HOTARARE Nr. 434 din 21 iunie 1991
privind infiintarea Societatii comerciale pe actiuni "Luceafarul"
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 152 din 19 iulie 1991
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Societatea comerciala "Luceafarul" - S.A. ca
persoana juridica, cu sediul in Ploiesti, str. Romana nr. 28 - 30, prin
preluarea activului si pasivului Centrului de librarii Prahova, care isi
inceteaza activitatea.
Capitalul social initial al societatii comerciale, stabilit pe baza
bilantului la 31 decembrie 1990, in valoare de 21.365 mii lei, este compus din
6.731 mii lei mijloace fixe si 14.634 mii lei mijloace circulante. Valoarea
capitalului va fi definitivata dupa finalizarea evaluarii patrimoniului
potrivit legii.
Art. 2
Societatea comerciala "Luceafarul" - S.A. se organizeaza si
functioneaza in conformitate cu legislatia romana si cu statutul propriu al
societatii, anexat la prezenta hotarire.
Art. 3
Societatea comerciala "Luceafarul" - S.A. realizeaza obiectul de
activitate prevazut in statutul propriu, pe baza de contracte incheiate in
conformitate cu Codul civil si Codul comercial roman.
Art. 4
Personalul care trece la Societatea comerciala "Luceafarul" -
S.A. se considera transferat in interesul serviciului si beneficiaza, timp de
trei luni, de salariul tarifar avut si de sporul de vechime, dupa caz, daca
este transferat in functii cu niveluri de salarizare mai mici.
Art. 5
Anexa face parte integranta din prezenta hotarire.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
STATUTUL
Societatii comerciale pe actiuni "Luceafarul"
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii
Denumirea societatii este Societatea comerciala pe actiuni
"Luceafarul".
In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si alte acte emanind
de la societate, denumirea societatii va fi precedata sau urmata de cuvintele
"societate pe actiuni" sau initialele S.A., de capitalul social si
numarul de inregistrare din registrul comertului.
Art. 2
Forma juridica a societatii
Societatea comerciala "Luceafarul" - S.A. este persoana juridica
romana, avind forma juridica de societate pe actiuni. Aceasta isi desfasoara
activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
Art. 3
Sediul societatii
Sediul societatii este in Romania, localitatea Ploiesti. Sediul societatii
poate fi schimbat in alt loc din Romania, pe baza hotaririi adunarii generale a
actionarilor, potrivit legii.
Societatea poate avea sucursale, filiale, reprezentante, agentii situate si
in alte localitati din tara si strainatate.
Art. 4
Durata societatii
Durata societatii este nelimitata.
CAP. 2
Obiectul de activitate al societatii
Art. 5
Obiectul de activitate al societatii comerciale pe actiuni il constituie:
- comercializarea cartilor, discurilor, casetelor audiovizuale; editare;
- comercializarea rechizitelor scolare si de birou, articolelor de
papetarie, felicitarilor, cartilor postale, ilustratelor, jocurilor si
jucariilor poligrafiate si logice, imprimatelor tipizate, altor tiparituri si
bunuri culturale;
- prestari servicii de specialitate legate de obiectul de activitate de
baza al societatii, in tara si in strainatate;
- activitatea de import-export;
- organizarea si participarea la expozitii si tirguri.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 6
Capitalul social
Capitalul social in valoare de 21.365 mii lei, din care 6.731 mii lei
mijloace fixe si 14.634 mii lei mijloace circulante, este impartit in 4.273
actiuni nominative in valoare nominala de 5.000 lei fiecare, in intregime
subscrise de actionar.
Capitalul social initial, impartit in actiuni nominative de 5.000 lei
fiecare, este in intregime subscris de statul roman in calitate de actionar
unic, si varsat in intregime la data constituirii societatii.
Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca actionar
unic, pina la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, romane sau straine, in conditiile legii.
Art. 7
Actiunile
Actiunile nominative ale societatii vor cuprinde toate elementele prevazute
de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a doi
administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat
si parafat de presedintele consiliului de administratie, care se pastreaza la
sediul societatii.
Art. 8
Reducerea sau marirea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau marit pe baza hotaririi adunarii generale
extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea procedurii
prevazute de lege.
Art. 9
Drepturi si obligatii decurgind din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata de actionar confera acestuia dreptul
la un vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul de a alege si de a fi
ales in organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea
beneficiilor, conform prevederilor prezentului statut si dispozitiilor legale,
precum si alte drepturi prevazute in statut.
Detinerea actiunii implica adeziunea de drept la statut.
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmeaza actiunile in cazul
trecerii lor in proprietatea altor persoane.
