HOTARARE Nr. 1 din 26 februarie 1996
privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului
Legislativ si a nomenclatorului de functii
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 43 din 29 februarie 1996

Avand in vedere Avizul comun al Comisiei juridice, de disciplina si
imunitati a Camerei Deputatilor si al Comisiei juridice, de numiri, disciplina,
imunitati si validari a Senatului,
in temeiul art. 10 din Legea nr. 73/1993 pentru infiintarea, organizarea si
functionarea Consiliului Legislativ,
Birourile permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului adopta prezenta
hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Legislativ,
care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Se aproba nomenclatorul de functii al Consiliului Legislativ, care face
parte integranta din prezenta hotarare.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Consiliului Legislativ
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Consiliul Legislativ, organ consultativ de specialitate al Parlamentului
Romaniei, se organizeaza si functioneaza potrivit prevederilor Legii nr.
73/1993 si ale prezentului regulament.
Art. 2
Regulamentul stabileste, in temeiul prevederilor art. 6, 8, 10, 15, 16 si
19 din Legea nr. 73/1993, structura organizatorica a Consiliului Legislativ,
procedura de desfasurare a activitatii de avizare a proiectelor de acte
normative, atributiile sectiilor si ale celorlalte compartimente, statutul
personalului, atributiile, drepturile si obligatiile acestuia, precum si
raspunderea in caz de abateri disciplinare.
Prin regulament se instituie, de asemenea, masuri privind organizarea
activitatii de sistematizare, unificare si coordonare legislativa, norme
privind modul de organizare a evidentei oficiale a legislatiei, informatizarea
acesteia, precum si coordonarea activitatii de elaborare si editare de
repertorii legislative si culegeri de acte normative, in vederea asigurarii
autenticitatii informatiei legislative.
Art. 3
Organizarea si structura Consiliului Legislativ trebuie sa asigure
realizarea competentei acestuia, prevazuta in art. 2 din Legea nr. 73/1993.
Pentru indeplinirea atributiilor stabilite prin legea sa de organizare si
functionare, Consiliul Legislativ va urmari, in principal, urmatoarele
obiective:
1. In activitatea de avizare a proiectelor de acte normative sau a
amendamentelor, analizeaza reglementarile propuse atat din punct de vedere al
legalitatii solutiilor preconizate si al tehnicii legislative, cat si al
incadrarii lor in contextul sistemului legislativ, al conexiunilor, al
incidentelor cu alte acte normative, al tuturor implicatiilor acestora. De
asemenea, examineaza concordanta normelor propuse cu reglementarile Uniunii
Europene, pentru a se asigura armonizarea legislatiei Romaniei cu acestea.
Examinarea proiectelor si a propunerilor legislative se face, in principal,
in raport cu urmatoarele aspecte de ordin legislativ:
a) concordanta solutiilor legislative cuprinse in proiect cu prevederile si
principiile Constitutiei;
b) corelarea cu prevederile din conventiile internationale la care Romania
este parte;
c) natura legii si nivelul actului normativ, in raport cu competentele
stabilite prin Constitutie sau alte legi;
d) inlaturarea unor eventuale contradictii sau necorelari din textul
proiectului;
e) corelarea prevederilor proiectului cu actele normative de nivel
superior;
f) caracterul complet al reglementarii continute in proiect, raportata la
materia ce face obiect de reglementare;
g) implicatiile noii reglementari asupra legislatiei in vigoare si modul
cum acestea sunt rezolvate in textul proiectului prin abrogari, modificari,
completari, dupa caz;
h) evitarea unor eventuale paralelisme in reglementare, in raport cu alte
acte normative;
i) necesitatea concentrarii in reglementari unitare a unor dispozitii din
aceeasi materie cuprinse in mai multe acte normative;
j) redactarea corespunzatoare a textului, din punct de vedere al claritatii
in exprimare, al unitatii terminologice, al unei bune sistematizari a acestuia,
precum si al respectarii celorlalte reguli de tehnica si metodologie
legislativa.
2. In vederea punerii de acord a legislatiei anterioare Constitutiei cu
prevederile si principiile acesteia, precum si pentru sistematizarea,
unificarea si coordonarea legislatiei Romaniei, Consiliul Legislativ va
inventaria intreaga legislatie existenta pentru a se stabili fondul legislatiei
active si a se face propuneri de abrogare a reglementarilor neconstitutionale,
a celor contrare actualei ordini de drept, a celor cazute in desuetudine, de
eliminare a tuturor contradictiilor si necorelarilor legislative.
Totodata, pentru a se facilita procesul de aplicare a legii, precum si
accesul cetateanului la legislatie, Consiliul Legislativ va propune celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului un program de codificare a legislatiei
si va coordona operatiunea de codificare.
3. In vederea modernizarii, optimizarii si computerizarii activitatii de
legiferare si a legislatiei, Consiliul Legislativ va elabora si va organiza un
program de informatizare legislativa care sa se constituie intr-un sistem
national conectat la sistemele similare internationale si care sa serveasca
institutiilor fundamentale ale statului.
Art. 4
In indeplinirea atributiilor sale, Consiliul Legislativ colaboreaza cu
autoritatile administratiei publice si cu institutiile publice de specialitate,
in functie de natura lucrarilor. Acestea sunt obligate, potrivit legii, sa
asigure, in termenele si in conditiile stabilite de Consiliul Legislativ,
informatiile si documentatiile solicitate, acordandu-i sprijinul necesar.
CAP. 2
Structura organizatorica a Consiliului Legislativ
Art. 5
Consiliul Legislativ este alcatuit din Sectia de drept public, Sectia de
drept privat si Sectia de evidenta oficiala a legislatiei si documentare.
In structura Consiliului Legislativ se cuprind, de asemenea, Departamentul
pentru armonizarea legislatiei cu reglementarile comunitare, Departamentul de
informatica legislativa, Secretariatul Consiliului Legislativ, Serviciul de
relatii externe, protocol si presa si Biroul de organizare, resurse umane si
contencios.
Art. 6
Structura organizatorica a Consiliului Legislativ si nomenclatorul de
functii sunt prevazute in anexele nr. 1 si 2 la prezentul regulament.
Statul de functii si regulamentul de ordine interioara se aproba de catre
presedintele Consiliului Legislativ.
CAP. 3
Conducerea Consiliului Legislativ
Art. 7
Consiliul Legislativ este condus de presedintele acestuia, iar fiecare
sectie, de catre un presedinte de sectie.
Art. 8
Unul dintre presedintii de sectie, desemnat de presedintele Consiliului
Legislativ, este loctiitorul de drept al acestuia.
Art. 9
In exercitarea atributiilor prevazute de lege, presedintele Consiliului
Legislativ:
a) asigura conducerea intregii activitati a Consiliului Legislativ;
b) prezinta anual Parlamentului raportul asupra activitatii Consiliului Legislativ;
c) reprezinta Consiliul Legislativ in fata Camerei Deputatilor, a Senatului
si a celorlalte autoritati publice, precum si in relatiile cu persoanele
juridice si fizice;
d) semneaza avizele si celelalte acte ale Consiliului Legislativ, care se
pot emite numai cu acordul sau;
e) convoaca si supune spre dezbaterea sectiilor unite probleme pe care le
considera necesare in activitatea de avizare si pentru buna desfasurare a
activitatii Consiliului Legislativ;
f) conduce nemijlocit dezbaterile in sectiile unite ale Consiliului
Legislativ si concluzioneaza asupra problemelor dezbatute;
g) repartizeaza lucrarile pe sectii si pe alte compartimente din structura
Consiliului Legislativ si urmareste executarea corespunzatoare a acestora;
h) aproba numirea, promovarea si eliberarea din functie a personalului,
altul decat cel prevazut la art. 7 alin. (2) din Legea nr. 73/1993; acorda
gradatii, salarii de merit si alte drepturi, potrivit dispozitiilor legale;
i) exercita autoritatea disciplinara, in conditiile prevazute de lege si de
prezentul regulament;
j) aproba programele de efectuare a concediilor anuale de odihna;
k) aproba statul de functii, salariile si atributiile aparatului
Consiliului Legislativ;
l) exercita atributiile ordonatorului principal de credite;
m) exercita orice alte atributii care ii revin potrivit legii.
Art. 10
In exercitarea atributiilor legate de activitatea interna a Consiliului
Legislativ, presedintele emite ordine.
CAP. 4
Sectiile Consiliului Legislativ
SECTIUNEA I
Structura si domeniile de activitate ale sectiilor
Art. 11
Sectiile Consiliului Legislativ sunt:
- Sectia I de drept public;
- Sectia II de drept privat;
- Sectia III de evidenta oficiala a legislatiei si documentare.
Fiecare sectie este condusa de un presedinte de sectie.
Presedintele de sectie este ajutat de unul dintre sefii de sectoare, care
este loctiitorul de drept al acestuia; desemnarea sa se face de catre
presedintele Consiliului Legislativ, la propunerea presedintelui de sectie.
Art. 12
Sectiile au in componenta lor sectoare, constituite pe criterii privind
natura legislatiei si profilul de activitate.
Fiecare sector din cadrul unei sectii este condus de unul dintre
consilieri, cu exceptia Sectorului de studii si documentare, care este condus
de un director.
Art. 13
Domeniile de activitate ale Sectiei de drept public sunt:
- legislatia constitutionala si administrativa;
- legislatia penala si contraventionala;
- legislatia bugetara, fiscala si monetara;
- legislatia privind invatamantul, cercetarea, cultura si arta;
- legislatia privind cultele religioase;
- legislatia privind apararea tarii, ordinea publica si siguranta nationala;
- relatiile de drept international public.
Art. 14
Sectia de drept public este alcatuita din urmatoarele sectoare:
1. Sectorul de legislatie privind autoritatile publice si de analiza
constitutionala: asigura analiza din punct de vedere al constitutionalitatii a
tuturor proiectelor de acte normative si a amendamentelor la proiectele de legi
cu care Consiliul Legislativ este sesizat si examineaza proiectele de acte
normative din domeniile dreptului constitutional, legislatiei electorale, drepturilor
omului si ale minoritatilor nationale, organizarii si functionarii
autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, precum si al
autoritatilor administrative autonome;
2. Sectorul de legislatie penala si contraventionala: reglementari din
domeniul dreptului penal si procesual penal, regimul contraventiilor si
sanctiunile contraventionale;
3. Sectorul de legislatie bugetara, fiscala si monetara: reglementari
privind bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si executia
acestora; finantele publice; sistemul de impozite si taxe; legislatia monetara
si circulatia baneasca;
4. Sectorul de legislatie privind invatamantul, cercetarea, arta, cultura
si cultele: reglementari privind invatamantul, cercetarea stiintifica si dezvoltarea
tehnologica; arta si cultura; regimul juridic al cultelor religioase; regimul
juridic al mijloacelor de informare in masa: presa, radioul, televiziunea;
5. Sectorul de legislatie privind apararea, ordinea publica si siguranta
nationala: reglementari privind apararea tarii, ordinea si linistea publica,
precum si siguranta nationala a Romaniei;
6. Sectorul de legislatie privind relatiile internationale: reglementari
din domeniul dreptului international public.
Art. 15
Domeniile de activitate ale Sectiei de drept privat sunt:
- legislatia civila: norme de drept substantial, procedural si conflictual;
- legislatia agrara, silvica si asociativa;
- legislatia comerciala si a afacerilor;
- legislatia privind concurenta si legislatia privind protectia
consumatorului;
- legislatia economica, industriala si a serviciilor;
- legislatia financiara, bancara, a creditului, platilor si garantiilor;
- legislatia sociala, a muncii, a protectiei si asistentei sociale;
- legislatia privind sanatatea si protectia mediului.
Art. 16
Sectia de drept privat este alcatuita din urmatoarele sectoare:
1. Sectorul de legislatie civila: reglementari de drept civil, dreptul
familiei, drept procesual civil, dreptul creatiei intelectuale si drept
international privat;
2. Sectorul de legislatie agrara si asociativa: reglementari privind
dreptul agrar, dreptul silvic, regimul asociatiilor, meseriilor si
profesiunilor liberale;
3. Sectorul de legislatie comerciala: reglementari privind regimul
operatiunilor comerciale si al comerciantilor, al burselor de valori si al
burselor de marfuri, al operatiunilor bancare si financiare, de credit, plati
si garantii, al asigurarilor, titlurilor de credit, reglementari privind proprietatea
industriala, concurenta si contenciosul afacerilor;
4. Sectorul de legislatie economica si de privatizare: reglementari privind
reforma economica, privatizarea, regiile autonome, regimul intreprinderii,
industria, transporturile si telecomunicatiile, turismul si serviciile;
5. Sectorul de legislatie a muncii si securitatii sociale: reglementari
privind raporturile de munca, patronatul si sindicatele, asistenta si protectia
sociala, asigurarile sociale;
6. Sectorul de legislatie privind sanatatea, protectia mediului si
protectia consumatorului: reglementari privind sanatatea, problemele
demografice, tineretul si sportul, mediul inconjurator, protectia
consumatorului.
Art. 17
Sectia de evidenta oficiala a legislatiei si documentare este alcatuita
din:
1. Sectorul de studii si documentare, cu:
a) Serviciul de documentare si informare legislativa;
b) Serviciul de studii si analiza;
c) Biblioteca;
2. Sectorul de metodologie, tehnica legislativa si sistematizare a legislatiei;
3. Sectorul de coordonare a publicatiilor legislative;
4. Sectorul de evidenta oficiala a legislatiei.
Art. 18
Domeniile de activitate si atributiile principale ale Sectiei de evidenta
oficiala a legislatiei si documentare, pe sectoarele componente, sunt:
1. Sectorul de studii si documentare:
- furnizeaza informatii privind istoricul reglementarii in legislatia
romaneasca, lucrari de doctrina, de jurisprudenta si, dupa caz, de legislatie
comparata, din domeniul supus reglementarii prin proiectul de act normativ ce
urmeaza a fi avizat;
- organizeaza biblioteca documentara prin asigurarea fondului necesar de
carte din tara si din strainatate;
- analizeaza planurile editoriale si face propuneri de achizitii in limita
sumei alocate prin buget;
- intocmeste referatele de necesitate in vederea achizitionarii
publicatiilor si le supune spre aprobare presedintelui sectiei;
- asigura achizitionarea de legislatie straina, cu precadere din domeniile
ce urmeaza a face obiect de reglementare prin acte normative noi;
- urmareste jurisprudenta Curtii Supreme de Justitie, a celorlalte instante
judecatoresti, a Curtii Constitutionale si a Curtii de Conturi;
- inventariaza, examineaza, clasifica si prelucreaza informatia legislativa
si doctrinara interna si externa;
- intocmeste studii privind reglementarea unor institutii, precum si
documentare tematice legislative;
- efectueaza traduceri de legislatie straina;
- aduce periodic la cunostinta sectiilor cartile, revistele, alte
publicatii, precum si legislatia straina, intrate in biblioteca;
- intocmeste un "Buletin legislativ" trimestrial, cu informatii
privind activitatea Consiliului Legislativ si studiile elaborate in cadrul
acestuia, la realizarea caruia participa toate structurile sale;
2. Sectorul de metodologie, tehnica legislativa si sistematizare a
legislatiei:
- realizeaza, in colaborare cu sectiile de avizare, studii pentru
sistematizarea, unificarea si coordonarea legislatiei;
- participa la activitatea de examinare a legislatiei anterioare
Constitutiei, in vederea prezentarii de propuneri pentru punerea de acord a
acestei legislatii cu prevederile si principiile Constitutiei;
- intocmeste, in colaborare cu sectiile de avizare, normele de tehnica
legislativa pentru elaborarea actelor normative, in vederea exercitarii de
catre cei interesati a dreptului de initiativa legislativa;
3. Sectorul de coordonare a publicatiilor legislative:
- coordoneaza elaborarea si editarea repertoriilor legislative, editarea
codurilor, a culegerilor de acte normative si a brosurilor legislative
tematice, in limba romana si in limbi de circulatie internationala;
- examineaza, in vederea publicarii, sub aspectul concordantei cu evidenta
oficiala a legislatiei, repertoriile si culegerile legislative elaborate de
alte autoritati sau persoane fizice ori juridice;
4. Sectorul de evidenta oficiala a legislatiei:
- organizeaza si asigura primirea si pastrarea unui exemplar original, cu
semnaturi autografe, din legile adoptate de Parlament si din decretele de
promulgare a acestora;
- intocmeste fisele actelor normative in vigoare si tine la zi modificarile
aduse acestora;
- organizeaza si tine evidenta oficiala a legislatiei si ia masuri pentru
informatizarea sistemului de evidenta a acesteia, in colaborare cu
Departamentul de informatica legislativa;
- furnizeaza, in activitatea de avizare a proiectelor de acte normative,
informatii privind contextul legislativ in care reglementarea urmeaza a se
integra. In acest sens, determina conexiunile si incidentele legislative ale
actului nou in raport cu legislatia existenta, mentionand expres actele
normative cuprinse in zona de influenta a acestuia si in ce constau asemenea
interferente, sesizeaza conflictele de texte, paralelismele in reglementare si,
dupa caz, necesitatea concentrarii intr-un singur act a unor reglementari
dispersate in mai multe acte normative.
Art. 19
In functie de ponderea lucrarilor, la propunerea sefilor de sectie,
presedintele Consiliului Legislativ poate adapta structura sectoarelor potrivit
necesitatilor activitatii curente.
