HOTARARE Nr.
101 din 18 februarie 2009
pentru modificarea Hotararii
Guvernului nr. 1.211/2001 privind infiintarea Fondului National pentru
Intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. - IFN
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 127 din 2 martie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 1.211/2001 privind înfiinţarea Fondului
Naţional pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - IFN, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 132 din 13 februarie 2006, cu modificările ulterioare, se modifică
după cum urmează:
1. In titlu şi în cuprinsul
hotărârii, denumirea „Fondul Naţional pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii
S.A. - IFN" se înlocuieşte cu denumirea „Fondul Naţional de Garantare a
Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - IFN".
2. La articolul 2,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) Fondul are ca activitate principală
emiterea de garanţii şi
asumarea de angajamente pentru garantarea creditelor şi a altor instrumente de
finanţare care pot fi obţinute de întreprinderile mici şi mijlocii, definite
potrivit legii, de la bănci sau din alte surse, clasa CAEN 6492."
3. Anexa „Act constitutiv
al Fondului Naţional pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - IFN"
se modifică şi se înlocuieşte
cu anexa „Act constitutiv al Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - IFN" la prezenta hotărâre.
Art. II. - Incepând cu
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, în cuprinsul actelor normative
în vigoare referirea la „Fondul Naţional pentru Intreprinderile Mici şi
Mijlocii S.A. - IFN" se consideră a fi făcută la „Fondul Naţional de
Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - IFN".
Art. III. - Hotărârea
Guvernului nr. 1.211/2001 privind înfiinţarea Fondului Naţional pentru
Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - IFN, republicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 132
din 13 februarie 2006, cu modificările ulterioare, precum şi cu modificările
aduse prin prezenta hotărâre, se va republica în Monitorul Oficial al României,
Partea I, dându-se textelor o
nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului
de afaceri,
Constantin Niţă
p. Ministrul finanţelor publice,
Bogdan Alexandru Drăgoi,
secretar de stat
ANEXĂ (Anexă la Hotărârea Guvernului nr.
1.211/2001)
ACT CONSTITUTIV
al Fondului National de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. - IFN
CAPITOLUL I
Denumirea, forma juridică, sediul şi durata
societăţii
Art. 1. - (1) Denumirea
societăţii este Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru
Intreprinderile Mici şi Mijlocii S.A. - IFN, denumit în continuare F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN sau Fondul.
(2) In toate documentele oficiale emise de Fond vor fi
menţionate, conform legii, denumirea, forma juridică, capitalul social subscris
şi vărsat, sediul social, numărul de înmatriculare în registrul comerţului,
codul unic de înregistrare şi emblema. Aceste informaţii vor fi publicate şi pe
pagina de internet a Fondului.
Art. 2. - F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN este instituţie
financiară nebancară, cu capital de risc, persoană juridică română de drept privat, organizată ca societate
comercială pe acţiuni, cu acţionar unic statul român, şi îşi desfăşoară
activitatea în conformitate cu:
a) prevederile cap. IV din
Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării
întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare;
b) dispoziţiile prezentei hotărâri;
c) dispoziţiile Legii nr. 31/1990 privind societăţile
comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) prevederile titlului I al
părţii I din Ordonanţa
Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006;
e) clauzele prezentului act constitutiv;
f) prevederile regulamentului de organizare şi
funcţionare al Fondului;
g) celelalte reglementări
legale în vigoare.
Art. 3. - (1) Sediul social al F.N.G.C.I.M.M. S.A. -
IFN este în România, municipiul Bucureşti, str. Ştefan Iulian nr. 38, sectorul
1, şi va putea fi mutat cu aprobarea acţionarului, la propunerea consiliului de
administraţie.
(2) F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN
poate avea filiale şi unităţi teritoriale fără personalitate juridică,
înfiinţate în conformitate cu prevederile legale şi cu prezentul act
constitutiv.
Art. 4. - Durata de funcţionare a F.N.G.C.I.M.M. S.A. -
IFN este nelimitată.
Art. 5. - Banca Naţională a
României monitorizează/ supraveghează prudenţial activitatea F.N.G.C.I.M.M.
S.A.-IFN, potrivit legislaţiei referitoare la instituţiile financiare
nebancare.
CAPITOLUL II
Obiectul de activitate şi misiunea F.N.G.C.I.M.M. S.A - IFN
Art. 6. - (1) F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN are ca
activitate principală emiterea de garanţii şi asumarea de angajamente pentru
garantarea creditelor şi a altor instrumente de finanţare care pot fi obţinute
de întreprinderile mici şi mijlocii, definite potrivit legii, de la bănci sau
din alte surse, clasa CAEN 6492, respectiv:
a) finanţarea tranzacţiilor comerciale încheiate de
întreprinderile mici şi mijlocii pentru realizarea obiectului lor de
activitate, CAEN 6492;
b) servicii de informare şi consultanţă pentru
întreprinderile mici şi mijlocii, legate de realizarea activităţilor de
garantare şi finanţare, CAEN 7022;
c) activităţi auxiliare intermedierilor financiare care
nu au fost clasificate în alte clase - administrarea programelor de dezvoltare
a întreprinderilor mici şi mijlocii, CAEN 6619.
(2) Fondul poate presta servicii conexe şi de
consultanţă legate de realizarea activităţilor prevăzute la alin. (1).
(3) Activităţile prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c)
vor fi efectuate numai în măsura în care sunt legate de activităţile de
garantare şi finanţare.
Art. 7. - (1) Misiunea F.N.G.C.I.M.M. S.A.-IFN constă
în îmbunătăţirea accesului la finanţare al întreprinderilor mici şi mijlocii.
(2) Pentru realizarea misiunii prevăzute la alin. (1),
F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN va acţiona în conformitate cu prevederile legale în
vigoare, strategia, politica de risc, normele metodologice şi cerinţele
prudenţiale în activitatea sa, respectând principiul gestiunii diligente a
resurselor financiare.
Art. 8. - F.N.G.C.I.M.M. S.A. -
IFN poate acorda garanţii reale, garanţii personale, precum şi cogaranţii, în
condiţiile prevăzute de normele şi procedurile interne de lucru.
Art. 9. - Pentru îndeplinirea obiectului de activitate
şi în conformitate cu atribuţiile stabilite, F.N.G.C.I.M.M. S.A.-IFN utilizează
sursele de finanţare constituite conform legii.
CAPITOLUL III
Capitalul social
Art. 10. - (1) Capitalul social iniţial este de 5
milioane lei, fiind împărţit în 50.000 de acţiuni nominative şi indivizibile,
fiecare acţiune având o valoare nominală de 100 lei; acestea aparţin în
totalitate statului român până la transmiterea lor, în condiţiile legii.
(2) Actualul capital social al fondului este de
261.412.300 lei.
(3) Modificarea capitalului social se face potrivit
legii. Numai autorităţile publice şi instituţiile
financiare interne şi internaţionale pot participa la capitalul social, statul rămânând acţionar
majoritar al societăţii.
Art. 11. - (1) Calitatea actuală de acţionar unic
conferă statului, reprezentat prin autoritatea administraţiei publice centrale
cu atribuţii în domeniul întreprinderilor mici şi mijlocii, prerogativa de a
exercita toate drepturile şi de a executa toate obligaţiile care decurg din
această calitate.
(2) Acţiunile sunt purtătoare de dividende, care se
distribuie acţionarului în condiţiile legii.
(3) Patrimoniul F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN nu poate fi
grevat de datorii sau de alte obligaţii ale acţionarului unic.
(4) Acţiunile nominative emise de F.N.G.C.I.M.M. S.A.-
IFN sunt în formă dematerializată, evidenţiate în registrul acţionarilor.
(5) Evidenţa acţiunilor se ţine într-un registru
numerotat, sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie,
care se păstrează la sediul Fondului, sub îngrijirea secretarului consiliului
de administraţie.
(6) Modificările care se operează în registru vor
respecta prevederile legislaţiei în vigoare.
(7) Transmiterea parţială sau totală a acţiunilor către
terţi se efectuează în condiţiile şi cu procedura prevăzute de lege.
(8) Obligaţiile F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN sunt garantate cu patrimoniul social al acestuia.
Art. 12. - (1) Acţiunile ce vor fi emise pentru
majorarea capitalului social nu pot avea valoarea nominală mai mică decât cea
iniţială şi vor putea fi transmise numai autorităţilor publice şi/sau
instituţiilor financiare interne şi internaţionale. Acţionarul, prin
reprezentantul său, va fixa cuantumul noilor emisiuni şi criteriile de
subscriere.
(2) Acţiunile sunt indivizibile, iar F.N.G.C.I.M.M.
S.A. - IFN nu recunoaşte decât un singur proprietar pentru fiecare acţiune.
(3) Dacă sunt mai mulţi proprietari indivizi asupra
unei acţiuni, aceştia vor trebui să delege o singură persoană pentru a exercita
dreptul derivând din proprietatea ei.
(4) F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN va evidenţia în
registrul acţionarilor, după caz, denumirea, precum şi sediul acţionarilor cu
acţiuni nominative şi va elibera certificate de proprietate, sub semnătura a 2
membri ai consiliului de administraţie.
Art. 13. - F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN poate emite
obligaţiuni în condiţiile legii.
Art. 14. -Acoperirea riscurilor financiare care decurg
din activitatea desfăşurată de F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN se face din fondurile
acestuia sau prin alte modalităţi prevăzute de lege.
CAPITOLUL IV
Conducere şi administrare
Art. 15. - (1) Statul,
reprezentat conform art. 11 alin. (1), este unicul acţionar al F.N.G.C.I.M.M.
S.A. - IFN.
(2) In această calitate, statul, prin reprezentantul
său, exercită atribuţiile adunării generale a acţionarilor astfel:
a) aprobă strategia F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN;
b) propune Guvernului completarea/modificarea obiectului
de activitate al F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN şi orice alte modificări ale actului
constitutiv al acestuia;
c) numeşte membrii consiliului de administraţie,
desemnând pe unul dintre ei ca preşedinte al acestuia/director general, şi
aprobă clauzele contractului de mandat;
d) stabileşte nivelul remuneraţiei lunare cuvenite
preşedintelui consiliului de administraţie/director general, precum şi nivelul
indemnizaţiei lunare cuvenite membrilor consiliului de administraţie;
e) se pronunţă asupra gestiunii administratorilor şi
asupra modului de recuperare a prejudiciilor produse F.N.G.C.I.M.M. - S.A. -
IFN de către aceştia;
f) aprobă situaţiile financiare anuale, pe baza
raportului administratorilor şi a raportului de audit financiar;
g) aprobă repartizarea profitului, conform legii;
h) aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli, care
include nivelul maxim estimat al pierderilor din activitatea de garantare şi
finanţare, programul de activitate şi programul de investiţii pe exerciţiul
financiar următor;
i) aprobă competenţele de acordare a garanţiilor şi
finanţărilor pe diferite niveluri de structuri organizatorice, precum si
politica de risc si cerinţele prudentiale în activitatea F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN;
j) aprobă participarea F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN la constituirea
de noi persoane juridice, la participarea la capitalul social al altor
societăţi comerciale sau la asocierea în vederea realizării obiectului de
activitate cu alte persoane fizice ori juridice din ţara sau străinătate;
k) aprobă mutarea sediului social;
l) aprobă înfiinţarea ori
desfiinţarea de unităţi teritoriale ale F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN, în
condiţiile legii;
m) aprobă modificarea nivelului capitalului social al
F.N.G.C.I.M.M. S.A.- IFN;
n) aprobă dizolvarea, divizarea, fuziunea cu alte societăţi
comerciale ori instituţii bancare sau lichidarea, în condiţiile legii;
o) aprobă emiterea de obligaţiuni, conform legii;
p) numeşte şi revocă auditorul financiar şi fixează
durata minimă a contractului de audit financiar;
r) adoptă orice altă hotărâre, potrivit prevederilor
legale şi prezentului act constitutiv.
(3) Adunarea generală a acţionarilor poate delega
consiliului de administraţie îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (2)
lit. k)şi l).
(4) Adunarea generală a acţionarilor se ţine prin
corespondenţă, conform legii. In acest sens, documentele ce se supun aprobării
se transmit de către societate reprezentantului acţionarului unic, care se
pronunţă asupra lor şi comunică Fondului hotărârile adoptate.
Art. 16. - (1) F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN este
administrat de un consiliu de administraţie format din 7 administratori, cu un
mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit. Unul dintre membri este desemnat din
partea autorităţii administraţiei publice centrale cu atribuţii în domeniul
finanţelor publice. Majoritatea membrilor consiliului de administraţie va fi
formată din administratori neexecutivi.
(2) Administratorii trebuie să aibă studii superioare
şi să posede reputaţie şi experienţă financiar-bancară, adecvate naturii,
extinderii şi complexităţii activităţii Fondului şi responsabilităţilor
încredinţate.
(3) Consiliul de administraţie este condus de un
preşedinte, nominalizat dintre administratori. Preşedintele consiliului de
administraţie este si director general al
F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN.
(4) Pe durata îndeplinirii mandatului administratorii
încheie un contract de mandat.
(5) Calitatea de administrator încetează prin
expirarea duratei mandatului, deces, demisie, incompatibilitate legală,
imposibilitate absolută de îndeplinire a atribuţiilor şi în caz de revocare.
Când revocarea survine fără justă cauză, administratorul respectiv este
îndreptăţit la plata unor daune-interese, determinate în conformitate cu
clauzele contractului de mandat.
(6) Administratorii răspund individual sau solidar, după
caz, faţă de F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN pentru prejudiciile rezultate din
infracţiuni sau abateri de la prevederile legale, pentru executarea în mod
necorespunzător sau neexecutarea prevederilor actului constitutiv şi ale
regulamentului de organizare şi funcţionare a Fondului ori ale hotărârilor
acţionarului. In astfel de situaţii ei vor putea fi revocaţi.
Art. 17. - (1) Pentru ca numirea unui administrator să
fie valabilă din punct de vedere juridic, persoana numită trebuie să o accepte
în mod expres.
(2) In vederea acoperirii eventualelor daune suferite
de F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN în cursul executării mandatului încredinţat
administratorilor, aceştia vor încheia, în beneficiul Fondului, o asigurare de
răspundere profesională, în condiţiile dispuse prin hotărâre a acţionarului
unic al acestuia.
Art. 18. - (1) Consiliul de administraţie decide asupra
tuturor operaţiunilor desfăşurate de Fond şi are următoarele atribuţii:
a) propune modificarea şi/sau completarea actului
constitutiv al F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN şi le înaintează reprezentantului
acţionarului spre a fi supuse aprobării Guvernului;
b) aprobă, în limita a jumătate din valoarea contabilă
a activelor Fondului la data încheierii actului, încheierea de acte juridice
prin care acesta să dobândească bunuri, să înstrăineze, să închirieze, să
schimbe sau să constituie în garanţie bunuri aflate în patrimoniul
F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN;
c) supune aprobării reprezentantului acţionarului
situaţiile financiare anuale, împreună cu raportul administratorilor şi
raportul de audit financiar;
d) supune aprobării acţionarului strategia, bugetul de
venituri şi cheltuieli, programul de activitate şi programul de investiţii
pentru exerciţiul financiar următor;
e) aprobă structura organizatorică a Fondului şi a unităţilor
teritoriale, numărul de posturi şi sistemul de salarizare;
f) aprobă regulamentul de organizare şi funcţionare a
Fondului, care detaliază atribuţiile şi competenţele structurilor
organizatorice prevăzute în organigrama aprobată, inclusiv ale celor cu
competenţă în acordarea de garanţii/finanţări, precum şi relaţiile dintre
acestea;
g) aprobă afilierea F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN la
organisme financiare internaţionale, precum şi acordurile de colaborare cu
aceste instituţii;
h) hotărăşte cu privire la politica de plasamente a
Fondului şi stabileşte limitele globale de expunere faţă de societăţile bancare
şi societăţile de asigurare-reasigurare;
i) hotărăşte cu privire la politica de acordare de
garanţii şi finanţări şi supune spre aprobare acţionarului competenţele de
acordare a garanţiilor şi finanţărilor pe diferitele niveluri de structuri
organizatorice;
j) aprobă nivelul comisioanelor şi dobânzilor practicate de Fond;
k) aprobă contractul colectiv de muncă, după negocierea
acestuia conform legii şi prezentului act constitutiv;
l) dezbate şi aprobă normele
metodologice de reglementare a domeniilor de activitate, în care sunt cuprinse
principiile generale, regulile şi procedurile de bază ale domeniilor
respective;
m) aprobă încheierea de convenţii privitoare la
acordarea de garanţii şi/sau cofinanţări;
n) supune spre aprobare reprezentantului acţionarului
încheierea de contracte de asociere între Fond şi alte persoane juridice sau
fizice, participarea la capitalul social al altor persoane juridice, în condiţiile
legii;
o) aprobă numirea directorului general adjunct, îi
stabileşte remuneraţia în limitele aprobate de reprezentantul acţionarului şi
decide asupra clauzelor contractului dintre acesta şi Fond;
p) propune spre aprobare reprezentantului acţionarului
emiterea de acţiuni şi/sau obligaţiuni, în condiţiile legii;
r) propune reprezentantului acţionarului modificarea
capitalului social al Fondului;
s) supune spre aprobare reprezentantului acţionarului
modalitatea de constituire şi utilizare a fondului de rezervă;
t) supune spre aprobare reprezentantului acţionarului
cerinţele prudentiale în activitatea Fondului, potrivit legii;
u) aprobă componenţa comitetului de audit şi a
comitetului de administrare a riscurilor şi stabileşte limitele de competenţă
ale acestora, în condiţiile legii;
v) poate delega directorului general sau directorului
general adjunct unele dintre atribuţiile sale;
x) decide în orice alte
probleme referitoare la Fond, cu excepţia celor date în competenţa acţionarului
sau conducătorilor, conform legii.
y) decide împreună cu acţionarul sau conducătorul
entităţii, prin act administrativ dizolvarea şi/sau lichidarea societăţii conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Consiliul de administraţie este responsabil cu
implementarea hotărârilor acţionarului.
Art. 19. - (1) Consiliul de administraţie se întruneşte
cel puţin trimestrial la sediul F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN sau ori de câte ori
este necesar, la convocarea preşedintelui ori la cererea motivată a cel puţin 2
dintre membrii săi.
(2) La şedinţele consiliului de administraţie, dacă
problemele aflate pe ordinea de zi o impun, pot fi convocaţi directorul general
adjunct, directorii executivi şi auditorii interni.
(3) Consiliul de administraţie îşi desfăşoară
activitatea în conformitate cu dispoziţiile legale în vigoare, prevederile
actului constitutiv şi ale regulamentului de organizare şi funcţionare a
F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN. Consiliul de administraţie poate adopta un
regulament propriu de organizare şi funcţionare, conform legii şi prezentului
act constitutiv.
(4) Consiliul de administraţie este prezidat de
preşedinte. Dacă acesta nu poate sau îi este interzis să participe la vot,
ceilalţi membri ai consiliului de administraţie vor alege un preşedinte de
şedinţă, având aceleaşi drepturi ca şi preşedintele în funcţie.
(5) Preşedintele/Directorul general numeşte un
secretar, fie dintre membrii consiliului de administraţie, fie dintre
salariaţii Fondului.
(6) Pentru validitatea deciziilor consiliului de
administraţie este necesară prezenţa a cel puţin 5 administratori, iar
hotărârile se iau cu votul majorităţii membrilor prezenţi. In caz de paritate
de voturi, propunerea supusă votului se consideră respinsă.
(7) Membrii consiliului de administraţie pot fi
reprezentaţi la întrunirile acestui organ doar de către alţi membri ai
acestuia. Un membru prezent poate reprezenta un singur membru absent.
(8) Şedinţele consiliului de administraţie se
desfăşoară conform ordinii de zi stabilite şi comunicate de preşedinte cu cel
puţin 5 zile înainte de data întrunirii. In situaţia dezbaterii unor acţiuni
urgente, temeinic motivate, termenul de 5 zile poate fi redus, iar convocarea
consiliului de administraţie se poate face şi verbal. Dezbaterile se
consemnează în procesul-verbal al şedinţei, care va fi înscris într-un registru
sigilat şi parafat de preşedintele consiliului de administraţie.
Procesul-verbal va cuprinde numele participanţilor, ordinea deliberărilor,
deciziile luate, numărul de voturi întrunite şi opiniile separate.
(9) Procesul-verbal se semnează de toţi
administratorii prezenţi şi de secretar.
(10) Pentru deciziile luate în şedinţele la care
administratorul nu a participat, el rămâne răspunzător dacă, în termen de o
lună de când a luat cunoştinţă de procesul-verbal, nu a făcut împotrivirea în
registrul proceselor-verbale şi nu i-a încunoştiinţat despre aceasta în scris
pe auditorii interni.
(11) Consiliul de administraţie emite după fiecare
şedinţă documentul numit „Hotărâre a Consiliului de administraţie", cu
semnătura preşedintelui de şedinţă şi a secretarului consiliului de
administraţie.
(12) Hotărârile consiliului de administraţie sunt puse
în aplicare de către conducerea executivă.
Art. 20. - (1) Participarea la şedinţele consiliului de
administraţie poate avea loc şi prin intermediul mijloacelor de comunicare la
distanţă, respectiv a internetului, cu condiţia ca acestea să asigure
identificarea participanţilor, participarea efectivă a administratorilor la
şedinţa consiliului şi retransmiterea deliberărilor în mod continuu.
(2) In cazuri excepţionale, justificate prin urgenţa
situaţiei şi interesul societăţii, hotărârile consiliului de administraţie pot
fi luate prin votul unanim exprimat în scris al membrilor, fără a mai fi
necesară o întrunire a consiliului. Această procedură nu poate fi utilizată
pentru adoptarea hotărârilor privind situaţiile financiare anuale.
Art. 21. - F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN nu acordă garanţii
pentru niciun fel de instrumente financiare contractate de administratori sau
conducători de la instituţii financiar-bancare sau din alte surse.
Art. 22. - Preşedintele consiliului de administraţie
este obligat să pună la dispoziţia reprezentantului acţionarului, la cererea
acestuia, toate documentele prevăzute de lege.
Art. 23. - (1) Nu poate fi administrator, director
general sau director general adjunct al societăţii persoana care se află în
oricare dintre situaţiile de incompatibilitate prevăzute de legislaţia specială
aplicabilă sau de legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Directorul general şi directorul general adjunct nu
pot fi, fără autorizarea consiliului de administraţie, administratori, membri
ai consiliului de supraveghere, cenzori ori asociaţi cu răspundere nelimitată
în alte societăţi concurente sau având acelaşi obiect de activitate, sub
sancţiunea revocării şi a răspunderii pentru daune.
Art. 24. - Preşedintele consiliului de administraţie
are următoarele atribuţii:
a) convoacă consiliul de administraţie, stabileşte
ordinea de zi, prezidează întrunirea şi veghează asupra informării adecvate a
membrilor consiliului de administraţie cu privire la punctele aflate pe ordinea
de zi;
b) coordonează activitatea consiliului de
administraţie şi raportează cu privire la aceasta reprezentantului
acţionarului;
c) veghează la buna funcţionare a organelor
F.N.G.C.I.M.M. S.A.- IFN;
d) îndeplineşte orice alte atribuţii date în competenţa
sa de către lege, actul constitutiv sau hotărâte de acţionar ori de consiliul
de administraţie, conform legii.
Art. 25. - (1) Conducerea activităţii curente a
F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN este asigurată de directorul general şi directorul
general adjunct, care sunt însărcinaţi cu îndeplinirea tuturor actelor necesare
şi utile pentru realizarea obiectului de activitate al F.N.G.C.I.M.M. S.A. -
IFN, cu excepţia celor rezervate prin lege şi prezentul act constitutiv
consiliului de administraţie, respectiv reprezentantului acţionarului.
(2) Dispoziţiile art. 23
alin. (2) se aplică si directorilor executivi ai F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN.
(3) In relaţiile cu terţii F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN
este reprezentată de directorul general, iar în absenţa acestuia, de directorul
general adjunct sau de persoanele desemnate de aceştia. Consiliul de
administraţie păstrează însă dreptul de a reprezenta F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN
în raporturile cu directorul general şi directorul general adjunct.
(4) Consiliul de administraţie înregistrează în
registrul comerţului numele persoanelor prevăzute la alin. (1). Acestea depun
la registrul comerţului specimene de semnătură.
Art. 26. - Directorul general are următoarele
atribuţii:
a) aprobă încheierea de contracte în limitele
mandatului primit din partea consiliului de administraţie;
b) angajează cheltuielile Fondului, în cadrul
bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat;
c) încheie, modifică şi desface contractele
individuale de muncă ale salariaţilor Fondului;
d) negociază contractul colectiv de muncă cu
salariaţii, reprezentaţi conform legii;
e) aprobă regulamentul intern, care va reglementa cel
puţin aspectele referitoare la: protecţia, igiena şi securitatea în muncă,
drepturile şi obligaţiile angajatorului şi ale salariaţilor, respectarea principiului nediscriminării
şi al înlăturării oricărei forme de încălcare a demnităţii, procedura de
soluţionare a cererilor sau reclamaţiilor individuale ale salariaţilor,
disciplina muncii, abaterile disciplinare şi sancţiunile aplicabile, procedura
disciplinară;
f) prezintă consiliului de
administraţie rapoarte şi alte informaţii solicitate, referitoare la activitatea
Fondului;
g) supune deciziei consiliului de administraţie
situaţiile financiare anuale ale F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN, precum şi
proiectele strategiei, bugetului de venituri şi cheltuieli, programului anual
de investiţii şi programului anual de activitate;
h) îndeplineşte orice alte atribuţii date în competenţa
sa de către consiliul de administraţie sau decurgând din regulamentul de
organizare şi funcţionare.
Art. 27. - Directorul general adjunct are următoarele
atribuţii:
a) este înlocuitorul de drept al directorului general;
b) conduce şi coordonează structurile interne ale
Fondului date în responsabilitatea sa prin regulamentul de organizare şi
funcţionare, analizează lucrările elaborate în cadrul acestora şi urmăreşte
realizarea în termen a sarcinilor primite de personalul din subordine, în
strictă concordanţă cu reglementările în vigoare şi normele interne;
c) propune măsuri de organizare eficientă a muncii în cadrul Fondului;
d) coordonează împreună cu directorul general
activitatea conducătorilor unităţilor teritoriale;
e) prezintă consiliului de administraţie rapoarte şi
alte informaţii solicitate, referitoare la activitatea Fondului;
f) îndeplineşte orice alte
atribuţii date în competenţa sa de către consiliul de administraţie sau decurgând
din regulamentul de organizare şi funcţionare.
CAPITOLUL V
Auditul financiar şi auditul intern
Art. 28. - (1) Situaţiile financiare anuale ale
societăţii vor fi auditate exclusiv de auditori financiari, persoane juridice,
agreaţi de Banca Naţională a României, conform legii.
(2) Raportul de audit financiar va fi prezentat
reprezentantului acţionarului şi va fi publicat împreună cu situaţiile
financiare anuale, conform legii.
Art. 29. -Auditorul financiar are următoarele
atribuţii:
a) întocmeşte un raport anual, împreună cu opinia sa,
din care să rezulte dacă situaţiile financiare prezintă o imagine fidelă a
poziţiei financiare, a performanţei financiare şi a fluxurilor de trezorerie
ale societăţii şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea
desfăşurată, conform standardelor profesionale publicate de Camera Auditorilor
Financiari din România;
b) analizează practicile şi procedurile controlului şi
auditului intern şi, dacă consideră că acestea nu sunt corespunzătoare, face
recomandări pentru remedierea lor;
c) furnizează, conform legii, orice detalii,
clarificări, explicaţii referitoare la datele cuprinse în situaţiile financiare
anuale ale societăţii;
d) alte atribuţii prevăzute de lege.
Art. 30. - F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN va organiza
auditul intern, potrivit cerinţelor prevăzute în reglementările Băncii
Naţionale a României.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 31. - F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN poate edita publicaţii necesare activităţii proprii.
Art. 32. - Unităţile teritoriale ale Fondului îşi
desfăşoară activitatea pe baza regulamentului de organizare şi funcţionare a
acestuia, a normelor metodologice şi a celorlalte acte interne date în aplicarea acestora.
Art. 33. - Directorii unităţilor teritoriale reprezintă
F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN în relaţiile cu terţii, în legătură cu activitatea
unităţilor pe care le conduc şi în limitele competenţelor care le sunt
atribuite prin regulamentul de organizare şi funcţionare.
Art. 34. - (1)'Personalul F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN va
păstra confidenţialitatea asupra faptelor, datelor şi informaţiilor referitoare
la activitatea desfăşurată care, potrivit normelor interne, nu sunt destinate
publicităţii, precum şi asupra oricăror fapte, date sau informaţii aflate la
dispoziţia sa, care sunt calificate de legislaţia aplicabilă instituţiilor de
credit drept confidenţiale ori cu caracter de secret profesional.
(2) Orice membru al consiliului de administraţie,
angajaţii Fondului şi orice persoană care, sub o formă sau alta, participă la
conducerea, administrarea ori la activitatea F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN au
obligaţia să păstreze secretul profesional asupra oricăror fapte, date sau
informaţii la care se referă alin. (1), de care au luat cunoştinţă în cursul
desfăşurării activităţii lor profesionale.
(3) Persoanele prevăzute la alin. (2) nu au dreptul de
a folosi sau de a dezvălui, nici în timpul activităţii şi nici după încetarea
acesteia, fapte sau date care, dacă ar deveni publice, ar dăuna intereselor ori
prestigiului F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN sau unui client al său.
(4) Persoanele prevăzute la alin. (2) nu pot utiliza
în folos personal sau în folosul altuia, direct ori indirect, informaţii de
natura celor prevăzute la alin. (1), pe care le deţin sau de care au luat
cunoştinţă în orice mod.
(5) Prevederile alin. (1), (2) şi (3) se aplică şi
persoanelor care obţin informaţii de natura celor arătate din rapoarte ori din
alte documente ale F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN.
Art. 35. - (1) Obligaţia de
păstrare a secretului profesional asupra faptelor, datelor şi informaţiilor
referitoare la activitatea desfăşurată de Fond nu poate fi opusă autorităţii
competente în exercitarea atribuţiilor sale prevăzute de lege.
(2) Informaţii de natura secretului profesional pot fi
furnizate, în măsura în care acestea sunt justificate de scopul pentru care
sunt cerute ori furnizate, în următoarele situaţii:
a) în cazul în care F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN justifică
un interes legitim;
b) la solicitarea scrisă a unor
autorităţi sau instituţii, dacă prin lege specială sunt prevăzute autorităţile
sau instituţiile care sunt îndrituite să solicite şi/sau să primească astfel de
informaţii şi sunt identificate clar informaţiile care pot fi furnizate de
către Fond în scopul îndeplinirii atribuţiilor specifice ale acestor autorităţi
sau instituţii.
(3) Nu se consideră încălcări ale obligaţiei de
păstrare a secretului profesional furnizarea de date agregate astfel încât
identitatea şi informaţiile privind activitatea fiecărei întreprinderi mici şi
mijlocii care beneficiază de serviciile F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN nu pot fi
identificate, precum şi furnizarea de date auditorului financiar.
Art. 36. - (1) Litigiile de orice fel apărute între
F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN şi persoane fizice sau juridice române ori străine
sunt de competenţa instanţelor judecătoreşti de drept comun.
(2) Litigiile născute din raporturile contractuale
dintre F.N.G.C.I.M.M. S.A. - IFN şi persoane juridice române şi străine pot fi
soluţionate şi prin arbitraj, potrivit legii.
Art. 37. - Prezentul act constitutiv se completează cu
dispoziţiile corespunzătoare din legislaţia în vigoare şi poate fi modificat
sau completat expres, în condiţiile legii.