DECIZIE Nr. 65*) din 21 mai 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 293 din 19 noiembrie 1996
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 98 din 24 septembrie
1996, publicata in Monitorul Oficial nr. 293 din 19 noiembrie 1996.
Mihai Constantinescu - presedinte
Antonie Iorgovan - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.
35 alin. 2 din Legea bugetului de stat pe anul 1994 nr. 36/1994, invocata de
contestatoarea Societatea Comerciala "Regent" - S.R.L. Pitesti, in
Dosarul nr. 10.007/1994 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 15 mai 1996, in prezenta
procurorului si a contestatoarei, in lipsa intimatei - Ministerul
Transporturilor -, legal citata, si consemnate in incheierea din aceeasi data,
cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea
pentru data de 21 mai 1996.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, prin Incheierea din 24 ianuarie 1995,
pronuntata in Dosarul nr. 10.007/1994 al acestei judecatorii, a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 35
alin. 2 din Legea nr. 36/1994.
Exceptia a fost invocata de contestatoarea Societatea Comerciala
"Regent" - S.R.L. Pitesti, care, in sustinerea acesteia, arata ca
prevederile art. 35 alin. 2 din Legea nr. 36/1994 sunt neconstitutionale,
deoarece incalca principiul neretroactivitatii legii, prevazut in art. 15 alin.
(2) din Constitutie.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata considera exceptia de
neconstitutionalitate ca intemeiata.
In vederea solutionarii exceptiei, in temeiul art. 24 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost inaintata celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a comunica punctul lor de vedere,
solicitandu-se, totodata, si opinia Ministerului Finantelor asupra exceptiei
invocate.
In punctul de vedere al Guvernului se arata ca exceptia este neintemeiata,
deoarece dispozitiile art. 35 alin. 2 din Legea nr. 36/1994 nu incalca
principiul neretroactivitatii legii, prevazut de art. 15 alin. (2) din
Constitutie, izvorul obligatiei de plata a cotei de 5% constituindu-l Legea
bugetului de stat pe anul 1993, ca urmare a prorogarii bugetului anterior pana
la adoptarea noului buget, potrivit art. 137 alin. (3) din Constitutie.
In acelasi sens este si opinia Ministerului Finantelor, comunicata cu
adresa nr. 35.627 din 12 martie 1996.
Camerele Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, opinia
Ministerului Finantelor, raportul judecatorului-raportor, concluziile
contestatoarei si ale reprezentantului Ministerului Public, sustinute in
sedinta publica din 15 mai 1996, precum si dispozitiile art. 35 alin. 2 din
Legea nr. 36/1994 raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr.
47/1992, retine:
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 si 3
din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate invocata.
Art. 35 alin. 2 din Legea nr. 36/1994 prevede urmatoarele: "Sumele
incasate prin aplicarea cotei de 5% asupra incasarilor realizate din vanzarile
in numerar prin statiile de distributie a benzinei si motorinei in conditiile
art. 31 din Legea bugetului de stat pe anul 1993 nr. 21/1993, pe perioada 1
ianuarie - 18 martie 1994, sunt si raman valabil incasate, iar statiile de
distributie care nu au platit aceste sume sunt obligate sa o faca, potrivit
legii".
Prin Legea bugetului de stat pe anul 1993, potrivit art. 31 s-a instituit
la alin. 2 o cota de 5% asupra incasarilor realizate din vanzarile in numerar
prin statiile de distributie a benzinei si motorinei. De asemenea, prin alin. 3
al aceluiasi articol s-a prevazut ca din Fondul special pentru modernizarea
drumurilor, ale carui venituri se asigura prin aplicarea acelei cote, se vor
finanta lucrarile de modernizare a drumurilor nationale si locale. Alineatul urmator
reglementeaza raspunderile legate de gestionarea acestui fond. In conformitate
cu alineatul final al art. 31, toate aceste prevederi - instituirea cotei de
5%, destinatia Fondului special pentru modernizare si gestionarea acestui fond
- sunt aplicabile pana la data de 31 decembrie 1993. Rezulta deci ca, in
conformitate cu art. 31 alineatul final din Legea nr. 21/1993, reglementarile
referitoare la cota de 5%, la destinatia Fondului special pentru modernizarea
drumurilor publice si la gestionarea acestui fond sunt temporare. Orice
prevedere dintr-o lege bugetara are caracter temporar, ca urmare a principiului
anualitatii bugetului de stat prevazut de art. 137 alin. (2) din Constitutie.
Caracterul temporar al art. 31 alin. 2 - 4 este insa diferit, deoarece nu
rezulta ca o consecinta a principiului anualitatii bugetului de stat, ci ca
urmare a instituirii de catre legiuitor, in mod expres, a unui termen de sine
statator - 31 decembrie 1993 - ce afecteaza exclusiv prevederile acestui
articol.
Ratiunea termenului respectiv nu poate fi alta decat aceea de a exclude
aplicarea prevederilor art. 31 alin. 2 si 3, in cazul in care, in temeiul art.
137 alin. (3) din Constitutie, bugetul pe anul 1993 s-ar aplica in continuare,
in anul 1994, pana la adoptarea noilor bugete.
Daca legiuitorul ar fi voit ca reglementarile privind Fondul special pentru
drumuri si cota de 5% ce constituie sursa de finantare a acestui fond sa se
aplice pe toata durata de aplicare a bugetului de stat pe anul 1993, inclusiv
deci pe durata cand bugetul pe 1993 se aplica in continuare pentru anul 1994,
desigur nu ar fi instituit termenul de valabilitate a prevederilor art. 31
alin. 2 - 4. Instituirea acestui termen deci nu poate sa aiba, de aceea, alta
ratiune decat aceea de a exclude aplicabilitatea art. 31 alin. 2 - 4 din Legea
nr. 21/1993 dupa data de 31 decembrie 1993, chiar daca bugetul pe anul 1993, se
aplica in continuare.
De altfel, de principiu, cand o norma temporara este instituita in
cuprinsul unei reglementari cu caracter temporar, cum este legea bugetului de
stat, potrivit principiului anualitatii, ea are un caracter special si
derogator fata de reglementarea generala in care a fost inserata. In caz
contrar, s-ar nega insasi ratiunea instituirii acelei norme.
Rezulta din cele aratate ca o data cu implinirea termenului de 31 decembrie
1993 prevederile art. 31 alin. 2 - 4 si-au incetat aplicarea, fiind abrogate.
In aceste conditii, alin. 3 al art. 35 din Legea bugetului de stat pe anul
1994 nr. 36/1994, potrivit caruia statiile de distributie care nu au platit
cota de 5% in perioada 1 ianuarie - 18 martie 1994 sunt obligate sa o faca, are
un caracter retroactiv, contravenind principiului neretroactivitatii legii,
prevazut in art. 15 din Constitutie. Daca nu ar fi existat termenul de 31
decembrie 1993, ca limita pana la care prevederile art. 31 alin. 2 - 4 din
Legea nr. 21/1993 erau aplicabile, evident ca aplicarea in continuare a acestor
prevederi ar fi fost justificata, pe temeiul art. 137 alin. (2) din
Constitutie, si deci textul art. 35 alin. 2 din Legea nr. 36/1994 nu ar fi fost
retroactiv. Aceasta prevedere nu ar fi avut decat intelesul constatarii
valabilitatii unei obligatii care oricum exista anterior. Intrucat insa, asa
cum s-a aratat, obligatia de plata a cotei expirase la 31 decembrie 1993,
textul art. 35 alin. 2 din Legea nr. 36/1994 are semnificatia instituirii
retroactive a unei obligatii noi, ceea ce, incontestabil, are un caracter
retroactiv.
Tinand seama de cele aratate, exceptia urmeaza a fi admisa, prevederile
art. 35 alin. 2 din Legea nr. 36/1994 fiind neconstitutionale, constatare care
insa, in temeiul art. 145 alin. (2) din Constitutie, are efecte numai pentru
viitor.
In consecinta, in temeiul prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A.c) si ale art. 25 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate invocata de Societatea Comerciala
"Regent" - S.R.L. Pitesti, in Dosarul nr. 10.007/1994 al Judecatoriei
Sectorului 1 Bucuresti, si constata ca prevederile art. 35 alin. 2 din Legea
nr. 36/1994 sunt neconstitutionale.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 21 mai 1996.
PRESEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu
Magistrat asistent,
Florentina Geangu