LEGE Nr. 4 din
9 ianuarie 2008
privind prevenirea si
combaterea violentei cu ocazia competitiilor si a jocurilor sportive
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 24 din 11 ianuarie 2008
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. -In sensul prezentei
legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) competiţie sportivă - întrecere sportivă organizată pe ramuri de sport, între mai multe
echipe sau concurenţi independenţi, pe baza unui regulament şi a unui program, având drept scop stabilirea unei ordini ierarhice a
competitorilor în clasamentul final;
b) joc sportiv -
întrecere sportivă desfăşurată în cadrul sau în afara unei competiţii sportive,
care poate avea caracter oficial sau amical, intern ori internaţional şi se
dispută pe baza unui regulament, având drept scop stabilirea unui învingător;
c) organizator de
competiţii sportive - structură sportivă, legal
constituită şi recunoscută oficial, care are dreptul de a organiza competiţii
sportive;
d) organizator de jocuri sportive - structură sportivă, legal constituită şi recunoscută oficial,
care organizează jocuri sportive, desfăşurate fie în cadrul unei competiţii
sportive oficiale, fie separat, în cadrul unor întreceri sportive cu caracter
amical;
e) oficial- persoană
care reprezintă o autoritate, membru al unei comisii, arbitru, observator,
antrenor, preparator fizic, responsabil tehnic, medical ori administrativ din
cadrul federaţiilor, ligilor, asociaţiilor judeţene şi cluburilor, acreditată
sau, după caz, autorizată în funcţia ori poziţia pe care o deţine;
f) grad de risc al
competiţiei sau al jocului sportiv - nivelul
posibilităţii producerii unor fapte îndreptate împotriva ordinii şi siguranţei
publice, cu ocazia desfăşurării competiţiei sau a jocului sportiv;
g) evacuare a
participanţilor - ansamblul măsurilor imperative
desfăşurate de către structurile de ordine pentru scoaterea, în mod organizat,
din locul de desfăşurare a competiţiei sau a jocului sportiv, a unui spectator,
a unui grup de spectatori sau a tuturor participanţilor;
h) stare vădită de ebrietate
- consecinţă a consumului de băuturi alcoolice
asupra comportamentului unei persoane, manifestată prin vorbire incoerentă,
mers sinuos şi dificultăţi de orientare temporal-spaţială, precum şi prin
mirosul specific de alcool, emanat de către persoana în cauză;
i) control corporal
preventiv şi al bagajelor - verificarea sumară a
ţinutei vestimentare şi a bagajelor participanţilor, în scopul prevenirii
introducerii în locurile de desfăşurare a competiţiei sau a jocului sportiv a
obiectelor şi materialelor interzise la deţinere;
j) interzicere a accesului
sau a participării la unele competiţii sau jocuri sportive - măsură de siguranţă, inclusiv provizorie, dispusă de instanţa de
judecată sau de către procuror, ori sancţiune contravenţională complementară,
dispusă de către agentul constatator, prin care se impune unei persoane
interzicerea accesului/participării la unele competiţii sau jocuri sportive,
desfăşurate în ţară ori în străinătate, de genul celor la care aceasta a
săvârşit fapte de natură contravenţională sau penală;
k) bază sportivă - totalitatea terenurilor, spaţiilor, instalaţiilor şi
construcţiilor special amenajate în vederea organizării şi desfăşurării de
competiţii sportive, jocuri sportive şi alte activităţi de educaţie fizică şi
sport;
l) arenă sportivă - spaţiul care cuprinde terenul de sport unde se desfăşoară
competiţia sau jocul sportiv, precum şi tribunele pentru spectatori;
m) zonă imediată locului de
desfăşurare a competiţiilor sportive - spaţiul
cuprins între aliniamentul punctelor unde se efectuează controlul documentelor
de acces şi limita exterioară a bazei sportive;
n) zonă apropiată locului de
desfăşurare a competiţiilor sportive - spaţiul
situat dincolo de limita exterioară a zonei imediate, care cuprinde şi străzile
adiacente bazei sportive;
o) comandant al forţelor de
ordine - şeful efectivelor de jandarmi care
execută misiunea de asigurare şi restabilire a ordinii publice;
p) şef al dispozitivului de
ordine şi siguranţă - persoană desemnată din
cadrul societăţii specializate de protecţie şi pază,care organizează,
coordonează şi conduce activitatea desfăşurată de către personalul societăţii
pentru asigurarea ordinii şi siguranţei în interiorul arenei sportive;
r) responsabil de ordine şi
siguranţă - persoană anume desemnată de către
organizator, care asigură coordonarea dispozitivului realizat de către
personalul de ordine şi siguranţă şi relaţionarea cu forţele de ordine şi cu
reprezentanţii celorlalte autorităţi şi instituţii care concură la desfăşurarea
în bune condiţii a competiţiei sau a jocului sportiv;
s) monitor de securitate - persoană anume desemnată din cadrul unităţii de jandarmi, care
are responsabilitatea de a supraveghea comportamentul şi acţiunile suporterilor
unui club din zona de competenţă, precum şi relaţionarea acestora cu forţele de
ordine;
ş) ofiţer de informare - persoană anume
desemnată din cadrul unităţii de jandarmi, care are ca atribuţii relaţionarea
dintre aceasta şi un club din zona de responsabilitate, consilierea
responsabilului de ordine şi siguranţă al clubului pe probleme de securitate şi
gestionarea datelor şi informaţiilor referitoare la comportamentul
susţinătorilor clubului respectiv;
t) punct de comandă - spaţiu special amenajat şi dotat, destinat activităţilor de
conducere şi coordonare a măsurilor de asigurare şi restabilire a ordinii
publice, care permite o bună vizibilitate asupra terenului de joc şi
tribunelor;
ţ) punct naţional de informare pentru manifestări
sportive - structură centrală în cadrul Jandarmeriei Române, care asigură
schimbul de date şi informaţii în vederea realizării cooperării poliţieneşti
naţionale şi internaţionale cu privire la manifestările sportive.
Art. 2. - Organizatorii competiţiilor şi jocurilor
sportive şi forţele de ordine angrenate au obligaţia de a asigura protecţia şi
siguranţa spectatorilor, sportivilor şi oficialilor şi de a lua măsuri pentru
prevenirea şi înlăturarea oricăror incidente ce se pot produce pe traseele de
afluire/defluire şi în interiorul arenelor sportive, înainte, pe timpul şi după terminarea competiţiei sau a jocului
sportiv.
Art. 3. - (1) Menţinerea ordinii publice pe traseele de
deplasare către bazele sportive, în localităţi sau în afara acestora, până la
limita exterioară zonei apropiate, se realizează în mod nemijlocit de către
organele de poliţie competente teritorial.
(2) Unităţile de jandarmi vor informa organele de
poliţie cu privire la traseele de deplasare ale echipelor şi suporterilor.
Art. 4. - (1) Asigurarea ordinii publice în zona
apropiată şi imediată a bazelor sportive şi în alte
locuri destinate desfăşurării competiţiilor şi jocurilor sportive cu grad de
risc se realizează în mod nemijlocit de către structurile de jandarmi
competente teritorial.
(2) In situaţii expres determinate, prevăzute în
planul de acţiune întocmit în acest sens de către unitatea de jandarmi,
asigurarea ordinii publice în anumite locuri publice dispuse în afara zonei
apropiate se va realiza de către structurile de jandarmi competente teritorial.
(3) Locurile dispuse în afara
zonei apropiate sunt pieţele, căile publice ori alte locuri unde există
posibilitatea ca grupurile de suporteri adverşi să se întâlnească şi să tulbure
ordinea şi siguranţa publică.
Art. 5. - (1) Răspunderea pentru asigurarea măsurilor
de ordine şi siguranţă în interiorul arenelor sportive revine organizatorului,
care poate încheia în acest sens contracte de prestări de servicii, în condiţiile
legii, cu societăţi specializate de protecţie şi pază.
(2) Asigurarea ordinii şi siguranţei participanţilor în
interiorul arenelor sportive în care se desfăşoară competiţii sau jocuri
sportive cu grad scăzut de risc se poate face de către organizator cu personal
propriu.
(3) Organizatorul stabileşte toate măsurile ce se
impun pentru prevenirea incendiilor, asigurarea unei circulaţii fluente pe
căile de acces, asigurarea unor căi de evacuare a spectatorilor în cazuri
deosebite, în condiţii de siguranţă şi timp optim, şi pentru menţinerea în
stare de funcţionare a tuturor instalaţiilor specifice.
(4) Măsurile stabilite de organizator pentru asigurarea
ordinii şi siguranţei participanţilor în interiorul arenelor sportive se
înscriu în planul de acţiune al societăţii specializate de protecţie şi pază
care prestează serviciul contractat. In acest sens, responsabilul de ordine şi
siguranţă al organizatorului solicită ofiţerului de informare date şi
informaţii de interes operativ privind suporterii care vor participa la jocul
sportiv.
(5) Planul de acţiune este aprobat, în toate
situaţiile, de către comandantul structurii de jandarmi
competente teritorial.
(6) Fiecare unitate de jandarmi desemnează un ofiţer
de informare, însărcinat cu stabilirea contactelor de lucru cu oficialii
cluburilor sportive din zona de responsabilitate.
(7) Monitorii de securitate supraveghează comportamentul spectatorilor, atât pe traseele de
afluire/defluire spre/de la baza sportivă, cât şi în interiorul acesteia,
inclusiv prin efectuarea de înregistrări video şi fotografii operative în
scopul identificării persoanelor care săvârşesc fapte antisociale. Acestea,
precum şi înregistrările video efectuate în condiţiile art. 10 alin. (1) lit.
h) constituie mijloace de probă pentru soluţionarea cauzelor de natură penală
sau contravenţională.
(8) In situaţia desfăşurării unor competiţii sau jocuri
sportive într-o altă localitate decât cea în care îşi are sediul clubul,
responsabilul de ordine şi siguranţă, după consultarea prealabilă a
reprezentanţilor grupurilor de suporteri, are obligaţia de a transmite
ofiţerului de informare toate detaliile referitoare la deplasarea echipei, a
oficialilor şi a jurnaliştilor acreditaţi, prin indicarea coordonatelor orare
ale deplasării, a mijloacelor de transport folosite, a locurilor de cazare şi a programului pentru
perioada de şedere în localitatea de disputare a competiţiei sau a jocului
sportiv, precum şi numărul de bilete achiziţionate de către suporterii proprii,
identitatea acestora, deplasarea suporterilor şi indicarea agenţiilor de turism
care organizează călătoria, coordonatele orare şi itinerarul de deplasare al
acestora, mijloacele de transport folosite şi locurile de cazare.
(9) Unitatea de jandarmi al cărei comandant a aprobat
planul de acţiune are obligaţia de a verifica modul de aplicare a prevederilor
stabilite în acesta.
Art. 6. - (1) Responsabilul de
ordine şi siguranţă, comandantul forţelor de ordine, şeful dispozitivului de
ordine şi siguranţă, reprezentantul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă,
un reprezentant al serviciului de ambulanţă, delegat la manifestarea sportivă,
precum şi prefectul ori reprezentantul său, în cazul în care prezenţa acestuia
este necesară, îşi desfăşoară activitatea în punctul de comandă, urmărind derularea
în bune condiţii a competiţiei sau a jocului sportiv.
(2) In vederea stabilirii unor practici unitare la nivel naţional privind activitatea responsabililor de ordine şi
siguranţă, precum şi instruirea de specialitate a acestora, federaţiile sportive
de specialitate şi ligile profesioniste desemnează în structura proprie un
responsabil de ordine şi siguranţă, care coordonează această activitate.
(3) Elaborarea metodologiilor de instruire a
responsabililor de ordine şi siguranţă se face de federaţiile sportive, cu
sprijinul de specialitate al Jandarmeriei Române.
Art. 7. - (1) După declararea competiţiei sau a jocului
sportiv, comandantul unităţii de jandarmi competente teritorial împreună cu
responsabilul de ordine şi siguranţă al organizatorului de joc stabilesc gradul
de risc preliminar al jocului, solicitând la nevoie şi punctul de vedere al
responsabilului de ordine şi siguranţă al federaţiei de specialitate sau al
ligii profesioniste, care se consemnează în toate documentele de organizare.
(2) In situaţia desfăşurării unor jocuri sportive cu
grad ridicat de risc este necesară prezenţa în arena sportivă a prefectului sau
a reprezentantului acestuia, precum şi a unui procuror din cadrul parchetului
de pe lângă judecătoria în a cărei circumscripţie se află arena sportivă.
Inştiinţarea acestora se realizează de către unitatea de jandarmi competentă
teritorial.
Art. 8. - (1) Restabilirea
ordinii publice în interiorul bazei sportive se execută de către efectivele de
jandarmi, din iniţiativa comandantului acestora, cu aprobarea, după caz, a
prefectului sau a reprezentantului acestuia, atunci când se constată că, în
urma producerii unor acte de violenţă, este pusă în pericol viaţa sau
integritatea corporală a spectatorilor, a sportivilor, a oficialilor, a
personalului de ordine şi siguranţă sau a celorlalţi participanţi.
(2) In situaţiile prevăzute la alin. (1) şeful
dispozitivului de ordine şi siguranţă ia toate măsurile pentru respectarea
întocmai de către personalul din subordine a dispoziţiilor primite în acest
sens de la comandantul forţelor de ordine.
(3) Pentru restabilirea într-un timp cât mai scurt a
ordinii publice, atunci când aceasta a fost grav
tulburată, la solicitarea comandantului forţelor de ordine sau ca urmare a
autosesizării, oficialii responsabili dispun de îndată întreruperea parţială
sau totală a jocului.
Art. 9. - (1) Evacuarea din arena sportivă a unui grup
de participanţi, în situaţia în care, prin faptele săvârşite de către aceştia,
se pune în pericol siguranţa desfăşurării competiţiei sportive, se face, după
caz, la dispoziţia prefectului sau a reprezentantului acestuia ori la
solicitarea responsabilului de ordine şi siguranţă al organizatorului, care
cere, în scris, intervenţia forţelor de ordine.
(2) In cazul producerii de incendii, distrugeri,
catastrofe, al tulburării grave a ordinii publice sau al altor situaţii care
pun în pericol viaţa, integritatea corporală ori sănătatea persoanelor sau când
nu s-a reuşit restabilirea ordinii publice, comandantul forţelor de ordine poate
decide evacuarea parţială sau totală a participanţilor.
(3) Spectatorul care, în arena sportivă, săvârşeşte una
dintre faptele prevăzute la art. 22 sau una dintre infracţiunile prevăzute la
art. 31-43 şi art. 45 este evacuat, fără a mai putea reveni în arenă până la
terminarea jocului sportiv.
(4) Observatorii desemnaţi de către federaţiile
sportive de specialitate, de către ligile profesioniste sau de către forurile
sportive internaţionale, organizatoare ale competiţiilor conform regulamentelor
de organizare şi desfăşurare, pot recomanda organizatorului de joc adoptarea
unor măsuri specifice pentru asigurarea ordinii şi siguranţei în arena
sportivă.
