HOTARARE Nr. 1079 din 8 octombrie 1990
privind efectuarea recensamantului populatiei si locuintelor din Romania
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 113 din 16 octombrie 1990
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Pentru cunoasterea cat mai exacta a numarului si distributiei teritoriale a
populatiei, a structurilor sale demografice si socio-economice, precum si a
fondului locativ si conditiilor de locuit ale populatiei, in perioada 7-14
ianuarie 1992 se va efectua pe intregul teritoriu al tarii recensamantul
populatiei si locuintelor din Romania (numit in continuare recensamant).
Informatiile care se inregistreaza la recensamant vor avea drept moment de
referinta ora "0" din noaptea de 6 spre 7 ianuarie 1992.
Art. 2
La recensamant se inregistreaza toti cetatenii romani cu domiciliul in
tara, indiferent daca la momentul de referinta al recensamantului se afla pe
teritoriul tarii sau se afla temporar in strainatate, precum si persoanele de
alta cetatenie sau fara cetatenie care au domiciliul in Romania.
Nu se inregistreaza persoanele de cetateniei straina din cadrul
reprezentantelor diplomatice, consulare si comerciale, al organizatiilor
internationale, firmelor, companiilor si organizatiilor economice, financiare,
comerciale si culturale straine, precum si persoanele de cetateniei straina sau
fara cetatenie aflate temporar pe teritoriul Romaniei la data recensamantului.
Art. 3
Recensamantul locuintelor se va efectua concomitent cu recensamantul
populatiei si va cuprinde cladirile de locuit, precum si locuintele situate in
orice cladire, indiferent de forma de proprietate.
Se excepteaza cladirile situate pe teritoriul Romaniei detinute cu titlu de
proprietate de catre state, firme, companii sau persoane straine.
Art. 4
Pentru verificarea calitatii datelor si informatiilor inregistrate in
formularele de recensamant, se va efectua o ancheta selectiva de control dupa
incheierea actiunii de recenzare.
Art. 5
In scopul cunoasterii aprofundate a unor aspecte socio-demografice, cu
ocazia recensamantului vor putea fi efectuate cercetari selective pe esantioane
reprezentative. Caracteristicile ce vor fi inregistrate in chestionarele cercetarii
vor fi aprobate o data cu formularele recensamantului.
Art. 6
La recenzarea populatiei se vor inregistra, pentru fiecare persoana,
urmatoarele caracteristici: numele si prenumele; situatia (gradul de rudenie)
fata de capul gospodariei; sexul; starea civila; data nasterii; locul nasterii;
domiciliul actual si cel anterior; resedinta; anul stabilirii la domiciliul
actual; anul casatoriei (pentru persoanele de sex feminin); numarul de copii
nascuti vii (pentru femeile in varsta de 15 ani si peste); cetatenia;
nationalitatea etnica; limba materna; religia; studii; ocupatia; locul de
munca; sectorul socio-economic al locului de munca; statutul profesional;
deficiente fizice.
Art. 7
La recenzarea locuintelor se vor inregistra urmatoarele caracteristici:
- pentru cladiri: destinatia cladirii; anul construirii; materialul de
constructie a peretilor exteriori; numarul nivelurilor; existenta garajelor si
capacitatea lor; numarul locuintelor din cladire;
- pentru locuinte: tipul locuintei si regimul de ocupare; forma de
proprietate; nivelul la care de afla; sursa de alimentare cu apa; instalatia de
apa calda; canalizarea; instalatia electrica; instalatia de gaze la bucatarie;
modul de incalzire; numarul si suprafata camerelor de locuit; felul
dependintelor si suprafata lor; titlul sub care este ocupata locuinta; numarul
gospodariilor din locuinta.
Art. 8
Inregistrarea informatiilor prevazute la art. 6 si 7 in formularele de
recensamant se face, de regula, la domiciliul (resedinta) persoanelor, de catre
recenzori, pe baza declaratiei persoanelor majore si a consultarii buletinelor
de identitate, a certificatelor de nastere si a altor documente legale care
atesta corectitudinea datelor inregistrate astfel:
a) persoanele aflate la domiciliu (resedinta) vor fi inregistrate de catre
recenzorul sectorului in care se afla amplasata locuinta, pe baza declaratiilor
acestora (pentru copii minori si persoanele cu deficiente, pe baza
declaratiilor celorlalti membri ai gospodariei), precum si consultarii actelor
de identitate si altor documente legale care contin informatiile necesare;
b) persoanele absente din gospodarie vor fi inregistrate la domiciliu, pe
baza informatiilor furnizate de celelalte persoane din gospodarie sau a
informatiilor ce rezulta din evidentele oficiale existente pe plan local, iar
in localitatea unde se afla (temporar sau pentru o perioada mai lunga de 6
luni), potrivit declaratiei si documentelor oficiale proprii, de catre
recenzorul sectorului in care se afla;
c) persoanele care, datorita unor situatii exceptionale, nu au fost
recenzate au obligatia sa se prezinte in ultima zi a perioadei de inregistrare
la comisia de recensamant din localitatea in care se afla si unde vor fi
recenzate.
Cu exceptia buletinelor de identitate si a certificatelor de nastere,
consultarea altor documente legale se poate face numai cu acordul persoanelor
recenzate.
Art. 9
Recenzarea persoanelor din unitatile Ministerului Apararii Nationale si
Ministerului de Interne se face de catre aceste ministere in conformitate cu
prevederile prezentei hotarari si ale normelor specifice elaborate de catre
acestea si aprobate de Comisia centrala pentru recensamantul populatiei si
locuintelor.
Art. 10
Recenzarea cetatenilor romani din cadrul misiunilor diplomatice, oficiilor
consulare si reprezentantelor comerciale romanesti din strainatate si a
cetatenilor romani aflati temporar in strainatate la data recensamantului se
face de catre Ministerul Afacerilor Externe, potrivit prevederilor prezentei
hotarari si ale normelor specifice elaborate de acesta si aprobate de Comisia
centrala pentru recensamantul populatiei si locuintelor.
Art. 11
Cetatenii au obligatia de a furniza recenzorilor informatii corecte.
Datele si informatiile individuale inscrise in formularele de recensamant
sunt strict confidentiale si nu pot fi utilizate decat in scopuri statistice.
Art. 12
Persoanele care efectueaza inregistrarea in formularele de recensamant
(recenzorii), precum si cele cu sarcini de indrumare, coordonare si control, au
obligatia de a respecta intocmai prevederile prezentei hotarari si de a asigura
pastrarea caracterului confidential al datelor declarate de cetateni si
inscrise in formularele de recensamant.
In indeplinirea sarcinilor ce ii revin pe timpul efectuarii
recensamantului, personalul prevazut la alineatul precedent se bucura de
protectia legii ce se acorda persoanelor care indeplinesc functii ce implica
exercitiul autoritatii de stat.
Art. 13
Organizarea si efectuarea recensamantului se realizeaza sub conducerea si
controlul Comisiei centrale si al comisiilor teritoriale pentru recensamantul
populatiei si locuintelor. In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei hotarari se va constitui Comisia centrala pentru recensamantul
populatiei si locuintelor, in componenta prevazuta in anexa nr. 1.
Comisia centrala pentru recensamantul populatiei si locuintelor raspunde de
efectuarea in bune conditii a intregii actiuni, avand urmatoarele atributii:
a) aproba planul general de organizare a recensamantului, programul si
metodologia de inregistrare, prelucrare a datelor si publicare a rezultatelor,
precum si programele anchetelor selective;
b) aproba formularele de inregistrare si instructiunile de completare a
acestora;
c) aproba clasificarile si nomenclatoarele necesare inregistrarii,
prelucrarii si publicarii datelor;
d) organizeaza si indruma operatiile de delimitare si masurare a
locuintelor si de impartire a teritoriului localitatilor in sectoare de
recensamant;
e) organizeaza actiunile de instruire a intregului personal de recensamant;
f) organizeaza actiunile de popularizare a recensamantului;
g) stabileste atributiile comisiilor de recensamant judetene, municipale, ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, orasenesti si comunale;
h) prezinta guvernului si publica rezultatele preliminare ale
recensamantului, rezultatele definitive si detaliate urmand a fi publicate de
Comisia Nationala pentru Statistica.
Art. 14
Pentru efectuarea lucrarilor de pregatire, organizare, prelucrare si
publicare a datelor recensamantului, se organizeaza, pe langa Comisia Nationala
pentru Statistica, Directia generala pentru recensamantul populatiei si
locuintelor, cu 40 posturi de specialitate, pe o perioada de 4 ani, iar la
directiile judetene de statistica ai a municipiului Bucuresti se aproba
angajarea, in medie, a cate 15 persoane, pe o perioada de doi ani.
Structura organizatorica a directiei generale, care va indeplini functia de
secretariat tehnic al comisiei centrale, se aproba de catre ministrul de stat
pentru calitatea vietii si protectia sociala, presedintele Comisiei centrale
pentru recensamantul populatiei si locuintelor. In cadrul numarului de 40 de
posturi pot fi angajati si specialisti pensionari cu experienta in statistica
si recensaminte, care, pe perioada respectiva, isi pastreaza integral dreptul
la pensie.
Directia generala pentru recensamantul populatiei si locuintelor va fi
dotata cu un autoturism si un microbuz pe intreaga perioada de organizare,
efectuare, prelucrare si publicare a datelor.
Art. 15
Pentru pregatirea, organizarea, conducerea si efectuarea lucrarilor de
recensamant la nivel teritorial, se constituie comisii de recensamant judetene,
municipale, ale sectoarelor municipiului Bucuresti, orasenesti si comunale, in
componenta prezentata in anexa nr. 2, care raspund de efectuarea
recensamantului pe teritoriul in care isi desfasoara activitatea.
Atributiile comisiilor teritoriale de recensamant se stabilesc de Comisia
centrala pentru recensamantul populatiei si locuintelor.
Art. 16
Comisiile de recensamant judetene, ale municipiilor care au peste 100.000
locuitori si ale sectoarelor municipiului Bucuresti vor avea secretariate tehnice
permanente. Componenta acestor secretariate, atributiile lor si data inceperii
activitatii vor fi stabilite de Comisia centrala pentru recensamantul
populatiei si locuintelor.
Art. 17
Personalul de recensamant (recenzori, recenzori sefi si controlori) va fi
recrutat din randul personalului didactic, al functionarilor, al specialistilor
in economie, informatica si alte domenii din aparatul primariilor si organelor
sale specializate, al institutiilor de stat, altor unitati economice si sociale,
precum si din randul pensionarilor, studentilor si altor persoane cu pregatire
corespunzatoare.
Pentru efectuarea in bune conditii a recensamantului si pentru a nu se
perturba procesul de invatamant, Ministerul Invatamantului si Stiintei si
Comisia centrala pentru recensamantul populatiei si locuintelor vor stabili, de
comun acord, perioada vacantei de iarna in anul scolar 1991/1992.
Art. 18
Personalul de la art. 17, ca si specialistii detasati in secretariatele
tehnice vor fi scutiti de toate sarcinile ce le revin la unitatile unde sunt
incadrati in munca si isi pastreaza toate drepturile de care beneficiaza la
aceste unitati, pe intreaga perioada de participare la lucrarile de recensamant
stabilita de comisia centrala.
Recenzorii, recenzorii sef si controlorii vor primi pentru activitatea
depusa, pe langa drepturile banesti ce li se cuvin la locurile de munca, o
indemnizatiei de 1.500 lei, neimpozabila, ce se acorda o singura data.
Celorlalte categorii de personal antrenate in lucrarile de pregatire, efectuare
si prelucrare a datelor recensamantului li se pot acorda prime in limita
fondului alocat prin buget.
Art. 19
Prefecturile si primariile municipale, ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, orasenesti si comunale vor asigura conditiile tehnico-materiale
necesare bunei desfasurari a pregatirii, organizarii si efectuarii
recensamantului.
In acest scop:
a) constituie si aproba prin decizii componenta nominala a comisiilor
teritoriale de recensamant si a secretariatelor tehnice, in conformitate cu
prevederile prezentei hotarari si ale instructiunilor Comisiei centrale de
recensamant;
b) asigura spatiile necesare desfasurarii activitatilor comisiilor de
recensamant si secretariatelor tehnice, depozitarii si pastrarii in conditii
corespunzatoare a materialelor de recensamant, precum si alte mijloace necesare
desfasurarii in bune conditii a lucrarilor de recensamant;
c) verifica si actualizeaza denumirea strazilor si numerotarea cladirilor;
d) intocmesc listele strazilor, cladirilor, locuintelor, cu numarul
persoanelor existente in locuinte, precum si materialele cartografice necesare
delimitarii unitatilor administrativ-teritoriale si impartirii acestora in
sectoare si circumscriptii de recensamant, la termenele si in conformitate cu
instructiunile Comisiei centrale de recensamant;
e) efectueaza, potrivit normelor stabilite de Comisia centrala de
recensamant, impartirea localitatilor in sectoare si circumscriptii de
recensamant;
f) efectueaza masurarea suprafetei cladirilor si locuintelor supuse
recenzarii;
g) organizeaza recrutarea recenzorilor, a recenzorilor sefi si a
controlorilor si asigura - din bugetul de recensamant - transportul si cazarea
acestora la centrele de instruire, precum si spatiile necesare acestei
activitati;
h) asigura mijloacele de transport necesare pregatirii si efectuarii
recensamantului, la termenele si pe duratele prevazute in graficele elaborate
de comisiile de recensamant.
Art. 20
In scopul stabilirii cu exactitate a numarului populatiei pe localitati, in
functie de domiciliul si resedinta fiecarei persoane la data recensamantului,
Ministerul de Interne va asigura actualizarea cartilor de imobil, inscrierea
operativa in buletinele de identitate a mentiunii de schimbare a domiciliului
sau resedintei, inclusiv a modificarilor survenite in denumirile de localitati
si strazi, precum si in numerotarea cladirilor, astfel incat fiecare persoana
sa poata fi recenzata corespunzator situatiei reale de la data recensamantului.
Art. 21
Fondurile necesare pregatirii, organizarii si efectuarii recensamantului,
prelucrarii datelor si publicarii rezultatelor - anexa nr. 3*) - se includ
anual in indicatorii economici si financiari al Comisiei Nationale pentru
Statistica.
Ministerul Finantelor va introduce modificarile corespunzatoare in bugetele
anuale de venituri si cheltuieli ale Comisiei Nationale pentru Statistica,
potrivit defalcarii din anexa nr. 3 la prezenta hotarare.
Cheltuielile pe plan local pentru realizarea activitatilor prevazute la
art. 19 lit. b), c), d), e), f) si h) se suporta din bugetele primariilor.
Art. 22
Ministerul Resurselor si Industriei va asigura cantitatile de hartie,
carton, carburanti, lubrifianti, precum si alte mijloace tehnico-materiale
necesare efectuarii recensamantului, potrivit anexei nr. 4*).
Art. 23
Ministerul Culturii va asigura tiparirea la timp si in conditii
corespunzatoare a intregului material de recensamant, pe baza graficelor
stabilite de Comisia centrala pentru recensamantul populatiei si locuintelor.
Art. 24
Comisia centrala pentru recensamantul populatiei si locuintelor va organiza
actiunile de popularizare a recensamantului. Radioteleviziunea si celelalte
mijloace de informare sunt chemate sa sprijine aceste actiuni.
Art. 25
Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Amenajarii Teritoriului
va asigura, in mod prioritar, transportul materialelor de recensamant, potrivit
graficului stabilit de Comisia centrala de recensamant. De asemenea, Ministerul
Comunicatiilor va asigura, cu prioritate, servicii postale si de
telecomunicatii pentru operatiunile de recensamant.
Art. 26
Prelucrarea datelor recensamantului se va efectua de catre Comisia
Nationala pentru Statistica cu ajutorul echipamentelor de calcul aflate la
centrul sau de calcul si la directiile judetene de statistica, precum si al
echipamentelor specializate care urmeaza a fi primite de organul national de
statistica pentru efectuarea recensamantului in cadrul acordului intre guvernul
roman si Fondul Natiunilor Unite pentru Populatie.
Art. 27
Publicarea rezultatelor definitive ale recensamantului se va face de catre
Comisia Nationala pentru Statistica, pe baza planului si calendarului, aprobate
de Comisia centrala de recensamant.
Art. 28
Incalcarea prevederilor prezentei hotarari atrage, dupa caz, raspunderea
disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala a celor vinovati.
Art. 29
Constituie contraventii urmatoarele fapte - daca nu sunt savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni
- si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei la 5.000 lei:
a) impiedicarea persoanelor antrenate in actiunea de recensamant de a
efectua inregistrarea si controlul datelor ce fac obiectul recensamantului cu
respectarea prevederilor prezentei hotarari sau a desfasurarii, in orice mod, a
lucrarilor recensamantului;
b) refuzul de a furniza organelor de recensamant informatiile prevazute in
formularele de inregistrare, precum si furnizarea de date eronate;
c) nerespectarea de catre personalul insarcinat cu efectuarea
recensamantului a dispozitiilor legale si a instructiunilor privind modul de
inregistrare a populatiei si de pastrare a caracterului confidential al datelor
personale declarate de cetateni si inscrise in formularele de recensamant.
Constatarea contraventiei si aplicarea amenzii se fac de catre primar sau
de persoane anume imputernicite de Comisia centrala sau de catre comisiile
judetene si a municipiului Bucuresti pentru recensamantul populatiei si
locuintelor.
Contraventiilor prevazute in prezentul articol le sunt aplicabile
dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor.
Art. 30
Anexele nr. 1-4 fac parte integranta din prezenta hotarare.
----------------------
*) Anexa se comunica unitatilor interesate.
PRIM-MINISTRU
PETRE ROMAN
ANEXA 1
COMPONENTA
Comisiei centrale pentru recensamantul populatiei si locuintelor
Presedinte:
----------
Ioan Aurel Stoica - ministru de stat pentru calitatea vietii si protectia
sociala
Vicepresedinti:
--------------
Petru Pepelea - secretar de stat - presedintele Comisiei Nationale
pentru Statistica
Octavian Partenie - secretar de stat al Ministerului Muncii si Protectiei
Sociale
Gheorghe Polizu - secretar de stat al Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Amenajarii Teritoriului
Secretar:
--------
Alexandru Radocea - vicepresedinte al Comisiei Nationale pentru
Statistica
Membri:
-------
Dumitru Popescu - secretar de stat al Ministerului Resurselor si
Industriei
Mihai Draganescu - presedintele Academiei Romane
Hans Otto Stamp - secretar de stat al Ministerului Invatamantului si
Stiintei
Babeti Coriolan - secretar de stat al Ministerului Culturii
Gheorghe Iacob - secretar de stat al Ministerului Sanatatii
Gheorghe Voinea - secretar de stat al Ministerului Apararii Nationale
George Ioan Danescu - secretar de stat al Ministerului de Interne
Constantin Ene - secretar de stat al Ministerului Afacerilor Externe
Alexandru Dobre - secretar de stat al Ministerului Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Amenajarii Teritoriului
Virgil Popescu - subsecretar de stat al Ministerului Comunicatiilor
Eugeniu Goga - subsecretar de stat al Ministerului Finantelor
Vasile Ghetau - director in Comisia Nationala pentru Statistica
ANEXA 2
Comisiile judetene (a municipiului Bucuresti), municipale, orasenesti, ale
sectoarelor municipiului Bucuresti si comunale pentru recensamantul populatiei
si locuintelor
A. Comisia judeteana si a municipiului Bucuresti
Presedinte: - subprefect al judetului (viceprimar al capitalei)
Vicepresedinti: - secretarul prefecturii (primariei capitalei)
- directorul directiei judetene de statistica
- directorul directiei de urbanizare si amenajare a
teritoriului
Secretar: - directorul adjunct al directiei judetene de
statistica
Membri: - directorul directiei dezvoltarii economico-sociale
- loctiitorul sefului Inspectoratului Ministerului de
Interne
- inspectorul general al inspectoratului scolar
- directorul directiei pentru dezvoltare si
administrare locativa
- directorul directiei sanitare
- directorul directiei posta si telecomunicatii
- directorul directiei de munca si protectie sociala
- 3-4 specialisti din administratia locala, din
invatamant, sanatate
B. Comisia municipala (oraseneasca) de recensamant si a sectorului
municipiului Bucuresti
Presedinte: - viceprimar al municipiului (orasului)
Vicepresedinte: - secretarul primariei
Secretar: - seful oficiului (compartimentului) de stare civila
Membri: - adjunct al sefului politiei
- inspectorul scolar
- seful compartimentului pentru administrarea fondului
locativ
- seful sectiei sanitare a orasului
- 1-3 specialisti din administratia locala (invatamant,
cultura, sanatate)
C. Comisia comunala
Presedinte: - primarul comunei
Secretar: - secretarul primariei
Membri: - directorul scolii din satul de resedinta al comunei
- referentul cu starea civila
- seful postului de politie
- seful circumscriptiei medicale.