HOTARARE Nr. 436 din 21 iunie 1991
privind infiintarea Societatii comerciale "Romhandicap" - S.A.
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 152 din 19 iulie 1991
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se infiinteaza Societatea comerciala "Romhandicap" - S.A.,
persoana juridica, cu sediul in Bucuresti, str. Theodor Stefanescu nr. 3,
sector 3, prin preluarea activului si pasivului de la Intreprinderea de produse
ortopedice si protezare Bucuresti, care se desfiinteaza.
Societatea comerciala "Romhandicap" - S.A. are in structura sa un
numar de 9 filiale teritoriale, fara personalitate juridica, prevazute in anexa
nr. 1 la prezenta hotarire.
Art. 2
Societatea comerciala pe actiuni nou infiintata, avind un capital social
initial de 16.744 mii lei, isi va definitiva capitalul social pe baza
reevaluarii patrimoniului, in conditiile prevazute de lege.
Art. 3
Societatea comerciala "Romhandicap" - S.A. are ca obiect de
activitate fabricarea de produse si prestarea de servicii pentru persoanele
handicapate.
Art. 4
Societatea comerciala "Romhandicap" - S.A. se organizeaza si
functioneaza in conformitate cu legislatia romana in vigoare si cu statutul
propriu cuprins in anexa nr. 2.
Art. 5
Personalul preluat de Societatea comerciala "Romhandicap" - S.A.
de la unitatea prevazuta in art. 1 este considerat transferat in interesul
serviciului si beneficiaza, timp de 3 luni, de salariul tarifar avut, precum si
de sporul de vechime, dupa caz, daca este incadrat in functii cu niveluri de
salarizare mai mici.
Art. 6
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarire.
Art. 7
Societatea comerciala "Romhandicap" - S.A. aplica in activitatea
sa normele tehnice emise de Ministerul Sanatatii si Secretariatul de Stat
pentru Handicapati, cu privire la persoanele handicapate.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
LISTA
formatiilor teritoriale fara personalitate juridica care fac parte din
structura Societatii comerciale "Romhandicap" - S.A.
----------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea Obiectul de activitate Capitalul Sediul
crt. filialei social
----------------------------------------------------------------------------
1. Formatia Fabricarea de produse si 164 mii lei Bacau,
nr. 1 prestarea de servicii pentru str. Grivita
Bacau persoanele handicapate Rosie nr. 27
2. Formatia Fabricarea de produse si 303 mii lei Cluj,
nr. 2 prestarea de servicii pentru str. Dostoevski
Cluj persoanele handicapate nr. 47
3. Formatia Fabricarea de produse si 95 mii lei Craiova,
nr. 3 prestarea de servicii pentru b-dul 1 Mai
Craiova persoanele handicapate nr. 60
4. Formatia Fabricarea de produse si 34 mii lei Eforie Sud,
nr. 4 prestarea de servicii pentru b-dul Republicii
Eforie Sud persoanele handicapate nr. 7
5. Formatia Fabricarea de produse si 86 mii lei Galati,
nr. 5 prestarea de servicii pentru str. Primaverii
Galati persoanele handicapate nr. 19
6. Formatia Fabricarea de produse si 112 mii lei Iasi,
nr. 6 prestarea de servicii pentru str. Trotusului
Iasi persoanele handicapate nr. 14
7. Formatia Fabricarea de produse si 143 mii lei Oradea,
nr. 7 prestarea de servicii pentru str. Cuza Voda
Oradea persoanele handicapate nr. 22
8. Formatia Fabricarea de produse si 151 mii lei Timisoara,
nr. 8 prestarea de servicii pentru str. Mihai
Timisoara persoanele handicapate Viteazu nr. 26
9. Formatia Fabricarea de produse si 137 mii lei Tirgu Mures,
nr. 9 prestarea de servicii pentru str. Revolutiei
Tirgu Mures persoanele handicapate nr. 35
----------------------------------------------------------------------------
ANEXA 2
STATUTUL
Societatii comerciale "Romhandicap" - S.A.
CAP. 1
Denumirea, forma juridica, sediul, durata
Art. 1
Denumirea societatii
Denumirea societatii este Societatea comerciala "Romhandicap" -
S.A.
