HOTARARE Nr. 1164 din 17 octombrie 2002
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au
apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 501/2002, precum si pentru stabilirea unor masuri privind
organizarea si functionarea Comisiei speciale de retrocedare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 805 din 6 noiembrie 2002

In temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 2 alin. (1) si (3), precum si
al art. 5^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind
retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din
Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au
apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 501/2002, cuprinse in anexa nr. 1.
Art. 2
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se infiinteaza Comisia
speciala de retrocedare.
(2) Se aproba componenta Comisiei speciale de retrocedare, prevazuta in
anexa nr. 2, precum si regulamentul de organizare si functionare al acesteia,
prevazut in anexa nr. 3.
(3) Pentru exercitiul bugetar al anului 2002 vor fi prevazute in bugetul
Ministerului Administratiei Publice fondurile necesare in vederea desfasurarii
activitatii Comisiei speciale de retrocedare.
(4) Cheltuielile de personal, pentru cazare, transport si diurna,
ocazionate de deplasarile in teritoriu dispuse de Comisia speciala de
retrocedare, vor fi suportate de fiecare autoritate al carei membru este
desemnat in comisie.
Art. 3
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, precum si unitatile implicate in restituirea in natura sau acordarea
despagubirilor prevazute de lege vor duce la indeplinire dispozitiile prezentei
hotarari.
Art. 4
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 1.139/2000 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea
si functionarea Comisiei speciale de retrocedare a unor bunuri care au
apartinut cultelor religioase din Romania, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 611 din 28 noiembrie 2000, precum si Hotararea
Guvernului nr. 967/2000 privind constituirea Comisiei speciale de retrocedare,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 523 din 24 octombrie
2000.
Art. 5
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Autoritatea pentru urmarirea aplicarii
unitare a Legii nr. 10/2001
Adrian Marasoiu,
secretar de stat
Ministrul culturii si cultelor,
Razvan Theodorescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind
retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din
Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 501/2002
Ordonanta de urgenta*):
"Art. 1
(1) Imobilele care au apartinut cultelor religioase din Romania si au fost
preluate in mod abuziv, cu sau fara titlu, de statul roman, de organizatiile
cooperatiste sau de orice alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, altele decat lacasele de cult, compuse din constructii impreuna
cu terenul aferent, existente in natura, se retrocedeaza fostilor proprietari,
in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
(2) Sunt imobile, in sensul prezentei ordonante de urgenta, constructiile
impreuna cu anexele acestora si terenurile aferente lor, cu oricare dintre
destinatiile avute la data preluarii in mod abuziv, precum si bunurile mobile
devenite imobile prin incorporare in aceste constructii.
(3) Prin centru de cult se intelege institutia, cu sediul in Romania, care
coordoneaza toate unitatile locale ale unui cult religios. Prin centru eparhial
se intelege institutia care are jurisdictie asupra unui numar de unitati locale
de cult situate intr-o anumita zona geografica a tarii.
(4)*)
(5) In toate cazurile cererile de retrocedare a imobilelor prevazute la
alin. (1) se pot depune la Comisia speciala de retrocedare, prevazuta de
prezenta ordonanta de urgenta, in termen de 6 luni de la data intrarii in
vigoare a legii de aprobare a acesteia. Dupa acest termen nu se mai pot formula
cereri de restituire sau de retrocedare. Actele doveditoare ale drepturilor
solicitate se pot depune in termenul util stabilit de comisie.
(6) In cazul in care imobilele care fac obiectul cererilor de retrocedare
sunt afectate unor activitati de interes public din invatamant si cercetare,
sanatate sau sunt destinate functionarii unor asezaminte social-culturale,
sedii ale partidelor politice legal inregistrate, misiuni diplomatice, oficii
consulare, reprezentante ale organizatiilor internationale interguvernamentale
acreditate in Romania, solicitantul retrocedarii poate opta pentru:
a) restituirea numai a nudei proprietati, caz in care imobilul respectiv
isi va pastra afectatiunea pe o perioada de pana la 5 ani de la data deciziei
de retrocedare. In aceasta perioada proprietarul este scutit de plata
impozitului pe proprietate si, totodata, va fi beneficiarul unei chirii in
cuantumul stabilit prin hotarare a Guvernului. In acest interval plata
cheltuielilor de intretinere aferente imobilului respectiv revine
utilizatorilor;
b) acordarea de masuri reparatorii prin echivalent, in conditiile Legii nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.
(7) O data cu imobilele retrocedate in natura se restituie si acele bunuri
mobile destinate, la data preluarii, functionarii cultului, daca acestea au
fost preluate impreuna cu imobilul respectiv si daca acestea mai exista la data
depunerii cererii de retrocedare. Detinatorul actual al imobilului, la
solicitarea si in prezenta reprezentantului cultului religios care a depus
cererea de retrocedare, va proceda la efectuarea inventarului bunurilor mobile
existente in imobil, in termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de
retrocedare. In cazul nerespectarii acestui termen se va urma procedura
prevazuta la art. 42 alin. (2) - (4) din Legea nr. 10/2001."
------------
*) Este reprodus textul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000,
astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 501/2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 561 din 31 iulie 2002.
*) Alin. (4) a fost abrogat prin Legea nr. 501/2002.
Norme metodologice:
1. Sunt considerate abuzive acele preluari de proprietate, cu privire la
imobile apartinand cultelor religioase, care s-au produs in temeiul sau ca
efect al unor acte normative ori administrative emise in intervalul 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989, denumit in continuare perioada de referinta, daca nu
s-au acordat despagubiri juste si echitabile in raport cu perioada preluarii.
In cazul in care s-au platit despagubiri, dar acestea sunt considerate
neindestulatoare, restituirea in natura sau, dupa caz, acordarea celorlalte
masuri reparatorii prevazute de Legea nr. 10/2001 este conditionata de
restituirea despagubirilor primite sau de scaderea valorii acestora, dupa caz,
in conditiile stabilite de aceeasi lege.
2. Sunt considerate abuzive si preluarile fara titlu ale imobilelor care au
apartinut cultelor religioase in perioada de referinta a Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 94/2000.
3. Nu sunt considerate abuzive acele preluari efectuate in temeiul unui
titlu emis in perioada de referinta care urmareau repunerea in situatia
juridica anterioara Dictatului de la Viena.
4. Nu pot face obiectul retrocedarii lacasele de cult, respectiv
bisericile, manastirile, sinagogile, moscheile, templele sau orice alte
constructii care sunt destinate oficierii de slujbe religioase. Calificarea ca
lacas de cult se face de catre Comisia speciala de retrocedare in urma analizei
situatiei fiecarui caz.
5. Pot face obiectul retrocedarii numai acele constructii care existau
fizic la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
94/2000.
6. Prin sintagma teren aferent se intelege suprafata de teren afectata
utilizarii constructiei retrocedabile in limita imprejmuirilor existente.
7. Nu fac obiectul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000
terenurile agricole situate in extravilanul localitatilor, deoarece acestea fac
obiectul legilor speciale de restituire din domeniul fondului funciar.
8. Comisia speciala de retrocedare are plenitudine de competenta in
solutionarea fazei administrative a cererilor de retrocedare, cu privire la
calificarea preluarilor ca fiind abuzive sau nu, la calificarea preluarilor ca
fiind cu titlu sau fara titlu.
9. Cererile de retrocedare pot fi depuse la Comisia speciala de retrocedare
pana la data de 31 ianuarie 2003. Termenul prevazut de art. 1 alin. (5) prima
teza din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000, introdus prin Legea nr.
501/2002, este un termen de decadere. Neexercitarea dreptului conferit de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 inlauntrul termenului stabilit
are ca principala consecinta pierderea dreptului subiectiv la actiune cu
privire la revendicarea oricaror imobile de natura celor prevazute la art. 1
alin. (1) si (2) din aceeasi ordonanta de urgenta.
10. Calificarea incidentei prevederilor art. 1 alin. (6) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000, introdus prin Legea nr. 501/2002, revine
Comisiei speciale de retrocedare. In aceste cazuri Comisia speciala de
retrocedare va comunica solicitantului aceasta calificare si il va invita sa
opteze pentru una dintre variantele prevazute la lit. a) si b), iar in cazul
optarii pentru varianta prevazuta la lit. b), sa precizeze masurile reparatorii
prin echivalent, prevazute de Legea nr. 10/2001, de care acesta doreste sa
beneficieze.
11. Prin sintagma acte doveditoare prevazuta la art. 1 alin. (5) teza
finala din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000, introdus prin Legea
nr. 501/2002, se intelege:
a) orice inscrisuri care atesta dreptul de proprietate al solicitantului
asupra imobilului, la data preluarii abuzive (act de vanzare-cumparare,
tranzactie, donatie, extras de carte funciara, act sub semnatura privata etc.);
b) orice acte juridice sau declaratii care permit incadrarea preluarii ca
fiind abuziva, cu titlu sau fara titlu;
c) orice acte care intemeiaza prezumtia existentei dreptului de proprietate
al solicitantului asupra imobilului, la data preluarii abuzive (extras de carte
funciara, istoric de rol fiscal, procesul-verbal intocmit cu ocazia preluarii,
orice act emanand de la o autoritate din perioada de referinta, care atesta
direct sau indirect faptul ca bunul respectiv apartinea solicitantului, pentru
mediul rural - extras de pe registrul agricol);
d) acte care permit recunoasterea calitatii de beneficiar al retrocedarii
(actul de infiintare, dovada continuarii sau reluarii activitatii cultului
religios);
e) expertize judiciare sau extrajudiciare de care solicitantul intelege sa
se prevaleze in sustinerea cererii sale;
f) orice acte sau inscrisuri pe care solicitantul intelege sa le foloseasca
in dovedirea cererii sale.
12. Se admit numai copii legalizate sau certificate de pe actele
doveditoare referitoare la proprietate si la calitatea de cult religios
indreptatit la retrocedare.
13. Pentru anumite situatii complexe Comisia speciala de retrocedare, in
virtutea plenitudinii de competenta, poate dispune elaborarea, de catre
istorici si/sau juristi cu experienta, de rapoarte si informari cu privire la
evolutia istorica si juridica a preluarii respective. De asemenea, Comisia
speciala de retrocedare poate efectua audieri ale unor persoane avizate care
pot furniza informatii utile si poate dispune deplasari la locul situarii
imobilului ale unor specialisti si intocmirea unor note de constatare. Actele
intocmite cu ocazia efectuarii acestor proceduri sunt considerate acte
doveditoare pentru solutionarea fazei administrative a retrocedarii.
14. In cazul in care doi solicitanti pretind a fi reprezentantii aceluiasi
cult indreptatit la retrocedare, solutionarea cererilor de retrocedare se va
face numai dupa expirarea termenului prevazut la art. 1 alin. (5) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 94/2000, introdus prin Legea nr. 501/2002.
15. In cazul in care solicitantul retrocedarii opteaza pentru restituirea
nudei proprietati conform prevederilor art. 1 alin. (6) lit. a) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 94/2000, introdus prin Legea nr. 501/2002, starea
de nuda proprietate va exista pana la punerea in posesie, dar nu mai mult de 5
ani.
16. Masurile reparatorii prin echivalent, prevazute la art. 1 alin. (6)
lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000, introdus prin Legea
nr. 501/2002, vor consta in compensarea cu alte bunuri ori servicii oferite in
echivalent de detinatorul actual al imobilului, in acordarea de actiuni la
societati comerciale tranzactionate pe piata de capital, de titluri de valoare
nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare sau de despagubiri
banesti. Aceste masuri reparatorii pot fi combinate.
17. Prin cheltuieli de intretinere, in sensul ordonantei de urgenta, se
intelege cheltuielile necesare si utile pentru buna functionare a activitatilor
desfasurate in imobilul respectiv si de natura a conserva aceeasi stare a
imobilului de la data restituirii nudei proprietati pana la punerea in posesie.
Efectuarea unor lucrari de inlocuire sau de schimbare a retelei de
canalizare, a instalatiei de alimentare cu apa, inclusiv obiectele sanitare, a
instalatiei de incalzire centrala sau a sobelor de incalzire, inlocuirea
tamplariei de lemn uzate - usi si ferestre, repararea sarpantei, a invelitorii,
a jgheaburilor si burlanelor, precum si retencuirea peretilor interiori sau
exteriori se pot face numai cu acordul nudului proprietar.
18. In categoria bunurilor destinate functionarii cultului, in sensul
prevederilor art. 1 alin. (7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
94/2000, introdus prin Legea nr. 501/2002, se includ utilajele, instalatiile,
precum si dotarile aferente existente in imobil la data preluarii acestuia.
Restituirea acestora o data cu imobilul solicitat se va face numai in
masura in care acestea mai exista fizic la data depunerii cererii de
retrocedare.
Ordonanta de urgenta:
"Art. 2
(1) In scopul verificarii indeplinirii conditiilor prevazute la art. 1 se
va constitui, prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Comisia speciala de
retrocedare, care va fi formata din:
a) un reprezentant din partea Ministerului Culturii si Cultelor;
b) un reprezentant din partea Ministerului Justitiei;
c) un reprezentant din partea Ministerului Administratiei Publice;
d) un reprezentant din partea Ministerului Finantelor Publice;
e) un reprezentant din partea Secretariatului General al Guvernului.
(2) Membrii Comisiei speciale de retrocedare vor fi nominalizati de
conducatorul autoritatii din care acestia fac parte. La lucrarile Comisiei speciale
de retrocedare va lua parte, cu statut de invitat, si un reprezentant din
partea cultului religios solicitant, pentru a sustine cererea.
(3) Atributiile si regulamentul de organizare si functionare ale Comisiei
speciale de retrocedare vor fi stabilite prin hotarare a Guvernului, in termen
de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(4) Secretariatul Comisiei speciale de retrocedare va fi asigurat de
Ministerul Administratiei Publice.
(5) Comisia speciala de retrocedare va analiza documentatia prezentata de
solicitanti pentru fiecare imobil si va dispune, prin decizie motivata,
retrocedarea imobilelor solicitate de cultele religioase sau, dupa caz,
respingerea cererii de retrocedare, daca se apreciaza ca aceasta nu este
intemeiata.
(6) Deciziile Comisiei speciale de retrocedare vor putea fi atacate cu
contestatie la instanta de contencios administrativ in a carei raza teritoriala
este situat imobilul solicitat, in termen de 30 de zile de la comunicarea
acestora. Hotararea pronuntata de instanta de contencios administrativ este
supusa cailor de atac potrivit Legii contenciosului administrativ nr.
29/1990."
Norme metodologice:
1. Daca o data cu cererea de retrocedare s-au depus acte doveditoare si
solicitantul precizeaza in mod expres faptul ca nu mai are alte probe de
administrat, Comisia speciala de retrocedare va dispune prin decizie motivata
asupra cererii solicitantului, in termen de 60 de zile de la data depunerii
acesteia.
2. In cazul in care se apreciaza ca documentatia este incompleta si este
necesara completarea acesteia, termenul de 60 de zile curge de la data
depunerii actelor suplimentare solicitate de Comisia speciala de retrocedare.
Ordonanta de urgenta:
"Art. 3
(1) Cererile de retrocedare se depun, prin centrul eparhial sau, dupa caz,
centrul de cult, la Comisia speciala de retrocedare.
(2) Pentru fiecare imobil solicitantul va pune la dispozitie Comisiei
speciale de retrocedare, in vederea stabilirii dreptului de proprietate asupra
imobilelor, actele sau orice alte dovezi necesare pentru stabilirea calitatii
de fost proprietar, in conditiile ce se vor stabili prin regulamentul prevazut
la art. 2 alin. (3)."
Norme metodologice:
1. Cererea de retrocedare se va face pentru fiecare imobil solicitat si va
cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
- denumirea si sediul solicitantului, indicarea actului de infiintare sau
de recunoastere, dupa caz;
- datele de identificare si puterile acordate reprezentantului
solicitantului;
- datele de identificare a imobilului solicitat la retrocedare (constructia
si terenul aferent);
- indicarea actelor doveditoare de care solicitantul intelege sa se
prevaleze in sustinerea cererii;
- daca este posibil, desemnarea optiunilor prevazute de Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000;
- indicarea adresei postale certe la care urmeaza sa se faca comunicarile
oficiale.
2. Cererile de retrocedare se depun la secretariatul Comisiei speciale de
retrocedare care functioneaza in cadrul Autoritatii pentru urmarirea aplicarii
unitare a Legii nr. 10/2001, cu sediul in municipiul Bucuresti, str. Smardan
nr. 3, sectorul 3. Cererile de retrocedare pot fi depuse direct prin
reprezentantul desemnat de solicitant, ocazie cu care se va elibera o dovada
scrisa in acest sens, sau pot fi transmise si prin posta, cu confirmare de
primire Documentul eliberat de secretariat sau, dupa caz, data postei face
deplina dovada a depunerii cererii de retrocedare la acea data.
Ordonanta de urgenta:
"Art. 4
(1) Dreptul de proprietate asupra imobilului solicitat se redobandeste pe
baza deciziei Comisiei speciale de retrocedare sau a hotararii judecatoresti
ramase definitive, dupa caz.
(2) Dispozitiile legale privind protectia chiriasilor, persoane fizice, se
aplica in mod corespunzator, fara a putea depasi termenul de 5 ani prevazut la
art. 5 alin. (2).
(3) Pentru imobilele preluate fara titlu, care au destinatie de scoli,
spitale, gradinite, centre de plasament, aziluri de batrani, se vor incheia
contracte de inchiriere, pe o durata de 5 ani de la data emiterii deciziei de
retrocedare, intre noii proprietari si utilizatorii acestora. In aceasta
perioada proprietarul este scutit de plata impozitului pe proprietate, iar
cheltuielile de intretinere aferente imobilului respectiv se vor suporta de
utilizatori. Limitele maxime ale chiriei aferente acestor contracte se vor
stabili prin hotarare a Guvernului, pe categorii de utilizatori.
(4) Litigiile legate de eventualele imbunatatiri aduse imobilelor care se
retrocedeaza in conditiile prezentei ordonante de urgenta de catre fostii
detinatori vor fi solutionate intre proprietari si chiriasi, in conditiile
legii.
(5) Despagubirile banesti se vor acorda in conditiile stabilite de art. 38
- 40 din Legea nr. 10/2001."
Norme metodologice:
1. Prin imbunatatiri aduse imobilelor care se retrocedeaza se intelege
acele lucrari prin care s-au creat corpuri de cladiri sau extinderi de cladiri.
Nu se includ in aceste categorii lucrarile de reparatii curente, capitale,
consolidari, transformari sau modificari structurale.
2. Prevederea art. 4 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
94/2000, care face trimitere la dispozitiile legale privind protectia chiriasilor,
se refera la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001. Termenul de 5 ani
la care face trimitere art. 4 alin. (3) incepe sa curga de la data crearii noii
situatii juridice a imobilului retrocedat, respectiv de la data emiterii
deciziei de retrocedare. Daca prin procedura administrativa s-a retrocedat in
natura un imobil facand obiectul unui contract de inchiriere, noul proprietar
poate sa mentina in vigoare respectivul contract de inchiriere (subrogandu-se
in drepturile fostului locator), caz in care termenul de 5 ani curge de la data
deciziei de retrocedare, fie poate solicita incheierea unui nou contract de
inchiriere cu parcurgerea procedurii prevazute de Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999, caz in care termenul noului contract de inchiriere
incepe sa curga de la aceeasi data (data emiterii deciziei de retrocedare).
3. Termenul de 5 ani pentru contractele prevazute la art. 4 alin. (3) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2000, modificat prin Legea nr.
501/2002, este un termen maxim. Acest termen poate fi redus daca entitatea care
utilizeaza imobilul are posibilitatea predarii acestuia intr-o perioada mai
scurta.
Ordonanta de urgenta:
"Art. 5
(1) Proprietarii care vor redobandi dreptul de proprietate asupra
imobilelor in temeiul prezentei ordonante de urgenta vor incheia cu detinatorii
actuali ai acestor imobile un protocol de predare-preluare, in mod obligatoriu,
in termen de 60 de zile de la data ramanerii definitive a deciziei Comisiei
speciale de retrocedare, termen dupa care, daca protocolul nu a fost semnat, se
va incheia in prezenta executorului judecatoresc un proces-verbal de constatare
unilaterala a preluarii imobilului.
(2) Proprietarii vor intra in posesia bunurilor imobile solicitate in
termen de cel mult 5 ani de la redobandirea dreptului de proprietate, in cazul
imobilelor prevazute la art. 1 alin. (6) si la art. 4 alin. (2) si (3), in
conditiile stabilite de protocolul prevazut la alin. (1)."
Norme metodologice:
1. Protocolul incheiat in conditiile art. 5 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000, modificat prin Legea nr. 501/2002, intre
proprietarul care a redobandit dreptul de proprietate si detinatorii actuali ai
acestor imobile va cuprinde si datele referitoare la starea fizica a
imobilului, la instalatiile existente in cladiri, precum si alte date de
identificare referitoare la starea cladirii.
2. Restituirea in natura a imobilelor preluate abuziv se face in starea in
care se afla acestea la data intocmirii protocolului si libere de orice
sarcini.
ANEXA 2
COMPONENTA
Comisiei speciale de retrocedare
1. Comisia speciala de retrocedare va fi formata din urmatorii membri:
a) Marasoiu Adrian - secretar de stat la Ministerul Administratiei Publice,
presedinte al Comisiei speciale de retrocedare;
b) Silviu Clim - consilier la Ministerul Justitiei;
c) Stefan Ionita - director general la Ministerul Culturii si Cultelor;
d) Nicoleta Iacob - consilier juridic la Ministerul Finantelor Publice;
e) Attila Marko - subsecretar de stat la Secretariatul General al
Guvernului.
2. Inlocuirea membrilor Comisiei speciale de retrocedare se face prin
decizie a primului-ministru.
ANEXA 3
REGULAMENT
privind organizarea si functionarea Comisiei speciale de retrocedare a unor
bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Obiectul prezentului regulament il constituie organizarea,
functionarea, competentele, precum si dotarea Comisiei speciale de retrocedare
a unor bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania,
denumita in continuare Comisie.
(2) Prezentul regulament stabileste, in conditiile legii, procedurile de
retrocedare a imobilelor care au apartinut cultelor religioase din Romania si
care au fost preluate in mod abuziv, cu sau fara titlu, de statul roman, de
organizatiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989.
(3) Comisia are sigiliu propriu.
Organizarea, functionarea si competentele Comisiei
Art. 2
(1) Presedintele Comisiei este reprezentantul Ministerului Administratiei
Publice.
(2) Vicepresedintele Comisiei va fi desemnat la prima sedinta, prin votul
majoritatii membrilor acesteia.
Art. 3
Comisia functioneaza la sediul Autoritatii pentru urmarirea aplicarii
unitare a Legii nr. 10/2001, situat in municipiul Bucuresti, str. Smardan nr.
3, sectorul 3.
Art. 4
(1) Secretariatul tehnic al Comisiei va fi asigurat de Ministerul
Administratiei Publice prin Autoritatea pentru urmarirea aplicarii unitare a
Legii nr. 10/2001, care pune la dispozitie spatiul, personalul si serviciile
administrative necesare in vederea bunei desfasurari a activitatii Comisiei si
secretariatului tehnic al acesteia.
(2) Componenta, organizarea si atributiile secretariatului tehnic al
Comisiei vor fi stabilite prin ordin al presedintelui Autoritatii pentru
urmarirea aplicarii unitare a Legii nr. 10/2001.
Art. 5
(1) Dupa primirea cererilor de retrocedare si a documentatiilor aferente
imobilelor detinute de statul roman sau de unitatile administrativ-teritoriale,
presedintele Comisiei sau, in lipsa acestuia, vicepresedintele fixeaza un
termen in vederea analizarii si solutionarii cererilor cultelor religioase
depuse la secretariatul tehnic al Comisiei.
(2) In vederea solutionarii cererilor depuse Comisia solicita toate actele
sau orice alte dovezi necesare pentru stabilirea calitatii de proprietar sau,
dupa caz, pentru efectuarea de expertize ale caror costuri vor fi suportate de
centrul eparhial sau de centrul de cult solicitant.
(3) La termenul fixat este invitat sa participe un reprezentant al cultului
religios respectiv, in vederea sustinerii cererii de retrocedare in baza
documentelor legale prezentate.
Art. 6
Comisia va lucra in sedinta cu minimum 4 membri si va decide cu o
majoritate de 3 voturi.
Art. 7
(1) Comisia isi desfasoara lucrarile saptamanal si ori de cate ori este
necesar, la convocarea presedintelui sau, in lipsa acestuia, a vicepresedintelui.
(2) Comisia dispune, printr-o decizie motivata, cu privire la cererea
cultului religios respectiv.
(3) Forma si continutul deciziei se stabilesc de Comisie.
Art. 8
(1) Decizia poate fi atacata in conditiile art. 2 alin. (6) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile
care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata si modificata prin
Legea nr. 501/2002.
(2) Hotararea pronuntata de instanta de contencios administrativ este
supusa cailor de atac, potrivit prevederilor art. 2 alin. (6) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000, aprobata si modificata prin Legea nr.
501/2002.
(3) Comisia este reprezentata in instanta prin persoane desemnate de
presedintele Autoritatii pentru urmarirea aplicarii unitare a Legii nr.
10/2001.
Art. 9
Decizia Comisiei sau, dupa caz, hotararea judecatoreasca ramasa definitiva
constituie titlu de proprietate.