Obligatiile societatii sint garantate cu patrimoniul acesteia, iar actionarii
raspund in limita valorii actiunilor ce le detin.
Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau alte obligatii
personale ale actionarilor. Un creditor al unui actionar poate formula
pretentii asupra partii din beneficiul societatii ce i se va repartiza de catre
adunarea generala a actionarilor sau a cotei-parti cuvenite acestuia la
lichidarea societatii, efectuata in conditiile prezentului statut.
Art. 10
Cesiunea actiunilor
Actiunile sint indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaste
decit un proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea partiala sau totala a actiunilor se face in conditiile si cu
procedura prevazute de lege.
Art. 11
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii unor actiuni, proprietarul va trebui sa anunte consiliul
de administratie si sa faca public faptul prin presa.
Dupa 6 luni va putea obtine un duplicat al actiunii.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 12
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii,
care decide asupra activitatii acesteia si asigura politica ei economica si
comerciala.
Adunarea generala a actionarilor este ordinara si extraordinara si are
urmatoarele atributii principale:
a) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
b) alege membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori,
inclusiv cenzorii supleanti, le stabileste remunerarea, ii descarca de
activitate si ii revoca;
c) numeste directorii si adjunctii acestora, le stabileste remunerarea, ii
descarca de activitate si ii revoca; directorul si directorii adjuncti pot fi
numiti si dintre membrii consiliului de administratie;
d) stabileste competentele si raspunderile consiliului de administratie si
ale comisiei de cenzori;
e) aproba si modifica programele de activitate si bugetul societatii;
f) hotaraste cu privire la contractarea de imprumuturi bancare si acordarea
de garantii;
g) examineaza, aproba sau modifica bilantul si contul de profit si pierderi
dupa analizarea rapoartelor consiliului de administratie si al comisiei de
cenzori, dupa caz; aproba repartizarea dividendelor intre actionari;
h) hotaraste cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale,
filiale si agentii;
i) hotaraste cu privire la marirea sau reducerea capitalului social, la
modificarea numarului de actiuni sau valorii nominale a acestora, precum si la
cesiunea actiunilor;
j) hotaraste cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum si
la transformarea formei juridice a societatii;
k) hotaraste cu privire la comasarea, divizarea, dizolvarea si lichidarea
societatii;
l) hotaraste cu privire la executarea de reparatii capitale si realizarea
de investitii noi;
m) hotaraste cu privire la actionarea in judecata a membrilor consiliului
de administratie, directorului si adjunctilor acestuia precum si a cenzorilor,
pentru paguba pricinuita societatii;
n) hotaraste in orice alte probleme privind societatea.
Atributiile adunarii generale ordinare si extraordinare ale actionarilor se
diferentiaza potrivit legii.
Art. 13
Convocarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de presedintele consiliului de
administratie sau de unul dintre vicepresedinti, pe baza imputernicirii date de
presedinte.
Adunarea generala ordinara are loc o data pe an, la doua luni de la
incheierea exercitiului economico-financiar pentru examinarea bilantului si a
contului de profit si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea
programului de activitate si bugetului pe anul in curs.
Adunarea generala extraordinara se convoaca, la cererea actionarilor,
reprezentind cel putin 1/3 din capitalul social, la cererea comisiei de
cenzori, precum si in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult
de 10% timp de doi ani consecutiv, cu exceptia primilor 2 ani de la infiintarea
societatii.
Adunarea generala extraordinara va fi convocata de administratori de cite
ori va fi nevoie, in conformitate cu dispozitiile din statut, cu cel putin 15
zile inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial si intr-unul din ziarele de
larga circulatie din localitatea in care se afla sediul societatii sau din cea
mai apropiata localitate.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii, precum si ordinea de
zi, cu aratarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul
dezbaterilor adunarii.
Cind in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul societatii sau in
alt loc din aceeasi localitate.
Hotaririle adunarii generale se iau prin vot deschis.
Art. 14
Organizarea adunarii generale a actionarilor
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului
de administratie, iar in lipsa acestuia, de catre unul dintre vicepresedinti,
desemnat de presedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza dintre membrii
adunarii generale doi secretari care sa verifice lista de prezenta a
actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal al adunarii.
Procesul-verbal se va scrie intr-un registru sigilat si parafat.
Procesul-verbal va fi semnat de persoanele care au prezidat sedinta si de
secretarul care l-a intocmit.
La sedintele adunarii generale ordinare si extraordinare ale actionarilor,
in care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca intre conducerea
societatii si personalul societatii, pot fi invitati si reprezentantii
salariatilor.
