DECIZIE Nr. 102 din 26 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor
impozite indirecte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 279 din 25 aprilie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "ROMARI COM IMPEX" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
14.549/2000 al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca inadmisibila, aratand ca dispozitiile acestei
ordonante au fost abrogate prin Ordonanta Guvernului nr. 27/2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 octombrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
14.549/2000, Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din
Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor
impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "ROMARI COM
IMPEX" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 14.549/2000 al Judecatoriei
Sectorului 6 Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum rezulta din
incheierea de sesizare a instantei de judecata - autorul acesteia nemotivandu-si
in scris exceptia -, se sustine ca, datorita abrogarii, potrivit art. 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 74/1999, a dispozitiilor art. 20 alin. (3) din Legea
nr. 148/1999 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998
pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite
indirecte, activitatea de comercializare a bauturilor alcoolice in sistem angro
fara a fi folosite facturi fiscale cu regim special a fost "plasata in
domeniul ilicitului".
Judecatoria Sectorului 6 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, recunoscand totodata ca
"problemele sunt mai mult de interpretare a textelor si de succesiune a
lor in timp".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia este neintemeiata,
dat fiind ca, pe de o parte, sesizarea este nemotivata, iar pe de alta parte,
pentru ca Ordonanta nr. 74/1999 a fost respinsa prin Legea nr. 522/2001.
Guvernul constata ca exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata la
28 septembrie 2000, data la care Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 era abrogata
prin art. 57 din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000. In concluzie, apreciaza
exceptia ca inadmisibila.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, sustinerile partilor, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al
altor impozite indirecte, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 417 din 30 august 1999.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 si implicit cele
ale Ordonantei Guvernului nr. 74/1999 au fost abrogate expres prin art. 57
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 31 ianuarie 2000, text care prevede: "Cu
aceeasi data se abroga prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997,
aprobata si modificata prin Legea nr. 196/1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998, cu modificarile si
completarile ulterioare."
Ulterior, prin Legea nr. 522 din 9 octombrie 2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 653 din 17 octombrie 2001, a fost respinsa
Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor
impozite indirecte.
Pe cale de consecinta, Curtea constata ca la data de 3 octombrie 2000, cand
instanta a pronuntat incheierea de sesizare, dispozitiile criticate nu mai erau
in vigoare.
Curtea observa ca in raport cu cele de mai sus instanta de sesizare era
obligata ca printr-o incheiere motivata sa respinga ea insasi exceptia de
neconstitutionalitate, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala.
Potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in
fata instantelor judecatoresti privind constitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei", iar, conform dispozitiilor alin. (6)
al aceluiasi articol, "[...] exceptia este inadmisibila, fiind contrara
prevederilor alin. (1), (2) sau (3) [...]".
Asa fiind, in cauza, exceptia de neconstitutionalitate ridicata urmeaza sa
fie respinsa ca fiind inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 74/1999 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul
accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "ROMARI COM IMPEX" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
14.549/2000 al Judecatoriei Sectorului 6 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu