HOTARARE Nr.
1056 din 23 septembrie 2009
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind organizarea si desfasurarea controlului doping
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 666 din 6 octombrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 75 din Legea nr. 227/2006 privind prevenirea şi
combaterea dopajului în sport, republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind
organizarea şi desfăşurarea controlului doping, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.592/2006 pentru aprobarea
Normelor metodologice privind organizarea şi desfăşurarea controlului doping,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 960 din 29 noiembrie
2006.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Preşedintele Agenţiei Naţionale Anti-Doping,
Graziela Elena Vâjială
Ministrul tineretului şi sportului,
Sorina Luminiţa Plăcintă
Ministrul sănătăţii,
Ion Bazac
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind organizarea şi desfăşurarea controlului
doping
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Controlul doping reprezintă
procesul care include furnizarea de informaţii privind localizarea sportivilor,
planificarea distribuirii testărilor, recoltarea şi mânuirea de probe
biologice, transportul de probe biologice la laborator, analiza de laborator,
scutirile pentru uz terapeutic (SUT), gestionarea rezultatelor,
audierile şi apelurile şi care se realizează în condiţiile prezentelor norme
metodologice.
(2) La nivel naţional, controlul doping în competiţie
şi în afara competiţiei este iniţiat, condus şi coordonat de Agenţia Naţională
Anti-Doping, denumită în continuare Agenţia, semnatară a Codului Mondial
Anti-Doping.
Art. 2. - (1) In înţelesul prezentelor norme
metodologice, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) personal pentru recoltarea probei - persoane
calificate şi autorizate de Agenţie care pot efectua sau asista la şedinţa de
recoltare a probei biologice de sânge sau de urină;
b) oficial pentru recoltarea probei de sânge -
un ofiţer de control doping care are şi calificare medicală pentru efectuarea
puncţiei venoase, obţinută potrivit prevederilor legale, şi care este calificat
şi autorizat să recolteze o probă de sânge de la un sportiv;
c) lanţ de custodie - succesiunea de persoane
sau de organizaţii care au responsabilitate asupra probei, din momentul
recoltării acesteia până în momentul când proba a fost predată la laborator
pentru analiză;
d) staţie de control doping - spaţiu amenajat
conform cerinţelor prevăzute la art. 27 alin. (1) şi în care se desfăşoară
şedinţa de recoltare a probelor biologice;
e) echipamente pentru recoltarea probelor -
recipiente utilizate pentru recoltarea directă sau pentru conservarea probei
biologice a sportivului, pe parcursul procesului de testare, recunoscute de
Agenţia Mondială Anti-Doping;
f) şedinţă de recoltare a probei - toate
activităţile succesive care implică direct sportivul din momentul înştiinţării
cu privire la recoltarea probelor până când acesta părăseşte staţia de control
doping după recoltarea probei;
g) lot de testare ţintă - lot format din
sportivii care îndeplinesc unul dintre criteriile prevăzute la art. 10 alin.
(2);
h) reprezentant al sportivului- persoana fizică
cu capacitate deplină de exerciţiu care reprezintă interesele sportivului pe
parcursul controlului doping;
i) însoţitor- o persoană instruită şi autorizată
de Agenţie să îndeplinească sarcini specifice, incluzând una sau mai multe din
următoarele: înştiinţarea sportivului selectat pentru recoltarea probei,
însoţirea şi ţinerea sub observaţie a sportivului până la sosirea la staţia de
control doping;
j) selecţie aleatorie - selectarea sportivilor
pentru testarea doping în absenţa unor criterii prestabilite, prin tragere la
sorţi ori prin nominalizarea la întâmplare dintr-o listă sau lot de sportivi;
k) selecţie ierarhizată - selectarea sportivilor
pentru testarea doping în funcţie de locul ocupat în clasamentul unei
competiţii;
l) densitate specifică a probei de urină -
densitatea măsurată cu un refractometru - la 1.005 sau mai mult, sau cu
bandelete de laborator - la 1.010 sau mai mult;
m) volum de urină necesar pentru analiză - o
cantitate de minimum 90 ml pentru analiza totală sau parţială;
n) test neefectuat - absenţa sportivului de la
locaţia comunicată pentru o perioadă de 60 de minute din ziua respectivă;
o) manifestare sportivă internaţională -
manifestare sportivă în cadrul căreia Comitetul Internaţional Olimpic,
Comitetul Internaţional Paralimpic, o federaţie internaţională, o organizaţie
care organizează o manifestare sportivă majoră sau altă organizaţie sportivă
internaţională este organismul care răspunde de acea manifestare sportivă sau
numeşte oficialii tehnici pentru acea manifestare sportivă;
p) programul observatorilor independenţi -
desemnarea unei echipe de observatori, aflată sub supravegherea Agenţiei
Mondiale Anti-Doping, care observă şi poate asigura conducerea procesului de
control doping la anumite manifestări sportive şi raportează observaţiile sale;
q) organizatori de manifestări sportive majore -
asociaţiile continentale ale comitetelor naţionale olimpice şi alte organizaţii
internaţionale sportive multidisciplinare, care funcţionează drept organism
decizional al oricăror manifestări sportive continentale, regionale sau
internaţionale;
r) semnatari - entităţile care semnează Codul
Mondial Anti-Doping şi se declară de acord să se conformeze prevederilor
acestuia, cum sunt Comitetul Internaţional Olimpic, federaţiile internaţionale,
Comitetul Internaţional Paralimpic, comitetele naţionale olimpice, comitetele
naţionale paralimpice, organizaţiile care realizează manifestări sportive
majore, organizaţiile naţionale anti-doping şi Agenţia Mondială Anti-Doping;
s) informarea publică - răspândirea sau
distribuirea informaţiilor către publicul larg sau către alte persoane decât
cele îndreptăţite la comunicare, în conformitate cu dispoziţiile art. 34 din
Legea nr. 227/2006 privind prevenirea şi combaterea dopajului în sport, republicată.
(2) Pentru recoltarea probei de urină, echipamentul
prevăzut la alin. (1) lit. e) se compune din:
a) pahar de recoltare a probei de urină folosit pentru
emiterea acesteia;
b) trusă de recoltare cu două recipiente, Aşi B, cu
acelaşi cod, care se sigilează, prevăzute cu capace pentru asigurarea
securităţii probei de urină şi accesorii speciale pentru prevenirea
falsificării probei;
c) kit pentru proba parţială;
d) refractrometre şi bandelete de laborator pentru
determinarea densităţii.
(3) Pentru recoltarea probei de sânge, echipamentul
prevăzut la alin. (1) lit. e) se compune din:
a) ace şi fluturaşi pentru recoltarea probei de sânge;
b) trusă de recoltare cu două eprubete vidate cu volum
predeterminat de sânge, A şi B, pentru păstrarea probei, prevăzute cu
anticoagulant, ce au acelaşi cod şi care se sigilează, fiind prevăzute cu
accesorii speciale pentru prevenirea falsificării probei;
c) seringi de plastic;
d) tampoane sterile dezinfectante;
e) mănuşi medicale de unică folosinţă;
f) garou;
g) containere pentru păstrarea reziduurilor biologice;
h) trusă pentru îndepărtarea reziduurilor biologice;
i) bandaj adeziv şi tifon;
j) geantă frigorifică;
k) genţi pentru transport şi sigilii;
l) dispozitiv de măsurare a temperaturii pe durata
transportului.
CAPITOLUL II
Testarea doping
SECŢIUNEA 1
Planificarea testărilor doping
Art. 3. - (1) Agenţia întocmeşte planul naţional anual
de testare, pe baza datelor primite de la federaţiile sportive naţionale, în
condiţiile art. 63 din Legea nr. 227/2006, republicată, ţinând cont de riscul
de dopaj pentru fiecare disciplină sportivă şi de numărul total de sportivi
legitimaţi.
(2) Testările în afara competiţiei, fără aviz
prealabil, au prioritate şi trebuie să reprezinte minimum 45% din totalul
testelor efectuate.
(3) Agenţia evaluează riscul de dopaj pentru fiecare
disciplină sportivă pe baza:
a) cerinţelor fizice ale disciplinei sportive şi
efectului posibil de îmbunătăţire a performanţei pe care l-ar putea produce
utilizarea dopajului;
b) statisticilor disponibile referitoare la testările
doping anterioare;
c) rezultatelor cercetărilor asupra incidenţei
substanţelor dopante în sport;
d) istoricului dopajului în disciplina sportivă
respectivă;
e) perioadelor de antrenament şi calendarului
competiţional intern şi internaţional;
f) informaţiilor primite de la terţe persoane, însuşite
de către aceasta, sub semnătură.
Art. 4. - (1) Planificarea testărilor doping constă în
distribuirea eficientă a testelor doping, pe parcursul unui an calendaristic,
atât în competiţie, cât şi în afara competiţiei, pentru sportivii de nivel
naţional şi internaţional participanţi la competiţii şi/sau manifestări
sportive naţionale şi internaţionale.
(2) Perioada manifestării sportive reprezintă timpul
dintre începutul şi sfârşitul unei manifestări sportive, stabilit de organismul
care conduce manifestarea.
(3) Lotul de testare înregistrat şi lotul de testare
ţintă ale Agenţiei se revizuiesc şi se actualizează periodic, în scopul
evidenţierii modificărilor survenite sub aspectul includerii sau excluderii din
lot a sportivilor.
Art. 5. - (1) Categoriile de sportivi incluşi în lotul
de testare înregistrat sunt:
a) sportivi de nivel internaţional şi sportivi
componenţi ai loturilor olimpice şi paralimpice;
b) sportivi de nivel naţional - seniori, tineret,
cădeţi, juniori - selectaţi pe baza locului ocupat în clasamentele anuale ale
federaţiilor sportive naţionale de specialitate.
(2) Includerea sportivilor în lotul de testare ţintă al
Agenţiei se face pe baza criteriilor specifice prevăzute la art. 10 alin. (2).
(3) In cazul sporturilor de echipă, în lotul de testare
înregistrat sau lotul de testare ţintă pot fi incluşi unul sau mai mulţi
sportivi ai unei echipe ori întreaga echipă.
SECŢIUNEA a 2-a
Cerinţe referitoare la ofiţerii de control doping
Art. 6. - (1) Agenţia asigură formarea ofiţerilor de
control doping în cadrul cursului de formare profesională şi perfecţionare care
include:
a) pregătirea teoretică aprofundată privind diferite
tipuri de activităţi operaţionale ale controlului doping;
b) pregătirea practică privind executarea
corespunzătoare a recoltării complete a probei, ce include observarea tuturor
activităţilor de testare doping la faţa locului, şi efectuarea satisfăcătoare a
unei şedinţe de recoltare a probei la faţa locului, sub supravegherea unui
ofiţer de control doping cu experienţă sau a unei persoane din cadrul Direcţiei
testare şi programe social-educative din cadrul Agenţiei.
(2) La absolvirea cursului de formare profesională şi
perfecţionare, ofiţerii de control doping, în urma obţinerii notei minime 7 la
examenul final, primesc un certificat recunoscut potrivit prevederilor legale.
(3) Legitimaţia ofiţerilor de control doping se
eliberează de către Agenţie, iar vizarea anuală a acesteia se face în urma unei
examinări desfăşurate în acest scop.
Art. 7. - (1) Condiţiile pe care trebuie să le
îndeplinească un ofiţer de control doping în vederea selectării de către
Agenţie pentru efectuarea testărilor doping sunt:
a) perfecţionarea continuă în vederea cunoaşterii
legislaţiei în vigoare;
b) să nu se afle în conflict de interese;
c) să aibă calificările adecvate şi îndemânarea
practică pentru a recolta sânge venos atunci când se doreşte recoltarea de
probe de sânge.