Art. 15
Exercitarea dreptului de vot in adunarea generala a actionarilor
Adunarea generala ordinara este constituita valabil si poate lua hotariri
daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin cel putin
2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel putin 1/2 din
capitalul social.
Adunarea generala extraordinara este constituita valabil si poate lua
hotariri daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin cel
putin 3/4 din capitalul social, iar la convocarile urmatoare, daca detin cel
putin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generala a actionarilor, statutar constituita, ia hotariri cu
votul detinatorilor unei treimi din capitalul social.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicare de miini. La propunerea
persoanei care prezideaza sau a unui grup de actionari prezenti sau reprezentati,
ce detin cel putin 1/4 din capitalul social, se va putea decide ca votul sa fie
secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea lor si pentru luarea
hotaririlor referitoare la raspunderea administratorilor.
Hotaririle adunarii generale sint obligatorii chiar pentru actionarii
absenti sau nereprezentati.
Art. 16
In perioada in care statul este actionar unic atributiile adunarii generale
a actionarilor vor fi exercitate de consiliul imputernicitilor statului,
alcatuit si numit, potrivit legii, pina la crearea conditiilor de constituire a
adunarii generale a actionarilor.
Consiliul imputernicitilor statului este constituit din 7 persoane numite,
potrivit legii, de Ministerul Culturii, astfel: cite un reprezentant al
Ministerului Culturii, Ministerului Economiei si Finantelor, Ministerului
Comertului si Turismului si ingineri, economisti, juristi, alti specialisti din
domeniul de activitate al societatii.
Membrii consiliului imputernicitilor statului numiti pina la constituirea
adunarii generale a actionarilor isi pastreaza calitatea de angajati la
unitatea sau institutia de la care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile derivind din aceasta calitate.
Membrii consiliului imputernicitilor statului nu pot face parte din mai
mult de doua consilii sau participa la societati comerciale cu care
respectivele societati, in care sint numiti ca imputerniciti, intretin relatii
de afaceri sau au interese contrare.
Din consiliul imputernicitilor statului nu pot face parte persoane care au
fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals,
inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita, furt din
avutul personal, viol, omor, tilharie, precum si pentru alte infractiuni
prevazute de lege referitor la societatile comerciale.
Consiliul imputernicitilor statului isi desfasoara activitatea in sedinte
ordinare si extraordinare.
Consiliul imputernicitilor statului prezinta semestrial Ministerului
Culturii un raport asupra activitatii desfasurate de societatea comerciala si
un program de activitate pentru perioada viitoare.
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul imputernicitilor statului
poate atrage in activitatea sa de analiza consilieri si consultanti din
diferite sectoare. Activitatea acestora va fi recompensata material, conform
reglementarilor in vigoare.
Consiliul imputernicitilor statului indeplineste orice alte atributii care
deriva din legislatia in vigoare, precum si din statutul societatii.
Consiliul imputernicitilor statului se intruneste in prezenta a 3/4 din
numarul total si hotaraste valabil cu votul a jumatate plus unu din numarul
total al membrilor.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 17
Organizare
Societatea pe actiuni este administrata de catre consiliul de
administratie, compus din 5 administratori alesi de adunarea generala a
actionarilor pe o perioada de 4 ani, cu posibilitatea de a fi realesi pe inca 4
ani.
Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de actionari
in aceeasi proportie cu cota lor de participare la capital.
Fiecare administrator va trebui sa depuna o garantie egala cu valoarea a 2
salarii care, pe perioada mandatului, se pastreaza la societate si nu poate fi
instrainata; garantia se depune inainte de intrarea in functie a
administratorului.
Cind se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Adunarea generala a actionarilor va alege ca nou administrator o
persoana indicata de acelasi actionar care l-a desemnat pe predecesorul sau.
Durata pe care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va
fi egala cu perioada care a ramas pina la expirarea mandatului predecesorului
sau.
Pina la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, consiliul de administratie al societatii
comerciale va fi numit de consiliul imputernicitilor statului, cu acordul
Ministerului Culturii.
Consiliul de administratie este condus de un presedinte. Componenta
consiliului de administratie si desemnarea membrilor acestuia se stabilesc de
adunarea generala a actionarilor.
La prima sedinta consiliul de administratie va alege, dintre membrii sai,
un presedinte si 2 vicepresedinti.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii ori de cite
ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a 1/3 din numarul membrilor
sai si ia decizii cu majoritate simpla sau unanimitate de voturi din numarul
total al membrilor consiliului. El este prezidat de presedinte, iar in lipsa
acestuia de unul dintre vicepresedinti, desemnat de presedinte.
Presedintele numeste un secretar fie dintre membrii consiliului, fie din
afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 2/3 din
numarul membrilor consiliului de administratie.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi
stabilite pe baza proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 15 zile
inainte. Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se inscrie
intr-un registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de
administratie. Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta
si de secretar.
Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai sai
unele imputerniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti pentru
studierea anumitor probleme.
In relatiile cu tertii, societatea este reprezentata de catre presedintele
consiliului de administratie pe baza si in limitele imputernicirilor date de
adunarea generala a actionarilor sau in lipsa lui, de catre unul dintre
vicepresedinti, desemnat de consiliu. Cel ce reprezinta societatea semneaza
actele care o angajeaza fata de terti.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea societatii, in interesul acesteia, in limita drepturilor
care li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele societatii.
Presedintele, vicepresedintii, membrii consiliului de administratie, directorul
si adjunctii acestuia raspund individual sau solidar, dupa caz, fata de
societate pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau abateri de la
dispozitiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greseli in
administrarea societatii. In astfel de situatii ei vor putea fi revocati prin
hotarirea adunarii generale a actionarilor.
Art. 18
Atributiile consiliului de administratie
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) angajeaza si concediaza personalul si stabileste drepturile si
obligatiile acestuia;
b) stabileste indatoririle si responsabilitatile personalului societatii pe
compartimente;
c) aproba operatiunile de incasari si plati, potrivit competentelor
acordate;
d) aproba operatiunile de cumparare si vinzare de bunuri (cu exceptia
mijloacelor fixe), potrivit competentelor acordate;
e) aproba incheierea de contracte de inchiriere (luarea sau darea cu
chirie);
f) stabileste tactica si strategia de marketing;
g) aproba incheierea sau rezilierea altor contracte, potrivit competentelor
acordate;
h) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului economico-financiar, raportul cu privire la
activitatea societatii, bilantul si contul de profit si pierderi pe anul
precedent, precum si proiectul anual de activitate si proiectul de buget al
societatii pe anul in curs;
i) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor.
CAP. 6
Art. 19
Comitetul de directie
Consiliul de administratie poate delega o parte din atributiile sale unui
comitet de directie, compus din membrii alesi dintre administratori,
fixindu-le, in acelasi timp, si remuneratia.
Presedintele consiliului de administratie indeplineste, de regula, si
functia de director, in care calitate conduce si comitetul de directie,
asigurind conducerea curenta a societatii si aduce la indeplinire deciziile
consiliului de administratie, in limitele activitatii societatii.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
Comitetul de directie este obligat sa comunice, la fiecare sedinta a
consiliului de administratie, registrul sau de deliberari.
In comitetul de directie votul nu poate fi dat prin delegatie.
CAP. 7
Gestiunea societatii
Art. 20
Comisia de cenzori
Gestiunea societatii este controlata de actionari si de comisia de cenzori,
aleasa de adunarea generala a actionarilor. Comisia de cenzori este formata din
3 membri, care nu pot avea nici o alta functie in societate. In perioada in
care statul este actionar unic, cenzorii sint reprezentanti ai Ministerului
Economiei si Finantelor.
Adunarea generala alege, de asemenea, cenzorii supleanti care vor inlocui,
in caz de nevoie, pe cenzorii titulari.
Cenzorii sint obligati sa depuna inainte de intrarea in functie a treia
parte din garantia prevazuta pentru administratori. Cel putin unul dintre
cenzori trebuie sa fie contabil autorizat, in conditiile legii, sau expert
contabil.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor si comisiei de
cenzori li se pot prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea
societatii, situatia patrimoniului, a beneficiilor si a pierderilor.
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
- in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea fondurilor fixe si
a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
- la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societatii, a bilantului si a contului de profit
si pierderi, prezentind adunarii generale a actionarilor un raport scris prin
care se propune aprobarea sau modificarea bilantului si a contului de profit si
pierderi;
- la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
- prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere privind
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
obiectului societatii.
Comisia de cenzori se intruneste la sediul societatii si ia decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala extraordinara a
actionarilor in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10%
timp de 2 ani consecutiv (cu exceptia primilor 2 ani de la constituirea
societatii) sau ori de cite ori considera necesar pentru alte situatii privind
incalcarea dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile si modul de functionare a comisiei de cenzori, precum si drepturile
si obligatiile cenzorilor se completeaza cu dispozitiile legale in acest
domeniu.
Cenzorii si cenzorii supleanti se numesc pe o perioada de maximum 3 ani si
pot fi realesi. Numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
CAP. 8
Activitatea societatii
Art. 21
Exercitiul economico-financiar
Exercitiul economico-financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu incepe la data constituirii
societatii.
Art. 22
Personalul societatii
Personalul de conducere al societatii si cenzorii sint alesi de adunarea
generala a actionarilor. Restul personalului este angajat de catre consiliul de
administratie sau de directorul societatii comerciale.
Nivelul salariilor pentru personalul societatii, pe categorii de calificare
si functii, se stabileste in conformitate cu prevederile Legii nr. 14/1991 si
cu reglementarile in vigoare.
Plata salariilor, impozitelor pe acestea si a cotei de asigurari sociale se
va face potrivit legii. Drepturile si obligatiile personalului societatii se
stabilesc de consiliul de administratie.
Art. 23
Amortizarea fondurilor fixe
La amortizarea fondurilor fixe se vor avea in vedere urmatoarele:
- amortizarea se stabileste prin aplicarea normelor de amortizare asupra
valorii de achizitie a fondurilor fixe si se include, dupa caz, in pretul de
cost al productiei, al prestarilor de servicii sau in cheltuielile de
circulatie si se utilizeaza pentru inlocuirea mijloacelor fixe si alte nevoi
ale societatii;
- prin valoarea de achizitie a fondurilor fixe se intelege suma
cheltuielilor de cumparare si a altor cheltuieli efectuate pentru punerea in
functiune a fiecarui fond fix;
- amortizarea se calculeaza de la data punerii in functiune a fondurilor
fixe.
Art. 24
Reparatii capitale
Lucrarile de reparatii capitale se vor executa pe baza hotaririi adunarii
generale a actionarilor. Fondurile necesare se asigura prin includerea
cheltuielilor respective, dupa caz, in pretul de cost al productiei, al
prestarilor de servicii sau in cheltuielile de circulatie in anul in care au
fost executate sau esalonat pe mai multi ani.
Art. 25
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea va tine evidenta contabila in lei si va intocmi anual bilantul
si contul de profit si pierderi, avind in vedere normele metodologice elaborate
de Ministerul Economiei si Finantelor si vor fi publicate in Monitorul Oficial,
Partea a IV-a.
Art. 26
Calculul si repartizarea beneficiilor
Beneficiul societatii se stabileste pe baza bilantului aprobat de adunarea
generala a actionarilor. Beneficiul impozabil se stabileste ca diferenta intre
suma totala a veniturilor incasate si suma cheltuielilor efectuate pentru
realizarea acestor venituri.
Pentru determinarea acestui beneficiu se va deduce din beneficiul anual
fondul de rezerva care va fi de cel putin 5% din totalul beneficiului prevazut
in bilantul anual (constituirea lui efectuindu-se pina se va atinge minimum a
cincea parte din capitalul social), precum si alte cote prevazute in
reglementarile in vigoare.
Din beneficiul prevazut in bilant se scade impozitul legal, rezultind
beneficiul cuvenit actionarilor, care se repartizeaza intre acestia,
proportional cu aportul la capitalul social, precum si pentru alte nevoi ale
societatii.
Plata beneficiului cuvenit actionarilor se va face de societate in
conditiile legii in cel mult doua luni de la aprobarea bilantului de catre
adunarea generala a actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul la capital si in limita capitalului subscris.
CAP. 9
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 27
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata in alta forma de societate prin
hotarirea adunarii generale a actionarilor.
Noua societate va indeplini formalitatile legale de inregistrare si
publicitate cerute la infiintarea societatii.
Art. 28
Dizolvarea societatii
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii:
- imposibilitatea realizarii obiectului social;
- hotarirea adunarii generale;
- falimentul;
- pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul
de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului sau reducerea lui la suma ramasa;
- numarul de actionari va fi redus sub 5 timp de 6 luni;
- la cererea oricarui actionar, daca imprejurarile de forta majora si
consecintele lor dureaza mai mult de 8 luni, iar adunarea generala a
actionarilor constata ca functionarea societatii nu mai este posibila;
- in orice alte situatii, pe baza hotaririi adunarii generale a
actionarilor, luata in unanimitate.
Dizolvarea societatii comerciale trebuie sa fie inscrisa in registrul
comertului si publicata in Monitorul Oficial.
Art. 29
Lichidarea societatii
In caz de dizolvare societatea va fi lichidata.
Lichidarea societatii si repartitia patrimoniului se fac in conditiile si
cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 30
Litigii
Litigiile societatii cu persoane fizice sau juridice romane sint de
competenta instantelor judecatoresti din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si
persoanele juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 31
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale.