.2.2.1 din anexa nr. 1.
APROBAREA DE TIP ÎN FAZA II
(4) Autoritatea competentă
refuză să acorde aprobarea de tip pentru un tip de motor sau o familie de
motoare şi să elibereze certificatul de aprobare de tip prevăzut în anexa nr. 7
şi refuză eliberarea oricărei alte aprobări de tip pentru maşini mobile nerutiere
pe care este instalat un motor cu o putere încadrată în clasele indicate, dacă
respectivele motoare nu satisfac cerinţele prezentei hotărâri şi dacă nivelul
emisiilor de gaze poluante ale motorului nu se încadrează în valorile limită
prevăzute în tabelul de la pct. 4.2.2.2 din anexa nr. 1, după cum urmează:
a) după data de 1 august 2004, pentru motoarele din
clasele SN: 1 şi SN: 2;
b) după data de 1 august 2006, pentru motoarele din
clasa SN: 4;
c) după data de 1 august 2007, pentru motoarele din clasele
SH: 1,SH:2 şi SN:3;
d) după data de 1 august 2008, pentru motoarele din
clasa SH:3.
INTRODUCEREA PE PIAŢĂ: DATE DESPRE PRODUCŢIA DE MOTOARE
(5) Cu excepţia maşinilor şi motoarelor destinate
exportului către ţările terţe, în termen de 6 luni de la datele prevăzute la
alin. (3) şi (4) pentru categoriile de motoare în cauză, autoritatea competentă
autorizează introducerea pe piaţă a motoarelor doar dacă acestea satisfac
cerinţele prezentei hotărâri, indiferent dacă acestea sunt sau nu sunt
instalate pe maşini.
ETICHETAREA ÎN CAZ DE CONFORMITATE LA FAZA II
(6) Autoritatea competentă autorizează etichetarea şi
marcajul special pentru tipurile sau familiile de motoare care îndeplinesc
valorile limită prevăzute în tabelul de la pct. 4.2.2.2 din anexa nr. 1,
înaintea termenelor prevăzute la alin. (4), pentru a indica faptul că
echipamentul în cauză satisface anticipat valorile limită impuse.
DEROGĂRI
(7) Sunt exceptate de la termenele de implementare a
valorilor limită ale emisiilor prevăzute în faza II, pe
o perioadă de 3 ani după intrarea în vigoare a acestor
valori limită, maşinile prevăzute la lit. a)-f). In aceşti 3 ani continuă să se
aplice limitele de emisie din faza I pentru:
a) ferăstraie portabile - echipament portabil conceput
pentru a tăia lemne cu ajutorul unui lanţ tăietor, care trebuie să fie ţinut cu două mâini si să aibă o cilindree de
peste 45 cm3,
conform standardului SR EN ISO 11681-1: 2004;
b) maşină echipată cu un mâner la partea superioară
(de exemplu: maşina de găurit şi ferăstrăul portabil destinat întreţinerii
arborilor) - echipament portabil prevăzut cu un mâner la partea superioară,
conceput pentru a efectua găuri sau a tăia lemne cu ajutorul unui lanţ tăietor,
conform standardului SR EN ISO 11681-2: 2003;
c) curăţitor portabil cu motor cu ardere internă -
echipament portabil dotat cu o lamă rotativă din metal sau material plastic,
destinat a tăia buruienile, mărăcinişurile, arborii mici şi vegetaţia similară.
El trebuie să fie conceput conform standardului SR EN ISO 11806:2003, pentru a
funcţiona în poziţii multiple (de exemplu, în poziţie orizontală sau
răsturnată) şi să aibă o cilindree mai mare de 40 cm3;
d) tăietor portabil de gard viu - echipament portabil
conceput pentru tăierea gardurilor vii şi tufişurilor cu ajutorul uneia sau mai
multor lame ascuţite funcţionând printr-o mişcare de du-te-vino, conform
standardului SR EN 774: 2003;
e) ferăstraie circulare portabile cu motoare cu
ardere internă - echipament portabil conceput pentru a tăia materiale dure ca
piatră, asfalt, beton sau oţel, cu ajutorul unei lame metalice rotative şi
având o cilindree mai mare de 50 cm3, conform standardului EN 1454;
f) motoare neportabile din clasa SN: 3 cu axă
orizontală - numai motoare din clasa SN: 3 neportabile, având o axă orizontală
şi producând o energie egală sau mai mică de 2,5 kW, utilizate mai ales în
scopuri industriale determinate, inclusiv motocultoarele, motocositoarele,
aeratoarele de gazon şi generatoarele.
TERMENUL DE IMPLEMENTARE FACULTATIVĂ
(8) Cu toate acestea, pentru fiecare categorie, autoritatea competentă poate să amâne cu 2 ani
termenele prevăzute la alin. (4)-(6), pentru motoarele a căror dată de
fabricaţie este anterioară acestor termene.
Exceptări şi alte proceduri
Art. 12. - (1) Cerinţele prevăzute la art. 9 alin. (1)
şi (2), la art. 10 alin. (4) şi art. 11 alin. (5) nu se aplică în cazul:
a) motoarelor destinate forţelor armate;
b) motoarelor exceptate potrivit alin. (1a) şi (2);
c) motoarelor destinate maşinilor utilizate în
principal pentru lansarea şi recuperarea bărcilor de salvare;
d) motoarelor destinate maşinilor utilizate în
principal pentru lansarea şi recuperarea navelor lansate de la ţărm.
(1a) Fără a aduce atingere art. 8 şi art. 10 alin. (3g)
şi (3h), motoarele de schimb, cu excepţia motoarelor pentru automotoare,
locomotive şi nave pentru navigaţia interioară, respectă valorile limită pe
care trebuia să le respecte motorul ce urmează să fie înlocuit atunci când a
fost introdus iniţial pe piaţă. Textul „MOTOR DE SCHIMB" se înscrie pe o
etichetă ataşată pe motor sau se inserează în manualul de utilizare.
(2) La cererea producătorului, se exceptează de la
prevederile art. 10 alin. (4) motoarele de la sfârşitul unei serii care se mai
află în stoc sau motoarele maşinilor mobile nerutiere aflate în stoc de la
termenul/termenele limită pentru introducerea pe piaţă, în următoarele
condiţii:
a) producătorul trebuie să înainteze o cerere către
autoritatea care a aprobat tipul/tipurile sau familia/familiile de motoare
corespunzătoare anterior datei intrării în vigoare a termenului/termenelor
limită;
b) cererea producătorului trebuie să fie însoţită de
lista prevăzută la art. 6 alin. (3), care să cuprindă motoarele noi care nu
sunt introduse pe piaţă până la termenul/termenele limită. In cazul în care motoarele sunt cuprinse
pentru prima dată în domeniul de aplicare a prezentei hotărâri, producătorul
trebuie să înainteze cererea către autoritatea competentă din statul membru
unde se află locul de depozitare a motoarelor;
c) cererea trebuie să precizeze motivele tehnice
şi/sau economice pe care se bazează;
d) motoarele trebuie să fie conforme cu un tip sau o
familie a căror aprobare de tip nu mai este valabilă sau pentru care aprobarea
de tip nu a fost necesară anterior, dar care au fost produse înainte de termenul
limită;
e) motoarele trebuie să fi fost depozitate fizic pe
teritoriul României sau pe teritoriul unui stat membru înainte de
termenul/termenele limită;
f) numărul maxim de motoare noi care aparţin unuia sau
mai multor tipuri introduse pe piaţă prin aplicarea prezentei derogări nu
trebuie să depăşească 10% din numărul tipurilor de motoare noi care au fost
introduse pe piaţă în cursul anului precedent;
g) dacă cererea este acceptată, autoritatea competentă
trebuie să trimită în termen de o lună autorităţilor competente din statele
membre caracteristicile şi motivele derogărilor acordate producătorilor;
h) autoritatea competentă care a acordat derogările
conform acestui articol se asigură că producătorul respectă toate obligaţiile
corespunzătoare;
i) autoritatea competentă
eliberează pentru fiecare motor în cauză un certificat de conformitate cu o
menţiune specială. După caz, se poate folosi un singur document consolidat,
care conţine toate numerele de identificare ale motoarelor în cauză;
j) autoritatea competentă
comunică anual Comisiei Europene lista derogărilor, precizând motivele pentru
care acestea au fost acordate. Această posibilitate este limitată la o perioadă
de 12 luni de la data la care motoarele au fost supuse pentru prima dată
termenelor limită de introducere pe piaţă.
(3) Intrarea în vigoare a prevederilor art. 11 alin.
(4) şi (5) este amânată cu 3 ani pentru producătorii de motoare în serii mici.
(4) Prevederile art. 11 alin. (4) şi (5) sunt
înlocuite cu prevederile corespunzătoare fazei I, pentru toate familiile de motoare produse în serie mică de cel mult
25.000 de unităţi, cu condiţia ca diferitele familii de motoare să corespundă
fiecare unei cilindree diferite.
(5) Motoarele pot fi introduse pe piaţă în cadrul unui
regim de flexibilitate prevăzut în anexa nr. 13.
(6) Prevederile alin. (4) nu se aplică motoarelor de
propulsie care urmează a fi instalate pe navele din navigaţia interioară.
(7) Autoritatea competentă autorizează introducerea pe
piaţă a motoarelor care corespund definiţiilor din anexa nr. 1 lit. a) pct. (i)
şi (ii), în cadrul regimului de flexibilitate în conformitate cu prevederile
din anexa nr. 13.
Măsuri privind conformitatea producţiei
Art. 13. - (1) Inainte de acordarea aprobării de tip,
autoritatea competentă verifică, în ceea ce priveşte cerinţele prevăzute la
pct. 5 din anexa nr. 1, dacă este cazul, în cooperare cu alte autorităţi
competente din statele membre, faptul că au fost luate măsurile necesare pentru
a asigura controlul eficient al conformităţii producţiei înaintea acordării
aprobării de tip.
(2) Autoritatea competentă care acordă aprobarea de tip
verifică, în ceea ce priveşte cerinţele prevăzute la pct. 5 din anexa nr. 1,
dacă este cazul, în cooperare cu alte autorităţi competente din statele membre,
faptul că măsurile prevăzute la alin. (1) sunt în continuare adecvate şi că
fiecare motor produs, care poartă un număr de aprobare de tip, conform
prevederilor prezentei hotărâri, corespunde descrierii prezentate în
certificatul de aprobare de tip pentru motorul sau familia de motoare aprobate
şi în anexele la acesta.
Neconformităţi ale tipului motorului sau ale
familiei de motoare aprobate
Art. 14. - (1) Se consideră neconforme cu tipul
motorului sau familiei de motoare aprobate motoarele care prezintă abateri de
la datele tehnice cuprinse în certificatul de aprobare de tip şi/sau în dosarul
de aprobare de tip, abateri care nu au fost autorizate de către autoritatea
competentă care a acordat aprobarea de tip conform art. 5 alin. (3).
(2) Dacă autoritatea competentă care a acordat
aprobarea de tip constată că motoarele însoţite de certificate de aprobare de
tip sau care poartă un marcaj de aprobare de tip nu sunt conforme tipului sau
familiei aprobate, autoritatea competentă solicită producătorului să ia măsurile
necesare pentru a aduce motoarele în cauză în stare de conformitate cu tipul de
motor sau familia de motoare aprobate. Autoritatea competentă notifică
autorităţilor competente din statele membre măsurile luate, care pot să vizeze,
dacă este cazul, retragerea aprobării de tip.
(3) Dacă autoritatea competentă a constatat că
motoarele care poartă un număr de aprobare de tip nu sunt conforme tipului
motorului sau familiei de motoare aprobate, aceasta poate să ceară autorităţii
din statul membru care a acordat aprobarea de tip să verifice dacă motoarele în
curs de fabricaţie sunt conforme tipului motorului sau familiei de motoare
aprobate. Această verificare trebuie efectuată în următoarele 6 luni de la data
înregistrării cererii.
(4) Autoritatea competentă are obligaţia să informeze
autorităţile competente din statele membre, într-un interval de o lună, asupra
retragerii unei aprobări de tip şi asupra motivelor care justifică această
măsură.
(5) Dacă autoritatea competentă care a acordat
aprobarea de tip contestă neconformitatea care i-a fost notificată, atunci
autorităţile competente implicate trebuie să încerce soluţionarea diferendului.
Comisia este informată despre acest lucru şi, dacă este cazul, procedează la
consultări corespunzătoare în vederea obţinerii unei soluţii.
Cerinţe pentru protecţia utilizatorilor
Art. 15. - Autorităţile publice pot reglementa cerinţe
specifice de protecţie pentru lucrătorii care utilizează maşinile mobile
nerutiere reglementate prin prezenta hotărâre, cu condiţia ca acest fapt să nu
afecteze introducerea pe piaţă a motoarelor în cauză.
Adaptarea la progresul tehnic
Art. 16. - Adaptarea la progresul tehnic a prevederilor
cuprinse în anexele la prezenta hotărâre, cu excepţia cerinţelor prevăzute la
pct. 1, 2.1-2.8 şi 4 din anexa nr. 1, se face prin ordin al ministrului
economiei şi comerţului, care se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I, ulterior
modificărilor adoptate în acest sens de către Comisia Europeană.
Răspunderi şi sancţiuni
Art. 17. - (1) Incălcarea prevederilor prezentei
hotărâri atrage răspunderea civilă, contravenţională sau penală, după caz, a
celor vinovaţi, în condiţiile legii.
(2) Constituie contravenţii şi se sancţionează, după
cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (1), cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei şi retragerea de pe piaţă a
produsului;
b) nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (1) şi (2),
cu amendă de la 1.500 lei la 3.000 lei şi retragerea de pe piaţă a motoarelor,
după caz;
c) nerespectarea prevederilor art. 6, cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei, retragerea aprobării de tip
şi interzicerea introducerii pe piaţă a motoarelor;
d) nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2), cu
amendă de la 7.500 lei la 10.000 lei şi retragerea de pe piaţă a motoarelor;
e) nerespectarea prevederilor
prezentei hotărâri referitoare la nivelul emisiilor poluante se sancţionează
conform art. 47 pct. 2 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
243/2000 privind protecţia atmosferei, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr.'655/2001.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (2) lit. a)-d) se fac de către organismul de
supraveghere a pieţei - Inspecţia Muncii.
(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor prevăzute la alin. (2) lit. e) se fac de către personalul
împuternicit de Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor*), conform
atribuţiilor stabilite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 243/2000,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 655/2001.
(5) Dispoziţiile referitoare la
contravenţii prevăzute la alin. (2)-(4) se completează cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
şi completările ulterioare.
Art. 18. - Orice decizie luată în baza prezentei
hotărâri de Ministerul Economiei şi Comerţului**), Ministerul Mediului şi
Gospodăririi Apelor şi Inspecţia Muncii, după caz, din care rezultă limitarea
introducerii pe piaţă a motoarelor, menţionează temeiul legal al actului emis
şi se aduce la cunoştinţă persoanelor interesate. Impotriva acestui act se
poate face plângere la instanţa de contencios administrativ competentă, în
condiţiile legii.
Organisme
Art. 19. - (1) Ministerul Economiei
şi Comerţului este autoritatea competentă care acordă certificatul de aprobare
de tip pe baza rapoartelor tehnice emise de serviciul tehnic, conform
prevederilor prezentei hotărâri.
(2) Până la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Ministerul Economiei şi Comerţului va desemna prin ordin al
ministrului economiei şi comerţului serviciul tehnic care efectuează
încercările în vederea aprobării de tip. Ordinul ministrului se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(3) Ministerul Economiei şi
Comerţului notifică Comisiei Europene şi statelor membre numele şi adresa
autorităţii competente şi ale serviciilor tehnice responsabile cu aplicarea
prezentei hotărâri.
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 20. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 21. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 1.209/2004 privind stabilirea procedurilor
pentru aprobarea de tip a motoarelor destinate a fi montate pe maşini mobile
nerutiere şi a motoarelor secundare destinate vehiculelor pentru transportul
rutier de persoane sau de marfă şi stabilirea măsurilor de limitare a emisiilor
de gaze şi particule poluante provenite de la acestea, în scopul protecţiei
atmosferei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 809 şi 809 bis din 2 septembrie
2004, cu modificările ulterioare, se abrogă.
Art. 22. - Ministerul Economiei şi Comerţului
informează Comisia Europeană referitor la legislaţia naţională pe care o adoptă
în domeniul acoperit de Directiva 97/68/CE referitoare la măsurile privind
limitarea emisiilor de gaze şi particule poluante provenite de la motoarele cu
ardere internă instalate pe maşini mobile nerutiere.
Art. 23. -Anexele nr. 1-15***)
fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Prezenta hotărâre transpune în legislaţia naţională
Directiva 97/68/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 decembrie
1997 referitoare la măsurile privind limitarea emisiilor de gaze şi particule
poluante provenite de la motoarele cu ardere internă instalate pe maşini mobile
nerutiere, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene nr. L 59 din
27 februarie 1998, modificată şi completată prin Directiva 2001/63/CE a
Parlamentului European şi a Consiliului privind adaptarea la progresul tehnic a
Directivei 97/68/CE, prin Directiva 2002/88/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului, Directiva 2004/26/CE şi prin Corrigendum-ul la Directiva
2004/26/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 30 aprilie 2004
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi comerţului,
Varujan Vosganian
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Radu Mircea Berceanu
Departamentul pentru Afaceri Europene
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
*) Conform art. 15 lit. i) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 247 din 12
aprilie 2007, denumirea „Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor" se
înlocuieşte cu denumirea „Ministerul Mediului şi Dezvoltării Durabile".
**) Conform art. 15 lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2007 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 247 din 12
aprilie 2007, denumirea „Ministerul Economiei şi Comerţului" se
înlocuieşte cu denumirea „Ministerul Economiei şi Finanţelor", în cazul
prevederilor care reglementează activitatea în domeniul economiei, sau cu
denumirea „Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi
Profesii Liberale", în cazul prevederilor care reglementează activitatea
în domeniul comerţului.
***) Anexele se publică ulterior în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 472 bis abonament, care se
poate achiziţiona de la Centrul pentru vânzări şi
relaţii cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial", Bucureşti,
şos. Panduri nr. 1.