(2) Ofiţerul de control doping se află în conflict de
interese dacă are legături de rudenie sau dacă este implicat în viaţa personală
a sportivului testat şi/sau a membrilor personalului asistent al acestuia ori
dacă are raporturi contractuale cu structurile sportive de specialitate.
(3) Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească
personalul din cadrul Agenţiei împuternicit de către preşedintele acesteia
pentru a efectua testări doping sunt:
a) să nu răspundă de disciplina sportivă la care se
face testarea doping;
b) să nu aibă legături de rudenie sau să nu fie
implicat în viaţa personală a sportivului testat şi/sau a membrilor
personalului asistent al acestuia.
Art. 8. - Ofiţerul de control doping şi însoţitorul,
după caz, au următoarele obligaţii:
a) să respecte dispoziţiile prevăzute în prezentele
norme metodologice;
b) să se legitimeze faţă de sportiv, folosind
legitimaţia oficială de identificare, vizată la zi, prevăzută cu fotografie,
precum şi delegaţia, eliberate de Agenţie;
c) să ţină permanent sportivul sub observaţie, din
momentul înmânării invitaţiei şi până la finalizarea şedinţei de recoltare a
probei biologice;
d) să verifice şi să confirme identitatea sportivului
pe baza actelor prevăzute la art. 23. Orice neconcordanţă în confirmarea
identităţii sportivului este consemnată în formularul suplimentar de raport -
comentarii şi raportată Agenţiei, care iniţiază cercetări privind o posibilă
încălcare a reglementărilor antidoping.
Art. 9. - (1) Agenţia verifică modul în care ofiţerii
de control doping gestionează şedinţa de recoltare a probelor, prin
supervizarea acţiunilor de testare doping.
(2) Acţiunile de supervizare se stabilesc în funcţie de
importanţa testării doping, de gradul de dificultate al acţiunii de testare,
respectiv de numărul de probe ce urmează a fi recoltate sau în funcţie de
riscul de dopaj în disciplina sportivă căreia aparţin sportivii testaţi.
(3) Acţiunile de supervizare se desfăşoară fără
înştiinţarea prealabilă a ofiţerilor de control doping.
(4) Pentru fiecare acţiune de supervizare se întocmeşte
un raport de supervizare.
SECŢIUNEA a 3-a
Selecţia sportivilor
Art. 10. - (1) Sportivii sunt selecţionaţi pentru
testarea doping astfel:
a) în competiţie - prin selecţie aleatorie, selecţie
ierarhizată şi ţintă;
b) în afara competiţiei - prin selecţie aleatorie şi
ţintă.
(2) Criteriile specifice pe baza cărora sportivii sunt
selecţionaţi pentru testarea-ţintă sunt:
a) parametri biologici anormali;
b) accidentări repetate;
c) retragerea sau absenţa de la competiţia unde era
planificată participarea;
d) retragerea din viaţa sportivă;
e) sportivii care se află în perioada de suspendare ca
urmare a încălcării reglementărilor antidoping;
f) desfăşurarea activităţii sub îndrumarea ori
controlul unui membru al personalului asistent al sportivului, implicat în
cazuri de încălcări ale reglementărilor antidoping;
g) revenirea în viaţa sportivă după retragere;
h) comportament şi/sau constituţie care indică
utilizarea de substanţe şi/sau metode interzise;
i) îmbunătăţirea neaşteptată a performanţelor;
j) schimbarea bruscă a adresei sportivului într-o
localitate îndepărtată, greu accesibilă;
k) istoricul performanţelor obţinute;
l) detalii despre controalele doping anterioare;
m) reintegrarea în activitatea sportivă după o perioadă
de suspendare;
n) existenţa unor informaţii sigure cu privire la
utilizarea de substanţe interzise şi/sau metode interzise, provenite de la o
terţă parte, însuşite de către aceasta, sub semnătură;
o) nerespectări repetate ale obligaţiei de a furniza
informaţii privind localizarea;
p) vârsta sportivului;
q) stimulente financiare.
Art. 11. - (1) In competiţie şi în afara competiţiei,
la sporturile individuale, cluburile sportive pot solicita control doping numai
pentru sportivii proprii.
(2) In competiţie, la sporturile pe echipe, selecţia
jucătorilor pentru controlul doping se face prin tragere la sorţi în mod egal
pentru ambele echipe.
(3) In afara competiţiei, la sporturile de echipă,
selecţia sportivilor pentru controlul doping se face prin selecţie aleatorie
sau ţintă.
Art. 12. - (1) Observatorul federal are obligaţia să
prezinte la şedinţa tehnică lista cu jucătorii celor două echipe, inclusiv
rezervele, şi numărul corespunzător de pe tricou.
(2) Ofiţerii de control doping au dreptul să participe
la şedinţa tehnică, iar organizatorii sau reprezentanţii structurilor sportive
au obligaţia să permită accesul acestora la şedinţele tehnice.
Art. 13. - (1) Tragerea la sorţi are loc în pauza
meciului pentru jocurile cu două reprize. In cazul jocurilor cu mai multe
reprize, tragerea la sorţi are loc în ultima pauză.
(2) Tragerea la sorţi se efectuează în prezenţa
observatorului federal al meciului respectiv şi a reprezentanţilor desemnaţi de
către fiecare echipă.
(3) Tragerea la sorţi se face de către reprezentanţii
celor două echipe, care extrag un număr egal de bilete sigilate,
corespunzătoare echipei adverse. Totodată, sunt extrase cel puţin câte două
bilete de rezervă pentru fiecare echipă, care vor fi marcate cu litera „R"
şi cu numărul de ordine.
(4) In situaţia în care, după tragerea la sorţi, un
jucător suferă o accidentare gravă care necesită spitalizare, jucătorul de
rezervă selecţionat primul prin extragere este chemat la controlul doping. Dacă
acesta nu se poate prezenta la controlul doping, este chemat la controlul
doping cel de-al doilea jucător de rezervă stabilit la tragerea la sorţi
potrivit prevederilor alin. (3).
(5) Biletele sigilate extrase sunt semnate de
reprezentanţii celor două echipe şi de observatorul federal şi sunt păstrate în
plic sigilat de către ofiţerul de control doping. Plicul şi biletele extrase se
desigilează după încheierea meciului, fie în prezenţa doar a observatorului
federal, fie în prezenţa reprezentanţilor celor două echipe şi a observatorului
federal, pentru a fi cunoscute numele jucătorilor selecţionaţi pentru controlul
doping.
Art. 14. - (1) Modalitatea de extragere rămâne la
latitudinea Agenţiei, care are dreptul să decidă ca tragerea la sorţi să se
facă în funcţie de posturile ocupate de jucători în echipă, pentru creşterea
eficienţei controlului doping, având în vedere efectele substanţelor şi/sau
metodelor interzise asupra diferitelor calităţi motrice.
(2) Dacă un jucător este eliminat în timpul meciului,
acesta trebuie să rămână disponibil în eventualitatea în care a fost tras la
sorţi sau a fost nominalizat de Agenţie.
Art. 15. - (1) Agenţia are dreptul să nominalizeze la
finalul competiţiei şi alţi sportivi pentru controlul doping, în afara celor
selecţionaţi, potrivit prevederilor legale.
(2) Agenţia poate selecţiona pentru testarea doping şi
sportivi care nu sunt incluşi în lotul de testare înregistrat.
SECŢIUNEA a 4-a
Inştiinţarea sportivilor
Art. 16. - (1) Sportivul este primul înştiinţat că a
fost selecţionat pentru testarea doping, pe bază de invitaţie scrisă înmânată
direct de ofiţerul de control doping sau de însoţitor, al cărei model este
prevăzut în anexa nr. 1.
(2) Ofiţerul de control doping sau însoţitorul
informează sportivul despre:
a) autoritatea care a comandat testarea doping;
b) tipul probei recoltate;
c) drepturile sportivului;
d) obligaţiile sportivului;
e) locul în care se află staţia de control doping;
f) faptul că trebuie să evite hidratarea excesivă,
consumul de lichide sau alimente înaintea emiterii probei făcându-se pe propria
răspundere.
Art. 17. - Pe parcursul procesului de testare doping
sportivul are următoarele drepturi:
a) de a avea un reprezentant şi, dacă este cazul, un
interpret;
b) de a solicita informaţii suplimentare cu privire la
procesul de recoltare a probei;
c) de a solicita efectuarea de modificări
corespunzătoare în procedura de recoltare a probei şi ale echipamentului, în
cazul sportivilor cu handicap.
Art. 18. - Sportivul are următoarele obligaţii pe
parcursul procesului de testare:
a) să se legitimeze;
b) să rămână permanent sub observaţia ofiţerului de
control doping sau a însoţitorului din momentul înmânării invitaţiei şi până la
finalizarea şedinţei de recoltare;
c) să respecte procedura de recoltare a probei şi să
răspundă de eventualele încălcări ale reglementărilor antidoping, potrivit
prevederilor legale;
d) să se prezinte la testarea doping imediat după
semnarea invitaţiei, cu excepţia cazului în care există motive întemeiate de
amânare a prezentării la staţia de control doping.
Art. 19. - (1) Sportivul, după luarea la cunoştinţă şi
semnarea invitaţiei pentru testarea doping, pentru motive întemeiate, poate
solicita ofiţerului de control doping amânarea prezentării la staţia de control
doping şi/sau părăsirea temporară a acesteia.
(2) Pentru testarea doping în competiţie, motivele
pentru care se poate amâna prezentarea sportivului la staţia de control doping
şi/sau se poate părăsi staţia de control doping de către acesta sunt:
a) participarea la ceremonia de premiere;
b) participarea la evenimente legate de mass-media;
c) participarea la alte competiţii;
d) realizarea unor exerciţii de relaxare;
e) administrarea unui tratament medical necesar şi care
nu poate fi amânat;
f) intrarea în posesia unuia dintre documentele
prevăzute la art. 23 alin. (1).
(3) Pentru testarea în afara competiţiei, motivele
pentru care se poate amâna prezentarea sportivului la staţia de control doping
şi/sau se poate părăsi staţia de control doping de către acesta sunt:
a) încheierea unei şedinţe de antrenament în
desfăşurare;
b) administrarea unui tratament medical necesar şi care
nu poate fi amânat;
c) intrarea în posesia unuia dintre documentele
prevăzute la art. 23 alin. (1);
d) orice alte circumstanţe excepţionale care pot fi
temeinic justificate.
(4) Ofiţerul de control doping consemnează în
formularul suplimentar de raport - comentarii motivele amânării prezentării
sportivului la staţia de control doping şi/sau motivele părăsirii de către
sportiv a staţiei de control doping, iar Agenţia poate iniţia cercetări privind
o posibilă încălcare a reglementărilor antidoping.
(5) Ora la care sportivul a părăsit staţia de control
doping, precum şi ora la care acesta a revenit în staţia de control doping se
consemnează de către ofiţerul de control doping în registrul staţiei de control
doping.
Art. 20. - Ofiţerul de control doping respinge
solicitarea sportivului de amânare a prezentării la staţia de control doping
şi/sau părăsire temporară a staţiei de control doping dacă acesta nu poate fi
însoţit în permanenţă.
Art. 21. - (1) Sportivul semnează invitaţia, la cererea
ofiţerului de control doping sau a însoţitorului, confirmând în acest fel
acceptarea prezentării la testul doping.
