HOTARARE Nr. 1175 din 2 octombrie 2003
privind aplicarea sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley privind
comertul international cu diamante brute
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 725 din 17 octombrie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Scop si definitii
Art. 1
Prezenta hotarare instituie regimul de certificare si control al importurilor
si exporturilor de diamante brute pe teritoriul Romaniei, avand ca scop
aplicarea sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley.
Art. 2
(1) In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile au urmatoarele
semnificatii:
a) Procesul Kimberley - forumul in cadrul caruia participantii au instituit
un sistem international de certificare pentru diamantele brute;
b) sistemul de certificare pentru Procesul Kimberley - sistemul de
certificare internationala negociat in cadrul Procesului Kimberley, asa cum
este prevazut in anexa nr. 1;
c) participant - orice stat, organizatie de integrare economica regionala,
stat membru al Organizatiei Mondiale a Comertului, precum si teritoriu vamal
distinct, care satisface prevederile sistemului de certificare pentru Procesul
Kimberley, care a notificat presedintia acestui proces si care face parte din
lista prevazuta in anexa nr. 2;
d) certificat - documentul eliberat si validat de catre o autoritate
competenta a unui participant, care atesta ca un transport/incarcatura de
diamante brute satisface exigentele sistemului de certificare pentru Procesul
Kimberley;
e) autoritatea competenta - autoritatea desemnata de un participant pentru
eliberarea, validarea si controlul certificatelor;
f) diamante conflictuale - diamantele brute, provenite din zone de
conflict, asa cum sunt definite in sistemul de certificare pentru Procesul
Kimberley;
g) diamant brut - diamantul neprelucrat, simplu taiat, clivat sau sumar
slefuit, inscris in Sistemul armonizat de clasificare, desemnare si codificare
a marfurilor, la una dintre pozitiile tarifare vamale 7102.10, 7102.21 sau
7102.31;
h) import - actul de introducere a unui bun material pe teritoriul
geografic al unui participant;
i) export - actul de retragere sau de expediere a unui bun material de pe
teritoriul geografic al unui participant;
j) incarcatura/transport - unul sau mai multe loturi;
k) lot - unul sau mai multe diamante ambalate impreuna;
l) lot de origine mixta - un lot care contine diamante brute provenite din
doua sau mai multe tari de origine;
m) stoc certificat - un stoc de diamante brute, ale carui amplasament,
volum si valoare, precum si modificarile care pot fi aduse acestor elemente fac
obiectul unui control efectiv din partea unui stat membru;
n) tranzit vamal - tranzitul prevazut la art. 97 - 100 din Legea nr.
141/1997 privind Codul vamal al Romaniei.
(2) Autoritatea romana desemnata pentru aplicarea sistemului de certificare
pentru Procesul Kimberley este Autoritatea Nationala pentru Protectia
Consumatorilor, denumita in continuare autoritatea competenta.
CAP. 2
Regimul de import
Art. 3
Importul diamantelor brute pe teritoriul Romaniei este permis numai daca
sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) diamantele brute sunt insotite de un certificat validat de autoritatea
competenta a unui participant;
b) diamantele brute sunt pastrate in containere inviolabile, iar sigiliile
aplicate cu ocazia exportului de catre acel participant nu sunt rupte;
c) certificatul identifica cu claritate incarcatura.
Art. 4
(1) Containerele si certificatele insotitoare sunt supuse, impreuna si de
indata, verificarii autoritatii nationale competente, in conformitate cu datele
ce sunt inscrise in documentele de insotire.
(2) Importatorul este responsabil de buna circulatie a diamantelor brute si
de costurile aferente.
(3) Autoritatea competenta, pentru a verifica daca continutul unui
container corespunde datelor ce figureaza in certificatul insotitor, poate
alege una dintre urmatoarele metode:
a) deschide fiecare container in vederea efectuarii verificarii; sau
b) alege prin sondaj unul sau mai multe containere, dupa caz, care trebuie
sa fie deschise in scopul unei asemenea verificari, pe baza unei analize de
risc sau a unui sistem echivalent, dupa o procedura ce va fi elaborata de
autoritatea competenta.
Art. 5
(1) Atunci cand autoritatea competenta constata ca toate conditiile
prevazute la art. 3 sunt indeplinite, confirma certificatul initial si
inmaneaza importatorului o copie autentica a acestui certificat confirmat.
(2) Procedura de confirmare urmeaza a se aplica in termen de 10 zile
lucratoare de la prezentarea certificatului.
(3) In situatiile in care autoritatea competenta constata ca nu sunt
indeplinite toate conditiile prevazute la art. 3, pune sechestru pe incarcatura
si dispune masuri de verificare.
(4) Daca autoritatea competenta, in urma verificarilor efectuate, constata
buna-credinta a importatorului sau faptul ca neindeplinirea conditiilor decurge
din actiunea altei autoritati in exercitiul functiunii, dispune remedierea
deficientelor constatate, iar dupa constatarea remedierii acestora ridica
sechestrul si aplica procedura prevazuta la alin. (1).
(5) Autoritatea competenta romana va informa autoritatea competenta a
participantului care a eliberat sau a validat certificatul aferent incarcaturii
despre faptul ca nu au fost respectate conditiile impuse de reglementari, in
termen de o luna de la data constatarii.
Art. 6
(1) Autoritatea competenta poate certifica stocurile de diamante brute care
au fost importate sau care exista pe teritoriul Romaniei inainte de data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari. Dupa aceasta data diamantele brute
provenite din stocuri certificate sunt prezumate a fi conforme numai daca sunt
indeplinite conditiile prevazute la art. 3.
(2) In toate celelalte cazuri autoritatea competenta poate elibera o
confirmare prin care estimeaza ca diamantele brute sunt conforme conditiilor
prevazute la art. 3, numai daca a stabilit ca aceste diamante erau legal
prezente pe teritoriul Romaniei incepand cu data intrarii in vigoare a
prezentei hotarari.
Art. 7
Prin derogare de la prevederile art. 3, 4 si 5, autoritatea competenta
poate autoriza importul de diamante brute, daca importatorul furnizeaza dovezi
concludente prin care atesta ca aceste diamante erau destinate importului pe
teritoriul Romaniei si ca au fost exportate cu cel mult 5 zile lucratoare
inainte de data intrarii in vigoare a prezentei hotarari. In acest caz
autoritatea competenta poate elibera importatorului o confirmare de import,
potrivit careia aceste diamante sunt considerate conforme conditiilor prevazute
la art. 3.
Art. 8
Autoritatea competenta pastreaza pe o perioada de 3 ani originalele
certificatelor prevazute la art. 3 lit. a), in scopul verificarii lor si pentru
a putea raspunde intrebarilor puse in cadrul sistemului de certificare pentru
Procesul Kimberley.
CAP. 3
Regimul de export
Art. 9
Exportul de diamante brute de pe teritoriul Romaniei este permis numai in
cazul in care sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) diamantele brute sunt insotite de un certificat corespunzator, eliberat
si validat de catre autoritatea competenta;
b) diamantele brute sunt pastrate in containere inviolabile si sigilate
potrivit art. 10 alin. (1) lit. d).
Art. 10
(1) Autoritatea competenta poate elibera unui exportator un certificat
numai daca a constatat ca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) exportatorul a furnizat probe/dovezi concludente ca diamantele brute
pentru care a fost solicitat un certificat au fost importate in mod legal, in
conformitate cu art. 3;
b) toate informatiile prezentate in certificat sunt corecte;
c) diamantele brute sunt efectiv destinate sa ajunga pe teritoriul unui alt
participant;
d) diamantele brute trebuie sa fie transportate intr-un container
inviolabil si sigilat.
(2) Autoritatea competenta valideaza certificatul numai dupa ce a verificat
continutul containerului si a constatat ca acesta corespunde datelor inscrise
in certificat, iar containerul in care se gasesc diamantele brute a fost
sigilat in consecinta, sub responsabilitatea autoritatii competente.
(3) Autoritatea competenta, pentru a verifica daca continutul containerului
corespunde datelor ce figureaza in certificatul insotitor, poate alege una
dintre metodele prevazute la art. 4 alin. (3).
(4) Autoritatea competenta furnizeaza exportatorului o copie a
certificatului pe care l-a validat.
(5) Exportatorul pastreaza toate copiile timp de cel putin 3 ani.
(6) Certificatul este valabil pentru export o perioada de cel mult doua
luni de la data eliberarii.
(7) Daca diamantele brute nu sunt exportate in aceasta perioada,
certificatul isi pierde valabilitatea si trebuie returnat autoritatii
competente care l-a eliberat.
Art. 11
Daca un exportator face parte dintr-o organizatie a industriei de diamante,
enumerata in anexa nr. 3, autoritatea competenta poate accepta in calitate de
proba concludenta a unui import legal in Romania o declaratie in acest sens,
semnata de exportator. Declaratia trebuie sa cuprinda cel putin informatii care
trebuie sa figureze pe o factura, potrivit art. 14 alin. (2) pct. 1 lit. a).
Art. 12
(1) Daca autoritatea competenta constata ca o incarcatura de diamante brute
pentru care s-a cerut un certificat nu indeplineste conditiile enumerate la
art. 9, 10 si 11, pune sechestru pe incarcatura si dispune masuri de
verificare.
(2) Daca autoritatea competenta, in urma verificarilor efectuate, constata
buna-credinta a exportatorului sau ca neindeplinirea conditiilor decurge din
actiunea altei autoritati in exercitiul functiunii, dispune remedierea
deficientelor, iar dupa constatarea remedierii acestora ridica sechestrul si
aplica procedura prevazuta la art. 10.
Art. 13
Autoritatea competenta pastreaza copiile autentice ale certificatelor
eliberate in conditiile prevazute la art. 10, pe o perioada minima de 3 ani,
precum si toate informatiile primite de la exportator, pentru justificarea
eliberarii si validarii unui certificat si pentru a putea raspunde intrebarilor
puse in cadrul sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley.
CAP. 4
Autoreglementarea industriei
Art. 14
(1) Organizatiile reprezentand negociatorii de diamante brute, care, in
scopul aplicarii sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley, au
stabilit un sistem de garantie si de autoreglementare a industriei, pot
solicita autoritatii competente sa fie admise pe lista prevazuta in anexa nr.
3.
(2) Pentru inscrierea pe aceasta lista, organizatiile mentionate la alin.
(1) trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
1. sa furnizeze elemente doveditoare, concludente ca au adoptat reguli si
reglementari in virtutea carora membrii negociatori de diamante brute care
actioneaza ca persoane fizice sau juridice se angajeaza:
a) sa nu vanda decat diamante dobandite din surse legale, in conformitate
cu prevederile rezolutiilor pertinente ale Consiliului de Securitate al
Natiunilor Unite si cu sistemul de certificare pentru Procesul Kimberley, si sa
garanteze in scris pe factura ce insoteste fiecare vanzare de diamante brute
ca, pe baza informatiilor de care acestea dispun si/sau a garantiilor scrise
puse la dispozitie de catre furnizorul acestor diamante brute, diamantele
respective vandute nu sunt diamante conflictuale;
b) sa se asigure ca fiecare vanzare de diamante brute este insotita de o factura
ce include o garantie scrisa ce identifica fara echivoc vanzatorul si
cumparatorul, precum si sediile lor sociale, mentionand, daca este cazul, codul
fiscal al vanzatorului, cantitatea/greutatea si descrierea marfurilor vandute,
valoarea tranzactiei si data livrarii;
c) sa nu cumpere diamante brute de la surse de aprovizionare suspecte sau
necunoscute si/sau diamante brute de la persoane neparticipante la sistemul de
certificare pentru Procesul Kimberley;
d) sa nu cumpere diamante brute de la o sursa cu privire la care a fost
dovedit, prin mijloace legale, ca a incalcat legislatia si reglementarile in
vigoare in materia comertului cu diamante conflictuale;
e) sa nu cumpere diamante brute in/sau provenind dintr-o regiune in
legatura cu care o autoritate sau o instanta guvernamentala ori un organism
pendinte al sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley a lansat un
avertisment potrivit caruia diamantele disponibile pentru vanzare provin din
acea regiune si sunt diamante conflictuale;
f) sa nu cumpere sau sa vanda cu buna stiinta ori sa ajute alti operatori
sa cumpere sau sa vanda diamante conflictuale;
g) sa procedeze astfel incat toti membrii personalului care cumpara sau
vand diamante brute in cadrul comertului cu diamante sa fie informati
corespunzator asupra rezolutiilor comerciale si reglementarilor guvernamentale
care limiteaza comertul cu diamante conflictuale;
h) sa creeze si sa mentina, pe o perioada de cel putin 3 ani, un registru
cu facturile primite de la furnizori si cu cele eliberate clientilor;
i) sa angajeze un verificator independent care sa certifice ca registrul a
fost creat si tinut corect si ca nu a fost descoperita nici o tranzactie
contrara angajamentelor prevazute in prezentul articol si/sau ca toate
tranzactiile contrare acestor angajamente au fost notificate corespunzator
autoritatii competente;
2. sa furnizeze probe concludente ca au adoptat reguli si reglementari care
obliga organizatia la:
a) excluderea tuturor membrilor care se dovedesc, ca urmare a unei anchete
corespunzatoare, efectuata de organizatia prevazuta la art. 14 alin. (1), ca au
incalcat grav angajamentele sus-mentionate;
b) publicarea unui anunt prin care se informeaza asupra excluderii acelui
membru si notificarea in acest sens a autoritatii competente;
c) informarea tuturor membrilor cu privire la prevederile legislative,
reglementarile si liniile directoare adoptate in cadrul sistemului de
certificare pentru Procesul Kimberley referitoare la diamantele conflictuale si
la furnizarea numelor persoanelor fizice sau juridice care au incalcat aceste
prevederi legale si reglementari;
3. sa comunice autoritatii competente lista completa a membrilor
negociatori de diamante brute, inclusiv numele, adresa, locul de domiciliu si
alte informatii, care sa permita evitarea tuturor confuziilor privind
identificarea acestora.
(3) Organizatiile vizate prin prezentul articol trebuie sa notifice de
indata autoritatii competente toate modificarile referitoare la calitatea de membru
intervenite de la solicitarea admiterii pe lista.
(4) Simpla prezenta pe lista a unei organizatii sau a unui membru permite
autoritatii competente sa aiba acces la toate informatiile necesare pentru
evaluarea functionarii corespunzatoare a sistemului de garantie si de
autoreglementare a industriei. Daca circumstantele o justifica, aceasta
autoritate poate pretinde garantii suplimentare, ce fac ca organizatiile sa fie
in masura sa asigure mentinerea unui sistem credibil.
(5) Daca in momentul cand evalueaza functionarea sistemului autoritatea
competenta obtine informatii demne de incredere, conform carora organizatia cu
sediul pe teritoriul Romaniei, care figureaza pe lista prevazuta de prezentul
articol, sau conform carora un membru al acesteia, stabilit ori rezident in
Romania, incalca prevederile prezentului articol, aceasta va dispune o ancheta
in aceasta privinta pentru a verifica daca prevederile prezentului articol au
fost efectiv incalcate.
(6) Daca pe baza raportului de evaluare sau a altor surse de informatii
pertinente autoritatea competenta ajunge la concluzia ca un sistem de garantie
si autoreglementare a industriei nu functioneaza corect si ca problema nu a
fost tratata intr-o maniera corespunzatoare, adopta masuri corespunzatoare in
vederea retragerii acestei organizatii de pe lista prevazuta in anexa nr. 3.
(7) Organizatiile sau membrii lor, vizate de prezentul articol, care
functioneaza pe teritoriul unui participant, altul decat Romania, sunt
considerate a fi conforme dispozitiilor prezentului articol daca satisfac
regulile si reglementarile pe care acel participant le-a stabilit in scopul
aplicarii sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley.
CAP. 5
Tranzitul diamantelor brute pe teritoriul Romaniei
Art. 15
Prevederile art. 4, 9, 10 si 12 nu se aplica diamantelor brute aflate in
tranzit pe teritoriul Romaniei daca obiectivul tranzitului este clar atestat
prin certificatul de insotire, iar containerul de origine in care sunt
transportate diamantele brute ori certificatul de insotire eliberat de o
autoritate competenta a unui alt participant nu a fost violat sau alterat, in
nici un mod, pe teritoriul Romaniei.
CAP. 6
Dispozitii generale
Art. 16
(1) Autoritatea competenta tine evidenta la zi a listei prevazute in anexa
nr. 2.
(2) Autoritatea competenta poate percepe de la operatorii economici care
functioneaza pe piata diamantelor brute a Romaniei o redeventa pentru
tiparirea, eliberarea si/sau validarea unui certificat si pentru controlul
fizic exercitat in conformitate cu prevederile art. 4 si 12. Valoarea acestei
redevente nu poate fi mai mare decat costurile prestatiilor curente in materie
realizate de autoritatea competenta.
(3) Autoritatea competenta poate modifica specimenul certificatului in
vederea perfectionarii securitatii acestuia, tratamentului si functionalitatii
sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley, cu conditia ca acesta sa
fie comunicat in prealabil Presedintiei Procesului Kimberley.
Art. 17
(1) Autoritatea competenta reprezinta Romania in cadrul sistemului de
certificare pentru Procesul Kimberley si trebuie sa depuna eforturi pentru a
asigura aplicarea optima a acestui sistem, in special in cooperare cu ceilalti
participanti in acest scop.
(2) Autoritatea competenta participa la schimbul de informatii, in special
cu informatii referitoare la comertul international cu diamante brute, si, daca
este cazul, coopereaza in activitati de supraveghere si de reglementare a
eventualelor diferende.
Art. 18
(1) Toate persoanele fizice sau juridice care desfasoara activitati ce au
legatura directa sau indirecta cu prevederile art. 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 14 si
15 sunt obligate sa depuna toate diligentele necesare si sa se conformeze
prevederilor prezentei hotarari.
(2) Participarea cu intentie la activitati care au, direct sau indirect, ca
efect ocolirea prevederilor prezentei hotarari este interzisa.
Art. 19
(1) Informatiile dobandite conform prezentei hotarari nu pot fi utilizate
decat in scopul pentru care au fost prevazute.
(2) Informatiile de natura confidentiala sau furnizate cu titlu
confidential sunt acoperite prin obligatii ale secretului profesional. Acestea
nu pot fi divulgate fara autorizarea expresa a persoanei care le-a furnizat.
(3) Comunicarea acestor informatii este permisa cand autoritatea competenta
este tinuta sau autorizata, in particular, in cadrul unei actiuni in justitie.
Comunicarea trebuie sa tina cont de interesul legitim al persoanei in cauza, in
vederea nedivulgarii secretelor comerciale.
(4) Prevederile prezentului articol nu se aplica in cazul informatiilor cu
caracter general facute publice de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia
Consumatorilor, daca aceasta comunicare este compatibila cu scopul pentru care
informatiile au fost furnizate in faza initiala, cu exceptia cazurilor
prevazute la alin. (3).
Art. 20
Respectarea prevederilor prezentei hotarari nu indreptateste persoanele
fizice sau juridice sa deroge de la obligatia respectarii, partiale sau totale,
a celorlalte prevederi legale in vigoare.
CAP. 7
Contraventii si sanctiuni
Art. 21
(1) Nerespectarea prevederilor art. 3, ale art. 4 alin. (1) si (2), ale
art. 10 alin. (5) si (7) si ale art. 18 alin. (2) constituie contraventie si se
sanctioneaza cu amenda contraventionala de la 250.000.000 lei la 500.000.000
lei si cu confiscarea bunurilor ce fac obiectul contraventiei.
(2) Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii se fac de catre
personalul anume imputernicit al Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor.
Art. 22
Contraventiilor prevazute la art. 21 alin. (1) le sunt aplicabile
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile ulterioare.
CAP. 8
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 23
In aplicarea prevederilor prezentei hotarari autoritatea competenta poate
elabora proceduri, in conditiile reglementate prin actul sau de organizare si
functionare.
Art. 24
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 25
Prevederile prezentei hotarari se aplica pana la data aderarii Romaniei la
Uniunea Europeana, urmand ca ulterior sa devina direct aplicabile
reglementarile europene in domeniu.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Autoritatea Nationala
pentru Protectia Consumatorilor
Rovana Plumb,
secretar de stat
Ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul afacerilor externe,
Mircea Geoana
ANEXA 1
SISTEMUL DE CERTIFICARE PENTRU PROCESUL KIMBERLEY*)
*) Sistemul de certificare pentru Procesul Kimberley a fost adoptat de
statele participante la Reuniunea Plenara de la Interlaken din 5 noiembrie
2002.
PREAMBUL
Participantii,
- recunoscand ca traficul de diamante conflictuale constituie o grava
problema de interes international major, care are raporturi directe cu
finantarea conflictelor armate, cu activitatile miscarilor rebele care au ca
scop subminarea sau rasturnarea guvernelor legitime, cu traficul ilicit si
proliferarea de armament, in special arme mici si usoare,
- recunoscand, de asemenea, impactul devastator al conflictelor finantate
de traficul cu diamante de razboi asupra pacii, sigurantei si securitatii
oamenilor din tarile afectate, precum si incalcarile flagrante ale drepturilor
omului, care au fost comise in aceste conflicte,
- luand in considerare impactul negativ al acestor conflicte asupra
stabilitatii regionale si obligatiile trasate statelor prin Carta Organizatiei
Natiunilor Unite cu privire la mentinerea pacii si securitatii internationale;
- constientizand ca masurile internationale urgente sunt imperios necesare
pentru a nu permite ca problema diamantelor conflictuale sa afecteze in mod
negativ comertul legitim cu diamante, care joaca un rol esential in economiile
numeroaselor state ce produc, prelucreaza, exporta si importa diamante, in
special tarile in curs de dezvoltare,
- reamintind toate rezolutiile pertinente ale Consiliului de Securitate al
Organizatiei Natiunilor Unite in virtutea art. VII din Carta Organizatiei
Natiunilor Unite, inclusiv dispozitiile pertinente ale rezolutiilor 1.173/1998,
1.295/2000, 1.306/2000 si 1.343/2001, si preocupati de a contribui la aplicarea
masurilor prevazute prin aceste rezolutii,
- evidentiind Rezolutia 55/56/2000 a Adunarii Generale a Organizatiei
Natiunilor Unite asupra rolului comertului cu diamante de razboi in finantarea
conflictului armat, care solicita comunitatii internationale sa analizeze rapid
si cu minutiozitate planul de masuri eficiente si pragmatice care privesc
aceasta problema,
- evidentiind mai departe recomandarea inscrisa in cadrul Rezolutiei
55/56/2000 a Adunarii Generale a Organizatiei Natiunilor Unite, si anume ca
comunitatea internationala trebuie sa dezvolte propuneri detaliate pentru un
sistem de certificare international simplu si functional pentru diamantele
brute, bazat in principal pe sistemele nationale de certificare si pe
standardele minime agreate la nivel international,
- reamintind ca Procesul Kimberley, creat pentru a identifica o solutie a
problemei internationale a diamantelor conflictuale, vizeaza includerea tuturor
celor interesati si anume statele care produc, exporta si importa diamante,
industria diamantelor si societatea civila,
- convinsi ca diamantele conflictuale joaca un rol important in finantarea
conflictelor armate si ca acesta poate fi redus semnificativ prin introducerea
sistemului de certificare pentru diamantele brute, creat sa excluda diamantele
conflictuale din comertul legitim,
- reamintind ca Procesul Kimberley a considerat ca un sistem international
de certificare pentru diamantele brute, bazat pe legi si practici nationale si
pe standardele minime internationale agreate, va fi cel mai eficace sistem de
rezolvare a problemei diamantelor conflictuale,
- luand in considerare masurile importante adoptate pentru atacarea acestei
probleme, in special de catre guvernele Angolei, Republicii Democrate Congo,
Guineei si Sierrei Leone si de alte tari principale care produc, exporta si
importa diamante, precum si de industria diamantelor, in particular de
Consiliul mondial al diamantelor si de societatea civila,
- intampinand initiativele voluntare de autoreglementare anuntate de catre
industria de diamante si recunoscand ca un astfel de sistem voluntar va ajuta
la crearea unui sistem eficient de control intern al diamantelor brute, conform
sistemului international de certificare a diamantelor brute,
- recunoscand ca un sistem international de certificare a diamantelor brute
nu va fi credibil decat atunci cand toti participantii vor asigura functionarea
sistemelor interne de control vizand eliminarea diamantelor conflictuale din
lantul de productie, exporturi si importuri de diamante brute pe propriile
teritorii, recunoscand in acelasi timp ca diferentele in modelele de productie
si practicile comerciale si in toate tipurile de control institutional vor
putea impune adoptarea de metode diferite care sa intruneasca standardele
minime,
- recunoscand, de asemenea, ca sistemul international de certificare pentru
diamantele brute trebuie sa fie compatibil cu legea internationala care
guverneaza comertul international,
- recunoscand ca suveranitatea statelor trebuie sa fie in mod deplin
respectata, precum si principiile de egalitate, avantaj reciproc si consens,
recomanda urmatoarele dispozitii:
SECTIUNEA I
Definitii
In scopul sistemului international de certificare pentru diamantele brute,
denumit in continuare sistem de certificare, se aplica urmatoarele definitii:
diamante conflictuale - diamantele brute utilizate de miscarile rebele sau
de aliatii lor pentru finantarea conflictelor care vizeaza subminarea
guvernelor legitime, asa cum sunt descrise in rezolutiile pertinente ale
Consiliului de Securitate al Organizatiei Natiunilor Unite, in masura in care
acestea raman in vigoare, sau in alte rezolutii similare care ar putea fi
adoptate in viitor de catre Consiliul de Securitate, si asa cum sunt intelese
si recunoscute in Rezolutia 55/56/2000 a Adunarii Generale a Organizatiei
Natiunilor Unite sau in alte rezolutii similare care pot fi adoptate in viitor
de catre Adunarea Generala a Organizatiei Natiunilor Unite;
tara de origine - tara de unde diamantele brute au fost extrase;
tara de provenienta - ultima tara participanta de unde diamantele brute au
fost exportate conform documentelor de import;
diamant - mineral natural, compus in esenta din carbon pur cristalizat
intr-un sistem izometric, a carui duritate pe scara Mohs este de 10 si care
poseda o greutate specifica de circa 3,52 si un indice de refractie de 2,42;
export - actul de retragere/iesire a unui bun material din teritoriul
geografic al unui participant;
autoritate exportatoare - autoritatea/autoritatile sau
organismul/organismele desemnat/desemnate de un stat participant de pe al carui
teritoriu pleaca un transport de diamante brute, care este/sunt
abilitat/abilitate sa valideze certificatul Procesului Kimberley;
zona de comert libera - parte a teritoriului unui participant unde toate bunurile
importate sunt considerate in general, in ceea ce priveste taxele de import, ca
fiind situate in exteriorul teritoriului vamal;
import - actul de introducere a unui bun material pe teritoriul geografic
al unui participant;
autoritate importatoare - autoritatea/autoritatile sau
organismul/organismele desemnat/desemnate de un participant in al carui
teritoriu este importat transportul/incarcatura de diamante brute,
insarcinat/insarcinate cu formalitatile de import si, in special, cu controlul
certificatului Procesului Kimberley care insoteste transportul;
certificatul Procesului Kimberley - document rezistent la falsificare,
avand un format specific, care confirma ca un transport de diamante brute
corespunde exigentelor sistemului de certificare;
observator - un reprezentant al societatii civile, al industriei de
diamante, al unui organism international sau guvern neparticipant, invitat sa
participe la reuniunile Plenarei Procesului Kimberley;
lot - unul sau mai multe diamante care sunt ambalate impreuna si care
formeaza un tot;
lot de origine mixta - lot care contine diamante brute provenite din doua
sau mai multe tari de origine, ambalate impreuna;
participant - stat sau organizatie regionala de integrare economica, careia
i se aplica sistemul de certificare;
organizatie regionala de integrare economica - organizatie care grupeaza
state suverane care si-au declinat competenta cu privire la problemele
guvernate de sistemul de certificare al acestei organizatii;
diamante brute - diamante neprelucrate sau simplu taiate, clivate sau
simplu slefuite, care se regasesc in Sistemul armonizat de clasificare si
codificare a marfurilor la pozitiile tarifare vamale 7102.10.00, 7102.21.00 si
7102.31.00;
transport - importul sau exportul fizic al unuia ori al mai multor loturi;
tranzit - traversarea fizica a teritoriului unui participant sau al unui
neparticipant, cu sau fara transbordare, antrepozitare ori schimbare a
modalitatii de transport, cand o asemenea traversare nu reprezinta decat un
segment al voiajului care a inceput si se termina dincolo de frontiera
participantului sau neparticipantului al carui teritoriu il traverseaza
transportul/incarcatura.
SECTIUNEA a II-a
Certificatul Procesului Kimberley
Fiecare participant trebuie:
a) sa se asigure ca un certificat al Procesului Kimberley, denumit in
continuare certificat, insoteste fiecare transport de diamante brute cu ocazia
exportului;
b) sa se asigure ca procedurile de emitere a certificatelor respecta
regulile minime ale Procesului Kimberley, asa cum sunt prevazute in sectiunea a
IV-a;
c) sa se asigure ca certificatele respecta exigentele minime enuntate in
anexa a) la prezenta anexa.
O data ce aceste conditii sunt intrunite, participantii pot stabili
caracteristici suplimentare pentru propriile certificate, de exemplu o forma
speciala, date suplimentare sau elemente de securitate;
d) sa ii informeze pe toti ceilalti participanti, prin intermediul
presedintelui, asupra caracteristicilor certificatului propriu, astfel cum sunt
precizate in anexa a) la prezenta anexa, in scopul validarii.
SECTIUNEA a III-a
Angajamente in ceea ce priveste comertul international cu diamante brute
Fiecare participant trebuie:
a) cu privire la transporturile de diamante brute exportate catre o tara
participanta, sa impuna ca fiecare astfel de transport sa fie insotit de un
certificat validat corespunzator;
b) cu privire la transporturile diamantelor brute importate de o tara
participanta:
- sa solicite un certificat validat corespunzator;
- sa se asigure ca documentul de confirmare a receptiei sa fie transmis in
cel mai scurt timp autoritatilor exportatoare competente. Confirmarea ar trebui
sa se refere cel putin la numarul certificatului, numarul de loturi, greutatea
in carate si la detalii privind importatorul si exportatorul;
- sa solicite ca originalul certificatului sa fie usor accesibil pentru o
perioada de cel putin 3 ani;
c) sa se asigure ca nici o incarcatura de diamante brute nu este exportata
intr-o tara neparticipanta, nici importata dintr-o tara neparticipanta;
d) sa admita faptul ca participantii al caror teritoriu il tranziteaza
transporturile nu sunt tinuti sa intruneasca conditiile prevazute la lit. a) si
b) de mai sus si nici pe cele din sectiunea a II-a lit. a), cu conditia ca
autoritatile competente ale participantului in cauza sa se asigure ca
transportul paraseste teritoriul in aceleasi conditii ca la sosire, adica nici
deschis, nici alterat.
SECTIUNEA a IV-a
Controale interne
Angajamente pe care le iau participantii
Fiecare participant trebuie:
a) sa creeze un sistem de control destinat eliminarii diamantelor
conflictuale din incarcaturile de diamante brute care sunt importate in sau
exportate de pe teritoriul sau;
b) sa desemneze o autoritate sau autoritati importatoare si exportatoare;
c) sa se asigure ca diamantele brute sunt importate si exportate in
containere inviolabile;
d) in functie de necesitati, sa modifice sau sa adopte legi specifice ori
regulamente, necesare implementarii si punerii in practica a sistemului de
certificare, si sa mentina sanctiuni descurajatoare si proportionale in cazul
incalcarii legii;
e) sa culeaga si sa conserve informatiile oficiale relevante referitoare la
productie, import si export si sa schimbe informatii conform dispozitiilor
sectiunii a V-a;
f) atunci cand se creeaza un sistem de control intern, sa tina cont, daca
este necesar, de alte optiuni si recomandari referitoare la controalele
interne, enuntate in anexa b) la prezenta anexa.
Principii de autoreglementare a industriei
Participantii recunosc ca un sistem voluntar de autoreglementare a
industriei, asa cum rezulta din preambulul prezentului document, va furniza un
sistem de garantii care se sprijina pe verificarile auditorilor independenti ai
intreprinderilor individuale si este sustinut de sanctiunile interne stabilite
de industrie, sistem ce va ajuta la facilitarea trasabilitatii tranzactiilor cu
diamante brute de catre autoritatile guvernamentale.
SECTIUNEA a V-a
Cooperare si transparenta
Participantii trebuie:
a) sa furnizeze, prin intermediul presedintelui, informatii prin care se
identifica autoritatile sau organismele desemnate, responsabile cu
implementarea dispozitiilor sistemului de certificare. Fiecare participant va
trebui sa furnizeze altor participanti, prin intermediul Presedintiei, de
preferinta in format electronic, precizari referitoare la legi, reglementari,
reguli, practici si proceduri si sa actualizeze informatiile respective atunci
cand este nevoie. Aceste precizari trebuie sa includa un rezumat al
principalelor elemente in limba engleza;
b) sa elaboreze si sa puna la dispozitie tuturor celorlalti participanti,
prin intermediul Presedintiei, date statistice, conform principiilor enuntate
in anexa c) la prezenta anexa;
c) sa faca schimb de experienta si de alte informatii utile, inclusiv
autoevaluare, pentru a avea cea mai buna practica in situatia data;
d) sa trateze cu amabilitate cererile venite din partea altor participanti
care solicita asistenta, in scopul imbunatatirii functionalitatii sistemului de
certificare in teritoriul lor;
e) sa informeze un alt participant, prin intermediul presedintelui, daca
estimeaza ca legile, reglementarile, regulile, practicile sau procedurile
acestui alt participant nu garanteaza absenta diamantelor conflictuale din
exporturile sale;
f) sa coopereze cu alti participanti pentru a incerca sa rezolve probleme
care s-ar putea ivi in circumstante neprevazute si care ar putea duce la
nerespectarea exigentelor minime de eliberare sau de acceptare a
certificatelor, precum si sa tina la curent pe toti ceilalti participanti
privind natura problemelor intalnite si solutiile gasite;
g) sa incurajeze, prin intermediul autoritatilor competente, cooperarea mai
stransa dintre organismele cu atributii in aplicarea legii si autoritatile
vamale ale participantilor.
SECTIUNEA a VI-a
Aspecte administrative
Reuniuni
1. Participantii si observatorii trebuie sa se reuneasca in sedinte plenare
in fiecare an si ori de cate ori este necesar pentru participanti, in vederea
examinarii eficacitatii sistemului de certificare.
2. Participantii trebuie sa adopte reguli de procedura pentru aceste
reuniuni in cadrul primei reuniuni plenare.
3. Reuniunile vor avea loc in tara de resedinta a presedintelui, mai putin
in cazul in care un participant sau un organism international propune
organizarea unei asemenea reuniuni si ca aceasta sa fie acceptata. Tara gazda
trebuie sa faciliteze formalitatile de intrare a persoanelor care asista la
aceste reuniuni.
4. La sfarsitul fiecarei reuniuni plenare va fi ales un presedinte
insarcinat cu prezidarea tuturor reuniunilor plenare, reuniunilor grupurilor de
lucru ad-hoc si ale altor organisme secundare, care pot fi constituite pana la
data urmatoarei reuniuni plenare anuale.
5. Participantii trebuie sa adopte decizii prin consens.
Daca este imposibil de a se realiza consensul, presedintele va trebui sa
organizeze consultari.
Sprijin administrativ
6. Pentru asigurarea unei gestiuni eficiente a sistemului de certificare,
sprijinul administrativ este indispensabil. Modalitatile si functiile unui
asemenea sprijin trebuie sa fie discutate cu ocazia primei reuniuni plenare, o
data ce Adunarea Generala a Natiunilor Unite isi va fi dat acordul.
7. Sprijinul administrativ va putea include urmatoarele functiuni:
a) sa permita comunicarea, schimbul de informatii si consultarea intre
participanti asupra aspectelor precizate in prezentul document;
b) sa tina si sa puna la dispozitie participantilor o colectie a acelor
legi, reglementari, reguli, proceduri, practici si date statistice furnizate in
conformitate cu sectiunea a V-a;
c) sa redacteze documente si sa acorde sprijin administrativ cu ocazia
reuniunilor plenare si a reuniunilor grupurilor de lucru;
d) sa se achite de alte sarcini care i-au fost atribuite cu ocazia
reuniunilor plenare sau a altor grupuri de lucru mandatate de catre acestea.
Participare
8. Participarea la sistemul de certificare este deschisa la nivel global,
nediscriminatoriu, tuturor participantilor care sunt pregatiti si capabili sa
duca la indeplinire cerintele acestui sistem.
9. Orice candidat care doreste sa participe la sistemul de certificare
trebuie sa isi manifeste intentia prin notificarea Presedintiei, pe canale
diplomatice. Aceasta notificare trebuie sa contina informatiile prevazute la
sectiunea a V-a lit. a) si sa fie transmisa tuturor participantilor in termen
de o luna.
10. Participantii au intentia de a invita reprezentantii societatii civile,
ai industriei diamantelor, ai guvernelor neparticipante si organizatiilor
internationale sa participe la reuniunile plenare in calitate de observatori.
Obligatiile participantilor
11. Inaintea reuniunilor plenare anuale ale Procesului Kimberley,
participantii redacteaza si pun la dispozitie altor participanti informatiile
inscrise la sectiunea a V-a lit. a), pentru a cunoaste cum sunt aplicate
exigentele sistemului de certificare pe teritoriul lor.
12. Ordinea de zi a reuniunilor plenare anuale trebuie sa includa un punct
care sa permita examinarea informatiilor stipulate in sectiunea a V-a, pct. 1,
iar participantii sa poata furniza alte precizari referitoare la sistemele lor,
la cererea adunarii plenare.
13. Daca sunt necesare clarificari suplimentare, participantii la
reuniunile plenare pot, la recomandarea presedintelui, sa identifice si sa
impuna luarea altor masuri de verificare. Aceste masuri trebuie implementate
conform legii internationale si nationale aplicabile. Aceasta poate include,
fara a se reduce la, masuri cum ar fi:
a) solicitarea de informatii si precizari suplimentare de catre
participanti;
b) misiuni de revizuire de catre alti participanti sau de reprezentantii
acestora, daca se identifica neconcordante semnificative cu sistemul de
certificare.
14. Misiunile de revizuire trebuie efectuate intr-o maniera analitica
profesionista si impartiala, cu acordul participantului in cauza. Marimea,
componenta, termenii de referinta si durata acestor misiuni trebuie sa fie
fondate pe circumstante clare si stabilite de presedinte, cu acordul
participantului in cauza si in consens cu toti participantii.
15. Un raport asupra masurilor de verificare a concordantei trebuie
inaintat presedintelui si participantului in cauza, in termen de 3 saptamani de
la finalizarea misiunii. Raportul si eventualele observatii ale participantilor
trebuie sa fie publicate intr-o zona cu acces restrans al unui site Internet
oficial al sistemului de certificare, nu mai tarziu de 3 saptamani de la
inaintarea raportului participantului in cauza. Participantii si observatorii
trebuie sa depuna toate eforturile in vederea respectarii confidentialitatii
comentariilor si discutiilor referitoare la toate aspectele de conformitate.
Conformarea si prevenirea diferendelor
16. In cazul in care apare o problema privind conformitatea unui
participant sau orice alt aspect legat de implementarea sistemului de
certificare, orice participant in cauza poate sa informeze presedintele, care,
la randul sau, informeaza, fara intarziere, pe toti participantii cu privire la
problema respectiva si initiaza un dialog in vederea solutionarii acesteia.
Participantii si observatorii trebuie sa depuna toate eforturile in vederea
respectarii confidentialitatii comentariilor si discutiilor referitoare la
toate aspectele de conformitate.
Modificari
17. Prezentul document poate fi modificat printr-un acord comun al
participantilor.
18. Orice participant are dreptul sa propuna modificari. Propunerile de
modificare trebuie transmise in scris presedintelui, cu cel putin 90 de zile
inaintea urmatoarei reuniuni plenare, daca nu se convine altfel.
19. Presedintele comunica toate propunerile de modificare tuturor
participantilor si observatorilor in cel mai scurt timp posibil si le inscrie
pe ordinea de zi a urmatoarei reuniuni plenare anuale.
Mecanisme de examinare
20. Participantii trebuie sa aiba in vedere faptul ca sistemul de
certificare face obiectul unei revizuiri periodice, pentru a le permite sa
efectueze o analiza completa a tuturor elementelor continute in sistem.
Revizuirea trebuie sa tina seama, de asemenea, de cerintele continue ale unui
asemenea sistem, luandu-se in consideratie receptivitatea participantilor, a
organismelor internationale, in special Organizatia Natiunilor Unite, si
pericolul permanent pe care il prezinta diamantele conflictuale. Prima
examinare de acest fel trebuie sa aiba loc cel mai tarziu la 3 ani dupa
intrarea in vigoare a sistemului de certificare. Reuniunea de examinare ar
trebui in mod normal sa coincida cu reuniunea plenara anuala, mai putin in
cazul in care exista un acord contrar.
Intrarea in vigoare a sistemului
21. Sistemul de certificare trebuie stabilit cu ocazia reuniunii
ministeriale cu privire la sistemul de certificare pentru diamantele brute, la
Interlaken la 5 noiembrie 2002.
ANEXA a)
la anexa nr. 1
CERTIFICATE
A. Conditii minime privind certificatele
Un certificat trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii minime:
- fiecare certificat trebuie sa aiba titlul "Certificat al Procesului
Kimberley", precum si urmatoarea declaratie: "Diamantele brute din
acest transport au fost manipulate in conformitate cu prevederile sistemului de
certificare pentru Procesul Kimberley privind diamantele brute";
- tara de origine pentru incarcatura/transportul de loturi de origine
unica;
- certificatele pot fi redactate in orice limba, cu conditia sa existe o
traducere in limba engleza;
- numerotarea unica trebuie sa urmareasca codul tarii alpha 2, conform
normei ISO 3166-1;
- certificatul trebuie sa fie inviolabil si nefalsificabil;
- data emiterii;
- data expirarii;
- autoritatea emitenta;
- identitatea exportatorului si a importatorului;
- greutatea/masa in carate;
- valoarea in dolari S.U.A.;
- numarul loturilor din transport;
- sistemul armonizat de clasificare si codificare a marfurilor;
- sa fie validat de catre autoritatea exportatoare.
B. Elemente facultative ale certificatelor
Un certificat poate contine urmatoarele elemente facultative:
- caracteristici specifice, de exemplu forma, date suplimentare sau
elemente de securitate;
- date privind calitatea diamantelor brute din cadrul transportului;
- o confirmare de import ar trebui sa contina, de preferinta, urmatoarele
elemente:
- tara de destinatie;
- identitatea importatorului;
- greutatea in carate si valoarea in dolari S.U.A.;
- sistemul armonizat de clasificare si codificare a marfurilor;
- data receptiei din tara importatoare;
- autentificarea de catre tara importatoare.
C. Proceduri facultative
Diamantele brute pot fi transportate in saci de securitate transparenti.
Numarul certificatului unic poate fi reprodus pe container.
ANEXA b)
la anexa nr. 1
RECOMANDARI
prevazute la sectiunea a IV-a lit. f)
Recomandari generale
1. Participantii pot desemna unul sau mai multi coordonatori oficiali
pentru a se ocupa de implementarea sistemului de certificare.
2. Participantii pot reflecta la utilitatea completarii si/sau
intensificarii procesului de colectare si publicare a datelor statistice ce
figureaza in anexa c) la anexa nr. 1, pe baza continutului certificatelor
Procesului Kimberley.
3. Participantii sunt incurajati sa pastreze intr-o baza de date
informatizata datele si informatiile prevazute la sectiunea a V-a.
4. Participantii sunt invitati sa transmita si sa primeasca mesaje
electronice in vederea promovarii sistemului de certificare.
5. Participantii care produc diamante si care au grupari rebele suspectate
de extragerea diamantelor din teritoriul lor sunt incurajate sa identifice
zonele cu activitate miniera a rebelilor si sa transmita aceasta informatie
tuturor participantilor. Aceste date trebuie sa fie actualizate periodic.
6. Participantii sunt incurajati sa faca cunoscut tuturor participantilor,
prin intermediul Presedintiei, numele persoanelor sau intreprinderilor vinovate
de activitati ilicite in raport cu scopurile sistemului de certificare.
7. Participantii sunt incurajati sa se asigure ca toate cumpararile cu bani
lichizi de diamante brute sunt dirijate prin banci oficiale, insotite de
documente verificabile.
8. Participantii care produc diamante trebuie sa analizeze productia
obtinuta in functie de urmatoarele aspecte:
- caracteristicile diamantelor produse;
- productia reala.
Recomandari privind controlul minelor de diamante
9. Participantii sunt incurajati sa se asigure ca minele de diamante sunt
posesoare ale unei licente si sa permita numai acestora sa extraga diamante.
10. Participantii sunt sfatuiti sa se asigure ca intreprinderile de
prospectiune si extractie pastreaza norme de securitate reale, pentru ca
diamantele conflictuale sa nu afecteze productia legitima.
Recomandari privind participantii care exploateaza mine de diamante la
scara mica
11. Minele de diamante artizanale si informale ar trebui sa detina
autorizatie si numai acelor persoane astfel autorizate sa li se permita
extractia de diamante.
12. Dosarele de autorizare ar trebui sa contina un minimum de informatii si
anume: numele, adresa, nationalitatea si/sau statutul de rezidenta si zona
autorizata de extractie a diamantelor.
Recomandari privind cumparatorii, vanzatorii si exportatorii de diamante
brute
13. Toti cumparatorii, vanzatorii si exportatorii de diamante, precum si
agentii si intreprinderile de expeditie care participa la transportul
diamantelor brute ar trebui sa fie inregistrati si autorizati de catre
autoritatile competente ale fiecarui participant.
14. Dosarele de autorizare ar trebui sa contina un minimum de informatii,
si anume: numele, adresa, nationalitatea si/sau statutul de rezidenta.
15. Toti cumparatorii, vanzatorii si exportatorii de diamante brute ar
trebui obligati prin lege sa pastreze pe o perioada de 5 ani registrele zilnice
de cumparari, vanzari si exporturi, mentionand numele cumparatorilor sau
vanzatorilor, numarul lor de autorizatie, cantitatea si valoarea diamantelor
vandute, exportate sau cumparate.
16. Datele vizate la paragraful 14 ar trebui consemnate intr-o baza de date
computerizata, pentru a facilita obtinerea de informatii detaliate asupra
activitatilor cumparatorilor si vanzatorilor individuali de diamante brute.
Recomandari privind operatiunile de export
17. Orice exportator trebuie sa prezinte incarcatura sa de diamante brute
autoritatii exportatoare competente.
18. Inainte de validarea unui certificat, autoritatea exportatoare este
abilitata sa solicite exportatorului o declaratie prin care sa ateste ca
diamantele brute exportate nu sunt diamante conflictuale.
19. Diamantele brute trebuie sigilate intr-un container inviolabil,
impreuna cu certificatul sau cu o copie autentica. Autoritatea exportatoare
trebuie sa transmita apoi un mesaj electronic detaliat autoritatii importatoare
competente, precizand greutatea in carate, valoarea, tara de origine sau de
provenienta, importatorul si numarul seriei certificatului.
20. Autoritatea exportatoare trebuie sa inregistreze toate datele
referitoare la incarcaturile de diamante brute intr-o baza de date
computerizata.
Recomandari privind operatiunile de import
21. Autoritatea importatoare trebuie sa primeasca un mesaj electronic
inainte sau la sosirea transportului de diamante brute. Acest mesaj trebuie sa
prezinte detalii, cum ar fi greutatea in carate, valoarea, tara de origine sau
de provenienta, exportatorul si numarul seriei certificatului.
22. Autoritatea importatoare trebuie sa cerceteze incarcatura de diamante
brute pentru a se asigura ca sigiliile si containerul nu au fost violate si ca
exportul a fost efectuat conform sistemului de certificare.
23. Autoritatea importatoare trebuie sa deschida si sa cerceteze continutul
transportului pentru a verifica exactitatea informatiilor inscrise in
certificat.
24. Cand reglementarea pretinde sau, la cerere, autoritatea importatoare
trebuie sa transmita fisa de retur ori cuponul confirmarii importului la
autoritatea exportatoare competenta.
25. Autoritatea importatoare trebuie sa inregistreze toate datele
referitoare la transporturile/incarcaturile diamantelor brute intr-o baza de
date informatizata.
Recomandari privind transporturile/incarcaturile destinate sau de
provenienta din zonele libere
26. Transporturile/incarcaturile de diamante brute destinate sau de
provenienta din zonele libere trebuie tratate de catre autoritatile desemnate.
ANEXA c)
la anexa nr. 1
STATISTICI
Recunoscand ca datele fiabile si comparabile privind productia si comertul
international cu diamante brute constituie un instrument esential pentru
implementarea reala a sistemului de certificare si, in special, pentru
identificarea neregularitatilor sau anomaliilor ce pot evidentia prezenta
diamantelor conflictuale in comertul legitim, participantii se sprijina fara
rezerve pe urmatoarele principii, tinand cont de necesitatea protejarii
informatiilor comerciale cu caracter sensibil:
a) pastrarea si publicarea, intr-un format standard, in urmatoarele doua
luni care urmeaza perioadei de referinta a datelor statistice trimestriale
globale referitoare la exporturile si importurile diamantelor brute, numarul
certificatelor validate pentru export si al transporturilor/incarcaturilor
importate, insotite de certificate;
b) pastrarea si publicarea datelor statistice privind exporturile si
importurile de catre tara de origine si cea de provenienta, in masura in care
acest lucru este posibil, greutatea in carate si valoarea, in conformitate cu Sistemul
armonizat de clasificare si codificare a marfurilor, pozitiile tarifare vamale
7102.10; 7102.21; 7102.31;
c) pastrarea si publicarea semestriala, in doua luni care urmeaza perioadei
de referinta, a datelor statistice privind productia diamantelor brute privind
greutatea in carate si valoarea. Daca un participant nu poate publica aceste
date, el va notifica de indata presedintelui;
d) sa adune si sa publice aceste date statistice, bazandu-se in primul rand
pe metodologiile si procedurile nationale in vigoare;
e) sa puna datele statistice la dispozitie unui organism guvernamental sau
oricarui mecanism adecvat, desemnat de catre participanti, pentru ca acestea sa
fie: 1. compilate si publicate trimestrial, in cazul datelor referitoare la exporturi
si importuri; si 2. semestrial, in cazul datelor referitoare la productie.
Datele statistice trebuie sa fie accesibile, in vederea consultarii de catre
grupurile interesate sau de catre participanti, individual ori colectiv, in
functie de termenii de referinta stabiliti de catre participanti;
f) sa tina seama de datele statistice privind comertul international si
productia de diamante brute la reuniunile anuale ale Plenarei Procesului
Kimberley, in scopul abordarii aspectelor conexe si sprijinirii unei aplicari
eficiente a sistemului de certificare.
ANEXA 2
LISTA
participantilor la sistemul de certificare pentru Procesul Kimberley
Angola
Armenia
Australia
Belarus
Botswana
Canada
Republica Africa Centrala
China
Hong Kong
Republica Democrata Congo
Republica Congo
Coasta de Fildes
Croatia
Comunitatea Europeana
Guineea
Guyana
Ungaria
India
Israel
Japonia
Republica Coreea
Laos
Liban
Lesotho
Mauritius
Namibia
Polonia
Federatia Rusa
Sierra Leone
Slovenia
Africa de Sud
Sri Lanka
Elvetia
Taiwan, Penghu, Kinmen si Matsu, teritorii vamale distincte
Tanzania
Thailanda
Ucraina
Emiratele Arabe Unite
Statele Unite ale Americii
Venezuela
Zimbabwe
ANEXA 3
LISTA*)
organizatiilor reprezentand negociatorii de diamante brute la care face
referire art. 14 din hotarare
*) Lista prevazuta in prezenta anexa va fi completata pe masura ce asemenea
organizatii se vor infiinta in Romania.