HOTARARE Nr. 489 din 14 august 1998
privind aprobarea Planului de actiune pentru reducerea continutului de plumb
din benzina
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 304 din 20 august 1998

In conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 23/1997 pentru
ratificarea Acordului de imprumut (Proiectul privind reabilitarea drumurilor -
etapa a II-a) dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si
Dezvoltare, semnat la Washington D.C. la 1 iulie 1997, aprobata prin Legea nr.
184/1997,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Planul de actiune pentru reducerea continutului de plumb din
benzina, prevazut in anexa nr. 1.
Reducerea continutului de plumb din benzina se va efectua potrivit
strategiei prevazute in anexa nr. 2.
Art. 2
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 3
Ministerul Transporturilor, Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei
Mediului, Ministerul Industriei si Comertului si Ministerul Finantelor vor
aduce la indeplinire prevederile prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
p. Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Anton Vlad,
secretar de stat
p. Ministrul industriei
si comertului,
Nicolae Staiculescu,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
ANEXA 1
PLAN DE ACTIUNE
pentru reducerea continutului de plumb din benzina
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Obiective Programare Organizatii Costul Observatii
crt. implicate estimat
-------------------------------------------------------------------------------
A. Pentru parcul auto existent
1. Productia de 1 ianuarie - SNP Noul standard
benzina cu 1998 - rafinarii roman SR 176-97,
plumb ce SNP intrat in
contine 0,32 g - alte vigoare la 1 de
plumb la un rafinarii aprilie 1997,
litru de independente reduce
benzina continutul de
plumb la
0,32 g/l
2. Pregatirea 1998 - 2001 - SNP si - 100 milioane - Noul
reducerii rafinarii lei sortiment va fi
continutului SNP - 28 milioane introdus in SR
de plumb din - INCERP USD 176 - 98
benzina la - 3 milioane - Urmeaza a se
0,15 g/l, USD solicita
conform finantare
reglementarilor externa pentru
UE retehnologizare
3. Productia de 1999 - 2002 - Rafinarii - 4,5 miliarde Urmeaza a se
benzina cu independente lei solicita
plumb 0,15 g/l - SNP si - 8 milioane finantare
(la rafinarii rafinarii USD - SNP externa pentru
adaptate) SNP - 100 mii USD retehnologizare
- INCERP in sectorul
rafinarii
4. Cercetari 10 luni - MST - 500 milioane - Introducerea
asupra dupa - RAR lei unei teme
comportarii obtinerea - CESAR-DACIA - 50 mii USD prioritare
motorului la finantarii - CESAR-ARO de cercetare
autovehiculele - INCERP - Urmeaza a se
din parcul solicita
existent, sprijin
alimentate financiar
cu benzina extern
cu 0,15 g/l
si fara plumb
5. Pregatirea, 1998 - 2005 - Rafinarii - 60 milioane Urmeaza a se
producerea si independente USD solicita
comercializarea - Rafinarii - 50 milioane finantare
benzinei fara SNP USD externa pentru
plumb pentru - INCERP - 500 mii USD retehnologizare
parcul auto - MIC in sectorul
existent - MF rafinarii
B. Pentru autovehicule nou-inmatriculate
1. Introducerea Noile
optionala a autovehicule
catalizatorilor vor folosi
pentru benzina fara
autovehicule plumb si
produse catalizatori
in Romania: pentru
- DAEWOO Cielo trim. I reducerea
1997 DAEWOO-Craiova poluantilor
- Dacia Nova trim. I CO, HC, NOx
1998 DACIA Colibasi
2. Introducerea - 1 ianuarie - MT Introdusa prin
obligatorie a 1998 pentru - MIC Ordinul
catalizatorilor omologare - DV ministrului
operationali tip transporturilor
pentru - 1 iulie nr. 537 din
autovehicule 1998 pentru 2 decembrie
importate prima 1997 (Monitorul
inmatriculare Oficial al
la vehiculele Romaniei,
noi sau uzate Partea I,
nr. 348/9
decembrie 1997)
3. Introducerea - 1999, - MT - 500 milioane Introdusa prin
obligatorie a pentru - MIC lei Ordinul
catalizatorilor omologare de - MST Tema ministrului
si benzinei tip - DACIA-S.A. prioritara de transporturilor
fara plumb - 2000, - ARO-S.A. cercetare nr. 537 din 2
la noile pentru prima pentru decembrie 1997
tipuri de inmatriculare asimilarea (Monitorul
autovehicule a masinilor tehnologiilor Oficial al
autohtone la noi de poluare a Romaniei,
omologare si autovehiculelor Partea I,
la prima nr. 348/9
inmatriculare decembrie 1997)
4. Folosirea Stabilirea si - MT NOTA:
stimulentilor detalierea - MIC Reducerile
economici si nivelurilor - MF propuse pentru
fiscali procentelor - OC promovarea
pentru de - DV autovehiculelor
promovarea diferentiere - MAPPM "verzi"
vor fi
autovehiculelor a taxelor, in compensate cu
"verzi" functie de cresterea
(alimentate cu gradul de echivalenta a
benzina fara poluare, taxelor aferente
plumb) pana la 1 autovehiculelor
ianuarie 1999 poluante, astfel
incat venitul
total al statului
sa ramana
neschimbat (efect
neutru). In
prezent, datorita
numarului mic de
autovehicule cu
nivel redus de
emisii poluate,
diferentele pot
fi mai mari,
urmand ca ele sa
descreasca o data
cu cresterea
ponderii
autovehiculelor
depoluate
4a. Pretul de 1 iulie 1998 - MIC Se propune ca
detaliu pentru - MF pretul benzinei
benzina fara - OC fara plumb sa
plumb, mai mic - SNP fie cu cca. 10%
decat cel al mai mic la
benzinei cu pompa pentru a
plumb, fi stimulativ
armonizat cu si cu cca 10%
standardele mai mare la
UE rafinarie
4b. Reducerea 1 ianuarie - MF - Impozitul
impozitelor 1999 - MIC anual pe
si taxelor - MT autovehicule
indirecte - MAPPM - Accize
pentru - Taxa pentru
autovehicule drumuri
cu emisii - Alte masuri
poluante - Se propune o
reduse, in diminuare de
raport cu cele 30 - 50% in
nepoluante favoarea
autovehiculelor
nepoluante
4c. Reducerea 1 ianuarie - MIC Se propune o
taxelor vamale 1999 - MF diminuare de
pentru - OC 30 - 50% in
catalizatori, - DGV favoarea
piesele lor elementelor
detasate, nepoluante
motoare EURO 2
si aditivi ai
benzinei fara
plumb
5. Evaluarea Permanent, - MAPPM - Monitorizarea
impactului dupa 1 - MT este asigurata
asupra ianuarie 2000 - MST prin sistemul
mediului dupa - CISR national de
aplicarea si - RAR monitorizare
promovarea - CEPIEM - Promovarea
publica a in mass-media
planului de prin
actiune organizatii
guvernamentale
si
neguvernamentale,
studii de impact,
simpozioane,
seminarii
-------------------------------------------------------------------------------
Abrevieri:
MT - Ministerul Transporturilor
MF - Ministerul Finantelor
SNP - Societatea Nationala a Petrolului
INCERP - Institutul National de Cercetari pentru Petrol
MIC - Ministerul Industriei si Comertului
RAR - Registrul Auto Roman
DACIA - S.A. - Societatea Comerciala "Automobile Dacia" - S.A.
Colibasi
ARO - S.A. - Societatea Comerciala "Automobile ARO" - S.A.
Campulung-Muscel
DAEWOO Craiova - Societatea Comerciala "Automobile DAEWOO" Craiova
DGV - Directia Generala a Vamilor
OC - Oficiul pentru Concurenta
MAPPM - Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului
MST - Ministerul Stiintei si Tehnologiei
CISR - Consiliul Interministerial pentru Siguranta Rutiera
BIRD - Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare
CESAR-DACIA - Centrul de studii si cercetari pentru autoturisme - Dacia
CESAR-ARO - Centrul de studii si cercetari pentru autoturisme - ARO
CEPIEM - Centrul de Protectie, Igiena si Ergonomia Muncii
ANEXA 2
STRATEGIA
de reducere a continutului de plumb din benzina
------------------------------------------------------------------------------
1998 1999 2000 2001 2002 2005
------------------------------------------------------------------------------
Continutul de plumb
0,5 g/l 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% 0,0% 0,0%
0,15 - 0,32 g/l 79,0% 70,0% 40,5% 10,0% 10,0% 0,0%
0,0 - 0,15 g/l 15,4% 20,0% 40,0% 66,0% 50,0% 40,0%*)
Fara plumb/
Reformulare 5,6%*) 10,0% 19,5% 24,0% 40,0% 60,0%
TOTAL 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0%
CONSUM
Cerere
(milioane tone) 2,20 2,29 2,37 2,50 2,63 2,77
Cerere
(milioane litri) 2.937,8 3.050,2 3.162,7 3.337,3 3.512,0 3.686,7
Cerere benzina
fara plumb
(milioane litri) 164,5 305 616,7 801 1.405 2.212
Cerere benzina cu
plumb*)
(milioane litri) 2.773,3 2.745,2 2.546 2.536,3 2.107 1.474,7
Plumb folosit
(tone)*) 579,3 547,5 395,9 243,6 213,2 110,6
Continut mediu
de plumb
(g/l)*) 0,197 0,179 0,125 0,072 0,06 0,03
------------------------------------------------------------------------------
*) In functie de cantitatile cerute de piata.
*) Plumbul va fi inlocuit treptat, pana in anul 2005, cu alti aditivi,
pentru utilizarea la autovehicule vechi.
*) Datele reprezinta rezultatul unei evaluari care are la baza situatia
parcului auto existent; pe masura aplicarii prevederilor planului de actiune,
consumul de benzina cu plumb se va diminua pana la eliminarea completa.