SECTIUNEA a II-a
Atributiile presedintilor de sectie
Art. 20
Atributiile presedintilor de sectie sunt urmatoarele:
A. Atributii comune
Presedintele de sectie:
a) asigura conducerea efectiva a sectiei, indruma si controleaza
activitatea acesteia potrivit dispozitiilor prevazute de lege, de prezentul
regulament si tinand seama de dispozitiile presedintelui Consiliului
Legislativ;
b) informeaza operativ pe presedintele Consiliului Legislativ asupra
desfasurarii lucrarilor, semnaland aspectele mai importante din activitatea
sectiei;
c) stabileste atributiile personalului din cadrul sectiei si aproba fisa
fiecarui post; efectueaza, potrivit nevoilor sectiei, redistribuirea unor
sarcini si atributii ale personalului in vederea realizarii unei repartitii
echilibrate;
d) ia masuri pentru aducerea la indeplinire a dispozitiilor primite din
partea presedintelui Consiliului Legislativ si a celor rezultate din hotarari
ale sectiilor unite;
e) intocmeste, la sfarsitul fiecarui an sau la cererea presedintelui
Consiliului Legislativ, cand acesta considera necesar, o informare privind
activitatea sectiei, evidentiind aspectele semnificative in materie de avizare
si, respectiv, problemele legate de sistematizarea, unificarea si coordonarea
legislatiei;
f) participa la dezbaterea problemelor in sedintele sectiilor unite;
g) rezolva orice alte probleme legate de buna desfasurare a activitatii
sectiei.
B. Atributii specifice sectiilor de avizare
Presedintele de sectie:
a) stabileste colectivul de examinare in vederea avizarii lucrarilor
primite si desemneaza raportorul fiecarei lucrari;
b) prezideaza dezbaterile lucrarilor de avizare in sectie;
c) verifica si isi da acordul asupra formei finale a proiectului de aviz ce
se prezinta spre insusire presedintelui Consiliului Legislativ.
C. Atributii specifice Sectiei de evidenta oficiala a legislatiei si
documentare
Presedintele de sectie:
a) coordoneaza activitatea de tinere a evidentei oficiale a legislatiei si
de informatizare a sistemului de evidenta a acesteia;
b) coordoneaza si verifica activitatea de furnizare a informatiei legislative
necesare in procesul de avizare a proiectelor de acte normative, in ceea ce
priveste sistematizarea, unificarea si coordonarea legislatiei;
c) asigura compunerea colectivelor pentru intocmirea de studii, prevazute
de lege, pentru imbunatatirea ansamblului legislatiei, din punct de vedere al
sistematizarii, unificarii, coordonarii si conformitatii cu Constitutia;
d) coordoneaza si indruma colectivul de intocmire a normelor de tehnica
legislativa pentru elaborarea proiectelor de acte normative;
e) indruma activitatea de coordonare a elaborarii si a editarii de
repertorii si publicatii legislative.
SECTIUNEA a III-a
Atributiile sefului de sector
Art. 21
Consilierul, sef de sector, indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) indruma activitatea ce se desfasoara in cadrul sectorului, asigurand
indeplinirea atributiilor de catre personalul din componenta acestuia, potrivit
fisei postului si dispozitiilor presedintelui de sectie;
b) participa si conduce dezbaterile ce au loc la nivelul sectorului;
c) face propuneri de imbunatatire a lucrarilor intocmite de colectivele
constituite potrivit art. 37 din prezentul regulament;
d) verifica calitatea si isi da acordul asupra lucrarilor ce se supun
dezbaterii in sectie;
e) elaboreaza fisa postului, pe care o supune spre aprobare presedintelui
de sectie;
f) indeplineste si alte atributii stabilite de presedintele de sectie.
CAP. 5
Departamentul pentru armonizarea legislatiei cu reglementarile comunitare
Art. 22
Departamentul pentru armonizarea legislatiei cu reglementarile comunitare
are urmatoarele atributii:
a) analizeaza, impreuna cu structurile similare din cadrul Executivului,
reglementarile Uniunii Europene, in vederea asigurarii asistentei de
specialitate pentru factorii de decizie in procesul integrarii acestora in
dreptul intern, precum si pentru armonizarea legislatiei nationale cu
legislatia comunitara;
b) participa la actiunea de traducere in limba romana a legislatiei comunitare;
c) examineaza proiectele si propunerile legislative trimise spre avizare
Consiliului Legislativ, sub aspectul concordantei acestora cu reglementarile
comunitare;
d) furnizeaza informatii legislative necesare activitatii structurilor
parlamentare constituite in vederea integrarii europene.
Art. 23
Departamentul pentru armonizarea legislatiei cu reglementarile comunitare
este condus de un sef de departament, numit dintre consilieri.
Atributiile personalului departamentului, pe functii, se stabilesc prin
fisa postului, care se elaboreaza de catre seful departamentului si se aproba
de catre presedintele Consiliului Legislativ.
CAP. 6
Departamentul de informatica legislativa
Art. 24
Departamentul de informatica legislativa asigura folosirea tehnicii
electronice avansate in rezolvarea sarcinilor Consiliului Legislativ,
utilizarea celor mai eficiente mijloace de informare legislativa si juridica,
constituind compartimentul metodologic si operativ al actiunii de informatizare.
Departamentul de informatica legislativa va asigura conectarea si
intrepatrunderea cu celelalte sisteme informatice si informationale din tara si
din strainatate.
In acest scop, activitatea Departamentului de informatica legislativa se
orienteaza in directia urmatoarelor obiective:
a) elaborarea si crearea bazelor proprii de date;
b) organizarea, impreuna cu sectoarele Sectiei de evidenta oficiala a
legislatiei si documentare, a unui sistem de informatica juridica pentru
evidenta, prelucrarea, avizarea si valorificarea datelor stocate;
c) exploatarea sistemului si a bazelor sale de date, in scopul
sistematizarii, unificarii si coordonarii legislatiei, precum si al sprijinirii
activitatii de avizare.
Art. 25
In vederea indeplinirii obiectivelor precizate la art. 24, compartimentele
din structura departamentului urmaresc, distinct sau impreuna cu celelalte
structuri ale Consiliului Legislativ:
1. In ceea ce priveste elaborarea si crearea bazelor de date:
a) crearea bazei de date a legislatiei active;
b) crearea bazei de date a legislatiei istorice;
c) crearea bazei de date de drept comparat;
d) crearea bazei de date de drept comunitar si international.
2. In ceea ce priveste prelucrarile informatice:
a) sprijinirea sectiilor Consiliului Legislativ in pregatirea avizelor
privind proiectele de reglementari, precum si amendamentele propuse; furnizarea
in mod curent si operativ a informatiei privind contextul legislativ. In acest
scop, sesizeaza conexiunile si incidentele legislative, interferentele cu alte
acte normative, conflictele de texte si paralelismele in reglementare sau
posibilitatea concentrarii unor reglementari dispersate;
b) analiza complexa, formala si de fond, a datelor legislative, implicand
tratarea si prelucrarile lingvistice (lexicale si gramaticale), cele logice si
tipologice, cele juridice propriu-zise si cele de tip rational;
c) validarea juridica a datelor informatizate ale sistemului;
d) structurarea si organizarea sistemului informatic rational
interlegislativ;
e) crearea si utilizarea vocabularelor controlate si a tezaurului
lingvistic legislativ roman;
f) constituirea elementelor de interfata pentru un sistem informatic al
literaturii juridice si al practicii juridice, precum si cu partenerii straini;
g) asigurarea, prin dotare, programe, servicii in linie sau pe suport
electromagnetic, a interoperabilitatii informatice interne si externe a
sistemului informatic al Consiliului Legislativ.
3. In ceea ce priveste exploatarea sistemului:
a) crearea regulamentului specific de organizare si functionare a
sistemului informatic al Consiliului Legislativ;
b) crearea si functionarea sistemului de urmarire informatica a serviciilor
interioare (in sistem, in Consiliul Legislativ si in Parlament), interne
(Guvern, departamente etc.) si externe (transfrontiere);
c) constituirea si codificarea fisierelor privind sursele, elaborarile,
utilizatorii prezumtivi si efectivi si utilizarile lor;
d) crearea si organizarea sistemului de coduri, chei, parole si accese in
domeniul informatic legislativ;
e) organizarea si functionarea arhivei secretariale a Consiliului
Legislativ;
f) asigurarea permanenta a informarii si documentarii, precum si a
schimbului de experienta asupra stadiului juridic si informatic al dezvoltarii
sistemelor similare la nivelul tehnicii de varf si al capacitatilor de
folosire.
Art. 26
Pentru indeplinirea sarcinilor ce-i revin, Departamentul de informatica
legislativa are in structura sa:
a) Serviciul de proiectare - sistematizare, analiza - prelucrare si
validare juridica a datelor informatice;
b) Biroul de management secretarial - birotic si de arhivare informatica.
Art. 27
Departamentul de informatica legislativa este condus de un sef de
departament, numit dintre consilieri.
Atributiile personalului departamentului, pe functii, se stabilesc prin
fisa postului, care se elaboreaza de catre seful departamentului si se aproba
de presedintele Consiliului Legislativ.
CAP. 7
Avizarea de catre Consiliul Legislativ a proiectelor de acte normative
SECTIUNEA I
Solicitarea avizului
Art. 28
Sunt supuse avizarii, de catre Consiliul Legislativ, urmatoarele categorii
de proiecte de acte normative:
I. Proiecte de legi initiate de Guvern:
a) proiectele de legi initiate de Guvern, anterior dezbaterii acestora in
sedinta Guvernului;
b) proiectele de legi initiate de Guvern, ulterior dezbaterii si adoptarii
lor in sedinta Guvernului si anterior trimiterii lor la Parlament, in situatia
in care Guvernul modifica varianta avizata a proiectului;
c) amendamentele la proiectele de legi supuse dezbaterii comisiei
parlamentare sesizate in fond, cu prilejul examinarii proiectului respectiv in
prima Camera a Parlamentului;
d) proiectele de legi adoptate in prima Camera si supuse dezbaterii celei
de-a doua Camere a Parlamentului, in cazul in care s-au adus modificari formei
anterioare, avizate;
e) amendamentele la proiectele de legi supuse dezbaterii comisiei
parlamentare sesizate in fond, cu prilejul examinarii proiectului respectiv in
a doua Camera a Parlamentului.
II. Propuneri legislative:
a) propunerile legislative initiate de senatori si deputati, precum si cele
care fac obiectul initiativei legislative a cetatenilor, dupa inregistrarea lor
la una dintre Camerele Parlamentului;
b) amendamentele la propunerile legislative supuse dezbaterii comisiei
parlamentare sesizate in fond, cu prilejul examinarii propunerii respective in
prima Camera a Parlamentului;
c) propunerile legislative adoptate in prima Camera si supuse dezbaterii
celei de-a doua Camere a Parlamentului, in cazul in care s-au adus modificari
formei anterioare, avizate;
d) amendamentele la proiectele de legi supuse dezbaterii comisiei
parlamentare sesizate in fond, cu prilejul examinarii proiectului respectiv in
a doua Camera a Parlamentului.
III. Proiecte de ordonante ale Guvernului:
a) proiectele de ordonante emise in baza unei legi speciale de abilitare,
anterior supunerii lor spre adoptare in sedinta Guvernului;
b) proiectele de ordonante prevazute la art. 114 alin. (4) din Constitutie,
anterior supunerii lor in sedinta Guvernului.
IV. Proiecte de hotarari cu caracter normativ ale Guvernului:
- proiectele de hotarari cu caracter normativ, anterior supunerii lor spre
adoptare in sedinta Guvernului.
Art. 29
Solicitarea avizului se face de catre:
a) secretarul general al Guvernului, in cazul proiectelor de legi prevazute
la art. 28 pct. I lit. a) si b) si al proiectelor de ordonante si de hotarari
cu caracter normativ ale Guvernului, prevazute la art. 28 pct. III si IV;
b) secretarul general al fiecarei Camere a Parlamentului, in cazul
proiectelor de legi prevazute la art. 28 pct. I lit. d) si al propunerilor
legislative prevazute la art. 28 pct. II lit. a) si c);
c) presedintele comisiei parlamentare sesizate in fond, in cazul
amendamentelor la proiectele de legi si la propunerile legislative prevazute la
art. 28 pct. I lit. c) si e) si la pct. II lit. b) si d).
Art. 30
Avizul Consiliului Legislativ are caracter consultativ si va fi dat in
urmatoarele termene:
a) termenul solicitat de Guvern, care nu poate fi mai mic de 10 zile in
cazul proiectelor de acte normative cu procedura obisnuita si de 2 zile in
cazul proiectelor de legi cu procedura de urgenta;
b) 24 de ore, in cazul proiectelor de ordonante prevazute la art. 28 pct.
III lit. b);
c) termenul stabilit de Biroul permanent al Camerei care l-a solicitat, in
cazul proiectelor de legi prevazute la art. 28 pct. I lit. d) si al
propunerilor legislative prevazute la art. 28 pct. II lit. a) si c);
d) termenul stabilit de comisia parlamentara sesizata in fond, in cazul
amendamentelor prevazute la art. 28 pct. I lit. c) si e) si la pct. II lit. b)
si d).
Daca avizul nu este dat in termenul stabilit, aceasta nu impiedica
desfasurarea procedurii legislative.
Art. 31
Proiectul de act normativ, trimis spre avizare de catre Guvern, va fi
insotit de expunerea de motive - respectiv nota de fundamentare in cazul
actelor Guvernului - care va cuprinde justificarea reglementarii propuse.
Expunerea de motive sau, dupa caz, nota de fundamentare va purta semnatura
conducatorului autoritatii elaboratoare, precum si semnaturile conducatorilor
ministerelor si ai altor autoritati avizatoare. In cazul existentei unei
divergente, avizul va fi solicitat dupa solutionarea acesteia la nivelul
Guvernului. Proiectul va fi insotit de studiile sau alte lucrari documentare care
au stat la baza elaborarii acestuia.
In cazul propunerilor legislative initiate de senatori si deputati, avizul
Consiliului Legislativ se solicita dupa indeplinirea conditiilor prevazute la
art. 110 alin. (1) din Constitutie.
Art. 32
In cazul propunerilor legislative initiate de cetateni in conditiile art.
73 alin. (1) din Constitutie, Consiliul Legislativ verifica existenta punctului
de vedere exprimat de catre Curtea Constitutionala privind intrunirea
conditiilor aferente acestei initiative legislative.
SECTIUNEA a II-a
Procedura avizarii
Art. 33
Dupa o prealabila examinare asupra intrunirii conditiilor legale privind
cererea de aviz, presedintele Consiliului Legislativ dispune inregistrarea
lucrarii, cu intreaga documentatie care o insoteste.
Art. 34
Repartizarea lucrarii, in vederea avizarii, se face pe baza de rezolutie a
presedintelui Consiliului Legislativ, indicandu-se sectia in profilul careia
intra examinarea si avizarea proiectului de act normativ, precum si termenul de
definitivare a avizului.
Art. 35
In situatia in care proiectul de act normativ cuprinde reglementari ce
intra in profilul ambelor sectii de avizare, avizarea se va face in sectii
unite, potrivit rezolutiei presedintelui Consiliului Legislativ.
Art. 36
Concomitent cu repartizarea lucrarii la sectia de profil, sunt sesizate, cu
analiza proiectului, si Sectia de evidenta oficiala a legislatiei si
documentare, in scopul aducerii la indeplinire a prevederilor art. 38 din
prezentul regulament si Sectia de drept public - Sectorul de legislatie privind
autoritatile publice si de analiza constitutionala, pentru verificarea
conformitatii cu prevederile Constitutiei, precum si Departamentul pentru
armonizarea legislatiei cu reglementarile comunitare, in vederea examinarii
aspectelor de compatibilitate a dispozitiilor proiectului cu legislatia
europeana.
Sesizarea se va face prin transmiterea unei copii de pe proiect, de pe
expunerea de motive si, dupa caz, de pe documentatia care il insoteste.
Art. 37
Primind lucrarea, presedintele de sectie desemneaza, in functie de
importanta si amploarea proiectului, colectivul de examinare si pe raportorul
lucrarii si stabileste termenul inauntrul caruia urmeaza a se elabora proiectul
de aviz in vederea dezbaterii in sectie.
In cazul prevazut la art. 35, colectivul de examinare si raportorul
lucrarii vor fi stabiliti, prin rezolutie, de catre presedintele Consiliului
Legislativ.
La examinarea proiectului, raportorul lucrarii poate invita pe
reprezentantii initiatorului pentru furnizarea de explicatii si date
suplimentare cu privire la continutul proiectului.
Art. 38
Dupa examinarea proiectului si a documentatiei care il insoteste, de catre
colectivul constituit potrivit art. 37, observatiile si propunerile rezultate
se dezbat in sectorul din care face parte raportorul lucrarii.
Dezbaterile de desfasoara sub conducerea sefului de sector.
La examinarea proiectului de act normativ se va avea in vedere si
continutul referatului intocmit de Sectia de evidenta oficiala a legislatiei si
documentare, privind masurile ce se impun pe linia sistematizarii, unificarii
si coordonarii legislatiei, precum si informarile doctrinare, jurisprudentiale
si legislative, inclusiv cele de drept comparat, dupa caz, necesare emiterii
avizului; totodata, se va tine seama de concluziile compartimentelor de profil
privind conformitatea cu prevederile Constitutiei si compatibilitatea cu
reglementarile comunitare.
Art. 39
Pe baza sintezei dezbaterilor se intocmesc, de catre titularul lucrarii, un
raport cuprinzand concluziile examinarii, precum si proiectul de aviz, care se
supun spre examinare in sedinta organizata in cadrul sectiei, sub conducerea
presedintelui de sectie. La aceasta sedinta participa colectivul de examinare a
proiectului, sefii de sectoare, precum si ceilalti consilieri din componenta
sectiei.
Art. 40
Proiectul de aviz se definitiveaza pe baza dezbaterilor din sedinta pe
sectie, dupa care, sub semnatura sefului de sectie, se prezinta spre insusire
presedintelui Consiliului Legislativ.
Art. 41
In functie de importanta si amploarea proiectului supus avizarii,
presedintele Consiliului Legislativ participa la dezbaterea in sectie a
acestuia, situatie in care conduce desfasurarea lucrarilor.
Art. 42
La dezbaterea in sectie a proiectelor mai importante sau care prezinta
unele aspecte deosebite, presedintii de sectie pot propune presedintelui
Consiliului Legislativ invitarea senatorilor si a deputatilor, autori ai
propunerii legislative supuse avizarii, precum si a ministrilor sau a
secretarilor de stat din organele de specialitate ale administratiei publice
centrale, care au atributii in domeniul de aplicare a viitoarei reglementari.
Participarea acestora poate avea loc si din proprie initiativa.
La dezbaterea proiectului in conditiile alin. 1 participa si presedintele
Sectiei de evidenta oficiala a legislatiei si documentare sau reprezentantul
acestuia si seful Departamentului pentru armonizarea legislatiei cu
reglementarile comunitare.
Art. 43
In situatia in care proiectul de act normativ, prin natura reglementarilor
pe care le cuprinde, a fost repartizat spre examinare ambelor sectii, raportul
si proiectul de aviz, intocmite potrivit prevederilor art. 37, se dezbat in
sectii unite.
Art. 44
Definitivarea proiectului de aviz si prezentarea acestuia presedintelui
Consiliului Legislativ se fac cu luarea in considerare a prevederilor art. 40,
sub semnatura presedintilor de sectie.
Art. 45
In cazul in care in cadrul dezbaterilor prevazute la art. 43 intervin
divergente neconciliate intre punctele de vedere exprimate de catre fiecare
sectie, dezbaterile vor fi reluate in prezenta presedintelui Consiliului
Legislativ, care va conduce lucrarile si se va pronunta asupra punctelor aflate
in divergenta, avizul Consiliului Legislativ urmand a cuprinde concluziile
retinute.
La dezbaterile prevazute la alin. 1 participa si presedintele Sectiei de
evidenta oficiala a legislatiei si documentare, precum si seful Departamentului
pentru armonizarea legislatiei cu reglementarile comunitare.
Art. 46
Presedintele Consiliului Legislativ poate supune in dezbaterea sectiilor
reunite unele proiecte de acte normative complexe ori care ridica probleme controversate.
In aceasta situatie, definitivarea avizului se va face, pe baza concluziilor
desprinse din dezbateri, de catre presedintele Consiliului Legislativ.
La dezbaterile prevazute la alineatul precedent participa presedintii de
sectii, sefii de sectoare, raportorul lucrarii si alte persoane desemnate de
catre presedintele Consiliului Legislativ.
Art. 47
Dupa insusirea de catre presedintele Consiliului Legislativ a continutului
proiectului de aviz, definitivat pe baza dezbaterilor avute in sectie,
respectiv in sectiile unite, avizul Consiliului Legislativ se transmite
autoritatii care l-a solicitat, sub semnatura presedintelui acestuia.
Art. 48
In situatia in care, in urma examinarii proiectului de lege sau a
propunerii legislative, se constata ca acesta este corespunzator sub toate
aspectele prevazute la art. 3 pct. 1, avizul este favorabil.
In cazul in care, ulterior examinarii proiectului de lege sau a propunerii
legislative, se constata ca, in mod global, reglementarea propusa corespunde
exigentelor urmarite prin art. 3 pct. 1, dar sunt necesare unele completari,
modificari ori reformulari, avizul este favorabil si va cuprinde observatiile
si propunerile corespunzatoare definitivarii corecte a proiectului.
In situatia in care proiectul de lege sau propunerea legislativa contravine
prevederilor sau principiilor constitutionale, ordinii statului de drept ori
tratatelor la care Romania este parte sau este in discordanta cu sistemul
nostru legislativ, avizul va fi negativ, motivandu-se in mod corespunzator.
Art. 49
Prevederile de la articolul precedent sunt aplicabile deopotriva si in
cazul amendamentelor supuse dezbaterii comisiilor parlamentare, precum si in
cazul ordonantelor sau hotararilor Guvernului.
Avizul Consiliului Legislativ urmeaza a fi negativ si in cazurile emiterii
unei ordonante a Guvernului intr-un domeniu rezervat legii organice sau care nu
respecta prevederile dintr-o asemenea lege ori depaseste limitele legii de
abilitare, precum si atunci cand se propune emiterea unei hotarari a Guvernului
intr-un domeniu rezervat legii sau cand aceasta contravine unor prevederi
dintr-o lege ori ordonanta.
SECTIUNEA a III-a
Forma de redactare a avizelor
Art. 50
Avizul favorabil fara observatii sau propuneri nu se motiveaza.
Art. 51
Avizul negativ sau avizul favorabil cu observatii si propuneri se
motiveaza, astfel incat sa conduca la o fundamentare temeinica a punctelor de
vedere exprimate.
Art. 52
Redactarea avizului favorabil cu observatii si propuneri se va face astfel
incat in prima parte sa fie prezentate observatiile de principiu si,
subsecvent, cele de text, in ordinea gruparii pe articole.
Observatiile si propunerile de reformulare a textului se vor face prin
redarea noului text in forma avuta in vedere.
Art. 53
Observatiile de principiu pot fi fundamentate si pe lucrari de doctrina,
jurisprudenta si legislatie comparata, fara insa a se face consideratii cu
caracter politic.
Obiectiile si propunerile vor fi insotite, dupa caz, de studiile efectuate
in acest sens, de alte documente sau de informatiile pe care se sprijina.
Art. 54
Avizul Consiliului Legislativ se va intocmi in trei exemplare, din care
originalul se va transmite autoritatii publice care l-a solicitat, exemplarul
al doilea se va atasa la dosarul constituit potrivit art. 79 din prezentul
regulament, iar al treilea se va pastra intr-un dosar special al avizelor ce se
tine la Secretariatul Consiliului Legislativ.
Art. 55
Initiatorul sau autoritatea care a solicitat avizul poate cere Consiliului
Legislativ lamuriri suplimentare asupra continutului avizului dat sau poate
invita pe presedintele acestuia ori pe un reprezentant al sau la dezbaterea
propunerilor legislative sau a proiectelor avizate.
Art. 56
Dupa adoptarea proiectului de act normativ la care s-a emis avizul,
raportorul lucrarii va intocmi o fisa in care se va consemna modul in care a
fost insusit avizul de catre autoritatea care l-a solicitat. Aceasta fisa se va
atasa dosarului in cauza, care va fi inaintat, pentru conservare, la arhiva
Consiliului Legislativ.
CAP. 8
Elaborarea proiectelor de coduri si de alte legi complexe de catre
Consiliul Legislativ sau sub coordonarea acestuia
Art. 57
Potrivit art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 73/1993, din dispozitia
Camerei Deputatilor sau a Senatului, Consiliul Legislativ realizeaza nemijlocit
sau coordoneaza elaborarea unor proiecte de coduri sau de alte legi de
complexitate deosebita.
SECTIUNEA I
Elaborarea nemijlocita de coduri sau de alte legi complexe de catre
Consiliul Legislativ
Art. 58
Dupa primirea dispozitiei prevazute la art. 57, presedintele Consiliului
Legislativ dispune constituirea unei comisii, formata din personal de
specialitate din cadrul sectiilor, in functie de natura legislatiei ce se
preconizeaza. In aceasta comisie vor fi cooptati si alti specialisti din
Ministerul Justitiei si din alte ministere si autoritati publice centrale, de
profil sau interesate in aplicarea prevederilor noii reglementari. Desemnarea
acestora se va face prin dispozitia conducatorului ministerului sau al
autoritatii publice la care sunt incadrati.
In functie de importanta si de natura problemelor ce urmeaza a face obiect
de reglementare, in activitatea de documentare si elaborare se va asigura si
participarea unor cadre din invatamantul superior, din institutele de cercetari
sau alti specialisti de prestigiu, in calitate de colaboratori externi.
Art. 59
Elaborarea proiectelor de coduri sau de alte legi complexe va fi precedata
de o vasta si atotcuprinzatoare activitate de documentare, finalizata prin
studii, care vor evidentia necesitatea noii reglementari, cu aratarea efectelor
previzibile ale unor solutii preconizate.
Studiile si alte lucrari documentare vor sta la baza stabilirii conceptiei
noilor reglementari.
Studiile vor cuprinde analiza legislatiei existente in domeniul supus
viitoarei reglementari, imperfectiunile acesteia sau lipsa unei reglementari in
materie, precum si informatii cu privire la istoricul reglementarii in dreptul
romanesc si de drept comparat, de natura a orienta in stabilirea unor solutii
legislative.
Art. 60
Concluziile retinute in studii, cuprinzand liniile directoare ale
conceptiei de ansamblu a viitoarei reglementari, vor fi inaintate, pentru
exprimarea punctului de vedere, ministerelor si celorlalte autoritati publice
interesate.
Art. 61
Pe baza studiilor intocmite si a punctelor de vedere exprimate de organele
prevazute la art. 60, se vor intocmi teze prealabile care sa reflecte conceptia
generala, principiile, noile orientari si principalele solutii ale
reglementarilor preconizate.
Art. 62
Tezele prealabile vor fi inaintate spre insusire Guvernului. Dupa aprobarea
tezelor, comisia prevazuta la art. 58 va proceda la redactarea textului
viitorului act normativ.
Art. 63
Proiectul de cod, respectiv de lege, va fi insotit de un raport intocmit
potrivit art. 14 alin. (1) din Legea nr 73/1993 si va fi inaintat Guvernului in
vederea dezbaterii si emiterii hotararii de adoptare.
In cazul in care, in urma dezbaterii in sedinta de Guvern, se vor aduce
modificari proiectului, Guvernul va solicita Consiliului Legislativ un aviz,
pentru aceste modificari.
SECTIUNEA a II - a
Elaborarea de coduri sau de alte legi complexe sub coordonarea Consiliului
Legislativ
Art. 64
Elaborarea de coduri sau de alte legi complexe, sub coordonarea Consiliului
Legislativ, se va face de catre o comisie constituita in acest scop, in care
vor fi inclusi reprezentanti ai Consiliului Legislativ, desemnati de catre
presedintele Consiliului.
Art. 65
Principalele solutii preconizate prin proiect vor fi dezbatute, periodic,
in sectia de avizare de profil a Consiliului Legislativ, facandu-se propuneri
si recomandari corespunzatoare.
Art. 66
Pentru insusirea de catre Guvern a propunerilor elaborate de comisie se va
urma procedura prevazuta la art. 63, care se aplica prin asemanare.
Art. 67
Exercitarea initiativei legislative de catre Guvern se va face luandu-se,
in prealabil, avizul Consiliului Legislativ la ultima forma a proiectului
adoptat prin hotararea emisa in acest sens.
CAP. 9
Secretariatul Consiliului Legislativ si celelalte compartimente
administrative
SECTIUNEA I
Secretariatul Consiliului Legislativ
Art. 68
Secretariatul Consiliului Legislativ asigura circuitul actelor si al
celorlalte documente primite si realizate in activitatea Consiliului
Legislativ, precum si stocarea acestora in conditii de deplina conservare.
De asemenea, realizeaza buna gospodarire a bunurilor aflate in patrimoniu
si asigura aprovizionarea cu materialele necesare in activitatea Consiliului
Legislativ.
Art. 69
Secretariatul Consiliului Legislativ are in structura sa Serviciul
tehnic-administrativ si Biroul de registratura generala si arhiva.
Art. 70 - Secretariatul Consiliului Legislativ este condus de un director,
care are urmatoarele atributii principale:
a) conduce compartimentele secretariatului si ia masuri pentru realizarea
la termen si in mod corespunzator a lucrarilor ce le revin;
b) elaboreaza fisa postului pentru fiecare functie din acest compartiment
si o prezinta spre aprobare presedintelui Consiliului Legislativ;
c) pastreaza documentele si actele cu caracter secret sau confidential;
d) participa la sedintele sectiilor unite, intrunite din dispozitia
presedintelui, si asigura conservarea lucrarilor si a hotararilor luate;
e) se ingrijeste de intocmirea si de tinerea registrelor necesare in
actvitatea Consiliului Legislativ;
f) indeplineste alte atributii stabilite de presedintele Consiliului
Legislativ.
Art. 71
Serviciul tehnic-administrativ asigura activitatea de administrare a
bunurilor din patrimoniul Consiliului Legislativ, precum si pe cea de
aprovizionare cu materiale si prestatiile necesare.
Art. 72
Lucrarile financiar-contabile ale Consiliului Legislativ se asigura,
potrivit legii, de catre compartimentul de specialitate al Camerei Deputatilor.
Art. 73
Biroul de registratura generala si arhiva executa lucrarile specifice de
inregistrare a corespondentei Consiliului Legislativ, precum si expediate,
precum si de pastrare si de conservare a dosarelor si a celorlalte documente
Predarea oricarei lucrari se va trece in registrul de arhiva, care va evidentia
data primirii in arhiva, felul lucrarii, numarul de file, compartimentul care
preda si semnaturile de predare-primire.
SECTIUNEA a II-a
Registrele Consiliului Legislativ
Art. 74
Registrele Consiliului Legislativ sunt urmatoarele:
a) registrul general de intrare si de iesire a corespondentei;
b) registrul general de dosare, in care sa da numar pentru lucrarile de
avizare;
c) registrul avizelor, in care se inregistreaza si se da numar avizelor ce
se transmit autoritatilor solicitante;
d) registrul de ordine ale presedintelui Consiliului Legislativ, in care
acestea se inregistreaza si li se da numar, in ordinea emiterii;
e) registrul special de corespondenta secreta si confidentiala, in care se
inregistreaza documentele de aceasta natura;
f) registrul de arhiva.
Art. 75
Registrul general de dosare va cuprinde urmatoarele rubrici:
a) numarul dosarului;
b) denumirea lucrarii;
c) data primirii;
d) autoritatea care a solicitat avizul;
e) termenul solicitat pentru transmiterea avizului;
f) sectia careia i-a fost repartizata lucrarea;
g) termenul de prezentare a proiectului de aviz;
h) data primirii avizului de la sectia, in forma definitivata;
i) forma avizului favorabil, fara observatii si propuneri, favorabil, cu
observatii si propuneri, aviz negativ;
j) data expedieri avizului.
Stabilirea rubricilor registrelor mentionate la art. 74 lit. a), c), d) si
e) se face in functie de natura lucrarilor evidentiate, la propunerea
directorului Secretariatului Consiliului Legislativ, si se aproba de catre
presedintele Consiliului Legislativ.
Art. 76
O copie de pe avizele inregistrate in registrul prevazut la art. 74 lit. c)
se indosariaza, in ordine numerica, intr-un dosar special care se pastreaza de
catre directorul Secretariatului Consiliului Legislativ.
Art. 77
Pentru evidenta lucrarilor primite si realizate in sectii se intocmeste un
registru al dosarelor dezbatute in sectie, care va cuprinde urmatoarele
rubrici:
a) numarul dosarului;
b) denumirea lucrarii;
c) data primirii lucrarii in sectie;
d) colectivul desemnat pentru avizarea lucrarii;
e) raportorul lucrarii;
f) data dezbaterii in cadrul sectorului;
g) data dezbaterii in cadrul sectiei sau, dupa caz, in sectiile unite;
h) forma avizului;
i) data prezentarii proiectului de aviz, in forma definitivata;
j) numarul avizului;
k) data predarii dosarului la arhiva si semnatura de primire.
SECTIUNEA a III-a
Dosarele lucrarilor de avizare
Art. 78
Dosarele cuprinzand lucrarile de avizare a proiectelor de acte normative au
regimul lucrarilor confidentiale.
Scoaterea dosarelor din incinta Consiliului Legislativ este interzisa, cu
exceptia cazurilor cand reprezentantul Consiliului Legislativ se deplaseaza
pentru sustinerea punctelor de vedere exprimate in aviz sau in alte situatii,
pe baza aprobarii presedintelui de sectie.
Art. 79
Documentele care intra in compunerea dosarului se numeroteaza si vor fi
cusute si snuruite inainte de predarea lor la arhiva. Dupa snuruire se va
aplica sigiliul, certificandu-se numarul filelor.
Dosarele cuprinzand lucrarile de avizare vor cuprinde si o fisa in care se va
mentiona modul in care autoritatea care a solicitat avizul si-a insusit
continutul acestuia, precum si o copie de pe actul normativ adoptat.
Predarea la arhiva a dosarelor se va face dupa intocmirea fisei prevazute
la alin. 2.
Pastrarea in arhiva a dosarelor se va face in ordinea lor numerica.
Art. 80
La arhiva vor fi predate si celelalte lucrari ale Consiliului Legislativ,
terminate sau aflate in stare pasiva.
SECTIUNEA a IV-a
Serviciul de relatii externe, protocol si presa
Art. 81
Serviciul de relatii externe, protocol si presa realizeaza activitatile
specifice relatiilor pe plan international ale Consiliului Legislativ,
asigurand traducerea, intocmirea si expedierea corespondentei cu strainatatea
si realizarea obiectivelor in acest domeniu; asigura obtinerea vizelor si
protocolul pentru deplasarile in strainatate, primeste si insoteste delegatiile
straine sosite in tara la invitatia Consiliului Legislativ.
De asemenea, Serviciul de relatii externe, protocol si presa organizeaza
actiunile de protocol ale Consiliului Legislativ, inclusiv intalniri cu presa,
radioul si televiziunea; elaboreaza, o data cu propunerile de buget ale
Consiliului Legislativ, planul de actiuni externe pentru anul urmator.
Art. 82
Fisa postului pentru personalul din cadrul Serviciului de relatii externe,
protocol si presa se elaboreaza de catre seful serviciului si se aproba de
presedintele Consiliului Legislativ.
SECTIUNEA a V-a
Biroul organizare, resurse umane si contencios
Art. 83
Biroul organizare, resurse umane si contencios executa lucrarile privind
angajarea personalului, eliberarea legitimatiilor, evidenta carnetelor de
munca, evidenta sanctiunilor disciplinare, incetarea raporturilor de munca si
alte lucrari specifice potrivit dispozitiilor legale in vigoare; de asemenea,
asigura reprezentarea intereselor Consiliului Legislativ in fata instantelor
judecatoresti.
CAP. 10
Personalul Consiliului Legislativ
SECTIUNEA I
Conditii de numire
Art. 84
Conditiile de numire in functiile de presedinte al Consiliului Legislativ,
presedinte de sectie sau consilier sunt cele prevazute in art. 16 alin. (1) din
Legea nr. 73/1993.
Art. 85
Consilierii si directorii se numesc de catre presedintele Consiliului
Legislativ, cu aprobarea birourilor permanente ale Camerelor Parlamentului.
Acestia isi exercita atributiile de la data depunerii, in mod individual, a
juramantului prevazut la art. 7 alin. (3) din Legea nr. 73/1993, in fata
presedintelui Consiliului Legislativ si a presedintelui sectiei in care sunt
incadrati.
Art. 86
Conditiile de numire a sefului de departament sunt cele prevazute de lege
pentru functia de consilier.
Conditiile de numire a directorilor sunt cele prevazute de lege pentru
consilier, expert sau expert I A.
Art. 87
Conditiile de numire a expertilor si a consultantilor sunt urmatoarele:
a) sa fie cetatean roman, cu domiciliul in tara;
b) sa fie absolvent, cu diploma de licenta, al unei facultati;
c) sa fi desfasurat o valoroasa activitate in specialitate;
d) sa aiba o buna reputatie morala.
In afara conditiilor prevazute la lit. a)-d) din alineatul precedent,
pentru functia de expert se cere o vechime in specialitate de cel putin 5 ani,
iar pentru cea de consultant, de 3 ani. In situatii temeinic motivate,
presedintele Consiliului Legislativ, la propunerea Comisiei de numiri si
disciplina, poate reduce pana la 3 ani vechimea in munca pentru expert si poate
incadra in functia de consultant tineri absolventi ai facultatii, cu diploma de
licenta, fara indeplinirea conditiilor de vechime.
Art. 88
Conditiile de numire in functiile de executie de specialitate specifice -
altele decat cele de consilier, expert si consultant -, precum si pentru functiile
de executie sunt cele aplicabile personalului similar din aparatul
Parlamentului.
Art. 89
Functiile din aparatul Consiliului Legislativ prevazute la art. 87 si 88 se
ocupa prin concurs, in conditiile legii.
Concursul se organizeaza de catre Comisia de numiri si disciplina, formata
din 3 consilieri, desemnati de presedintele Consiliului Legislativ.
Art. 90
Comisia de numiri si disciplina va asigura publicarea anuntului de concurs
intr-un ziar de larga circulatie si va afisa, la sediul Consiliului Legislativ,
data tinerii concursului, postul vacant, conditiile de numire, precum si
tematica concursului.
Candidatii vor prezenta curriculum vitae.
Art. 91
Tematica concursului se va elabora de catre Comisia de numiri si disciplina,
pe baza propunerilor presedintelui de sectie, respectiv ale sefului de
compartiment, in structura caruia se gaseste postul vacant.
Art. 92
Concursul va consta in proba scrisa, proba orala si, dupa caz, proba
practica.
Art. 93
Notarile se vor face de la 1 la 10 si se vor da pentru fiecare proba. Nota
de calificare va fi cea rezultata din media notarilor la fiecare proba.
Art. 94
Rezultatul concursului si clasificarea candidatilor se vor consemna, de
catre Comisia de numiri si disciplina, intr-un proces-verbal care va fi
inaintat, insotit de propunerea corespunzatoare, presedintelui Consiliului
Legislativ.
Art. 95
Comisia de numiri si disciplina poate solicita candidatilor date
suplimentare referitoare la activitatea profesionala desfasurata, constand, de
regula, in lucrari stiintifice sau alte lucrari de specialitate in domeniu.
Art. 96
Pe baza propunerii Comisiei de numiri si disciplina si a celorlalte
documente aferente concursului, presedintele Consiliului Legislativ emite
ordinul de numire in functie.
Art. 97
Personalul Consiliului Legislativ trebuie sa-si indeplineasca atributiile
cu constiinciozitate deplina si inalt profesionalism. El nu poate face parte
din partide politice.
Art. 98
Functiile de presedinte al Consiliului Legislativ, de presedinte de sectie,
de sef de departament, de consilier si de expert sunt, potrivit legii,
incompatibile cu oricare alta functie publica sau privata, cu exceptia
functiilor didactice din invatamantul juridic superior.
Art. 99
Incadrarea pe functiile prevazute la art. 98 inceteaza prin demisie, in caz
de incalcare a prevederilor articolului precedent, de pierdere a drepturilor
electorale, in situatia condamnarii definitive pentru savarsirea unei
infractiuni sau, dupa caz, in alte situatii prevazute de lege.
Incetarea exercitarii functiilor prevazute la alin. 1 se constata de catre
autoritatile, respectiv persoanele in fata carora cei care ocupa aceste functii
au prestat juramantul.
SECTIUNEA a II-a
Salarizare si concedii de odihna
Art. 100
Salarizarea personalului Consiliului Legislativ se face in conditiile
legii, potrivit statului de functii.
Art. 101
Salarizarea presedintelui Consiliului Legislativ si a presedintilor de
sectie se face la nivelul functiilor cu care au fost asimilati prin Legea nr.
73/1993.
Art. 102
Regulile privind durata concediului de odihna, cuantumul indemnizatiei
cuvenite, programarea, efectuarea, intreruperea si amanarea concediului de
odihna si compensarea in bani a concediului neefectuat se stabilesc, potrivit
art. 7 din Legea nr. 6/1992 privind concediul de odihna si alte concedii ale
salariatilor, prin ordin al presedintelui Consiliului Legislativ.
SECTIUNEA a III-a
Raspunderea disciplinara
Art. 103
Incalcarea prevederilor Legii nr. 73/1993, a dispozitiilor prezentului
regulament si a altor dispozitii legale privind etica profesionala atrage
raspunderea celor vinovati si aplicarea de sanctiuni disciplinare.
Art. 104
Presedintele Consiliului Legislativ si presedintii de sectii sunt cercetati
in caz de comitere de abateri disciplinare si sanctionati potrivit prevederilor
inscrise in art. 19 alin. (2) din Legea nr. 73/1993.
Art. 105
Personalul Consiliului Legislativ, altul decat cel prevazut la art. 104,
este cercetat, pentru abaterile disciplinare comise, de catre Comisia de numiri
si disciplina a Consiliului Legislativ, iar sanctiunile se aplica de catre
presedintele acestuia.
Art. 106
Sanctiunile disciplinare ce se aplica celor vinovati de abateri
disciplinare sunt urmatoarele:
a) avertisment;
b) reducerea salariului si a indemnizatiei de conducere, dupa caz, cu
10-15% , pentru o durata de cel mult 3 luni;
c) retrogradarea din functie sau categorie din cadrul aceleiasi profesiuni,
pentru o durata de cel mult 3 luni;
d) destituirea din functie.
Destituirea din functie se aplica in cazul savarsirii unei abateri grave
sau incalcari, in mod repetat, a obligatiilor de serviciu.
Art. 107
In cazul savarsirii de abateri disciplinare, presedintele sectiei,
respectiv seful de compartiment, dispune sau efectueaza personal o cercetare a
invinuirii, ascultand si pe cel in cauza. Rezultatele cercetarii si
circumstantele in care s-a produs abaterea se consemneaza intr-un referat de
constatare.
Art. 108
Sesizarea Comisiei de numiri si disciplina se face de catre presedintele
sectiei, respectiv seful de compartiment.
Art. 109
Comisia de numiri si disciplina analizeaza materialul probator, procedeaza
la audierea celui in cauza si poate dispune completarea probatoriilor.
Art. 110
In situatia In care Comisia de numiri si disciplina retine vinovatia, face
propuneri de sanctionare, pe care le inainteaza presedintelui Consiliului Legislativ.
Art. 111
Concluziile Comisiei de numiri si disciplina se consemneaza intr-o
hotarare, care se ia cu majoritatea voturilor membrilor care o compun.
Art. 112
Comisia de numiri si disciplina va avea un registru al cauzelor, in care se
vor inregistra lucrarile primite si hotararile adoptate. Comisia are un
secretar, care va fi desemnat, o data cu constituirea acesteia, prin ordin al
presedintelui Consiliului Legislativ.
Art. 113
Aplicarea sanctiunilor, in functie de gravitatea abaterilor comise, se face
de catre presedintele Consiliului Legislativ, in conditiile legii si ale
prezentului regulament.
CAP. 11
Colaboratori externi
Art. 114
Pentru executarea unor lucrari care implica o specialitate deosebita,
presedintele Consiliului Legislativ poate aproba consultarea unor specialisti
de prestigiu in calitate de colaboratori externi. Acestia vor fi folositi, de
regula, la elaborarea unor studii sau a altor lucrari de specialitate, precum
si in colectivele de elaborare a codurilor si a altor legi de complexitate
deosebita.
Art. 115
Colaboratorii externi beneficiaza de drepturile corespunzatoare cuvenite,
potrivit legii, colaboratorilor externi ai aparatului Parlamentului.
Art. 116
Aprobarea colaboratorilor externi si stabilirea drepturilor de remunerare a
acestora se fac prin ordin al presedintelui Consiliului Legislativ, la
propunerea presedintilor de sectie, respectiv a sefilor de compartimente.
Art. 117
Pe perioada indeplinirii atributiilor, colaboratorii externi se supun
indatoririlor personalului Consiliului Legislativ in ceea ce priveste pastrarea
confidentialitatii lucrarilor si respectarea normelor de disciplina.
Ei vor poseda legitimatie de intrare in sediu, care va fi restituita la incetarea
acestei calitati.
Art. 118
Activitatea colaboratorilor externi se desfasoara sub coordonarea
presedintelui de sectie, respectiv a sefului de compartiment unde acestia isi
desfasoara activitatea.
Art. 119
Presedintele Consiliului Legislativ poate numi, dintre personalitatile cu
inalt prestigiu si cu bogata activitate in domeniul dreptului, consilieri
temporari, folositi in calitate de consultanti stiintifici.
CAP. 12
Bugetul
Art. 120
Potrivit legii, bugetul Consiliului Legislativ face parte integranta din
bugetul de stat.
Art. 121
Propunerile pentru proiectul de buget se fac de catre compartimentele de
resort din cadrul Consiliului Legislativ si se definitiveaza cu sprijinul
Compartimentului financiar-contabil din aparatul Camerei Deputatilor.
Art. 122
Prin buget se vor asigura fondurile necesare functionarii in bune conditii
a activitatii Consiliului Legislativ, fiind determinate resursele de acoperire
pe categorii de cheltuieli.
Art. 123
Proiectul de buget se intocmeste cu avizul Ministerului Finantelor.
Art. 124
Normativele de cheltuieli pentru protocol, deplasari, dotari cu autoturisme
si consum lunar de carburanti se stabilesc prin ordin al presedintelui
Consiliului Legislativ.
CAP. 13
Dispozitii finale
Art. 125
In vederea stabilirii fondului legislatiei active, precum si pentru
realizarea sarcinilor privind sistematizarea, unificarea si coordonarea
legislativa, Consiliul Legislativ va solicita ministerelor si celorlalte
institutii ale administratiei publice centrale efectuarea, pana la 31 iulie
1996, a unei analize a actelor normative din domeniul lor de activitate,
considerate in vigoare.
Art. 126
Consiliul Legislativ va prelua de la actualii detinatori, pe baza de
protocol, fondul documentar de carti, publicatii si culegeri legislative,
fisele de evidenta a actelor normative, precum si arhiva Consiliului
Legislativ, infiintat in baza Legii nr. 15/1971.
Art. 127
Prezentul regulament se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA A CONSILIULUI LEGISLATIV
-----------------------------
| PRESEDINTE |
|---------------------------|
| CANCELARIE |
|___________________________|
|
|
_______________________________|___________________________________________
| | | | | | |
| | | | | | |
__|___ ___|__ _____|_____ ____|_________ ______|______ ______|______ _|_
|SECTIA||SECTIA||SECTIA DE ||DEPARTAMENTUL ||DEPARTAMENTUL||SECRETARIATUL| | |
| DE || DE ||EVIDENTA || PENTRU || DE || CONSILIULUI | | |
|DREPT ||DREPT ||OFICIALA A || ARMONIZAREA || INFORMATICA || LEGISLATIV | | |
|PUBLIC||PRIVAT||LEGISLATIEI||LEGISLATIEI CU|| LEGISLATIVA ||_____________| | |
|______||______|| SI ||REGLEMENTARILE||_____________| | | |
| | |DOCUMENTARE|| COMUNITARE | | | | |
| | |___________||______________| | | | |
| | | | | | |
| | | | | / |
| | | | | | |
| | | | | | |
___|_______ | ____|_____ _|__ _|__ _ _
| | | | | | | | | | | | | | | | |
1 2 3 4 5 6 | 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
|
______|______
| | | | | |
7 8 9 10 11 12
SEMNIFICATIA CAMPURILOR DIN ANEXA
1 = Sectorul de legislatie privind autoritatile publice si de analiza
constitutionala
2 = Sectorul de legislatie penala si contraventionala
3 = Sectorul de legislatie bugetara, fiscala si monetara
4 = Sectorul de legislatie privind invatamantul, cercetarea, arta,
cultura si cultele
5 = Sectorul de legislatie privind apararea, ordinea publica si
siguranta
nationala
6 = Sectorul de legislatie privind relatiile internationale
7 = Sectorul de legislatie civila
8 = Sectorul de legislatie comerciala
9 = Sectorul de legislatie economica si privatizare
10 = Sectorul de legislatie agrara si asociativa
11 = Sectorul de legislatie a muncii si securitatii sociale
12 = Sectorul de legislatie privind sanatatea, protectia mediului si
protectia consumatorului
13 = Sectorul de studii si documentare; Serviciul de documentare si
informare legislativa; Serviciul de studii si analiza; Biblioteca
14 = Sectorul de metodologie, tehnica legislativa si sistematizarea
legislatiei
15 = Sectorul de coordonare a publicatiilor legislative
16 = Sectorul de evidenta oficiala a legislatiei
17 = Serviciul de proiectare - sistematizare, analiza-prelucrare si
validare juridica a datelor informatice
18 = Biroul de management secretarial - birotic si de arhivare
informatica
19 = Serviciul tehnic-administrativ
20 = Biroul de registratura generala si arhiva
21 = Serviciul de relatii externe, protocol si presa
22 = Biroul organizare, resurse umane si contencios
ANEXA 2
CONSILIUL LEGISLATIV
NOMENCLATORUL DE FUNCTII
Baza legala pentru salarizare
1. Presedintele Consiliului Legislativ (ministru) - Legea nr. 40/1991
(anexa nr. 2, poz. 3)
2. Presedinte de sectie (secretar de stat) - Legea nr. 40/1991
(anexa nr. 2, poz. 4)
3. Sef de departament - Legea nr. 53/1991
(anexa nr. 2, poz. 3)
4. Director, sef sector (functia de baza - Legea nr. 53/1991
(anexa nr. 3, poz. 1,
asimilata consilierului parlamentar cu si anexa nr. 4, poz. 1)
indemnizatie de conducere)
5. Director (functia de baza asimilata - Legea nr. 53/1991
(anexa nr. 3, poz. 2,
expertului parlamentar cu indemnizatie si anexa nr. 4, poz. 1)
de conducere)
6. Director (functia de baza asimilata cu expert - Legea nr. 40/1991
gradul I A cu indemnizatie de conducere) (anexa nr. 8, pct. I
lit. A poz. 1) si Legea
nr. 53/1991
(anexa nr. 4, poz. 1)
7. Consilier (asimilat consilierului parlamentar) - Legea nr. 53/1991
(anexa nr. 3, poz. 1)
8. Expert (asimilat expertului parlamentar) - Legea nr. 53/1991
(anexa nr. 3, poz. 2)
9. Expert gradul I A - Legea nr. 40/1991
(anexa nr. 8, pct. I
lit. A poz. 1)
10. Consultant (asimilat consultantului parlamentar) - Legea nr. 53/1991
(anexa nr. 3, poz. 3)
11. Sef cabinet (S) - Legea nr. 53/1991
(anexa nr. 3, poz. 5)
12. Inginer, economist - Legea nr. 40/1991
(anexa nr. 8, pct. II
lit. A poz. 1)
13. Bibliotecar (S) - Hotararea Guvernului nr.
281/1991 (anexa
nr. 5, pct. II poz. 13)
14. Referent (M) - Legea nr. 40/1991
(anexa nr. 8, pct. I
lit. A poz. 7)
15. Sef cabinet (M) - Legea nr. 53/1991
(anexa nr. 3, poz. 8)
16. Secretar de cabinet (M) - Legea nr. 53/1991
(anexa nr. 3, poz. 9)
17. Tehnician, merceolog - Legea nr. 40/1991
(anexa nr. 8, pct. II
lit. A poz. 6)
18. Secretar dactilograf (stenodactilograf) - Legea nr. 40/1991
(anexa nr. 8, pct. II
lit. A poz. 15)
19. Magaziner - Legea nr. 40/1991
(anexa nr. 8, pct. II
lit. A poz. 22)
20. Curier - Legea nr. 40/1991
(anexa nr. 8, pct. II
lit. A poz. 25)
21. Bufetier - Legea nr. 40/1991
(anexa nr. 8, pct. II
lit. A poz. 25)
22. Sofer - Legea nr. 40/1991
(anexa nr. 8, pct. II
lit. A poz. 27)
23. Muncitor (instalator, electrician, lacatus, - Legea nr. 40/1991
mecanic, tamplar) (anexa nr. 8, pct. II
lit. A poz. 28).