HOTARARE Nr.
40 din 9 noiembrie 2006
privind aprobarea
concluziilor Comisiei de ancheta avand drept scop investigarea conditiilor de
legalitate si de oportunitate privind construirea imobilului „Cathedral
Plaza" in imediata apropiere a Catedralei Romano- Catolice „Sfantul
Iosif" din Bucuresti, precum si a proiectelor de construire si de
sistematizare care afecteaza zonele istorice din municipiul Bucuresti
ACT EMIS DE:
SENATUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 934 din 17 noiembrie 2006
In temeiul dispoziţiilor art. 64 alin. (4) din
Constituţia României, republicată, şi ale art. 78 din
Regulamentul Senatului,
Senatul adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Senatul ia act şi aprobă Raportul*) Comisiei
de anchetă având drept scop investigarea condiţiilor de legalitate şi de
oportunitate privind construirea imobilului „Cathedral Plaza" în imediata
apropiere a Catedralei Romano-Catolice „Sfântul Iosif" din Bucureşti,
precum şi a proiectelor de construire şi de sistematizare care afectează
zonele istorice din municipiul Bucureşti şi sesizează Guvernul României pentru realizarea
măsurilor prevăzute în concluziile raportului.
Art. 2. - Senatul transmite Ministerului Public
Raportul Comisiei de anchetă având drept scop investigarea condiţiilor de
legalitate şi de oportunitate privind construirea imobilului „Cathedral
Plaza" în imediata apropiere a Catedralei Romano-Catolice „Sfântul
Iosif" din Bucureşti, precum şi a proiectelor de construire şi de
sistematizare care afectează zonele istorice din municipiul Bucureşti pentru
cercetarea aspectelor de legalitate privind realizarea şi construirea
proiectului „Cathedral Plaza".
*) Raportul este reprodus în facsimil.
Art. 3. - Se prelungeşte până la sfârşitul actualei
sesiuni parlamentare activitatea Comisiei de anchetă având drept scop
investigarea condiţiilor de legalitate şi de oportunitate privind construirea imobilului „Cathedral Plaza" în
imediata apropiere a Catedralei Romano-Catolice „Sfântul Iosif" din
Bucureşti, precum şi a proiectelor de construire şi de sistematizare care
afectează zonele istorice din municipiul Bucureşti, ce va finaliza al doilea
obiectiv al Comisiei prevăzut în Hotărârea Senatului nr. 23/2006.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa
din 9 noiembrie 2006, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ

Comisia de anchetă având drept scop investigarea
condiţiilor de legalitate şi de oportunitate
privind construirea imobilului „Cathedral Plaza" în imediata apropiere a
Catedralei Romano - Catolice „Sfântul Iosif'
din Bucureşti, precum şi a proiectelor de construire şi de sistematizare care afectează zonele
istorice din municipiul
Bucureşti
Nr.XLIV/55/6.11.2006
RAPORT FINAL
Senatul României a fost sesizat de către Arhiepiscopia
Romano-Catolică Bucureşti în legătură cu construcţia ce urmează a fi ridicată
pe strada G-ral Berthelot nr.l 1-15, lângă Catedrala „Sfântul Iosif,
construcţie denumită în continuare „Cathedral
Plaza", potrivit proiectului beneficiarului.
Urmare a acestei sesizări este înfiinţată Comisia de
Anchetă pentru studierea condiţiilor de legalitate şi oportunitate privind
construirea imobilului „Cathedral Plaza", în imediata apropriere a
Catedralei Romano -Catolice „Sfântul Iosif din Bucureşti,precum şi a
proiectelor de construire şi de sistematizare, care afectează zonele istorice
din Municipiul Bucureşti
(denumită în continuare Comisia) prin Hotărârea Senatului nr.23, publicată în
Monitorul Oficial nr.572/3.07.2006.
Comisia este formată din şapte membrii astfel:
- Vasile Ioan Dănuţ Ungureanu - Preşedinte
- Cristache Rădulescu - Vicepreşedinte
- VerginiaVedinaş - Secretar
- Ioan Chelaru - Membru
- Vasile Puşkaş - Membru
- Radu Terinte - Membru
- Norica Nicolai - Membru
Comisia s-a întrunit în 14 şedinţe, în zilele de 12.07,
28.08, 30.08, 06.09, 12.09, 13.09,
19.09,28.09,03.10,04.10, 10.10, 11.10, 16.10, 17.10.
După studierea actelor puse la dispoziţie de părţile
implicate, Comisia a decis că este necesar să fie audiate atât persoane care au
participat direct la întocmirea şi realizarea proiectelor care au stat la baza autorizaţiei de
construcţie, cât şi reprezentanţi ai autorităţilor publice implicate în această
activitate.
Astfel, au fost audiaţi următorii:
- Victor Gaetan, ziarist
- Romeo Gavriliu, Inspectoratul de Stat în Construcţii
- Constantin Epuran, Inspectoratul de Stat în
Construcţii
- Emanuel Necula, inginer structurist, autor proiect
- Doru Braia, ziarist
- Virgil Ştefan Niţulescu - Ministerul Culturii
- Gabriela Osiceanu, Ministerul Mediului
- Ileana Popescu, Agenţia Naţională pentru Protecţia
Mediului
- Narcisa Serafim - Agenţia pentru Protecţia Mediului
Bucureşti
- Victoria Gărbacea - Agenţia pentru Protecţia Mediului
Bucureşti
- Ioan Chiliman - Primar, Primăria sectorului 1
- Alexandru Moldovan - Primăria sectorului 1
- Oana Rădulescu - Primăria sectorului 1
Comisia a solicitat întocmirea unor rapoarte de
specialitate de către experţi recunoscuţi în domeniul de activitate care
reprezintă interes în speţă, respectiv:
- Prof. Radu Ciuceanu - directorul Institutului Naţional pentru Studiul Totalitarismului al
Academiei Române
- Arhitect Dan Marin - Vicepreşedinte al Ordinului
Arhitecţilor din România
- Gheorghe Pătraşcu - Director general al Direcţiei
Generale Amenajarea Teritoriului Urbanism şi Politica Locuirii din Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului
- Dl.prof.dr.ing. Mihai Voiculescu - decan al
Facultăţii de Construcţii Civile şi Industriale Bucureşti - expert atestat Al
-rezistenţă şi stabilitate
Comisia a fost înfiinţată în baza sesizării
Arhiepiscopiei Romano -Catolice Bucureşti. La dispoziţia Comisiei au fost puse
documentele Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, combaterea corupţiei şi
petiţii a Senatului privind această sesizare. Comisia a solicitat prin mai
multe adrese unor autorităţi publice sau private informări şi documente
necesare pentru analizarea obiectului cu care a fost investită, după cum
urmează:
- Arhiepiscopia Romano - Catolică Bucureşti
- S.C. Millenium Building Development SRL
- S.C. Bog'Art S.A
- Primăria Municipiului Bucureşti
- Primăria sectorului 1
- Inspectoratul de Stat în Construcţii
- Serviciul Român de Informaţii
- Westfourth Arhitecture
- Comisia pentru cercetarea abuzurilor, corupţiei şi
pentru petiţii a Camerei Deputaţilor;
- Oficiul Naţional al Registrului Comerţului
Toate documentele Comisiei de anchetă se regăsesc în arhiva
acesteia.