In toate actele, facturile, anunturile, publicatiile si alte acte emanind
de la societate, denumirea societatii va fi precedata sau urmata de cuvintele
"societate pe actiuni" sau initialele "S.A.", cu
mentionarea capitalului social, numarului de inregistrare in registrul
comertului si a sediului.
Art. 2
Forma juridica
Societatea comerciala "Romhandicap" - S.A. este persoana juridica
romana, avind forma juridica de societate pe actiuni. Aceasta isi desfasoara
activitatea in conformitate cu legile romane si cu prezentul statut.
ART 3
Sediul societatii
Sediul societatii este in Romania, municipiul Bucuresti, Str. Theodor
Stefanescu nr. 3, sector 3.
Sediul societatii poate fi schimbat in alta localitate pe baza hotaririi
adunarii generale a actionarilor, potrivit legii.
Societatea are filiale (formatii de lucru), fara personalitate juridica,
care fac parte din structura sa, situate in alte localitati.
Art. 4
Durata societatii
Durata societatii este nelimitata.
CAP. 2
Obiectul de activitate
Art. 5
Obiectul de activitate al societatii il reprezinta fabricarea de produse si
prestarea de servicii specifice domeniului sau, respectiv:
- proteze, aparate ortopedice, corsete, incaltaminte ortopedica si
aplicarea acestora pe handicapati;
- accesorii medicale (centuri, bandaje, sustinatori plantari, cirje, atele
etc);
- mijloace de transport pentru invalizi, adaptari autoturisme, stative de
perfuzie si mobilier sanitar;
- piese si produse de osteosinteza.
Societatea initiaza actiuni de cooperare tehnico-economica cu agenti
economici si firme din tara si strainatate, in vederea comercializarii
produselor executate.
CAP. 3
Capitalul social, actiunile
Art. 6
Capitalul social
Capitalul social initial al societatii comerciale "Romhandicap" -
S.A., reevaluat la 31.XII.1990, este in valoare de 16.744 mii lei si se compune
din: mijloace fixe in valoare de 8.525 mii lei si mijloace circulante in
valoare de 8.219 mii lei.
Capitalul social este impartit in 3.348 actiuni nominative, fiecare in
valoare de 5.000 lei.
Capitalul social initial este detinut integral de statul roman, ca actionar
unic, pina la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, romane sau straine, in conditiile legii.
Art. 7
Actiunile
Actiunile nominative ale societatii vor cuprinde toate elementele prevazute
de lege.
Actiunile vor purta timbrul sec al societatii si semnatura a doi
administratori.
Societatea va tine evidenta actiunilor intr-un registru numerotat, sigilat
si parafat de presedintele consiliului de administratie; registrul se pastreaza
la sediul societatii, sub ingrijirea consiliului de administratie.
Art. 8
Reducerea sau marirea capitalului social
Capitalul social poate fi redus sau marit pe baza hotaririi adunarii
generale extraordinare a actionarilor, in conditiile si cu respectarea
procedurii prevazute de lege.
Art. 9
Drepturi si obligatii ce decurg din actiuni
Fiecare actiune subscrisa si varsata confera actionarului dreptul la un vot
in adunarea generala a actionarilor si de a participa la distribuirea
dividendelor, potrivit legii.
Obligatiile societatii sint garantate cu patrimoniul social, iar actionarii
raspund numai in limita actiunilor pe care le-au subscris.
Patrimoniul societatii nu poate fi grevat de datorii sau alte obligatii
personale ale actionarilor.
Un creditor al unui actionar poate formula pretentii asupra partii din
beneficiul societatii ce i se va repartiza de catre adunarea generala a
actionarilor sau a cotei-parti cuvenite acestuia la lichidarea societatii,
efectuata in conditiile prezentului statut.
Art. 10
Cesiunea actiunilor
Actiunile sint indivizibile cu privire la societate, care nu recunoaste
decit un proprietar pentru fiecare actiune.
Cesiunea actiunilor se poate face in conditiile si cu procedura prevazute
de lege.
Art. 11
Pierderea actiunilor
In cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni, proprietarul va trebui sa
anunte consiliul de administratie si sa faca publica pierderea prin presa. Dupa
scurgerea unui termen de 6 luni de la publicarea pierderii va putea obtine un
duplicat al actiunii.
CAP. 4
Adunarea generala a actionarilor
Art. 12
Atributii
Adunarea generala a actionarilor este organul de conducere al societatii,
care decide asupra activitatii acesteia si asigura politica ei economica si
comerciala.
Adunarile generale ale actionarilor sint ordinare si extraordinare si au
urmatoarele atributii principale:
a) aproba structura organizatorica a societatii si numarul de posturi,
precum si normativul de constituire a compartimentelor functionale si de
productie;
b) aleg membrii consiliului de administratie si ai comisiei de cenzori,
inclusiv cenzorii supleanti, le stabilesc remuneratia, ii descarca de
activitate si ii revoca;
c) numesc directorul, il descarca de activitate si il revoca; directorul
este si presedintele consiliului de administratie;
d) stabilesc nivelul de salarizare a membrilor consiliului de
administratie, directorului, membrilor comitetului de directie si ai comisiei
de cenzori, in conformitate cu prevederile legii;
e) stabilesc bugetul de venituri si cheltuieli si, dupa caz, programul de
activitate pe exercitiul urmator;
f) examineaza, aproba sau modifica bilantul si contul de profit si pierderi
dupa analizarea raportului consiliului de administratie si al comisiei de
cenzori; aproba repartizarea profitului;
g) hotarasc cu privire la contractarea de imprumuturi bancare pe termen
lung, inclusiv a celor externe; stabilesc competentele si nivelul de contractare
a imprumuturilor bancare curente, a creditelor comerciale si a garantiilor;
aproba orice fel de credit financiar acordat de societate;
h) hotarasc cu privire la infiintarea si desfiintarea de sucursale, filiale
si agentii;
i) hotarasc cu privire la marirea sau reducerea capitalului social, la
modificarea numarului de actiuni sau a valorii nominale a acestora, precum si
cu privire la cesiunea actiunilor;
j) hotarasc cu privire la adoptarea sau modificarea statutului, precum si
la transformarea formei juridice a societatii;
k) hotarasc cu privire la comasarea, divizarea, dizolvarea si lichidarea
societatii;
l) analizeaza rapoartele consiliului de administratie cu privire la stadiul
si perspectivele societatii referitor la profit si dividende, nivelul tehnic,
calitate, forta de munca, protectia mediului, relatiile cu clientii;
m) hotarasc cu privire la actionarea in justitie a membrilor consiliului de
administratie, directorului si a cenzorilor, pentru paguba pricinuita
societatii;
n) hotarasc in orice alte probleme privind societatea.
Atributiile adunarilor generale ordinare si extraordinare ale actionarilor
se diferentiaza potrivit legii.
Art. 13
Convocarea adunarii generale
Adunarea generala a actionarilor se convoaca de presedintele consiliului de
administratie sau de unul dintre vicepresedinti, pe baza imputernicirii date de
presedinte.
Adunarile generale ordinare au loc o data pe an, in cel mult trei luni de
la incheierea exercitiului economico-financiar, pentru examinarea bilantului si
a contului de profit si pierderi pe anul precedent si pentru stabilirea
programului de activitate si a bugetului pe anul in curs.
Adunarile generale extraordinare se convoaca la cererea actionarilor
reprezentind cel putin 1/10 din capitalul social, la cererea comisiei de
cenzori, precum si in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult
de 10% timp de 2 ani consecutiv, cu exceptia primilor 2 ani de la infiintarea
societatii.
Adunarea generala va fi convocata de administrator de cite ori va fi
nevoie, cu cel putin 15 zile inainte de data stabilita.
Convocarea va fi publicata in Monitorul Oficial si intr-unul din ziarele de
larga circulatie din localitatea in care se afla sediul societatii.
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunarii, precum si ordinea de
zi, cu aratarea explicita a tuturor problemelor care vor face obiectul
adunarii.
Cind in ordinea de zi figureaza propuneri pentru modificarea statutului
convocarea va trebui sa cuprinda textul integral al propunerilor.
Adunarea generala a actionarilor se intruneste la sediul societatii sau in
alt loc din aceeasi localitate.
Art. 14
Organizarea adunarii generale
Adunarea generala ordinara este constituita valabil si poate lua hotariri,
daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin cel putin
2/3 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel putin 1/2 din
capitalul social.
Adunarea generala extraordinara este constituita valabil si poate lua
hotariri, daca la prima convocare actionarii prezenti sau reprezentati detin
cel putin 3/4 din capitalul social, iar la a doua convocare, daca detin cel
putin 1/2 din capitalul social.
Adunarea generala a actionarilor este prezidata de presedintele consiliului
de administratie, iar in lipsa acestuia, de catre unul dintre vicepresedinti,
desemnat de presedinte.
Presedintele consiliului de administratie desemneaza, dintre membrii
adunarii generale, doi secretari care sa verifice lista de prezenta a
actionarilor si sa intocmeasca procesul-verbal al adunarii.
Procesul-verbal al adunarii se va scrie intr-un registru sigilat si
parafat. Procesul-verbal va fi semnat de persoana care a prezidat sedinta si de
secretarul care l-a intocmit.
La sedintele ordinare si extraordinare ale adunarii generale a actionarilor
in care se dezbat probleme privitoare la raporturile de munca cu personalul
societatii pot fi invitati si reprezentantii salariatilor.
Art. 15
Exercitarea dreptului de vot
Hotaririle adunarilor se iau prin vot deschis.
Actionarii voteaza, de regula, prin ridicare de miini.
La propunerea persoanei care prezideaza sau a unui grup de actionari
prezenti sau reprezentati, ce detin cel putin 1/4 din capitalul social, se va putea
decide ca votul sa fie secret.
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea si pentru luarea hotaririlor
referitoare la raspunderea administratorilor. Hotaririle adunarii generale sint
obligatorii chiar si pentru actionarii absenti sau nereprezentati.
Art. 16
In perioada in care statul este actionar unic, atributiile adunarii
generale a actionarilor vor fi exercitate de consiliul imputernicitilor
statului, alcatuit si numit potrivit legii, pina la crearea conditiilor de
constituire a adunarii generale a actionarilor.
Consiliul imputernicitilor statului este constituit din 9 membri numiti,
potrivit legii, de Secretariatul de Stat pentru Handicapati, astfel: cite un
reprezentant al Secretariatului de stat pentru Handicapati, al Ministerului
Sanatatii, al Ministerului Economiei si Finantelor si ingineri, economisti,
juristi, alti specialisti din domeniul de activitate al societatii.
Membrii consiliului imputernicitilor statului numiti pina la constituirea
adunarii generale a actionarilor isi pastreaza calitatea de angajati la
unitatea sau institutia de la care provin, precum si toate drepturile si
obligatiile derivind din aceasta calitate.
Membrii consiliului imputernicitilor statului nu pot face parte din mai
mult de doua consilii sau participa la societati comerciale cu care
respectivele societati, in care sint numiti ca imputerniciti, intretin relatii
de afaceri sau au interese contrare.
Din consiliul imputernicitilor statului nu pot face parte persoane care au
fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals,
inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita, precum si
pentru alte infractiuni prevazute de lege referitor la societatile comerciale.
Consiliul imputernicitilor statului prezinta semestrial Secretariatului de
Stat pentru Handicapati un raport asupra activitatii desfasurate de societatea
comerciala si un program de activitate pentru perioada viitoare, iar la
incheierea activitatii prezinta raportul asupra intregii activitati
desfasurate.
Pentru luarea unor decizii complexe, consiliul imputernicitilor statului
poate atrage in activitatea de analiza consilieri si consultanti din diferite
sectoare. Activitatea acestora va fi recompensata material, conform intelegerii
pe baza de contract.
Consiliul imputernicitilor statului indeplineste orice alte atributii care
deriva din legislatia in vigoare, precum si din statutul societatii.
Consiliul imputernicitilor statului se intruneste in prezenta a 3/4 din
numarul total si hotaraste valabil cu votul a jumatate plus unu din numarul
total, daca hotaraste in probleme de competenta adunarii generale ordinare a
actionarilor, si in prezenta a 4/5 si votul a 3/4 din membri, daca hotaraste in
probleme de competenta adunarii generale extraordinare.
Membrii consiliului imputernicitilor statului beneficiaza de o indemnizatie
stabilita prin hotarire a Guvernului.
Consiliul imputernicitilor statului isi va inceta activitatea pe data
constituirii adunarii generale a actionarilor.
CAP. 5
Consiliul de administratie
Art. 17
Organizare
Societatea comerciala "Romhandicap" - S.A. este administrata de
catre consiliul de administratie format din 13 administratori, alesi de
adunarea generala a actionarilor pe o perioada de patru ani, cu posibilitatea
de a fi realesi pe noi perioade de patru ani, care pot avea calitatea de
actionari.
Alegerea administratorilor se face dintre persoanele desemnate de
actionari.
Cind se creeaza un loc vacant in consiliul de administratie, adunarea
generala a actionarilor alege un nou administrator pentru completarea locului
vacant. Adunarea generala a actionarilor va alege ca nou administrator o
persoana indicata de acelasi actionar care a desemnat pe predecesorul sau.
Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va
fi egala cu perioada care a ramas pina la expirarea mandatului predecesorului
sau.
Sint incompatibile cu calitatea de membru al consiliului de administratie,
al comisiei de cenzori si de director persoanele care, potrivit legii, sint
incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasa, abuz de
incredere, fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare
de mita, precum si pentru alte infractiuni prevazute de lege referitoare la
societatile comerciale.
Pina la transmiterea actiunilor din proprietatea statului catre terte
persoane fizice sau juridice, consiliul de administratie al societatii comerciale
va fi numit de consiliul imputernicitilor statului, cu acordul ministerului de
resort.
Consiliul de administratie este condus de un presedinte.
Componenta consiliului de administratie si desemnarea membrilor acestuia se
stabilesc de adunarea generala a actionarilor.
La prima sedinta, consiliul de administratie alege dintre membrii sai doi
vicepresedinti.
Consiliul de administratie se intruneste la sediul societatii ori de cite
ori este necesar, la convocarea presedintelui sau a unei treimi din numarul
membrilor sai. El este prezidat de catre presedinte, iar in lipsa acestuia, de
unul dintre vicepresedinti, desemnat de presedinte. Presedintele numeste un
secretar fie dintre membrii consiliului, fie din afara acestuia.
Pentru valabilitatea deciziilor este necesara prezenta a cel putin 1/2 din
numarul membrilor consiliului de administratie si deciziile se iau cu
majoritatea absoluta a membrilor prezenti.
Dezbaterile consiliului de administratie au loc, conform ordinii de zi stabilite
pe baza proiectului comunicat de presedinte, cu cel putin 15 zile inainte.
Acestea se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se inscrie intr-un
registru sigilat si parafat de presedintele consiliului de administratie.
Procesul-verbal se semneaza de persoana care a prezidat sedinta si de secretar.
Consiliul de administratie poate delega unuia sau mai multor membri ai sai
unele imputerniciri pe probleme limitate si poate recurge la experti pentru
studierea anumitor probleme.
In relatiile cu tertii, societatea este reprezentata de catre presedintele
consiliului de administratie pe baza si in limitele imputernicirilor date de
adunarea generala a actionarilor sau, in lipsa lui, de catre unul dintre
vicepresedinti, desemnat de consiliu. Cel ce reprezinta societatea semneaza
actele care o angajeaza fata de terti.
Membrii consiliului de administratie vor putea exercita orice act care este
legat de administrarea societatii in interesul acesteia in limita drepturilor
care li se confera.
Presedintele consiliului de administratie este obligat sa puna la
dispozitia actionarilor si comisiei de cenzori, la cererea acestora, toate
documentele societatii.
Presedintele, vicepresedintii, membrii consiliului de administratie,
directorul si adjunctii acestuia raspund, individual sau solidar, dupa caz,
fata de societate pentru prejudiciile rezultate din infractiuni sau abateri de
la dispozitiile legale, pentru abaterile de la statut sau pentru greseli in
administrarea societatii. In astfel de situatii, ei vor putea fi revocati prin
hotarirea adunarii generale a actionarilor.
Art. 18
Atributii
Consiliul de administratie are, in principal, urmatoarele atributii:
a) angajeaza si concediaza personalul si stabileste drepturile si obligatiile
acestuia;
b) stabileste indatoririle si responsabilitatile personalului societatii pe
compartimente;
c) aproba operatiunile de incasari si plati, potrivit competentelor
acordate;
d) aproba operatiunile de cumparare si vinzare de bunuri, potrivit
competentelor acordate;
e) aproba incheierea de contracte de inchiriere (luarea sau darea cu
chirie);
f) stabileste tactica si strategia de marketing;
g) aproba incheierea sau rezilierea contractelor, potrivit competentelor
acordate;
h) supune anual adunarii generale a actionarilor, in termen de 60 de zile
de la incheierea exercitiului economico-financiar, raportul cu privire la
activitatea societatii, bilantul si contul de profit si pierderi pe anul
precedent, precum si proiectul de program de activitate si proiectul de buget
al societatii pe anul in curs;
i) rezolva orice alte probleme stabilite de adunarea generala a
actionarilor.
Art. 19
Comitetul de directie
Consiliul de administratie poate delega o parte din atributiile sale unui
comitet de directie, compus din membri alesi din consiliul de administratie,
fixindu-le in acelasi timp si salariile, potrivit legii.
Presedintele indeplineste si functia de director, in care calitate conduce
si comitetul de directie, asigurind conducerea curenta a societatii, si aduce
la indeplinire deciziile consiliului de administratie, in limitele activitatii
societatii.
Deciziile comitetului de directie se iau cu majoritatea absoluta a
voturilor membrilor sai.
Comitetul de directie este obligat sa prezinte, la fiecare sedinta a
consiliului de administratie, registrul sau de deliberari.
In comitetul de directie votul nu poate fi dat prin delegatie.
CAP. 6
Gestiunea societatii
Art. 20
Comisia de cenzori
Gestiunea societatii este controlata de actionari si de comisia de cenzori
formata din trei membri, care trebuie sa fie actionari, cu exceptia cenzorilor
contabili. Cenzorii se aleg de adunarea generala a actionarilor.
In perioada in care statul este actionar unic, cenzorii sint reprezentanti
ai Ministerului Economiei si Finantelor.
Adunarea generala alege, de asemenea, acelasi numar de cenzori supleanti
care vor inlocui, in conditiile legii, pe cenzorii titulari.
Pentru a putea exercita dreptul de control, actionarilor li se pot
prezenta, la cerere, date cu privire la activitatea societatii, situatia
patrimoniului, a beneficiului si a pierderilor.
Comisia de cenzori are urmatoarele atributii principale:
a) in cursul exercitiului financiar verifica gospodarirea fondurilor fixe
si a mijloacelor circulante, a portofoliului de efecte, casa si registrele de
evidenta contabila si informeaza consiliul de administratie asupra neregulilor
constatate;
b) la incheierea exercitiului financiar controleaza exactitatea
inventarului, a documentelor si informatiilor prezentate de consiliul de
administratie asupra conturilor societatii, a bilantului si a contului de
profit si pierderi, prezentind adunarii generale a actionarilor un raport
scris;
c) la lichidarea societatii controleaza operatiunile de lichidare;
d) prezinta adunarii generale a actionarilor punctul sau de vedere la
propunerile de reducere a capitalului social sau de modificare a statutului si
a obiectului societatii.
Comisia de cenzori se intruneste la sediul societatii si ia decizii in
unanimitate. Daca nu se realizeaza unanimitatea, raportul cu divergente se
inainteaza adunarii generale.
Comisia de cenzori poate convoca adunarea generala extraordinara a
actionarilor, daca aceasta nu a fost convocata de consiliul de administratie,
in cazul in care capitalul social s-a diminuat cu mai mult de 10% timp de doi
ani consecutiv (cu exceptia primilor doi ani de la constituirea societatii) sau
ori de cite ori considera necesar pentru alte situatii privind incalcarea
dispozitiilor legale si statutare.
Atributiile si modul de functionare a comisiei de cenzori, precum si
drepturile si obligatiile cenzorilor, se completeaza cu dispozitiile legale in
acest domeniu.
Cenzorii si cenzorii supleanti se numesc pe o perioada de maximum 3 ani ai
pot fi realesi; numarul cenzorilor trebuie sa fie impar.
Sint incompatibile cu calitatea de cenzor persoanele care intra sub
incidenta art. 17 alin. 4 din prezentul statut, precum si cei care sint rude
sau afini pina la al patrulea grad sau sotii administratorilor, cei care
primesc sub orice forma, pentru alte functii decit aceea de cenzor, un salariu
sau o remuneratie de la administratori sau de la societate.
CAP. 7
Activitatea societatii
Art. 21
Exercitiul economico-financiar
Exercitiul economico-financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu incepe la data constituirii
societatii.
Art. 22
Personalul societatii
Personalul de conducere al societatii si cenzorii sint alesi de adunarea
generala a actionarilor. In perioada cit statul este actionar unic, personalul
de conducere si cenzorii vor fi numiti de consiliul imputernicitilor statului,
cu acordul ministerului de resort. Restul personalului este angajat de catre
consiliul de administratie sau de catre directorul societatii comerciale.
