Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 1424 din  4 decembrie 2003

pentru aprobarea Strategiei nationale in domeniul proprietatii intelectuale (2003 - 2007)

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 905 din 18 decembrie 2003


SmartCity3


    In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata,
    avand in vedere art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 573/1998 privind organizarea si functionarea Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    ARTICOL UNIC
    Se aproba Strategia nationala in domeniul proprietatii intelectuale (2003 - 2007), prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         p. Directorul general al Oficiului de Stat
                         pentru Inventii si Marci,
                         Alexandru Cristian Strenc

                         p. Directorul general al Oficiului Roman
                         pentru Drepturile de Autor,
                         Adrian Ghimpu

                         Ministrul economiei si comertului,
                         Dan Ioan Popescu

                         Ministrul educatiei,
                         cercetarii si tineretului,
                         Alexandru Athanasiu

                         Ministrul comunicatiilor
                         si tehnologiei informatiei,
                         Dan Nica

                         Presedintele Agentiei Nationale
                         pentru Intreprinderi Mici
                         si Mijlocii si Cooperatie,
                         Eugen Ovidiu Chirovici

    ANEXA 1

                            STRATEGIA NATIONALA
             in domeniul proprietatii intelectuale (2003 - 2007)

    1. Prevederi generale
    Proprietatea intelectuala, privita sub cele doua componente ale sale, proprietatea industriala, pe de o parte, si drepturile de autor si drepturile conexe, pe de alta parte, este una dintre parghiile de baza ale dezvoltarii economice, sociale si culturale a natiunii. In acest context se poate aprecia ca protectia drepturilor de proprietate intelectuala este de o mare importanta, esenta, scopul si finalitatea acesteia fiind protejarea produsului inteligentei umane si in acelasi timp garantarea beneficiului consumatorilor de a se folosi de acest produs.
    Strans legata de acest domeniu este activitatea de cercetare-dezvoltare si inovare, care constituie o componenta strategica, hotaratoare pentru dezvoltarea economica si pentru progresul social. Astfel, stiinta, tehnologia si inovarea reprezinta domenii care genereaza constant progres tehnologic, asigurand durabilitatea dezvoltarii si competitivitatea economica de perspectiva a Romaniei. Totodata inovarea si transferul tehnologic sunt solutii pentru rezolvarea problemelor economice si pentru innoirea permanenta a tehnologiilor necesare prin racordarea cercetarii romanesti la cerintele si presiunile unei piete libere, in expansiune, in contextul globalizarii.
    In procesul de infaptuire a reformei in domeniul proprietatii intelectuale se va tine cont de problemele sociale si economice, in special in legatura cu transferul tehnologic, comertul electronic, biotehnologiile si tehnologia informatiei.
    De asemenea, se impune o reorientare in ceea ce priveste schimburile tehnologice si noile modele de gestiune economica apte sa includa problematica proprietatii intelectuale ca element de coeziune economica intre marii producatori si intreprinderile mici si mijlocii capabile sa faca fata noilor provocari.
    Analizele institutionale si de specialitate care au fundamentat elaborarea prezentei strategii au condus la concluzia ca o asemenea abordare novatoare a problematicii este necesara in promovarea protectiei proprietatii intelectuale in Romania.
    Pentru a fundamenta in mod unitar si coerent actiunile sectoriale si reglementarile specifice ale institutiilor care au responsabilitati in realizarea, protectia si valorificarea creatiilor intelectuale in Romania, prezenta strategie identifica obiectivele majore, precum si masurile necesare indeplinirii acestor obiective.
    In concordanta cu obiectivele Programului de guvernare si ale strategiilor sectoriale si pe baza contributiilor institutiilor care au competente in domeniul proprietatii, a fost elaborata prezenta strategie.