Coroborând actele deţinute cu audierile făcute, Comisia
a constatat următoarele:
Terenul pe care se face construcţia a fost dobândit de
firma S.C. Millenium Building Development SRL (la momentul tranzacţiei firma
purta denumirea de S.C. Negulici Construct S.R.L), prin contractele de
vânzare-cumpărare nr.145/16.01.1998, suprafaţă de teren 1122,59 mp, vânzători
fiind Mihai Nicolae DIAMANDESCU şi Măria Olga Teresa IOVĂNESCU, şi
nr.459/16.01.1998, suprafaţă de teren 700 mp, vânzătorii fiind ASLAN Corina şi
LEONARDI ANASTASIADE Anca Rodica Verginia.
Diferenţa de 186 mp a fost obţinută în două etape, prin
contractul de concesiune nr.675/24.09.2002 încheiat între Primăria Municipiului
Bucureşti, Primar Traian Băsescu şi firma S.C. Millennium Building Development
S.R.L, a unei suprafeţe de 70 mp, şi prin contractul de concesiune nr. 1887/8.12.2005 încheiat între Primăria
Municipiului Bucureşti, Primar Adrian Videanu a unei suprafeţe de 116 mp.
Firma beneficiară, S.C. Millenium Building Development
S.R.L, încheie, în anul 2004, un contract de proiectare, cu firma S.C.
Westfourth Architecture S.A., al cărei reprezentant este dl. inginer Emanuel
Necula. Pe lângă partea de proiectare, aceştia mai încheie şi un contract de
„project management" şi „consulting management". La rândul său, S.C.
Westfourth Architecture S.A. se asociază pentru partea de rezistenţă a clădirii
cu firma românească S.C. Popp & Asociaţii S.R.L.
Construcţia este realizată de
S.C. BogArt S.R.L.
Arhiepiscopia Romano-Catolică Bucureşti, prin
reprezentantul acesteia Monseniorul
Ioan Robu, Arhiepiscop de Bucureşti, îşi dă acordul pentru realizarea
proiectului acestei clădiri de birouri, Cathedral Plaza, în anul 1999, luna
noiembrie, act interpretat ca un consimţământ de vecinătate.
In aprilie 2001, face o solicitare către S.C. Millenium
Building Development S.R.L. pentru birouri, sală de conferinţe şi expoziţie în
cadrul noii clădiri precum şi locuri de parcare.
In iulie 2001, Arhiepiscopia
trimite o adresă către S.C. Millenium Building Development S.R.L., prin care îi
informează pe aceştia că îşi retrage acordul dat anterior, motivând că există
temerea că biserica ar avea de suferit ca şi structură în urma construcţiei ce
urma a fi începută.
In aprilie 2005, Arhiepiscopia Romano-Catolică
Bucureşti trimite o altă adresă firmei S.C. Millenium Building Development
S.R.L., prin care îşi menţine punctul de vedere exprimat anterior referitor la
retragerea acordului dat pentru construirea Cathedral
Plaza.
In mai 2005, Millenium înştiinţează Arhiepiscopia că
s-a avut permanent în vedere siguranţa Catedralei „Sfantul Iosif' şi în acelaşi
timp le aduce la cunoştinţă că acordul dat anterior a produs deja efecte
juridice.
Două luni mai târziu, firma beneficiară asigură
Arhiepiscopia că în eventualitatea unor daune produse bisericii, acestea vor fi
suportate în totalitate de Millenium.
In perioada următoare (2005-2006) are loc o
corespondenţă permanentă între firma Millenium şi Arhiepiscopie, nereuşindu-se
ajungerea la nici un acord. Arhiepiscopia solicită asigurări că vor fi plătite
daune şi cere toate avizele, autorizaţiile deţinute de firma beneficiară, iar
acesta solicită permiterea accesului în incintă pentru expertizarea stării
actuale a bisericii şi montarea „martorilor".
In principal, Arhiepiscopia Romano - Catolică contestă
legalitatea autorizaţiei de construire nr.l79/18/B/43074/24.02.2006, a avizelor
şi acordurilor obţinute şi deţinute de firma beneficiară, precum şi
valabilitatea acestora.
In sprijinul celor afirmate de reprezentanţii Arhiepiscopiei
Romano-Catolice stau şi mărturiile experţilor cărora li s-a cerut părerea,
consemnate în rapoartele scrise, şi susţinerile orale ale persoanelor audiate
consemnate în stenograme, regăsite în anexele menţionate.
Astfel, domnul Emanuel Necula, proiectantul
construcţiei, susţine că autorizaţia a fost luată pe alt proiect decât cel
iniţial, substanţial modificat ca parte de structură şi destinaţie a spaţiilor construite. Cele
mai grave schimbări, în opinia sa, sunt reducerea grinzilor, menţinându-se încărcările,
adăugarea de beton armat în nucleul central, mărind greutatea clădirii cu 9000
tone, retragerea peretelui de structură, rezultând astfel tasări uriaşe.
Motivul pentru care aceşti pereţi au fost retraşi este că, în acest caz, nu mai
este nevoie de acordul vecinilor.
De altfel, din mărturia sa reiese şi faptul că în
momentul în care şi-a dat seama de modificările aduse proiectului şi de
pericolul iminent asupra Catedralei Sf. Iosif, a reziliat unilateral contractul
cu firma Popp & Asociaţii, firmă care se pare că a autorizat proiectul în
forma sa finală, chiar dacă nu se regăseşte nicăieri competenţa sa în acest
sens. Domnul inginer contestă atât autorizaţia în sine cât şi avizele obţinute
pentru această construcţie, întrucât termenul lor de valabilitate (2 ani) este
trecut demult. Constatăm că marea majoritate a avizelor sunt din anii 2000 şi
2001.
Lăsând la o parte faptul că cele două proiecte, cel
iniţial şi cel pentru care s-a luat autorizaţia de construcţie sunt diferite,
domnul Necula mai spune că nici măcar datele din autorizaţie nu corespund cu
cele din proiectul final.
Aceste afirmaţii trebuie verificate cu mare atenţie de
Inspecţia de Stat în Construcţii.
Referitor la autorizaţia de construcţie, domnul
prof.univ.dr.ing. Mihai Voiculescu specifică în raportul domniei sale că
aceasta a fost dată contrar practicilor de autorizare întrucât, prin
documentaţia prezentată, nu a fost soluţionată plastica faţadelor. Aceasta
trebuia să conţină, conform legii, planşe care să ilustreze "toate faţadele,
cu indicarea materialelor şi finisajelor, inclusiv culorile, cotate şi cu
indicarea racordării la nivelul terenului amenajat". Se constată că în
autorizaţie nu este nominalizat proiectantul de structură, iar proiectul nu poate fi considerat finalizat întrucât data
de elaborare este 2001 iar proiectul de structură este contractat în 2005.
Avizul Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural naţional al
Municipiului Bucureşti este dat în data de 06.02.2006, deci la două luni de la
înregistrarea cererii de autorizaţia la Primăria sect.l Bucureşti.
De asemenea, domnul prof.univ.dr.ing. Mihai Voiculescu
face o analiză a tuturor etapelor care ar fi trebui urmate, legal, concluzia
fiind că:
1. "Intenţia şi
demersurile investitorului SC MILLENIUM -BUILDING DEVELOPMENT SRL de a edifica clădirea „Cathedral Plaza", au
demarat înainte de anul 2000, când competenţa de emitere a documentelor de
autoritate, respectiv certificate de urbanism şi autorizări de construire, era
a Primăriei Generale a Municipiului Bucureşti, care a emis în anul 2000
certificatul de urbanism nr. 152B/09.09.2000.
2. Prin modificarea prevederilor Legii nr. 50/1991,
din anul 2001, competenţa de emitere a documentelor de autoritate pentru cazul analizat, respectiv certificatul de urbanism şi autorizaţia de construire, revine Primăriei Sectorului
1.
3. Amplasamentul propus pentru edificare se află
într-o zonă de protecţie a monumentelor istorice, situaţie în care sunt
obligatorii şi determinante avizele de autoritate şi specialitate ale Ministerului
Culturii si Cultelor, prin Direcţia de Monumente Istorice, respectiv ale
Ministerului Transporturilor, Construcţiilor si Turismului, la faza PUZ,
respectiv avizul premergător autorizării potrivit HG
723/2002.
4. In condiţiile în care caracteristicile urbanistice
ale proiectului propus nu se încadrează în Planul Urbanistic General şi în
Regulamentul local de urbanism aprobat prin HCGMB nr. 279/21.12.2000 şi ale
Planului Urbanistic Zonal - „zone construite protejate", însoţit de
regulamentul de aplicare, au fost iniţiate planuri urbanistice derogatorii.
5. Prin certificatul de urbanism emis de către
Primăria sectorului 1 s-a solicitat elaborarea unui Plan Urbanistic Zonal
pentru zona Catedralei „Sf. Iosif unde este propus
amplasamentul pentru clădirea de birouri. Planul
Urbanistic Zonal „ Actualizare PUZ zona Catedrala „Sf. Iosif a fost aprobat
prin HCGMB nr.213/29.09.2005 sub această denumire improprie, în condiţiile în
care Planul Urbanistic Zonal aprobat prin HCGMB nr.278/21.12.2000 se referea la
o arie extinsă, de 14.3 ha teren, în timp ce noua propunere de studiu face
referire la o suprafaţă restrânsă, de numai 2000 mp, conţinând noi indicatori urbanistici care pot fi
justificaţi pe baza unei documentaţii noi, însoţită de avizele actualizate
pentru noua formă propusă a obiectivului care modifică valorile iniţiale
aprobate.
6. Prin HCL Sector 1 nr.243/27.05.2004 se aprobă PUD
pentru amplasamentul noii clădirii din str. General Berthelot nr. 11-15. Acest
PUD nu poate justifica soluţia propusă şi nu se încadrează în cerinţele specifice PUZ-„zone construite
protejate" aprobat prin HCGMB 279/21.12.2000.
7. Condiţionările eliberării avizelor în cazul
Ministerului Culturii, Ministerului Transporturilor, Construcţiilor si
Turismului, Electrica, au fost numai parţial soluţionate.
8. In cazul avizelor care au fost emise înainte de
aprobarea PUZ şi nu au fost actualizate în condiţiile noului PUZ, acestea se
consideră a nu mai fi valabile datorită schimbării documentaţiei tehnice
iniţiale pentru realizarea construcţiei, a valabilităţii limitate a
certificatului de urbanism în baza căruia a fost solicitat avizul şi eliberării
de noi certificate de urbanism care nu prevăd obligativitatea obţinerii
avizelor specifice noilor categorii de documentaţii şi soluţii constructive
propuse. Cazul avizului SRI nr. 26.675/27.07.2001.
9. Autorizaţia de construire a fost eliberată cu
condiţionări care necesitau studii, evaluări şi reglementări ulterioare, care
nesoluţionate pe cale amiabilă au condus la acţiuni în instanţa de judecată.
10. Autorizaţia de construire s-a emis cu întârziere,
cererea de solicitare a autorizaţiei
fiind înregistrată în data de 22.11.2005, iar autorizaţia fiind eliberată în
data de 24.02.2006.
Pentru procedura de autorizare, Primăria sectorului 1
trebuia să solicite avizul comun MCC-MTCT, pentru zonele protejate.
11.Actualul Plan Urbanistic Zonal aprobat pentru zona
respectivă nu are avizul SRI;
12. Nu au fost executate expertizele tehnice necesare evaluării stării tehnice a clădirilor învecinate, expertize
necesare, condiţionate prin certificatele de urbanism nr.221/15B/l
5064/06.02.2004 şi nr.l973/83B/5701/l 3.06.2005. S-a considerat, în mod
nejustificat de către
beneficiar că " Expertiza tehnică - studiul de impact" elaborată de
către proiectant pentru clădirea „Cathedral Plaza" se poate substitui
acestora.
13.Trebuie analizat CADRUL LEGAL prin care Consiliul
Local al Sectorului 1 prin Hotărârea nr.243/2004-art. 3 de aprobare a PUD
abroga toate prevederile urbanistice aprobate anterior prin Hotărârea C.G.M.B.
In bună parte, susţinerile expertului se
regăsesc în opinia Inspectoratului de Stat în Construcţii, cu
nr.2969/12.05.2006, înregistrat la Camera Deputaţilor cu nr. 17492/12.05.2006,
diferenţele sunt neesenţiale, însă reprezentanţii Primăriei sectorului 1
Bucureşti au contestat aceste puncte de vedere, iar audierea primarului
sectorului 1 Bucureşti este neconvingătoare în a reţine că autorizaţia de
construcţie întruneşte toate elementele de legalitate şi oportunitate.
Impărtăşind aceeaşi părere,
domnul arhitect Dan Marin, vicepreşedintele Ordinului Arhitecţilor din România,
consideră că modificarea indicatorului CUT max. (coeficient de utilizare a
terenului) prevăzută în Planul Urbanistic Zonal (PUZ) prin Planul Urbanistic de
Detaliu (PUD) este ilegală din următoarele considerente:
- în baza art. 48, alin. 3 din Legea 350/2001,
"planul urbanistic de detaliu se elaborează numai pentru reglementarea
amănunţită a prevederilor stabilite prin Planul urbanistic general, Planul
urbanistic zonal sau pentru stabilirea condiţiilor de construire", deci
asta presupune respectarea cadrului general stabilit prin PUZ şi nu încălcarea
lui prin majorarea CUT-ului de la 4 la 8.1.
- regulamentele unor documentaţii de rang superior,
respectiv PUG Municipiul Bucureşti şi PUZ Zone protejate construite Municipiul Bucureşti au fost încălcate de cel al
unei documentaţii de rang inferior PUD str. General
Berthelot.
Domnul prof. Radu Ciuceanu,
directorul Institutului Naţional pentru Studiul Totalitarismului al Academiei
Române, aduce în discuţie în raportul său aceleaşi probleme de legalitate ca şi
ceilalţi experţi, considerând astfel că autorizaţia de construcţie încalcă mai
multe legi în vigoare. Mai mult decât atât, pune în discuţie faptul că
beneficiarul construcţiei nu a avut niciodată un acord notarial de la
Arhiepiscopie şi în consecinţă, acordul de principiu dat de aceasta, nu poate
produce efecte juridice. Intre concluziile dumnealui regăsim următoarele:
- Ministerul Culturii şi Cultelor cunoaşte bine acest
lucru şi ar trebui să fie preocupat în primul rând de protejarea monumentului
istoric, nu întreprinde nimic cu toate că legea nr.422/2001 privind protecţia
monumentelor istorice îi impune ca prin corpul propriu de control şi audit să
sisteze lucrările.
- încălcarea premeditată a legislaţiei prin promovarea
la Consiliul General al Municipiului Bucureşti, în 29.09.2005, Hotărârea
nr.213, a reactualizării PUZ zona Catedrala Sfântul
Iosif cu analizarea unei zone de numai 2000 mp (terenul firmei Millenium) în loc de 14,6 ha cât cuprindea PUZ-ul din anul 2000 şi
care expira în anul 2005.
Nu sunt de neglijat în acest context nici reacţiile
opiniile publice. In acest sens, putem menţiona iniţiativa civică „Salvaţi
Catedrala şi Piaţa Revoluţiei", reprezentată de domnul Doru Braia. Această
acţiune exprimă indignarea opiniei publice faţă de această construcţie lângă un
lăcaş de cult atât de important respectiv Catedrala Sfântul Iosif, precum şi
faţă de indiferenţa autorităţilor în ceea ce priveşte firma S.C. Millenium Building Development S.R.L., firmă ce are
ca asociaţi mai multe persoane juridice cu sediul social în Cipru, lucru confirmat şi de documentaţia primită
de la Oficiul Naţional al Registrul Comerţului.
La polul opus se află reprezentanţii autorităţilor
publice implicate în acordarea avizelor ce au stat la baza autorizaţiei de
construcţie care au susţinut legalitatea tuturor actelor eliberate.
Domnul Gheorghe Pătraşcu, arhitect, director în cadrul
Ministerul, Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, spune că,
într-adevăr s-au constatat anumite nereguli de către Inspecţia de Stat în
Construcţii, dar nimic de natură să afecteze fondul problemei. De asemenea,
poziţia ministerului susmenţionat este că nu există nici o bază legală pentru
invalidarea procedurii de avizare a Planului Urbanistic Zonal în baza
retragerii acordului emis de Arhiepiscopia Romano-Catolică în anul 1999.
Din audierile reprezentantului Ministerului Culturii şi Cultelor, domnul Virgil Ştefan Niţulescu, reiese
acelaşi lucru, şi anume, instituţia pe care o reprezintă, apreciază că, din
punct de vedere juridic nu are nici un temei legal pentru retragerea avizului,
cu toate că Arhiepiscopia şi-a retras acordul iniţial. In motivarea refuzului
retragerii avizului, Ministerul Culturii şi Cultelor aduce argumentul că firma
beneficiară a retras construcţia la 10 m de Catedrala „Sfanţul Iosif' lucru
care exclude necesitatea acordului vecinilor. De altfel, din verificările
Comisiei a reieşit faptul că acest lucru este neconform cu realitatea, distanta
dintre cele două clădiri fiind mult mai mică.
Un alt minister implicat a fost Ministerul Mediului şi
Gospodăririi Apelor care şi-a exprimat punctul de vedere prin reprezentanţii
săi doamna Gabriela Osiceanu, consilier superior în cadrul Direcţiei Generale
Valoare, Impact şi Controlul Poluării, doamna Ileana Popescu, director al
Direcţiei de Autorizare şi Reglementări din cadrul Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului, doamna Narcisa Serafim, şef serviciu autorizări în cadrul
Agenţiei de Protecţie a
Mediului Bucureşti şi doamna Victoria Gărbacea, consilier superior în cadrul
serviciului de autorizări a Agenţiei de Protecţie a Mediului Bucureşti.
Din audieri rezultă faptul că,
pentru emiterea avizului ce intră în competenţa Ministerului Mediului,
celelalte avize emise de alte autorităţi publice nu constituie documentaţie obligatorie. In consecinţă,
nu intră în atribuţiunile lor să verifice legalitatea PUD-ului sau
valabilitatea avizelor, atâta timp cât poartă ştampila altei instituţii care
şi-a asumat răspunderea pentru legalitatea lor. Mai mult, avizul mediului se
concretizează în acordul unic emis de Comisia de acorduri unice din cadrul Primăriei, care are în
competenţă analizarea tuturor avizelor anterioare, sub toate aspectele. De
aceea, toate aceste avize nu sunt condiţionate unul de altul.
Reprezentanţii Inspectoratului de Stat în Construcţii,
Romeo Gavriliu şi Constantin Epuran, subliniază faptul că indiferent de
constatările Inspectoratului, oprirea lucrărilor este o prerogativă a justiţiei
exclusiv, în baza modificărilor aduse în anul 2005 Legii 50/1991.
De asemenea, domnul Ioan Andrei Chiliman, primarul
sectorului 1 susţine că primăriile nu au competenţă legală de respingere a unei
autorizaţii de construire, dacă la dosarul proiectului supus acesteia se află
toate documentele cerute prin certificatul de urbanism, precum şi orice alte
documentaţii prevăzute de lege. Aceste susţineri sunt infirmate de concluziile
la care au ajuns experţii care au întocmit rapoartele şi de depoziţiile
martorilor audiaţi de Comisie.
Lipsa unui acord între cele două părţi implicate,
Arhiepiscopia Romano - Catolică şi S.C. Millennium Building Development S.R.L,
a dus la declanşarea unei serii de procese iniţiate de ambele părţi.
Există o sentinţă a Judecătoriei sectorului 1 Bucureşti
nr.6213/17 aprilie 2006 prin care Arhiepiscopia este obligată să permită
accesul unei echipe de
specialişti pentru a efectua
expertiza stării în care se află Catedrala în momentul actual. Chiar dacă o
astfel de sentinţă există, reprezentanţii bisericii catolice au refuzat să se
efectueze o astfel de expertiză.
In afară de procesul aflat pe rolul Tribunalului
Bucureşti, secţia contencios administrativ, au fost introduse de către
Arhiepiscopia Romano-Catolică câteva cereri de ordonanţă preşidenţială pentru
sistarea lucrărilor, toate aceste cereri fiind respinse.
Pe lângă procesele amintite,
Arhiepiscopia a făcut mai multe demersuri către autorităţile statului
(primărie, prefectură, preşedinţie, Guvern, etc), dar acestea şi-au declinat
competenţa, având în vedere procesul care este pe rolul Tribunalului Bucureşti,
considerând că orice decizie în cauză constituie o ingerinţă neconstituţională
şi o încălcare a principiului
separaţiei puterilor în stat.
Comisia a fost investită şi cu anchetarea condiţiilor
de oportunitate privind proiectele de construcţii care afectează zonele
istorice ale Bucureştiului, aspecte ce vor fi disjunse de prezentul raport.
Din analiza punctelor de vedere ale experţilor au mai
reieşit următoarele aspecte pertinente înţelegerii procesului de ridicare a
imobilului în conflict, lângă Catedrala Sfântul Iosif.
Domnul arhitect Dan Marin, consideră această problemă
de oportunitate astfel: „Date fiind valorile şi caracterul zonei centrale a
Bucureştiului, amplasarea unor clădiri înalte nu constituie o necesitate din
punct de vedere al imaginii urbane. Şi nici unicul semn de modernitate si de
dinamism economic generator de dezvoltare. Totuşi, prezenţa acestui tip de
clădiri poate fi luată în considerare în anumite situaţii, dar numai prin
îndeplinirea simultană - pe lângă criteriile funcţionale, tehnice, economice -a
trei condiţii de ordin spaţial:
1. clădirea înaltă este necesară pentru refacerea sau
întărirea coerenţei spaţiale - crearea unei ierarhii sau a unor repere,
întregirea unei compoziţii;
2. clădirea înaltă nu provoacă un conflict de scară, la
nivel de obiect sau de ansamblu - trebuie în mod clar făcută diferenţa
calitativă dintre un accent de înălţime, o clădire dezvoltată vertical care se
integrează prin contrast unei compoziţii urbane unitare şi o clădire înaltă
care produce o ruptura de scară, nemaiavând nici o relaţie cu vecinătatea;
3. clădirea înaltă nu provoacă un conflict de imagine
- nu există elemente perturbatoare ale câmpului perceptiv al monumentelor sau
ale integrităţii unor perspective
sau compoziţii urbane. Cu aceste limite, prezenţa unor accente de înălţime în
anumite puncte ale zonei centrale a Bucureştiului este posibilă. Transplantarea
însă în această zonă a unor clădiri (foarte) înalte - chiar onorabile ca obiect
în sine - dar aparţinând, prin
dimensiuni, unei scări urbane complet străine, este distructivă si
inacceptabilă, ele îşi pot însă găsi locul în zonele destructurate de
demolările masive din anii '80, aşa cum a demonstrat-o concursul
"Bucureşti 2000", sau pe locul unor platforme industriale, astăzi
dezafectate.
Domnul Gheorghe Pătraşcu spune
: „Considerăm că pentru a putea fi depăşite astfel de probleme sunt necesare o serie de măsuri:
elaborarea unei strategii de
dezvoltare a capitalei, clară, coerentă si asumată de comunitate. Este necesară elaborarea unor politici urbane coerente pe baza unei anumite viziuni.
Dacă viziunea este (aşa cum reiese din studiul actual de altimetrie al Bucureştiului) ca oraşul să capete mai
multe puncte înalte, trebuie asumată această viziune, dar realizate studii privind impactul unei asemenea investiţii. In cazul în care
strategia de dezvoltare a Bucureştiului include descurajarea unor astfel de intervenţii şi dezvoltarea unor situri
care să concentreze clădirile înalte, municipalitatea trebuie să îşi
definească, mai ales având în vedere
rezerva de teren disponibilă, o serie de proiecte urbane,care să fie supuse
unei proceduri specifice.
Trebuie să se depăşească înţelegerea
acestui tip de intervenţii doar ca obiecte care se inserează în spaţiu şi să se treacă la ideea de
proiect complex.
- Necesitatea actualizării
Planului Urbanistic General al Bucureştiului aşa încât să răspundă dinamicii
economice şi nevoilor oraşului şi locuitorilor săi şi elaborarea sa aşa încât
să fie un instrument de control al dezvoltării;
- Nevoia conturării unei politici urbane coerente
referitoare la spaţiul public si tratarea cu importanţa cuvenită mai ales în
intervenţiile publice;
- Promovarea concursurilor de urbanism şi
arhitectura pentru proiectele de anvergura finanţate din bani publici (integral
sau parţial)
- Revizuirea poziţiei administraţiei faţă de
problemele patrimoniu urban al Bucureştiului si faţa de rolul pe care acesta
trebuie să-l joace in modul de a concepe dezvoltarea oraşului, în acord cu
practicile urbane şi cu documentele europene, pe care suntem obligaţi să le
respectam, şi reflectarea acestei revizuiri în politicele şi strategiile de
dezvoltare urbană a municipalităţii;
- Delegarea de către autoritatea locală a
competenţelor de promovare a proiectelor urbane către structuri flexibile şi cu
calităţi de excelenţă specifică de tipul societăţilor de economie mixtă1 (ex.
Franţa, Marea Britanie)".
Din punct de vedere legislativ, Comisiei i-a fost
recomandată susţinerea constituirii unei Comisii inter-departamentale pentru
conceperea unei legislaţii şi a unui cod al urbanismului şi mai mult decât
atât, o regândire a instituţiilor şi departamentelor care dau astfel de avize.
1In Franţa, o
societate de economie mixta este o societate anonimă cu capital majoritar
deţinut de către colectivităţile locale (comuna, departamentul sau regiunea) şi
în care restul de capital este deţinut de către parteneri economici şi financiari
privaţi. Recurgerea la SEM garantează colectivităţilor locale ce au calitatea
de acţionar si co-contractant luarea în cont a interesului general în cadrul
obiectivelor comune pentru care s-a făcut asocierea.
PREMISELE CONCLUZIILOR
1. Constatând că înscrisurile examinate de Comisie,
emise de autorităţile publice şi private implicate în proiectarea şi realizarea
construcţiei denumite „Cathedral Plaza", au produs şi produc efecte
interpretate diferit de către aceştia, Comisia cere Guvernului prin Inspectoratul
de Stat în Construcţii să revadă printr-un control cronologic, amănunţit şi
riguros toate documentaţiile de specialitate menţionate în certificatele de
urbanism şi autorizaţia de construire şi să dispună, dacă este cazul,
suspendarea de îndată, a
realizării construcţiei.
Esenţial în activitatea Inspectoratului de Stat în
Construcţii este documentul cu nr.2969 din 12 mai 2006 sub semnătura
Inspectorului General de Stat, ce pune în discuţie caracterul de legalitate al
autorizaţiei de construire nr.l79/18/B/43074 din 24 februarie 2006, eliberată
de Primăria Sectorului 1 Bucureşti. Opinia expertului Mihai Voiculescu
întăreşte aspectele de nelegalitate şi anume că, autorizaţia de construire a
fost eliberată fără ca prin documentaţia prezentată spre autorizare - Proiect
nr.733/2001 eliberată de S.C. Westfourth Arhitecture S.A. Bucureşti, să fie
soluţionată plastica faţadelor.
Mai mult, în autorizarea de construire nu este
nominalizat proiectantul de structură ce a fost contractat numai în anul 2005,
deşi data proiectului este 2001. Depoziţia domnului Emanuel Necula arată fără
echivoc că a fost angajat pe partea de structură a proiectului şi că în
realitate s-a autorizat altceva decât proiectul său. Inspectoratul General în
Construcţii va trebui ca în baza hotărârii Senatului să evalueze atât opinia
expertului Mihai Voiculescu, cât şi a specialistului Emanuel Necula, întrucât
aspectele strict tehnice exced competenţele acestei Comisii.
In speţă mai lipseşte expertizarea tehnică asupra
Catedralei „Sfanţul Iosif' şi asupra tuturor vecinătăţilor cu menţiunea
neafectării acestora în caz de seism, împreună cu proiectul de monitorizare a
lor de la data începerii lucrărilor, 22 martie 2006. In locul acestor expertize
tehnice de specialitate, autoritatea publică locală a acceptat un document
intitulat „Expertiză tehnică - studiu de impact" realizat de proiectantul
S.C. Popp şi Asociaţii, lucrare tehnică contestată de specialiştii audiaţi de
Comisie, şi s-a făcut vorbire despre o hotărâre judecătorească - nepusă în executare
- de obligare la expertizarea catedralei, ceea ce nu poate fi acceptat în
perspectiva înţelegerii comportării clădirii Catedralei
Sfântul Iosif în caz de seism.
In mod surprinzător pentru Comisie, emitentul
autorizaţiei - Primăria Sectorului 1 Bucureşti, din suma de documente şi
documentaţii, certificate, avize, acorduri eliberate ori retrase, cu termen sau
pe durată nedeterminată„a reţinut numai pe cele ce au deschis drumul eliberării
autorizaţiei de construire şi a înlăturat fără temei poziţia vecinilor ce în
mod expres şi-au retras avizul (vezi exemplul avizului SRI).
2. Solicită Guvernului să fundamenteze de urgenţă, în
maxim 15 zile, un proiect de lege pentru declararea utilităţii publice de
interes naţional sau local asupra imobilului „Cathedral Plaza", str. G-ral
Berthelot nr. 11-15, teren şi construcţie în curs de realizare şi să urmeze de
urgenţă procedurile de expropriere şi de stabilire a despăgubirilor.
Guvernul va dispune deîndată oprirea oricăror lucrări
de construcţii până la adoptarea legii de utilitate publică urmată de
definitivarea procedurii de expropriere şi punerea în posesie a
expropriatorului.
Din examinarea modului în care
au evoluat relaţiile dintre cei implicaţi în realizarea proiectului „Cathedral
Plaza", reflectată în corespondenţa dintre aceştia, Comisia a stabilit că
aceştia nu pot ajunge la un compromis ceea ce impune intervenţia Guvernului
prin recunoaşterea utilităţii
publice şi declararea acesteia de interes naţional sau local, în temeiul art.5
şi art.6 din Legea 33/1994 pentru a ocroti astfel proprietatea privată şi să
asigure protecţie obiectivelor sociale de cultură şi cult şi de protejare a
monumentelor istorice de valoare, cum este în speţă cazul Catedralei „Sfântul
Iosif'.
3. Comisia a hotărât să ceară Ministerul Public
cercetarea tuturor aspectelor legate de realizarea proiectului şi a
construcţiei „Cathedral Plaza" spre a stabili, dacă este cazul,
răspunderea penală a celor implicaţi.
Astfel, art.3, lit.b), art.24, pct.l) şi art.25 din
legea nr.50/1991, republicată, se referă la următoarele fapte ce trebuie
cercetate:
„Art.3, lit.b) lucrările [...] care urmează să fie
efectuate la construcţiile reprezentând monumente istorice, inclusiv la cele
din zonele lor de protecţie prevăzute prin lege."
„Art.24, pct.l) executarea, fără autorizaţie de
construire sau desfiinţare, ori cu nerespectarea prevederilor acesteia a
lucrărilor prevăzute la art.3, lit.b)"
„Art.25 In cazul săvârşirii faptelor prevăzute la
art.24, organele de control prevăzute de prezenta lege, care au constatat
fapta, sunt obligate să sesizeze organele de urmărire penală."
4. Guvernul va iniţia de urgenţă revederea şi
completarea legislaţiei generală şi specială legată de autorizarea executării
construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor, privind calitatea
în construcţii, privind amenajarea teritoriului şi urbanismul, perfecţionarea
regulamentului general de urbanism, realizarea ghidului cuprinzând, detalieri
şi exemplificări pentru elaborarea şi aprobarea regulamentelor locale de urbanism
de către Consiliile locale şi activitatea Inspectoratului de Stat în
Construcţii.
Comisia constată că legislaţia din domeniul autorizării
construcţiilor, calităţii în construcţii, urbanism, arhitectură şi protejarea
patrimoniului istoric este, într-o
mare măsură, incompletă, confuză şi necorelată. Interpretarea abuzivă a
legislaţiei şi încălcarea ei a devenit o practică curentă ce trebuie combătută
de instituţiile statului de drept.
Astfel, este o realitatea că identitatea urbană a
Bucureştiului este una neomogenă în ansamblu, în care pot fi identificate părţi
valoroase ce trebuiesc protejate. La nivelul reglementărilor de urbanism,
Planul Urbanistic General (PUG) cuprinde două studii fundamentale şi anume:
PUZ - Zone protejate construite şi respectiv, Studiul
de Altimetrie ce interesează Comisia.
PUZ-ul - Zone protejate construite - Municipiul
Bucureşti cuprinde în mod evident şi Catedrala „Sfântul Iosif" aşa cum a
fost aprobat prin HCPGM nr.278 din 21 decembrie 2000, respectiv este cuprinsă
în UTR Cpl- zonă centrală situată în zona protejată, sub zona protejată 16,
„Calea Victoriei" ce a fost definită cu POT = max. 70%, CUT = max. 3.0 şi
H max. raportat la lăţimea străzii, iar în Regulamentul de urbanism aprobat
prin HCGMP nr.279 din 21 decembrie 2000 pentru zona construită protejată Cp 16,
prevedea indicatorii POT = max. 80%, CUT= max. 5.0; H max. = 28 m, în
condiţiile de parcelă de colţ.
La data adoptării PUZ-ului elaborat în perioada 1997 -
2000 este evident că lângă Catedrala „Sf. Iosif s-a aflat teren cu titlu de
spaţiu liber neconstruit şi că sensul de protecţie a zonei construite nu
înseamnă interzicerea construcţiilor, ci subordonarea intervenţiilor
contemporane în raport cu valorile caracteristice ale zonei, la nivel local şi
de ansamblu.
Comisia reţine din Studiul de altimetrie că este
importantă analizarea fiecărui caz concret ce punctează în Planul Urbanistic
General clădiri înalte sub 45 m şi clădiri foarte înalte ce depăşesc această
înălţime, relativ la scara locului. De aceea, înălţimea, în speţă de peste 70 m
şi silueta clădirii sunt factori ce se relaţionează cu scara locului, clădirile
vecine, căile de acces şi infrastructura
edilitară. Nu este suficient ca amplasarea clădirilor înalte şi foarte înalte
să fie opţiunea investitorilor, pentru că aceasta ar conduce la îndeplinirea mecanică şi arbitrară a
procedurii de autorizare. Studiul altimetric de caz se impune, în speţă pentru
Bucureşti deoarece pentru zona centrală protejată a capitalei, amplasarea unor
clădiri înalte nu constituie o necesitate din punct de vedere urbanistic şi
arhitectural, realizarea clădirii înalte fiind subsumată altor condiţii. Iată
de ce Ministerul Culturii şi Cultelor fie singur, fie prin Direcţia de
Monumente Istorice, deopotrivă cu Ministerul Transportului, Construcţiilor şi
Turismului, trebuie să avizeze autorizaţia de construire ori, în speţă, aceste
avize au fost formale, ignorând semnificaţia lăcaşului de cult şi monument
istoric Catedrala „Sfântul Iosif".
O altă inadvertenţă pentru PUZ-ul „Catedralei „Sfântul
Iosif aprobat prin HCGMB nr.278 din 21 decembrie 2000 şi actualizare PUZ
„Catedrala Sfanţul Iosif aprobată prin HCGMB nr.213/29 septembrie 2005 este
suprafaţa de teren la care se referea de la 14,3 ha teren la numai 2000 mp
explicaţia fiind obţinerea de indicatori urbanistici care să justifice
construirea imobilului „Cathedral Plaza" cu alţi parametri POT, CUT şi H
decât cei aprobaţi prin PUG - HCGMB nr.269/21 decembrie 2000. Astfel,
multitudinea avizelor de autoritate şi de specialitate ale Ministerul Culturii
şi Cultelor şi Ministerul Transporturilor, Turismului şi Construcţiilor s-a
acordat cu interesul S.C. Millennium Buiding Development S.R.L., iar celelalte
avize cerute de Consiliul Local al Sectorului 1 Bucureşti s-au acordat perfect
pentru eliberarea autorizaţiei,
mai cu seamă că soluţia tehnică a fost avizată de CT.UAT sector 1 cu Avizul nr.
18CA6/2004 şi aprobat prin HCLS1 nr.243/ 27 mai 2004 ce în articolul 3
menţionează că abrogă toate prevederile urbanistice aprobate anterior prin
HCGMB şi astfel, s-au modificat încă odată în favoarea solicitanţilor avizele
MCC şi MTCT (fost MLPTL).
Un alt aspect neexplicat de autorităţile implicate în
cercetarea legalităţii procedurilor de întocmire şi avizare a documentaţilor
urbanistice este documentul Primăriei Municipiului Bucureşti cu nr. de
înregistrare 213 din 29 septembrie 2005 întrucât, în fapt, există două avize
CTUAT - PMB cu indicatori urbanistici diferiţi.
In concret, propunerile Comisiei relevate de
consultarea specialiştilor a căror lucrări concrete se află la dosar, coroborat
cu prevederile art.74,76 şi 108 din Constituţia României, se referă la:
- elaborarea normelor de
aplicare pentru legea nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului şi
urbanismului sub aspectul procedurii de avizare a documentaţiilor de urbanism şi de informare şi consultare a
populaţiei;
- limitarea urbanismului derogatoriu deoarece Planurile
Urbanistice Zonale (PUZ-urile) şi Planurile
Urbanistice de Detaliu (PUD-urile) s-au dovedit a fi împotriva prevederilor din
Planurile Urbanistice Generale (PUG-uri) şi, prin aceasta, ipotezele iniţiale
de protejare a unor zone sunt înfrânte;
- asocierea PUD-urilor şi
PUZ-urilor cu o ilustrare urbanistică;
- delimitarea zonelor de protecţie a monumentelor de
o manieră neechivocă, fermă şi sub sancţiunea nulităţii absolute deoarece legea
422/2001 modificată prin legea nr.259/2006 s-a dovedit ineficientă;
- întărirea instituţiilor din domeniul urbanismului
şi protecţiei patrimoniului istoric;
- conturarea zonelor de interferenţă între elementele
de decizie urbanistică şi decizia arhitecturală pentru că disocierea lor
prezentă în legislaţie se repercutează asupra calităţii cadrului construit;
- legiferarea concursurilor de urbanism şi
arhitectură;
In final, un cod de urbanism se impune ca necesar, iar
realizarea sa este perfect posibilă prin iniţiativa legislativă şi activitatea
Guvernului dublată de consultarea Comisiilor de
specialitate ale Parlamentului.
5. Luând act de impactul negativ al realizării
proiectului şi construcţiei denumite „Cathedral Plaza" în relaţiile cu
Sfanţul Scaun, solicită Ministerul Afacerilor Externe acţiuni urgente de
explicare şi prezentare a soluţiilor adoptate de Parlamentul României şi
Guvern.
Situaţia cercetată de Comisie cuprinde şi perspectiva
externă, prin interesul Sfanţului Scaun faţă de respectul acordat de
autorităţile publice din România, principalului lăcaş de cult romano - catolic
din Bucureşti Catedrala Sfântul Iosif- lăcaş de cult ocrotit de legea
nr.422/2001 la Poziţia 402.B-ll-m-A-18132, şi consideraţia astfel arătată
Arhiepiscopiei Romano -Catolice din Bucureşti şi din România. Mai concludentă
sub acest aspect este scrisoarea lui Hans - Gert Pottering adresată Excelenţei
sale, domnului Traian Băsescu, Preşedintele României la 6 septembrie 2006 (vezi
anexa nr.19)
6. Comisia, constatând protecţia insuficientă, a
lăcaşelor de cult şi a monumentelor
istorice de către Ministerul Culturii şi Cultelor şi de către Direcţia
Monumentelor Istorice împreună cu Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, solicită revederea legislaţiei specifice şi adoptarea, prin lege, a
unor măsuri severe de protecţie a acestora.
Legea nr.422/2001 privind
protejarea monumentelor istorice recunoaşte Catedralei „Sfanţul Iosif o poziţie
de protecţie, în temeiul calităţii de monument de arhitectură cu numărul
402.B-11-m-A-18132.
Comisia desprinde poziţia greşită a Ministerului
Culturii şi Cultelor ce, folosind un echivoc legislativ între Comisia Naţională
a Monumentelor Istorice şi Direcţia Cultură, Culte, Patrimoniu Cultural
Naţional a Municipiului Bucureşti, a avizat întotdeauna favorabil tot ce s-a dorit a fi realizat în zona
protejată de 100 m a Catedralei „Sfanţul Iosif şi nu a sancţionat PUZ-urile
derogatorii, pe care le-a vizat în temeiul legii.
Faptul că Ministerul Culturii şi Cultelor a ignorat
realitatea edificiilor de lângă Biserica Armenească, aspect de notorietate în
realizarea construcţiilor foarte înalte în zone protejate, se conturează ca un
abuz în interpretarea dispoziţiilor legale.
7. Comisia constată că opinia publică şi presa au
reacţionat justificat şi în mod spontan, sancţionând astfel lipsa de
transparenţă a deciziilor luate de autorităţile publice locale şi excesivitatea
unui proiect ales pe criterii economice şi speculative, într-un climat politic
favorabil.
Depoziţiile celor audiaţi de către Comisie, protestele
de stradă ale cetăţenilor reflectate în mass-media, părerile exprimate de
personalităţi marcante ale lumii mediatice şi nu numai, precum şi analizele
făcute pe multiple aspecte semnalate de către aceştia, formează convingerea
Comisiei că activitatea acesteia este necesară şi trebuie să răspundă
întrebărilor justificate ale cetăţenilor, exprimate faţă de modul în care se
construieşte în municipiul Bucureşti.
Comisia adoptă prezentul raport cu un număr de voturi
exprimate potrivit listei alăturate.
8. Luând în considerare şi punctul de vedere al
Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări
nr.XIX/1904/2006, anexat, Comisia propune Senatului adoptarea prezentei hotărâri.
Comisia, considerând că este în măsură să dea un
răspuns primului obiectiv stabilit prin Hotărârea Senatului nr.23/2006 a
întocmit prezentul raport şi un proiect de Hotărâre şi va solicita continuarea
activităţilor pentru aprofundarea şi identificarea problemelor reale cu care se
confruntă, în plan legislativ, autorităţile publice, precum şi cetăţenii,
propunând finalizarea acestora până la sfârşitul sesiunii prezente
CONCLUZII FINALE
1 - Comisia solicită
Guvernului să fundamenteze de urgenţă, în maxim 15 zile, un proiect de lege pentru declararea utilităţii
publice de interes naţional asupra imobilului „Cathedral Plaza", str.G-ral
Bertholot nr. 11-15, teren şi construcţie în curs de realizare, şi să urmeze de
urgenţă procedurile de expropriere şi de stabilire a despăgubirilor.
Guvernul va dispune de îndată
oprirea oricăror lucrări de construcţii până la adoptarea legii de utilitate
publică, definitivarea procedurii de expropriere şi punerea în posesie a
expropriatorului.
2 - Comisia solicită Guvernului României, ca prin
Inspectoratul de Stat în Construcţii să revadă, printr-un control cronologic,
amănunţit şi riguros, legalitatea şi oportunitatea tuturor documentaţiilor de
specialitate referitoare la proiectarea, autorizarea şi construirea imobilului
„Cathedral Plaza" şi să dispună oprirea de îndată a realizării construcţiei.
3 - Comisia cere Ministerului Public să cerceteze
toate aspectele legate de realizarea proiectului şi a construcţiei „Cathedral
Piaza", spre a stabili, dacă este cazul, răspunderea penală a celor
implicaţi.
4 - Comisia cere Guvernului ca în termen de 3 luni să
revadă şi să completeze legislaţia generală şi specială legată de autorizarea
executării construcţiilor şi unele măsuri pentru realizarea locuinţelor, privind
calitatea în construcţii, privind amenajarea teritoriului şi urbanismul,
perfecţionarea regulamentului general de urbanism, realizarea ghidului
cuprinzând, detalieri şi exemplificări pentru elaborarea şi aprobarea
regulamentelor locale de urbanism de către Consiliile locale şi activitatea
Inspectoratului de Stat în Construcţii, precum şi a altor reglementări în
materie.
5 - Comisia semnalează necesitatea adoptării unui Cod
al Urbanismului în România şi cere Guvernului să iniţieze un astfel de proiect
împreună cu comisiile de specialitate ale Parlamentului.
6 - Comisia constată impactul negativ al realizării
proiectului şi construcţiei denumite „Cathedral Plaza" în relaţiile cu
Sfanţul Scaun şi solicită Ministerului Afacerilor Externe identificarea căilor
diplomatice pentru comunicarea măsurilor adoptate de Parlamentul României şi
Guvern.
7 - Comisia ia act de inexistenţa unei protecţii
suficiente a lăcaşelor de cult şi a monumentelor istorice de către Ministerul
Culturii şi Cultelor şi de către Direcţia Monumentelor Istorice, împreună cu
Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi solicită Guvernului
revederea legislaţiei specifice şi adoptarea, prin lege, a unor măsuri severe
de protecţie a acestora.
8 - Sancţionând astfel lipsa de transparenţă a
deciziilor luate de autorităţile publice locale şi excesivitatea unui proiect
ales pe criterii economice şi speculative, Comisia constată că, opinia publică
şi presa au reacţionat justificat şi spontan, generând activitatea prezentei
Comisii speciale de anchetă, care va funcţiona până la sfârşitul acestei
sesiuni parlamentare, termen până la care va prezenta un Raport privind
proiectele de construire şi de sistematizare care afectează zonele istorice din
municipiul Bucureşti.
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
Comisia de anchetă având drept scop investigarea
condiţiilor de legalitate
şi de oportunitate privind construirea imobilului „Cathedral Plaza"
Tabel nominal cu membrii Comisiei
Semnatari ai Raportului final al Comisiei
Vot pentru
Vot împotrivă
