HOTARARE
Nr. 0 din 24 mai 2005
din 24 mai 2005, definitiva
la 24 august 2005,in Cauza Buzescu impotriva Romaniei (Cererea nr. 61.302/00)
ACT EMIS DE:
CURTEA EUROPEANA A DREPTURILOR OMULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 210 din 8 martie 2006
In Cauza Buzescu împotriva
României,
Curtea Europeană a Drepturilor
Omului (Secţia a Doua), constituită într-o cameră formată din: domnii J.-P.
Costa, preşedinte, A.B. Baka, R. Turmen, C. Bîrsan, K. Jungwiert, M.
Ugrekhelidze, doamna A. Mularoni, judecători, şi domnul S. Naismith, grefier
adjunct de secţie,
după deliberări în Camera de
consiliu, la 18 noiembrie 2003 şi 26 aprilie 2005,
pronunţă următoarea hotărâre,
adoptată la această ultimă data:
PROCEDURA
1. La originea cauzei se află Cererea nr. 61.302/00 împotriva
României, adresată Curţii în baza art. 34 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale (Convenţia) de către un
cetăţean român, domnul Petru Buzescu (reclamantul), în
data de 25 iulie 2000.
2.
Reclamantul a fost reprezentat de domnul S. Grosz, un avocat din Londra.
Guvernul român (Guvernul) a fost reprezentat de
agenţii săi: doamna C. Tarcea, urmată de domnul B. Aurescu şi doamna R. Rizoiu.
3.
Reclamantul a susţinut, în special, că Decizia din data de 27 iunie 1996 a
Uniunii Avocaţilor din România (UAR), prin care i-a fost anulată înscrierea în Baroul Constanţa, şi
procedurile ulterioare care au menţinut această decizie au încălcat art. 6
alin. 1 din Convenţie, care garantează dreptul la un proces echitabil.
Totodată, acesta s-a plâns că decizia menţionată a reprezentat un control al
folosinţei bunurilor, incompatibil cu prevederile art. 1 din Protocolul nr. 1
la Convenţie.
4.
Cererea a fost repartizată Secţiei a Doua a Curţii (art. 52 alin. 1 din
Regulament). In cadrul respectivei secţii, Camera care a examinat cauza (art.
27 alin. 1 din Convenţie) s-a constituit în conformitate cu art. 26 alin. 1 din
Regulament.
5.
Prin Decizia din data de 18 noiembrie 2003, Curtea a declarat cererea parţial
admisibilă.
6.
Reclamantul şi Guvernul au formulat fiecare observaţii pe fond (art. 59 alin. 1
din Regulament). Intrucât Camera a hotărât, după consultarea părţilor, că nu
este necesară o audiere privind fondul cauzei (art. 59 alin. 3 din Regulament, in fine), fiecare dintre părţi a răspuns în
scris observaţiilor celeilalte.
7.
La data de 1 noiembrie 2004, Curtea a schimbat componenţa
secţiilor sale (art. 25 alin. 1 din Regulament). Cauza a fost atribuită Secţiei
a Doua în noua componenţă (art. 52 alin. 1 din Regulament).
IN FAPT
I. Circumstanţele
cauzei
A. Originile cauzei
8.
Reclamantul s-a născut în anul 1951 şi locuieşte în Bucureşti.
9.
Reclamantul s-a înscris în Baroul Constanţa (România) în anul 1977. A exercitat
profesia de avocat până în anul 1981, când a emigrat în Statele Unite. In
consecinţă, autorităţile române i-au retras cetăţenia română şi i-au cerut să
notifice Baroului Constanţa cu privire la încetarea activităţilor sale
profesionale şi să transfere colegilor săi dosarele la care lucra la acea dată.
10.
Prin Decizia din data de 30 octombrie 1981, Baroul Constanţa a admis cererea
reclamantului de încetare a activităţilor sale profesionale şi a hotărât
ştergerea sa din tabelul avocaţilor definitivi. Conform spuselor reclamantului,
acesta nu a solicitat anularea calităţii sale de membru al Baroului.
II. In anul 1985, reclamantul a devenit membru al Baroului New York şi a practicat avocatura acolo
până în anul 1991.
12.
In august 1990, reclamantul a solicitat Baroului Bucureşti înscrierea sa ca
avocat. La data de 5 noiembrie 1990, preşedintele Uniunii Avocaţilor din
România (UAR) i-a trimis
următorul răspuns:
„Până la adoptarea unei noi legi a
avocaţilor, putem doar să dispunem anularea deciziei de radiere din Baroul
Constanţa, redevenind astfel avocat în acest barou, dar în situaţia de
incompatibil până la repatrierea dumneavoastră. ...Deocamdată, legea actuală nu
permite să fiţi membru a două barouri, indiferent că unul din barouri este în
ţară sau străinătate."
13.
Preşedintele UAR şi-a confirmat poziţia cu ocazia întâlnirilor ulterioare pe
care le-a avut cu reclamantul în martie 1991.
14.
In martie 1991, după ce şi-a redobândit cetăţenia română, reclamantul s-a
întors să locuiască în România. La data de 12 aprilie 1991, acesta a solicitat
Baroului Constanţa anularea deciziei din 1981, în temeiul faptului că nu
solicitase niciodată anularea calităţii sale de membru în Barou. Totodată, a
solicitat repunerea sa în drepturi ca avocat şi eliminarea numelui său de pe
lista avocaţilor care nu au dreptul de a exercita profesia datorită faptului că
era membru al altui barou.
15.
La data de 8 mai 1991, Baroul Constanţa a anulat
decizia adoptată în 1981 cu privire la radierea reclamantului din Barou, dar a
dispus reînscrierea acestuia în tabelul avocaţilor incompatibili, reclamantul
fiind în continuare membru al altui barou.
16.
Incepând din anul 1991, reclamantul a oferit
consultanţă în materia investiţiilor mai multor clienţi, societăţi
multinaţionale care investeau în România.
17.
In anul 1994, acesta a înfiinţat o societate comercială, Petru Buzescu -
S.R.L., ulterior redenumită Buzescu & Co S.R.L., la care era asociat unic
şi al cărui principal domeniu de activitate era consultanţa de afaceri şi
management.
18.
La data de 19 mai 1996, Baroul Constanţa a hotărât ridicarea stării de
incompatibilitate a reclamantului şi reînscrierea sa în tabloul avocaţilor
pledanţi începând cu data de 10 mai 1996.
19.
Din mai 1996 până în octombrie 1999, având în vedere că fusese reînscris în
Baroul Constanţa, reclamantul a plătit taxa lunară la Barou şi taxele UAR care
s-au ridicat la suma de 1.983.000 lei (aproximativ 225 euro, potrivit ratei
medii de schimb pentru perioada respectivă).
B. Anularea deciziei de reprimire a
reclamantului în profesie
20.
La data de 14 mai 1996, în conformitate cu Legea pentru organizarea şi
exercitarea profesiei de avocat (Legea nr. 51/1995) şi Statutul profesiei de
avocat, reclamantul a adresat
o cerere Baroului Bucureşti, solicitând transferul de la Baroul Constanţa. Nu a
primit nici un răspuns.
21.
La data de 27 iunie 1996, UAR a hotărât că, în conformitate cu art. 5 alin. 3
lit. j) din Decretul-lege nr. 90/1990 privind unele măsuri pentru organizarea
şi exercitarea avocaturii în România, repunerea în drepturi a reclamantului
intră în sfera sa de competenţă şi nu în cea a Baroului. Astfel, UAR a
constatat că Baroul Constanţa a acţionat ultra vires în luarea deciziei din data de 8 mai 1991. Mai mult, a declarat că
decizia Baroului Constanţa din data de 19 mai 1996 prin care s-a anulat
interdicţia exercitării profesiei de către reclamant a fost nelegală, având în
vedere faptul că s-a bazat pe o decizie nelegală din 1991.
22.
Aparent, Decizia UAR din data de 27 iunie 1996 nu a fost comunicată nici
reclamantului, nici Baroului Constanţa. Decizia nu a fost comunicată
reclamantului până în data de 10 februarie 1998, când acesta a fost implicat în
alte proceduri în faţa Curţii de Apel Bucureşti.
23.
La data de 3 septembrie 1996, în urma unei comunicări din partea Ambasadei
Statelor Unite ale Americii, G.D., şeful unui departament din Ministerul Român
al Afacerilor Externe, a trimis o adresă preşedintelui UAR, în care a arătat că
reînscrierea reclamantului în Barou în anul 1991 a fost un act de reparare, că
acesta era consilier juridic pentru România pentru mai multe companii
importante din Statele Unite, menţionate în adresă, şi că ar trebui luate în
considerare modalităţile cele mai eficiente de soluţionare a cazului, în
interesul bunelor relaţii dintre cele două ţări.
24.
La data de 27 noiembrie 1996, neprimind nici un răspuns la cererea sa de
transfer, reclamantul a formulat o nouă cerere către Baroul Bucureşti de a fi
transferat de la Baroul Constanţa.
25.
Neprimind nici un răspuns, în data de 18 martie 1997, reclamantul a sesizat
Tribunalul Bucureşti, în baza Legii contenciosului administrativ (Legea nr.
29/1990), cu o cerere prin care a solicitat instanţei să îi recunoască dreptul
de a se transfera de la Baroul Constanţa la Baroul Bucureşti, să îl oblige pe
acesta din urmă să-i admită cererea de transfer şi să pronunţe o hotărâre care
să îl autorizeze să exercite profesia de avocat la o firmă privată de
avocatură.
26.
Ca urmare a cererii Baroului Bucureşti de declinare a competenţei, Tribunalul
Bucureşti şi-a declinat competenţa în favoarea Curţii de Apel Bucureşti.
27.
Pe durata desfăşurării procedurilor şi după mai multe termene de judecată,
Baroul Bucureşti l-a invitat pe reclamant să participe la o întrunire
organizată de Consiliul Baroului în data de 15 mai 1997. Cu ocazia acestei
întâlniri, reclamantul a fost informat că Baroul Bucureşti este dispus să
analizeze solicitarea sa de transfer, cu condiţia să îşi clarifice statutul la
UAR. I s-a spus apoi că UAR a anulat decizia de reprimire a sa în profesie ca
membru al Baroului Constanţa. Reclamantul a solicitat Baroului Bucureşti să îl
notifice în scris cu privire la poziţia sa în ceea ce priveşte solicitarea de
transfer. La data de 4 iunie 1997, Baroul Bucureşti a trimis reclamantului o
scrisoare prin care şi-a afirmat poziţia pe care o exprimase verbal în data de
15 mai 1997 şi l-a informat cu privire la Decizia UAR
din data de 27 iunie 1996.
C. Cererile depuse de reclamant
la UAR
28.
La sugestia decanului Baroului Bucureşti, în data de 9 iunie 1997 reclamantul a
solicitat UAR „să clarifice şi să soluţioneze" situaţia sa şi să îl
avizeze cu privire la maniera în care i se putea soluţiona cererea.
29.
In iulie 1997, reclamantul a solicitat Curţii de Apel introducerea UAR, ca
pârât, în procesul intentat Baroului Bucureşti. El a subliniat că va solicita
obligarea UAR să facă publică Decizia din 27 iunie 1996. După mai multe termene
de judecată, la data de 10 februarie 1998, UAR a prezentat instanţei o copie a
Deciziei din data de 27 iunie 1996.
30.
La data de 18 februarie 1998, reclamantul a adresat o cerere UAR, prin care a
solicitat anularea acelei decizii şi confirmarea
statutului său de avocat şi membru al Baroului Constanţa, ca o reparaţie pentru
un abuz comis în timpul regimului comunist. Totodată, reclamantul a făcut
referire la scrisoarea sa din 9 iunie 1997 către UAR, arătând că nu a primit
nici un răspuns la solicitarea sa ca UAR să ia deciziile necesare pentru
clarificarea situaţiei sale.
31.
La data de 14 martie 1998, UAR şi-a confirmat Decizia din 27 iunie 1996,
arătând, inter alia, că „se
constată, de asemenea, frauda săvârşită de petent, care a exercitat în tot
acest timp profesia de avocat fără autorizaţie legală". Reclamantului nu i
s-a oferit nici o informaţie cu privire la maniera în care se putea clarifica
statutul său pentru a putea exercita profesia de avocat înregistrat legal.
Declaraţii similare privind presupusa fraudă comisă de reclamant au fost făcute
de UAR în cursul procedurilor desfăşurate în faţa Curţii de Apel.
D. Proceduri iniţiate de
reclamant în faţa Curţii de Apel Bucureşti împotriva Deciziei UAR din data de
27 iunie 1996
32. La data de 30 martie 1998, reclamantul a chemat în judecată UAR
în faţa Curţii de Apel Bucureşti, solicitând anularea Deciziei din data de 27
iunie 1996. In cererea sa, el a arătat că: în urma intrării în vigoare a Legii
pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat (Legea nr. 51/1995), UAR
nu avea competenţa de a anula decizia Baroului Constanţa din 1991; că, în baza
art. 5 din Legea nr. 29/1990, Decizia acesteia din 27 iunie 1996 era lovită de
nulitate, fiind emisă ulterior perioadei menţionate în prevederea respectivă şi
având în vedere faptul că numai instanţele erau competente să anuleze, în 1996,
o decizie adoptată în 1991; şi că, în ceea ce priveşte fondul cererii sale,
asupra căruia instanţa a fost solicitată în mod expres să se pronunţe, în
absenţa unor reglementări specifice care să indice remediul împotriva unei
decizii administrative nelegale prin care a fost exclus de pe lista avocaţilor
din barou, acesta a acţionat cu bună-credinţă, în conformitate cu principiile
dreptului administrativ, atunci când a depus cererea la Baroul Constanţa în
anul 1991. Reclamantul a arătat că cererea administrativă pe care a adresat-o
UAR la 18 februarie 1998 nu a reprezentat un remediu. Cauza respectivă a fost
conexată la acţiunea împotriva Baroului Bucureşti.
33.
La data de 30 iunie 1998, la o şedinţă de judecată în faţa Curţii de Apel,
reclamantul a arătat că Decizia din data de 30 octombrie 1981 a fost nelegală,
având în vedere că el nu solicitase anularea înscrierii sale ca avocat şi, în
consecinţă, Baroul Constanţa era îndreptăţit să adopte Decizia din data de 8
mai 1991 pentru repararea abuzului comis în anul 1981.
Reclamantul a formulat mai multe
întrebări către UAR. UAR a răspuns la întrebarea privind nelegalitatea cererii
de anulare a Deciziei din 1981, depusă de reclamant în 1991 la Baroul
Constanţa: a considerat că reclamantul putea formula o astfel de cerere la
Barou, însă competenţa exclusivă de a lua o astfel de decizie aparţinea UAR.
UAR a admis că Decizia sa din data de 27 iunie 1996 s-a întemeiat pe art. 5
alin. 3 lit. j) din Decretul-lege nr. 90/1990. In ceea ce priveşte taxele
lunare la Barou şi UAR plătite de reclamant, UAR a replicat că acestea au fost
nesemnificative şi că, în conformitate cu Adresa din 3 septembrie 1996 a
Ministerului Afacerilor Externe, reclamantul a prestat servicii juridice pentru
multe societăţi, dar nu a înfiinţat un birou în acest scop, nici nu a plătit
taxa de 10% la fondul asigurărilor sociale al avocaţilor, săvârşind astfel o
fraudă şi exercitând în mod ilegal profesia de avocat.
La acelaşi termen, reclamantul,
care bănuia că Decizia din data de 27 iunie 1996 fusese redactată la o dată
ulterioară, în speţă pe durata procedurilor desfăşurate în faţa Curţii de Apel,
a solicitat şi prezentarea, în original, a Registrului
de decizii al UAR.
34.
La data de 7 iunie 1998, instanţa a admis cererea reclamantului. Cu toate
acestea, în data de 15 septembrie 1998 a desfiinţat Hotărârea din 7 iunie 1998
şi a hotărât că UAR nu
trebuie să prezinte Registrul original. Instanţa a afirmat că, în absenţa unei
plângeri penale pentru fals, formulată de reclamant împotriva UAR, se consideră
că decizia care poartă data de 27 iunie 1996 a fost într-adevăr emisă la acea
dată. Noua poziţie a instanţei s-a datorat, în principal, prezentării de către
UAR a două fotocopii, una a unui extras nedatat de procesul-verbal încheiat la
întrunirea din 27 iunie 1996, care descrie procedura care a condus la decizia
în chestiune, iar cealaltă a unei alte pagini a acestui proces-verbal, fără
nici o legătură cu cauza reclamantului. Ambele pagini purtau ştampila UAR şi
semnătura secretarului acesteia, cu menţiunea „copie certificată". Nu
rezultă clar din aceste documente câte pagini are respectivul proces-verbal,
cine l-a semnat sau cine a votat la respectiva
întrunire.
35.
Reclamantul a obiectat oficial faţă de respectiva hotărâre, insistând că nu a
fost intenţia sa să prelungească procedura prin formularea unei plângeri penale
şi că Registrul ar putea fi prezentat cu uşurinţă, luând în considerare faptul
că sediul UAR este în aceeaşi clădire cu cel al instanţei. Obiecţia
reclamantului a fost respinsă.
36. La data de 27 octombrie 1998,
la una dintre şedinţele de judecată în faţa Curţii de Apel, reclamantul a
răspuns la întrebările formulate de UAR. Acesta a afirmat că nu a prestat
servicii juridice de la întoarcerea sa în România, nu a profesat ca avocat cu
sediu profesional şi că, în consecinţă, nu a achitat taxa de 10% din venit
impusă de Legea nr. 51/1995.
37.
La data de 6 aprilie 1999, Curtea de Apel Bucureşti a
respins cererea reclamantului, statuând că, în baza Decretului-lege nr.
90/1990, Baroul Constanţa a acţionat ultra vires în luarea Deciziei din data de 8 mai 1991 şi că, în baza art. 130
din Statutul profesiei de avocat (Statutul) emis de UAR
în anul 1995, aceasta era competentă să anuleze
deciziile barourilor locale pe temei de nelegalitate. Cu privire la faptul că
în anul 1991 reclamantul a formulat o cerere la Baroul Constanţa,
considerându-se îndreptăţit să fie repus în drepturi ca avocat de către organul
care îi anulase ilegal calitatea de membru al Baroului în anul 1981, Curtea a
reţinut că decizia din anul 1981 fusese adoptată la cererea reclamantului.
E. Procedura în faţa Curţii
Supreme de Justiţie privind Decizia UAR din data de 27 iunie 1996
38.
Reclamantul a atacat cu recurs hotărârea Curţii de Apel Bucureşti la Curtea
Supremă de Justiţie, arătând că instanţa nu a luat în considerare toate
argumentele şi probele prezentate. In consecinţă, în motivele ele recurs acesta
a susţinut că instanţa a reţinut în mod greşit că reclamantul era în culpă
pentru că nu a depus cererea de reînscriere ca avocat la organul competent, în
anul 1991, având în vedere că reclamantul solicitase acest lucru în anul 1991,
în conformitate cu Legea nr. 29/1990, organului care luase decizia
administrativă nelegală şi motivată politic din 8 mai 1981, deşi el nu
solicitase înlăturarea sa din tabelul avocaţilor Baroului. Considerând că nu ar
fi trebuit să solicite readmiterea în profesie, fiindcă fusese exclus din Barou
printr-o decizie fără temei legal, reclamantul a depus cererea la organul
emitent, respectiv Baroul Constanţa, având în vedere că nu exista nici o
prevedere privind proceduri specifice care să remedieze efectele unor astfel de
decizii administrative nelegale. Totodată, reclamantul a susţinut că, în
temeiul Legii pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat (Legea nr.
51/1995), care a abrogat Decretul-lege nr. 90/1990, în anul 1996 UAR nu mai
avea competenţa să anuleze deciziile Baroului şi că art. 130 din Statut nu ar
fi putut completa legea respectivă. Reclamantul a subliniat că Decizia UAR din
27 iunie 1996 fusese nelegală deoarece acţiunea UAR fusese prescrisă în anul
1996, în conformitate cu Legea nr. 29/1990 şi datorită faptului că temeiul legal al deciziei, respectiv Decretul-lege nr. 90/1990, fusese
abrogat prin Legea nr. 51/1995.
In motivele de recurs, precum şi
în concluziile scrise adresate Curţii Supreme de Justiţie, reclamantul a
adăugat că, potrivit actelor de la dosar, UAR avusese cunoştinţă din anul 1992
despre faptul că el fusese înscris ca avocat în Baroul Constanţa în anul 1991
si că, în conformitate cu art. 5 alin. 3 lit. d) din Decretul-lege nr. 90/1990,
UAR avusese la momentul respectiv nu numai competenţa, ci şi obligaţia să verifice
şi eventual să anuleze Decizia din 8 mai 1991 a Baroului Constanţa. Reclamantul
a făcut referire la răspunsul UAR la interogatoriul din data de 30 iunie 1998
şi a concluzionat că, presupunând chiar că UAR ar fi trebuit sa fie consultată
în anul 1991 de Baroul Constanţa privind reînscrierea sa ca avocat,
reclamantului nu i se poate imputa faptul că a depus cererea la Barou şi nici
faptul că Baroul sau UAR nu a urmat procedura corectă. Reclamantul a solicitat
instanţei să hotărască dacă era normal în aceste circumstanţe ca el să nu îşi
poată exercita profesia în România şi a cerut anularea Deciziei UAR din data de
27 iunie 1996 şi aprobarea transferului său la Baroul Bucureşti.
39. Printr-o hotărâre definitivă din 28 ianuarie 2000, Curtea Supremă
de Justiţie a respins recursul reclamantului. A statuat că în 1991,
Decretul-lege nr. 90/1990 a acordat Consiliului UAR competenţa exclusivă de
soluţionare a cererilor de admitere sau readmitere a avocaţilor în barou şi că
prevederile art. 58 lit. g) şi i) din Legea nr. 51/1995 trebuie interpretate ca
menţinând aceste prerogative.
