DECIZIE Nr. 98 din 24 septembrie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 293 din 19 noiembrie 1996
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Ioan Deleanu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Raul Petrescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea recursurilor declarate de Ministerul Public si
Ministerul Transporturilor impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 65 din
21 mai 1996.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 17 septembrie 1996, in
prezenta recurentului - Ministerul Public, a intimatei Societatea Comerciala
"Regent" - S.R.L. Pitesti, in lipsa recurentului - Ministerul
Transporturilor, legal citat. Dezbaterile au fost consemnate in incheierea de
la acea data, cand Curtea Constitutionala, avand nevoie de timp pentru a
delibera, a amanat pronuntarea la data de 24 septembrie 1996.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Decizia nr. 65 din 21 mai 1996, Curtea Constitutionala a admis
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 35 alin. 2 din Legea
bugetului de stat pe anul 1994 nr. 36 din 9 iunie 1994, care prevad:
"Sumele incasate prin aplicarea cotei de 5% asupra incasarilor realizate
din vanzarile in numerar prin statiile de distributie a benzinei si motorinei
in conditiile art. 31 din Legea bugetului de stat pe anul 1993 nr. 21/1993, pe
perioada 1 ianuarie - 18 martie 1994, sunt si raman valabil incasate, iar
statiile de distributie care nu au platit aceste sume sunt obligate sa o faca,
potrivit legii".
Pentru a pronunta aceasta solutie, Curtea a retinut ca prin Legea bugetului
de stat pe anul 1993 s-a instituit cota de 5% numai pana la 31 decembrie 1993,
ea avand astfel caracter temporar. Textul atacat ca neconstitutional - art. 35
alin. 2 din Legea nr. 36/1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 148 din 10 iunie 1994 - a prelungit aplicarea acestei cote, dar a
facut-o retroactiv, respectiv pentru perioada 1 ianuarie - 18 martie 1994,
incalcandu-se astfel prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 65 din 21 mai 1996 au
declarat recurs Ministerul Public si Ministerul Transporturilor.
Ministerul Public critica aceasta decizie pe considerentul ca obligatia de
plata a cotei de 5% este prevazuta in Legea bugetului de stat pe anul 1993 nr.
21/1993 care se aplica si in anul urmator, potrivit art. 137 alin. (3) din
Constitutie. Totodata, se sustine ca obligatia revine comerciantului, inca din
anul 1991, si in baza Hotararii Guvernului nr. 803/1991, fiind preluata anual
in fiecare lege de adoptare a bugetului.
In recursul formulat de Ministerul Transporturilor se sustine ca art. 35
alin. 2 din Legea nr. 36/1994 nu are caracter retroactiv, mentionand, in mod
expres, ca obligatia de plata a cotei de 5% isi are izvorul in Legea bugetului
de stat pe anul 1993, care se aplica pana la adoptarea noului buget pe anul
urmator. Or, Legea bugetului de stat pe anul 1994 a prevazut, in art. 35 alin.
2, valabilitatea incasarii cotei de 5% pe perioada 1 ianuarie - 18 martie 1994,
de la statiile de distributie.
Prin urmare, principala critica formulata de ambii recurenti se refera la
aplicabilitatea in continuare a Legii bugetului de stat pe anul 1993 si pentru
anul 1994, respectiv in perioada 1 ianuarie - 18 martie 1994, in temeiul art.
137 alin. (2) din Constitutie, care prevede ca, daca legea bugetului de stat nu
a fost adoptata cu cel putin 3 zile inainte de expirarea exercitiului bugetar,
se aplica in continuare bugetul de stat al anului precedent. In plus, in
recursul Ministerului Public se face referire la existenta unui alt temei al
obligatiei de plata a cotei de 5% si anume Hotararea Guvernului nr. 803/1991,
contrar afirmatiilor Ministerului Transporturilor, potrivit carora aceasta
obligatie isi are temeiul in Legea nr. 21/1993 privind bugetul de stat pe anul
1993.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, prevederile art. 35 alin. 2 din Legea nr. 36/1994
raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine:
Motivele de recurs, care vizeaza, in esenta, aplicabilitatea in continuare
a Legii bugetului de stat pe anul 1993 nr. 21/1993 si pentru anul 1994,
respectiv in perioada 1 ianuarie - 18 martie 1994, in temeiul art. 137 alin.
(3) din Constitutie, urmeaza a fi inlaturate ca nefondate.
Prin Legea nr. 21/1993 s-a prevazut la art. 31 instituirea unei cote de 5%
asupra incasarilor realizate din vanzarile in numerar prin statiile de
distributie a benzinei si motorinei. Veniturile astfel obtinute erau destinate
modernizarii drumurilor publice. Ultimul alineat al art. 31 stabileste ca toate
prevederile legale de aplicare a acestei cote se aplica pana la 31 decembrie
1993. Ulterior, Legea bugetului de stat pe anul 1994 nr. 36/1994, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 10 iunie 1994, a
reglementat, prin art. 35 alin. 2, obligatia de plata a cotei de 5% pentru
statiile de distributie a benzinei si motorinei si pentru perioada 1 ianuarie -
18 martie 1994, cu mentiunea ca sumele platite "... sunt si raman valabil
incasate, iar statiile care nu au platit aceste sume sunt obligate sa o faca
potrivit legii".
Este evident ca referirea, in iunie 1994, la obligatii privind perioada 1
ianuarie - 18 martie 1994, are caracter retroactiv. Problema se pune daca, in
conditiile in care obligatia ar fi existat prin aplicarea in continuare a Legii
bugetului de stat pe anul 1993, mai era necesara reiterarea ei la mijlocul
anului 1994. Desigur raspunsul nu poate fi decat negativ, el fiind consecinta
fireasca a caracterului temporar al obligatiei instituite prin art. 31
alineatul final al Legii bugetului de stat pe anul 1993, care prevede ca
dispozitiile art. 2 - 4 "... se vor aplica pana la data de 31 decembrie
1993".
Rezulta ca art. 35 alin. 2 din Legea nr. 36/1994 reinstituie, practic, o
obligatie care incetase la data de 31 decembrie 1993 pentru statiile de
distributie a benzinei si motorinei. Astfel fiind, intemeiat s-a retinut prin
decizia recurata ca, in situatia in care nu ar fi existat acest termen, fireste
ca aplicarea in continuare a prevederilor art. 31 din Legea nr. 21/1993 ar fi
fost justificata in temeiul art. 137 alin. (3) din Constitutie. Dar fixarea
termenului, coroborata cu reinstituirea retroactiva a obligatiei, confera,
potrivit art. 15 alin. (2) din Constitutie, caracterul de retroactivitate si
deci de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35 alin. 2 din Legea nr.
36/1994, considerent pentru care decizia recurata urmeaza a fi mentinuta.
Cat priveste temeiul legal al obligatiei de plata, se constata ca acesta
intereseaza insa fondul litigiului, neintrand in sfera contenciosului
constitutional. Sesizarea Curtii Constitutionale are in vedere exclusiv
constitutionalitatea textului art. 35 alin. 2 din Legea nr. 36/1994, asa cum
rezulta si din Incheierea din 24 ianuarie 1996 a Judecatoriei Sectorului 1
Bucuresti.
Fata de considerentele aratate, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c)
si ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, ale art. 1, art. 13 alin. (1) lit.
A.c), ale art. 23, art. 25 si 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursurile declarate de Ministerul Public si de Ministerul
Transporturilor impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 65 din 21 mai
1996.
Definitiva.
Prezenta decizie se comunica presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Pronuntata in sedinta publica din 24 septembrie 1996.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Florentina Geangu