HOTARARE Nr. 2
din 18 decembrie 2008
privind adoptarea
Regulamentului de organizare si functionare al Consiliului National pentru
Studierea Arhivelor Securitatii
ACT EMIS DE:
CONSILILUL NATIONAL PENTRU STUDIEREA ARHIVELOR SECURITATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 18 din 9 ianuarie 2009
Având în vedere extrasul Procesului-verbal nr. CSC/590
din data de 18 decembrie 2008,
în temeiul art. 24 lit. c), coroborat cu art. 39 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 293/2008,
Colegiul Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii emite prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se adoptă cu unanimitate de voturi
Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii, cuprins în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Regulamentul de organizare şi funcţionare al Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, adoptat prin Hotărârea Colegiului Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii nr. 1/2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 305 din 18 aprilie 2008.
Preşedintele Colegiului Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii,
Ladislau-Antoniu Csendes
ANEXA
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii se organizează şi funcţionează
în baza prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 293/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182
din 10 martie 2008, şi ale prezentului regulament, emis potrivit prevederilor
acestei ordonanţe.
Art. 2. - (1) Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii, denumit în continuare CNSAS, este autoritate administrativă autonomă cu
personalitate juridică, sub controlul Parlamentului României, având sediul în
municipiul Bucureşti.
(2) Sediul administrativ al CNSAS, din municipiul
Bucureşti, str. Matei Basarab nr. 55-57, sectorul 3, precum şi depozitul de
arhivă, din oraşul Popeşti-Leordeni nr. 114, judeţul Ilfov, beneficiază de pază
permanentă, în condiţiile legii, asigurată de Comandamentul Trupelor de
Jandarmi.
Art. 3. - Prezentul regulament stabileşte reguli de
funcţionare privind structura organizatorică, atribuţiile, procedura de
desfăşurare a activităţilor, statutul personalului de specialitate şi
administrativ din cadrul compartimentelor CNSAS, precum şi reguli de disciplină
şi răspundere disciplinară.
Art. 4. - Dispoziţiile prezentului regulament se
interpretează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008,
precum şi ale celorlalte dispoziţii legale aplicabile funcţionarilor publici şi
personalului contractual.
CAPITOLUL II
Atribuţiile CNSAS
Art. 5. - CNSAS exercită următoarele atribuţii principale:
a) asigură exercitarea dreptului de acces la propriul
dosar, constând în studierea nemijlocită a dosarului, eliberarea de copii ale
actelor dosarului şi ale altor înscrisuri care privesc propria persoană;
b) comunică, la cererea persoanelor îndreptăţite,
identitatea lucrătorilor Securităţii şi a colaboratorilor acesteia care au
contribuit cu informaţii la completarea dosarului, în condiţiile legii şi ale
prezentului regulament;
c) transmite, în vederea publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea a III-a, hotărârile judecătoreşti irevocabile prin
care s-a constatat calitatea de lucrător sau colaborator al Securităţii şi le
pune la dispoziţia mass-mediei;
d) asigură exercitarea
dreptului de acces la informaţiile de interes public cetăţenilor români cu
domiciliul în ţară şi în străinătate, precum şi presei scrise şi audiovizuale,
partidelor politice, organizaţiilor neguvernamentale legal constituite,
autorităţilor şi instituţiilor publice, în conformitate cu prevederile Legii
nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu
modificările şi completările ulterioare;
e) verifică, din oficiu, persoanele care candidează, au
fost alese sau au fost numite în demnităţile ori în funcţiile prevăzute la art.
3 lit. a)-h1) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 293/2008, precum şi persoanele aflate în exerciţiul respectivelor
demnităţi sau funcţii la data intrării în vigoare a ordonanţei;
f) dă publicităţii, pe pagina de internet a CNSAS şi
prin alte mijloace - cărţi, studii, expoziţii etc. -, informaţiile şi
documentele cu privire la activitatea, structura şi componenţa Securităţii,
care atestă implicarea Securităţii şi a altor structuri politice şi represive
ale regimului totalitar comunist în săvârşirea unor fapte împotriva vieţii,
integrităţii fizice sau psihice, a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale
omului, precum şi în săvârşirea unor acte de trădare a intereselor naţionale,
cu respectarea legislaţiei privind protejarea informaţiilor care privesc
siguranţa naţională; procedura urmată în vederea publicării numelor celor
implicaţi în săvârşirea acestor fapte este aceeaşi ca şi pentru lucrătorii
Securităţii, identificaţi în urma verificărilor din oficiu prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
293/2008;
g) organizează şi desfăşoară activităţi
formativ-educative şi sprijină cercetările, prin conferinţe şi expoziţii, în
vederea consemnării istorice a activităţilor represive ale regimului comunist,
precum şi prin editarea de studii ştiinţifice şi documentare;
h) dă publicităţii documente cu privire la cazurile
neelucidate de decese sau de dispariţii care s-au produs în legătură cu
activitatea Securităţii şi sesizează organele de cercetare penală, dacă este
cazul;
i) pune la dispoziţia cercetătorilor acreditaţi de
Colegiul CNSAS documente şi informaţii deţinute cu privire la structura,
componenţa, metodele şi activităţile Securităţii, în condiţiile legii şi ale
prezentului regulament;
j) pune la dispoziţia Comisiei pentru constatarea
calităţii de luptător în rezistenţa anticomunistă din cadrul Ministerului
Justiţiei copii certificate de pe documentele identificate în dosarele
existente în arhiva CNSAS, care fac obiectul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 214/1999 privind acordarea calităţii de luptător în rezistenţa
anticomunistă persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite din motive
politice, persoanelor împotriva cărora au fost dispuse, din motive politice,
măsuri administrative abuzive, precum şi persoanelor care au participat la
acţiuni de împotrivire cu arme şi de răsturnare prin forţă a regimului comunist
instaurat în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 568/2001,
cu modificările şi completările ulterioare;
k) pune la dispoziţia persoanelor interesate copii
certificate de pe documentele identificate în dosarele existente în arhiva
CNSAS, care fac obiectul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 103/2000 privind
decoraţia „Crucea Comemorativă a Rezistenţei Anticomuniste", aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 767/2001, în vederea acordării
decoraţiei „Crucea Comemorativă a Rezistenţei Anticomuniste";
l) continuă să preia în
gestiune toate documentele privitoare la exercitarea drepturilor prevăzute de
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 293/2008, precum: acte, dosare, registre,
înregistrări foto, video, audio şi informatice, baze de date, dosarele de cadre
ale ofiţerilor şi subofiţerilor de Securitate, inclusiv acoperiţi, identificaţi
cu activităţi prin care au fost suprimate sau îngrădite drepturi şi libertăţi
fundamentale ale omului, în scopul susţinerii puterii totalitare comuniste.
Art. 6. - Bugetul CNSAS se prevede distinct în bugetul
de stat, pe baza proiectului elaborat şi înaintat Guvernului, în condiţiile
legislaţiei privind finanţele publice.
Art. 7. - (1) In vederea
îndeplinirii atribuţiilor care îi revin, CNSAS se poate adresa autorităţilor
prevăzute la art. 31 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, precum
şi oricăror instituţii publice sau entităţi private, autorităţi şi persoane,
solicitându-le informaţii, documente sau acte în legătură cu domeniul său de
activitate.
(2) CNSAS poate utiliza, în vederea îndeplinirii
atribuţiilor sale, şi alte categorii de surse, precum arhive străine sau
documente puse la dispoziţie de cetăţeni români şi străini.
CAPITOLUL III
Structura CNSAS
Art. 8. - CNSAS este condus de Colegiu. Structura
organizatorică, înfiinţarea şi desfiinţarea unor compartimente din structură se
aprobă de Colegiul CNSAS.
Art. 9. - (1) Personalul CNSAS este alcătuit din funcţionari
publici şi personal contractual, care se supun prevederilor legale specifice.
(2) Din CNSAS nu pot face parte lucrătorii Securităţii
sau colaboratorii acesteia, astfel cum sunt definiţi prin Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, cei ai altor servicii de
informaţii străine şi ai altor structuri informative interne şi străine.
(3) De asemenea, nu pot face parte din CNSAS persoanele care au suferit condamnări pentru infracţiuni
de drept comun, chiar dacă au fost amnistiate.
Art. 10. - Pot avea calitatea de angajat al CNSAS
persoanele care au cetăţenia română şi domiciliul în ţară şi care nu fac parte
din partidele politice.
Art. 11. - (1) Personalul de specialitate este angajat
în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare aplicabile funcţionarilor
publici sau personalului contractual. Numirea personalului CNSAS se face prin
ordin al preşedintelui Colegiului CNSAS, cu informarea
Colegiului.
(2) La angajare, candidaţii depun o declaraţie pe
propria răspundere în care menţionează că nu sunt foşti lucrători sau
colaboratori ai Securităţii şi că nu au săvârşit infracţiuni de drept comun,
chiar dacă au fost amnistiate.
(3) Personalul CNSAS este obligat să respecte normele
de confidenţialitate şi după pierderea calităţii de angajat.
(4) Angajaţii CNSAS sunt obligaţi să informeze în
scris Colegiul CNSAS despre orice modificări intervenite în statutul
profesional, care privesc regimul incompatibilităţilor şi al conflictelor de
interese.
CAPITOLUL IV
Colegiul CNSAS
Art. 12. - CNSAS este condus de un Colegiu, compus din
11 membri numiţi de Parlamentul României pentru un mandat de 6 ani.
Art. 13. - (1) Colegiul CNSAS funcţionează după principiul egalităţii membrilor săi. In termen de 5
zile de la constituire, aceştia aleg, prin vot, preşedintele, vicepreşedintele
şi secretarul, care vor forma Biroul de coordonare al Colegiului.
(2) De asemenea, dintre membrii Colegiului, se va alege şeful Structurii de Securitate, care are atribuţii
conform legislaţiei în vigoare.
Art. 14. - (1) Pentru funcţia de preşedinte,
vicepreşedinte sau de secretar al Colegiului poate candida orice membru al
Colegiului, numit în condiţiile legii.
(2) Candidaturile se depun în
termen de o săptămână de la data vacantării funcţiilor.
Art. 15. - Alegerea candidatului pentru oricare dintre
funcţiile prevăzute la art. 14 se face prin vot secret, în condiţiile prevăzute
de lege.
Art. 16. - (1) Biroul de coordonare
al Colegiului CNSAS conduce activitatea curentă a instituţiei şi informează, la
prima şedinţă, membrii Colegiului despre măsurile luate. In acest scop, Biroul
de coordonare se întâlneşte ori de câte ori este nevoie. Deciziile în Biroul de
coordonare se iau cu majoritate de voturi.
(2) Preşedintele Colegiului CNSAS este ordonator
principal de credite şi asigură gestionarea mijloacelor materiale şi băneşti
ale instituţiei. In exercitarea atribuţiilor sale administrative interne,
preşedintele Colegiului CNSAS emite ordine.
(3) Preşedintele convoacă si conduce şedinţele
Colegiului CNSAS.
(4) In absenţa preşedintelui, atribuţiile sale se
exercită de drept de către vicepreşedinte.
Art. 17. - (1) Preşedintele Colegiului CNSAS reprezintă
şi angajează CNSAS în raporturile cu celelalte autorităţi publice şi
organizaţii din ţară, precum şi în relaţiile internaţionale, în baza mandatului
stabilit de Colegiul CNSAS.
(2) Prin ordin, preşedintele Colegiului CNSAS numeşte
şi eliberează din funcţie personalul aparatului tehnic de specialitate al
CNSAS, în temeiul şi în condiţiile stabilite de lege, cu informarea Colegiului.
Art. 18. - (1) Colegiul CNSAS răspunde pentru actele
sau măsurile întreprinse. Fiecare membru al Colegiului CNSAS este răspunzător
pentru propria activitate şi răspunde individual pentru declaraţiile făcute în
legătură cu subiectele dezbătute în şedinţe.
(2) Colegiul CNSAS în întregul său şi fiecare dintre
membrii săi răspund în faţa Parlamentului României pentru modul de îndeplinire
a atribuţiilor ce le revin.
(3) Pentru membrii Colegiului CNSAS, activitatea în
cadrul instituţiei se consideră vechime în specialitate.
(4) Membrii Colegiului CNSAS sunt obligaţi să respecte
normele de confidenţialitate şi după pierderea calităţii de membru.
Art. 19. - Potrivit legii,
Colegiului CNSAS îi revin următoarele atribuţii:
a) adoptă, prin hotărâre, Regulamentul de organizare
şi funcţionare al CNSAS, care se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I;
b) primeşte în gestiune toate documentele referitoare
la exercitarea atribuţiilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008;
c) aprobă sau infirmă notele de constatare cu privire
la existenţa sau inexistenţa calităţii de lucrător al Securităţii ori de
colaborator al acesteia, precum şi notele de constatare a identităţii
colaboratorilor şi lucrătorilor Securităţii care au contribuit cu informaţii la
completarea şi instrumentarea dosarelor persoanelor urmărite şi emite
adeverinţe, conform procedurii stabilite de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, şi
de prezentul regulament;
d) coordonează activităţile educaţionale şi de
cercetare desfăşurate de CNSAS;
e) acreditează cercetători,
cărora le pune la dispoziţie documente şi informaţii complete cu privire la
structura, componenţa, metodele şi activităţile Securităţii, în scopul
stabilirii adevărului istoric asupra perioadei dictaturii comuniste;
f) analizează oportunitatea
participării la activităţile şi manifestările ce au loc în ţară şi în
străinătate, aprobă punctul de vedere sau poziţia oficială a instituţiei şi
desemnează reprezentanţi la aceste manifestări;
g) asigură colaborarea şi cooperarea ştiinţifică dintre
CNSAS şi instituţiile similare din Europa Centrală şi de Est, precum şi cu
orice alte instituţii interesate în cercetarea activităţilor represive ale
regimului comunist;
h) urmăreşte respectarea termenelor prevăzute în
procedurile de verificare;
i) adoptă raportul anual de activitate, care urmează a
fi prezentat Parlamentului;
j) stabileşte structura organizatorică a aparatului
propriu al CNSAS, înfiinţarea şi desfiinţarea unor compartimente din structura
acestuia, precum şi organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor din
organigramă.
Art. 20. - (1) In exercitarea atribuţiilor sale legale,
Colegiul CNSAS adoptă note de constatare şi adeverinţe.
(2) Toate actele Colegiului CNSAS trebuie să fie
motivate în fapt şi în drept şi se comunică persoanelor
interesate.
CAPITOLUL V
Proceduri de funcţionare
SECŢIUNEA 1
Dezbaterile în plenul Colegiului CNSAS
Art. 21. - (1) Colegiul CNSAS se întruneşte în plen cel
puţin de două ori pe săptămână, la convocarea preşedintelui sau la cererea a
cel puţin 4 dintre membrii săi.
(2) Şedinţele Colegiului CNSAS sunt pregătite de
secretarul acestuia. Ordinea de zi va fi stabilită cu 7 zile înainte de data
desfăşurării şedinţei la care se referă şi se va posta pe pagina de internet a
CNSAS cu 24 de ore înainte de data şedinţei.
(3) Colegiul CNSAS lucrează în prezenţa a cel puţin 8
membri.
(4) Dezbaterile Colegiului CNSAS sunt publice, cu
excepţia situaţiilor în care se decide cu minimum 6 voturi ca şedinţa să fie
secretă.
(5) Actele Colegiului CNSAS se adoptă cu majoritate
simplă, adică jumătate plus unu dintre membrii prezenţi. Votul este nominal şi
public, cu excepţia votului privind alegerea Biroului de coordonare.
(6) La şedinţele Colegiului CNSAS pot participa, în
calitate de invitaţi, în funcţie de subiectul dezbaterilor, conducătorii compartimentelor
de specialitate. In cazul în care se dezbate un material propus de unul dintre
compartimentele CNSAS, va participa în mod obligatoriu conducătorul
compartimentului sau un înlocuitor al acestuia. Şedinţele Colegiului CNSAS sunt
conduse de preşedinte sau vicepreşedinte ori, prin delegare, de oricare dintre
membrii Colegiului CNSAS.
(7) Preşedintele de şedinţă va solicita membrilor
Colegiului CNSAS să îşi exprime opiniile în legătură cu problemele dezbătute,
asigurând condiţiile optime de exprimare a acestora.
(8) Membrii Colegiului CNSAS votează prin DA sau NU,
iar actul final va fi motivat în fapt şi în drept.
(9) In cazul în care nu se întruneşte numărul de
voturi prevăzut la alin. (5), votul se reia în şedinţa următoare.
(10) Dezbaterile Colegiului CNSÂS şi modul de adoptare
a actelor, precum şi a altor măsuri se consemnează în procesul-verbal şi în
stenograma de şedinţă. Acestea vor fi redactate în termen de 5 zile lucrătoare
de la data şedinţei. La cerere, se va consemna şi opinia separată cu privire la
vreuna dintre problemele supuse deliberării, care se depune cel mai târziu la
data semnării procesului-verbal. Procesul-verbal va fi semnat, în termen de 48
de ore de la redactare, de către membrii Colegiului CNSAS prezenţi la şedinţă.
(11) Procesul-verbal şi stenograma conţinând
dezbaterile Colegiului CNSAS asupra notelor de constatare devin publice în
momentul introducerii acţiunii în constatare la Secţia de contencios
administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti, cu anonimizarea
informaţiilor prevăzute la art. 1 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
293/2008.
SECŢIUNEA a 2-a
Proceduri de analiză şi investigaţii
1. Accesul la propriul dosar
Art. 22. - (1) Pentru exercitarea dreptului de acces la
propriul dosar, persoana îndreptăţită conform art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
293/2008, se adresează CNSAS printr-o cerere. In termen de 30 de zile, petentul
va fi informat, prin intermediul Direcţiei comunicare, în legătură cu
demersurile pe care CNSAS le realizează în urma cererii sale.
(2) In cerere, petiţionarul menţionează în mod
obligatoriu numele şi prenumele, inclusiv schimbările anterioare ale numelui,
data şi locul naşterii, numele şi prenumele părinţilor, domiciliul, precum şi
adresele anterioare.
(3) Dacă petiţionarul acţionează în nume propriu, la
depunerea cererii la CNSAS îşi dovedeşte identitatea şi prezintă documentul care
îi atestă cetăţenia, conform art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
293/2008. Dacă la data depunerii cererii petiţionarul nu mai este cetăţean
român şi nici nu are cetăţenia unui stat membru UE sau NATO, acesta va anexa la
cerere o copie legalizată de pe actul doveditor al statutului său de cetăţean
român după anul 1945.
(4) Dacă petiţionarul este persoană îndreptăţită
conform art. 1 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, acesta va anexa
la cerere date despre decedat şi actele doveditoare care îl îndreptăţesc să
consulte dosarul persoanei decedate.
Art. 23. - (1) Cererea care nu
conţine datele prevăzute la art. 22 alin. (3) şi (4) se restituie în vederea
completării, în termen de
maximum 15 zile lucrătoare de la înregistrare, petiţionarul fiind înştiinţat în
scris asupra datelor care lipsesc din cerere.
(2) Cererea care nu conţine
domiciliul sau alte date de contact se clasează.
Art. 24. - (1) Pe baza cererilor depuse de petiţionar,
Direcţia comunicare verifică în evidenţele proprii, precum şi la instituţiile
deţinătoare de arhivă, după caz, dacă pe numele persoanei s-au identificat
dosare sau documente întocmite de Securitate. Dacă persoana este necunoscută,
transmite în scris petentului acest lucru, potrivit legii. Dacă pe numele
persoanei au fost identificate dosare sau documente, înştiinţează petentul în
scris, stabilind data programării acestuia la sala de lectură. Accesul
petenţilor la propriul dosar este permis ori de câte ori se solicită acest
lucru, în urma unei programări prealabile. In răspunsul scris, Direcţia
comunicare informează petiţionarul:
a) dacă în evidenţele informatizate ale CNSAS, precum
şi în cele ale celorlalte instituţii deţinătoare ale arhivelor fostei
Securităţi se regăsesc menţiuni referitoare la existenţa/ inexistenţa unor
documente care se referă la persoana petentului, în măsura în care acestea sunt culese sau exploatate de Securitate;
b) data şi locul unde pot fi consultate documentele;
c) date despre existenţa anterioară a documentelor, în
cazul în care acestea nu s-au păstrat.
(2) Direcţia comunicare transmite Direcţiei
investigaţii, cu 5 zile lucrătoare înaintea datei programării, lista
persoanelor care urmează să îşi exercite dreptul de acces la dosar, datele de
identificare ale acestora şi cotele dosarelor care urmează să fie studiate.
Dacă din răspunsul deţinătorilor rezultă că petentul figurează într-un dosar de
grup şi este necesară selecţia documentelor privitoare la persoana sa, acest
fapt se comunică în scris Direcţiei investigaţii.
(3) Direcţia investigaţii acordă asistenţă
persoanelor programate la sala de studiu, furnizând informaţiile necesare înţelegerii
documentelor studiate, precum şi orice alte informaţii privind aplicarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 293/2008.
Art. 25. - (1) CNSAS eliberează petiţionarului
îndreptăţit, la cererea acestuia, copii certificate de pe toate tipurile de
informaţii, indiferent de suportul pe care se află acestea.
(2) Direcţia arhivă centrală remite Direcţiei
investigaţii copiile solicitate în urma accesului, pentru prelucrare în vederea
protejării terţelor persoane.
(3) Nu se eliberează copii de pe acele înscrisuri al
căror conţinut poate afecta o terţă persoană decât asigurând o copie care nu
cuprinde informaţii referitoare la o persoană fizică ce poate fi identificată,
direct sau indirect, în mod particular prin referire la un număr de
identificare ori la unul sau la mai mulţi factori specifici identităţii sale.
(4) Pentru eliberarea copiei, CNSAS percepe o taxă,
care se constituie venit la bugetul de stat.
Art. 26. - (1) Titularul
dreptului de acces poate solicita, printr-o cerere scrisă, restituirea
obiectelor şi/sau a înscrisurilor personale originale, identificate cu ocazia
studierii dosarului, reţinute de Securitate în urma unor acţiuni de represiune.
(2) In termen de 60 de zile de
la înregistrarea cererii, CNSAS procedează la restituirea înscrisului original,
la dosar păstrându-se o fotocopie conformă cu originalul. In cazul restituirii,
predarea-primirea se consemnează într-un proces-verbal, întocmit în două exemplare
originale. Procesul-verbal se arhivează în locul înscrisului sau obiectului
restituit.
Art. 27. - (1) Petiţionarul îndreptăţit, luând
cunoştinţă de conţinutul dosarului, poate solicita în scris CNSAS demararea
procedurilor pentru a afla identitatea lucrătorilor Securităţii şi a colaboratorilor acesteia care au
contribuit cu informaţii la completarea dosarului şi poate solicita verificarea
calităţii de lucrător al Securităţii pentru ofiţerii sau subofiţerii care au
contribuit la instrumentarea dosarului.
(2) CNSAS comunică petiţionarului îndreptăţit
identitatea lucrătorilor Securităţii şi a colaboratorilor acesteia care au
contribuit cu informaţii ia completarea dosarului, numai dacă aceasta poate fi
stabilită cu certitudine.
(3) Pe baza cererii prin care
se solicită stabilirea identităţii lucrătorilor Securităţii şi a
colaboratorilor acesteia, depusă la Direcţia comunicare, Direcţia investigaţii
întocmeşte o notă de constatare a identităţii lucrătorilor sau colaboratorilor
Securităţii. Nota de constatare a identităţii va conţine atât numele real şi
celelalte date de identitate, cât şi numele conspirativ, acolo unde este cazul.
Dacă lucrătorul sau colaboratorul Securităţii a deţinut mai multe nume
conspirative, nota de constatare a identităţii va consemna distinct fiecare
situaţie în parte. De asemenea, se vor consemna documentele şi informaţiile
identificate în cursul desfăşurării investigaţiilor, care au condus la
stabilirea identităţii persoanei.
(4) Nota de constatare a identităţii se înaintează Colegiului
CNSAS, prin secretarul acestuia. Colegiul CNSAS, în maximum 15 zile de la
înregistrarea la Secretariat, ia în discuţie nota de constatare a identităţii
şi, după caz:
a) aprobă nota de constatare şi dispune Direcţiei
comunicare redactarea, în termen de 15 zile lucrătoare, a unei comunicări către
petiţionarul îndreptăţit, prin care i se transmit datele de identitate ale
colaboratorului sau lucrătorului Securităţii, precum şi numele conspirative,
acolo unde este cazul;
b) infirmă nota de constatare şi dispune Direcţiei
investigaţii reluarea procedurilor specifice de investigare a fondului
arhivistic şi/sau a corespondenţei cu foştii deţinători de arhivă şi cu
Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, pentru identificarea
documentelor şi informaţiilor necesare soluţionării cererii.
(5) Verificarea existenţei sau inexistenţei calităţii
de lucrător al Securităţii pentru ofiţerii sau subofiţerii care au contribuit
la instrumentarea dosarului se face la cerere, remisă în copie Direcţiei
investigaţii, care demarează verificările specifice la instituţiile deţinătoare
de arhivă şi în fondul arhivistic propriu. La finalizarea acestora, Direcţia
investigaţii întocmeşte nota de constatare cu privire la existenţa sau
inexistenţa calităţii de lucrător al Securităţii. In cazul acelor lucrători ai
Securităţii decedaţi, Direcţia comunicare va informa petentul despre
imposibilitatea stabilirii calităţii de lucrător, comunicându-i-se totodată că
activitatea acestuia va fi prezentată prin publicarea pe pagina de internet a
instituţiei a documentelor şi informaţiilor regăsite în arhiva CNSAS.
(6) In cazul în care, pentru un ofiţer sau subofiţer al
Securităţii care face obiectul unei cereri privind verificarea calităţii de
lucrător al Securităţii, s-au întreprins verificări anterioare finalizate prin
publicarea numelui în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a,
compartimentul de specialitate din cadrul Direcţiei investigaţii remite
Direcţiei comunicare, printr-o notă, situaţia completă a respectivei verificări,
pentru a fi comunicată petiţionarului îndreptăţit.
Art. 28. - Prevederile art. 22-27 se aplică şi
lucrătorilor Securităţii, precum şi colaboratorilor acesteia, în următoarele
condiţii:
a) petiţionarului îndreptăţit i se va răspunde în scris
că a fost luat în evidenţele Securităţii în una dintre aceste două categorii,
precum şi dacă dosarul s-a păstrat;
b) interesele persoanelor afectate sau ale terţilor
primează atât în ceea ce priveşte accesul la documente, cât şi în privinţa
eliberării unor copii, la cerere.
Art. 29. - (1) In cazurile neelucidate de decese sau de
dispariţii care s-au produs în legătură cu activitatea organelor de securitate,
CNSAS oferă informaţii din proprie iniţiativă ori pe baza unei cereri scrise
din partea moştenitorilor prezumtivi ai celor dispăruţi sau ai succesorilor
celor decedaţi şi sesizează organele de cercetare penală.
(2) In situaţiile prevăzute la alin. (1), Direcţia de
investigaţii va întocmi, pe baza procedurilor interne, studii de caz, care să
ateste implicarea celor ce făceau parte din aparatul Securităţii sau al altor structuri cu caracter
represiv în săvârşirea unor fapte împotriva vieţii, a integrităţii fizice ori
psihice sau a drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului.
2. Dreptul de acces la
informaţiile de interes public
Art. 30. - In vederea exercitării dreptului de acces la
informaţiile de interes public privind persoanele care ocupă sau care
candidează pentru a fi alese ori numite în demnităţile sau în funcţiile
prevăzute la art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, CNSAS face verificări' în
legătură cu existenţa ori inexistenţa calităţii de lucrător al Securităţii sau
de colaborator al acesteia.
Art. 31. - (1) CNSAS verifică din oficiu persoanele
care candidează sau care au fost alese ori numite în demnităţile ori în
funcţiile prevăzute la art. 3 lit. a) - h1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, cu excepţia celor care la
data de 22 decembrie 1989 nu împliniseră vârsta de 16 ani, inclusiv pe cele
aflate în exerciţiul respectivelor demnităţi sau funcţii la data intrării în
vigoare a ordonanţei, în cazul în care verificarea nu s-a făcut în timpul
candidaturii.
(2) La cererea persoanelor fizice sau juridice
îndreptăţite, în exercitarea dreptului de acces la informaţiile de interes
public, în legătură cu existenţa ori inexistenţa calităţii de lucrător sau de
colaborator al Securităţii a persoanelor prevăzute la art. 3 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 293/2008, CNSAS declanşează procedurile de verificare stabilite de
lege.
Art. 32. - (1) In vederea verificării candidaţilor la
alegerile prezidenţiale, Biroul Electoral Central transmite către CNSAS, în
termen de 24 de ore de la data depunerii candidaturilor, declaraţiile pe
propria răspundere ale candidaţilor, în sensul că au avut sau nu calitatea de
lucrător al Securităţii ori de colaborator al acesteia.
(2) In termen de 7 zile de la primirea declaraţiilor,
CNSAS va declanşa procedura de verificare conform legii, urmând a comunica în
termen de 48 de ore de la emitere, prin scrisoare recomandată, nota de
constatare sau adeverinţa candidatului verificat. Adeverinţa se va publica pe
pagina proprie de internet a CNSAS, iar împotriva acesteia orice persoană
interesată va putea depune contestaţie.
(3) Acţiunea în constatarea calităţii de lucrător al
Securităţii sau de colaborator al acesteia ori contestaţia împotriva
adeverinţei prevăzute se introduce în cel mult 48 de ore de la aprobarea notei
de contestare, respectiv de la publicarea pe internet a adeverinţei, la Secţia
de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti. Aceasta se
pronunţă în termen de 48 de ore, iar hotărârea pronunţată se atacă cu recurs în
termen de 24 de ore. Recursul se soluţionează în termen de 48 de ore. Hotărârea
instanţei, rămasă irevocabilă, se publică de îndată în Monitorul Oficial al
României, Partea a III-a.
Art. 33. - (1) In vederea
verificării din oficiu, autorităţile la care persoanele prevăzute la art. 3
lit. b) - h1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 293/2008, depun declaraţiile pe propria răspundere
sunt obligate să trimită CNSAS, în termen de 30 de zile de la data alegerii sau
numirii în funcţie, listele însoţite de declaraţiile pe propria răspundere.
Listele vor fi întocmite conform prevederilor art. 5 alin. (4) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 293/2008.
(2) CNSAS efectuează verificările în ordinea stabilită
la art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, conform procedurilor
prevăzute de prezentul regulament. Se verifică cu prioritate persoanele care
candidează, sunt alese sau numite în demnităţi ori funcţii la nivel naţional.
Art. 34. - Orice alte cereri, cu excepţia celor
prevăzute la art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, şi care se referă la solicitarea de
informaţii de interes public, se soluţionează conform Legii nr. 544/2001, cu
modificările şi completările ulterioare.
3. Procedura comună de
analiză şi investigaţii
Art. 35. - (1) Pentru exercitarea dreptului de acces la
informaţiile de interes public, persoanele îndreptăţite potrivit art. 3 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 293/2008, se adresează CNSAS printr-o cerere. Aceasta
trebuie să conţină, în afară de datele de identificare ale solicitantului,
numele şi prenumele persoanei verificate, funcţia/demnitatea publică deţinută
sau pentru care candidează persoana verificată şi, dacă este posibil, alte date
de identitate (data şi locul naşterii, prenumele părinţilor, nume anterioare,
dacă este cazul).
(2) CNSAS înştiinţează persoana verificată în temeiul
art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, cu privire la demararea
procedurilor de verificare, în legătură cu existenţa ori inexistenţa calităţii
de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia. De asemenea, i se
solicită persoanei verificate copie de pe cartea de identitate, un curriculum
vitae amănunţit, precum şi o copie certificată de pe carnetul de muncă.
(3) Pe baza întregii documentaţii, Direcţia
investigaţii întocmeşte o notă de constatare a existenţei ori inexistenţei
calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia. Această
notă va conţine cel puţin următoarele date:
a) rezultatul verificării documentelor şi informaţiilor
deţinute în arhiva CNSAS, în sensul existenţei sau inexistenţei calităţii de
lucrător al Securităţi sau colaborator al acesteia;
b) numele, prenumele, numele conspirative, acolo unde
există, ale persoanei verificate, perioada activităţii în cadrul Securităţii
sau a colaborării cu aceasta, în sensul prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
293/2008, precum şi lista documentelor care probează concluzia de la lit. a).
(4) Ori de câte ori sunt aplicabile prevederile art. 33
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, Direcţia investigaţii, în
cazul lucrătorilor, şi Direcţia comunicare, în cazul colaboratorilor, vor
solicita Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor să comunice dacă
între timp au intervenit modificări ale datelor de stare civilă, în sensul
pierderii capacităţii de folosinţă a persoanelor verificate.
(5) Direcţia investigaţii şi Direcţia comunicare, la
finalizarea verificărilor, înaintează întreaga documentaţie Direcţiei juridice,
în vederea emiterii unui aviz scris şi motivat în fapt şi în drept. Direcţia
juridică înaintează Colegiului CNSAS, prin secretarul acestuia, nota de
constatare cu privire la existenţa ori inexistenţa calităţii de lucrător al
Securităţii sau de colaborator al acesteia şi avizul întocmit împreună cu
materialele care au stat la baza întocmirii lor. Colegiul CNSAS, în maximum 15
zile lucrătoare de la înregistrarea la Secretariat, va lua în discuţie nota de
constatare şi, după caz:
a) aprobă nota de constatare şi dispune Direcţiei
juridice introducerea unei acţiuni în constatare a calităţii de colaborator sau
lucrător al Securităţii;
b) infirmă nota de constatare şi dispune Direcţiei
juridice eliberarea unei adeverinţe din care să rezulte că persoana verificată
nu a avut calitatea de colaborator sau lucrător al Securităţii;
c) dispune eliberarea unei adeverinţe în cazul în care
din nota de constatare rezultă că nu există date sau documente privind
calitatea de colaborator sau lucrător al Securităţii.
Art. 36. - (1) Notele de constatare se comunică, prin
intermediul Direcţiei juridice, iar adeverinţele se comunică, prin intermediul
Direcţiei comunicare, persoanelor verificate, precum şi persoanelor care au
solicitat verificarea - în cazul verificării la cerere, cu respectarea
confidenţialităţii informaţiilor privind terţele persoane. Comunicarea notelor de constatare se face după
introducerea acţiunii în constatare la instanţa competentă.
(2) Adeverinţele, prin care s-a constatat fie că
persoana verificată nu a avut calitatea de lucrător al Securităţii ori de
colaborator al acesteia, în sensul legii, fie că nu există date sau documente
privind această calitate, se publică de îndată pe pagina proprie de internet a
CNSAS şi pot fi contestate la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a
Curţii de Apel Bucureşti de către orice persoană interesată, în termen de 30 de
zile de la publicarea lor.
(3) Dacă în urma verificărilor întreprinse în temeiul
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 293/2008, se constată existenţa unei decizii emise
anterior intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, iar Direcţia
investigaţii confirmă faptul că nu există documente noi, care să nu fi fost
avute în vedere la emiterea deciziei iniţiale, Direcţia juridică transmite o
copie certificată de pe aceasta solicitantului şi o copie în vederea publicării
pe pagina proprie de internet a instituţiei.
Art. 37. - (1) Pentru categoriile de persoane precizate
la art. 3 lit. b)-z) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, acţiunea în constatare
a calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia se
introduce la Secţia de contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel
Bucureşti, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data adoptării notei de
constatare, fiind scutită de taxa de timbru. Hotărârea Curţii de Apel Bucureşti
poate fi atacată cu recurs, în condiţiile legii.
(2) La dosarul cauzei se depun copii certificate de
pe documentele aflate în arhiva CNSAS, documentele originale putând fi
consultate la sediul CNSAS de către părţile în proces.
(3) Hotărârea judecătorească irevocabilă se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, şi se pune la dispoziţia
mijloacelor de informare în masă de către CNSAS. Publicarea se va face cu
respectarea confidenţialităţii informaţiilor privind terţele persoane.
4. Cercetarea ştiinţifică şi
valorificarea patrimoniului arhivistic
Art. 38. - (1) CNSAS, prin direcţia de specialitate,
elaborează, publică şi tipăreşte în regie proprie şi în colaborare lucrări
ştiinţifice (monografii, ediţii de documente, studii, broşuri), conform
planului de cercetare aprobat anual de Colegiul CNSAS.
(2) CNSAS dă publicităţii, prin publicaţiile proprii
sau realizate în colaborare cu alte instituţii de cercetare şi prin punerea la
dispoziţia cercetătorilor acreditaţi, informaţiile şi documentele care atestă
implicarea organelor de securitate şi a altor structuri politice şi represive
ale regimului totalitar comunist în săvârşirea unor fapte grave împotriva
vieţii, integrităţii fizice sau psihice şi a libertăţii persoanelor, precum şi
a unor acte de trădare a intereselor naţionale.
(3) CNSAS, prin direcţia de specialitate, aduce la
cunoştinţa opiniei publice, prin publicaţiile proprii sau realizate în
colaborare cu alte instituţii de cercetare şi prin punerea la dispoziţia
cercetătorilor acreditaţi, documentele cu privire la cazurile neelucidate de
decese sau de dispariţii care s-au produs ca urmare a activităţii organelor de
represiune.
(4) Direcţia de specialitate din cadrul CNSAS
elaborează şi realizează proiecte de cercetare, educaţionale şi expoziţii şi
participă la astfel de manifestări, în parteneriat cu alte instituţii publice,
organizaţii culturale, organizaţii neguvernamentale, muzee, universităţi,
institute şi centre de cercetare, memoriale ale victimelor represiunii
comuniste din ţară şi din străinătate, cu privire la cunoaşterea trecutului
României în perioada 1945- 1989.
Art. 39. - (1) In scopul stabilirii adevărului istoric
asupra perioadei dictaturii comuniste, Colegiul CNSAS acreditează, pe baza unei
cereri menţionând caracterul cercetării - studiu istoric, politologic, psihologic, sociologic, precum şi forma de
valorificare - carte, articol, conferinţă, temă de cercetare, cercetători,
inclusiv din cadrul CNSAS, cărora le pune la dispoziţie documente şi informaţii
complete cu privire la structura, metodele şi activităţile Securităţii.
(2) Cercetătorii acreditaţi pot solicita accesul la
dosare/documente din arhiva CNSAS, pe baza unei cereri. In cuprinsul acesteia
trebuie să se menţioneze caracterul cercetării (studiu istoric, politologic,
psihologic, sociologic), precum şi forma de valorificare (articol, studiu, teză
de licenţă, teză de doctorat).
(3) Cercetătorii acreditaţi au acces la
dosare/documente, indiferent de tipul de suport pe care se află acestea, din
toate categoriile de fonduri existente în arhiva CNSAS, după cum urmează:
a) dosare de problemă;
b) documente referitoare la personalităţi care au jucat
un rol în istoria ţării (perioada 1945-1989);
c) documente referitoare la lucrători, colaboratori
ai Securităţii.
(4) CNSAS pune la dispoziţia cercetătorilor
acreditaţi, în termen de 30 de zile de la data solicitării, documentele şi
informaţiile cu privire la tema de cercetare menţionată.
(5) In activitatea de documentare, cercetătorii
acreditaţi au obligaţia să respecte şi să ocrotească viaţa intimă, familială şi
privată a celor care au fost persecutaţi de organele securităţii statului, cu
respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu
privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a
acestor date, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Cercetătorii care au consultat documente aflate în
arhiva CNSAS pot solicita copii de pe acestea. Se vor elibera, în termen de 60
de zile de la data solicitării, numai copiile realizate de pe documentele
referitoare la tema de cercetare pentru care s-a acordat acreditarea, cu
anonimizarea pasajelor conţinând informaţii ce pot aduce atingere vieţii
intime, familiale şi private a persoanelor menţionate în documentele
consultate.
(7) Colegiul CNSAS poate retrage acreditarea
cercetătorilor care utilizează documentele puse la dispoziţie în alte scopuri
decât cele exclusiv ştiinţifice. Hotărârea Colegiului CNSAS poate fi atacată la
instanţa competentă, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004,
cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 40. - (1) CNSAS organizează şi desfăşoară
activităţi formativ-educative privind funcţionarea şi implicarea structurilor
represive în menţinerea regimului totalitar comunist, precum şi pentru
conservarea şi cinstirea memoriei victimelor acestuia, prin organizarea de
conferinţe, expoziţii şi programe educative în şcoli, publicarea de studii
ştiinţifice, documente, realizarea de filme documentare.
(2) CNSAS realizează, în
colaborare cu instituţii legal abilitate, proiecte de cercetare şi educaţionale
care să vizeze cunoaşterea trecutului României în perioada 1945-1989.
(3) Veniturile obţinute din eliberarea de copii, precum
şi cele realizate prin valorificarea produselor editoriale şi pe suport
audio-video editate de CNSAS sau la care acesta a colaborat se constituie
venituri la bugetul de stat.
CAPITOLUL VI
Răspunderi şi sancţiuni
Art. 41. - Nerespectarea prevederilor prezentului
regulament de către membrii Colegiului CNSAS şi de angajaţii CNSAS atrage
răspunderea disciplinară a acestora, distinct de răspunderea contravenţională,
civilă şi penală, prevăzută la art. 30 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008.
Art. 42. - (1) Pentru angajaţii CNSAS următoarele fapte
constituie abateri disciplinare şi atrag sancţionarea disciplinară a acestora,
dacă nu sunt aplicabile prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 293/2008:
a) întârzierea sistematică în efectuarea lucrărilor;
b) neglijenţa repetată în rezolvarea lucrărilor;
c) absenţe nemotivate de la serviciu;
d) nerespectarea în mod repetat a programului de lucru;
e) intervenţiile sau
stăruinţele pentru soluţionarea unor cereri în afara cadrului legal;
f) nerespectarea secretului profesional sau a
confidenţialităţii lucrărilor cu acest caracter;
g) manifestări care aduc atingere prestigiului
autorităţii sau instituţiei publice în care îşi desfăşoară activitatea;
h) desfăşurarea în timpul programului de lucru a unor
activităţi cu caracter politic;
i) refuzul de a îndeplini atribuţiile de serviciu;
j) încălcarea prevederilor legale referitoare la
îndatoriri, incompatibilităţi, conflicte de interese şi interdicţii stabilite
prin lege pentru funcţionarii publici.
(2) Sancţiunile disciplinare sunt cele prevăzute în
Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, respectiv în Legea nr. 53/2003 - Codul
muncii, cu modificările şi completările ulterioare, şi se aplică în
conformitate cu dispoziţiile acestor acte normative.
Art. 43. - (1) In cazul săvârşirii de abateri
disciplinare, personalul contractual este cercetat de către conducătorul
compartimentului, care se poate sesiza din oficiu sau la plângerea oricărei
persoane interesate.
(2) Sub sancţiunea nulităţii absolute, nicio măsură nu
poate fi dispusă mai înainte de efectuarea unei cercetări disciplinare prealabile.
(3) In vederea desfăşurării cercetării disciplinare
prealabile, angajatul contractual va fi convocat în scris de către conducătorul
compartimentului, precizându-se obiectul, data, ora şi locul întrevederii.
(4) Neprezentarea angajatului la convocarea făcută în condiţiile prevăzute la alin. (3) fără un motiv
obiectiv dă dreptul conducătorului
compartimentului să înainteze Colegiului CNSAS o notă de constatare a abaterii.
Refuzul persoanei de a se prezenta la audiere se consemnează într-un proces-verbal.
(5) In cursul cercetării disciplinare prealabile,
angajatul contractual are dreptul să formuleze şi să susţină toate apărările pe
care le consideră necesare în favoarea sa. De asemenea, are dreptul să fie
asistat, la cerere, de către un reprezentant al sindicatului al cărui membru
este.
(6) Colegiul CNSAS, analizând nota conducătorului
departamentului, va dispune constituirea unei comisii de disciplină, pentru
soluţionarea cauzelor având ca obiect abaterile disciplinare prevăzute de
prezentul regulament. Comisia va fi alcătuită din 3 persoane, dintre care cel
puţin o persoană de la Direcţia juridică.
Art. 44. - In cazul în care abaterile disciplinare sunt
săvârşite de un funcţionar public, răspunderea disciplinară se angajează în
condiţiile legislaţiei în materie.
Art. 45. -Angajatul nemulţumit de sancţiunea aplicată
poate ataca cu plângere actul pronunţat de Colegiul CNSAS la Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti, pentru anularea
sau modificarea, după caz, a dispoziţiei de sancţionare.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 46. - In vederea realizării atribuţiilor prevăzute
de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 293/2008, şi de prezentul regulament, compartimentele
de specialitate din cadrul CNSAS vor ţine evidenţa documentelor, întocmind
registre, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 47. - Prezentul regulament se completează cu
prevederile legislaţiei în vigoare.
Art. 48. - Orice modificare legislativă
în materie determină în mod obligatoriu adaptarea corespunzătoare a prezentului
regulament.