Nivelul salariilor pentru personalul societatii, pe categorii de functii,
se stabileste si poate fi modificat de catre adunarea generala a actionarilor,
in functie de studii si munca efectiv prestata, cu respectarea limitei minime
de salarizare prevazute de lege.
Drepturile salariale se stabilesc prin negocieri la nivelul societatii si
se inscriu in contractul colectiv de munca, incheiat potrivit prevederilor
legii.
Plata salariilor, impozitelor pe acestea si a cotei de asigurari sociale se
va face potrivit legii.
Drepturile si obligatiile personalului societatii sint stabilite de catre
consiliul de administratie sau de catre directorul societatii comerciale.
Art. 23
Amortizarea fondurilor fixe
Consiliul de administratie stabileste, in conditiile legii, modul de
amortizare a fondurilor fixe.
Art. 24
Evidenta contabila si bilantul contabil
Societatea va tine evidenta contabila in lei, va intocmi anual bilantul si
contul de profit si pierderi, avind in vedere normele metodologice elaborate de
Ministerul Economiei si Finantelor.
Bilantul si contul de profit si pierderi vor fi publicate in Monitorul
Oficial, conform legii.
Art. 25
Calculul si repartizarea beneficiilor
Beneficiul societatii se stabileste pe baza bilantului aprobat de adunarea
generala a actionarilor.
Beneficiul impozabil se stabileste in conditiile legii.
Din beneficiul societatii se pot constitui fonduri destinate modernizarii,
cercetarii si dezvoltarii de produse noi, investitiilor, reparatiilor, precum
si pentru alte destinatii stabilite de adunarea generala a actionarilor.
Din beneficiul anual se stabileste fondul de rezerva, care va fi de cel
mult 5% din totalul beneficiului prevazut in bilantul anual (constituirea lui
efectuindu-se pina se va atinge minimum a cincea parte din capitalul social),
precum si alte cote prevazute in reglementarile in vigoare.
Din beneficiul prevazut in bilant se scade impozitul legal, rezultind
beneficiul cuvenit actionarilor, care se repartizeaza intre acestia,
proportional cu aportul la capitalul social, precum si pentru alte nevoi ale
societatii.
Plata beneficiului cuvenit actionarilor se face de societate, in conditiile
legii, in cel mult doua luni de la aprobarea bilantului de catre adunarea
generala a actionarilor.
In cazul inregistrarii de pierderi, adunarea generala a actionarilor va
analiza cauzele si va hotari in consecinta.
Suportarea pierderilor de catre actionari se va face proportional cu
aportul la capital si in limita capitalului subscris.
Art. 26
Registrele societatii
Societatea tine registrele prevazute de lege.
CAP. 8
Modificarea formei juridice, dizolvarea, lichidarea, litigii
Art. 27
Modificarea formei juridice
Societatea va putea fi transformata in alta forma de societate prin
hotarirea adunarii generale a actionarilor.
Art. 28
Dizolvarea societatii
Urmatoarele situatii duc la dizolvarea societatii:
- imposibilitatea realizarii obiectului social;
- hotarirea adunarii generale;
- falimentul;
- pierderea unei jumatati din capitalul social, dupa ce s-a consumat fondul
de rezerva, daca adunarea generala a actionarilor nu decide completarea
capitalului sau reducerea lui la suma ramasa;
- numarul de actionari va fi redus sub 5, mai mult de 6 luni;
- in orice alte situatii, pe baza hotaririi adunarii generale a
actionarilor.
Dizolvarea societatii comerciale trebuie sa fie inscrisa in registrul
comertului si publicata in Monitorul Oficial.
Art. 29
Lichidarea societatii
In caz de dizolvare, societatea va fi lichidata.
Lichidarea societatii si repartitia patrimoniului se fac in conditiile si
cu respectarea procedurii prevazute de lege.
Art. 30
Litigii
Litigiile societatii cu persoane fizice sau juridice romane sint de
competenta instantelor judecatoresti din Romania.
Litigiile nascute din raporturile contractuale dintre societate si
persoanele juridice romane pot fi solutionate si prin arbitraj, potrivit legii.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 31
Prevederile prezentului statut se completeaza cu dispozitiile legale
referitoare la societatile comerciale.