HOTARARE Nr. 1
din 5 septembrie 2008
privind adoptarea
Regulamentului de organizare si functionare a birourilor si oficiilor
electorale constituite pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului din
anul 2008
ACT EMIS DE:
BIROUL ELECTORAL CENTRAL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 645 din 10 septembrie 2008
Având în vedere prevederile art. 131-17, precum şi ale 19-21 din Legea nr. 35/2008 pentru alegerea
Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi pentru modificarea şi completarea Legii
nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, a
Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004
privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 14 alin. (9) şi al art. 15 alin. (4)
din Legea nr. 35/2008,
Biroul Electoral Central hotărăşte:
Art. 1. - Se adoptă
Regulamentul de organizare şi funcţionare a birourilor şi oficiilor electorale
constituite pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului din anul 2008,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Biroului Electoral Central, judecător
Ştefan Ciontu
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a birourilor şi
oficiilor electorale constituite pentru alegerea
Camerei Deputaţilor şi a Senatului din anul
2008
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Birourile şi oficiile electorale sunt
alcătuite numai din cetăţeni cu drept de vot. Candidaţii în alegeri,
soţul/soţia, rudele şi afinii acestora până la gradul al doilea inclusiv nu pot fi membri ai birourilor sau oficiilor
electorale.
(2) In îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, membrii
birourilor şi oficiilor electorale exercită o funcţie ce implică autoritatea de
stat. Exercitarea corectă şi imparţială a funcţiei de membru al biroului sau
oficiului electoral este obligatorie. Nerespectarea acestei obligaţii atrage
răspunderea juridică, civilă sau penală, după caz.
Art. 2. - Reprezentanţii partidelor politice,
alianţelor politice şi alianţelor electorale, precum şi ai organizaţiilor
cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale in birourile şi oficiile
electorale nu pot primi şi nu pot exercita alte însărcinări în afara celor
prevăzute de lege.
Art. 3. - (1) Reprezentanţii partidelor politice,
alianţelor politice şi ai alianţelor electorale în birourile şi oficiile
electorale pot fi înlocuiţi la cererea celor care i-au propus, în condiţiile
art. 132 alin. (2)
din Legea nr. 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului şi
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 67/2004 pentru alegerea
autorităţilor administraţiei publice locale, a Legii administraţiei publice
locale nr. 215/2001 şi a Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali,
cu modificările şi completările ulterioare. Biroul sau oficiul electoral din care face parte reprezentantul ia act de înlocuirea
acestuia.
(2) Membrii birourilor sau oficiilor electorale care nu
reprezintă partide politice, alianţe politice, alianţe electorale sau, după caz, organizaţii ale cetăţenilor
aparţinând minorităţilor naţionale pot fi înlocuiţi potrivit dispoziţiilor art.
132 alin. (3) din
Legea nr. 35/2008, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Calitatea de membru al unui birou sau oficiu
electoral încetează de drept în condiţiile art. 133 din Legea nr. 35/2008, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 4. - (1) Birourile şi oficiile electorale lucrează
legal în prezenta majorităţii membrilor care le compun.
(2) In sensul prezentei hotărâri, prin membri ai
birourilor şi oficiilor electorale se înţelege şi preşedinţii şi locţiitorii acestora.
Art. 5. - (1) Şedinţele birourilor şi oficiilor electorale
sunt conduse de preşedinţi sau de locţiitorii acestora.
(2) In lipsa preşedintelui biroului sau oficiului
electoral, atribuţiile acestuia sunt îndeplinite de locţiitorul său.
Art. 6. - Prezenţa la şedinţe a membrilor birourilor şi
oficiilor electorale este obligatorie. In cazuri justificate, preşedinţii
birourilor şi oficiilor electorale pot aproba ca unii membri ai acestora să
lipsească de la şedinţă.
Art. 7. - (1) Convocarea membrilor birourilor şi
oficiilor electorale în şedinţă se face telefonic sau prin orice alt mijloc, de
regulă cu cel puţin 6 ore înainte, cu excepţia situaţiilor urgente, când se
face de îndată de către preşedinte.
(2) In convocare se precizează
ora, motivul, locul de desfăşurare a şedinţei şi se comunică materialele ce
sunt propuse a fi luate în discuţie.
Art. 8. - (1) Proiectul ordinii de zi a şedinţei se
propune de către preşedinte şi se aprobă cu votul majorităţii membrilor
prezenţi.
(2) Membrii biroului sau oficiului electoral pot face
propuneri pentru completarea ordinii de zi sau pentru eliminarea unora dintre
problemele înscrise în aceasta.
(3) Propunerile de modificare a ordinii de zi se
supun aprobării biroului sau oficiului electoral. Dacă acestea sunt aprobate,
preşedintele este obligat să le supună dezbaterii.
Art. 9. - (1) Propunerile se supun dezbaterii biroului
sau oficiului electoral în ordinea în care acestea au fost înscrise pe ordinea
de zi.
(2) Schimbarea ordinii de
dezbatere a problemelor înscrise pe ordinea de zi se poate face numai cu
aprobarea membrilor biroului sau oficiului electoral, la propunerea
preşedintelui, locţiitorului sau a unuia dintre membri.
Art. 10. - (1) Membrii biroului sau oficiului electoral pot participa la dezbateri în ordinea înscrierii la cuvânt şi
numai după acordarea acestuia de către preşedinte.
(2) In luările de cuvânt, membrii birourilor sau
oficiilor electorale se limitează strict la problema pusă în discuţie.
(3) Preşedintele poate limita sau retrage cuvântul
acordat, în situaţia în care vorbitorul se abate de la subiectul aflat în
discuţie. Dacă cel în cauză nu se supune, preşedintele poate suspenda şedinţa.
Art. 11.- (1 ) In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute
de Legea nr. 35/2008, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în
soluţionarea întâmpinărilor şi contestaţiilor, birourile şi oficiile electorale
adoptă decizii cu votul majorităţii membrilor prezenţi. Votul se exprimă
deschis şi poate fi numai „pentru" sau „împotrivă".
(2) In caz de egalitate de voturi, votul preşedintelui
este hotărâtor.
(3) Deciziile se semnează de preşedinte, de locţiitorul
acestuia şi de membri.
(4) Lipsa semnăturilor unor membri nu influenţează
valabilitatea deciziei, dacă aceasta a fost adoptată în condiţiile alin. (1) şi
cu respectarea dispoziţiilor art. 4.
(5) Deciziile se aduc la cunoştinţă publică, după caz,
prin afişare la sediul birourilor şi oficiilor electorale, pe site-ul propriu, prin comunicare sau prin orice mijloc de publicitate.
(6) Hotărârile Biroului Electoral Central sunt adoptate
şi se aduc la cunoştinţă publică cu respectarea prevederilor alin. (1)-(5).
Art. 12. - (1) Birourile şi oficiile electorale sunt
obligate să ţină evidenţa întâmpinărilor, contestaţiilor şi a altor cereri
privind procesul electoral, precum şi a deciziilor şi hotărârilor adoptate.
(2) După fiecare şedinţă, birourile'şi oficiile
electorale întocmesc un proces-verbal de şedinţă care se semnează de preşedinte
şi de persoana care l-a întocmit. Acesta poate fi consultat la cerere de către
membrii biroului sau oficiului electoral.
Art. 13. - (1) Durata programului zilnic de lucru cu
publicul se afişează la sediile birourilor şi oficiilor electorale şi este
respectată cu stricteţe. Acesta nu poate avea mai puţin de 6 ore şi trebuie
fixat între orele 9,00-17,00.
(2) In zilele în care se împlinesc termene privind
activităţi care ţin de competenţa lor, birourile şi oficiile electorale îşi
încheie programul de lucru cu publicul la ora 24,00.
(3) In ziua votării, birourile şi oficiile electorale
asigură permanenţa.
CAPITOLUL II
Dispoziţii speciale
Art. 14. - (1) In aplicarea prevederilor Legii nr.
35/2008, cu modificările şi completările ulterioare, Biroul Electoral Central
adoptă decizii care sunt obligatorii pentru toate autorităţile, instituţiile
publice, birourile electorale, organismele cu atribuţii în materie electorală
şi competitorii electorali, de la data aducerii la cunoştinţă în şedinţă
publică şi prin orice mijloc de publicitate.
(2) In soluţionarea întâmpinărilor şi contestaţiilor pe
care este competent să le soluţioneze, Biroul Electoral Central adoptă decizii care sunt obligatorii
pentru toate autorităţile, instituţiile publice, birourile electorale,
organismele cu atribuţii în materie electorală şi competitorii electorali la
care se referă, de la data aducerii la cunoştinţă în şedinţă publică şi prin
orice mijloc de publicitate.
(3) In interpretarea unitară a legii, Biroul Electoral
Central adoptă hotărâri care sunt general obligatorii şi se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) Hotărârile se semnează de preşedinte, de locţiitorul
acestuia şi de membri. Lipsa semnăturilor unor membri nu influenţează
valabilitatea hotărârii, dacă aceasta a fost adoptată în condiţiile art. 11
alin. (1) şi cu respectarea dispoziţiilor art. 4.
Art. 15. - Biroul Electoral Central şi birourile
electorale de circumscripţie îşi pot desemna un purtător de cuvânt din rândul
membrilor lor, prin votul majorităţii membrilor prezenţi, care este abilitat să
asigure legătura acestora cu mass-media prin prezentarea comunicărilor
oficiale.
Art. 16. - Locţiitorii reprezentanţilor partidelor
politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale, precum şi ai
organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale în Biroul
Electoral Central pot înlocui, cu aceleaşi drepturi şi obligaţii, titularii,
când aceştia nu pot participa la şedinţele Biroului Electoral Central.
Art. 17. - Preşedintele Biroului Electoral Central,
preşedinţii birourilor electorale de circumscripţie şi ai oficiilor electorale
de sector stabilesc care dintre problemele cu care acestea au fost sesizate
sunt de natură a fi supuse dezbaterii biroului sau oficiului electoral şi
rezolvate prin decizie, respectiv hotărâre în cazul Biroului Electoral Central.
Art. 18. - La propunerea Biroului Electoral Central,
preşedintele poate desemna unul sau mai mulţi membri pentru întocmirea unor
puncte de vedere asupra problemelor în discuţie.
Art. 19. - Biroul Electoral
Central îşi încetează activitatea după 48 de ore de la publicarea în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a rezultatului
alegerilor, potrivit prevederilor legale.
Art. 20. - In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de
lege, precum şi în soluţionarea întâmpinărilor şi contestaţiilor pe care sunt
competente să le soluţioneze, birourile electorale de circumscripţie adoptă
decizii care sunt obligatorii în cadrul circumscripţiei în care funcţionează
pentru toate birourile electorale ale secţiilor de votare, competitorii
electorali, autorităţile şi instituţiile publice la care se referă. Deciziile
Biroului Electoral de Circumscripţie al Municipiului Bucureşti sunt obligatorii
şi pentru oficiile electorale de sector.
Art. 21. - In îndeplinirea atribuţiilor
prevăzute de lege, precum şi în soluţionarea întâmpinărilor şi contestaţiilor
pe care sunt competente să le soluţioneze, oficiile electorale adoptă decizii
care sunt obligatorii în cadrul sectorului în care funcţionează pentru toate
birourile electorale ale secţiilor de votare, competitorii electorali,
autorităţile şi instituţiile publice la care se referă.
Art. 22. - (1) Contestaţiile împotriva constituirii,
componenţei şi activităţii birourilor electorale ale secţiilor de votare din
străinătate sunt transmise, de îndată, prin mijloace electronice la biroul
electoral al circumscripţiei electorale pentru cetăţenii români cu domiciliul
sau reşedinţa în afara ţării, prin grija misiunilor diplomatice şi a
consulatelor.
(2) Biroul electoral al circumscripţiei electorale pentru cetăţenii români cu domiciliul sau
reşedinţa în afara ţării asigură comunicarea, în condiţiile prevăzute de alin.
(1), către părţile interesate a deciziilor prin care s-au soluţionat
contestaţiile împotriva constituirii, componenţei şi activităţii birourilor
electorale ale secţiilor de votare din străinătate.
Art. 23. - Birourile electorale de circumscripţie,
oficiile electorale şi birourile electorale ale secţiilor de votare îşi
încetează activitatea la data încheierii verificării proceselor-verbale
pe care le-au întocmit privind rezultatele alegerilor.