HOTARARE Nr. 1
din 25 martie 2008
privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare al Consiliului National pentru
Studierea Arhivelor Securitatii
ACT EMIS DE:
CONSILILUL NATIONAL PENTRU STUDIEREA ARHIVELOR SECURITATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 305 din 18 aprilie 2008
Având în vedere extrasul Procesului-verbal nr. CSC/17
din 27 martie 2008,
în temeiul art. 24 lit. c), coroborat cu art. 39 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii,
Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii emite prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se adoptă cu unanimitate de voturi
Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii cuprins în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - Regulamentul de organizare şi funcţionare al
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I, în conformitate cu art. 39 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii.
Preşedintele Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii,
Ladislau-Antoniu Csendes
ANEXA
REGULAMENT DE
ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE
al Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii se organizează şi funcţionează în baza prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, şi ale
prezentului regulament emis potrivit prevederilor acestei ordonanţe.
Art. 2. - (1) Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii, denumit în continuare CNSAS, este autoritate administrativă autonomă cu personalitate juridică,
sub controlul Parlamentului României, având sediul în municipiul Bucureşti.
(2) Sediul administrativ al CNSAS, din str. Matei
Basarab nr. 55-57, sectorul 3, Bucureşti, precum şi
depozitul de arhivă, din Popeşti-Leordeni nr. 114, judeţul Ilfov, beneficiază
de pază permanentă cu titlu gratuit, asigurată de Comandamentul Trupelor de
Jandarmi.
Art. 3. - Prezentul regulament stabileşte reguli de
funcţionare privind structura organizatorică, atribuţiile, procedura de
desfăşurare a activităţilor, statutul personalului de specialitate şi
administrativ din cadrul compartimentelor CNSAS, precum şi reguli de disciplină
şi răspundere disciplinară.
Art. 4. - Dispoziţiile
prezentului regulament se interpretează în conformitate cu prevederile Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, precum şi ale celorlalte dispoziţii legale
aplicabile funcţionarilor publici şi personalului contractual.
CAPITOLUL II
Atribuţiile CNSAS
Art. 5. - CNSAS exercită următoarele atribuţii
principale:
a) asigură exercitarea dreptului de acces la propriul
dosar, constând în studierea nemijlocită a dosarului, eliberarea de copii ale actelor dosarului şi ale altor
înscrisuri care privesc propria persoană;
b) comunică, la cererea persoanelor îndreptăţite,
identitatea lucrătorilor Securităţii şi a colaboratorilor acesteia, care au
contribuit cu informaţii la completarea dosarului, în condiţiile legii şi ale
prezentului regulament;
c) transmite, în vederea publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea a III-a, hotărârile judecătoreşti irevocabile prin
care s-a constatat calitatea de lucrător sau colaborator al Securităţii;
d) asigură exercitarea dreptului de acces la
informaţiile de interes public cetăţenilor români cu domiciliul în ţară şi în
străinătate, precum şi presei scrise şi audiovizuale, partidelor politice,
organizaţiilor neguvernamentale legal constituite, autorităţilor şi
instituţiilor publice, în conformitate cu prevederile Legii nr. 544/2001
privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi
completările ulterioare;
e) verifică, din oficiu, persoanele care candidează, au
fost alese sau au fost numite în demnităţile ori în funcţiile prevăzute la art.
3 lit. a)-h) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, precum şi
persoanele aflate în exerciţiul respectivelor demnităţi sau funcţii la data
intrării în vigoare a ordonanţei;
f) dă publicităţii informaţiile şi documentele cu
privire la activitatea, structura şi componenţa Securităţii, care atestă
implicarea Securităţii şi a altor structuri politice şi represive ale regimului
totalitar comunist în săvârşirea unor fapte împotriva vieţii, integrităţii
fizice sau psihice, a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului,
precum şi în săvârşirea unor acte de trădare a intereselor naţionale, cu
respectarea legislaţiei privind protejarea informaţiilor care privesc siguranţa
naţională;
g) organizează şi desfăşoară activităţi
formativ-educative şi sprijină cercetările, prin conferinţe şi expoziţii, în
vederea consemnării istorice a activităţilor represive ale regimului comunist,
precum şi editarea de studii ştiinţifice şi documentare;
h) dă publicităţii documente cu privire la cazurile
neelucidate de decese sau de dispariţii care s-au produs în legătură cu
activitatea Securităţii şi sesizează organele de cercetare penală, dacă este
cazul;
i) pune la dispoziţia cercetătorilor acreditaţi de
Colegiul CNSAS documente şi informaţii complete cu privire la structura,
componenţa, metodele şi activităţile Securităţii, în condiţiile legii şi ale
prezentului regulament;
j) pune la dispoziţia Comisiei pentru constatarea
calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă din cadrul Ministerului
Justiţiei copii certificate de pe documentele identificate în dosarele
existente în arhiva CNSAS, care fac obiectul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa
anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive
politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice,
măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la
acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist
instaurat în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
568/2001, cu modificările şi completările ulterioare;
k) pune la dispoziţia persoanelor interesate copii
certificate de pe documentele identificate în dosarele existente în arhiva
CNSAS, care fac obiectul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 103/2000
privind decoraţia „Crucea Comemorativă a Rezistenţei Anticomuniste",
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 767/2001, în vederea
acordării decoraţiei „Crucea Comemorativă a Rezistenţei Anticomuniste";
l) continuă să preia în
gestiune toate documentele privitoare la exercitarea drepturilor prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, precum: acte, dosare, registre,
înregistrări foto, video, audio şi informatice, baze de date, dosarele de cadre
ale ofiţerilor şi subofiţerilor de Securitate, inclusiv acoperiţi, identificaţi
cu activităţi prin care au fost suprimate sau îngrădite drepturi şi libertăţi
fundamentale ale omului, în scopul susţinerii puterii totalitare comuniste.
Art. 6. - Bugetul CNSAS se prevede distinct în bugetul
de stat, pe baza proiectului elaborat şi înaintat Guvernului, în condiţiile
legislaţiei privind finanţele publice.
Art. 7. - (1) In vederea îndeplinirii atribuţiilor care
îi revin, CNSAS se poate adresa autorităţilor prevăzute la art. 31 alin. (3)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, precum şi oricăror
instituţii publice sau entităţi private, autorităţi şi persoane, solicitându-le
informaţii, documente sau acte în legătură cu domeniul său de activitate.
(2) CNSAS poate utiliza şi alte categorii de surse,
precum arhive străine sau documente puse la dispoziţie de cetăţeni străini.
CAPITOLUL III
Structura CNSAS
Art. 8. - CNSAS este condus de Colegiu. Structura
organizatorică, înfiinţarea şi desfiinţarea unor
compartimente din structură se aprobă de Colegiul CNSAS.
Art. 9. - (1) Personalul CNSAS este alcătuit din
funcţionari publici şi personal contractual, care se supun prevederilor legale
specifice.
(2) Din CNSAS nu pot face
parte persoanele care au fost lucrători ai Securităţii sau colaboratorii
acesteia, aşa cum sunt definiţi prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008, cei ai altor servicii de informaţii străine, ai altor structuri
informative interne şi externe şi ai altor organizaţii care au desfăşurat sau
desfăşoară activităţi ce contravin drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale
omului.
(3) De asemenea, nu pot face parte din CNSAS persoanele
care au suferit condamnări pentru infracţiuni de drept comun, chiar dacă au
fost amnistiate.
Art. 10. - Pot avea calitatea de angajat al CNSAS
persoanele care au cetăţenia română şi domiciliul în ţară şi care nu fac parte
din partidele politice.
Art. 11. - (1) Personalul de specialitate este angajat
în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare
aplicabile funcţionarilor publici sau personalului contractual. Numirea
personalului CNSAS se face prin ordin al preşedintelui Colegiului CNSAS, cu
informarea Colegiului.
(2) La angajare, candidaţii depun o declaraţie pe
propria răspundere în care menţionează că nu sunt foşti lucrători sau
colaboratori ai Securităţii şi că nu au săvârşit infracţiuni de drept comun,
chiar dacă au fost amnistiate.
(3) Personalul CNSAS este obligat să respecte normele
de confidenţialitate şi după pierderea calităţii de angajat.
(4) Angajaţii CNSAS sunt obligaţi să informeze în
scris Colegiul CNSAS despre orice modificări intervenite în statutul
profesional, care privesc regimul incompatibilităţilor şi al conflictelor de
interese.
CAPITOLUL IV
Colegiul CNSAS
Art. 12. - CNSAS este condus de Colegiu, compus din 11
membri numiţi de Parlamentul României pentru un mandat de 6 ani.
Art. 13. - Colegiul CNSAS funcţionează după principiul
egalităţii membrilor săi. In termen de 5 zile de la constituire, aceştia aleg,
pentru o perioadă de un an, Biroul de coordonare, compus din preşedinte,
vicepreşedinte şi secretar, precum şi şeful structurii de securitate, în
condiţiile legii.
Art. 14. - (1) Pentru funcţia de preşedinte,
vicepreşedinte sau de secretar al Colegiului poate candida orice membru al
Colegiului, numit în condiţiile legii.
(2) Candidaturile se depun în termen de o săptămână de
la data vacantării funcţiilor.
Art. 15. - Alegerea candidatului pentru oricare dintre
funcţiile prevăzute la art. 14 se face prin vot secret, în condiţiile prevăzute
de lege.
Art. 16. - (1) Biroul de coordonare al Colegiului CNSAS
conduce activitatea curentă a instituţiei şi informează, la prima şedinţă,
membrii Colegiului despre măsurile luate.
(2) Preşedintele Colegiului CNSAS este ordonator
principal de credite şi asigură gestionarea mijloacelor materiale şi băneşti
ale instituţiei. In exercitarea atribuţiilor sale administrative interne,
preşedintele Colegiului CNSAS emite ordine.
(3) Preşedintele convoacă şi conduce şedinţele
Colegiului CNSAS. In absenţa preşedintelui, atribuţiile sale se exercită de
drept de către vicepreşedinte.
Art. 17. - (1) Preşedintele Colegiului CNSAS reprezintă
şi angajează CNSAS în raporturile cu celelalte autorităţi publice şi
organizaţii din ţară, precum şi în relaţiile internaţionale, în baza mandatului
stabilit de Colegiul CNSAS.
(2) Prin ordin, preşedintele Colegiului CNSAS numeşte
şi eliberează din funcţie personalul aparatului tehnic de specialitate al
CNSAS, în temeiul şi în condiţiile stabilite de lege,
cu informarea Colegiului.
Art. 18. - (1) Colegiul CNSAS răspunde pentru actele
sau măsurile întreprinse. Fiecare membru al Colegiului CNSAS este răspunzător
pentru propria activitate şi răspunde individual pentru declaraţiile făcute în
legătură cu subiectele dezbătute în şedinţe.
(2) Colegiul CNSAS în întregul său şi fiecare dintre
membrii săi răspund în faţa Parlamentului României pentru modul de îndeplinire
a atribuţiilor ce le revin.
(3) Pentru membrii Colegiului CNSAS, activitatea în cadrul instituţiei se consideră vechime în specialitate; pentru
perioada în care au calitatea de membru al Colegiului CNSAS, actul în baza
căruia îşi desfăşurau activitatea anterior numirii se suspendă.
(4) Membrii Colegiului CNSAS sunt obligaţi să respecte
normele de confidenţialitate şi după pierderea calităţii de membru.
Art. 19. - Potrivit legii, Colegiului CNSAS îi revin
următoarele atribuţii:
a) adoptă, prin hotărâre, în termen de 30 de zile de la
intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008,
Regulamentul de organizare şi funcţionare al CNSAS, care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I;
b) primeşte în gestiune toate documentele referitoare
la exercitarea atribuţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008;
c) aprobă sau infirmă notele de constatare cu privire
la calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia, precum
şi notele de constatare a identităţii colaboratorilor şi lucrătorilor
Securităţii care au contribuit cu informaţii la completarea şi instrumentarea
dosarelor persoanelor urmărite şi emite adeverinţe, conform procedurii
stabilite de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 şi de prezentul
regulament;
d) coordonează activităţile educaţionale şi de
cercetare desfăşurate de CNSAS;
e) acreditează cercetători, cărora le pune la dispoziţie
documente şi informaţii complete cu privire la structura, componenţa, metodele
şi activităţile Securităţii, în scopul stabilirii adevărului istoric asupra
perioadei dictaturii comuniste;
f) analizează oportunitatea participării la
activităţile şi manifestările ce au loc în ţară şi străinătate, aprobă punctul
de vedere sau poziţia oficială a instituţiei şi desemnează reprezentanţi la
aceste manifestări;
g) asigură colaborarea şi cooperarea ştiinţifică între
CNSAS şi instituţiile similare din Europa Centrală şi de Est, precum şi cu
orice alte instituţii interesate în cercetarea activităţilor represive ale
regimului comunist;
h) urmăreşte respectarea termenelor prevăzute în procedurile de verificare;
i) adoptă raportul anual de activitate, care urmează a
fi prezentat Parlamentului;
j) stabileşte structura organizatorică a aparatului
propriu al CNSAS, înfiinţarea şi desfiinţarea unor compartimente din structura
acestuia, precum şi organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor din
organigramă.
Art. 20. - (1) In exercitarea atribuţiilor sale legale,
Colegiul CNSAS adoptă note de constatare şi adeverinţe.
(2) Toate actele Colegiului CNSAS trebuie să fie
motivate în fapt şi în drept şi se comunică persoanelor interesate.
(3) Membrii Colegiului CNSAS pot propune proiecte în
domeniile reglementate de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008.
CAPITOLUL V
Proceduri de funcţionare
SECŢIUNEA 1
Dezbaterile în plenul Colegiului CNSAS
Art. 21. - (1) Colegiul CNSAS se întruneşte în plen cel
puţin de două ori pe săptămână, la convocarea preşedintelui sau la cererea a
cel puţin 4 dintre membrii săi.
(2) Şedinţele Colegiului CNSAS sunt pregătite de
secretarul acestuia. Ordinea de zi va fi publicată pe pagina de internet a
CNSAS cu 24 de ore înainte de data şedinţei.
(3) Colegiul CNSAS lucrează în prezenţa a cel puţin 8
membri.
(4) Dezbaterile Colegiului CNSAS sunt publice, cu
excepţia situaţiilor în care se decide cu minimum 6 voturi ca şedinţa să fie
secretă.
(5) Actele Colegiului CNSAS se adoptă cu majoritate
simplă, adică jumătate plus unu dintre membrii prezenţi. Votul este nominal şi
public, cu excepţia votului privind alegerea biroului de coordonare.
(6) La şedinţele Colegiului CNSAS pot participa, în
calitate de invitaţi, în funcţie de subiectul dezbaterilor, conducătorii
compartimentelor de specialitate. In cazul în care se dezbate un material
propus de unul dintre compartimentele CNSAS, va participa în mod obligatoriu
conducătorul compartimentului sau un înlocuitor al acestuia. Şedinţele
Colegiului CNSAS sunt conduse de preşedinte sau vicepreşedinte ori, prin
delegare, de oricare dintre membrii Colegiului CNSAS.
(7) Preşedintele de şedinţă va solicita membrilor
Colegiului CNSAS să îşi exprime opiniile în legătură cu problemele dezbătute,
asigurând condiţiile optime de exprimare a acestora.
(8) Membrii Colegiului CNSAS votează prin DA sau NU,
iar actul final va fi motivat în fapt şi în drept.
(9) In cazul în care nu se întruneşte numărul de voturi prevăzut la alin. (5), votul se reia în
şedinţa următoare.
(10) Dezbaterile Colegiului CNSAS şi modul de adoptare
a actelor, precum şi a altor măsuri se consemnează în procesul-verbal şi în
stenograma de şedinţă. Acestea vor fi redactate în termen de 5 zile lucrătoare
de la data şedinţei. La cerere, se va consemna şi opinia separată cu privire la
vreuna dintre problemele supuse deliberării, care se depune cel mai târziu la
data semnării procesului-verbal. Procesul-verbal va fi semnat, în termen de 48
de ore de la redactare, de către membrii Colegiului CNSAS prezenţi la şedinţă.
(11) Procesul-verbal şi stenograma conţinând
dezbaterile Colegiului CNSAS asupra notelor de constatare devin publice în
momentul introducerii acţiunii în constatare pe rolul Tribunalului Municipiului
Bucureşti, secţia de contencios administrativ, cu anonimizarea informaţiilor
prevăzute la art. 1 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008.
SECŢIUNEA a 2-a
Proceduri de analiză şi investigaţii
1. Accesul la propriul dosar
Art. 22. - (1) Pentru exercitarea dreptului de acces la
propriul dosar, persoana îndreptăţită conform art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 se adresează CNSAS printr-o cerere. In termen de 30 de
zile, petentul va fi informat, prin intermediul Direcţiei comunicare, în
legătură cu demersurile pe care CNSAS le realizează în urma cererii sale.
(2) In cerere, petiţionarul menţionează în mod
obligatoriu numele şi prenumele, inclusiv schimbările anterioare ale numelui,
data şi locul naşterii, numele şi prenumele părinţilor, domiciliul, precum şi
adresele anterioare.
(3) Dacă petiţionarul acţionează în nume propriu, la
depunerea cererii la CNSAS îşi dovedeşte identitatea şi prezintă documentul
care îi atestă cetăţenia, conform art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008. Dacă la data depunerii cererii petiţionarul nu mai este
cetăţean român şi nici nu are cetăţenia unui stat membru UE sau NATO, acesta va
anexa la cerere o copie legalizată de pe actul doveditor al statutului său de
cetăţean român după anul 1945.
(4) Dacă petiţionarul este persoana îndreptăţită
conform art. 1 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008,
acesta va anexa la cerere date despre decedat şi actele doveditoare care îl
îndreptăţesc să consulte dosarul persoanei decedate.
Art. 23. - (1) Cererea care nu conţine datele prevăzute
la art. 22 alin. (3) şi (4) se restituie în vederea completării, în termen de
maximum 15 zile lucrătoare de la înregistrare, petiţionarul fiind înştiinţat în
scris asupra datelor care lipsesc din cerere.
(2) Cererea care nu conţine domiciliul sau alte date de
contact se clasează.
Art. 24. - (1) Pe baza cererilor depuse de petiţionar,
Direcţia comunicare verifică în evidenţele proprii, precum şi la instituţiile
deţinătoare de arhivă, după caz, dacă pe numele persoanei s-au identificat
dosare sau documente întocmite de Securitate. Dacă persoana este necunoscută,
transmite în scris petentului acest lucru, potrivit legii. Dacă pe numele
persoanei au fost identificate dosare sau documente, înştiinţează petentul în
scris, stabilind data programării acestuia la sala de lectură. Accesul
petenţilor la propriul dosar este permis ori de câte ori se solicită acest
lucru, în urma unei programări prealabile. In răspunsul scris, Direcţia
comunicare informează petiţionarul:
a) dacă în evidenţele informatizate ale CNSAS, precum
şi în cele ale celorlalte instituţii deţinătoare ale arhivelor fostei
Securităţii se regăsesc menţiuni referitoare la existenţa/ inexistenţa unor
documente întocmite de structurile aparatului represiv comunist şi care se
referă la persoana care face obiectul verificării;
b) data şi locul unde pot fi consultate documentele;
c) date despre existenţa anterioară a documentelor, în
cazul în care acestea nu s-au păstrat.
(2) Direcţia comunicare transmite Direcţiei
investigaţii, cu 5 zile lucrătoare înaintea datei programării, lista
persoanelor care urmează să îşi exercite dreptul de acces la dosar, datele de
identificare ale acestora şi cotele dosarelor care urmează să fie studiate.
Dacă din răspunsul deţinătorilor rezultă că petentul figurează într-un dosar de
grup şi este necesară selecţia documentelor privitoare la persoana sa, acest
fapt se comunică în scris Direcţiei investigaţii.
(3) Direcţia investigaţii
acordă asistenţă persoanelor programate la sala de studiu, furnizând
informaţiile necesare înţelegerii documentelor studiate, precum şi orice alte
informaţii privind aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008.
Art. 25. - (1) CNSAS eliberează
petiţionarului îndreptăţit, la cererea acestuia, copii certificate de pe toate
tipurile de documente întocmite de structurile de represiune ale regimului
totalitar comunist, indiferent de formatul acestora.
(2) Direcţia arhivă centrală remite Direcţiei
investigaţii copiile solicitate în urma accesului, pentru prelucrarea în
vederea protejării terţelor persoane.
(3) Nu se eliberează copii de pe acele înscrisuri al
căror conţinut poate afecta o terţă persoană, decât asigurând o copie care nu
cuprinde informaţii referitoare la o persoană fizică ce poate fi
identificabilă, direct sau indirect, în mod particular prin referire la un
număr de identificare ori la unul sau la mai mulţi factori specifici
identităţii sale.
(4) Pentru eliberarea copiei,
CNSAS percepe o taxă, care se constituie venit la bugetul de stat.
Art. 26. - (1) Titularul dreptului de acces poate
solicita, printr-o cerere scrisă, restituirea obiectelor şi/sau a înscrisurilor
personale originale, identificate cu ocazia studierii dosarului, reţinute de
către Securitate sau de către alte structuri ale regimului totalitar comunist.
(2) In termen de 60 de zile de la înregistrarea
cererii, CNSAS va proceda la restituirea înscrisului original, la dosar
păstrându-se o fotocopie conformă cu originalul. In cazul restituirii
obiectelor, predarea-primirea se va consemna într-un proces-verbal, întocmit în
două exemplare originale. Procesul-verbal se arhivează în locul obiectului
restituit.
Art. 27. - (1) In cazul în care petiţionarul
îndreptăţit consideră că informaţiile cuprinse în arhivele CNSAS nu corespund
realităţii, acesta are dreptul de a obţine de la instituţie, în baza
documentelor justificative şi în mod gratuit:
a) rectificarea datelor incomplete sau inexacte, prin
efectuarea unei menţiuni cu privire la aceasta la dosarul respectiv;
b) notificarea către terţii cărora le-au fost
dezvăluite datele operaţiunii efectuate conform lit. a).
(2) In cazul în care CNSAS nu
răspunde sau refuză să îndeplinească una dintre operaţiunile prevăzute la alin.
(1) în ceea ce priveşte documentele aflate în arhivele sale, persoana se poate
adresa instanţei competente potrivit legii contenciosului, în vederea obligării
CNSAS la îndeplinirea operaţiunilor necesare.
(3) Cererea de chemare în judecată este scutită de taxă
de timbru.
Art. 28. - (1) Petiţionarul îndreptăţit, luând
cunoştinţă de conţinutul dosarului, poate solicita în scris CNSAS demararea
procedurilor pentru a afla identitatea lucrătorilor Securităţii şi a
colaboratorilor acesteia, care au contribuit cu informaţii la completarea
dosarului, şi poate solicita verificarea calităţii de lucrător al Securităţii
pentru ofiţerii sau subofiţerii care au contribuit la instrumentarea dosarului.
(2) CNSAS comunică petiţionarului îndreptăţit
identitatea lucrătorilor Securităţii şi a colaboratorilor acesteia, care au
contribuit cu informaţii la completarea dosarului, numai dacă aceasta poate fi
stabilită cu certitudine.
(3) Pe baza cererii prin care
se solicită stabilirea identităţii lucrătorilor Securităţii şi a colaboratorilor
acesteia, depusă la Direcţia comunicare, Direcţia investigaţii întocmeşte o
notă de constatare a identităţii lucrătorilor sau colaboratorilor Securităţii.
Nota de constatare a identităţii va conţine atât numele real şi celelalte date
de identitate, cât şi numele conspirativ, acolo unde este cazul. Dacă
lucrătorul sau colaboratorul Securităţii a deţinut mai multe nume conspirative,
nota de constatare a identităţii va consemna distinct fiecare situaţie în
parte. De asemenea, se vor consemna documentele şi informaţiile identificate în
cursul desfăşurării investigaţilor, care au condus la stabilirea identităţii
persoanei.
(4) Nota de constatare a identităţii se înaintează
Colegiului CNSAS, prin secretarul acestuia. Colegiul CNSAS, în maximum 15 zile de
la înregistrarea la Secretariat, va lua în discuţie nota de constatare a
identităţii şi, după caz:
a) aprobă nota de constatare şi dispune Direcţiei
comunicare redactarea, în termen de 15 zile lucrătoare, a unei comunicări către
petiţionarul îndreptăţit, prin care i se transmit datele de identitate ale
colaboratorului sau lucrătorului Securităţii, precum şi numele conspirative,
acolo unde este cazul;
b) infirmă nota de constatare şi dispune Direcţiei
investigaţii reluarea procedurilor specifice de investigare a fondului
arhivistic şi/sau a corespondenţei cu foştii deţinători de arhivă şi cu
Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanei, pentru identificarea
documentelor şi informaţiilor necesare soluţionării cererii.
(5) Verificarea calităţii de lucrător al Securităţii
pentru ofiţerii sau subofiţerii care au contribuit la instrumentarea dosarului
se face la cerere, remisă în copie Direcţiei investigaţii, care demarează
verificările specifice la instituţiile deţinătoare de arhivă şi în fondul
arhivistic propriu. La finalizarea acestora, Direcţia investigaţii întocmeşte
nota de constatare a calităţii de lucrător al Securităţii, conform procedurilor
prevăzute în prezentul regulament.
(6) In cazul în care, pentru un ofiţer sau subofiţer al
Securităţii care face obiectul unei cereri privind verificarea calităţii de
lucrător al Securităţii, s-au întreprins verificări anterioare finalizate prin
publicarea numelui în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a,
compartimentul de specialitate din cadrul Direcţiei investigaţii remite
Direcţiei comunicare, printr-o notă, situaţia completă a respectivei
verificări, pentru a fi comunicată petiţionarului îndreptăţit.
Art. 29. - Prevederile art.
22-28 se aplică şi lucrătorilor Securităţii, precum şi colaboratorilor acesteia,
în următoarele condiţii:
a) petiţionarului îndreptăţit i se va răspunde în scris
că a fost luat în evidenţele Securităţii în una dintre aceste două categorii,
precum şi dacă dosarul s-a păstrat;
b) interesele persoanelor afectate sau ale terţilor primează
atât în ceea ce priveşte accesul la documente, cât şi în privinţa eliberării
unor copii, la cerere.
Art. 30. -In cazurile neelucidate de decese sau de
dispariţii care s-au produs în legătură cu activitatea organelor de securitate,
CNSAS oferă informaţii din proprie iniţiativă sau pe baza unei cereri scrise
din partea moştenitorilor prezumtivi ai celor dispăruţi sau ai succesorilor
celor decedaţi şi sesizează organele de cercetare penală.
2. Dreptul de acces la
informaţiile de interes public
Art. 31. - In vederea exercitării dreptului de acces la
informaţiile de interes public privind persoanele care ocupă sau care
candidează pentru a fi alese ori numite în demnităţile sau în funcţiile
prevăzute la art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, CNSAS
face verificări în legătură cu calitatea de lucrător sau colaborator al
Securităţii.
Art. 32. - (1) CNSAS verifică din oficiu persoanele
care candidează sau care au fost alese ori numite în demnităţile ori în
funcţiile prevăzute la art. 3 lit. a)-h) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2008, cu excepţia celor care la data de 22 decembrie 1989 nu împliniseră
vârsta de 16 ani, inclusiv pe cele aflate în exerciţiul respectivelor demnităţi
sau funcţii la data intrării în vigoare a ordonanţei, în cazul în care
verificarea nu s-a făcut în timpul candidaturii.
(2) La cererea persoanelor fizice sau juridice
îndreptăţite, în exercitarea dreptului de acces la informaţiile de interes
public, în legătură cu calitatea de lucrător sau de colaborator al Securităţii,
a persoanelor prevăzute la art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008, CNSAS declanşează procedurile de verificare stabilite de lege.
Art. 33. - (1) In vederea
verificării candidaţilor la alegerile prezidenţiale, Biroul Electoral Central
transmite către CNSAS, în termen de 24 de ore de la data depunerii
candidaturilor, declaraţiile pe propria răspundere ale candidaţilor, în sensul
că au avut sau nu calitatea de lucrător al Securităţii ori de colaborator al
acesteia.
(2) In termen de 7 zile de la primirea declaraţiilor,
CNSAS va declanşa procedura de verificare conform legii, urmând a comunica în
termen de 48 de ore de la emitere, prin scrisoare recomandată, nota de
constatare sau adeverinţa candidatului verificat. Adeverinţa se va publica pe
pagina de internet a CNSAS, iar împotriva acesteia orice persoană interesată va
putea depune contestaţie.
(3) Acţiunea în constatare a calităţii de lucrător al
Securităţii sau de colaborator al acesteia ori contestaţia împotriva
adeverinţei se introduce în cel mult 48 de ore de la aprobarea notei de
contestare, respectiv de la publicarea pe internet a adeverinţei, la Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
Instanţa învestită se pronunţă în 48 de ore, iar hotărârea pronunţată se atacă
cu recurs în 24 de ore. Recursul se soluţionează în 48 de ore de Completul de 9
judecători ai Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Hotărârea instanţei, rămasă
irevocabilă, se publică de îndată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 34. - (1) In vederea verificării din oficiu,
autorităţile la care persoanele prevăzute la art. 3 lit. b)-h) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 au depus declaraţiile pe propria răspundere
vor transmite către CNSAS, în termen de 30 de zile de la data alegerii sau
numirii în funcţie, listele însoţite de declaraţiile pe propria răspundere.
Listele vor fi întocmite conform prevederilor art. 5 alin. 4 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008.
(2) CNSAS efectuează verificările în ordinea stabilită
la art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, conform
procedurilor prevăzute de prezentul regulament. Se verifică cu prioritate
persoanele care candidează, sunt alese sau numite în demnităţi ori funcţii la
nivel naţional.
Art. 35. - (1) In vederea asigurării dreptului de acces
la informaţiile de interes public în conformitate cu prevederile Legii nr.
544/2001, cu modificările şi completările ulterioare, Direcţia comunicare
înregistrează orice petiţie adresată instituţiei, care menţionează explicit
informaţia solicitată.
(2) Cererea trebuie să cuprindă numele, prenumele,
semnătura, precum şi adresa de contact ale solicitantului.
(3) După înregistrarea
acesteia în Registrul pentru înregistrarea cererilor şi răspunsurilor privind
accesul la informaţiile de interes public, se va răspunde solicitantului în
termen de 10 zile.
(4) Dacă durata necesară pentru identificarea şi
difuzarea informaţiei solicitate depăşeşte 10 zile, răspunsul va fi comunicat
petiţionarului în maximum 30 de zile, cu condiţia înştiinţării sale în scris
despre acest fapt în termenul prevăzut la alin. (3).
(5) Refuzul comunicării informaţiilor solicitate se
motivează şi se comunică în termen de 5 zile de la primirea petiţiilor.
Solicitarea şi obţinerea informaţiilor de interes public se pot realiza şi în
format electronic, dacă se asigură condiţiile tehnice necesare.
3. Procedura comună de
analiză şi investigaţii
Art. 36. - (1) Pentru
exercitarea dreptului de acces la informaţiile de interes public, persoanele
îndreptăţite potrivit art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
se adresează CNSAS printr-o cerere. Aceasta trebuie să conţină, în afară de
datele de identificare ale solicitantului, numele şi prenumele persoanei verificate,
funcţia/demnitatea publică deţinută sau pentru care candidează persoana
verificată şi, dacă este posibil, alte date de identitate (data şi locul
naşterii, prenumele părinţilor, nume anterioare, dacă este cazul).
(2) CNSAS înştiinţează persoana verificată în temeiul
art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 cu privire la
demararea procedurilor de verificare a calităţii de lucrător al Securităţii sau
de colaborator al acesteia. De asemenea, i se solicită persoanei verificate
copie de pe cartea de identitate, un curriculum vitae amănunţit, precum şi o
copie certificată de pe carnetul de muncă.
(3) Pe baza întregii documentaţii, Direcţia
investigaţii întocmeşte o notă de constatare a calităţii de lucrător sau
colaborator al Securităţii, care va conţine cel puţin următoarele date:
a) rezultatul verificării documentelor şi informaţiilor
deţinute în arhiva CNSAS;
b) numele conspirative, acolo unde există, ale
persoanei verificate, perioada activităţii în cadrul Securităţii sau a
colaborării cu aceasta, în sensul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008, precum şi lista documentelor pe baza cărora a fost
emisă.
(4) Direcţia investigaţii şi Direcţia comunicare, la
finalizarea verificărilor, înaintează întreaga documentaţie Direcţiei juridice,
în vederea emiterii unui aviz scris şi motivat în fapt şi în drept. In maximum
15 zile lucrătoare, Direcţia juridică înaintează Colegiului CNSAS, prin
secretarul acestuia, nota de constatare şi avizul întocmit împreună cu
materialele care au stat la baza întocmirii lor. Colegiul CNSAS, în maximum 15
zile lucrătoare de la înregistrarea la Secretariat, va lua în discuţie nota de
constatare şi, după caz:
a) aprobă nota de constatare şi dispune Direcţiei
juridice introducerea unei acţiuni în constatare a calităţii de colaborator sau
lucrător al Securităţii;
b) infirmă nota de constatare şi dispune Direcţiei
juridice eliberarea unei adeverinţe din care să rezulte că persoana verificată
nu a avut calitatea de colaborator sau lucrător al Securităţii;
c) dispune eliberarea unei adeverinţe în cazul în care
din nota de constatare rezultă că nu există date sau documente privind
calitatea de colaborator sau lucrător al Securităţii.
Art. 37. - (1) Notele de constatare sau adeverinţele,
după caz, se comunică, prin intermediul Direcţiei juridice, persoanelor
verificate, precum şi persoanelor care au solicitat verificarea - în cazul
verificării la cerere, cu respectarea confidenţialităţii informaţiilor privind
terţele persoane. Comunicarea notelor de constatare se face în acelaşi timp cu
introducerea acţiunii în constatare la instanţa competentă.
(2) Adeverinţele, prin care s-a constatat fie că
persoana verificată nu a avut calitatea de lucrător al Securităţii ori de
colaborator al acesteia, fie că nu există date sau documente privind această
calitate, se publică pe pagina de internet a CNSAS şi pot fi contestate, în
termen de 30 de zile de la publicarea lor, în faţa instanţei de contencios
administrativ, de către orice persoană interesată, conform Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 38. - (1) Pentru categoriile de persoane precizate
la art. 3 lit. b)-z) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008,
acţiunea în constatare a calităţii de lucrător al Securităţii sau de
colaborator al acesteia se introduce de către CNSAS la Secţia de contencios
administrativ a Tribunalului Municipiului Bucureşti, în termen de 7 zile de la
data adoptării notei de constatare, fiind scutită de taxa de timbru. Hotărârea
tribunalului poate fi atacată cu recurs în condiţiile legii.
(2) La dosarul cauzei se depun copii certificate de pe
documentele aflate în arhiva CNSAS, documentele originale putând fi consultate la sediul CNSAS de către părţile în proces.
(3) Hotărârea judecătorească irevocabilă se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi se pune la dispoziţia
mijloacelor de informare în masă de către CNSAS. Publicarea se va face cu
respectarea confidenţialităţii informaţiilor privind terţele persoane.
4. Cercetarea ştiinţifică şi
valorificarea patrimoniului arhivistic
Art. 39. - (1) CNSAS, prin direcţia de specialitate,
elaborează, publică şi tipăreşte în regie proprie şi în colaborare lucrări
ştiinţifice (monografii, ediţii de documente, studii, broşuri), conform
planului de cercetare aprobat anual de Colegiul CNSAS.
(2) CNSAS dă publicităţii, prin publicaţiile proprii
sau realizate în colaborare cu alte instituţii de cercetare şi prin punerea la
dispoziţia cercetătorilor acreditaţi, informaţiile şi documentele care atestă
implicarea organelor de securitate şi a altor structuri politice şi represive
ale regimului totalitar comunist în săvârşirea unor fapte grave împotriva
vieţii, integrităţii fizice sau psihice şi a libertăţii persoanelor, precum şi
a unor acte de trădare a intereselor naţionale.
(3) CNSAS, prin direcţia de specialitate, aduce la
cunoştinţa opiniei publice, prin publicaţiile proprii sau realizate în
colaborare cu alte instituţii de cercetare şi prin punerea la dispoziţia
cercetătorilor acreditaţi, documentele cu privire la cazurile neelucidate de
decese sau de dispariţii care s-au produs ca urmare a activităţii organelor de
represiune.
(4) Direcţia de specialitate din cadrul CNSAS
elaborează şi realizează proiecte de cercetare, educaţionale şi expoziţii şi
participă la astfel de manifestări, în parteneriat cu alte instituţii publice,
organizaţii culturale, organizaţii neguvernamentale, muzee, universităţi,
institute şi centre de cercetare, memoriale ale victimelor represiunii comuniste
din ţară şi din străinătate, cu privire la cunoaşterea trecutului României în
perioada 1945- 1989.
Art. 40. - (1) In scopul stabilirii adevărului istoric
asupra perioadei dictaturii comuniste, Colegiul CNSAS acreditează, pe baza unei
cereri menţionând caracterul cercetării - studiu istoric, politologic,
psihologic, sociologic, precum şi forma de valorificare - carte, articol,
conferinţă, temă de cercetare, cercetători, inclusiv din cadrul CNSAS, cărora
le pune la dispoziţie documente şi informaţii complete cu privire la structura,
metodele şi activităţile Securităţii.
(2) Cercetătorii acreditaţi pot solicita accesul la
dosare/documente din arhiva CNSAS, pe baza unei cereri. In cuprinsul acesteia
trebuie să se menţioneze caracterul cercetării (studiu istoric, politologic,
psihologic, sociologic), precum şi forma de valorificare (articol, studiu, teză
de licenţă, teză de doctorat).
(3) Cercetătorii acreditaţi pot avea acces la
dosare/documente, indiferent de tipul de suport pe care se află acestea, din
toate categoriile de fonduri existente în arhiva CNSAS, după cum urmează:
a) dosare de problemă;
b) documente referitoare la personalităţi care au jucat
un rol în istoria ţării (perioada 1945-1989);
c) documente referitoare la lucrători, colaboratori
ai Securităţii şi asimilaţii acestora.
(4) CNSAS pune la dispoziţia cercetătorilor
acreditaţi, în termen de 30 de zile de la data solicitării, documentele şi
informaţiile cu privire la tema de cercetare menţionată.
(5) Cercetătorii acreditaţi au obligaţia să respecte
şi să ocrotească viaţa intimă, familială şi privată a persoanelor menţionate în
documentele consultate, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru
protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi
libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Cercetătorii care au consultat documente aflate în
arhiva CNSAS pot solicita copii de pe acestea. Se vor elibera, în termen de 60
de zile de la data solicitării, numai copiile realizate de pe documentele
referitoare la tema de cercetare pentru care s-a acordat acreditarea, cu
anonimizarea pasajelor conţinând informaţii ce pot aduce atingere vieţii
intime, familiale şi private a persoanelor menţionate în documentele consultate.
(7) Colegiul CNSAS poate retrage acreditarea
cercetătorilor care utilizează documentele puse la dispoziţie în alte scopuri
decât cele exclusiv ştiinţifice. Hotărârea Colegiului CNSAS poate fi atacată la
instanţa competentă, potrivit Legii nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 41. - (1) CNSAS organizează şi desfăşoară
activităţi formaţiv-educative privind funcţionarea şi implicarea structurilor
represive în menţinerea regimului totalitar comunist, precum şi pentru
conservarea şi cinstirea memoriei victimelor acestuia, prin organizarea de
conferinţe, expoziţii şi programe educative în şcoli, publicarea de studii
ştiinţifice, documente, realizarea de filme documentare.
(2) CNSAS realizează, în colaborare cu instituţii
legal abilitate, proiecte de cercetare şi educaţionale care să vizeze
cunoaşterea trecutului României în perioada 1945-1989.
(3) Veniturile obţinute din eliberarea de copii, precum
şi cele realizate prin valorificarea produselor editoriale şi pe suport
audio-video editate de CNSAS sau la care acesta a colaborat se constituie
venituri la bugetul de stat.
CAPITOLUL VI
Răspunderi şi sancţiuni
Art. 42. - Nerespectarea prevederilor prezentului regulament de către membrii Colegiului CNSAS şi de angajaţii CNSAS atrage
răspunderea disciplinară a acestora, distinct de răspunderea contravenţională,
civilă şi penală, prevăzută la art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2008.
Art. 43. - (1) Pentru angajaţii
CNSAS următoarele fapte constituie abateri disciplinare şi atrag sancţionarea
disciplinară a acestora, dacă nu sunt aplicabile prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008:
a) întârzierea sistematică în efectuarea lucrărilor;
b) neglijenţa repetată în
rezolvarea lucrărilor;
c) absenţe nemotivate de la serviciu;
d) nerespectarea în mod repetat a programului de lucru;
e) intervenţiile sau stăruinţele pentru soluţionarea
unor cereri în afara cadrului legal;
f) nerespectarea secretului
profesional sau a confidenţialităţii lucrărilor cu acest caracter;
g) manifestări care aduc atingere prestigiului
autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea;
h) desfăşurarea în timpul programului de lucru a unor
activităţi cu caracter politic;
i) refuzul de a îndeplini atribuţiile de serviciu;
j) încălcarea prevederilor legale referitoare la
îndatoriri, incompatibilităţi, conflicte de interese şi interdicţii stabilite
prin lege pentru funcţionarii publici.
(2) Sancţiunile disciplinare sunt cele prevăzute în
Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată,
respectiv în Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările
ulterioare, şi se aplică în conformitate cu dispoziţiile acestor acte normative.
Art. 44. - (1) In cazul săvârşirii de abateri
disciplinare, personalul contractual este cercetat de către conducătorul
compartimentului, care se poate sesiza din oficiu sau la plângerea oricărei
persoane interesate.
(2) Sub sancţiunea nulităţii absolute, nicio măsură nu
poate fi dispusă mai înainte de efectuarea unei cercetări disciplinare
prealabile.
(3) In vederea desfăşurării cercetării disciplinare
prealabile, angajatul contractual va fi convocat în scris de către conducătorul
compartimentului, precizându-se obiectul, data, ora şi locul întrevederii.
(4) Neprezentarea angajatului la convocarea făcută în
condiţiile prevăzute la alin. (3) fără un motiv obiectiv dă dreptul
conducătorului compartimentului să înainteze Colegiului CNSAS o notă de
constatare a abaterii. Refuzul persoanei de a se prezenta la audiere se
consemnează într-un proces-verbal.
(5) In cursul cercetării disciplinare prealabile,
angajatul contractual are dreptul să formuleze şi să susţină toate apărările pe
care le consideră necesare în favoarea sa. De asemenea, are dreptul să fie
asistat, la cerere, de către un reprezentant al sindicatului al cărui membru
este.
(6) Colegiul CNSAS, analizând nota conducătorului
departamentului, va dispune constituirea unei comisii de disciplină, pentru
soluţionarea cauzelor având ca obiect abaterile disciplinare prevăzute de
prezentul regulament. Comisia va fi alcătuită din 3 persoane, dintre care cel
puţin o persoană de la Direcţia juridică.
Art. 45. - In cazul în care abaterile disciplinare sunt săvârşite de un funcţionar public, răspunderea disciplinară se
angajează în condiţiile legislaţiei în materie.
Art. 46. -Angajatul nemulţumit de sancţiunea aplicată
poate ataca cu plângere actul pronunţat de Colegiul CNSAS la secţia de
contencios administrativ a Curţii de Apel Bucureşti, pentru anularea sau
modificarea, după caz, a dispoziţiei de sancţionare.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 47. - In vederea realizării atribuţiilor prevăzute
de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 şi de prezentul regulament,
compartimentele de specialitate din cadrul CNSAS vor ţine evidenţa
documentelor, întocmind registre, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 48. - Prezentul regulament se completează cu
prevederile legislaţiei în vigoare.
Art. 49. - Orice modificare
legislativă în materie determină în mod obligatoriu adaptarea corespunzătoare a
prezentului regulament.