In baza art. 130 din Statut,
instanţa a respins susţinerea reclamantului potrivit căreia Legea nr. 51/1995 a
desfiinţat competenţa UAR de anulare a deciziilor Baroului, în baza Decretului-lege
nr. 90/1990, admiţând totuşi că în textul acestei legi o astfel de competenţă
nu fusese menţinută în mod expres. Cu privire la perioada în care UAR avusese
dreptul de a anula înregistrarea reclamantului în Baroul Constanţa în 1991,
Curtea Supremă de Justiţie a susţinut că, având în vedere necompetenţa
organului emitent, anularea ar fi putut fi hotărâtă oricând. In final, Curtea
Supremă de Justiţie a arătat că anularea înregistrării reclamantului în Baroul
Constanţa pe temeiul nelegalităţii nu l-a privat de dreptul de a solicita
autorităţii competente să soluţioneze cererea sa de a fi reînscris în Barou.
F. Fapte ulterioare depunerii
cererii la Curte
40.
La data de 30 mai 2001, reclamantul a formulat o cerere către Baroul Bucureşti
pentru înscrierea ca avocat înregistrat într-un barou din străinătate, dar până
în prezent nu a primit nici un răspuns în pofida faptului că, după spusele
sale, Baroul Bucureşti a aprobat între timp înregistrarea a mai mult de 10
avocaţi străini.
41.
La data de 14 februarie 2004, Consiliul UAR a examinat
Cererea reclamantului din 12 aprilie 1991 adresată Baroului Constanţa, Decizia
acestuia din data de 8 mai 1991 şi Decizia UAR din data de 27 iunie 1996, prin
care s-a anulat înscrierea reclamantului în Baroul Constanţa. Consiliul UAR a
hotărât să îşi revoce Decizia din 27 iunie 1996, să restabilească statutul
anterior al reclamantului ca avocat cu drept de exercitare a profesiei şi să
notifice această nouă decizie reclamantului şi Baroului Constanţa.
42. La data de 23 februarie 2004, Consiliul
Baroului Bucureşti a luat act de cererea de transfer al reclamantului la Baroul
Bucureşti, a dispus înscrierea acestuia în tabloul de avocaţi al respectivului
barou şi a hotărât să comunice respectiva decizie reclamantului şi Baroului
Constanţa.
43.
într-o scrisoare din data de 26 mai 2004, reclamantul a declarat că la data de
23 aprilie 2004 UAR i-a comunicat Decizia sa din 14 februarie 2004 şi că până
la data respectivă nu primise nici o notificare oficială din partea Baroului Bucureşti
cu privire la Decizia sa din 23 februarie 2004.
II. Dreptul
şi practica interne pertinente
44. Prevederile relevante din Codul civil român au următorul conţinut:
Art. 1171
„Actul autentic este acela care
s-a făcut cu solemnităţile cerute de lege, de un funcţionar public, care are
drept de a funcţiona în locul unde actul s-a făcut."
Art. 1173
„Actul autentic are deplină
credinţă în privirea oricărei persoane despre dispoziţiile şi convenţiile ce
constată. Executarea actului autentic, ..., va fi suspendată prin punerea în
acuzaţie, când se intentează o acţiune criminală în contra pretinsului autor al
actului. Iar când în cursul unei instanţe civile actul se atacă de fals,
tribunalele pot, după împrejurări, a suspenda provizoriu executarea actului."
45. Prevederile pertinente ale Legii contenciosului administrativ
(Legea nr. 29/1990) au următorul conţinut:
Art. 5
„... introducerea cererii la
tribunal nu se va putea face mai târziu de un an de la data comunicării actului
administrativ a cărui anulare se cere."
Art. 11
„... In cazul admiterii cererii,
instanţa va hotărî şi asupra daunelor materiale si morale cerute."
Art. 12
„In cazul în care cel vătămat a
cerut anularea actului administrativ, fără a cere în acelaşi timp şi
despăgubiri, întinderea pagubei nefiindu-i cunoscută la data judecării acţiunii
de anulare, termenul de prescripţie pentru cererea de despăgubiri curge de la
data la care a cunoscut sau ar fi trebuit să cunoască întinderea pagubei."
46.
Art. 5 alin. 3 din Decretul-lege nr. 90/1990 privind
unele măsuri pentru organizarea şi exercitarea avocaturii în România prevedea:
„Consiliul uniunii ... are
următoarele atribuţii: ...
d) analizează deciziile comisiei
permanente a uniunii şi ale consiliilor barourilor şi, dacă constată că acestea
nu sunt legale, le anulează; ...
j) soluţionează cererile privind
primirea sau reprimirea în avocatură, transferarea şi detaşarea avocaţilor
dintr-un barou în altul; ...".
47. La data de 9 iunie 1995 a intrat în vigoare Legea pentru organizarea
si exercitarea profesiei de avocat (Legea nr. 51/1995), care a abrogat Decretul-lege nr. 90/1990. Prevederile relevante ale
acesteia au următorul conţinut:
Art. 20
„Baroul are obligaţia să
întocmească anual tabloul avocaţilor definitivi şi stagiari în ordine
alfabetică, cu menţionarea numelui, prenumelui, titlului ştiinţific, datei
înscrierii în barou, sediului profesional, formei de exercitare a profesiei şi
a instanţelor la care au dreptul să pună concluzii...
Prin grija baroului, tabloul anual
al avocaţilor şi modificările intervenite sunt comunicate instanţelor
judecătoreşti, organelor de urmărire penală şi autorităţilor administrative ale
judeţului sau municipiului Bucureşti, precum şi Uniunii Avocaţilor din
România."
Art. 48 alin. 2
„Consiliul baroului are
următoarele competenţe:...
c) întocmeşte, modifică şi dă
publicităţii tabloul anual al avocaţilor, comunicându-l celor în drept împreună
cu modificările intervenite în cursul anului; ...
h) ia act de cererile de transfer
sau de detaşare în cadrul baroului;
i) verifică
îndeplinirea condiţiilor prevăzute în prezenta lege şi în statut cu privire la
formele de exercitare a profesiei, organizează şi ţine evidenţa
acestora;".
Art. 58
„Consiliul uniunii se întruneşte
trimestrial şi ... are următoarele atribuţii: ...
b)
dezbate, adoptă şi modifică statutul profesiei; ...
g) aprobă primirea în profesia de
avocat în toate cazurile prevăzute de lege; ...
i) soluţionează contestaţiile
împotriva deciziilor consiliilor barourilor prin care s-au respins cererile de
transfer şi de detaşare."
48.
La data de 6 martie 2001, Legea nr. 51/1995 a fost republicată în urma
modificării, acordând următoarele competenţe Consiliului UAR în noul art. 63
lit. i):
„Consiliul uniunii ... are
următoarele atribuţii: ...
i) anulează hotărârile barourilor pentru nelegalitate;".
49.
Art. 130 din Statutul profesiei de avocat, adoptat de UAR şi publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 17
octombrie 1995, prevede:
„Hotărârile adoptate de adunarea
generală sau de consiliul baroului pot fi anulate de Consiliul Uniunii
Avocaţilor din România numai pentru motive de nelegalitate sau de încălcare a
prevederilor statutului, cu respectarea autonomiei baroului. Deciziile emise de decan pot fi atacate la consiliul baroului."
50. La data de 12 martie 1997, printr-o
hotărâre definitivă (nr. 450), Curtea Supremă de Justiţie a statuat, în cadrul
procedurilor dintre un particular şi UAR, că aceasta din urmă este o autoritate
administrativă, având o structură şi atribuţii prevăzute de lege, şi că Legea
contenciosului administrativ (Legea nr. 29/1990) se aplică deciziilor sale.
La data de 18 februarie 2003,
printr-o hotărâre definitivă (nr. 658), Curtea Supremă de Justiţie a decis că
UAR este o autoritate administrativă care execută acte administrative, că are o
structură şi atribuţii stabilite prin lege şi îndeplineşte un rol de serviciu
public.
La data de 4 martie 2003, printr-o
hotărâre definitivă (nr. 866) pronunţată în cadrul procedurilor declanşate
împotriva UAR privind dreptul de a fi admis în profesia de avocat fără examen,
Curtea Supremă de Justiţie a decis că „era incontestabil că decizia [UAR era]
un act administrativ emis de o autoritate publică" şi că Legea nr. 29/1990
era aplicabilă în cauză.
51.
La data de 30 ianuarie 2003, printr-o hotărâre
definitivă (nr. 327), Curtea Supremă de Justiţie a desfiinţat o hotărâre a unei
curţi de apel pe motiv că, inter alia, a desfiinţat nemotivat o hotărâre anterioară privind admiterea
probelor.
IN DREPT
I. Pretinse
încălcări ale art. 6 alin. 1 din Convenţie
52. Reclamantul s-a plâns că Decizia UAR din data de 27 iunie 1996,
prin care s-a anulat înscrierea sa în Baroul Constanţa, şi procedurile
administrative ulterioare prin care acea decizie a fost menţinută au încălcat art.
6 alin. 1 din Convenţie privind dreptul la un proces echitabil. El s-a plâns de
faptul că decizia UAR a fost adoptată în absenţa unei audieri şi nu i-a fost
comunicată şi că, în procedurile ulterioare, instanţele nu au reuşit să
soluţioneze întregul litigiu, să analizeze principalele argumente ale
reclamantului sau să dispună prezentarea Registrului original de decizii al
UAR, încălcând art. 6 alin. 1 din Convenţie, care, în partea relevantă,
prevede:
„Orice persoană are dreptul la
judecarea în mod echitabil, în mod public şi într-un termen rezonabil a cauzei
sale de către o instanţă ... care va hotărî asupra încălcării drepturilor şi
obligaţiilor sale cu caracter civil ..."
A. Argumentele
părţilor
1. Reclamantul
53.
Reclamantul a susţinut că Decizia UAR din data de 27 iunie 1996 a fost adoptată
fără a i se comunica existenţa acestor proceduri la vremea respectivă şi în
absenţa unei audieri, contrar prevederilor Statutului şi ale art. 6 alin. 1 din
Convenţie. In schimb, decizia nu i-a fost comunicată până în februarie 1998.
54.
Reclamantul a susţinut că viciile procedurii de
adoptare a Deciziei UAR din data de 27 iunie 1996 nu au fost remediate în
procedurile judiciare subsecvente. Reclamantul a argumentat că instanţele nu
s-au pronunţat cu privire la fondul cauzei sale, în pofida faptului că acesta
şi-a prezentat în mod constant argumentele. Reclamantul a cerut UAR şi,
ulterior, instanţelor să se pronunţe nu numai cu privire la anularea deciziei
UAR, ci şi asupra reînscrierii sale ca membru al Baroului, luând în considerare
faptul că excluderea sa în anul 1981 a reprezentat un abuz comis sub regimul
comunist, asupra faptului că UAR nu i-a comunicat Decizia din data de 27 iunie
1996 şi asupra aplicabilităţii Legii contenciosului administrativ (Legea nr. 29/1990)
în cauza sa. S-a susţinut că, potrivit legii respective, dreptul UAR de a emite
decizia respectivă era prescris, Baroul Constanţa fiind competent, în anul
1991, să-şi anuleze propria decizie din anul 1981. El a susţinut că a acţionat
cu bună-credinţă şi s-a bazat pe Legea nr. 29/1990 când a formulat cererea, în
anul 1991, către Baroul Constanţa, şi nu către UAR, pentru anularea hotărârii
acestuia din anul 1981, care l-a exclus de pe lista Baroului, şi că UAR însăşi
a recunoscut, în răspunsul la interogatoriul reclamantului din 30 martie 1998,
că acesta avea dreptul să depună o astfel de cerere la Barou.
55.
Cu privire la refuzul curţii de apel de a dispune prezentarea Registrului
original de decizii al UAR, reclamantul a arătat în continuare că instanţa ar
fi putut dispune prezentarea Registrului original în cadrul procedurilor
administrative, în loc să propună alternativa iniţierii unei proceduri penale
pentru fals, care ar fi întârziat soluţionarea plângerilor administrative.
Reclamantul a subliniat că instanţa şi-a revocat hotărârea anterioară cu
privire la prezentarea originalului după ce UAR a prezentat câteva fotocopii
ale procesului-verba[ care a stat la baza Deciziei din data de 27 iunie 1996.
Intemeindu-se pe Cauza Timurtaş împotriva Turciei, reclamantul a afirmat că
aceste fotocopii, purtând o semnătură indescifrabilă, i-au întărit îndoielile
cu privire la autenticitatea Deciziei UAR din data de 27 iunie 1996.
2. Guvernul
56.
Guvernul a susţinut că intervenţia prealabilă a organismelor profesionale,
precum UAR, este conformă cu prevederile art. 6 alin. 1 din Convenţie în măsura
în care reclamantul a avut acces la o instanţă care oferea toate garanţiile
pentru un proces echitabil. Admiţând faptul că procedura care a condus la
adoptarea Deciziei UAR din data de 27 iunie 1996 nu a respectat cerinţele art.
6 alin. 1 din Convenţie, Guvernul a argumentat că aceste deficienţe au fost
remediate ulterior de instanţe.
57.
Cu privire la afirmaţia că instanţele nu s-au pronunţat asupra unor aspecte din
dosar, Guvernul a remarcat că acestea s-au pronunţat de fapt cu privire la
toate aspectele acestuia. A arătat, în plus, că, exceptând anularea Deciziei
UAR din 27 iunie 1996 şi admiterea cererii reclamantului privind transferul la
Baroul Bucureşti, celelalte chestiuni ridicate de reclamant au fost doar simple
argumente asupra cărora instanţele nu erau obligate să se pronunţe în detaliu.
58.
Cu privire la refuzul curţii de apel de a dispune prezentarea Registrului
original de decizii al UAR, Guvernul a atras atenţia asupra marjei de apreciere
a instanţelor în administrarea probelor şi a menţionat că curtea de apel a
revenit asupra deciziei privind examinarea Registrului de decizii după ce UAR a
prezentat procesul-verbal integral al reuniunii din 27 iunie 1996. Acest
proces-verbal al adunării UAR purta semnăturile tuturor membrilor care au
participat la adunare şi trebuia considerat un act autentic în sensul art. 1171
din Codul civil român. Această calificare a implicat aplicarea prevederilor
art. 1173 şi 1174 din acest cod, având drept consecinţă faptul că o astfel de
hotărâre a beneficiat de prezumţia de autenticitate ce putea fi răsturnată prin
formularea unei plângeri penale pentru fals. Guvernul a adăugat că reclamantul
a fost informat de curtea de apel cu privire la posibilitatea contestării
autenticităţii Deciziei UAR din 27 iunie 1996 prin
formularea unei astfel de plângeri penale, pe care acesta nu a depus-o.
B. Aprecierea Curţii
59.
Curtea va proceda la examinarea fiecărui capăt de cerere formulat de reclamant,
înainte de a ajunge la o concluzie finală bazată pe analiza generală a
acestora.
1. Decizia UAR din data de 27
iunie 1996
60. Curtea reiterează faptul că art. 6 alin. 1 din Convenţie nu obligă
statele părţi să supună litigiile asupra drepturilor şi obligaţiilor cu
caracter civil unei proceduri care să respecte integral, în toate etapele,
cerinţele art. 6. Intervenţia iniţială a organismelor administrative sau
profesionale, care au sau nu prerogative judiciare, care nu îndeplinesc toate
cerinţele, poate fi justificată dacă aceste organisme se supun controlului
ulterior al unui organ judiciar cu competenţă deplină, care garantează
drepturile prevăzute de art. 6 alin. 1 din Convenţie (a se vedea Le Compte, Van
Leuven şi De Meyere împotriva Belgiei, Hotărârea din 23 iunie 1986, Seria A nr.
43, pag. 23, paragraful 51, şi Albert şi Le Compte împotriva Belgiei, Hotărârea
din 10 februarie 1983, Seria A nr. 58, pag. 16, paragraful 29).
61. Curtea observă, mai întâi, că Statutul nu prevede nici o procedură
specifică pentru anularea, de către UAR, a înscrierii unui avocat în Barou. Cu
toate acestea, observă că părţile sunt de acord că procedura care a condus la
adoptarea de către UAR a Deciziei din data de 27 iunie 1996 nu a respectat
cerinţele art. 6 alin. 1 din Convenţie, Guvernul argumentând că aceste
deficienţe au fost remediate ulterior de instanţe.
62.
Curtea observă în continuare că, în cauza de faţă, contrar hotărârii pronunţate
în Cauza Albert şi Le Compte menţionată mai sus, chestiunea asupra căreia UAR
s-a pronunţat în data de 27 iunie 1996 a fost supusă ulterior controlului
judiciar sub toate aspectele. Acele proceduri au fost publice şi au oferit
reclamantului, prin intermediul declaraţiilor orale şi concluziilor scrise,
posibilitatea să îşi susţină punctele de vedere. In ceea ce priveşte plângerea
reclamantului privind amânarea notificării Deciziei UAR din 27 iunie 1996 până
în februarie 1998, Curtea observă că reclamantul nu a suferit un prejudiciu
iremediabil, având în vedere că în martie 1998 putea încă să atace în instanţă
respectiva decizie, excepţia prescripţiei nefiind ridicată nici de UAR, nici de
instanţe.
2. Nesolutionarea
de către instanţele naţionale a unei părţi a obiectului cauzei
63.
Curtea reiterează faptul că efectul art. 6 alin. 1 din Convenţie este, inter alia, să acorde unui
„tribunal" atribuţia de a efectua o examinare corespunzătoare a
afirmaţiilor, motivelor şi probelor, fără a prejudicia evaluarea sau relevanţa
acestora pentru hotărârea luată, având în vedere că nu este în competenţa
Curţii să examineze dacă motivele sunt întrunite în mod corespunzător. Cu toate
acestea, deşi art. 6 alin. 1 din Convenţie obligă instanţele să îşi motiveze
hotărârile, nu poate fi interpretat în sensul impunerii unui răspuns detaliat
pentru fiecare argument (a se vedea Hotărârea Van de
Hurk împotriva Olandei din 19 aprilie 1994, Seria A nr. 288, pag. 20,
paragrafele 59 si 61; Decizia Burg împotriva Franţei,
Cererea nr. 34.763/02, CEDO 2003-II). Intinderea obligaţiei de a motiva poate
varia în funcţie de natura hotărârii şi trebuie stabilită în lumina
circumstanţelor cauzei (a se vedea hotărârile Ruiz
Torija împotriva Spaniei, şi Hiro
Balani împotriva Spaniei, din 9 decembrie 1994, Seria
 nr. 303-A şi B, pag. 12, paragraful 29 şi, respectiv, pag. 29-30, paragraful
27).
64.
Curtea observă că reclamantul a solicitat instanţelor anularea Deciziei UAR din
data de 27 iunie 1996, motivând că, în temeiul Legii nr. 51/1995, UAR nu mai
avea competenţa în anul 1996 să anuleze înscrierea sa în Baroul Constanţa în
anul 1991; că, în baza Legii nr. 29/1990, dreptul UAR de a lua această decizie
era prescris, anularea în anul 1996 a unei decizii luate în anul 1991 fiind de
competenţa instanţelor; şi că, în ceea ce priveşte fondul cauzei, a cărei
examinare a fost cerută în mod expres instanţelor, reclamantul a acţionat cu
bună-credinţă atunci când a formulat o cerere la baroul menţionat pentru
anularea deciziei nelegale a
acestuia din anul 1981 şi nu putea fi învinovăţit pentru faptul că Baroul nu a
înaintat cererea către UAR sau pentru faptul că UAR nu a verificat validitatea
deciziei Baroului. Reclamantul a arătat totodată că cererea administrativă pe
care a adresat-o la 18 februarie 1998 către UAR nu a reprezentat un remediu.
65.
Curtea remarcă faptul că atât curtea de apel, cât şi Curtea Supremă de Justiţie
au respins cererea reclamantului, motivând că în anul 1991 UAR, în conformitate
cu Decretul-lege nr. 90/1990, era singurul organ competent să decidă
readmiterea în Barou; că reclamantul nu putea pretinde că nu avea cunoştinţă de
aceste prevederi; că, în consecinţă, readmiterea lui în Baroul Constanţa în
anul 1991 era în mod evident nulă; şi că dreptul de a o anula în 1996 nu era
prescris, anularea putând fi hotărâtă oricând. In baza Statutului, instanţele
au respins afirmaţia reclamantului că Legea nr. 51/1995
nu a mai acordat UAR competenţa de a anula deciziile
Baroului.
66.
Curtea reţine însă că instanţele naţionale şi-au întemeiat hotărârile, în ceea
ce priveşte competenţa UAR de a anula decizia Baroului Constanţa din anul 1991,
pe art. 58 lit. g) şi i) din Legea nr. 51/1995 coroborat cu art. 130 din
Statut, acesta din urmă fiind adoptat de însăşi UAR în anul 1995. Cu toate
acestea, se pare că abia la 6 martie 2001, în urma modificării şi republicării
Legii nr. 51/1995, o astfel de atribuţie a fost din nou prevăzută expres de
art. 63 lit. i) din Legea nr. 51/1995. Conştientă de competenţa sa limitată de
a analiza interpretarea legii naţionale de către instanţele naţionale, Curtea
constată totuşi că o astfel de modificare nu ar fi avut sens dacă între anii
1995 şi 2001 UAR ar fi avut competenţa să anuleze decizii ale Baroului pe temei
de nelegalitate, în baza prevederilor iniţiale ale legii respective.
67.
Curtea observă că, deşi instanţele au răspuns unora dintre argumentele
reclamantului, acestea nu au răspuns argumentelor principale, respectiv că
acesta a acţionat cu bună-credinţă, în conformitate cu principiile dreptului
administrativ şi cu Legea nr. 29/1990, când a depus o cerere la Baroul
Constanţa în anul 1991, în scopul anulării deciziei nelegale adoptate de acesta
în anul 1981 în împrejurările excepţionale în care părăsise ţara; şi că, în
orice caz, nu putea fi învinovăţit pentru faptul ca Baroul nu a înaintat cererea
sa către UAR sau pentru faptul că UAR nu a verificat
validitatea deciziei Baroului.
In plus, Curtea remarcă faptul că,
deşi reclamantul a depus cererea în scopul de a obţine anularea Decizei UAR din
data de 27 iunie 1996, acesta a solicitat în mod expres instanţelor să
examineze fondul cauzei şi consecinţele pe care le poate avea asupra soluţiei
date cererii sale. Reclamantul a arătat, de asemenea, că cererea administrativă
pe care a adresat-o în data de 18 februarie 1998 către UAR nu a reprezentat un
remediu care să conducă la clarificarea situaţiei sale.
3. Prezentarea Registrului original
de decizii al UAR
68.
Curtea reiterează faptul că, deşi art. 6 alin. 1 din Convenţie garantează
dreptul la un proces echitabil, acesta nu instituie nici o regulă cu privire la
admisibilitatea probelor sau la modul în care ar trebui evaluate, care
reprezintă, prin urmare, chestiuni de competenţa, în principal, a dreptului
intern şi a instanţelor naţionale (a se vedea, mutatis
mutandis, Hotărârea Schenk împotriva Elveţiei din 12 iulie 1988, Seria A nr. 140, pag. 29, paragraful 46, si
Garcia Ruiz împotriva Spaniei, Cererea nr. 30.544/96,
paragraful 28, CEDO 1999-1). Cu toate acestea, Curtea trebuie să stabilească
dacă procedurile, inclusiv modul în care au fost administrate probele, au fost
corecte, aşa cum prevede art. 6 alin. 1 din Convenţie. Corectitudinea trebuie
evaluată prin raportare la ansamblul procedurii (a se vedea Pelissier şi Sassi
împotriva Franţei, Cererea nr. 25.444/94, paragrafele 45 şi 46, CEDO 1999-11).
69.
In cauza de faţă, Curtea remarcă faptul că, prin Hotărârea din 15 septembrie
1998, curtea de apel a revocat hotărârea sa din data de 7 iunie 1998 privind
prezentarea Registrului în original şi a hotărât că UAR nu trebuia să prezinte Registrul original de decizii.
Curtea a hotărât că, de vreme ce reclamantul a refuzat să depună o plângere
penală privind pretinsa falsificare a deciziei UAR, astfel de probe nu erau
necesare în cauză, iar probele deja prezentate de UAR erau suficiente pentru a
concluziona că decizia presupus a fi fost luată în data de 27 iunie 1996 fusese
efectiv luată la data respectivă. Obiecţia reclamantului la respectiva hotărâre
a fost respinsă de instanţă.
70.
Curtea reţine că probele prezentate de UAR, care au determinat instanţa să
revină asupra hotărârii anterioare, constau în două fotocopii, una de pe un
extras din procesul-verbal al adunării din 27 iunie 1996, care descria
procedura care a condus la luarea deciziei atacate, iar cealaltă de pe o altă
pagină din acest proces-verbal, fără nici o legătură cu cauza reclamantului.
Ambele pagini purtau ştampila UAR şi semnătura secretarului acestuia, însoţită
de cuvintele „copie certificată".
71.
Curtea este de acord cu reclamantul, care se întemeiază pe Cauza Timurtaş
împotriva Turciei (Cererea nr. 23.531/94, paragraful
66, CEDO 2000-VI), că un document fotocopiat trebuie
supus unei verificări atente înainte de a fi acceptat ca o copie autentică a
unui original. Acest lucru este cu atât mai adevărat într-o cauză în care
există deja mai multe elemente, în special faptul că reclamantul nu a fost
informat cu privire la procedura care a condus la adoptarea Deciziei UAR din 27
iunie 1996 şi că decizia respectivă nu i-a fost comunicată până în februarie
1998, care pun sub semnul întrebării corectitudinea procedurii în ansamblu. Ar
trebui adăugat că fotocopiile prezentate de UAR curţii de apel şi prezentate
Curţii de către Guvern nu purtau semnăturile necesare ale membrilor Consiliului
UAR, ci reprezentau o formă simplificată a deciziei originale, semnată de
secretarul UAR, având menţionate cuvintele „copie certificată".
72.
Curtea ia notă de faptul că Guvernul a menţionat în observaţiile sale că
decizia UAR din data de 27 iunie 1996 trebuie considerată înscris oficial, în
sensul că art. 1171 din Codul civil român, având drept consecinţă faptul că o
astfel de decizie beneficiază de prezumţia de autenticitate, care poate fi
răsturnată pe calea unei plângeri penale pentru fals. Reclamantul a refuzat să
formuleze o astfel de plângere, care ar fi întârziat considerabil soluţionarea
cauzei, considerând-o irelevantă pentru rezultatul acţiunii sale.
73.
Curtea observă faptul că, potrivit interpretării dreptului procesual român, o
instanţă poate revoca, printr-o hotărâre motivată, o hotărâre anterioară
privind admiterea probelor. Cu toate acestea, în absenţa încheierilor de
şedinţă relevante ale procedurilor desfăşurate în faţa instanţelor naţionale,
după cum s-a solicitat de Curte Guvernului pârât cu prilejul comunicării cauzei
şi luând în considerare copiile prezentate de UAR în cadrul acestei proceduri,
Curtea consideră că există îndoieli considerabile privind maniera în care
curtea de apel a revocat hotărârea sa privind prezentarea Registrului original
de decizii al UAR. Totodată, Curtea consideră că formularea unei plângeri
penale pentru fals ar fi impus reclamantului o sarcină disproporţionată, având
în vedere circumstanţele cauzei.
4. Concluzie
74.
In lumina observaţiilor de mai sus şi luând în considerare procedura în
ansamblu, Curtea concluzionează că cerinţele de echitabilitate nu au fost
întrunite. In consecinţă, Curtea constată că art. 6 alin. 1 din Convenţie a
fost încălcat.
II. Pretinsa
încălcare a art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie
75. Reclamantul s-a plâns că Decizia UAR din data de 27 iunie 1996,
confirmată prin procedurile judiciare ulterioare, a reprezentat o ingerinţă în
dreptul său la respectarea bunurilor sale sub forma unui control al folosinţei
bunurilor, incompatibilă cu cerinţele art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie,
care are următoarea formulare:
„Orice persoană fizică sau
juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit
de proprietatea sa decât
pentru cauză de utilitate publică şi în condiţiile prevăzute de lege şi de
principiile generale ale dreptului internaţional.
Dispoziţiile precedente nu aduc
atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le consideră necesare
pentru a reglementa folosinţa bunurilor conform interesului general sau pentru
a asigura plata impozitelor ori a altor contribuţii sau a amenzilor."
A. Răspunderea statului pârât
1. Argumentele
părţilor
76.
Făcând referire la Cauza Costello-Roberts împotriva
Marii Britanii (Hotărârea din 25 martie 1993, Seria A
nr. 247-C), reclamantul a susţinut că un stat nu se poate elibera de
obligaţiile ce îi revin în temeiul Convenţiei prin delegarea acestora către
organisme sau persoane private. In special Curtea a recunoscut că răspunderea
statului ar putea fi angajată prin activităţile asociaţiilor profesionale cărora
Ie-a încredinţat atribuţii cu privire la reglementarea profesională. Conform
reclamantului, UAR este un organism de reglementare independent, constituit
prin Statut, şi are sarcina, în baza respectivului Statut, de a reglementa
statutul profesiei [art. 58 lit. b) din Legea nr. 51/1995]. Acesta este un
organism de drept public, supus jurisdicţiei instanţelor administrative în baza
Legii nr. 29/1990. Deciziile sale au fost considerate acte autentice în sensul
art. 1171 din Codul civil român şi a fost considerat în jurisprudenţa internă
ca autoritate administrativă, având o structură si atribuţii prevăzute de lege.
Reclamantul a concluzionat că răspunderea statului a fost, prin urmare,
angajată prin raportare la deciziile UAR pe care acesta le contesta.
77.
Guvernul a considerat că nu poate fi angajată răspunderea statului, în baza
art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie, pentru consecinţele negative ale unui
litigiu între doi particulari. Acesta a concluzionat că deciziile organismelor
profesionale, alese în mod liber de avocaţi în conformitate cu regulamentul
intern al profesiei acestora, nu pot angaja răspunderea statului.
2. Aprecierea
Curţii
78.
Curtea reiterează criteriile menţionate în jurisprudenţa sa (a se vedea, de
exemplu, Cauza Costello-Roberts împotriva Marii
Britanii, pag. 58, paragraful 27, menţionată mai sus; Van der Mussele împotriva Belgiei, Hotărârea din data de 23 noiembrie 1983, Seria A nr. 70, pag.
14-15, paragraful 29) şi arată că UAR este legal constituită prin Legea nr.
51/1995 şi învestită cu prerogative administrative şi de reglementare. UAR
urmăreşte un scop de interes general cu privire la profesia de avocat prin
exercitarea unei forme de control public, de exemplu asupra înscrierii în
Barou, iar deciziile sale sunt supuse controlului instanţelor administrative (a
se vedea, mutatis mutandis, Decizia Bota împotriva
României din 12 octombrie 2004, Cererea nr.
24.057/03). Curtea observă totodată, în subsidiar, că în jurisprudenţa internă
UAR a fost considerată o autoritate publică ce execută acte administrative şi
are rol de serviciu public. Prin urmare, concluzionează că răspunderea statului
este angajată ca urmare a deciziilor administrative ale UAR, pe care le
contestă reclamantul.
B. Aplicabilitate:
dacă reclamantul avea un „bun" 1. Argumentele părţilor
79.
Reclamantul susţine că interesele economice asociate activităţii acestuia au
reprezentat un „bun" în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie.
Astfel, începând din anul 1991 acesta şi-a desfăşurat activitatea în calitate
de consultant şi membru al Baroului New York, oferind consultanţă de investiţii
mai multor clienţi, corporaţii multinaţionale care investeau în România. A fost
înscris în Baroul Constanţa, însă a practicat în Bucureşti, unde a stabilit mai
multe contacte cu investitori străini, menţionarea sa în Ghidul Juridic
Martindale-Hubbel, care enumera o parte dintre clienţii acestuia, reprezentând
o dovadă în acest sens. Reclamantul a declarat că însăşi UAR a susţinut, în
Decizia sa din 14 martie 1998 şi în răspunsul la interogatoriul din 30 iunie
1998, că acesta a comis o fraudă exercitând profesia de avocat în tot acel timp fără autorizaţie
legală. Conform spuselor reclamantului, clienţii societăţii sale, Petru Buzescu
- S.R.L., au fost clienţii săi atât în fapt, fiind atraşi de el şi de reputaţia
sa, cât şi în drept, având în vedere că era unicul proprietar al societăţii.
Reclamantul a arătat că a
solicitat transferul la Baroul Bucureşti, în 1996, pentru a-şi putea reprezenta
clienţii, printre care companii multinaţionale, în instanţă, dar, deşi era pe
deplin calificat, UAR i-a retras, în mod nelegal, dreptul de a profesa. Astfel,
reclamantul nu a putut să profeseze ca avocat după anul 1996, să furnizeze
clienţilor întreaga gamă de servicii ale unui avocat român şi, în consecinţă,
să „exploateze" şi chiar să îşi extindă reputaţia, consecinţa fiind
pierderea multor clienţi.
80. Guvernul a afirmat că, anterior declanşării procedurilor
administrative privind Decizia UAR din data de 27 iunie 1996, reclamantul nu a avut
nici un fel de reputaţie ca avocat, nici o practică consolidată sau vreun alt
interes economic care să justifice protecţia art. 1 din Protocolul nr. 1 la
Convenţie. Acesta a susţinut că reputaţia reclamantului era de fapt legată de
activităţile societăţii sale înfiinţate în anul 1994, prin intermediul căreia
reclamantul furniza servicii în domeniul juridic sau în domenii legate de
acesta, cu excepţia reprezentării în instanţă. Guvernul s-a întemeiat pe
probele prezentate de reclamant, în data de 27 octombrie 1998, curţii de apel
şi a afirmat că această cauză este diferită faţă de cauzele Van Marle şi alţii
împotriva Olandei şi H. împotriva Belgiei, de vreme ce ei nu practicase ca avocat cu sediu profesional şi nu
plătise taxele către fondul asigurărilor sociale al avocaţilor.
2. Aprecierea
Curţii
81.
Referindu-se la jurisprudenţa sa anterioară, Curtea
reţine că, în măsura în care se referă la pierderea unui venit viitor,
plângerea reclamantului iese din sfera de protecţie prevăzută de art. 1 din
Protocolul nr. 1 la Convenţie, care priveşte numai bunurile existente sau
speranţele legitime privind proprietatea [a se vedea lan
Edgar (Liverpool) Ltd. împotriva Marii Britanii {dec), nr. 37.683/97, CEDO 2000-I]. Cu toate acestea, aplicabilitatea art.
1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie se extinde la exercitarea profesiei de
avocat şi la reputaţia aferentă, avându-se în vedere că acestea sunt entităţi
de o anumită valoare care au, în multe privinţe, natura drepturilor private şi
astfel constituie beneficii, reprezentând bunuri în sensul primei propoziţii
din această prevedere [a se vedea Van Marle şi alţii împotriva Olandei, Hotărârea din data de 26
iunie 1986, Seria A nr. 101, pag. 13, paragraful 41, si Doring împotriva Germaniei (dec), nr. 37.595/97, CEDO 1999-VIII; a se vedea, totodată, Wendenburg si alţii împotriva Germaniei (dec), nr. 71.630/01, CEDO 2003-II].'
82.
Curtea reţine că mai multe documente prezentate de reclamant, în special Adresa
UAR din data de 14 martie 1998, dovada acesteia din 30 iunie 1998 prezentată
Curţii de Apel Bucureşti şi Adresa Ministerului Afacerilor Externe din data de
3 septembrie 1996, atestă faptul că după 1991 reclamantul şi-a extins în mod
semnificativ reputaţia în legătură cu serviciile juridice prestate. Aceasta
remarcă faptul că reclamantul a plătit taxele lunare la Barou şi UAR, dar nu şi
taxele la fondul asigurărilor sociale al avocaţilor pentru contractele sale,
fiind acuzat de UAR la data de 30 iunie 1998 de practicarea nelegală a
profesiei de avocat. Curtea nu consideră relevant în acest context faptul că
reclamantul nu avea un sediu profesional şi consideră nepotrivit să scoată în
evidenţă modul în care acesta şi-a consolidat clientela, de vreme ce, aparent,
calitatea sa de membru al Baroului New York, activitatea din cadrul societăţii
Petru Buzescu - S.R.L. şi poziţia sa ca avocat înscris într-un barou român au
reprezentat factori care au contribuit la aceasta. Curtea consideră că
clientela existentă a reclamantului era legată de practica sa ca avocat şi că a
fost în măsură să o „exploateze" ca avocat. In acest sens, Curtea este de
acord cu reclamantul că, pentru a-şi putea „exploata" clientela, trebuia
să furnizeze clienţilor o gamă completă de servicii ca avocat român, inclusiv
reprezentarea în instanţă, scop în care acesta a solicitat transferul la Baroul
Bucureşti.
83.
Curtea concluzionează că, la data adoptării Deciziei
UAR din data de 27 iunie 1996, reclamantul putea pretinde că avea un „bun"
în sensul art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie, în ceea ce priveşte
reputaţia pe care şi-o construise în România între anii 1991 şi 1996.
C. Respectarea
prevederilor art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie
1. Argumentele
părţilor
84.
Reclamantul a afirmat că Decizia UAR din 27 iunie 1996, menţinută de instanţe,
a reprezentat un control al folosinţei bunurilor sale, în sensul articolului
menţionat mai sus. Acesta a considerat că Decizia UAR din data de 27 iunie 1996
este ilegală, susţinând că baza sa legală fusese înlăturată prin Legea nr.
51/1995; că UAR nu mai avea competenţa, în conformitate cu prevederile legii
menţionate mai sus, în vigoare în perioada respectivă, să anuleze înscrierea sa
în Baroul Constanţa în anul 1991; că Statutul adoptat de UAR, pe care s-au
întemeiat hotărârile adoptate de instanţele naţionale, nu putea fi luat în
considerare în măsura în care adăuga la lege; şi că dreptul de a anula
înscrierea sa se prescrisese anterior anului 1996.
85.
Reclamantul a afirmat că UAR nu putea să urmărească un scop aşa-zis legitim,
având în vedere că Decizia din data de 27 iunie 1996 a fost adoptată la 5 ani
după ce UAR avusese oportunitatea să ridice problema nulităţii înscrierii sale
când Baroul Constanţa şi-a prezentat rapoartele obişnuite şi că decizia a fost
adoptata în secret şi nu i-a fost comunicată până în februarie 1998.
Reclamantul a contestat afirmaţia că în cauza sa a fost menţinut un just
echilibru. El a afirmat că în data de 9 iunie 1997 a solicitat UAR, aparent
organul competent să aprobe înscrierea sa ca avocat, clarificarea şi rezolvarea
situaţiei sale, dar nu a primit nici un răspuns la cererea respectivă, şi nici
la a doua cerere din data de 18 februarie 1998. Acelaşi lucru s-a întâmplat în
data de 30 mai 2001, când reclamantul a solicitat înscrierea în Baroul Bucureşti
ca avocat înscris într-un barou străin. In concluzie, reclamantul a susţinut că
UAR ar fi putut menţine un just echilibru dacă l-ar fi notificat la timp cu
privire la Decizia din data de 27 iunie 1996 sau dacă l-ar fi înscris ca avocat
pentru a remedia pretinsa ilegalitate a înscrierii sale în Baroul Constanţa.
86.
Guvernul a reiterat criteriile menţionate de Curte
pentru ca o măsură să fie considerată ingerinţă statală în dreptul persoanei de
a folosi proprietatea sa şi a subliniat că statul se bucură de o marjă de
apreciere considerabilă. Cu privire la legalitatea Deciziei UAR din data de 27
iunie 1996, Guvernul a afirmat că sarcina interpretării şi aplicării dreptului
intern revine, în principal, instanţelor naţionale, deşi Curtea poate interveni
în cazuri de abuz evident, situaţie care nu este aplicabilă cauzei
reclamantului. In ceea ce priveşte scopul legitim al măsurii, Guvernul a
declarat că decizia UAR era destinată promovării interesului general, fiind
menită să asigure ca toate deciziile privind admiterea şi excluderea din
profesia de avocat să fie adoptate de acelaşi organ competent, în conformitate
cu legislaţia relevantă.
87.
In ceea ce priveşte necesitatea menţinerii unui just echilibru, Guvernul s-a
întemeiat pe jurisprudenţa Curţii, în special pe hotărârea în Cauza Pine Valley Developments Ltd împotriva Irlandei, în care Curtea a arătat că în cazul în care dreptul de proprietate al
reclamantului s-a întemeiat pe măsuri nelegale, hotărârile autorităţilor
naţionale care determină încetarea folosinţei ilegale a proprietăţii nu reclamă
o despăgubire. Acesta a concluzionat că Decizia UAR din data de 27 iunie 1996
nu a fost disproporţionată în nici o privinţă, de vreme ce a reprezentat
singura cale de a remedia nelegalitatea deciziei Baroului Constanţa de a-l
înscrie pe reclamant.
2. Aprecierea
Curţii
88. Curtea constată că, în
prezenta cauză, anularea înscrierii reclamantului în Baroul Constanţa a avut
drept consecinţă pierderea acelei părţi din clientela sa care era interesata de
capacitatea sa de a furniza întreaga gamă de servicii pe care o oferă un avocat
român şi, prin urmare, o pierdere de venit. In consecinţă, a existat o
ingerinţă în dreptul reclamantului la respectarea bunurilor sale.
Aceasta a fost o măsură care a
presupus controlul folosinţei bunurilor, care trebuie examinată prin raportare
la al doilea paragraf al art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie (a se vedea, mutatis mutandis, Tre Traktorer AB împotriva Suediei Hotărârea din 7 iulie 1989, Seria A nr. 159, pag. 22, paragraful
55, si Decizia Doring împotriva Germaniei, Cererea nr.
37.595/97, CEDO 1999-VIII).
89. Pentru
a fi compatibilă cu regula generală menţionată în prima propoziţie a primului
paragraf al art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie în lumina căruia trebuie
interpretat cel de-al doilea paragraf, o astfel de ingerinţă trebuie să menţină
un „just echilibru" între necesităţile interesului general al comunităţii
şi cerinţele cu privire la protecţia drepturilor fundamentale ale individului
(a se vedea Sporrong si Lonnroth împotriva Suediei, Hotărârea din 23 septembrie 1982, Seria A nr. 52, pag. 26,
paragraful 69). In plus, chestiunea cu privire la menţinerea unui just
echilibru „devine relevantă numai dacă s-a stabilit că ingerinţa respectivă
satisface cerinţa de legalitate şi nu a fost arbitrară" (a se vedea latridis împotriva Greciei [MC], Cererea nr. 31.107/96, paragraful
58, CEDO 1999-II, si Beyeler împotriva Italiei [MC], Cererea nr. 33.202/96,
paragraful 107, CEDO 2000-I).
90.
Cu privire la legalitatea ingerinţei, Curtea remarcă faptul că instanţele
naţionale au hotărât că art. 130 din Statutul adoptat de UAR, care a fost
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nu a adăugat la Legea nr.
51/1995 şi că o interpretare coroborată a acestor prevederi a constituit baza
legală a Deciziei UAR din 27 iunie 1996. In plus, instanţele au decis că, având
în vedere că readmiterea reclamantului în Baroul Constanţa în anul 1991 a fost
în mod clar nulă, dreptul de a o anula în anul 1996 nu fusese prescris.
91.
Curtea remarcă faptul că Legea nr. 51/1995 a desfiinţat de fapt atribuţiile
UAR, prevăzute expres de Decretul-lege nr. 90/1990, de a anula deciziile
Baroului. Abia în data de 6 martie 2001, în urma modificării şi republicării
Legii nr. 51/1995, o astfel de atribuţie a fost din nou prevăzută în mod expres
de art. 63 lit. i) din Legea nr. 51/1995. Curtea consideră că o astfel de
modificare nu ar fi avut sens dacă, în conformitate cu prevederile iniţiale ale
legii respective, UAR ar fi avut competenţa legală de a anula decizii ale
Baroului pentru nelegalitate, între anii 1995 şi 2001.
92.
Curtea reiterează că atribuţia sa de a verifica
respectarea dreptului intern este limitată. Interpretarea şi aplicarea
dreptului intern revin, în principal, autorităţilor naţionale (a se vedea Tre Traktorer AB împotriva Suediei, citată
mai sus, pag. 23, paragraful 58). Cu toate acestea, principiul legalităţii
presupune că prevederile aplicabile ale dreptului intern sunt suficient de
accesibile, precise şi previzibile în ceea ce priveşte aplicarea lor. In
această privinţă, Curtea trebuie să se asigure că maniera în care dreptul
intern este interpretat şi aplicat - chiar şi în cazul în care cerinţele au
fost respectate - nu presupune consecinţe în contradicţie cu standardele Convenţiei
(a se vedea Beyeler împotriva Italiei citată mai sus, paragraful 109-110).
Din această perspectivă,
presupunând că Decizia UAR din data de 27 iunie 1996 nu a fost arbitrară şi,
prin urmare, incompatibilă cu principiul legalităţii, Curtea consideră că elementul
de incertitudine şi imprecizie din Legea nr. 51/1995 cu privire la atribuţia
UAR de a anula decizii ale Baroului şi libertatea considerabilă de care se
bucură autorităţile în această privinţă, prin intermediul Statutului, sunt
consideraţii importante de care trebuie ţinut cont în determinarea gradului în
care măsura contestată a menţinut un just echilibru (a
se vedea, mutatis mutandis, Beyeler împotriva Italiei, citată mai sus, paragraful 110).
93. In ceea ce priveşte scopul legitim al ingerinţei, Curtea consideră
că aceasta urmărea un scop de interes general, de vreme ce părea legitim pentru
UAR să verifice solicitările de (re)admitere în Barou. Scopul unui astfel de
control era, prin urmare, protejarea publicului prin asigurarea competenţei celor
care exercită profesia de avocat. Intârzierea excesivă în adoptarea Deciziei
din 27 iunie 1996 şi comunicarea sa reclamantului nu poate fi considerată în
sine ca o lipsă de scop legitim a Deciziei UAR de scopul său legitim.
94.
In ceea ce priveşte proporţionalitatea ingerinţei, Curtea remarcă faptul că,
având în vedere că înscrierea reclamantului în Baroul Constanţa a avut loc în
anul 1991 şi că, în conformitate cu art. 5 alin. 3 lit. j) din Decretul-lege
nr. 90/1990, la momentul respectiv UAR avea obligaţia legală să controleze
admiterea în barouri, ceea ce, în cazul reclamantului, a făcut abia în 1996,
ingerinţa de care se plânge acesta a fost una gravă, privându-l pe reclamant,
după 5 ani de la readmiterea sa în Barou, de dreptul de a practica avocatura.
UAR ar fi putut lua măsurile necesare, ca răspuns la solicitările reclamantului
din 9 iunie 1997 şi 18 februarie 1998, pentru a-l readmite în profesie sau cel
puţin pentru a-i indica procedura de urmat în scopul readmiterii sale, de vreme
ce aparent era singurul organ competent să ia o decizie în acest sens.
95.
Cu privire la instanţele naţionale, Curtea remarcă faptul că acestea s-au
pronunţat exclusiv asupra legalităţii Deciziei UAR din 27 iunie 1996 în baza
doctrinei ultravires, iar
Curtea Supremă de Justiţie a arătat că anularea înscrierii reclamantului în
Baroul Constanţa pe temei de nelegalitate nu l-a privat de dreptul de a
solicita autorităţii competente să soluţioneze cererea sa de reînscriere în
Barou, fără să remarce că reclamantul solicitase deja UAR clarificarea şi
soluţionarea situaţiei sale fără nici un rezultat.
96.
Curtea reiterează că trebuie să existe o relaţie
rezonabilă de proporţionalitate între mijloacele folosite şi scopurile urmărite
(a se vedea Cauza Tre Traktorer AB împotriva Suediei, citată mai sus, pag. 23, paragraful 59). Nu contestă scopul sau
utilitatea doctrinei ultra vires, care prevede o garanţie importantă împotriva abuzului de putere al
autorităţilor locale sau legale care îşi depăşesc competenţele stabilite de
legea naţională. Cu toate acestea, Curtea nu este convinsă de faptul că
aplicarea doctrinei la cazul în speţă respectă principiul proporţionalităţii (a
se vedea, mutandis mutandis, Hotărârea
Stretch împotriva Marii Britanii din 24 iunie 2003,
Cererea nr. 44.277/98, paragraful 38).
97.
In cauza de faţă, Curtea observă în primul rând că reclamantul a susţinut în
faţa instanţelor naţionale că nu i se poate imputa faptul că Baroul Constanţa
nu a înaintat cererea sa la UAR în anul 1991 şi nici faptul că UAR nu a verificat
valabilitatea deciziei Baroului şi că el a solicitat în mod expres instanţelor examinarea fondului cauzei şi a
consecinţelor acestuia asupra soluţionării cererii sale. In al doilea rând,
Curtea remarcă faptul că reclamantul solicitase deja UAR, în special în data de
9 iulie 1997, „să clarifice şi să soluţioneze" situaţia sa şi să îl
consilieze asupra modului în care poate fi soluţionată cererea sa, însă nu a
primit nici un răspuns. Mai mult, după litigiul cu UAR, în data de 30 mai 2001
reclamantul a depus o cerere la Baroul Bucureşti pentru a fi admis să practice
ca avocat înscris simultan într-un barou străin la vremea respectivă, dar nu a
primit nici un răspuns. Abia în februarie 2004 UAR şi Baroul Bucureşti au
hotărât să examineze cererea reclamantului şi să îl repună în drepturi ca
avocat.
98. In lumina circumstanţelor cauzei, Curtea constată că anularea
înscrierii reclamantului în Baroul Constanţa şi concluzia instanţelor naţionale
că acesta ar fi putut să formuleze o nouă cerere la UAR pentru a fi readmis în
Barou ca avocat român nu reprezintă o măsură proporţională în conformitate cu
cerinţele art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie, având în vedere că
respectivul organism a anulat înscrierea sa ca avocat cu o întârziere de 5 ani
şi de atunci a refuzat în mod
constant să îi rezolve situaţia. Prin urmare, a existat o încălcare a prevederii respective.
III. Cu privire la aplicarea art. 41
din Convenţie
99.
Art. 41 din Convenţie prevede:
„In cazul în care Curtea declară
că a avut loc o încălcare a Convenţiei sau a protocoalelor sale şi dacă dreptul
intern al înaltei părţi contractante nu permite decât o înlăturare incompletă a
consecinţelor acestei încălcări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul,
o reparaţie echitabilă."
A. Prejudiciu
1. Prejudiciul material
a) Susţinerile
părţilor
100. Reclamantul a susţinut că, dată fiind imposibilitatea de a se
înscrie în Baroul Bucureşti datorită Deciziei UAR din 27 iunie 1996, a pierdut
contracte substanţiale şi nu a putut să îşi dezvolte afacerea existentă şi nici
să îşi extindă reţeaua de contacte deja stabilite, rezultatul fiind pierderea
unor oportunităţi de afaceri. Totodată, a argumentat că, nefiind înscris ca
avocat român, a fost privat de un venit care s-ar fi majorat dacă i s-ar fi permis
să practice avocatura. Reclamantul a oferit exemple de solicitări de asistenţă
juridică pe care a trebuit să le refuze şi de clienţi care au decis să renunţe
la contractele încheiate cu acesta, din motivul respectiv, în iulie 1995, iunie
1998, octombrie 2000 sau februarie 2002.
Reclamantul a susţinut că ar fi o
abordare mult prea formală să se facă o distincţie între el şi societatea sa,
al cărei unic asociat şi proprietar este, în ceea ce priveşte activitatea
existentă şi a arătat că şi-a desfăşurat activitatea prin intermediul
propriilor societăţi datorită faptului că nu avea dreptul să se prezinte ca avocat.
101. In replică la argumentele Guvernului, reclamantul a declarat că în
anul 1996 a hotărât să practice avocatura în Bucureşti, fiindcă numai Legea nr.
51/1995 a recunoscut dreptul membrilor barourilor străine să practice legal în
România, astfel invalidând în mod expres afirmaţia preşedintelui UAR, aşa cum a
fost exprimată în scrisoarea din data de 5 noiembrie 1990.
102. Reclamantul a arătat că deciziile UAR şi ale Baroului Bucureşti din
februarie 2004, prin care a fost repus în drepturi ca avocat, vor produce
efecte numai după ce îi vor fi comunicate şi a susţinut că nici UAR, nici
Guvernul nu i-au oferit nici o explicaţie pentru întârzierea în luarea
respectivelor decizii.
Reclamantul a declarat în final că
nu poate să cuantifice pierderea materială suferită şi a invitat Curtea să
acorde o sumă pe baze echitabile.
103. Guvernul a arătat că reclamantul se referă de fapt la clientela
societăţii sale şi că, având în vedere că nu a profesat efectiv ca avocat
anterior Deciziei UAR din 27 iunie 1996, clientela sa, în acea calitate, era
una potenţială, pe care ar fi putut să o extindă. In aceste circumstanţe,
Guvernul a considerat că existenţa şi extinderea clientelei reclamantului erau
extrem de nesigure şi că pierderea clienţilor după 1996 nu a fost dovedită.
Prezentând un raport de expertiză contabilă, acesta a susţinut că societatea
reclamantului nu a suferit pierderi financiare ca rezultat al faptului că
reclamantul şi-a pierdut calitatea de avocat.
Guvernul a concluzionat că, în
orice caz, la evaluarea prejudiciului suferit de reclamant ar trebui luate în
considerare deciziile UAR şi ale Baroului Bucureşti din februarie 2004, după
comunicarea cărora reclamantul va putea practica în calitate de avocat înscris
în Baroul Bucureşti.
b) Aprecierea Curţii
104. Cu privire la pretenţiile reclamantului referitoare la pierderea
materială, jurisprudenţa Curţii stabileşte că trebuie să existe o legătură
clară de cauzalitate între despăgubirile pretinse de reclamant şi încălcarea
Convenţiei şi că acestea pot, dacă este cazul, să includă despăgubiri pentru
pierderea de câştiguri [a se vedea, printre alte autorităţi, Barbera, Messegue
şi Jabardo împotriva Spaniei (art. 50), Hotărârea din 13 iunie 1994, Seria A
nr. 285-C, pag. 57-58, paragrafele 16-20, şi Stretch
împotriva Marii Britanii, citată mai sus, paragraful
47)].
105. Un calcul exact al sumelor necesare pentru o reparare integrală (restitutio in integrum) cu privire la pierderile materiale suferite
de reclamant poate fi împiedicat de caracterul incert inerent al prejudiciului care decurge din încălcare [a se vedea
Young, James şi Webster împotriva Marii Britanii (art. 50), Hotărârea din 18
octombrie 1982, Seria A nr. 55, pag. 7, paragraful 11)]. O anumită sumă poate
fi totuşi acordată, în pofida numărului mare de aspecte necuantificabile
implicate în evaluarea pierderilor viitoare, deşi cu cât perioada de timp
implicată este mai mare, cu atât mai incertă devine legătura dintre încălcare
şi prejudiciu. Chestiunea care trebuie soluţionată în astfel de cazuri este
nivelul reparaţiei echitabile, cu privire la prejudiciul material trecut şi
viitor, care trebuie acordată fiecărui reclamant, chestiune aflată la aprecierea
Curţii, ţinând cont şi de ceea ce este echitabil [a se vedea Hotărârea
Lustig-Prean şi Beckett împotriva Marii Britanii din 25 iulie 2000 (reparaţie echitabilă), cererile nr. 31.417/96 si
32.377/96, paragrafele 22-23, şi Stretch împotriva
Marii Britanii, citată mai sus, paragrafele 47-48)].
106. Curtea a constatat mai sus că, în circumstanţele prezentei cauze, a
existat o ingerinţă nejustificată în dreptul reclamantului la respectarea
bunurilor sale, datorată consecinţelor disproporţionate ale invalidării
calităţii sale de avocat prin Decizia UAR din 27 iunie 1996. Cu privire la
deciziile UAR şi ale Baroului Bucureşti din februarie 2004, Curtea observă că,
în conformitate cu afirmaţiile reclamantului, care nu au fost contestate de
Guvern, decizia Baroului Bucureşti nu a fost încă notificată reclamantului, ca
acesta să se poată înregistra ca avocat în acel barou.
107. Referindu-se la concluzia sa privind existenţa unei ingerinţe (a se
vedea paragraful 88 de mai sus), Curtea consideră că reclamantul a suferit un
oarecare prejudiciu material datorită pierderii calităţii sale de avocat, dar
consideră dificilă determinarea impactului precis al acestui aspect asupra
reputaţiei reclamantului, având în vedere faptul că a continuat să furnizeze
anumite tipuri de servicii juridice clientelei societăţii sale.
Prin urmare, luând în considerare
numărul de aspecte imposibil de cuantificat implicate în evaluarea pierderii
reclamantului, Curtea hotărăşte, pe o bază echitabilă, să îi acorde suma de
7.000 euro pentru prejudiciul material.
2. Prejudiciul moral
a) Susţinerile
părţilor
108. Reclamantul a susţinut că a avut stări de supărare, angoasă şi
frustrare din cauza imposibilităţii exercitării profesiei de avocat şi din
cauza a ceea ce a considerat ca fiind victimizarea sa continuă datorată
faptului că a luat atitudine împotriva autorităţilor comuniste în 1981. Acesta
s-a referit în special la retragerea secretă a statutului de membru al
Baroului, la faptul că UAR nu a răspuns solicitărilor sale şi la faptul că instanţele
naţionale nu au soluţionat corespunzător cererile, declarând că a trăit un
sentiment de neajutorare din cauza negării manifeste, prin toate mijloacele, a
dreptului său de exercitare a profesiei.
109. Guvernul a contestat faptul că reclamantul a suferit un prejudiciu
moral din cauza pierderii statutului său de avocat român, în principal pe
temeiul faptului că acesta a continuat să fie membru în Baroul New York.
b) Aprecierea Curţii
110. Curtea constată că reclamantul a trăit stări de supărare şi
frustrare în legătură cu procedurile privind Decizia UAR din 27 iunie 1996 şi
cu pierderea calităţii sale de avocat român, care nu sunt suficient compensate
prin constatarea încălcării Convenţiei. Prin urmare, pe o bază echitabilă,
Curtea îi acordă 5.000 euro pentru prejudiciul moral.
B. Costuri
şi cheltuieli
1. Susţinerile
părţilor
111. Cu privire la procedura internă, pe care o
consideră în legătură directă cu încălcările drepturilor sale garantate de
Convenţie, reclamantul a solicitat iniţial 11.966 dolari S.U.A. pentru
onorariile percepute de avocatul său, S.L., corespunzătoare, inter alia, timpului alocat analizării
problemelor, documentării, redactării şi depunerii acţiunii şi recursurilor şi
participării la şedinţele de judecată în faţa instanţelor naţionale. In plus,
reclamantul a cerut suma de 20.063 euro pentru onorariile pe care el le-ar fi
perceput pentru procedurile naţionale, corespunzând numărului de 80,15 ore de
lucru la un tarif de 250 euro pe oră, presupunând conferinţe şi conferinţe
telefonice cu avocatul său, S.L., analizarea problemelor, documentare şi
redactarea acţiunilor şi recursurilor.
112. Cu privire la procedura în faţa Curţii, reclamantul a solicitat
22.120 lire sterline pentru activitatea de 91,5 ore prestată de avocatul său,
partener al unei firme de avocatură din Londra, prezentând Curţii o factură şi
o descriere detaliată a costurilor. Tarifele pe oră percepute de biroul
avocatului său au fost de 200 lire sterline pentru un partener, crescând la 220
lire în 2002 şi la 250 lire în 2004, şi de 80 lire pentru un avocat stagiar,
crescând apoi la 90 lire în 2002. In conformitate cu tabelul detaliat, biroul
avocatului său a alocat aproximativ 42 de ore pentru pregătirea şi redactarea
cererii sale către Curte, aproximativ 33 de ore pentru pregătirea observaţiilor
şi a observaţiilor complementare privind admisibilitatea şi fondul cauzei şi
aproximativ 15 ore pentru redactarea observaţiilor cu privire la art. 41 din
Convenţie. In plus, reclamantul a solicitat suma de 27.375 euro pentru
onorariile sale, calculate la un tarif orar de 250 euro, pentru 189,5 ore pe
care el însuşi le-a alocat pregătirii cererii sale către Curte şi observaţiilor
subsecvente. Pretinzând că a suportat costuri suplimentare în procesul de
pregătire a răspunsului său la observaţiile Guvernului privind fondul cauzei,
reclamantul a prezentat totodată Curţii o copie a unei facturi pentru suma de
800 dolari S.U.A., percepută de avocatul român S.L. pentru procedura
desfăşurată în fata Curţii.
113. Cu privire la procedurile interne, Guvernul a subliniat că
onorariile pretinse de reclamant pentru munca sa şi a avocatului său sunt
exorbitante, nerezonabile şi nejustificate pentru proceduri care nu au fost
extrem de complexe. In plus, acesta a considerat că suma pretinsă de reclamant
pentru propria sa muncă ar putea fi luată în considerare cu titlu de prejudiciu
material.
Cu privire la procedura
desfăşurată în faţa Curţii, Guvernul a fost de acord cu rambursarea costurilor
şi cheltuielilor suportate în fapt de către reclamant şi care au fost necesare,
cu condiţia ca acestea să fie însoţite de probe şi să aibă un cuantum
rezonabil, dar a contestat, fără să ofere vreun detaliu, faptul că pretenţiile
reclamantului cu acest titlu au respectat cerinţele de mai sus.
2. Aprecierea
Curţii
114. Curtea reiterează că numai costurile şi cheltuielile suportate
efectiv şi care erau necesare în legătură cu încălcarea sau încălcările
constatate şi care au un cuantum rezonabil pot fi solicitate în baza art. 41
din Convenţie (a se vedea, de exemplu, Hotărârea Marii Camere în Cauza Şahin
împotriva Germaniei, Cererea nr. 30.943/96, paragraful 105, CEDO 2003-VIII). Rezultă că, în conformitate cu
jurisprudenţa sa, Curtea nu poate acorda o sumă cu acest titlu privind orele pe
care însuşi reclamantul le-a petrecut lucrând pentru cauza sa, având în vedere
că acest timp nu reprezintă costuri monetare suportate
efectiv de acesta (a se vedea Robins împotriva Marii Britanii, Hotărârea din 23 septembrie 1997, Rapoarte 1997-V, pag. 1.812, paragraful
44, şi Narinen împotriva Finlandei, Cererea nr. 45.027/98, paragraful 50, Hotărârea din 1 iunie 2004).
Curtea constată că circumstanţele specifice ale prezentei cauze, respectiv calitatea de avocat a
reclamantului, nu schimbă această abordare.
115. Cu privire la procedurile interne, Curtea este de acord cu Guvernul
că pretenţiile reclamantului privind onorariile lui S.L. sunt excesive şi
nejustificate, având în vedere faptul că factura primită în legătură cu
respectivul avocat priveşte procedura desfăşurată în faţa Curţii şi nu a fost
prezentată nici o dovadă a participării avocatului său la şedinţele de judecată
ale instanţelor naţionale sau a volumului muncii sale, cu excepţia unei copii a
concluziilor sale scrise, prezentate în faţa Curţii Supreme de Justiţie şi
semnate de acesta. Considerând totuşi că reclamantul a suportat unele costuri
şi cheltuieli în legătură cu apărarea sa în cadrul procedurilor naţionale, după
cum rezultă din consideraţiile menţionate mai sus, şi că acele proceduri au fost
relevante pentru plângerile care au determinat-o să constate existenţa unei
încălcări, Curtea consideră rezonabil să acorde reclamantului, pe o bază
echitabilă, suma de 300 euro cu acest titlu.
116. Cu privire la costurile procedurii desfăşurate în faţa Curţii,
aceasta observă că Guvernul nu a explicat de ce consideră că aceste costuri nu
au fost suportate efectiv de reclamant şi nu au fost necesare, având în vedere
copia facturii, chitanţa şi tabelul detaliat al costurilor prezentate de
avocaţii reclamantului. Cu toate acestea, Curtea, luând în considerare
complexitatea prezentei cauze şi probele aflate în posesia sa, consideră că
afirmaţiile Guvernului nu sunt lipsite de orice merit şi că nu toate costurile
şi cheltuielile judiciare a căror rambursare a fost pretinsă de reclamant pot
fi considerate necesare sau rezonabile în ceea ce priveşte cuantumul. In aceste
circumstanţe şi luând o hotărâre pe o bază echitabilă, Curtea acordă
reclamantului suma de 11.700 euro pentru costurile şi cheltuielile judiciare
suportate în legătură cu procedurile Convenţiei.
117. Per ansamblu, o sumă totală de 12.000 euro este acordată cu titlu
de costuri şi cheltuieli, la care se adaugă orice taxă care poate fi percepută
pentru suma respectivă.
C. Dobânda de întârziere
118. Curtea consideră că dobânda de întârziere trebuie calculată pornind
de la rata marginală de împrumut a Băncii
Centrale Europene, la care trebuie
adăugate trei puncte procentuale.
PENTRU ACESTE MOTIVE,
In unanimitate,
CURTEA
1. hotărăşte că a existat o
încălcare a art. 6 alin. 1 din Convenţie cu privire la caracterul echitabil al
procedurii privind Decizia UAR din 27 iunie 1996;
2. hotărăşte că a existat o
încălcare a art. 1 din Protocolul nr. 1 la Convenţie;
3. hotărăşte:
a) că statul pârât trebuie să
plătească reclamantului, în termen de 3 luni de la data rămânerii definitive a
hotărârii, în conformitate cu art. 44 alin. 2 din Convenţie, următoarele sume:
(i) 7.000 euro (şapte mii euro) cu
titlu de daune materiale, sumă care va fi convertită în moneda naţională a
statului pârât la rata de schimb aplicabilă la data plăţii;
(ii) 5.000 euro (cinci mii euro) cu titlu de daune morale, sumă care va fi convertită în moneda
naţională a statului pârât la rata de schimb aplicabilă la data plăţii;
(iii) 12.000 euro (douăsprezece
mii euro) cu titlu de costuri şi cheltuieli;
(iv) orice taxă care poate fi
percepută la sumele de mai sus;
b) că de la expirarea celor 3
luni menţionate mai sus şi până la data plăţii, pentru perioada de întârziere
la sumele de mai sus, va fi plătibilă o dobândă simplă, la o rată egală cu rata
marginală de împrumut practicată de Banca Centrală Europeană, la care se adaugă
trei puncte procentuale.
4. respinge celelalte pretenţii
ale reclamantului privind reparaţia echitabilă.
Redactată în limba engleză şi
comunicată în scris la data de 24 mai 2005, în baza art. 77 alin. 2 şi 3 din
Regulament.
J.-P.
Costa, S. Naismith,
Preşedinte
grefier adjunct