CAPITOLUL II
Obligaţiile organizatorului de competiţii sau de jocuri sportive
Art. 10. - (1) Pentru organizarea şi desfăşurarea
activităţii de asigurare a ordinii şi siguranţei spectatorilor în arena
sportivă, organizatorul de competiţii sau de jocuri sportive are următoarele
obligaţii:
a) să declare jocurile sportive naţionale şi
internaţionale, cu cel puţin 5 zile înainte de data desfăşurării acestora, la
unitatea de jandarmi competentă teritorial, care, după stabilirea gradului de
risc, înştiinţează administraţia publică locală despre data desfăşurării
competiţiei sau jocului sportiv, urmând ca reprezentanţii acesteia să dispună
măsurile prevăzute la art. 15 din Legea nr. 60/1991 privind organizarea şi
desfăşurarea adunărilor publice, republicată;
b) să stabilească măsurile de asigurare a ordinii şi
siguranţei participanţilor în arena sportivă, transpuse în planul de acţiune,
care este înaintat pentru aprobare unităţii de jandarmi competente teritorial,
cu cel puţin 3 zile înainte de data desfăşurării jocului sportiv;
c) să efectueze, prin personalul de ordine şi
siguranţă şi, după caz, cu forţele de ordine, înainte de efectuarea accesului
spectatorilor, un control amănunţit al arenei sportive, pentru descoperirea şi
îndepărtarea oricăror obiecte sau materiale interzise;
d) să asigure arenele sportive cu sisteme eficiente de
comunicare cu publicul;
e) să nu permită folosirea sistemelor de comunicare cu
publicul pentru incitarea spectatorilor la violenţă, la producerea de
distrugeri sau la denigrarea imaginii participanţilor la competiţiile sau
jocurile sportive;
f) să nu permită introducerea şi folosirea în arena
sportivă a unor instalaţii de sonorizare, cu excepţia gigafoanelor portabile;
g) să amenajeze şi să pună la dispoziţia forţelor de
ordine un punct de comandă;
h) să asigure înregistrarea şi supravegherea video a
comportamentului participanţilor în arena sportivă şi în zona punctelor de
acces, pe timpul afluirii şi defluirii acestora, precum şi pe timpul
desfăşurării jocului sportiv, printr-un sistem propriu, conectat în punctul de
comandă şi deservit de către un tehnician, sub îndrumarea unui reprezentant al
forţelor de ordine;
i) să pună la dispoziţia forţelor de ordine
înregistrarea video efectuată în condiţiile lit. h);
j) să afişeze, în locuri vizibile, atenţionări asupra
faptului că în arena sportivă participanţii vor fi supravegheaţi video;
k) să interzică, sub orice formă, vânzarea,
distribuirea sau consumul băuturilor alcoolice în arena sportivă;
l) să se asigure că
distribuirea băuturilor a căror comercializare este permisă se face numai în
pahare din hârtie sau din material plastic;
m) să se asigure că punctele de desfacere a băuturilor
a căror comercializare este permisă sunt poziţionate la fiecare sector de
tribună şi peluză;
n) să asigure funcţionarea instalaţiilor de apă curentă
şi a grupurilor sanitare, care trebuie amplasate astfel încât să nu fie
necesară deplasarea suporterilor dintr-un sector în altul;
o) să afişeze lizibil, în locuri vizibile, la porţile
de acces, regulile ce trebuie respectate la competiţiile şi jocurile sportive,
materialele sau obiectele interzise a fi introduse în arena sportivă, precum şi
sancţiunile care se aplică în astfel de cazuri;
p) să imprime pe documentele de acces, pliante,
programe sau pe alte materiale publicitare ori promotionale, care sunt
distribuite cu ocazia desfăşurării competiţiilor sau jocurilor sportive,
regulile ce trebuie respectate, materialele sau obiectele interzise a fi
introduse în arena sportivă, precum şi sancţiunile care se aplică în situaţia
nerespectării acestor reguli;
r) să interzică afişarea în arena sportivă a
simbolurilor, sloganurilor ori textelor cu conţinut obscen sau care incită la
denigrarea ţării, la xenofobie, la ură naţională, rasială, de clasă ori
religioasă, la discriminări de orice fel şi la violenţă, indiferent pe ce
suport ar fi inscripţionate;
s) să interzică amplasarea bannerelor sau a altor
mijloace de publicitate vizuală pe gardul care delimitează suprafaţa de joc de
tribună sau în orice alte locuri care împiedică fie buna vizibilitate a jocului
de către spectatori, fie asigurarea unei intervenţii oportune, în caz de
necesitate;
ş) să aducă la cunoştinţă spectatorilor, la începutul
jocului sportiv, precum şi în pauzele de joc sau ori de câte ori este nevoie,
prin mijloace de comunicare, obligaţiile ce le revin pe timpul desfăşurării
competiţiei sau jocului sportiv, principiile spiritului de fairplay, ale
ordinii şi disciplinei, precum şi mesajele transmise de forţele de ordine;
t) să asigure bariere şi
împrejmuiri adecvate pentru separarea grupurilor de suporteri şi pentru
delimitarea terenului de joc, realizate prin construcţii rezistente, precum şi
refacerea acestora în cazul deteriorării, până la organizarea competiţiei sau a
jocului sportiv următor. Dimensiunile, amplasarea, materialele folosite în
confecţionare şi modul de confecţionare sunt stabilite de către federaţia de
specialitate, după consultarea prealabilă a reprezentanţilor Jandarmeriei
Române;
ţ) să asigure amplasarea, la punctele de acces în
incinta arenei sportive, a unor dispozitive metalice rotative/turnichete
prevăzute cu sistem de contorizare, în vederea efectuării unui control riguros
al accesului;
u) în situaţia desfăşurării unor jocuri sportive în
afara ţării, în cadrul unor competiţii internaţionale la care participă şi
grupuri de suporteri ai clubului român sau ai echipei naţionale, acesta sau
federaţia de specialitate asigură includerea unor ofiţeri jandarmi în delegaţia
oficială, care cooperează cu forţele de ordine din ţara respectivă pe linia
prevenirii actelor de violenţă şi a acţiunilor necontrolate ale suporterilor;
v) să asigure numerotarea sectoarelor, rândurilor şi
locurilor destinate spectatorilor, precum şi amplasarea de indicatoare pentru
îndrumarea acestora spre locurile înscrise pe
documentele de acces;
x) să asigure un loc special amenajat pentru
depozitarea obiectelor reţinute, în urma efectuării controlului corporal
preventiv şi al bagajelor, în vederea restituirii acestora după terminarea jocului.
(2) Pentru efectuarea accesului spectatorilor în arena
sportivă, organizatorul de competiţii sau jocuri sportive are următoarele obligaţii:
a) să efectueze la intrarea în arena sportivă un
control riguros al persoanelor şi al bagajelor acestora, având ca scop
împiedicarea introducerii în stadion a unor obiecte sau materiale de genul
celor prevăzute la lit. b) sau la alin. (1) lit. r);
b) să nu permită accesul persoanelor cărora Ie-a fost
interzisă intrarea la asemenea genuri de manifestări, al persoanelor care se
află în stare vădită de ebrietate sau se află, în mod evident, sub influenţa
substanţelor halucinogene, al persoanelor care au asupra lor băuturi alcoolice,
arme şi muniţii de orice fel, făclii, torţe, artificii, petarde, materiale
explozive, incendiare sau fumigene, dispozitive pentru şocuri electrice,
substanţe toxice, halucinogene, iritant lacrimogene ori paralizante, recipiente,
corpuri contondente, cuţite, pumnale, şişuri, castete ori alte asemenea obiecte
fabricate sau confecţionate anume pentru tăiere, împungere ori lovire, precum
şi al persoanelor care au asupra lor mijloace de publicitate vizuală de genul
celor prevăzute la alin. (1) lit. r);
c) să reţină obiectele sau materialele prevăzute la
lit. b) sau la alin. (1) lit. r), sesizând forţele de ordine pentru luarea
măsurilor legale care se impun;
d) să imprime, pe toate documentele de acces,
sectorul, rândul şi locul ce urmează a fi ocupat de către spectatori, chiar şi
când acestea sunt distribuite în mod gratuit;
e) să asigure emiterea şi distribuirea abonamentelor
către suporteri, urmărind inserarea, pe fiecare abonament în parte, a numelui,
prenumelui şi a codului numeric personal şi a unei fotografii a acestuia,
precum şi ţinerea unei evidenţe clare a abonaţilor, cu respectarea întocmai a
dispoziţiilor legale referitoare la protecţia datelor cu caracter personal;
f) să controleze distribuirea biletelor, în limita
locurilor admise, fără a depăşi 90% din capacitatea arenei sportive;
g) să asigure separarea grupurilor de suporteri rivali
prin rezervarea de locuri amplasate în sectoare opuse şi direcţionarea
accesului la acestea pe trasee separate;
h) să prezinte, la solicitarea scrisă a unităţii de
jandarmi competente teritorial, situaţia privind datele personale ale
abonaţilor proprii, în vederea identificării persoanelor care, cu ocazia
desfăşurării competiţiilor sau a jocurilor sportive, au săvârşit fapte antisociale;
i) să permită accesul unor efective de jandarmi în
ţinută civilă în arena sportivă pentru desfăşurarea activităţilor de monitorizare a modului de comportare a spectatorilor;
j) prin reglementări proprii, să stabilească accesul în
arena sportivă a reprezentanţilor mass-media, precum şi accesul acestora pe
suprafaţa de joc sau în zona vestiarelor, comunicând datele de identificare ale
ziariştilor acreditaţi şi modelul documentelor de acces eliberate în acest
sens, atât societăţii specializate de protecţie şi pază, cât şi forţelor de
ordine;
k) să permită accesul la competiţiile şi jocurile
sportive cu grad ridicat de risc a minorilor sub 14 ani doar însoţiţi de o
persoană majoră, imprimând pe documentele de acces această prevedere;
l) să emită documente de acces
şi în situaţia în care se permite intrarea gratuită a tuturor spectatorilor sau
doar a unor categorii de suporteri.
(3) Agenţia Naţională pentru Sport, prin ordin al
preşedintelui acesteia, după consultarea federaţiilor sportive de specialitate
şi a Jandarmeriei Române, stabileşte care din obligaţiile prevăzute la alin.
(1) şi (2), aflate în sarcina organizatorului de competiţii sau jocuri
sportive, sunt impuse acestuia pentru cele desfăşurate în eşaloanele inferioare
ale competiţiilor sau jocurilor sportive, precum şi pentru sporturile la care
participă un număr redus de spectatori şi care, de regulă, nu sunt generatoare
de violenţă.
(4) Comisiile judeţene de acţiune împotriva violenţei
în sport, respectiv a municipiului Bucureşti pot stabili în sarcina
organizatorului obligaţii suplimentare faţă de cele stabilite de federaţiile
sportive de specialitate, în condiţiile în care se constată necesitatea
adoptării acestora, pentru anumite jocuri sportive.
Art. 11. - (1) Inainte de începerea fiecărui sezon
competiţional, toate arenele în incinta cărora se desfăşoară competiţii
sportive cu grad de risc sunt supuse unei verificări din punctul de vedere al
respectării condiţiilor de siguranţă.
(2) Verificarea se efectuează de o comisie care are în
componenţă un reprezentant al direcţiei judeţene pentru sport, un reprezentant
al unităţii de jandarmi competente teritorial, un reprezentant al
organizatorului competiţiei şi responsabilul de ordine şi siguranţă al
organizatorului de joc.
(3) Comisia stabileşte şi locul de dispunere în arena
sportivă a suporterilor echipei-oaspete, loc ce va rămâne neschimbat pe toată
durata desfăşurării competiţiei.
(4) In situaţia în care comisia prevăzută la alin. (2)
constată că nu sunt îndeplinite normele pentru desfăşurarea în condiţii de
siguranţă a jocurilor sportive, poate propune organizatorului competiţiei
sportive retragerea dreptului organizatorului de joc de a desfăşura jocuri
sportive în arena respectivă, desfăşurarea jocurilor fără spectatori sau
interzicerea accesului spectatorilor în anumite sectoare de tribună.
(5) Constatările comisiei sunt cuprinse într-un
proces-verbal în care se consemnează neregulile constatate şi termenele
stabilite pentru remedierea acestora, precum şi sancţiunile aplicabile în cazul
neîndeplinirii acestor obligaţii în termenele stabilite de comisie.
(6) In situaţia în care au fost acordate termene
pentru remedierea unor deficienţe, după împlinirea acestora, comisia efectuează
o nouă verificare pentru constatarea modului în care sarcinile trasate anterior
au fost îndeplinite de către organizator, iar în cazul în care deficienţele nu
au fost remediate, se procedează conform prevederilor alin. (4).
(7) Un exemplar al procesului-verbal este înaintat
comisiei judeţene de acţiune împotriva violenţei în sport, respectiv a
municipiului Bucureşti, care efectuează anual o analiză a respectării
condiţiilor de siguranţă a arenelor sportive în care se desfăşoară competiţii
şi jocuri sportive şi informează autorităţile publice locale cu privire la măsurile
luate, însoţite de propuneri pentru creşterea eficienţei măsurilor de prevenire
şi combatere a faptelor antisociale săvârşite cu ocazia competiţiilor şi
jocurilor sportive.
Art. 12. - (1) In vederea combaterii violenţei în
sport, toate structurile cu atribuţii în domeniul organizării şi desfăşurării
competiţiilor şi jocurilor sportive, precum şi pe linia asigurării ordinii cu
ocazia desfăşurării acestora stabilesc măsuri preventive în scopul informării
şi educării publicului spectator, promovării spiritului de fairplay şi a
modului civilizat de comportare.
(2) Federaţiile sportive de specialitate şi ligile
profesioniste, sub directa îndrumare a Agenţiei Naţionale pentru Sport,
împreună cu cluburile sportive şi cu celelalte structuri cu atribuţii în domeniu
iniţiază şi desfăşoară campanii de informare şi educare a populaţiei cu privire
la obligaţiile care revin participanţilor, riscurile la care se pot expune prin
implicarea în acţiuni de tulburare a ordinii în incinta arenelor sportive,
precum şi la sancţiunile aplicabile în cazul încălcării normelor stabilite
pentru buna desfăşurare a competiţiilor şi jocurilor sportive.
(3) Jandarmeria Română
sprijină, sub toate formele, acţiunile preventive iniţiate de federaţiile de
specialitate şi desfăşoară, împreună cu Ministerul Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului, campanii educative în unităţile de învăţământ preuniversitar, în scopul dezvoltării, în rândul elevilor, a
spiritului civic şi a unui comportament prosocial.
CAPITOLUL III
Obligaţiile societăţilor specializate de protecţie
şi pază şi ale personalului propriu al organizatorului care asigură măsurile de
ordine şi siguranţă în incinta arenei sportive
Art. 13. - Serviciul de asigurare a ordinii şi
siguranţei în incinta arenelor sportive se prestează numai de către societăţile
specializate de protecţie şi pază care au prevăzut în regulamentul de
organizare şi funcţionare acest obiect de activitate.
Art. 14. - Prin servicii de
asigurare a ordinii şi siguranţei în incinta arenelor sportive se înţelege:
a) verificarea documentelor de acces, precum şi
efectuarea controlului corporal preventiv şi al bagajelor în dreptul punctelor
de acces;
b) reţinerea obiectelor şi materialelor prevăzute la
art. 10 alin. (1) lit. r) şi alin. (2) lit. b), pe care spectatorii încearcă să
le introducă sau le-au introdus în arena sportivă;
c) depozitarea obiectelor şi materialelor, reţinute
în conformitate cu prevederile lit. b), în locurile special amenajate de
organizator, cu excepţia celor care constituie obiectul material al unor
infracţiuni sau contravenţii, care se predau forţelor de ordine;
d) interzicerea, în incinta arenei sportive, a accesului persoanelor prevăzute la art. 10 alin. (2) lit. b) şi predarea
acestora forţelor de ordine;
e) realizarea de cordoane, baraje, patrule, posturi
sau alte elemente de dispozitiv, pentru asigurarea ordinii în arena sportivă;
f) îndrumarea spectatorilor
pentru ocuparea locurilor prevăzute pe documentele de acces;
g) interzicerea pătrunderii în suprafaţa de joc sau în
zona vestiarelor şi a băncilor de rezerve a persoanelor care nu au drept de
acces în aceste zone;
h) evacuarea individuală sau a grupurilor mici de
suporteri care tulbură ordinea publică în arena sportivă;
i) participarea la evacuarea grupurilor mari de
suporteri ori cu risc de agresivitate şi violenţă, alături de forţele de
ordine;
j) efectuarea altor măsuri consemnate în planul de
acţiune.
Art. 15. - (1) Personalul societăţilor specializate de
protecţie şi pază, cu atribuţii pe linia ordinii şi siguranţei în incinta arenelor
sportive, se compune din: agent control, agent de securitate-steward şi şef de
obiectiv.
(2) Personalului de ordine şi
siguranţă, pe lângă obligaţiile prevăzute la art. 48 şi 49 din Legea nr.
333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia
persoanelor, cu modificările şi completările ulterioare, îi revin şi
obligaţiile stabilite prin planul de acţiune.
(3) Avizarea şi atestarea personalului cu atribuţii pe
linia ordinii şi siguranţei în incinta arenelor sportive se execută în aceleaşi
condiţii prevăzute de lege pentru personalul de pază.
(4) Persoanele care execută activităţi de asigurare a
ordinii şi siguranţei în incinta arenelor sportive trebuie să absolve un curs
de calificare, cu durata minimă de 30 de ore, organizat de Jandarmeria Română
sau de alte persoane juridice specializate.
(5) Cursurile de calificare se desfăşoară pe baza unei
tematici specifice, stabilită de Jandarmeria Română şi avizată de Agenţia
Naţională pentru Sport, şi se finalizează prin examinarea absolvenţilor de
către o comisie din care fac parte reprezentanţi ai jandarmeriei, ai
direcţiilor judeţene pentru sport şi ai autorităţii publice care răspunde de
ocuparea şi formarea profesională.
Art. 16. - (1) In vederea îndeplinirii atribuţiilor
legale, personalul societăţilor specializate de protecţie şi pază poate fi
dotat cu mijloace de apărare autorizate, pe care le poate folosi conform
dispoziţiilor legale.
(2) Dotarea personalului pentru fiecare activitate
desfăşurată se stabileşte prin planul de acţiune, conform atribuţiilor fiecărui
element de dispozitiv în parte.
(3) Personalul de ordine şi siguranţă are obligaţia de
a purta, în timpul serviciului, peste uniformă o vestă de culoare distinctivă,
fluorescentă, stabilită de comun acord cu organizatorul, cu inscripţia
„ORDINE/STEWARD", precum şi ecusonul de identificare amplasat la vedere.
(4) Societăţile specializate de protecţie şi pază,
precum şi personalul acestora beneficiază de drepturile legale şi răspund
civil, material, disciplinar, contravenţional sau penal pentru modul de
îndeplinire a obligaţiilor contractuale sau a atribuţiilor de serviciu, fiind
obligate să respecte drepturile şi libertăţile cetăţenilor.
Art. 17. - (1) Ordinea şi siguranţa în incinta arenei
sportive, în cazul jocurilor cu grad scăzut de risc, poate fi asigurată de
organizator prin personal propriu.
(2) Personalul propriu al organizatorului desfăşoară activităţile prevăzute la art. 14.
(3) Organizatorul răspunde pentru selecţia, angajarea,
nivelul de pregătire, echiparea şi dotarea personalului propriu care execută
măsurile de ordine şi siguranţă.
(4) Pregătirea, dotarea şi echiparea personalului
propriu al organizatorului care asigură ordinea şi siguranţa în incinta
arenelor sportive se fac în condiţiile prevăzute la art. 15 şi 16.
(5) Personalul propriu al organizatorului beneficiază
de drepturile legale şi răspunde civil, material, disciplinar, contravenţional
sau penal pentru modul de îndeplinire a atribuţiilor de serviciu, fiind obligat
să respecte drepturile şi libertăţile cetăţenilor.
CAPITOLUL IV
Obligaţiile spectatorilor
Art. 18. - (1) Spectatorii sunt obligaţi să respecte cu
stricteţe măsurile stabilite de organizatori şi forţele de ordine, pe traseele
de deplasare către/de la locurile de desfăşurare a competiţiilor şi jocurilor
sportive, în apropierea şi în interiorul bazelor
sportive.
(2) La solicitarea forţelor de ordine sau a
personalului de ordine şi siguranţă, spectatorii au obligaţia de a prezenta
documentele de acces şi, după caz, actele de identitate.
(3) Spectatorii au obligaţia de a prezenta, la
solicitarea forţelor de ordine sau a personalului de ordine şi siguranţă,
materialele de publicitate vizuală aflate asupra lor.
Art. 19. - (1) In incinta arenei sportive, spectatorii
sunt obligaţi să respecte ordinea, siguranţa şi regulile stabilite de
organizator.
(2) Spectatorului care refuză
să se supună controlului corporal sumar şi al bagajelor, efectuat de personalul
de ordine şi siguranţă, sau care săvârşeşte, înainte de a intra în arena
sportivă ori în momentul intrării, fapte de natură penală sau contravenţională
în legătură cu competiţia sau jocul sportiv respectiv nu i se permite accesul
în arena sportivă.
Art. 20. - Spectatorilor le este interzis:
a) să pătrundă sau să încerce pătrunderea în incinta
bazei sportive ori, după caz, a arenei sportive fără documente de acces sau
prin încălcarea normelor legale de acces stabilite de organizator;
b) să folosească, în scopul pătrunderii în incinta
arenei sportive, documente de acces individualizate care nu le aparţin şi care,
potrivit normelor stabilite de organizator, pot fi folosite doar de către
titular;
c) să pătrundă în stare de ebrietate sau să consume
băuturi alcoolice în arena sportivă;
d) să introducă sau să încerce introducerea de băuturi
alcoolice în arena sportivă;
e) să introducă în arena sportivă inscripţii,
embleme, pancarte, bannere, afişe, steaguri sau alte suporturi ce conţin
simboluri, sloganuri, imagini ori texte cu conţinut obscen;
f) să refuze prezentarea documentelor de acces şi, după
caz, a actelor de identitate, la solicitarea justificată a forţelor de ordine
sau a personalului de ordine şi siguranţă;
g) să refuze supunerea la efectuarea controlului
corporal preventiv şi al bagajelor de către forţele de ordine;
h) să ocupe alte locuri decât cele prevăzute pe
documentele de acces, urmat de refuzul eliberării acestora la avertismentul
verbal al reprezentanţilor societăţii specializate de protecţie şi pază sau al
forţelor de ordine;
i) să arunce asupra celorlalţi spectatori, asupra
oficialilor sau a jucătorilor, asupra forţelor de ordine sau a personalului de
ordine şi siguranţă, asupra bunurilor mobile şi imobile aflate în incinta bazei
sportive, precum şi în direcţia suprafeţei de joc cu obiecte de orice fel sau
cu substanţe corozive ori care murdăresc;
j) să escaladeze gardurile care delimitează spaţiul de
joc sau gardurile interioare de separare a sectoarelor;
k) să se caţere pe gardul care delimitează spaţiul de
joc de tribună;
l) să pătrundă pe suprafaţa de
joc, cu excepţia cazurilor de forţă majoră;
m) să săvârşească fapte, acte sau gesturi obscene, să
profereze ori să scandeze injurii, cuvinte sau expresii jignitoare ori vulgare,
precum şi ameninţări cu acte de violenţă împotriva celorlalţi spectatori,
oficiali, jucători sau a bunurilor acestora;
n) să profereze ori să scandeze injurii, cuvinte sau
expresii jignitoare ori vulgare la adresa forţelor de ordine sau a personalului
de ordine şi siguranţă;
o) să ameninţe cu acte de violenţă forţele de ordine
sau personalul de ordine şi siguranţă;
p) să îşi ascundă faţa cu articole de îmbrăcăminte sau
alte accesorii, cu intenţia de a împiedica identificarea;
r) să scrie sau să deseneze pe pereţii imobilelor, pe
garduri sau pe alte obiecte amplasate în baza sportivă sau în arena sportivă;
s) să dezlipească sau să distrugă reclamele, anunţurile
şi afişele expuse de organizator în incinta bazei sau a arenei sportive, precum
şi să deterioreze, să ridice sau să mute semnele ori indicatoarele amplasate de
organizator, pentru facilitarea accesului în arenă, sau a celor care semnalează
existenţa unui pericol pentru viaţa persoanelor;
ş) să ridice sau să mute, fără drept, barajele,
gardurile ori alte obstacole amplasate de organizator sau de către forţele de
ordine, pentru delimitarea sectoarelor de tribună ori peluză, pentru separarea
grupurilor de suporteri şi a terenului de joc de tribună, inclusiv pe cele
amplasate cu caracter temporar;
t) să amplaseze emblemele, pancartele, bannerele,
afişele, steagurile sau alte mijloace de publicitate vizuală în alte locuri
decât cele stabilite de organizator;
ţ) să nu respecte regulile
stabilite de organizator privind deplasarea spectatorilor în incinta arenei
sportive;
u) să nu respecte măsurile de ordine dispuse de
organizator sau de comandantul forţelor de ordine, în cazul producerii unor
catastrofe, calamităţi naturale sau al altor pericole;
v) să refuze părăsirea imediată a arenei sportive, dacă
măsura evacuării a fost dispusă de către personalul de ordine şi siguranţă sau
de către forţele de ordine.
CAPITOLUL V
Contravenţii şi infracţiuni
Art. 21.-Incălcarea dispoziţiilor prezentei legi
atrage, după caz, răspunderea civilă, disciplinară, contravenţională sau
penală.
Art. 22. - Săvârşirea, de către spectatori sau de către
oficiali, în incinta bazei sau a arenei sportive, a faptelor prevăzute la art.
20 constituie contravenţii, dacă nu s-au produs vătămări ale integrităţii
corporale sau ale sănătăţii ori pagube materiale, şi se sancţionează după cum
urmează:
a) cu amendă de la 80 lei la 200 lei sau prestarea a
50-100 ore de activităţi în folosul comunităţii, faptele prevăzute la art. 20
lit. a), b), h), r), s) şi ţ);
b) cu amendă de la 150 lei la 400 lei sau prestarea a
70-120 ore de activităţi în folosul comunităţii, faptele prevăzute la art. 20
lit. g), k), m), n)şi t);
c) cu amendă de la 250 lei la 750 lei sau prestarea a
100-150 ore de activităţi în folosul comunităţii, precum şi cu sancţiunea
contravenţională complementară de interzicere a accesului la competiţiile şi
jocurile sportive de genul celor la care aceştia au săvârşit fapta pe o
perioadă de 6 luni, faptele prevăzute la art. 20 lit. c), d), e), f),j), o), u)
şi v);
d) cu amendă de la 500 lei la 1.500 lei sau prestarea
a 120-200 ore de activităţi în folosul comunităţii, precum şi cu sancţiunea
contravenţională complementară de interzicere a accesului la competiţiile şi
jocurile sportive de genul celor la care aceştia au săvârşit fapta pe o
perioadă de un an, faptele prevăzute la art. 20 lit. i), p) şi ş);
e) cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei sau
prestarea a 150-300 ore de activităţi în folosul comunităţii, precum şi cu
sancţiunea contravenţională complementară de interzicere a accesului la
competiţiile şi jocurile sportive de genul celor la care aceştia au săvârşit
fapta pe o perioadă de 2 ani, fapta prevăzută la art. 20 lit. l).
Art. 23. -In cazul contravenţiilor
prevăzute la art. 2 pct. 2, 4, 25, 26 şi 33 din Legea nr. 61/1991 pentru
sancţionarea faptelor de încălcare a unor norme de convieţuire socială, a
ordinii şi liniştii publice, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, săvârşite de către suporteri înainte şi după desfăşurarea
competiţiei sau jocului sportiv, în afara bazei sportive, care au legătură cu
competiţia sau jocul în cauză, pe lângă sancţiunea principală stabilită de
actul normativ, agentul constatator aplică şi sancţiunea contravenţională
complementară de interzicere a accesului la competiţiile şi jocurile sportive
de genul celor la care aceştia au săvârşit faptele, după cum urmează:
a) pe o perioadă de 6 luni, pentru faptele prevăzute
de pct. 25 şi 33:
b) pe o perioadă de 1 an, pentru faptele prevăzute de
pct. 2, 4 şi 26;
Art. 24. - Incitarea în public sau prin mass-media la
acte de violenţă, în legătură cu competiţia sau jocul sportiv, de către
conducătorii de cluburi, oficiali sau sportivi se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 10.000 lei.
Art. 25. - (1) Cumpărarea în scop de revânzare a
biletelor sau a oricăror documente de acces la competiţii şi jocuri sportive,
precum şi vânzarea acestora la suprapreţ constituie contravenţie si se
pedepseşte cu amendă de la 1.000 lei la 3.000 lei. '
(2) Biletele sau celelalte documente de acces, care fac
obiectul contravenţiei, se confiscă şi se returnează organizatorului după desfăşurarea
competiţiei sau a jocului sportiv pentru care acestea au fost emise.
Art. 26. - (1) Săvârşirea de către organizator a
următoarelor fapte constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 3.000 lei la 10.000 lei nerespectarea
oricăreia dintre obligaţiile prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. a), b), j),
I), m), n), o), p), s),'s), v), x) si la art. 10 alin. (2) lit. a), c), d),
h),i),j)şik);
b) cu amendă de la 5.000 lei la 15.000 lei
nerespectarea oricăreia dintre obligaţiile prevăzute la art. 10 alin. (1) lit.
c), d), f), g), h), ţ) şi la art. 10 alin. (2) lit. e), f) şi l);
c) cu amendă de la 5.000 lei la 50.000 lei şi
suspendarea pe o perioadă de la o lună la 6 luni a dreptului de a organiza
competiţii sau jocuri sportive pe teren propriu nerespectarea oricăreia dintre
obligaţiile prevăzute la la art. 10 alin. (1) lit. e), i), k), r), t) şi art.
10 alin. (2) lit. b) şi g).
(2) Suspendarea dreptului de a organiza competiţii şi
jocuri sportive se dispune de federaţia de specialitate, la propunerea
organului constatator.
Art. 27. - (1) Nerespectarea de către personalul de
ordine şi siguranţă, în incinta arenelor sportive, a obligaţiilor prevăzute în
planurile de acţiune constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la
100 lei la 500 lei.
(2) Dispoziţiile Legii nr. 333/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, referitoare la răspunderile şi sancţiunile prevăzute
în sarcina societăţilor specializate de protecţie şi pază şi a personalului
acestora sunt aplicabile şi în cazul prestării serviciilor de ordine şi
siguranţă în incinta arenelor sportive.
Art. 28. - Constatarea
contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către poliţişti şi
jandarmi.
Art. 29. - In cazul săvârşirii contravenţiilor
prevăzute în prezenta lege contravenientul poate achita, în termen de 48 de ore
de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării
acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute, agentul constatator făcând
menţiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
Art. 30. - Contravenţiilor prevăzute de prezenta lege
le sunt aplicabile prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 31. - (1) Fapta unei persoane, căreia i s-a
interzis accesul la unele competiţii sau jocuri sportive, de a se afla în arena
sportivă unde se desfăşoară o competiţie sau un joc sportiv de genul celor
pentru care s-a dispus interdicţia constituie infracţiune şi se pedepseşte cu
închisoare de la o lună la 3 luni sau cu amendă.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se poate dispune
faţă de învinuit sau inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile sau jocurile sportive, pe o perioadă de la unu la 2 ani, care se
adaugă la perioada pentru care s-a dispus iniţial măsura.
Art. 32. - (1) Opunerea cu violenţă faţă de personalul
de ordine şi siguranţă sau faţă de forţele de ordine ori împiedicarea acestora
de a-şi exercita atribuţiile specifice, cu ocazia desfăşurării unei competiţii
sau a unui joc sportiv, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare
de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă, dacă fapta nu constituie o infracţiune mai
gravă.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se poate dispune
faţă de învinuit sau inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadă de la 2 ani la 4 ani.
Art. 33. - (1) Portul sau încercarea de a introduce în
incinta arenei sportive cuţit, pumnal, şiş, box, castet ori alte asemenea
obiecte, fabricate sau confecţionate anume pentru tăiere, împungere ori lovire,
precum şi a dispozitivelor pentru şocuri electrice constituie infracţiune şi se
pedepseşte potrivit art. 11 pct. 1 din Legea nr. 61/1991, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se poate dispune
faţă de învinuit sau inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile ori jocurile sportive pe o perioadă de la un an la 3 ani.
Art. 34. - (1) Deţinerea sau încercarea de a introduce
în incinta arenei sportive substanţele iritant-lacrimogene sau cu efect
paralizant ori alte asemenea materiale, substanţe sau obiecte constituie
infracţiune şi se pedepseşte potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 60/1991,
republicată, dacă fapta nu constituie o infracţiune mai gravă.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se poate dispune
faţă de învinuit sau inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile ori jocurile sportive pe o perioadă de la un an la 3 ani.
Art. 35. - (1) Incercarea de a introduce, deţinerea sau
folosirea în incinta arenei sportive a obiectelor artizanale şi de distracţie,
pe bază de amestecuri pirotehnice din clasele II - IV, T.1, T.2, precum şi a
artificiilor din categoria „obiecte zburătoare luminoase" şi a
pocnitorilor din clasa I constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit art.
31 alin. (21) din
Legea nr. 126/1995 privind regimul materiilor explozive, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se poate dispune
faţă de învinuit sau inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadă de la un an la 3 ani.
(3) Incercarea de a introduce, deţinerea sau folosirea
în incinta arenei sportive a materiilor explozive sau incendiare constituie
infracţiune şi se pedepseşte potrivit art. 31 alin. (1) din Legea nr. 126/1995
privind regimul materiilor explozive, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) In cazul prevăzut la alin. (3) se poate dispune
faţă de învinuit ori inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadă de la 2 ani la 4 ani.
Art. 36. - (1) Utilizarea în arena sportivă a simbolurilor
fasciste, rasiste sau xenofobe, răspândirea ori deţinerea, în vederea
răspândirii, de asemenea simboluri în arena sportivă constituie infracţiune şi
se pedepseşte potrivit art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2002
privind interzicerea organizaţiilor şi simbolurilor cu caracter fascist, rasist
sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor
infracţiuni contra păcii şi omenirii, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 107/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se poate dispune
faţă de învinuit sau inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile ori jocurile sportive pe o perioadă de la un an la 3 ani.
(3) Promovarea cultului persoanelor vinovate de
săvârşirea unei infracţiuni contra păcii şi omenirii sau promovarea ideologiei
fasciste, rasiste ori xenofobe prin propagandă, săvârşită prin orice mijloace
în incinta arenei sportive, constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit art.
5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2002, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 107/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) In cazul prevăzut la alin. (3) se poate dispune
faţă de învinuit sau inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile ori jocurile sportive pe o perioadă de la un an la 3 ani.
Art. 37. - (1) Lovirea sau orice acte de violenţă
cauzatoare de suferinţe fizice, săvârşite în incinta arenei sportive, asupra unui alt spectator, care au pricinuit o
vătămare ce nu necesită îngrijiri medicale sau necesită pentru vindecare
îngrijiri medicale de cel mult 20 de zile, constituie infracţiune şi se
pedepseşte potrivit legii penale.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se poate dispune
faţă de învinuit ori inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadă de la un an la 3 ani.
(3) Fapta săvârşită în incinta arenei sportive asupra
unui spectator, prin care s-a pricinuit o vătămare a integrităţii corporale sau
a sănătăţii acestuia, care necesită pentru vindecare îngrijiri medicale de cel
mult 60 de zile, constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii penale.
(4) In cazul prevăzut la alin. (3) se poate dispune
faţă de învinuit ori inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile ori jocurile sportive pe o perioadă de la
2 ani la 4 ani.
(5) Fapta săvârşită în incinta arenei sportive asupra
unui spectator, prin care s-a pricinuit o vătămare a integrităţii corporale sau
a sănătăţii acestuia, care necesită pentru vindecare îngrijiri medicale mai
mult de 60 de zile ori dacă a produs vreuna dintre următoarele consecinţe:
pierderea unui simţ sau organ, încetarea funcţionării acestora, o infirmitate
permanentă fizică ori psihică, sluţirea, avortul sau punerea în primejdie a
vieţii persoanei, constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii
penale.
(6) In cazul prevăzut la alin. (5) se poate dispune
faţă de învinuit ori inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadă de la 3 ani la 5 ani.
(7) In situaţia săvârşirii faptelor de mai sus asupra
unui oficial, a unui sportiv sau asupra unui reprezentant al personalului de
ordine şi siguranţă, limita maximă a măsurii de siguranţă se majorează cu un
an.
Art. 38. - (1) Uciderea unei persoane în arena sportivă
ori a unui spectator constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii
penale.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se poate dispune
faţă de învinuit sau inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile ori jocurile sportive pe o perioadă de la 6 ani la 10 ani.
Art. 39. - (1) Distrugerea, degradarea ori aducerea în
stare de neîntrebuinţare a scaunelor sau a altor elemente de mobilier, a
instalaţiilor de orice fel, a amenajărilor interioare, a cablajului electric, a
echipamentelor şi instalaţiilor de telecomunicaţii sau de supraveghere video
din incinta arenei sportive, precum şi distrugerea, deteriorarea sau degradarea
imobilelor din incinta bazei sportive constituie infracţiune şi se pedepseşte
potrivit legii penale.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se poate dispune
faţă de învinuit ori inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadă de la un an la 3 ani.
(3) Dacă distrugerea a fost săvârşită asupra unui bun
aparţinând forţelor de ordine sau asupra personalului de ordine şi siguranţă,
instanţa de judecată poate dispune faţă de învinuit ori inculpat măsura de
siguranţă a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe o
perioadă de la 2 ani la 4 ani.
Art. 40. - (1) Portul de armă,
fără drept, în incinta arenei sportive constituie infracţiune şi se pedepseşte
potrivit legii penale.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se poate dispune
faţă de învinuit ori inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe
o perioadă de la 3 ani la 5 ani.
Art. 41. - (1) Manifestările săvârşite în arena
sportivă prin care se exprimă dispreţ pentru însemnele României sau pentru
emblemele sau semnele de care se folosesc autorităţile constituie infracţiune
şi se pedepseşte potrivit legii penale.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se poate dispune
faţă de învinuit ori inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadă de la un an la 3 ani.
Art. 42. - (1) Fapta
spectatorului care săvârşeşte în incinta arenei sportive acte sau gesturi,
proferează cuvinte ori expresii sau se dedă la orice alte manifestări prin care
se aduce atingere bunelor moravuri sau se produce scandal ori se tulbură în alt
mod ordinea publică constituie infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii
penale.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se poate dispune
faţă de învinuit ori inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadă de la un an la 3 ani.
(3) In cazul în care prin fapta săvârşită se tulbură
grav ordinea publică în incinta arenei sportive, se poate dispune faţă de
învinuit ori inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadă de la 2 ani la 4 ani.
Art. 43. - (1) Participarea la o încăierare între mai
mulţi suporteri în incinta arenei sportive constituie infracţiune şi se pedepseşte
potrivit legii penale.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se poate dispune
faţă de învinuit ori inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadă de la un an la 3 ani.
(3) In cazul în care, în cursul încăierării, s-a
cauzat o vătămare a integrităţii corporale sau a sănătăţii unei persoane, se
poate dispune faţă de învinuit ori inculpat măsura de siguranţă a interzicerii
accesului la competiţiile sau jocurile sportive pe o perioadă de la 2 ani la 4
ani.
Art. 44. - (1) Măsura de siguranţă a interzicerii
accesului la competiţiile sau jocurile sportive poate fi dispusă şi în cazul
infracţiunilor prevăzute la art. 32, 33, 35-39 şi 41-43, săvârşite de către
spectatori înainte şi după desfăşurarea competiţiei ori jocului sportiv în
afara arenei sportive, pe timpul afluirii/defluirii către/de la aceasta, precum
şi al infracţiunilor săvârşite de către spectatori pe timpul deplasării
organizate, în grup, către/de la localitatea unde se desfăşoară competiţia sau
jocul sportiv ori pentru infracţiunile săvârşite în legătură cu o competiţie
sau un joc sportiv.
(2) In cazurile prevăzute la alin. (1), perioadele
pentru care se poate dispune faţă de învinuit ori inculpat măsura de siguranţă
a interzicerii accesului la competiţiile sau jocurile sportive sunt cele
stabilite pentru fiecare infracţiune în parte.
Art. 45. - (1) Ameninţarea
săvârşită nemijlocit sau prin mijloace de comunicare directă împotriva unui
reprezentant al forţelor de ordine, lovirea sau orice alte acte de violenţă,
vătămarea corporală sau vătămarea corporală gravă a acestuia, dacă acesta se
află în exerciţiul funcţiunii pe timpul asigurării ordinii publice cu ocazia
desfăşurării unei competiţii sau a unui joc sportiv ori pe timpul intervenţiei
pentru restabilirea ordinii publice în astfel de situaţii sau pentru fapte
îndeplinite în exerciţiul funcţiunii, anterior prezentate, constituie
infracţiune şi se pedepseşte potrivit legii penale.
(2) In cazurile prevăzute la alin. (1) se poate dispune
faţă de învinuit ori inculpat măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile sau jocurile sportive o perioadă de la 2 ani la 6 ani.
(3) Aceeaşi măsură de siguranţă poate fi dispusă şi
împotriva celor care săvârşesc infracţiunile prevăzute la art. 180-182, art.
189 şi 193 din Codul penal împotriva soţului, copiilor sau părinţilor unui
reprezentant al forţelor de ordine, în scop de intimidare sau de răzbunare
pentru actele ori faptele îndeplinite în exerciţiul funcţiunii, în situaţiile
prezentate la alin. (1).
Art. 46. - Constatarea infracţiunilor prevăzute în
prezenta lege se face de către jandarmi şi poliţişti.
CAPITOLUL VI
Interzicerea accesului la competiţii sau la jocuri
sportive
Art. 47. - (1) In cazul săvârşirii contravenţiilor prevăzute
la art. 22 lit. c), d) şi e), precum şi la art. 23, agentul constatator aplică
în sarcina contravenientului sancţiunea contravenţională complementară de
interzicere a accesului la competiţiile sportive de genul celor la care acesta
a săvârşit contravenţia.
(2) Sancţiunea contravenţională complementară se
consemnează de către agentul constatator în procesul-verbal de constatare şi
sancţionare a contravenţiei, alături de sancţiunea contravenţională principală
aplicată.
(3) Impotriva procesului-verbal prevăzut la alin. (2)
contravenientul poate face plângere.
(4) Plângerea îndreptată împotriva procesului-verbal
nu suspendă executarea sancţiunii complementare.
(5) La cererea petentului, instanţa de judecată
învestită cu soluţionarea plângerii poate dispune, prin încheiere, suspendarea
executării sancţiunii contravenţionale complementare.
Art. 48. - (1) In cazul în care
o persoană, cu ocazia desfăşurării unei competiţii sau a unui joc sportiv ori
în legătură cu acesta, a săvârşit o faptă prevăzută de legea penală, conform
art. 31-45, pentru a preîntâmpina comiterea unor asemenea fapte în viitor, se
poate lua faţă de aceasta măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile sportive de genul celor la care fapta a fost săvârşită.
(2) Măsura este luată de instanţă chiar şi în
condiţiile în care făptuitorului nu i se aplică o pedeapsă.
(3) Măsura de siguranţă a interzicerii accesului la
competiţiile sportive poate fi luată în mod provizoriu de procuror, în cursul
urmăririi penale, sau de instanţă, în cursul judecăţii.
Art. 49. - (1) In cazul în care procurorul, după
începerea urmăririi penale, consideră că este necesară aplicarea măsurii de
siguranţă a interzicerii accesului la competiţii sportive, va lua această
măsură în mod provizoriu, prin ordonanţă.
(2) In cursul urmăririi penale măsura de siguranţă a
interzicerii accesului la competiţii sportive poate fi dispusă provizoriu, pe o
durată de cel mult 180 de zile.
(3) Ordonanţa prevăzută la alin. (1) trebuie să
precizeze genul competiţiilor şi jocurilor sportive la care îi este interzis
învinuitului sau inculpatului să participe şi perioada în care îi este
interzisă participarea.
(4) Impotriva ordonanţei procurorului prin care se
dispune luarea măsurii interzicerii accesului la competiţii sportive învinuitul
sau inculpatul poate face plângere, în termen de 3 zile de la luarea măsurii,
la instanţa competentă să judece cauza în primă instanţă. Instanţa se pronunţă
asupra plângerii printr-o încheiere, care nu este supusă niciunei căi de atac.
(5) Instanţa dispune asupra menţinerii sau revocării
măsurii de siguranţă, prin încheiere, cu citarea învinuitului ori inculpatului,
prezenţa procurorului fiind obligatorie. Lipsa învinuitului sau a inculpatului
legal citat nu împiedică efectuarea judecăţii.
(6) Când constată că măsura este ilegală sau nu este
justificată, instanţa dispune revocarea ei.
(7) Plângerea învinuitului
sau a inculpatului împotriva ordonanţei procurorului prin care s-a dispus
luarea măsurii de siguranţă nu este suspensivă de executare.
(8) Dosarul se restituie procurorului în termen de 24
ore de la soluţionarea plângerii.
Art. 50. - (1) In cazul în care
instanţa, în cursul judecăţii, consideră că este necesară aplicarea măsurii de
siguranţă a interzicerii accesului la competiţiile sportive, va lua această
măsură în mod provizoriu.
(2) Instanţa dispune asupra aplicării măsurii de
siguranţă, prin încheiere, cu citarea inculpatului, prezenţa procurorului fiind
obligatorie. Lipsa inculpatului legal citat nu împiedică efectuarea judecăţii.
(3) Incheierea trebuie să precizeze genul
competiţiilor şi jocurilor sportive la care îi este interzis inculpatului să
participe şi perioada în care îi este interzisă participarea.
(4) Incheierea poate fi atacată odată cu fondul cauzei.
Art. 51. - (1) Dacă în cursul urmăririi penale
procurorul dispune scoaterea de sub urmărire penală în condiţiile art. 11 pct.
1 lit. b) şi art. 10 alin. (1) lit. b1) din Codul de procedură penală sau încetarea urmăririi penale în
condiţiile art. 11 pct. 1 lit. c) şi art. 10 alin. (1) lit. f), g), h) şi i1) din Codul de procedură penală,
dosarul se înaintează instanţei competente să judece cauza în primă instanţă,
pentru a se pronunţa cu privire la aplicarea, menţinerea sau revocarea măsurii
de siguranţă a interzicerii accesului la competiţiile sportive.
(2) Dispoziţiile art. 50 alin. (2) şi (3) se aplică în
mod corespunzător.
(3) Sentinţa instanţei poate fi atacată cu recurs, în
termen de 3 zile de la pronunţare, pentru cei prezenţi, şi de la comunicare,
pentru cei lipsă. Dosarul va fi înaintat instanţei de recurs în termen de două
zile. Dispoziţiile art. 50 alin. (2) şi (3) se aplică în mod corespunzător.
(4) După soluţionarea recursului, dosarul se
restituie procurorului competent în termen de cel mult două zile de la
soluţionare.
Art. 52. - (1) Prin hotărârea care soluţionează fondul
cauzei instanţa este obligată să se pronunţe şi asupra aplicării măsurii de
siguranţă, precum şi asupra duratei acesteia, precizând, totodată, genul
competiţiilor şi jocurilor sportive la care îi este interzis făptuitorului să
participe.
(2) Hotărârea este supusă căilor de atac, potrivit
dreptului comun.
Art. 53. - (1) Impotriva măsurii de siguranţă a
interzicerii accesului la competiţiile sportive, luată în mod provizoriu, se
poate face cerere de revocare, dacă au dispărut motivele care au dus la luarea
acesteia. Cererea se introduce, după caz, la instanţa competentă să judece
cauza în fond sau la instanţa învestită cu soluţionarea cauzei. Dispoziţiile
art. 50 alin. (2) şi (3) se aplică în mod corespunzător.
(2) Incheierea instanţei nu este supusă niciunei căi de
atac. Dacă cererea a fost respinsă, o nouă cerere se poate face după cel puţin
două luni de la respingerea cererii anterioare.
(3) Impotriva măsurii de siguranţă definitive a
interzicerii accesului la competiţiile sportive se poate face cerere de
revocare, dacă au dispărut motivele care au dus la luarea acesteia. Cererea se
introduce, după caz, la instanţa competentă să judece cauza în fond.
Dispoziţiile art. 50 alin. (2) şi (3) se aplică în mod corespunzător.
(4) Hotărârea instanţei nu este supusă niciunei căi de
atac. Dacă cererea a fost respinsă, o nouă cerere se poate face după cel puţin
două luni de la respingerea cererii anterioare.
Art. 54. - Interzicerea accesului sau participării la
unele competiţii ori jocuri sportive, indiferent dacă a fost dispusă sub forma
unei măsuri de siguranţă sau sub forma unei sancţiuni contravenţionale complementare, se aplică atât competiţiilor şi
jocurilor sportive desfăşurate în ţară, cât şi celor desfăşurate în
străinătate.
Art. 55. - (1) Inspectoratul General al Jandarmeriei
Române, prin punctul naţional de informare pentru
manifestări sportive, constituie, în condiţiile legii, baza de date cu
persoanele sancţionate pentru faptele săvârşite în legătură cu competiţiile şi
jocurile sportive.
(2) După declararea competiţiilor şi jocurilor
sportive, unitatea de jandarmi competentă teritorial comunică organizatorilor
competiţiei sau jocului sportiv datele de identitate ale persoanelor cărora Ie-a
fost interzis accesul la competiţia sau jocul sportiv.
Art. 56. -In cazul jocurilor sportive cu caracter internaţional, desfăşurate în străinătate, cluburile, prin intermediul
responsabililor de ordine şi siguranţă, înştiinţează unitatea de jandarmi competentă
teritorial despre intenţia oricăror persoane, împotriva cărora s-a dispus
măsura interzicerii accesului, de a se deplasa în ţara unde are loc jocul sau
competiţia sportivă în cauză.
Art. 57. - In situaţia în care există indicii că
persoane împotriva cărora s-a dispus măsura interzicerii accesului
intenţionează să participe la o competiţie sau joc sportiv în afara graniţelor
ţării, punctul naţional de informare pentru manifestări sportive comunică
datele de identificare ale acestora organismelor de aplicare a legii din ţara
unde urmează să se desfăşoare jocul sportiv.
Art. 58. - (1) In situaţia organizării unei competiţii
sau a unui joc sportiv internaţional, punctul naţional de informare pentru
manifestări sportive solicită organismelor de aplicare a legii din ţara de
origine a spectatorilor străini comunicarea de date şi informaţii cu privire la
spectatorii care prezintă risc sau faţă de care s-a dispus măsura interzicerii participării la competiţii ori
jocuri sportive.
(2) In situaţia în care un organizator român
organizează o competiţie sau un joc sportiv internaţional şi primeşte, prin
intermediul ofiţerului de informare, date despre intenţia unor spectatori
străini de a participa la competiţia ori jocul sportiv în cauză, faţă de care
organismele de aplicare a legii din ţara de origine au dispus măsura
interzicerii accesului acestora la astfel de competiţii sau jocuri sportive,
are dreptul, ca măsură administrativă, să nu le permită accesul.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 59. - (1) In termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, federaţiile şi ligile sportive de
specialitate vor proceda la modificarea şi completarea în mod corespunzător a
regulamentelor proprii de organizare şi funcţionare.
(2) In termenul prevăzut la alin. (1), Agenţia
Naţională pentru Sport va emite ordine pentru aplicarea măsurilor prevăzute la art. 10 alin. (3).
Art. 60. - Dispoziţiile art. 10 alin. (1) lit. h) se
aplică în termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 61. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 30 de
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se
abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 11/2006 pentru prevenirea şi combaterea
violenţei în sport, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 83 din 30 ianuarie 2006, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 299/2006, precum şi orice alte
dispoziţii contrare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU