HOTARARE Nr.
1028 din 9 august 2006
privind cerintele minime de
securitate si sanatate in munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu
ecran de vizualizare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 710 din 18 august 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta hotărâre stabileşte cerinţele minime
de securitate şi sănătate în muncă privind utilizarea echipamentelor cu ecran
de vizualizare definite la art. 4.
Art. 2. - Prevederile Legii
securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 se aplică în întregime
domeniului prevăzut la art. 1, fără a aduce atingere prevederilor mai
restrictive şi/sau specifice cuprinse în prezenta hotărâre.
Art. 3. - Prezenta hotărâre nu se aplică:
a) cabinei şoferului sau cabinei de comandă în cazul
vehiculelor si maşinilor;
b) sistemelor informatice de la bordul mijloacelor de
transport;
c) sistemelor informatice destinate în principal
utilizării publice;
d) sistemelor portabile care nu se utilizează în mod prelungit la postul de lucru;
e) maşinilor de calculat, caselor de marcat şi
oricărui echipament prevăzut cu un mic dispozitiv de afişare sau de măsurare a
datelor, necesar pentru utilizarea directă a acestui echipament;
f) maşinilor de scris de concepţie clasică, de tipul
„maşini de scris cu fereastră".
Art. 4. - In sensul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) echipament cu ecran de vizualizare - ecran
de vizualizare grafic sau alfanumeric, indiferent de
procedeul de afişare folosit;
b) post de lucru -
ansamblu care cuprinde un echipament cu ecran de vizualizare, prevăzut cu
tastatură, sau un dispozitiv de introducere a datelor şi/sau un program care
stabileşte interfaţa operator/maşină, accesorii opţionale, periferice, inclusiv
unitate de dischetă şi/sau unitate optică, telefon, modem, imprimantă, suport
pentru documente, scaun, masă sau suprafaţă de lucru, precum şi mediul de muncă
înconjurător;
c) lucrător - orice persoană angajată, definită conform prevederilor art. 5
lit. a) din Legea nr. 319/2006, care foloseşte în mod obişnuit un echipament cu
ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru.
CAPITOLUL II
Obligaţiile angajatorilor
Art. 5. - Angajatorii au
obligaţia de a face o analiză a posturilor de lucru pentru a evalua condiţiile
de securitate şi sănătate oferite lucrătorilor, în special în ceea ce priveşte
eventualele riscuri pentru vedere, probleme fizice şi solicitare mentală.
Art. 6. - Angajatorii trebuie
să ia măsuri corespunzătoare pentru a remedia riscurile constatate pe baza
analizei care face obiectul art. 5, ţinând seama de efectele suplimentare
şi/sau combinate ale riscurilor identificate.
Art. 7. - Angajatorii trebuie să ia măsurile
corespunzătoare pentru ca posturile de lucru să îndeplinească cerinţele minime
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 8. - Angajatorul trebuie să planifice sarcinile
lucrătorului astfel încât folosirea zilnică a ecranului de vizualizare să fie
întreruptă periodic prin pauze sau schimbări de activitate, care să reducă suprasolicitarea
în faţa ecranului de vizualizare.
CAPITOLUL III
Informarea, instruirea, consultarea şi participarea
lucrătorilor
Art. 9. - (1) Cu respectarea dispoziţiilor
art. 16 şi 17 din Legea nr. 319/2006, lucrătorii trebuie să fie informaţi
asupra tuturor aspectelor legate de securitatea şi sănătatea la postul de
lucru, în special asupra măsurilor aplicabile posturilor de lucru, măsuri
implementate conform art. 5, 6, 8 şi 12-16.
(2) Lucrătorii sau reprezentanţii lor trebuie să fie
informaţi cu privire la toate măsurile de securitate şi sănătate luate potrivit
prezentei hotărâri.
Art. 10. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 20
şi 21 din Legea nr. 319/2006, fiecare lucrător trebuie să fie instruit cu privire la modalităţile de
utilizare a postului de lucru înainte de a începe acest tip de activitate şi
ori de câte ori organizarea postului de lucru se modifică semnificativ.
Art. 11. - Consultarea şi participarea lucrătorilor
şi/sau a reprezentanţilor acestora privind problemele la care se face referire
în prezenta hotărâre se desfăşoară în conformitate cu prevederile art. 18 si 19
din Legea nr. 319/2006.
CAPITOLUL IV
Protecţia ochilor şi a vederii
Art. 12. - Lucrătorii trebuie
să beneficieze de un examen corespunzător al ochilor şi al vederii, efectuat de
o persoană care are competenţa necesară:
a) înainte de începerea activităţii la ecranul de
vizualizare, prin examenul medical la angajare;
b) ulterior, la intervale regulate;
c) ori de câte ori apar tulburări de vedere care pot
fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare.
Art. 13. - Lucrătorii beneficiază de un examen
oftalmologie, dacă rezultatele examenului prevăzut la art. 12 arată că acesta este necesar.
Art. 14. - Dacă rezultatele examenului prevăzut la art.
12 sau ale examenului la care face referire art. 13 arată că este necesar şi
dacă nu se pot utiliza dispozitive normale de corecţie, lucrătorilor trebuie să
li se furnizeze dispozitive de corecţie speciale, care să corespundă
activităţii respective.
Art. 15. - Măsurile luate potrivit art. 12-14 nu
trebuie să implice în nici un caz costuri financiare pentru lucrători.
Art. 16. - Protecţia ochilor şi a vederii lucrătorilor
poate fi asigurată din punctul de vedere al costurilor în cadrul sistemului
naţional de sănătate, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
CAPITOLUL V
Sancţiuni
Art. 17. - Incălcarea prevederilor prezentei hotărâri
atrage răspunderea contravenţională, civilă sau penală, după caz.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
Art. 18. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data
de 1 octombrie 2006.
* Prezenta hotărâre transpune Directiva 1990/270/CEE
privind cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă referitoare la
utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, publicată în Jurnalul
Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 156/1990.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul economiei şi comerţului,
Eugen Ţapu-Nazare,
secretar de stat
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
p. Ministrul finanţelor publice,
Doina-Elena Dascălu,
secretar de stat
ANEXA
CERINŢE MINIME
OBSERVAŢIE PRELIMINARĂ
Obligaţiile prevăzute în prezenta anexă se aplică în
vederea realizării obiectivelor prezentei hotărâri şi în măsura în care, pe de
o parte, elementele avute în vedere sunt prezente la postul de lucru şi, pe de
altă parte, cerinţele sau caracteristicile intrinseci ale sarcinii de muncă nu
împiedică acest lucru.
1. Echipament
a) Comentarii generale
Utilizarea acestui echipament nu trebuie să prezinte
riscuri pentru lucrători.
b) Ecran de vizualizare
Caracterele de pe ecran trebuie
să fie bine definite şi distincte, de dimensiuni corespunzătoare şi cu spaţiu
suficient între caractere şi între rânduri.
Imaginea de pe ecran trebuie să fie stabilă, fără
fenomene de scânteiere sau alte forme de instabilitate.
Strălucirea şi/sau contrastul dintre caractere şi
fondul ecranului trebuie să poată fi uşor de reglat de către operator şi uşor
de adaptat condiţiilor ambiante.
Pentru a se adapta nevoilor operatorului, ecranul
trebuie să poată fi orientat şi înclinat cu uşurinţă.
Trebuie să fie posibilă utilizarea unui postament
separat sau a unei mese reglabile pentru ecran.
Ecranul nu trebuie să prezinte străluciri supărătoare
sau reflexii care ar putea deranja utilizatorul.
c) Tastatură
Tastatura trebuie să fie înclinabilă şi separată de
ecran, astfel încât să permită lucrătorului găsirea unei poziţii de lucru
confortabile, care să evite oboseala braţelor şi mâinilor.
Spaţiul din faţa tastaturii trebuie să fie suficient
pentru a permite sprijinirea mâinilor şi braţelor operatorului.
Pentru a evita reflexiile, suprafaţa tastaturii trebuie
să fie mată.
Poziţia tastaturii şi caracteristicile tastelor trebuie
să faciliteze utilizarea tastaturii.
Simbolurile tastelor trebuie să prezinte contrast
suficient şi să fie lizibile din poziţia normală de lucru.
d) Masă sau suprafaţă de lucru
Masa sau suprafaţa de lucru trebuie să aibă o suprafaţă
puţin reflectantă, să aibă dimensiuni suficiente şi să permită o amplasare
flexibilă a ecranului, tastaturii, documentelor şi echipamentului auxiliar.
Suportul pentru documente trebuie să fie stabil şi uşor
de reglat şi trebuie poziţionat astfel încât să diminueze mişcările incomode
ale capului şi ochilor.
Trebuie să existe spaţiu suficient pentru a permite
lucrătorilor o poziţie confortabilă.
e) Scaun de lucru
Scaunul de lucru trebuie să fie stabil şi să asigure
operatorului libertate de mişcare şi o poziţie confortabilă.
Scaunul trebuie să poată fi reglat pe verticală.
Spătarul scaunului trebuie să poată fi înclinat şi
reglat pe verticală.
Un reazem pentru picioare
trebuie pus la dispoziţie celor care îl doresc.
2. Mediu de muncă
a) Spaţiu
Prin dimensiunile şi amenajarea sa, postul de lucru
trebuie să asigure utilizatorului un spaţiu suficient, care să îi permită să
îşi schimbe poziţia şi să varieze mişcările.
b) Iluminat
Iluminatul general şi iluminatul local (lămpi de lucru)
trebuie să asigure condiţii de iluminat satisfăcătoare şi un contrast
corespunzător între ecran şi mediul înconjurător, ţinând seama de tipul de
activitate şi de necesităţile vizuale ale
utilizatorului.
Strălucirile şi reflexiile supărătoare pe ecran sau pe
orice alte echipamente trebuie evitate prin amenajarea locului de muncă şi a
postului de lucru în funcţie de amplasarea şi caracteristicile tehnice ale
surselor de lumină artificială.
c) Reflexii şi străluciri
Posturile de lucru trebuie să fie amenajate astfel
încât sursele de lumină, cum ar fi ferestrele şi alte deschideri, pereţii
transparenţi sau translucizi, precum şi echipamentele şi pereţii de culori
deschise, să nu provoace străluciri orbitoare directe şi să antreneze cât mai
puţin posibil reflexii pe ecran.
Ferestrele trebuie prevăzute cu un sistem adecvat de
acoperire, cu posibilităţi de reglare pentru a atenua lumina naturală la postul
de lucru.
d) Zgomot
La amenajarea
postului/posturilor de lucru trebuie să se ţină seama de zgomotul emis de
echipamentul care aparţine postului/posturilor de lucru, în special pentru a se
evita distragerea atenţiei sau perturbarea comunicării verbale.
e) Căldură
Echipamentele care aparţin
postului/posturilor de lucru nu trebuie să creeze disconfort lucrătorilor prin
producerea de căldură în exces.
f) Radiaţii
Toate radiaţiile, cu excepţia părţii vizibile a
spectrului electromagnetic, trebuie reduse la niveluri neglijabile în ceea ce
priveşte protecţia sănătăţii şi securitatea lucrătorilor.
g) Umiditate
Trebuie să fie atins şi menţinut un nivel de umiditate
corespunzător.
3. Interfaţa
operator/computer
La elaborarea, alegerea, achiziţionarea şi modificarea
programelor, precum şi pentru definirea sarcinilor care implică utilizarea
echipamentelor cu ecran de vizualizare, angajatorul trebuie să ţină seama de
următoarele principii:
a) programul trebuie adaptat sarcinii de muncă;
b) programul trebuie să fie uşor de folosit şi, dacă
este cazul, să poată fi adaptat nivelului de cunoştinţe sau experienţei
operatorului; niciun dispozitiv de verificare calitativă sau cantitativă nu
poate fi folosit fără ştirea lucrătorilor;
c) sistemele trebuie să furnizeze lucrătorilor
indicaţii cu privire la derularea operaţiunilor;
d) sistemele trebuie să afişeze informaţiile într-un
format şi într-un ritm adaptate operatorilor;
e) trebuie aplicate principii de ergonomie
informatică, în special în cazul operaţiilor de prelucrare a datelor de către
operator.