(2) In situaţia în care sportivul refuză să semneze
invitaţia prevăzută la alin. (1), este informat de ofiţerul de control doping
sau de însoţitor cu privire la posibilele consecinţe ale refuzului. Ofiţerul de
control doping consemnează refuzul în formularul suplimentar de raport -
comentarii, iar Agenţia iniţiază cercetări privind o posibilă încălcare a
reglementărilor antidoping.
Art. 22. - (1) In situaţia în care sportivul lipseşte
de la locul şi în intervalul de timp comunicate, ofiţerul de control doping
completează un raport de testare nereuşită.
(2) Agenţia depune eforturi rezonabile pentru
localizarea şi înştiinţarea sportivilor cu privire la efectuarea controlului
doping, având dreptul să decidă transformarea unei testări fără aviz prealabil
în una cu aviz prealabil. Acest fapt se înregistrează în formularul suplimentar
de raport - comentarii.
Art. 23. - (1) Stabilirea identităţii unui sportiv
selectat pentru testarea doping se face pe baza unuia dintre următoarele
documente:
a) legitimaţie de sportiv;
b) carte de identitate;
c) paşaport;
d) permis de conducere;
e) carnet de student;
f) orice alt document oficial prevăzut cu fotografia şi
numele sportivului.
(2) In lipsa unui document de identitate sportivul va
fi recunoscut de reprezentant, iar ofiţerul de control doping va consemna această
situaţie în formularul suplimentar de raport - comentarii.
Art. 24. - Orice situaţie care ar putea compromite
testul, observată de ofiţerul de control doping pe timpul supravegherii
sportivului, se consemnează în formularul suplimentar de raport- comentarii,
iar Agenţia iniţiază cercetări privind o posibilă încălcare a reglementărilor
antidoping.
SECŢIUNEA a 5-a
Pregătirea şedinţei de recoltare a probei
Art. 25. - Responsabilitatea desfăşurării şedinţei de
recoltare a probelor biologice revine ofiţerului de control doping.
Art. 26. - Şedinţa de recoltare se efectuează în spaţii
adecvate denumite staţii de control doping, amenajate conform cerinţelor
prevăzute la art. 27 alin. (1).
Art. 27. - (1) Cerinţele necesare amenajării staţiei de
control doping sunt următoarele:
a) staţia de control doping trebuie să fie situată
lângă zona de antrenament sau de concurs şi să fie clar semnalizată, iar
traseul până la staţie să fie prevăzut cu semne indicatoare;
b) staţia de control doping este formată din 3 zone
delimitate distinct: zona de aşteptare, zona de lucru şi zona de recoltare;
c) zona de aşteptare este o cameră echipată cu scaune;
d) zona de lucru este o cameră unde se desfăşoară
şedinţa de recoltare a probelor, prevăzută cu: un frigider pentru păstrarea
probelor biologice, o masă, scaune, precum şi mobilier adecvat recoltării de
probe de sânge, în situaţia în care sunt recoltate astfel de probe;
e) zona de recoltare reprezintă un cabinet special
amenajat cu două toalete separate şi o chiuvetă, echipat cu materiale de
igienizare care vor fi păstrate în anticamera toaletei.
(2) In staţia de control doping, sportivul poate
consuma doar băuturile ce îi sunt puse la dispoziţie, respectiv băuturi
nealcoolice, în ambalaje sigilate originale, exclusiv cele din carton.
(3) Dacă un sportiv decide să consume băuturi şi/sau
alimente aduse din afara staţiei, o va face pe propriul risc. Ofiţerul de
control doping trebuie să îl informeze că o face pe riscul său şi consemnează
această situaţie în formularul suplimentar de raport - comentarii, semnat şi de
sportiv.
Art. 28. - Persoanele care au dreptul să asiste în
timpul şedinţei de recoltare a probei pot fi:
a) un reprezentant al sportivului şi/sau un interpret,
care asistă la şedinţa de recoltare a probei, cu excepţia momentului în care
sportivului îi este recoltată proba de urină sau de sânge, când este însoţit
numai de ofiţerul de control doping;
b) în cazul unui sportiv minor, un reprezentant care să
îl observe pe ofiţerul de control doping atunci când sportivul emite proba de
urină, dar fără ca acest reprezentant să observe în mod direct emiterea probei,
în afara cazului în care sportivul minor solicită acest lucru; dacă sportivul
minor renunţă la dreptul de a avea un reprezentant pe parcursul şedinţei de
recoltare a probei, acest fapt va fi consemnat în formularul suplimentar de
raport - comentarii;
c) în cazul unui sportiv cu handicap, un reprezentant
al acestuia, care asistă la şedinţa de recoltare a probei;
d) un observator din partea Agenţiei, după caz;
e) un observator din partea Agenţiei Mondiale
Anti-Doping, inclus în programul observatorilor independenţi, precum şi a altor
organizaţii internaţionale antidoping, după caz.
Art. 29. - (1) In timpul desfăşurării controlului
doping se utilizează numai echipamente de recoltare a probei recunoscute de
către Agenţia Mondială Anti-Doping.
(2) Documentele oficiale pe care le foloseşte ofiţerul
de control doping sunt următoarele:
a) procesul-verbal de predare-primire a truselor, al
cărui model este prevăzut în anexa nr. 2;
b) delegaţia emisă de Agenţie, al cărui model este
prevăzut în anexa nr. 3;
c) invitaţia pentru testul doping;
d) formularul de control doping, al cărui model este
prevăzut în anexa nr. 4;
e) formularul suplimentar de raport - comentarii, al
cărui model este prevăzut în anexa nr. 5;
f) formularul suplimentar de raport - declaraţie
referitoare la medicamente, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 6;
g) formularul de transport şi predare a probelor
doping, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 7;
h) registrul staţiei de control doping, al cărui model
este prevăzut în anexa nr. 8;
i) raport de testare nereuşită, al cărui model este
prevăzut în anexa nr. 9.
SECŢIUNEA a 6-a
Desfăşurarea şedinţei de recoltare a probei de
urină
Art. 30. - Recoltarea probei de urină trebuie să se
realizeze astfel încât să se asigure:
a) că nu sunt compromise sănătatea şi siguranţa
sportivului şi ale personalului de recoltare a probei;
b) îndeplinirea cerinţelor Standardului internaţional
pentru testare al Agenţiei Mondiale Anti-Doping în ceea ce priveşte calitatea
şi cantitatea probei;
c) identificarea corectă şi cu precizie a probei;
d) sigilarea în siguranţă a probei;
e) că proba nu a fost substituită sau falsificată.
Art. 31. - Recoltarea probei de urină începe cu
informarea sportivului asupra cerinţelor recoltării probei şi se încheie cu
sigilarea probei şi completarea documentaţiei specifice.
Art. 32. - Ofiţerul de control doping are
responsabilitatea de a fi martor direct la emiterea probei de urină şi de a se
asigura că fiecare probă este recoltată, identificată şi sigilată corect.
Art. 33. -In cazul sportivilor cu handicap, ofiţerul de
control doping verifică echipamentul suplimentar sau alt tip de echipament
necesar în funcţie de handicap, pentru a se asigura că nu vor fi afectate
identitatea şi integritatea probei.
Art. 34. - (1) Ofiţerul de control doping instruieşte
sportivul în vederea alegerii paharului de recoltare a probei biologice şi a
trusei cu cele două recipiente, Aşi B.
(2) Dacă sportivul nu este mulţumit de echipamentul
ales, el poate alege un altul. Dacă sportivul nu este mulţumit de niciun
echipament disponibil pentru a fi ales, ofiţerul de control doping
înregistrează acest fapt în formularul suplimentar de raport - comentarii.
(3) Dacă ofiţerul de control doping nu este de acord cu
opinia sportivului conform căreia toate echipamentele disponibile sunt
nesatisfăcătoare, îi aduce la cunoştinţă sportivului că şedinţa de recoltare a
probei trebuie continuată şi consemnează această situaţie în formularul
suplimentar de raport - comentarii.
(4) Dacă ofiţerul de control doping este de acord cu
motivele prezentate de sportiv referitoare la faptul că toate echipamentele
disponibile pentru recoltare sunt nesatisfăcătoare, trebuie să oprească şedinţa
de recoltare a probei de urină a sportivului şi să înregistreze acest lucru în
formularul suplimentar de raport - comentarii.
(5) Ofiţerul de control doping informează sportivul că
hidratarea excesivă nu este recomandată, în scopul de a evita emiterea unei
probe care să nu îndeplinească cerinţele referitoare la densitatea specifică.
Art. 35. - Sportivul trebuie să deţină controlul asupra
echipamentului de recoltare şi asupra probei emise, cu excepţia situaţiei în
care este solicitată asistenţă pentru sportivii cu handicap.
Art. 36. - (1) Ofiţerul de control doping care este
martor la emiterea probei trebuie să fie de acelaşi sex cu sportivul.
(2) Ofiţerul de control doping se asigură că are
suficientă vizibilitate în zona de emitere a probei; în caz contrar, solicită
sportivului să îndepărteze îmbrăcămintea care împiedică vizibilitatea clară a
emiterii probei.
Art. 37. - (1) Ofiţerul de control doping verifică în
faţa sportivului dacă proba de urină emisă îndeplineşte cerinţele Standardului
internaţional pentru testare în ceea ce priveşte cantitatea şi calitatea.
(2) Ofiţerul de control doping solicită sportivului să
îşi aleagă o trusă de recoltare şi să verifice corespondenţa codului pe toate
componentele acesteia.
(3) Ofiţerul de control doping îndrumă sportivul să
repartizeze proba de urină astfel: o cantitate de minimum 30 ml în recipientul
B şi minimum 60 ml în recipientul A.
(4) Ofiţerul de control doping trebuie să se asigure că
o cantitate mică de urină a rămas în paharul de recoltare pentru măsurarea
densităţii specifice.
(5) Sportivul sigilează recipientele sub îndrumarea
ofiţerului de control doping şi verifică dacă acestea au fost sigilate
corespunzător.
Art. 38. - (1) Dacă proba de urină emisă nu
îndeplineşte cerinţele referitoare la densitatea specifică, ofiţerul de control
doping informează sportivul că este necesar să emită o nouă probă de urină,
care reprezintă proba suplimentară, utilizându-se un nou echipament.
(2) Procedura de recoltare a probei suplimentare se
desfăşoară potrivit prevederilor art. 34-37.
(3) Ofiţerul de control doping va continua recoltarea
probelor suplimentare până când sportivul emite o probă care îndeplineşte
cerinţele referitoare la densitatea specifică sau până când ofiţerul de control
doping stabileşte că din motive obiective şedinţa de recoltare a probelor nu
mai poate continua, consemnând aceste motive în formularul suplimentar de
raport - comentarii.
(4) Ofiţerul de control doping înregistrează în
formularul de transport şi predare a probelor doping că toate probele aparţin
unui singur sportiv, precum şi ordinea în care au fost emise.
(5) Ofiţerul de control doping predă laboratorului de
control doping toate probele care au fost recoltate, indiferent dacă ele
îndeplinesc sau nu cerinţele referitoare la densitatea specifică necesară
pentru analiză.
(6) Laboratorul de control doping, în colaborare cu
Agenţia vor stabili care dintre probele aceluiaşi sportiv vor fi analizate.
Art. 39. - (1) In situaţia în care cantitatea de urină
este insuficientă, sportivul este instruit de ofiţerul de control doping să
aleagă echipamentul utilizat în sigilarea probei parţiale, să îl deschidă, să
toarne proba insuficientă în recipientul A şi să îl sigileze. Ofiţerul de
control doping instruieşte sportivul să verifice dacă recipientul a fost
sigilat corespunzător şi înregistrează în formularul de control doping volumul
probei, ora sigilării acesteia, iniţialele ofiţerului de control doping şi ale
sportivului, precum şi codul numeric al echipamentului utilizat în sigilarea
probei parţiale.
(2) Ofiţerul de control doping informează sportivul că
trebuie să emită o probă suplimentară.
(3) Sportivul verifică înregistrarea corectă a
codurilor numerice ale recipientului Aşi echipamentului utilizat în sigilarea
probei parţiale.
(4) Sportivul are responsabilitatea să deţină controlul
asupra probei parţiale sigilate până în momentul în care acesta este pregătit
să emită o probă suplimentară.
(5) Din momentul în care proba parţială a fost sigilată
şi până când sportivul este pregătit să emită proba suplimentară, acesta
trebuie să rămână sub supraveghere permanentă şi să i se ofere posibilitatea de
a se hidrata.
Art. 40. - (1) Procedura de recoltare a probei
suplimentare se desfăşoară în conformitate cu prevederile art. 34-37. Ofiţerul
de control doping instruieşte sportivul în vederea alegerii paharului de
recoltare a probei suplimentare.
(2) După emiterea probei suplimentare ofiţerul de
control doping verifică, împreună cu sportivul, integritatea sigiliului
recipientului probei parţiale.
(3) Orice nereguli referitoare la integritatea
sigiliului sunt înregistrate de către ofiţerul de control doping în formularul
suplimentar de raport - comentarii, iar Agenţia iniţiază cercetări privind o
posibilă încălcare a reglementărilor antidoping.
Art. 41. - Ofiţerul de control doping îndrumă sportivul
să desigileze recipientul şi să combine probele pentru a obţine volumul de
urină necesar pentru analiză.
Art. 42. - (1) La sfârşitul şedinţei de recoltare a
probei sportivul şi/sau reprezentantul său, precum şi ofiţerul de control
doping semnează formularul de control doping.
(2) Dacă sportivul refuză să semneze, ofiţerul de
control doping completează formularul suplimentar de raport - comentarii.
(3) Ofiţerul de control doping trebuie să îi pună la
dispoziţie sportivului o copie a formularului de control doping.
(4) Ofiţerul de control doping repartizează formularele
prevăzute la art. 29 alin. (2) lit. c)-i) în plicuri separate pe care le
sigilează şi le predă Agenţiei, laboratorului de control doping şi
solicitantului controlului doping.
Art. 43. - Dacă există dubii asupra originii sau
autenticităţii probei, sportivului i se va cere să emită o nouă probă. Dacă
sportivul refuză să emită o nouă probă, ofiţerul de control doping consemnează această
situaţie în formularul suplimentar de raport - comentarii şi anunţă Agenţia,
care iniţiază cercetări privind o posibilă încălcare a reglementărilor
antidoping.
Art. 44. - Dacă sportivul are observaţii asupra modului
de desfăşurare a procedurii de recoltare a probei, acestea sunt consemnate în
formularul suplimentar de raport - comentarii.
SECŢIUNEA a 7-a
Desfăşurarea şedinţei de recoltare a probelor de
sânge
Art. 45. - Recoltarea probei de sânge a sportivului
trebuie să se realizeze astfel încât să se asigure că:
a) nu sunt afectate sănătatea şi siguranţa sportivului
şi ale personalului de recoltare a probei;
b) proba va avea calitatea şi cantitatea care să
respecte cerinţele analitice;
c) proba va fi identificată corect şi cu precizie;
d) proba va fi sigilată fără a-i fi periclitată
siguranţa;
e) proba nu a fost substituită, contaminată sau
falsificată în orice fel.
Art. 46. - Ofiţerul de control doping are
responsabilitatea de a se asigura că fiecare probă este recoltată, identificată
şi sigilată corect, depozitată corespunzător şi expediată în condiţii de
siguranţă.
Art. 47. - (1) Ofiţerul de control doping informează
sportivul asupra procedurii de recoltare a probei de sânge, inclusiv asupra
oricăror modificări ce pot interveni în cazul sportivilor cu handicap.
(2) Ofiţerul de control doping trebuie să se asigure că
sportivului îi sunt oferite condiţii confortabile pentru a sta într-o poziţie
relaxată timp de cel puţin 10 minute înainte de recoltarea probei.
(3) Dispoziţiile art. 34 se aplică în mod
corespunzător.
Art. 48. - (1) După ce echipamentul pentru recoltarea
probei de sânge a fost selectat, ofiţerul de control doping şi sportivul
trebuie să verifice dacă toate codurile numerice coincid şi dacă acest cod
numeric este înregistrat corect de către ofiţerul de control doping.
(2) Dacă sportivul sau ofiţerul de control doping
constată existenţa unei neconcordanţe referitoare la codurile numerice,
ofiţerul de control doping îndrumă sportivul să aleagă alt echipament şi
înregistrează acest fapt în formularul suplimentar de raport - comentarii.
Art. 49. - (1) Cantitatea de sânge prelevată trebuie să
fie suficientă pentru a îndeplini cerinţele analitice, astfel încât analizele
să poată fi realizate după cum urmează:
a) pentru analiza completă a sângelui se recoltează
câte 3 ml de sânge în eprubetele A şi B;
b) pentru analiza serului se recoltează câte 5 ml de
sânge în eprubetele Aşi B.
(2) In situaţia în care cantitatea de sânge care poate
fi prelevată de la sportiv din prima încercare este insuficientă, oficialul
care recoltează proba de sânge va efectua o nouă încercare. Numărul maxim de
încercări este 3.
(3) Dacă toate încercările eşuează, oficialul care
recoltează proba de sânge informează ofiţerul de control doping. Ofiţerul de
control doping trebuie să încheie recoltarea probei de sânge şi să consemneze
motivele pentru care a încheiat recoltarea în formularul suplimentar de raport
- comentarii.
(4) Oficialul care recoltează proba de sânge trebuie să
cureţe pielea sportivului cu un tampon cu alcool, într-o zonă care să nu îi
afecteze performanţa, şi, dacă este necesar, să aplice un garou.
(5) Oficialul care recoltează proba de sânge trebuie să
recolteze proba de sânge dintr-o venă superficială.
(6) Oficialul care recoltează proba de sânge va aplica
un pansament pe zona/zonele afectată/afectate.
(7) Oficialul care recoltează proba de sânge trebuie să
îndepărteze echipamentul folosit la recoltare şi care nu mai este necesar
pentru finalizarea şedinţei de recoltare a probei.
(8) Gestionarea deşeurilor periculoase rezultate după
finalizarea şedinţei de recoltare a probei de sânge este efectuată în
conformitate cu Normele tehnice privind gestionarea deşeurilor rezultate din
activităţile medicale, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi familiei
nr. 219/2002 pentru aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea deşeurilor
rezultate din activităţile medicale şi a metodologiei de culegere a datelor
pentru baza naţională de date privind deşeurile rezultate din activităţile
medicale, cu modificările şi completările ulterioare.
(9) Recoltarea probelor de sânge se efectuează în
condiţiile respectării precauţiilor universale de evitare a îmbolnăvirii
persoanelor care vin în contact cu sângele sau cu alte fluide biologice ale
pacienţilor, prevăzute în anexa nr. IV la Ordinul ministrului sănătăţii publice
nr. 916/2006 privind aprobarea Normelor de supraveghere, prevenire şi control
al infecţiilor nosocomiale în unităţile sanitare.
Art. 50. - Dacă proba necesită o procesare imediat după
recoltare, cum ar fi centrifugarea sau separarea serului, sportivul va rămâne
de faţă pentru a observa proba până în momentul sigilării acesteia.
Art. 51. - Sportivul trebuie să sigileze proba în trusa
de recoltare, iar ofiţerul de control doping verifică în faţa sportivului dacă
eprubetele au fost sigilate corespunzător.
Art. 52. - Orice comportament al sportivului şi/sau al
reprezentantului său, orice abatere care ar putea compromite recoltarea probei
sunt înregistrate în formularul suplimentar de raport - comentarii. In acest
caz, Agenţia iniţiază cercetări privind o posibilă încălcare a reglementărilor
antidoping.
Art. 53. - Dacă sportivul are observaţii asupra modului
de desfăşurare a procedurii de recoltare a probei, acestea sunt consemnate în
formularul suplimentar de raport - comentarii.
SECŢIUNEA a 8-a
Transportul probelor şi al documentaţiei aferente
Art. 54. - (1) Ofiţerul de control doping are obligaţia
de a depozita probele în genţi frigorifice şi de a le transporta în cel mai
scurt timp posibil la Agenţie.
(2) Transportul se încheie cu predarea probelor la
laboratorul de control doping în baza formularului de transport şi predare a
probelor doping.
(3) Formularul de control doping care însoţeşte probele
la laborator nu conţine datele de identificare ale sportivului.
(4) Agenţia coordonează şi răspunde de transportul
probelor la laborator.
(5) Dacă primirea probelor cu documentaţia aferentă sau
a documentaţiei referitoare la recoltarea probelor nu este confirmată la
destinaţie sau dacă integritatea ori identitatea probei ar fi putut fi
compromisă în timpul transportului, lanţul de custodie va fi verificat de către
Agenţie. In această situaţie, Agenţia va hotărî dacă proba respectivă va fi
invalidată.
SECŢIUNEA a 9-a
Posibile abateri de la procedura de recoltare a
probelor biologice
Art. 55. - (1) Orice abatere de la procedura normală de
recoltare a probei biologice şi care poate determina o încălcare a
reglementărilor antidoping este consemnată de către ofiţerul de control doping
în formularul suplimentar de raport - comentarii, iar Agenţia iniţiază
cercetări privind o posibilă încălcare a reglementărilor antidoping.
(2) Rezultatul respectivei cercetări se comunică
sportivului, federaţiei sportive naţionale responsabile, Ministerului Tineretului
şi Sportului, Comitetului Olimpic şi Sportiv Român, clubului sportiv la care
sportivul este legitimat, federaţiei internaţionale responsabile şi Agenţiei
Mondiale Anti-Doping.
SECŢIUNEA a 10-a
Modificări necesare în procedura de testare a
sportivilor cu handicap
Art. 56. - Pentru sportivii cu handicap, toate
aspectele înştiinţării şi recoltării probei se realizează în conformitate cu
procedurile standard de înştiinţare şi de recoltare a probei, dacă nu sunt
necesare modificările corespunzătoare acestora, prevăzute în prezentele norme
metodologice.
Art. 57. - (1) In cazul sportivilor cu handicap,
Agenţia acceptă modificările necesare în procedura de recoltare a probei şi ale
echipamentului, în limita posibilităţilor. Toate modificările procedurii standard
de recoltare a probei pentru sportivii cu handicap sunt înregistrate în
formularul suplimentar de raport - comentarii de către ofiţerul de control
doping şi raportate Agenţiei.
(2) Ofiţerul de control doping are responsabilitatea
delegată de către Agenţie de a autoriza modificări de procedură atât timp cât
acestea nu vor compromite identitatea, securitatea şi integritatea probei.
(3) Sportivii cu handicap fizic, senzorial şi
intelectual au dreptul de a fi asistaţi de către reprezentanţi.
(4) Când tipul de handicap impune utilizarea permanentă
a unor recipiente de recoltare a urinei sau sonde de urină, înainte de a emite
proba pentru testul doping sportivului i se solicită să elimine mai întâi urina
existentă în asemenea sisteme.
CAPITOLUL III
Localizarea sportivilor
SECŢIUNEA 1
Cerinţe referitoare la informaţiile privind
localizarea sportivilor
Art. 58. - Sportivii din lotul de testare înregistrat,
precum şi cei din lotul de testare ţintă ale Agenţiei au obligaţia de a
respecta cerinţele referitoare la informaţiile privind localizarea.
Art. 59. - (1) Agenţia înştiinţează, personal sau prin
intermediul federaţiilor sportive naţionale de specialitate, fiecare sportiv
din lotul de testare înregistrat şi din lotul de testare ţintă asupra
următoarelor aspecte:
a) includerea în lotul de testare înregistrat sau în
lotul de testare ţintă;
b) obligaţia de a furniza trimestrial informaţii
corecte şi complete privind localizarea sa, conform formularului trimestrial
pentru localizarea sportivului, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 10;
c) disponibilitatea pentru testare doping oriunde şi
oricând;
d) consecinţele care decurg din nerespectarea acestor
obligaţii.
(2) Informaţiile privind localizarea trebuie furnizate
cu o săptămână înainte de începerea unui nou trimestru şi includ, pentru
fiecare zi din trimestru, o perioadă specifică de 60 de minute între orele 6,00
şi 23,00, în care sportivul este disponibil pentru a fi testat doping la o
locaţie anume.
Art. 60. - (1) Sportivul poate să îşi actualizeze
informaţiile furnizate în formularul trimestrial pentru localizare.
(2) Dacă sportivul realizează o actualizare, dar
informaţiile actualizate sunt incomplete sau incorecte pentru a permite
Agenţiei să localizeze sportivul, atunci Agenţia iniţiază verificări privind o
posibilă încălcare referitoare la nerespectarea obligaţiei de a furniza
informaţii privind localizarea.
(3) Informaţiile privind localizarea, precum şi
informaţiile actualizate se comunică Agenţiei prin înmânare directă, poştă, fax,
e-mail sau prin Sistemul de management şi administrare anti-doping (ADAMS).
(4) In cazul sportivilor cu risc crescut la dopaj,
Agenţia poate extinde perioada de 60 de minute la o perioadă mai mare, care nu
poate depăşi însă 180 de minute.
Art. 61. - (1) Sportivul este responsabil de
comunicarea la timp a informaţiilor privind localizarea, precum şi de
acurateţea şi corectitudinea acestora, astfel încât să permită Agenţiei să îl
localizeze pentru testare doping în orice zi din trimestru.
(2) Sportivul poate delega obligaţia furnizării
informaţiilor privind localizarea unei terţe persoane, acesta fiind singurul
responsabil de comunicarea la timp, precum şi de acurateţea şi corectitudinea
acestora.
Art. 62. - (1) Nerespectarea obligaţiei de a furniza
informaţii privind localizarea sau testul neefectuat constituie încălcări ale
obligaţiilor privind localizarea.
(2) Necomunicarea în termen a informaţiilor privind
localizarea sau comunicarea de informaţii incorecte constituie încălcări ale
obligaţiei de a furniza informaţii privind localizarea.
Art. 63. - (1) Dacă un sportiv nu este disponibil
pentru testare la locaţia indicată pentru perioada de 60 de minute şi nu şi-a
actualizat, înainte de această perioadă, informaţiile privind localizarea, va
înregistra un test neefectuat.
(2) Dacă sportivul lipseşte de la locaţia indicată pe
parcursul celor 60 de minute, ofiţerul de control doping are obligaţia de a
completa un raport de testare nereuşită, pe care îl înaintează Agenţiei.
(3) Dacă sportivul nu este disponibil pentru testare la
începutul perioadei de 60 de minute, dar devine disponibil ulterior pe
parcursul perioadei de 60 de minute, ofiţerul de control doping va recolta
proba şi va consemna detalii complete despre întârzierea sportivului în
formularul suplimentar de raport - comentarii.
(4) Dacă este localizat pentru testare, sportivul are
obligaţia de a rămâne împreună cu ofiţerul de control doping până la încheierea
şedinţei de recoltare a probei, chiar dacă aceasta durează mai mult decât
perioada de 60 de minute specificată.
(5) Dacă un sportiv nu este disponibil pentru testare
la locaţia specificată în perioada de 60 de minute, sportivul poate înregistra
un test neefectuat chiar dacă este localizat mai târziu în acea zi şi probele
sunt recoltate cu succes de la acesta.
Art. 64. - (1) Incălcarea de 3 ori, într-o perioadă de
18 luni, de către un sportiv din lotul de testare înregistrat sau din lotul de
testare ţintă a reglementărilor referitoare la disponibilitatea acestuia pentru
testarea doping în afara competiţiei, inclusiv nerespectarea de către acesta a
obligaţiei de a furniza informaţii privind localizarea sa, precum şi a
reglementărilor privind testele neefectuate, precum şi orice combinaţie de 3
asemenea încălcări într-o perioadă de 18 luni constituie încălcare a
reglementărilor antidoping conform art. 2 alin. (2) lit. d) din Legea nr.
227/2006, republicată, şi se sancţionează conform legii.
(2) Perioada de 18 luni prevăzută la alin. (1) curge de
la data la care sportivul comite o primă încălcare referitoare la informaţiile
privind localizarea.
(3) Dacă un sportiv a comis o încălcare referitoare la
informaţiile privind localizarea, fără a mai comite alte două asemenea
încălcări în perioada de 18 luni de la comiterea primei încălcări, la finalul
celor 18 luni aceasta nu se mai ia în considerare.
(4) Dacă un sportiv comite două încălcări referitoare
la informaţiile privind localizarea, fără a mai comite o a treia asemenea
încălcare în perioada de 18 luni de la comiterea primei încălcări, atunci prima
încălcare nu se mai ia în considerare şi o nouă perioadă de 18 luni începe să
curgă de la data comiterii celei de-a doua încălcări.
Art. 65. - (1) Un sportiv care a fost inclus în lotul
de testare înregistrat sau în lotul de testare ţintă ale Agenţiei are obligaţia
de a respecta cerinţele referitoare la informaţiile privind localizarea până în
momentul în care:
a) fie acesta este înştiinţat în scris de către Agenţie
că nu mai face parte din lotul său de testare înregistrat sau din lotul său de
testare ţintă;
b) fie acesta se retrage din activitatea sportivă şi
înştiinţează în scris în acest sens federaţia naţională responsabilă şi
Agenţia.
(2) In situaţia în care în perioada de 18 luni de la
comiterea încălcării referitoare la informaţiile privind localizarea sportivul
se retrage din activitatea sportivă, perioada de 18 luni se suspendă în mod
corespunzător.
(3) In situaţia în care ulterior sportivul solicită
reintegrarea în activitatea sportivă, perioada de 18 luni va curge în
continuare de la data reintegrării.
Art. 66. - (1) Pentru sportivii unei echipe incluse în
lotul de testare înregistrat sau în lotul de testare ţintă, informaţiile
privind localizarea sportivilor se transmit colectiv, ca informaţii despre
activităţile colective ale echipei.
(2) Pentru perioadele de timp în care sportivii nu sunt
cu echipa, aceştia au obligaţia de a transmite individual informaţii privind
localizarea.
Art. 67. - (1) Sportivul care devine membru al unei
echipe incluse în lotul de testare înregistrat sau în lotul de testare ţintă are
obligaţia de a furniza informaţii privind localizarea, în conformitate cu
prevederile art. 66.
(2) Sportivul căruia îi încetează calitatea de membru
al unei echipe are obligaţia de a furniza în continuare informaţii privind
localizarea.
(3) Dacă un sportiv este implicat în activităţile
sportive ale mai multor echipe într-o perioadă dată, informaţiile privind
localizarea sa se transmit, pentru fiecare echipă, cu respectarea art. 66.
Art. 68. - Agenţia are obligaţia de a asigura
confidenţialitatea informaţiilor privind localizarea sportivilor şi de a folosi
aceste informaţii exclusiv în scopul planificării, coordonării şi efectuării
testărilor doping.
SECŢIUNEA a 2-a
Gestionarea rezultatelor privind obligaţia
sportivilor de a furniza informaţii privind localizarea
Art. 69. - Dacă un sportiv a comis o încălcare
referitoare la nerespectarea obligaţiei de a furniza informaţiile privind
localizarea, Agenţia verifică:
a) dacă sportivul a fost înştiinţat corespunzător,
conform art. 59 alin. (1);
b) dacă sportivul a furnizat informaţii corecte şi
complete privind localizarea sa, conform formularului de localizare a
sportivului;
c) dacă sportivul a fost înştiinţat despre o încălcare
anterioară a obligaţiei de a transmite informaţiile privind localizarea, în
situaţia în care acesta a mai înregistrat o asemenea încălcare.
Art. 70. - (1) In urma verificărilor prevăzute la art.
69, Agenţia transmite sportivului, în termen de 14 zile de la constatarea
nerespectării obligaţiei de a furniza informaţii privind localizarea, o
înştiinţare în acest sens, solicitând un răspuns din partea sportivului în
termen de 14 zile de la primirea înştiinţării.
(2) In înştiinţare Agenţia comunică sportivului:
a) faptul că are dreptul de a aduce argumente în
susţinerea nevinovăţiei sale cu privire la posibila nerespectare a obligaţiei
de a furniza informaţii privind localizarea;
b) care sunt consecinţele nerespectării dispoziţiilor
referitoare la furnizarea informaţiilor privind localizarea;
c) dacă acesta a mai înregistrat o încălcare referitoare
la nerespectarea obligaţiei privind localizarea în ultimele 18 luni.
Art. 71. - (1) După primirea răspunsului sportivului
conform art. 70 alin. (1), Agenţia reevaluează dacă această nerespectare a
obligaţiilor privind localizarea constituie o încălcare a obligaţiei de a
furniza informaţii privind localizarea şi informează sportivul, în termen de
cel mult 14 zile de la primirea răspunsului acestuia, dacă menţine sau nu
această încălcare.
(2) Dacă sportivul nu comunică răspunsul său în
termenul prevăzut la art. 70 alin. (1) sau dacă Agenţia menţine încălcarea
referitoare la nerespectarea obligaţiei de a furniza informaţii privind
localizarea, aceasta înştiinţează sportivul că a înregistrat o astfel de
încălcare şi că are dreptul de a solicita o cercetare administrativă, în termen
de 14 zile de la primirea înştiinţării.
(3) Cercetarea administrativă se efectuează în termen
de 14 zile de la primirea solicitării sportivului conform alin. (2) şi va fi
condusă de un reprezentant desemnat de Agenţie, neimplicat în verificările
anterioare. La cercetarea administrativă poate participa şi un reprezentant al
federaţiei sportive naţionale la care sportivul este legitimat. Cercetarea
administrativă se va baza doar pe documentele existente, iar decizia va fi
comunicată sportivului în termen de cel mult 7 zile.
(4) Dacă în urma cercetării prevăzute la alin. (3) sunt
infirmate verificările prevăzute la art. 69, atunci sportivul nu va înregistra
o încălcare referitoare la nerespectarea obligaţiei privind localizarea.
(5) Dacă sportivul nu solicită o cercetare
administrativă în termenul prevăzut la alin. (2) sau dacă cercetarea
administrativă confirmă rezultatul verificărilor prevăzute la art. 69, atunci
Agenţia constată că a avut loc o încălcare cu privire la nerespectarea obligaţiei
de a furniza informaţii privind localizarea şi va înştiinţa în acest sens
sportivul.
(6) In înştiinţarea prevăzută la alin. (5), sportivului
i se comunică totodată dacă a mai înregistrat alte încălcări referitoare la
nerespectarea obligaţiei privind localizarea în ultimele 18 luni.
Art. 72. - Dacă un sportiv din lotul de testare
înregistrat sau din lotul de testare ţintă nu a fost disponibil pentru testare
pe parcursul perioadei de 60 de minute indicate în formularul trimestrial
pentru localizare, la locaţia specificată, Agenţia verifică:
a) dacă sportivul a fost înştiinţat corespunzător,
conform art. 59 alin. (1);
b) dacă ofiţerul de control doping a făcut toate
demersurile necesare pentru localizarea sportivului în acea perioadă de 60 de
minute, fără să îi dea acestuia un aviz prealabil;
c) dacă sportivul a fost înştiinţat despre o încălcare
anterioară a obligaţiei privind localizarea, în situaţia în care acesta a mai
înregistrat o asemenea încălcare.
Art. 73. - (1) In urma verificărilor prevăzute la art.
72, Agenţia transmite sportivului, în termen de 14 zile de la încercarea eşuată
de recoltare a probelor, o înştiinţare în acest sens, solicitând un răspuns din
partea sportivului în termen de 14 zile de la primirea înştiinţării.
(2) In înştiinţare Agenţia comunică sportivului:
a) faptul că are dreptul de a aduce argumente în
susţinerea nevinovăţiei sale cu privire la posibilul test neefectuat;
b) care sunt consecinţele înregistrării unui test
neefectuat;
c) dacă acesta a mai înregistrat o încălcare
referitoare la nerespectarea obligaţiei privind localizarea în ultimele 18
luni.
Art. 74. - (1) După primirea răspunsului sportivului
conform art. 73 alin. (1), Agenţia reevaluează dacă această nerespectare a
obligaţiilor privind localizarea constituie un test neefectuat şi informează
sportivul, în termen de cel mult 14 zile de la primirea răspunsului acestuia,
dacă menţine sau nu că sportivul a înregistrat un test neefectuat.
(2) Dacă sportivul nu comunică răspunsul său în
termenul prevăzut la art. 73 alin. (1) sau dacă Agenţia menţine că a avut loc
un test neefectuat, aceasta înştiinţează sportivul că a înregistrat o astfel de
încălcare şi că are dreptul de a solicita o cercetare administrativă, în termen
de 14 zile de la primirea înştiinţării.
(3) Cercetarea administrativă se efectuează în termen
de 14 zile de la primirea solicitării sportivului conform alin. (2) şi va fi
condusă de un reprezentant desemnat de Agenţie, neimplicat în verificările
anterioare. La cercetarea administrativă poate participa şi un reprezentant al
federaţiei sportive naţionale, la care sportivul este legitimat. Cercetarea
administrativă se va baza doar pe documentele existente, iar decizia va fi
comunicată sportivului în termen de cel mult 7 zile.
(4) Dacă în urma cercetării prevăzute la alin. (3) sunt
infirmate verificările prevăzute la art. 72, atunci testarea nereuşită nu
constituie test neefectuat.
(5) Dacă sportivul nu solicită o cercetare
administrativă în termenul prevăzut la alin. (2) sau dacă cercetarea
administrativă confirmă rezultatul verificărilor prevăzute la art. 72, atunci
Agenţia înştiinţează sportivul că a înregistrat un test neefectuat.
(6) In înştiinţarea prevăzută la alin. (5), sportivului
i se comunică totodată dacă a mai înregistrat alte încălcări referitoare la
nerespectarea obligaţiei privind localizarea în ultimele 18 luni.
Art. 75. - Inştiinţările adresate sportivului,
prevăzute în prezenta secţiune, se comunică totodată şi federaţiei sportive
naţionale responsabile, federaţiei internaţionale responsabile şi Agenţiei
Mondiale Anti-Doping.
CAPITOLUL IV
Gestionarea rezultatelor controlului doping
Art. 76. - (1) Responsabilitatea gestionării
rezultatelor controlului doping şi stabilirii încălcării reglementării
antidoping revine Agenţiei.
(2) In situaţia în care Comisia de audiere a
sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat
reglementările antidoping, ţinând cont de gravitatea acuzaţiei, stabileşte că a
avut loc o încălcare a reglementărilor antidoping, Agenţia va accepta aplicarea
standardelor privind dovedirea dopajului. în toate cazurile, aceste standarde
au o pondere mai mare decât o simplă balanţă a probabilităţilor, dar o pondere
mai mică decât o dovadă neîndoielnică.
(3) Atunci când legea prevede că sportivul sau persoana
din cadrul personalului asistent al sportivilor, care este suspectat/suspectată
de comiterea unei încălcări a reglementărilor antidoping, are obligaţia să
infirme prezumţia de vinovăţie sau să stabilească fapte ori circumstanţe
specifice, standardele privind dovedirea se vor baza pe echilibrul just al
probabilităţilor, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art. 37 şi 47 din Legea
nr. 227/2006, republicată, când sportivul sau persoana din cadrul personalului
asistent al sportivilor trebuie să aducă dovezi concludente.
(4) In cazul încălcărilor reglementărilor antidoping
prevăzute la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 227/2006, republicată, care
presupun analiza de probe biologice, rezultatele de la laboratorul de control
doping sub forma buletinului de analiză sunt comunicate prin înmânare directă,
fax securizat, poştă sau curier.
(5) Directorul Direcţiei testare şi programe
social-educative primeşte din partea ofiţerului de control doping documentaţia
sigilată, de la şedinţa de recoltare a probei, prin înmânare directă.
Art. 77. - (1) Documentaţia utilizată în testarea
doping împreună cu buletinele de analiză, în cazul unor rezultate negative,
sunt păstrate de Agenţie timp de minimum 2 ani.
(2) Documentaţia utilizată în testarea doping împreună
cu buletinele de analiză, în cazul unor rezultate pozitive, precum şi
documentele întocmite în cazul încălcărilor reglementărilor antidoping
prevăzute la art. 2 alin. (2) din Legea nr. 227/2006, republicată, care nu
presupun analiza de probe biologice, sunt păstrate de Agenţie timp de minimum 8
ani.
Art. 78. - (1) La primirea unui rezultat pozitiv,
Agenţia efectuează verificările prevăzute la art. 28 alin. (3) din Legea nr.
227/2006, republicată.
(2) Analiza probelor biologice se efectuează în
laboratoare de control doping acreditate de Agenţia Mondială Anti-Doping, în
conformitate cu prevederile Standardului internaţional pentru laboratoare.
(3) Dacă există o suspiciune cu privire la încălcarea
prevederilor Standardului internaţional pentru testare sau ale Standardului
internaţional pentru laboratoare, Agenţia, prin personalul specializat,
stabileşte dacă aceasta influenţează validitatea rezultatului pozitiv
constatat.
(4) In situaţia în care se consideră că aceste nereguli
influenţează validitatea rezultatului pozitiv, Agenţia declară testul nul,
urmând ca sportivul să fie supus unei noi testări doping.
(5) Dacă sportivul demonstrează că a existat o abatere
de la Standardul internaţional pentru testare sau de la Standardul
internaţional pentru laboratoare, care ar fi putut cauza rezultatul pozitiv,
atunci Agenţia, prin personalul specializat, are obligaţia de a stabili dacă
respectiva abatere a influenţat validitatea rezultatului pozitiv constatat.
(6) Abaterile de la orice standard internaţional sau
alte reglementări antidoping, care nu pot conduce la un rezultat pozitiv sau
orice altă încălcare a reglementărilor antidoping, nu vor invalida respectivele
rezultate pozitive.
(7) Cu excepţia substanţelor interzise pentru care este
prevăzut în mod expres un prag cantitativ în Lista interzisă, aprobată potrivit
prevederilor legale, prezenţa oricărei cantităţi dintr-o substanţă interzisă
sau metaboliţi ori markeri ai acesteia în proba unui sportiv va constitui un
rezultat pozitiv.
Art. 79. - (1) In situaţia în care, în urma metodelor
analitice, laboratorul a constatat prezenţa raportului
testosteron-epitestosteron mai mare de 4/1, este obligatorie o investigaţie
suplimentară pentru a determina dacă raportul se datorează unor stări
fiziologice, patologice sau originii exogene a utilizării de steroizi endogeni,
utilizându-se metoda analitică IRMS - spectrometrie de masă cu raport izotopic.
Dacă metoda analitică IRMS nu a fost disponibilă sau dacă aceasta nu a
evidenţiat originea exogenă a utilizării de steroizi endogeni, iar un minimum de
3 teste anterioare nu sunt disponibile, sportivul este supus unui studiu
longitudinal, fiind testat fără aviz prealabil de cel puţin 3 ori, timp de 3
luni.
(2) Dacă investigaţia indică faptul că valoarea
crescută a testosteronului endogen reprezintă o consecinţă a stării fiziologice
sau patologice a sportivului şi nu a unei încălcări a reglementărilor
antidoping, Agenţia informează sportivul despre rezultatele investigaţiei şi nu
se vor lua măsuri ulterioare. Proba sportivului este considerată negativă.
(3) Dacă investigaţia realizată de Agenţie identifică
dovezi ale unei încălcări a reglementărilor antidoping, aceasta aplică
reglementările referitoare la rezultatul pozitiv constatat.
(4) Agenţia poate contacta alte organizaţii antidoping,
alte laboratoare de control doping sau Agenţia Mondială Anti-Doping pentru a
verifica testele doping ale sportivului efectuate pe parcursul timpului.
Art. 80. - (1) In situaţia în care laboratorul
raportează prezenţa unei substanţe interzise sau a unei metode interzise, la
proba A, pentru care a fost acordată o scutire pentru uz terapeutic, în
concordanţă cu Standardul internaţional de acordare a scutirilor pentru uz
terapeutic, nu mai este necesar să se adopte alte măsuri. Dacă sportivului i
s-a acordat o scutire pentru uz terapeutic, dar nivelul substanţei interzise
din proba biologică nu este în concordanţă cu scutirea acordată, atunci Agenţia
aplică reglementările referitoare la rezultatul pozitiv constatat.
(2) Dacă rezultatul probei A este pozitiv şi
sportivului nu i s-a acordat o scutire pentru uz terapeutic, Agenţia aplică
reglementările referitoare la rezultatul pozitiv constatat.
Art. 81. - (1) Agenţia înştiinţează imediat sportivul
şi solicitantul controlului doping despre reglementările antidoping încălcate,
potrivit prevederilor Legii nr. 227/2006, republicată, şi asupra faptului că
urmează să se întrunească Comisia de audiere a sportivilor şi a personalului
asistent al sportivilor care au încălcat reglementările antidoping, cu
precizarea locului şi datei de desfăşurare a şedinţei de audiere.
(2) Notificarea cuprinde următoarele detalii
referitoare la desfăşurarea şedinţei de audiere:
a) data, ora şi adresa locului unde se desfăşoară
şedinţa de audiere;
b) numele, prenumele sportivului, ramura şi disciplina
sportivă practicată de sportiv;
c) tipul testării -în competiţie sau în afara
competiţiei;
d) data şi locul recoltării probei;
e) rezultatul pozitiv al probei A şi detalii despre
substanţa interzisă identificată;
f) dreptul sportivului de a solicita copii ale
documentaţiei de laborator pentru proba sa, care include informaţii prevăzute
în Standardul internaţional pentru laboratoare;
g) reglementarea antidoping încălcată;
h) dreptul sportivului de a solicita în cadrul
audierilor contraexpertiză prin analiza probei B, cheltuielile căzând în
sarcina lui;
i) dreptul sportivului de a fi prezent personal sau
prin reprezentant la contraexpertiză, dacă aceasta este solicitată;
j) dreptul sportivului de a renunţa la contraexpertiză
printr-o declaraţie scrisă;
k) dreptul de a fi reprezentat, pe cheltuiala sa;
l) dreptul de a prezenta probe, de a chema şi interoga
martori în apărarea sa;
m) dreptul la un interpret pe durata audierii.
Art. 82. - (1) Comisia de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările antidoping
organizează audierea sportivului, iar cu această ocazie sportivul poate
solicita contraexpertiză sau, în cazul în care renunţă, trebuie să dea o
declaraţie scrisă în acest sens.
(2) Dacă sportivul solicită efectuarea
contraexpertizei, aceasta trebuie să fie efectuată într-un laborator de control
doping acreditat de Agenţia Mondială Anti-Doping.
(3) Termenul pentru contraexpertiză poate fi prelungit
prin acord reciproc între sportiv, Agenţie şi laborator.
(4) In situaţia în care sportivul sau un reprezentant
al său nu poate asista la identificarea, desigilarea şi analizarea probei B,
Agenţia sau laboratorul acreditat desemnează, din oficiu, un observator
independent.
(5) In situaţia în care sportivul renunţă la contraexpertiză,
Agenţia are dreptul să decidă efectuarea acesteia.
(6) Dacă rezultatul contraexpertizei nu confirmă
rezultatul analizei probei A, sportivul este înştiinţat că proba a fost
declarată negativă şi că este nevinovat.
(7) Dacă rezultatul contraexpertizei confirmă
rezultatul probei A sau dacă sportivul a renunţat la contraexpertiză în
condiţiile alin. (1), Comisia de audiere a sportivilor şi a personalului
asistent al sportivilor care au încălcat reglementările antidoping emite o
decizie prin care constată reglementarea antidoping încălcată şi stabileşte
sancţiunea aplicabilă conform legii.
(8) Agenţia comunică sancţiunea sportivului, clubului
sportiv la care acesta este legitimat, federaţiei sportive naţionale
responsabile, Ministerului Tineretului şi Sportului, Comitetului Olimpic şi
Sportiv Român, federaţiei internaţionale responsabile şi Agenţiei Mondiale
Anti-Doping. Informarea publică se realizează cu respectarea dispoziţiilor art.
34 din Legea nr. 227/2006, republicată.
(9) Federaţia sportivă naţională are obligaţia să pună
în aplicare sancţiunea stabilită şi să urmărească ca sportivul, pe perioada
suspendării, să nu participe în nicio calitate la competiţii ori manifestări
sportive şi să nu beneficieze, pentru activitatea sportivă, de sume de la
bugetul de stat sau de la bugetele locale.
(10) Consecinţele încălcării reglementărilor antidoping
sunt descalificarea, suspendarea şi suspendarea provizorie, astfel cum sunt
definite la art. 3 din Legea nr. 227/2006, republicată.
Art. 83. - Comisia de audiere a sportivilor şi a
personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările antidoping
poate reţine că a avut loc o încălcare a dispoziţiilor art. 2 alin. (2) lit. f)
din Legea nr. 227/2006, republicată, dacă se constată:
a) deţinerea de către un sportiv, în competiţie, a
oricărei substanţe şi/sau metode interzise ori deţinerea de către un sportiv,
în afara competiţiei, a oricărei substanţe şi/sau metode interzise, care este
interzisă în afara competiţiei, cu excepţia situaţiei în care sportivul
dovedeşte că deţinerea substanţei şi/sau metodei interzise respective are loc
în baza unei scutiri pentru uz terapeutic, acordată în conformitate cu
prevederile art. 19 alin. (1) din Legea nr. 227/2006, republicată;
b) deţinerea de către o persoană din cadrul
personalului asistent al sportivilor, în competiţie, a oricărei substanţe
şi/sau metode interzise ori deţinerea de către o persoană din cadrul
personalului asistent al sportivilor, în afara competiţiei, a oricărei
substanţe şi/sau metode interzise, care este interzisă în afara competiţiei, în
legătură cu un sportiv, o competiţie sau un antrenament, cu excepţia situaţiei
în care persoana din cadrul personalului asistent al sportivilor dovedeşte că
deţinerea substanţei şi/sau metodei interzise respective are loc în baza unei
scutiri pentru uz terapeutic acordate unui sportiv, în conformitate cu
prevederile art. 19 alin. (1) din Legea nr. 227/2006, republicată.
Art. 84. - Deciziile Comisiei de audiere a sportivilor
şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat reglementările
antidoping pot fi contestate potrivit prevederilor art. 57 şi 59 din Legea nr.
227/2006, republicată, după caz.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 85. - Regulamentele de organizare şi funcţionare a
comisiei de acordare a scutirilor pentru uz terapeutic, a comisiei de audiere a
sportivilor şi a personalului asistent al sportivilor care au încălcat
reglementările antidoping şi a comisiei de apel se aprobă prin ordin al
preşedintelui Agenţiei, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentelor norme metodologice.
Art. 86. - Modelul şi conţinutul legitimaţiei prevăzute
la art. 71 din Legea nr. 227/2006, republicată, sunt prevăzute în anexa nr. 11.
Art. 87. -Agenţia recunoaşte, în condiţii de reciprocitate,
potrivit art. 1 din Protocolul adiţional la Convenţia împotriva dopajului
(Strasbourg, 1989), adoptat la Varşovia la 12 septembrie 2002, ratificat de
România prin Legea nr. 302/2006, competenţa organizaţiilor antidoping ale
statelor părţi la Convenţia împotriva dopajului (Strasbourg, 1989) de a efectua
controale doping sportivilor români aflaţi pe teritoriul statelor respective.
Art. 88. - Anexele nr. 1-11 fac parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1*) la normele metodologice
Modelul invitaţiei pentru testul doping
AGENŢIA NAŢIONALA ANTI-DOPING
INVITATIE PENTRU TESTUL DOPING
"NU-ŢI RISIPI ŞANSELE, DOPAJUL ÎNSEAMNĂ
EŞEC!"
*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 2*) la normele metodologice
Modelul procesului-verbal de predare-primire a
truselor
AGENTIA NATIONALA ANTI-DOPING (ANAD)
PROCES VERBAL DE PREDARE-PRIMIRE A TRUSELOR
*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 3*) la normele metodologice
Modelul delegaţiei
|
GUVERNUL ROMÂNIEI
AGENŢIA NAŢIONALA ANTIDOPING
|
DELEGAŢIE
Cod
acţiune........................................................................................................................................................................ .......................................
Având în vedere prevederile Legii nr. 227/2006 privind
prevenirea şi combaterea dopajului în sport, republicată, se deleagă dl./dna.
...............................................................................................,
în calitate de ofiţer de control doping, identificat/ă cu legitimaţia
nr....................pentru a recolta un număr de
.......................................... probe urină/sânge, la competiţia*)
...............................................................................
sau în afara competiţiei la disciplina
sportivă.........................................., recoltare ce va avea loc în
ziua (zilele) .............................., ora (orele)
........................... la locaţia ..........................................................................,
din oraşul ..................................................................
Acţiunea a fost comandată
de........................................................................................................................................................................ .............
*) Organizatorii
competiţiei au obligaţia de a asigura accesul ofiţerilor de control doping în
incinta Bazei sportive şi de a pune la dispoziţia acestora un spaţiu care să
îndeplinească cerinţele staţiei de control doping.
PREŞEDINTE
*) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 4*) la normele metodologice
Modelul formularului de control doping
AGENŢIA NAŢIONALA ANTI-DOPING
*) Anexa nr. 4 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 5*) la
normele metodologice
Modelul formularului suplimentar de raport
Comentarii
AGENŢIA NAŢIONALĂ ANTI-DOPING
FORMULAR SUPLIMENTAR DE RAPORT COMENTARII
CODUL PROBEI |__|__|__|__|__|__|__|
*) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 6*) la
normele metodologice
Modelul formularului suplimentar de raport
Declaraţie referitoare la medicamente
AGENŢIA NAŢIONALA ANTI-DOPING
FORMULAR SUPLIMENTAR DE RAPORT
DECLARATIE REFERITOARE LA MEDICAMENTE
CODUL PROBEI |__|__|__|__|__|__|__|
*) Anexa nr. 6 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 7*) la normele metodologice
Modelul formularului de transport şi predare a
probelor doping
AGENŢIA NAŢIONALĂ ANTI-DOPING
FORMULAR DE TRANSPORT Şl PREDARE A PROBELOR DOPING
COD ACŢIUNE |_________________________________________________|
NUMĂRUL LOTULUI/CLIENT
|___________________________________|
NUMĂRUL DE PROBE RECOLTATE |______| NUMĂR SIGILIU
|______|
DISCIPLINA SPORTIVĂ
|_________________________________________|
ÎN COMPETIŢIE / ÎN AFARA COMPETIŢIEI
|_______________________|
DATA RECOLTĂRII PROBEI
|_____________________________________|
DATA ŞI ORA PREDĂRII LA LABORATOR
|________________________|
PREDARE PROBE
NUME/PRENUME Ofiţer de Control Doping
NUMĂR LEGITIMAŢIE |___|
SEMNĂTURĂ
RECEPŢIE PROBE
NUME/PRENUME
SEMNĂTURA
*) Anexa nr. 7 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. 8 la normele metodologice
Modelul registrului staţiei de control doping
REGISTRUL STAŢIEI DE CONTROL DOPING
Codul
acţiunii........................................................................................................................................................................ .....................................
Tipul
acţiunii........................................................................................................................................Data................................................................
Evenimentul sportiv........................................................................................................................................................................ ............................
Disciplina
sportivă........................................................................................................................................................................ ..............................
Localitatea........................................................................................................................................................................ .........................................
Ofiţerul de control doping
(OCD)........................................................................................................................................................................ .......
Nr. crt.
|
Numele şi prenumele sportivului
|
Numele şi prenumele
OCD/însoţitorului
|
Ora sosirii sportivului în staţia
de control doping
|
Intervalul de timp cât sportivul
lipseşte din staţia de control doping
|
Semnătura OCD/ însoţitorului
|
Semnătura sportivului
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
4.
|
|
|
|
|
|
|
5.
|
|
|
|
|
|
|
6.
|
|
|
|
|
|
|
7.
|
|
|
|
|
|
|
8.
|
|
|
|
|
|
|
9.
|
|
|
|
|
|
|
10.
|
|
|
|
|
|
|
11.
|
|
|
|
|
|
|
12.
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 9 la normele metodologice
Modelul raportului de testare nereuşită
RAPORT DE TESTARE NEREUŞITĂ
SPORTIVUL SELECTAT PENTRU TESTARE
Numele şi prenumele sportivului
|
|
Naţionalitatea sportivului
|
|
Sexul sportivului
|
Masculin |_|
Feminin |_|
|
Disciplina sportivă
|
|
Numele şi prenumele ofiţerului de control doping (OCD)
|
|
Numele şi prenumele ofiţerului de control doping (OCD)
|
|
Codul acţiunii
|
|
INFORMAŢIILE FOLOSITE DE OCD PENTRU LOCALIZAREA
SPORTIVULUI
Informaţiile de localizare au fost oferite de către
|
|
Ultima actualizare a informaţiilor de localizare (data
transmiterii)
|
|
Perioada de 60 de minute menţionată (00:00 - 00:00)
|
|
Locaţia menţionată (adresa)
|
|
(Ataşaţi acestui raport o copie a informaţiilor privind
localizarea sportivului folosite pentru testare.)
LOCAŢIA LA CARE SPORTIVUL A FOST CĂUTAT
Descrierea locaţiei (de exemplu, numele instituţiei)
|
|
Adresa
|
|
Oraşul şi ţara (inclusiv sector, judeţ, sat, comună etc.)
|
|
Alte informaţii relevante (de exemplu, numărul interfonului etc.)
|
|
DESCRIEREA DEMERSURILOR EFECTUATE PENTRU LOCALIZAREA
SPORTIVULUI
Ora sosirii şi plecării
|
Sosire:
|
Plecare:
|
Dacă s-a discutat cu o terţă persoană (funcţia şi numele) (de
exemplu, antrenor, coleg de echipă, părinte)
|
|
Datele de contact ale terţei persoane (de exemplu, nr. de telefon
etc, dacă există)
|
|
Descrierea detaliată a eforturilor făcute pentru
localizarea sportivului la locaţia indicată trebuie să includă descrierea
locaţiei, un rezumat al modului în care s-a încercat stabilirea contactului cu
sportivul (numărul apartamentului la care s-a sunat, date de contact ale unei
terţe părţi etc), precum şi frecvenţa şi orele acestor încercări efectuate în perioada
de 60 de minute menţionată de sportiv.
CONFIRMARE
Prin semnătura de mai jos confirm că informaţiile
menţionate în prezentul raport sunt corecte şi pot fi utilizate în verificarea
unei posibile încălcări a reglementărilor antidoping de către sportiv.
Semnătura ofiţerului de control doping
|_____________________________|
Data
|_____________________________|
Semnătura ofiţerului de control doping
|_____________________________|
Data |_____________________________|
ANEXA Nr. 101) la normele metodologice
Modelul formularului de localizare a sportivului
FORMULAR TRIMESTRIAL PENTRU LOCALIZAREA
SPORTIVULUI
1. INFORMATII DESPRE SPORTIV:
Nume
|
Sex :
|
Naţionalitate:
|
Prenume
|
Cod Postai:
|
e-mail:
|
Adresa de domiciliu conform C.I./B.I.
|
Telefon:
|
Antrenor de lot/ club
Telefon:
e-mail:
|
Disciplina sportivii şi clubul sportiv
|
* Adresa de domiciliu conform C.I./B.I. poate fi
folosit ca adresa de corespondenţă |_| DA / |_| NU
- dacă bifaţi "NU", vă rugăm să completaţi
mai jos adresa pentru corespondenţă:
Adresa:........................................................................................................................................................................ .............................................
2.-D-DOMICILIU:
Indicativele pentru completarea tabelului de localizare
sunt:
D - domiciliu (cel completat mai sus) conform
C.I./B.I.;
D1 - domiciliu alternativ*.
* daca mai există şi alte adrese de domiciliu,
continuaţi cu D2. sau cu D3, D4 etc. completând pagina 3 a formularului.
D1: Ţara............................
Regiune/Judeţ...................Oraşul..........................
Adresa............................................................................................................
D2: Ţara.........................
Regiune/Judeţ.....................Oraşul..........................
Adresa...........................................................................................................
3. - L - LOCUL DE ANTRENAMENT:
Indicativele pentru completarea tabelului de localizare
sunt:
L - loc de antrenament;
L1- loc de antrenament alternativ*.
* dacă mai există şi alte locaţii de antrenament,
continuaţi cu L2, L3, L4 etc, completând pagina 3 a formularului.
L:
Ţara.............................Regiune/Judeţ.............................Oraşul...............
Locul si Adresa............................................................................................
L1:
Ţara.............................Regiune/Judeţ.............................Oraşul...............
Locul si
Adresa..............................................................................................
4. - C - COMPETIŢII:
Indicativele pentru completarea tabelului de localizare
sunt:
C - competiţie; CA - adresa de cazare
* pentru alte competiţii continuaţi cu C1, CA1, C2,
CA2, C3, CA3, C4, CA4 sau completând pagina 3 a formularului.
C; Numele
competiţiei.................................................................................
Perioada de
desfăşurare.............Ţara.................Regiune/Judeţ....................
Locul de desfăşurare....................................................................................
Adresa.........................................................................................................
1) Anexa nr. 10
este reprodusă în facsimil.
CA: Adresa de
cazare..................................................................................
C1: Numele com
petiţiei..............................................................................
Perioada de desfăşurare.................Ţara.................Regiune/Judeţ.................
Locul de
desfăşurare....................................................................................
Adresa........................................................................................................
CA1: Adresa de
cazare................................................................................
C2: Numele
competiţiei................................................................................
Perioada de desfăşurare..................Ţara................Regiune/Judeţ.................
Locul de
desfăşurare.....................................................................................
Adresa..........................................................................................................
CA2: Adresa de
cazare.................................................................................
C3: Numele
competiţiei................................................................................
Perioada de desfăşurare..................Ţara................Regiune/Judeţ.................
Locul de
desfăşurare.....................................................................................
Adresa.........................................................................................................
CA3: Adresa de
cazare.................................................................................
C4: Numele
competiţiei................................................................................
Perioada de desfăşurare..................Ţara................Regiune/Judeţ.................
Locul de
desfăşurare.....................................................................................
Adresa.........................................................................................................
CA4: Adresa de
cazare.................................................................................
5. - M - Loc de muncă/facultate/scoală (dacă este
cazul):
- M este indicativul pentru completarea tabelului de
localizare.
M: Loc de
muncă/facultate/şcoala...................................................................
Adresa locului de
muncă/facultate/şcoală.........................................................
6. - V - PERIOADA DE VACANTĂ:
V-este indicativul pentru completarea tabelului de
localizare.
V:
Ţara...................Regiune/Judeţ......................Oraşul..................................
Adresa...........................................................................................................
7. - A - ALTE ACTIVITĂŢI:
- A - indicativul din tabelul de localizare.
* dacă desfăşuraţi şi alte activităţi, continuaţi cu
A1, A2, A3 etc, completând pagina 3 a formularului.
A:
Activitate:.......................Adresa:..........................................................
-H-PERIOADA DE 60 MINUTE PENTRU TESTARE:
- H - indicativul din tabelul de localizare.
Pentru fiecare zi din trimestru aveţi obligaţia de a
preciza în tabelul de localizare o perioada de 60 de minute, în intervalul orar
06.00 şi 23.00, în care sunteţi disponibil pentru testarea doping. Această
perioadă poate coincide programului de antrenament sau oricărei activităţi
desfăşurate la locaţiile menţionate în secţiunile de mai sus.
De exemplu: Dacă în ziua de luni, 1 decembrie,
domiciliul dumneavoastră este D1 (pe care l-aţi completat mai sus), locul de
antrenament este L2 (pe care l-aţi completat mai sus) între orele 09.00 şi
11.00. sunteţi la serviciu M (pe care l-aţi completat mai sus) între
orele 12.00 şi 20.00, iar perioada de 60 minute obligatorie (H)este între orele
21.00 şi 22,00 la domiciliul dumneavoastră, veţi completa în tabel după cum
urmează:
LUNI
|
1 decembrie
|
Domiciliu
|
Dl
|
21.00
|
22.00
|
Dl
|
H
|
09.00
|
11.00
|
L2
|
|
12.00
|
20.00
|
M
|
|
D3: Ţara..................... Regiune/Judeţ.......................Oraşul............................
Adresa..........................................................................................................
D4: Ţara.....................
Regiune/Judeţ.......................Oraşul............................
Adresa...........................................................................................................
D5: Ţara.....................
Regiune/Judeţ.......................Oraşul............................
Adresa...........................................................................................................
D6: Ţara.....................
Regiune/Judeţ.......................Oraşul............................
Adresa...........................................................................................................
L3:
Ţara...............Regiune/Judeţ...................Oraşul.......................................
Locul si Adresa..............................................................................................
L4:
Ţara...............Regiune/Judeţ...................Oraşul.......................................
Locul si
Adresa..............................................................................................
L5:
Ţara...............Regiune/Judeţ...................Oraşul.......................................
Locul si
Adresa..............................................................................................
L6: Ţara...............Regiune/Judeţ...................Oraşul.......................................
Locul si
Adresa..............................................................................................
C5: Numele
competiţiei.................................................................................
Perioada de
desfăşurare.............Ţara............Regiune/Judeţ...........................
Locul de
desfăşurare......................................................................................
Adresa..........................................................................................................
CA5: Adresa de
cazare..................................................................................
C6: Numele competiţiei.................................................................................
Perioada de
desfăşurare.............Ţara............Regiune/Judeţ...........................
Locul de
desfăşurare......................................................................................
Adresa..........................................................................................................
CA6: Adresa de
cazare.................................................................................
C7: Numele competiţiei.................................................................................
Perioada de
desfăşurare.............Ţara............Regiune/Judeţ...........................
Locul de desfăşurare......................................................................................
Adresa.........................................................................................................
CA7: Adresa de
cazare.................................................................................
C8: Numele
competiţiei.................................................................................
Perioada de
desfăşurare.............Ţara............Regiune/Judeţ...........................
Locul de desfăşurare......................................................................................
Adresa..........................................................................................................
CA8: Adresa de
cazare.................................................................................
A1:
Activitate:..........Adresă:.............................................................................
A2:
Activitate:..........Adresă:.............................................................................
A3:
Activitate:..........Adresă:.............................................................................
A4:
Activitate:..........Adresă:.............................................................................
TABEL DE LOCALIZARE PENTRU LUNA______________________*)
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8
|
9
|
HI
|
11
|
12
|
13
|
14
|
Domiciliul
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
29
|
30
|
31
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
Domiciliu
|
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
H
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Se completează cate un tabel de localizare pentru
flecare luna a trimestrului.
Sunt de acord ea informaţiile din acest formular de
localizare să fie folosite de către ANAD in scopul testarii doping
SEMNATURA
SPORTIVULUII____________________________Semnatura e necesară pentru ca
formularul sa fie considerat complet
ANEXA Nr. 11*) la normele metodologice
Modelul legitimaţiei şi insignei Agenţiei Naţionale
Anti-Doping
MODELUL Şl CONŢINUTUL LEGITIMAŢIEI Şi INSIGNEI
Descrierea legitimaţiei Agenţiei Naţionale
Anti-Doping
1. Descrierea legitimaţiei:
a) dimensiuni: 200 mm/90 mm;
b) hârtie lucioasă: 250 g/m2;
c) culori: galben, portocaliu, albastru, verde, alb.
2. Ambalare individuală în portmoneu de piele
3. Legitimaţia se compune din faţă şi verso.
4. Avizarea se efectuează pentru anul calendaristic în
curs.
5. Avizarea se efectuează prin aplicarea ştampilei
Agenţiei şi semnarea de către conducătorul acesteia.
Descrierea insignei Agenţiei Naţionale Anti-Doping
Descrierea insignei:
a) dimensiuni: 80 x 80 mm, grosime 2 mm;
b) insignă turnată, şlefuită, vibrofinisată, aurită,
pictată, o fată.
Faţa:
Sigla Agenţiei Naţionale Anti-Doping
Inscris:
ROMÂNIA
AGENŢIA NAŢIONALĂ ANTI-DOPING
c) culori: auriu, galben, portocaliu, albastru, verde
şi alveola de protecţie.
*) Modelele din anexa nr. 11 sunt reproduse în
facsimil.