    2. Situatia actuala in domeniul proprietatii intelectuale
    2.1. Cadrul institutional si legislativ
    In Romania, asigurarea protectiei proprietatii intelectuale se realizeaza in principal prin doua institutii de specialitate: Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci - in domeniul proprietatii industriale - si Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor - in domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe.
    In temeiul Hotararii Guvernului nr. 573/1998, Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci este organul de specialitate al administratiei publice centrale in subordinea Guvernului, cu autoritate unica pentru asigurarea protectiei proprietatii industriale, care elaboreaza si supune spre aprobare Guvernului strategia dezvoltarii protectiei proprietatii industriale in Romania si aplica politica Guvernului in domeniu.
    Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor este organizat si functioneaza, potrivit Hotararii Guvernului nr. 758/2003, ca organ de specialitate in subordinea Guvernului, cu autoritate unica pe teritoriul Romaniei in ceea ce priveste evidenta, observarea si controlul aplicarii legislatiei in domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe.
    Acordarea asistentei de specialitate in domeniul proprietatii industriale si reprezentarea persoanelor fizice si juridice romane sau straine interesate in fata Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci se asigura prin consilieri in proprietate industriala, organizati in cadrul Camerei Nationale a Consilierilor in Proprietate Industriala din Romania in conformitate cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 66/2000 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier in proprietate industriala, republicata.
    Institutiile implicate in elaborarea Strategiei nationale in domeniul proprietatii intelectuale sunt: Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, Autoritatea Nationala a Vamilor, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, Ministerul Justitiei, Ministerul Public, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Integrarii Europene, Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Economiei si Comertului, Camera Nationala a Consilierilor in Proprietate Industriala din Romania, Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti.
    Politica guvernamentala in domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii urmareste intensificarea proceselor de inovare si cresterea calitatii si competitivitatii produselor si serviciilor oferite de intreprinderile romanesti.
    Instrumentul prin care se realizeaza politica guvernamentala in domeniu este Planul national pentru cercetare, dezvoltare si inovare (PNCDI), coordonat de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului.
    Prin infiintarea Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si Cooperatie (MIMMC) conform Hotararii Guvernului nr. 15/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, s-a concretizat recunoasterea functiei economice si sociale pe care acest sector o are in dezvoltarea economica a tarii. Ca urmare a procesului de reorganizare a Guvernului activitatea MIMMC a fost preluata de Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC), aflata in subordinea Guvernului si in coordonarea directa a primului-ministru, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii publice, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2003, si ale Hotararii Guvernului nr. 753/2003 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie.
    ANIMMC a preluat activitatea de la MIMMC, pastrand aceleasi atributii si responsabilitati si, in principal, de elaborare a strategiei si politicilor de stimulare a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii (IMM), de elaborare, de implementare si monitorizare de programe pentru sectorul IMM, de elaborare a legislatiei in domeniu.
    Departamentele care functioneaza in cadrul ANIMMC cu scopuri specifice in dezvoltarea activitatilor si responsabilitatilor enumerate sunt: Directia strategii si politici pentru intreprinderi mici si mijlocii si integrare europeana, Directia de evaluare, implementare si monitorizare programe pentru intreprinderi mici si mijlocii si cooperare internationala, Directia strategii, politici si programe pentru comert interior si Directia strategii, politici si programe pentru cooperatie.
    Importanta sectorului IMM in economie este subliniata de faptul ca peste 42% din forta de munca angajata la nivelul intregii economii lucreaza in acest sector. De asemenea, peste 46% din totalul cifrei de afaceri din economie este realizata de IMM, iar peste 28% din volumul total al creditului a fost directionat catre acest sector. Masurile si programele de incurajare si sustinere a activitatii IMM, precum si cele de constientizare a importantei proprietatii intelectuale in randul acestora sunt prioritati ale Programului de guvernare. Initiativele de promovare ale sectorului vizeaza cresterea competitivitatii IMM intr-o piata concurentiala in care este vitala orientarea pe piata, cunoasterea concurentei si perfectionarea abilitatilor si capacitatilor manageriale; de aceea preocuparile ANIMMC s-au orientat spre dezvoltarea de programe nationale multianuale destinate dezvoltarii sectorului, ale caror componente au ca scop atingerea obiectivelor mentionate. Astfel, programele nationale multianuale pe perioada 2002 - 2007, in derulare, sunt:
    - Programul national multianual de sustinere a investitiilor realizate de catre intreprinderi nou-infiintate si microintreprinderi, precum si a investitiilor de modernizare/retehnologizare a IMM;
    - Programul national multianual pentru sustinerea accesului IMM la servicii de instruire si consultanta;
    - Programul national multianual de sprijinire a IMM in dezvoltarea exportului;
    - Programul national multianual pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale - EMPRETEC;
    - Programul pentru organizarea Targului pentru IMM.
    Protectia drepturilor de proprietate industriala este reglementata, in principal, prin urmatoarele legi speciale: Legea nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, republicata, Legea nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice, Legea nr. 129/1992 privind protectia desenelor si modelelor industriale, republicata, Legea nr. 16/1995 privind protectia topografiilor circuitelor integrate, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 41/1998 privind taxele in domeniul proprietatii industriale si regimul de utilizare a acestora, aprobata cu modificari prin Legea nr. 383/2002, Legea nr. 255/1998 privind protectia noilor soiuri de plante.
    Protectia dreptului de autor si a drepturilor conexe este reglementata de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, care reprezinta legea-cadru in domeniu, si de doua acte normative complementare care cuprind masuri destinate combaterii fenomenului pirateriei, respectiv Ordonanta Guvernului nr. 45/2000 privind unele masuri pentru combaterea producerii si comercializarii neautorizate a fonogramelor, aprobata si modificata prin Legea nr. 624/2001, si Ordonanta Guvernului nr. 124/2000 pentru completarea cadrului juridic privind dreptul de autor si drepturile conexe, prin adoptarea de masuri pentru combaterea pirateriei in domeniile audio si video, precum si a programelor pentru calculator, aprobata si modificata prin Legea nr. 213/2002.
    Alte reglementari ale drepturilor de proprietate intelectuala sunt cuprinse in: Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 202/2000 privind unele masuri pentru asigurarea respectarii drepturilor de proprietate intelectuala in cadrul operatiunilor de vamuire, cu modificarile ulterioare, Ordonanta Guvernului nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 26/1990 privind Registrul comertului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 299 - 301 din Codul penal.
    2.2. Stimulente in sprijinul dezvoltarii proprietatii intelectuale
    Legislatia in vigoare ofera stimulente in sectoarele principale pentru dezvoltarea activelor de proprietate industriala.
    Astfel, Ordonanta Guvernului nr. 41/1998 privind taxele in domeniul proprietatii industriale si regimul de utilizare a acestora prevede o serie de reduceri de taxe pentru procedurile legale de protectie a obiectelor de proprietate industriala, in functie de venitul mediu brut lunar pe ultimele 12 luni al persoanei fizice solicitante sau titulare a protectiei.
    De asemenea, in conformitate cu Legea nr. 64/1991, "profitul sau venitul obtinut prin aplicarea efectiva in tara de catre titular sau, dupa caz, de catre licentiatii acestuia a unei inventii brevetate in Romania, incluzand fabricarea produsului sau, dupa caz, aplicarea procedeului, este scutit de impozit in primii 5 ani de la prima aplicare, calculati de la data inceperii aplicarii si cuprinsi in perioada de valabilitate a brevetului".
    De prevederile de mai sus beneficiaza titularul brevetului aplicat, respectiv persoanele juridice sau persoanele fizice care exploateaza inventia.
    Venitul obtinut de titularul brevetului prin cesionarea acestuia este scutit de impozit.
    Sustinerea financiara a activitatii de cercetare-dezvoltare la nivel national, precum si realizarea politicilor nationale in domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii se realizeaza prin PNCDI.
    PNCDI cuprinde programe de cercetare-dezvoltare si inovare.
    De asemenea, exista planuri de cercetare ale autoritatilor administratiei publice centrale, denumite planuri sectoriale, care contin programe si proiecte de interes prioritar pentru diferite domenii.
    In cadrul PNCDI exista Programul INVENT, destinat valorificarii rapide in economie a inventiilor, in special a celor din domeniile tehnice avansate, realizarii si testarii modelelor demonstrative (functionale, experimentale) sau a prototipurilor pentru produsele, tehnologiile ori serviciile noi sau cu imbunatatiri semnificative, bazate pe brevete ale inventatorilor romani.
    Potrivit Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 324/2003, in situatia in care agentii economici cofinanteaza 50% din valoarea unei lucrari de cercetare-dezvoltare, in scopul aplicarii rezultatelor acesteia, pot beneficia in totalitate de rezultatele cercetarii, cu acordul autoritatii de stat pentru cercetare-dezvoltare.
    De asemenea, "agentii economici pot prelua cu titlu gratuit, pe baza de contract, rezultatele cercetarii, cu exceptia brevetelor de inventie, certificatelor de inregistrare a desenelor si modelelor industriale si altele asemenea, si pot primi din fonduri publice, in regim de cofinantare, o suma de pana la 20% din cheltuielile totale aferente aplicarii rezultatelor selectate. Contractele vor contine clauze asiguratorii in vederea realizarii transferului tehnologic, clauze privind proprietatea industriala si neinstrainarea rezultatelor cercetarii preluate".
    Prin Hotararea Guvernului nr. 442/2003 privind aprobarea unor masuri pentru atragerea, pregatirea si stabilizarea tinerilor in cercetare, se stabileste ca, pentru promovarea activitatii de transfer tehnologic, Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului poate sustine finantarea proiectelor de valorificare si transfer tehnologic in economie al rezultatelor cercetarii obtinute in domenii tehnologice de varf, in limita a 30% din suma alocata anual in bugetul acestui minister cu aceasta destinatie.
    In baza contractului de intermediere, unitatea de cercetare-dezvoltare acorda tanarului in cauza o suma de pana la 5% din valoarea negociata pentru transferul rezultatului cercetarii, inclusa in contractul de intermediere, dupa incasarea contravalorii acestui contract, in termen de 15 zile.
    Transferul rezultatelor cercetarii se efectueaza cu conditia ca in contractul de intermediere sa existe clauze asiguratorii privind confidentialitatea, proprietatea industriala si neinstrainarea rezultatelor cercetarii preluate, precum si obligatia aplicarii.
    De asemenea, Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului poate suporta din bugetul propriu, in limita a 10% din suma alocata finantarii proiectelor de valorificare si transfer tehnologic, o parte din costurile pentru aplicarea unor rezultate ale cercetarii, cu caracter inovativ, promovate de tineri de pana la 35 de ani, prin firmele proprii, care reprezinta cofinantarea cu o suma de pana la 20% a cheltuielilor totale aferente aplicarii rezultatelor activitatii de cercetare.
    2.3. Crearea si dezvoltarea infrastructurii in domeniul proprietatii industriale
    Statul sustine dezvoltarea infrastructurii de inovare si transfer tehnologic la nivel national, regional si local, prin crearea de:
    a) centre si servicii specializate pentru asistenta si informare stiintifica si tehnologica, precum si pentru diseminarea, transferul si valorificarea rezultatelor cercetarii;
    b) zone si infrastructuri cu facilitati speciale pentru infiintarea si functionarea de agenti economici inovativi care dezvolta si aplica tehnologii noi, infrastructuri care pot fi: centre de transfer tehnologic, centre incubatoare de afaceri, centre de informare tehnologica, oficii de legatura cu industria, parcuri stiintifice si tehnologice;
    c) unitati de ramura specializate in transfer tehnologic, finantate pe seama rezultatelor transferate in economie si in viata sociala. In acest sens unitatile de transfer raspund de intocmirea contractelor tripartite dintre furnizorul de tehnologie, unitatea de transfer si unitatea care aplica rezultatele.
    Sustinerea financiara pentru dezvoltarea infrastructurii de inovare si transfer tehnologic la nivel national, regional si local se realizeaza din fondurile alocate ministerelor de ramura si din fondurile autoritatilor administratiei publice locale interesate.
    In anul 2003 Guvernul Romaniei a adoptat Hotararea nr. 406 pentru aprobarea Normelor metodologice specifice privind constituirea, functionarea, evaluarea si acreditarea entitatilor din infrastructura de inovare si transfer tehnologic, precum si modalitatea de sustinere a acestora.
    Un pas important in sustinerea dezvoltarii infrastructurii de transfer tehnologic a fost realizat prin adoptarea Ordonantei Guvernului nr. 14/2002 privind constituirea si functionarea parcurilor stiintifice si tehnologice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 50/2003. Acest act normativ pune la dispozitie un instrument concret de reglementare a modului de infiintare si functionare a acestor parcuri.
    In vederea exploatarii drepturilor de proprietate intelectuala si a rezultatelor cercetarii se constituie infrastructura de inovare si transfer tehnologic (infrastructura de ITT).
    Crearea infrastructurii de ITT are ca scop sustinerea dezvoltarii economico-sociale, stimularea inovarii si transferului tehnologic, atragerea de investitii in vederea valorificarii rezultatelor de cercetare-dezvoltare si inovare si a resurselor umane din sistemul national de cercetare-dezvoltare.
    Retelele existente de cercetare-dezvoltare functioneaza ca niste parghii intre resurse si costuri, astfel ca prin rezultatele cercetarii se obtin produse sau tehnologii noi, costuri de fabricatie reduse si economie de resurse (se obtin produse cu valoare adaugata mare, cu tehnologie imbunatatita).
    In prezent protectia proprietatii intelectuale in Romania este similara cu cea din statele membre ale Uniunii Europene, deoarece legislatia nationala este armonizata in cea mai mare parte cu reglementarile comunitare.
    In procesul de combatere a contrafacerii si pirateriei un rol important il au protocoalele care s-au incheiat la nivel national intre diferite autoritati.
    In acest sens pot fi mentionate protocoalele de colaborare incheiate in anul 2001 de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci si Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor cu Directia Generala a Vamilor in sprijinul indeplinirii de catre autoritatile vamale a atributiilor de control si supraveghere a operatiunilor de vamuire asupra marfurilor ce beneficiaza de protectie potrivit legilor de proprietate intelectuala.
    In acelasi scop Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor a incheiat protocoale de colaborare cu Inspectoratul General al Politiei in anul 1999, protocol reactualizat in anul 2003, precum si cu Inspectoratul General al Politiei de Frontiera in anul 2003.
    De asemenea, in scopul cooperarii cu titularii de drepturi de proprietate intelectuala, Autoritatea Nationala a Vamilor a incheiat un protocol de colaborare cu Uniunea Producatorilor de Fonograme din Romania.
    In anul 2001 a fost infiintata in Romania filiala Retelei Europene Anticontrafacere REACT, care colaboreaza cu Autoritatea Nationala a Vamilor, in scopul combaterii traficului cu marfuri contrafacute si pirat.
    In vederea sensibilizarii mediului de afaceri din Romania, in domeniul proprietatii industriale un rol important il are Protocolul de colaborare dintre Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci si Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, incheiat in anul 2000 si reinnoit in luna mai 2003, avand ca principal scop constituirea de centre regionale de proprietate industriala pentru diseminarea informatiilor din domeniu.
    Un protocol de colaborare similar avand ca obiectiv cresterea gradului de informare a mediului de afaceri cu privire la importanta dreptului de autor si drepturilor conexe in economia bazata pe cunoastere a fost incheiat si intre Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor si Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti in luna mai 2003.
    2.4. Legislatie europeana preluata
    Prin actele normative enumerate anterior au fost transpuse sau preluate in legislatia nationala o serie de acte normative comunitare. Astfel, au fost transpuse integral: Directiva 89/104/CEE privind marcile, Directiva 98/71 CE privind protectia juridica a desenelor, Directiva 98/44 CE privind protectia juridica a inventiilor biotehnologice, Directiva 91/250/CEE privind protectia juridica a programelor de calculator, Directiva 92/100/CEE referitoare la dreptul de inchiriere si imprumut si la anumite drepturi conexe dreptului de autor in domeniul proprietatii intelectuale, Directiva 93/83/CEE privind coordonarea anumitor reglementari privind dreptul de autor si drepturile conexe aplicabile radiodifuzarii prin satelit si retransmiterii prin cablu, Directiva 93/98/CEE privind armonizarea duratei de protectie a dreptului de autor si drepturilor conexe. De asemenea, a mai fost transpusa partial Directiva 96/9/CE privind protectia bazelor de date.
    Dintre regulamentele Uniunii Europene au fost preluate integral: Regulamentul CE nr. 2.100/1994 instituind un regim de protectie comunitara a noilor soiuri de plante, Regulamentul CE nr. 40/1994 privind marca comunitara, Regulamentul CE nr. 241/1999 pentru modificarea Regulamentului CE nr. 3.295/1994 si Regulamentul CE nr. 2.549/1999 care modifica Regulamentul nr. 1.367/1995. Partial au mai fost preluate Regulamentul CE nr. 3.295/1994 fixand masuri in vederea interzicerii punerii in circulatie libera, exportului, reexportului si plasarii sub un regim suspensiv a marfurilor contrafacute si pirat si Regulamentul CE nr. 1.367/1995 care stabileste dispozitiile de aplicare a Regulamentului nr. 3.295/1994.
    2.5. Situatia in plan international
    Romania este membru fondator al Organizatiei Mondiale a Proprietatii Intelectuale (OMPI), creata prin Conventia pentru instituirea OMPI, semnata in 1967. De asemenea, Romania este din anul 1920 membru al Uniunii de la Paris pentru protectia proprietatii industriale, creata in baza Conventiei de la Paris din 1883, iar din anul 1927 este membru al Uniunii de la Berna pentru protectia operelor literare si artistice, creata in baza Conventiei de la Berna din 1886.
    In conformitate cu obligatiile asumate in procesul de aderare la Uniunea Europeana, Romania a devenit membra a Organizatiei Europene de Brevete incepand cu data de 1 martie 2003, aceasta confirmand faptul ca sistemul roman de protectie a proprietatii industriale este un sistem modern si conform normelor europene.
    In anul 2001 Romania a ratificat cele mai noi reglementari internationale in domeniul dreptului de autor si drepturilor conexe in mediul numeric, respectiv Tratatul OMPI privind dreptul de autor si Tratatul OMPI privind interpretarile, executiile si fonogramele, semnate in 1996 la Geneva.
    Constiente de importanta si amploarea pe care a dobandit-o proprietatea intelectuala si de rolul OMPI in domeniu, autoritatile romane se afla in permanenta colaborare cu aceasta organizatie.
    In cadrul acestei cooperari active elementul cel mai important il constituie Programul de cooperare dintre Guvernul Romaniei si Organizatia Mondiala a Proprietatii Intelectuale, semnat la Bucuresti la 7 iunie 2001 si aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 974/2001. Documentul reprezinta baza cooperarii dintre Romania si OMPI, oferind cadrul necesar pentru stabilirea unei relatii stranse intre institutiile romanesti implicate, prin elaborarea unor acorduri sectoriale si planuri de actiune, asigurandu-se conditiile pentru valorificarea programelor promovate de OMPI in domeniul proprietatii intelectuale.
    Romania este membru fondator al Organizatiei Mondiale a Comertului si parte la Acordul pentru instituirea Organizatiei Mondiale a Comertului, inclusiv la Acordul privind unele aspecte ale drepturilor de proprietate intelectuala legate de comert (anexa 1C).
    In procesul de pregatire pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, domeniul proprietatii intelectuale se bucura de o importanta deosebita, acesta fiind inclus in mai multe capitole de negociere, respectiv Dreptul societatilor comerciale, Libera circulatie a marfurilor, Uniunea vamala, Cultura si audiovizualul.

    3. Scop
    Scopul prezentei strategii nationale este de a compatibiliza si armoniza sistemul proprietatii intelectuale din Romania cu mecanismele existente la nivelul Uniunii Europene. Astfel prezenta strategie va contribui prin elementele sale componente la dezvoltarea economica, sociala si culturala a Romaniei, conducand astfel la atingerea nivelului de performante cerut de dezvoltarea unei societati bazate pe cunoastere.

    4. Obiective strategice
    - Armonizarea legislatiei nationale din domeniul proprietatii intelectuale cu normele de drept comunitar si cu prevederile acordurilor internationale la care Romania este parte
    - Imbunatatirea aplicarii in Romania a legislatiei din domeniul proprietatii intelectuale
    - Constituirea unei infrastructuri administrative corespunzatoare in cadrul institutiilor nationale implicate in asigurarea protectiei proprietatii intelectuale
    - Formarea resurselor umane specializate in domeniul proprietatii intelectuale
    - Realizarea unei cooperari transparente intre institutiile si organismele nationale implicate in asigurarea protectiei proprietatii intelectuale
    - Sensibilizarea, educarea si constientizarea publicului cu privire la domeniul si importanta drepturilor de proprietate intelectuala

    5. Masuri strategice privind armonizarea legislatiei nationale in domeniul proprietatii intelectuale cu normele de drept comunitar si cu prevederile acordurilor internationale la care Romania este parte
    a) Continuarea procesului de armonizare a legislatiei in domeniul proprietatii industriale prin transpunerea acquisului comunitar si alinierea reglementarilor nationale la acordurile internationale la care Romania este parte
    Actiuni specifice:
    1. implementarea sistemului brevetului european, ca urmare a aderarii Romaniei la Conventia brevetului european la data de 1 martie 2003;
    2. elaborarea de noi reglementari privind sistemele traditionale de inregistrari in domeniul brevetelor, precum si de reglementari conexe, cum sunt know-how si transferul de tehnologie;
    3. implementarea sistemului marcii comunitare si a desenului comunitar;
    4. identificarea posibilelor conflicte intre denumiri (marci, indicatii geografice, nume comerciale, denumiri ale soiurilor de plante, nume de domeniu);
    5. elaborarea de reglementari privind protectia numelor comerciale si conflictul intre marci si nume de domeniul Internet;
    6. evaluarea nivelului de armonizare a sistemului de protectie a noilor soiuri de plante, precum si elaborarea de reglementari conexe;
    7. continuarea imbunatatirii legislatiei privind mijloacele de respectare a drepturilor de proprietate intelectuala in Romania;
    8. Analizarea cadrului legislativ in vigoare privind proprietatea intelectuala si a jurisprudentei aferente si prezentarea propunerilor de completare a actelor normative respective, in vederea eficientizarii protectiei drepturilor de proprietate intelectuala in sistemul justitiei;
    9. infiintarea de complete de judecata specializate in domeniul dreptului de proprietate intelectuala, conform reglementarilor comunitare;
    10. initierea de noi acte normative, cu consultarea prealabila a tuturor institutiilor implicate in punerea in aplicare a acestora.
    b) Asigurarea cadrului juridic corespunzator prin armonizarea continua cu normele internationale in domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe
    Actiuni specifice:
    1. transpunerea prevederilor tratatelor Internet: Tratatul OMPI privind dreptul de autor si Tratatul OMPI privind interpretarile, executiile si fonogramele, 1996, Geneva, ratificate de Romania, in legislatia nationala, pentru perfecta conformitate si eliminarea eventualelor contradictii;
    2. transpunerea altor prevederi internationale in domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe, conform obligatiilor asumate in procesul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana;
    3. continuarea transpunerii directivelor europene privind dreptul de autor in societatea informationala si, respectiv, dreptul de suita.
    c) Adaptarea sistemului de cercetare, dezvoltare si inovare la cerintele de integrare in Uniunea Europeana
    Actiuni specifice:
    1. armonizarea programelor nationale de cercetare, dezvoltare si inovare cu cele ale Uniunii Europene, pentru facilitarea accesului Romaniei la spatiul european de cercetare;
    2. stimularea participarii institutiilor cu profil de cercetare si dezvoltare la programele privind protectia proprietatii industriale, derulate in spatiul Uniunii Europene, prin asigurarea cofinantarii in cadrul acelor programe la care Romania este parte;
    3. dezvoltarea programelor bilaterale in domeniile cercetarii, dezvoltarii si inovarii, in vederea accelerarii procesului de protectie a proprietatii industriale;
    4. sprijinirea cooperarii diferitelor entitati, avand competente specifice, cu structuri similare internationale;
    5. imbunatatirea cadrului legislativ, financiar si organizatoric pentru asigurarea participarii la programele-cadru ale Uniunii Europene;
    6. identificarea si valorificarea oportunitatilor de atragere in tara a unor activitati din programele avute in vedere de OMPI pentru zona Europei Centrale si de Sud-Est.

    6. Masuri strategice privind imbunatatirea aplicarii in Romania a legislatiei in domeniul proprietatii intelectuale
    a) imbunatatirea aplicarii legislatiei in domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe
    Actiuni specifice:
    1. realizarea de analize comparative ale solutiilor definitive ale instantelor judecatoresti, pronuntate in procesele de proprietate intelectuala, si publicarea jurisprudentei in colectii specializate;
    2. realizarea unor studii privind modul in care instantele judecatoresti infaptuiesc actul de justitie privind proprietatea intelectuala si comunicarea acestor studii instantelor judecatoresti in vederea imbunatatirii jurisprudentei;
    3. modificarea cuantumului amenzilor prevazute in legislatia in vigoare, prin corelare cu rata inflatiei, astfel incat sanctiunile sa devina descurajante pentru persoanele care intentioneaza sa incalce dreptul de autor si drepturile conexe.
    b) Asigurarea aplicarii legislatiei privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala la frontiera
    Actiuni specifice:
    1. intensificarea controalelor vamale, pe baza analizei de risc, pentru depistarea marfurilor susceptibile a fi piratate sau contrafacute;
    2. realizarea unor module informatice si baze de date in domeniul combaterii traficului de marfuri pirat si contrafacute;
    3. asigurarea respectarii drepturilor de proprietate intelectuala in cadrul operatiunilor de vamuire si aplicarea in mod corespunzator a sanctiunilor prevazute de dispozitiile legale in vigoare;
    4. intensificarea schimbului de informatii si a cooperarii cu alte administratii vamale, in scopul combaterii faptelor de incalcare a drepturilor de proprietate intelectuala.
    c) Adoptarea unor masuri de protectie a consumatorilor impotriva riscului de a achizitiona produse sau de a li se presta servicii care ar putea sa le afecteze viata, sanatatea, securitatea sau interesele economice
    Actiuni specifice:
    1. realizarea de controale tematice la nivel national, pe grupe de produse, in scopul depistarii produselor pirat sau contrafacute, si informarea corespunzatoare a tuturor institutiilor implicate in procesul de supraveghere a pietei;
    2. eliminarea de pe piata a produselor pirat sau contrafacute, in conformitate cu dispozitiile legale si reglementarile europene, si informarea adecvata a consumatorilor asupra celor constatate;
    3. implicarea asociatiilor de reprezentare a intereselor consumatorilor in diseminarea, informarea si educarea acestora.
    d) intensificarea interventiei parchetelor din cadrul Ministerului Public in combaterea fenomenelor contrafacerii si pirateriei, a incalcarii dispozitiilor legale privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala
    Actiuni specifice:
    1. evaluarea semestriala si anuala a starii infractionale in domeniul drepturilor de proprietate industriala, al dreptului de autor si drepturilor conexe, efectuarea de analize criminologice si statistice ale fenomenelor de contrafacere si piraterie, elaborarea de masuri in scopul prevenirii criminalitatii in domeniu;
    2. asigurarea la nivelul tuturor parchetelor din teritoriu a existentei unei baze de date cu privire la cauzele solutionate in domeniul incalcarii drepturilor de proprietate intelectuala;
    3. intensificarea demersurilor in vederea imbunatatirii cadrului legislativ al combaterii infractionalitatii privind regimul drepturilor de proprietate intelectuala.
    e) Intensificarea activitatii unitatilor de politie
    Actiuni specifice:
    1. organizarea de activitati specifice de control pentru prevenirea, descoperirea si cercetarea faptelor savarsite cu ocazia importului si comercializarii de produse alimentare si nealimentare care poarta marci contrafacute;
    2. infiintarea unor compartimente de proprietate intelectuala in cadrul unitatilor de politie la nivel central si teritorial;
    3. pentru realizarea sarcinilor ce revin formatiunilor cu competenta in domeniul proprietatii intelectuale, se va avea in vedere cresterea numarului de politisti cu responsabilitati pe aceasta linie atat in cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, Directia Politiei Economico-Financiare, cat si la serviciile economice din inspectoratele judetene de politie si Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti;
    4. asigurarea logisticii necesare pentru desfasurarea activitatilor profesionale de evidenta si de investigare a fraudelor privind proprietatea intelectuala.

    7. Masuri strategice privind constituirea unei infrastructuri administrative corespunzatoare in cadrul institutiilor nationale implicate in asigurarea protectiei proprietatii intelectuale
    a) Dezvoltarea sistemului informatic si modernizarea echipamentelor folosite in indeplinirea procedurilor de acordare a protectiei drepturilor de proprietate industriala de catre Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci
    Actiuni specifice:
    1. continuarea dezvoltarii si modernizarii dotarii tehnice a sistemului informatic existent in cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci;
    2. dezvoltarea si modernizarea sistemului de baze de date administrative si de documentare utilizate de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, necesare aplicarii procedurilor de acordare a drepturilor de proprietate industriala;
    3. adoptarea si implementarea de catre Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci a standardelor europene in domeniul depunerii electronice a cererilor de protectie a proprietatii industriale;
    4. continuarea procesului de compatibilizare a sistemului informatic din Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci cu sistemele informatice ale Oficiului European de Brevete.
    b) Constituirea unei infrastructuri administrative corespunzatoare a Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor
    Actiuni specifice:
    1. incadrarea corespunzatoare cu resurse umane prin cresterea personalului necesar ca numar si pregatire;
    2. dotarea corespunzatoare cu mijloace materiale necesare indeplinirii atributiilor, printr-o finantare corespunzatoare;
    3. derularea unor campanii de crestere a gradului de informare a publicului larg asupra importantei domeniului dreptului de autor si al drepturilor conexe (baza de date publice continand informatii privind repertoriul si titularii dreptului de autor, drepturilor conexe, informatii detinute de organismele de gestiune colectiva etc.).
    c) Diseminarea informatiei referitoare la problemele de proprietate intelectuala
    Actiuni specifice:
    1. dezvoltarea unui sistem eficient de promovare a proprietatii industriale si de constientizare a importantei domeniului in programele Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci si prin intermediul centrelor regionale pentru diseminarea informatiilor de proprietate industriala, centrelor de cercetare si inovare, Camerei Nationale a Consilierilor in Proprietate Industriala din Romania, Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti si al camerelor de comert si industrie teritoriale, inclusiv prin reteaua centrelor EURO-INFO;
    2. dotarea logistica corespunzatoare a Camerei Nationale a Consilierilor in Proprietate Industriala din Romania, potrivit legii;
    3. dotarea logistica a centrelor regionale de diseminare de informatii din domeniul proprietatii industriale, compatibila cu a centrelor din tarile europene dezvoltate, potrivit legii;
    4. crearea unui centru de documentare dedicat proprietatii intelectuale si a unui buletin de cazuistica publicat de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci;
    5. crearea unor structuri specializate pentru formare si studii in domeniul proprietatii intelectuale;
    6. infiintarea unui centru de formare si specializare in domeniul proprietatii intelectuale in cadrul Facultatii de Drept, Universitatea Bucuresti, in baza Acordului-cadru de cooperare incheiat in anul 2002 intre Organizatia Mondiala a Proprietatii Intelectuale si Ministerul Educatiei si Cercetarii;
    7. sprijinirea crearii unor fundatii locale pentru promovarea proprietatii industriale;
    8. organizarea de seminarii si conferinte destinate IMM pentru cunoasterea sistemului proprietatii intelectuale;
    9. dezvoltarea de publicatii cu informatii tehnice de specialitate in domeniul sistemului proprietatii intelectuale, in scopul pregatirii specialistilor din cadrul IMM in utilizarea sistemului.
    d) Imbunatatirea sistemului de proprietate intelectuala in vederea cresterii competitivitatii unitatilor de cercetare si dezvoltare si a IMM, precum si a entitatilor din infrastructura de inovare si transfer tehnologic
    Actiuni specifice:
    1. elaborarea studiului "IMM si proprietatea intelectuala" de catre ANIMMC;
    2. infiintarea Societatii pentru transfer tehnologic si dezvoltare, care va avea ca obiect de activitate sustinerea investitiilor tehnologice prin acordarea de granturi sau imprumuturi cu dobanzi avantajoase si preluarea riscului de piata pentru aplicarea rezultatelor cercetarii-dezvoltarii;
    3. finantarea dezvoltarii si infiintarii de noi centre de transfer tehnologic, oficii de legatura cu industria, centre incubatoare de afaceri, prin promovarea de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului a unui program destinat sustinerii acestor entitati din infrastructura de ITT;
    4. finantarea infiintarii si dezvoltarii parcurilor stiintifice si tehnologice prin promovarea de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului a unui program destinat sustinerii acestora;
    5. utilizarea componentei destinate constituirii si dezvoltarii infrastructurii aferente parcurilor stiintifice si tehnologice din cadrul programului "Parcuri industriale";
    6. constituirea unui grup de lucru format din specialisti din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti si al Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci, pentru consolidarea unei baze de date necesare pentru a facilita accesul IMM la rezultatele cercetarii stiintifice, inclusiv la activitatea de cercetare in domeniul inovarii orientat spre promovarea de servicii si produse noi pe piata interna si internationala;
    7. stimularea proiectelor de cercetare, dezvoltare si inovare si dezvoltare tehnologica din randul IMM cu vocatie tehnologica si absorbtia tehnologiilor noi;
    8. crearea unei agentii nationale de valorificare a proprietatii intelectuale in scopul stimularii inovarii, care sa promoveze valorificarea proprietatii intelectuale in conditiile economiei de piata, inclusiv prin accesul la programele comunitare destinate sectorului. Aceasta se va realiza cu participarea tuturor institutiilor care au atributii in domeniu;
    9. infiintarea in cadrul unitatilor de cercetare-dezvoltare si in cadrul universitatilor a unor compartimente specializate, care sa se ocupe de promovarea rezultatelor cercetarii si prospectarea rezultatelor pietei;
    10. promovarea comertului electronic pentru integrarea IMM romanesti in platformele electronice constituite la nivel european;
    11. dezvoltarea unei infrastructuri de afaceri si deschiderea de noi piete;
    12. sustinerea IMM inovative si cresterea competitivitatii acestora prin promovarea de programe finantate de la bugetul de stat pentru investitii, introducerea de echipamente si tehnologii noi pentru instruire si consultanta, pentru facilitarea accesului IMM pe piete externe, precum si pentru dezvoltarea de incubatoare de afaceri;
    13. dezvoltarea de servicii suport pentru sustinerea IMM (inclusiv prin reteaua centrelor EURO-INFO);
    14. identificarea unor noi modalitati pentru promovarea in strainatate a creatiilor romanesti si pentru cresterea competitivitatii acestora pe pietele internationale, inclusiv prin initierea de catre Romania a unor proiecte si programe de cooperare in domeniul proprietatii intelectuale;
    15. facilitarea punerii in contact a creatorilor in proprietate intelectuala cu utilizatorii obiectelor specifice, prin organizarea sistematica de burse de contacte, parteneriate de afaceri pentru transfer tehnologic, expozitii tematice, saloane comerciale specializate si targuri pentru valorificarea rezultatelor cercetarii si dezvoltarii stiintifice.
    e) Promovarea produselor, serviciilor si a transferului tehnologic, precum si dezvoltarea serviciilor de consiliere a entitatilor din infrastructura de ITT si a IMM
    Actiuni specifice:
    1. dezvoltarea in Romania a serviciilor de informare si asistenta in domeniul cooperarii si parteneriatelor intre IMM si unitatile de cercetare-dezvoltare si dezvoltarea unor scheme de finantare;
    2. racordarea la programele comunitare specifice domeniului;
    3. dezvoltarea parteneriatului intre intreprinderi mari si IMM, precum si intre acestea si unitati de cercetare-dezvoltare;
    4. dezvoltarea capacitatii de consultanta din cadrul centrelor de afaceri dezvoltate de Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti si camerele de comert si industrie teritoriale, Camera Nationala a Consilierilor in Proprietate Industriala din Romania, centrelor regionale de promovare a drepturilor de proprietate industriala si al retelei centrelor EURO-INFO;
    5. dezvoltarea entitatilor din infrastructura de ITT (centre incubatoare de afaceri inovative, centre de transfer tehnologic, centre de informare tehnologica, oficii de legatura cu industria) care sa isi propuna sprijinirea demersurilor in promovarea rezultatelor cercetarii brevetate si nebrevetate;
    6. continuarea si dezvoltarea manifestarii "Trofeul creativitatii", organizata de Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti si de camerele de comert si industrie teritoriale.
    f) Includerea unor elemente de proprietate intelectuala in procesul de informatizare a sistemului judiciar
    Actiuni specifice:
    1. furnizarea, in conditiile legii, de date statistice institutiilor interesate privind activitatile instantelor judecatoresti si ale parchetelor in domeniul proprietatii intelectuale, incluzand si domeniul concurentei neloiale;
    2. actualizarea permanenta a bazelor de date administrate de Ministerul Justitiei si Ministerul Public, in vederea facilitarii informarii magistratilor asupra evolutiei legislatiei in domeniu.

    8. Masuri strategice privind formarea resurselor umane specializate
    a) Dezvoltarea unui program de pregatire a specialistilor implicati in procesul de asigurare a protectiei proprietatii intelectuale
    Actiuni specifice:
    1. perfectionarea pregatirii examinatorilor Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci si organizarea unor programe de studiu in cadrul Uniunii Europene, in scopul imbunatatirii protectiei prin brevet;
    2. organizarea unui program de perfectionare pentru consilieri in proprietate industriala, in scopul imbunatatirii calitatii cererilor de protectie depuse la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci si al accesului acestora la programele de instruire organizate de Uniunea Europeana;
    3. perfectionarea pregatirii specialistilor Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci si ai altor autoritati competente implicate in protectia soiurilor de plante, inclusiv instruire la Oficiul European al Soiurilor de Plante;
    4. organizarea de seminarii/mese rotunde/intalniri intre specialisti ai Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, ai Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci si reprezentanti ai fiecarei categorii profesionale implicate in procesul apararii drepturilor de proprietate intelectuala (politisti, judecatori, procurori, lucratori vamali, inspectori din domeniul protectiei consumatorilor);
    5. participarea specialistilor romani la cursuri/seminarii/reuniuni organizate in strainatate, astfel incat sa ia contact cu realitatile din tarile respective si sa cunoasca problemele cu care se confrunta respectivele institutii in apararea drepturilor de autor si a drepturilor conexe;
    6. organizarea periodica de instruiri ale inspectorilor din domeniul protectiei consumatorilor, precum si ale lucratorilor vamali;
    7. instruirea specialistilor din cadrul ANIMMC in domeniul proprietatii intelectuale.
    b) Dezvoltarea unei stranse colaborari intre Academia Mondiala OMPI si institutele de formare a tineretului din Romania (nivel universitar, postuniversitar etc.)
    Actiuni specifice:
    1. promovarea unor initiative romanesti in domeniul proprietatii intelectuale, care sa fie puse in practica cu sprijinul financiar si logistic al OMPI;
    2. crearea conditiilor de dezvoltare a carierei stiintifice si tehnice a tinerilor in vederea reducerii fenomenului de "scurgere a inteligentei romanesti in exterior";
    3. sustinerea realizarii unui proiect la nivel universitar si/sau postuniversitar pentru a se asigura noi specializari, cu posibilitatea obtinerii de titluri corespunzatoare (broker de tehnologii);
    4. sustinerea programelor de burse pentru cercetare stiintifica, destinate formarii si dezvoltarii carierelor stiintifice si a colectivelor de cercetare de inalta performanta.
    c) Perfectionarea magistratilor si a politistilor in domeniul protectiei drepturilor de proprietate intelectuala
    Actiuni specifice:
    1. instruirea magistratilor in cadrul unor seminarii si al altor forme de pregatire organizate de autoritatile romane si organizatiile internationale de profil (OMPI, Organizatia Mondiala a Comertului, Oficiul de Armonizare in Piata Interna, Organizatia Europeana de Brevete etc.);
    2. pregatirea magistratilor in domeniul proprietatii intelectuale prin cursuri incluse in programa de studii a Institutului National al Magistraturii pentru auditorii de justitie si prin cursuri periodice de perfectionare pentru magistratii in functie;
    3. perfectionarea pregatirii profesionale a procurorilor din Ministerul Public in domeniul protectiei drepturilor de proprietate intelectuala, in formele organizate de Sectia de analiza, studii, control si perfectionare profesionala a Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si parchetele de pe langa curtile de apel;
    4. dezvoltarea unui program de pregatire a politistilor implicati in combaterea infractiunilor din domeniul proprietatii intelectuale, prin:
    a) includerea politistilor cu responsabilitati in domeniul proprietatii intelectuale in programe de pregatire, seminarii si alte intalniri de specialitate, organizate de autoritatile romane si organizatiile internationale de profil;
    b) includerea in programele de pregatire ale institutiilor de invatamant de nivel preuniversitar si universitar din Ministerul Administratiei si Internelor, precum si ale Centrului de Studii Postuniversitare (postacademice) al Ministerului Administratiei si Internelor a unor tematici privind dreptul proprietatii intelectuale, destinate formarii si perfectionarii cunostintelor politistilor cu competente in domeniu.

    9. Masuri strategice privind realizarea unei cooperari transparente intre institutiile si organismele nationale implicate in asigurarea protectiei proprietatii intelectuale
    Actiuni specifice:
    1. intarirea colaborarii Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci si a Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor cu OMPI, Organizatia Mondiala a Comertului, Oficiul de Armonizare in Piata Interna, Organizatia Europeana de Brevete si cu alte organizatii internationale in domeniul proprietatii intelectuale;
    2. cooperarea Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci si a Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor cu autoritatile vamale, prin punerea la dispozitia Autoritatii Nationale a Vamilor a informatiilor relevante din baza de date a acestor oficii;
    3. cooperarea Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci si a Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor cu Ministerul Administratiei si Internelor si cu Ministerul Public, in vederea impiedicarii delictelor, prin furnizarea informatiilor solicitate;
    4. dezvoltarea cooperarii dintre Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor si Inspectoratul General al Politiei de Frontiera in baza protocolului incheiat intre acestea;
    5. dezvoltarea cooperarii dintre Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor si Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, in vederea cresterii gradului de informare a mediului de afaceri cu privire la dreptul de autor, in baza protocolului incheiat intre acestea;
    6. incheierea unor protocoale de colaborare intre Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, pe de o parte, si Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, ANIMMC, pe de alta parte, in scopul promovarii domeniului proprietatii intelectuale;
    7. cooperarea dintre Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, Autoritatea Nationala a Vamilor, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, Ministerul Justitiei, Ministerul Integrarii Europene si Ministerul Public, in vederea realizarii angajamentelor din sfera proprietatii intelectuale, asumate in cadrul procesului de negocieri pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana;
    8. realizarea si implementarea portalului pentru acces la informatii si servicii privind proprietatea intelectuala.

    10. Masuri strategice privind sensibilizarea, educarea si constientizarea publicului cu privire la rolul si importanta drepturilor de proprietate intelectuala
    Actiuni specifice:
    1. derularea unor campanii de informare a publicului larg cu privire la importanta respectarii drepturilor de proprietate intelectuala, precum si la facilitatile prevazute in legislatia romana pentru detinatorii drepturilor de proprietate intelectuala;
    2. instruirea agentilor economici de diferite categorii pe probleme privind proprietatea intelectuala, prin organizarea de catre camerele de comert si industrie si alte structuri abilitate a unor cursuri de durate diferite si pe niveluri graduale de informare;
    3. dezvoltarea activitatii de diseminare a informatiilor din domeniul proprietatii industriale in cadrul centrelor regionale de promovare a protectiei proprietatii industriale si al centrelor EURO-INFO;
    4. introducerea in invatamantul liceal si universitar in cadrul disciplinei privind cultura antreprenoriala a unui modul specific destinat educarii in domeniul utilizarii eficiente a sistemului proprietatii intelectuale;
    5. organizarea Targului pentru IMM la nivel national si regional, diseminarea de materiale informative si ghiduri privind programele destinate sustinerii IMM inovative cu referire la domeniul proprietatii intelectuale;
    6. participarea IMM la programele nationale de cercetare dezvoltare, inclusiv la cel de al VI lea program cadru comunitar din domeniul cercetarii dezvoltarii.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 1424/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 1424 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu