HOTARARE Nr. 1424 din 4 decembrie 2003
pentru aprobarea Strategiei nationale in domeniul proprietatii intelectuale
(2003 - 2007)
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 905 din 18 decembrie 2003
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata,
avand in vedere art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 573/1998 privind
organizarea si functionarea Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Strategia nationala in domeniul proprietatii intelectuale (2003 -
2007), prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Directorul general al Oficiului de Stat
pentru Inventii si Marci,
Alexandru Cristian Strenc
p. Directorul general al Oficiului Roman
pentru Drepturile de Autor,
Adrian Ghimpu
Ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan Popescu
Ministrul educatiei,
cercetarii si tineretului,
Alexandru Athanasiu
Ministrul comunicatiilor
si tehnologiei informatiei,
Dan Nica
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Intreprinderi Mici
si Mijlocii si Cooperatie,
Eugen Ovidiu Chirovici
ANEXA 1
STRATEGIA NATIONALA
in domeniul proprietatii intelectuale (2003 - 2007)
1. Prevederi generale
Proprietatea intelectuala, privita sub cele doua componente ale sale,
proprietatea industriala, pe de o parte, si drepturile de autor si drepturile
conexe, pe de alta parte, este una dintre parghiile de baza ale dezvoltarii
economice, sociale si culturale a natiunii. In acest context se poate aprecia
ca protectia drepturilor de proprietate intelectuala este de o mare importanta,
esenta, scopul si finalitatea acesteia fiind protejarea produsului inteligentei
umane si in acelasi timp garantarea beneficiului consumatorilor de a se folosi
de acest produs.
Strans legata de acest domeniu este activitatea de cercetare-dezvoltare si
inovare, care constituie o componenta strategica, hotaratoare pentru
dezvoltarea economica si pentru progresul social. Astfel, stiinta, tehnologia
si inovarea reprezinta domenii care genereaza constant progres tehnologic,
asigurand durabilitatea dezvoltarii si competitivitatea economica de perspectiva
a Romaniei. Totodata inovarea si transferul tehnologic sunt solutii pentru
rezolvarea problemelor economice si pentru innoirea permanenta a tehnologiilor
necesare prin racordarea cercetarii romanesti la cerintele si presiunile unei
piete libere, in expansiune, in contextul globalizarii.
In procesul de infaptuire a reformei in domeniul proprietatii intelectuale
se va tine cont de problemele sociale si economice, in special in legatura cu
transferul tehnologic, comertul electronic, biotehnologiile si tehnologia
informatiei.
De asemenea, se impune o reorientare in ceea ce priveste schimburile
tehnologice si noile modele de gestiune economica apte sa includa problematica
proprietatii intelectuale ca element de coeziune economica intre marii producatori
si intreprinderile mici si mijlocii capabile sa faca fata noilor provocari.
Analizele institutionale si de specialitate care au fundamentat elaborarea
prezentei strategii au condus la concluzia ca o asemenea abordare novatoare a
problematicii este necesara in promovarea protectiei proprietatii intelectuale
in Romania.
Pentru a fundamenta in mod unitar si coerent actiunile sectoriale si
reglementarile specifice ale institutiilor care au responsabilitati in
realizarea, protectia si valorificarea creatiilor intelectuale in Romania,
prezenta strategie identifica obiectivele majore, precum si masurile necesare
indeplinirii acestor obiective.
In concordanta cu obiectivele Programului de guvernare si ale strategiilor
sectoriale si pe baza contributiilor institutiilor care au competente in
domeniul proprietatii, a fost elaborata prezenta strategie.
2. Situatia actuala in domeniul proprietatii intelectuale
2.1. Cadrul institutional si legislativ
In Romania, asigurarea protectiei proprietatii intelectuale se realizeaza
in principal prin doua institutii de specialitate: Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci - in domeniul proprietatii industriale - si Oficiul Roman
pentru Drepturile de Autor - in domeniul dreptului de autor si al drepturilor
conexe.
In temeiul Hotararii Guvernului nr. 573/1998, Oficiul de Stat pentru
Inventii si Marci este organul de specialitate al administratiei publice
centrale in subordinea Guvernului, cu autoritate unica pentru asigurarea
protectiei proprietatii industriale, care elaboreaza si supune spre aprobare
Guvernului strategia dezvoltarii protectiei proprietatii industriale in Romania
si aplica politica Guvernului in domeniu.
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor este organizat si functioneaza, potrivit
Hotararii Guvernului nr. 758/2003, ca organ de specialitate in subordinea
Guvernului, cu autoritate unica pe teritoriul Romaniei in ceea ce priveste
evidenta, observarea si controlul aplicarii legislatiei in domeniul dreptului
de autor si al drepturilor conexe.
Acordarea asistentei de specialitate in domeniul proprietatii industriale
si reprezentarea persoanelor fizice si juridice romane sau straine interesate
in fata Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci se asigura prin consilieri
in proprietate industriala, organizati in cadrul Camerei Nationale a
Consilierilor in Proprietate Industriala din Romania in conformitate cu
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 66/2000 privind organizarea si
exercitarea profesiei de consilier in proprietate industriala, republicata.
Institutiile implicate in elaborarea Strategiei nationale in domeniul
proprietatii intelectuale sunt: Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci,
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor, Ministerul Comunicatiilor si
Tehnologiei Informatiei, Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului,
Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie,
Autoritatea Nationala a Vamilor, Autoritatea Nationala pentru Protectia
Consumatorilor, Ministerul Justitiei, Ministerul Public, Ministerul
Administratiei si Internelor, Ministerul Integrarii Europene, Ministerul
Afacerilor Externe, Ministerul Economiei si Comertului, Camera Nationala a
Consilierilor in Proprietate Industriala din Romania, Camera de Comert si
Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti.
Politica guvernamentala in domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii
urmareste intensificarea proceselor de inovare si cresterea calitatii si
competitivitatii produselor si serviciilor oferite de intreprinderile romanesti.
Instrumentul prin care se realizeaza politica guvernamentala in domeniu
este Planul national pentru cercetare, dezvoltare si inovare (PNCDI), coordonat
de Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului.
Prin infiintarea Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii si
Cooperatie (MIMMC) conform Hotararii Guvernului nr. 15/2001, cu modificarile si
completarile ulterioare, s-a concretizat recunoasterea functiei economice si
sociale pe care acest sector o are in dezvoltarea economica a tarii. Ca urmare
a procesului de reorganizare a Guvernului activitatea MIMMC a fost preluata de
Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC),
aflata in subordinea Guvernului si in coordonarea directa a primului-ministru,
conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru
stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea sau
functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a
ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si a unor institutii publice, modificata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 90/2003, si ale Hotararii Guvernului nr. 753/2003 privind
organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si
Mijlocii si Cooperatie.
ANIMMC a preluat activitatea de la MIMMC, pastrand aceleasi atributii si
responsabilitati si, in principal, de elaborare a strategiei si politicilor de
stimulare a dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii (IMM), de elaborare,
de implementare si monitorizare de programe pentru sectorul IMM, de elaborare a
legislatiei in domeniu.
Departamentele care functioneaza in cadrul ANIMMC cu scopuri specifice in
dezvoltarea activitatilor si responsabilitatilor enumerate sunt: Directia
strategii si politici pentru intreprinderi mici si mijlocii si integrare
europeana, Directia de evaluare, implementare si monitorizare programe pentru
intreprinderi mici si mijlocii si cooperare internationala, Directia strategii,
politici si programe pentru comert interior si Directia strategii, politici si
programe pentru cooperatie.
Importanta sectorului IMM in economie este subliniata de faptul ca peste
42% din forta de munca angajata la nivelul intregii economii lucreaza in acest
sector. De asemenea, peste 46% din totalul cifrei de afaceri din economie este
realizata de IMM, iar peste 28% din volumul total al creditului a fost
directionat catre acest sector. Masurile si programele de incurajare si
sustinere a activitatii IMM, precum si cele de constientizare a importantei
proprietatii intelectuale in randul acestora sunt prioritati ale Programului de
guvernare. Initiativele de promovare ale sectorului vizeaza cresterea
competitivitatii IMM intr-o piata concurentiala in care este vitala orientarea
pe piata, cunoasterea concurentei si perfectionarea abilitatilor si
capacitatilor manageriale; de aceea preocuparile ANIMMC s-au orientat spre
dezvoltarea de programe nationale multianuale destinate dezvoltarii sectorului,
ale caror componente au ca scop atingerea obiectivelor mentionate. Astfel,
programele nationale multianuale pe perioada 2002 - 2007, in derulare, sunt:
- Programul national multianual de sustinere a investitiilor realizate de
catre intreprinderi nou-infiintate si microintreprinderi, precum si a
investitiilor de modernizare/retehnologizare a IMM;
- Programul national multianual pentru sustinerea accesului IMM la servicii
de instruire si consultanta;
- Programul national multianual de sprijinire a IMM in dezvoltarea exportului;
- Programul national multianual pentru dezvoltarea abilitatilor
antreprenoriale - EMPRETEC;
- Programul pentru organizarea Targului pentru IMM.
Protectia drepturilor de proprietate industriala este reglementata, in
principal, prin urmatoarele legi speciale: Legea nr. 64/1991 privind brevetele
de inventie, republicata, Legea nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile
geografice, Legea nr. 129/1992 privind protectia desenelor si modelelor
industriale, republicata, Legea nr. 16/1995 privind protectia topografiilor
circuitelor integrate, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 41/1998 privind
taxele in domeniul proprietatii industriale si regimul de utilizare a acestora,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 383/2002, Legea nr. 255/1998 privind
protectia noilor soiuri de plante.
Protectia dreptului de autor si a drepturilor conexe este reglementata de
Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, care reprezinta
legea-cadru in domeniu, si de doua acte normative complementare care cuprind
masuri destinate combaterii fenomenului pirateriei, respectiv Ordonanta
Guvernului nr. 45/2000 privind unele masuri pentru combaterea producerii si
comercializarii neautorizate a fonogramelor, aprobata si modificata prin Legea
nr. 624/2001, si Ordonanta Guvernului nr. 124/2000 pentru completarea cadrului
juridic privind dreptul de autor si drepturile conexe, prin adoptarea de masuri
pentru combaterea pirateriei in domeniile audio si video, precum si a
programelor pentru calculator, aprobata si modificata prin Legea nr. 213/2002.
Alte reglementari ale drepturilor de proprietate intelectuala sunt cuprinse
in: Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, cu modificarile
si completarile ulterioare, Legea nr. 202/2000 privind unele masuri pentru
asigurarea respectarii drepturilor de proprietate intelectuala in cadrul
operatiunilor de vamuire, cu modificarile ulterioare, Ordonanta Guvernului nr.
21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, Legea nr. 26/1990 privind Registrul comertului,
republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 299 - 301 din
Codul penal.
2.2. Stimulente in sprijinul dezvoltarii proprietatii intelectuale
Legislatia in vigoare ofera stimulente in sectoarele principale pentru
dezvoltarea activelor de proprietate industriala.
Astfel, Ordonanta Guvernului nr. 41/1998 privind taxele in domeniul
proprietatii industriale si regimul de utilizare a acestora prevede o serie de
reduceri de taxe pentru procedurile legale de protectie a obiectelor de
proprietate industriala, in functie de venitul mediu brut lunar pe ultimele 12
luni al persoanei fizice solicitante sau titulare a protectiei.
De asemenea, in conformitate cu Legea nr. 64/1991, "profitul sau
venitul obtinut prin aplicarea efectiva in tara de catre titular sau, dupa caz,
de catre licentiatii acestuia a unei inventii brevetate in Romania, incluzand
fabricarea produsului sau, dupa caz, aplicarea procedeului, este scutit de
impozit in primii 5 ani de la prima aplicare, calculati de la data inceperii
aplicarii si cuprinsi in perioada de valabilitate a brevetului".
De prevederile de mai sus beneficiaza titularul brevetului aplicat,
respectiv persoanele juridice sau persoanele fizice care exploateaza inventia.
Venitul obtinut de titularul brevetului prin cesionarea acestuia este
scutit de impozit.
Sustinerea financiara a activitatii de cercetare-dezvoltare la nivel
national, precum si realizarea politicilor nationale in domeniul
cercetarii-dezvoltarii si inovarii se realizeaza prin PNCDI.
PNCDI cuprinde programe de cercetare-dezvoltare si inovare.
De asemenea, exista planuri de cercetare ale autoritatilor administratiei
publice centrale, denumite planuri sectoriale, care contin programe si proiecte
de interes prioritar pentru diferite domenii.
In cadrul PNCDI exista Programul INVENT, destinat valorificarii rapide in
economie a inventiilor, in special a celor din domeniile tehnice avansate,
realizarii si testarii modelelor demonstrative (functionale, experimentale) sau
a prototipurilor pentru produsele, tehnologiile ori serviciile noi sau cu
imbunatatiri semnificative, bazate pe brevete ale inventatorilor romani.
Potrivit Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea stiintifica
si dezvoltarea tehnologica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
324/2003, in situatia in care agentii economici cofinanteaza 50% din valoarea
unei lucrari de cercetare-dezvoltare, in scopul aplicarii rezultatelor acesteia,
pot beneficia in totalitate de rezultatele cercetarii, cu acordul autoritatii
de stat pentru cercetare-dezvoltare.
De asemenea, "agentii economici pot prelua cu titlu gratuit, pe baza
de contract, rezultatele cercetarii, cu exceptia brevetelor de inventie,
certificatelor de inregistrare a desenelor si modelelor industriale si altele
asemenea, si pot primi din fonduri publice, in regim de cofinantare, o suma de
pana la 20% din cheltuielile totale aferente aplicarii rezultatelor selectate.
Contractele vor contine clauze asiguratorii in vederea realizarii transferului
tehnologic, clauze privind proprietatea industriala si neinstrainarea
rezultatelor cercetarii preluate".
Prin Hotararea Guvernului nr. 442/2003 privind aprobarea unor masuri pentru
atragerea, pregatirea si stabilizarea tinerilor in cercetare, se stabileste ca,
pentru promovarea activitatii de transfer tehnologic, Ministerul Educatiei,
Cercetarii si Tineretului poate sustine finantarea proiectelor de valorificare
si transfer tehnologic in economie al rezultatelor cercetarii obtinute in
domenii tehnologice de varf, in limita a 30% din suma alocata anual in bugetul
acestui minister cu aceasta destinatie.
In baza contractului de intermediere, unitatea de cercetare-dezvoltare
acorda tanarului in cauza o suma de pana la 5% din valoarea negociata pentru
transferul rezultatului cercetarii, inclusa in contractul de intermediere, dupa
incasarea contravalorii acestui contract, in termen de 15 zile.
Transferul rezultatelor cercetarii se efectueaza cu conditia ca in
contractul de intermediere sa existe clauze asiguratorii privind
confidentialitatea, proprietatea industriala si neinstrainarea rezultatelor
cercetarii preluate, precum si obligatia aplicarii.
De asemenea, Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului poate suporta
din bugetul propriu, in limita a 10% din suma alocata finantarii proiectelor de
valorificare si transfer tehnologic, o parte din costurile pentru aplicarea
unor rezultate ale cercetarii, cu caracter inovativ, promovate de tineri de
pana la 35 de ani, prin firmele proprii, care reprezinta cofinantarea cu o suma
de pana la 20% a cheltuielilor totale aferente aplicarii rezultatelor
activitatii de cercetare.
2.3. Crearea si dezvoltarea infrastructurii in domeniul proprietatii
industriale
Statul sustine dezvoltarea infrastructurii de inovare si transfer
tehnologic la nivel national, regional si local, prin crearea de:
a) centre si servicii specializate pentru asistenta si informare
stiintifica si tehnologica, precum si pentru diseminarea, transferul si
valorificarea rezultatelor cercetarii;
b) zone si infrastructuri cu facilitati speciale pentru infiintarea si
functionarea de agenti economici inovativi care dezvolta si aplica tehnologii
noi, infrastructuri care pot fi: centre de transfer tehnologic, centre
incubatoare de afaceri, centre de informare tehnologica, oficii de legatura cu
industria, parcuri stiintifice si tehnologice;
c) unitati de ramura specializate in transfer tehnologic, finantate pe
seama rezultatelor transferate in economie si in viata sociala. In acest sens
unitatile de transfer raspund de intocmirea contractelor tripartite dintre
furnizorul de tehnologie, unitatea de transfer si unitatea care aplica
rezultatele.
Sustinerea financiara pentru dezvoltarea infrastructurii de inovare si
transfer tehnologic la nivel national, regional si local se realizeaza din
fondurile alocate ministerelor de ramura si din fondurile autoritatilor
administratiei publice locale interesate.
In anul 2003 Guvernul Romaniei a adoptat Hotararea nr. 406 pentru aprobarea
Normelor metodologice specifice privind constituirea, functionarea, evaluarea
si acreditarea entitatilor din infrastructura de inovare si transfer
tehnologic, precum si modalitatea de sustinere a acestora.
Un pas important in sustinerea dezvoltarii infrastructurii de transfer
tehnologic a fost realizat prin adoptarea Ordonantei Guvernului nr. 14/2002
privind constituirea si functionarea parcurilor stiintifice si tehnologice,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 50/2003. Acest act normativ
pune la dispozitie un instrument concret de reglementare a modului de
infiintare si functionare a acestor parcuri.
In vederea exploatarii drepturilor de proprietate intelectuala si a rezultatelor
cercetarii se constituie infrastructura de inovare si transfer tehnologic
(infrastructura de ITT).
Crearea infrastructurii de ITT are ca scop sustinerea dezvoltarii
economico-sociale, stimularea inovarii si transferului tehnologic, atragerea de
investitii in vederea valorificarii rezultatelor de cercetare-dezvoltare si
inovare si a resurselor umane din sistemul national de cercetare-dezvoltare.
Retelele existente de cercetare-dezvoltare functioneaza ca niste parghii
intre resurse si costuri, astfel ca prin rezultatele cercetarii se obtin
produse sau tehnologii noi, costuri de fabricatie reduse si economie de resurse
(se obtin produse cu valoare adaugata mare, cu tehnologie imbunatatita).
In prezent protectia proprietatii intelectuale in Romania este similara cu
cea din statele membre ale Uniunii Europene, deoarece legislatia nationala este
armonizata in cea mai mare parte cu reglementarile comunitare.
In procesul de combatere a contrafacerii si pirateriei un rol important il
au protocoalele care s-au incheiat la nivel national intre diferite autoritati.
In acest sens pot fi mentionate protocoalele de colaborare incheiate in
anul 2001 de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci si Oficiul Roman pentru
Drepturile de Autor cu Directia Generala a Vamilor in sprijinul indeplinirii de
catre autoritatile vamale a atributiilor de control si supraveghere a
operatiunilor de vamuire asupra marfurilor ce beneficiaza de protectie potrivit
legilor de proprietate intelectuala.
In acelasi scop Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor a incheiat
protocoale de colaborare cu Inspectoratul General al Politiei in anul 1999,
protocol reactualizat in anul 2003, precum si cu Inspectoratul General al
Politiei de Frontiera in anul 2003.
De asemenea, in scopul cooperarii cu titularii de drepturi de proprietate
intelectuala, Autoritatea Nationala a Vamilor a incheiat un protocol de
colaborare cu Uniunea Producatorilor de Fonograme din Romania.
In anul 2001 a fost infiintata in Romania filiala Retelei Europene
Anticontrafacere REACT, care colaboreaza cu Autoritatea Nationala a Vamilor, in
scopul combaterii traficului cu marfuri contrafacute si pirat.
In vederea sensibilizarii mediului de afaceri din Romania, in domeniul
proprietatii industriale un rol important il are Protocolul de colaborare
dintre Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci si Camera de Comert si
Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, incheiat in anul 2000 si
reinnoit in luna mai 2003, avand ca principal scop constituirea de centre
regionale de proprietate industriala pentru diseminarea informatiilor din
domeniu.
Un protocol de colaborare similar avand ca obiectiv cresterea gradului de
informare a mediului de afaceri cu privire la importanta dreptului de autor si
drepturilor conexe in economia bazata pe cunoastere a fost incheiat si intre
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor si Camera de Comert si Industrie a
Romaniei si a Municipiului Bucuresti in luna mai 2003.
2.4. Legislatie europeana preluata
Prin actele normative enumerate anterior au fost transpuse sau preluate in
legislatia nationala o serie de acte normative comunitare. Astfel, au fost
transpuse integral: Directiva 89/104/CEE privind marcile, Directiva 98/71 CE
privind protectia juridica a desenelor, Directiva 98/44 CE privind protectia
juridica a inventiilor biotehnologice, Directiva 91/250/CEE privind protectia
juridica a programelor de calculator, Directiva 92/100/CEE referitoare la
dreptul de inchiriere si imprumut si la anumite drepturi conexe dreptului de
autor in domeniul proprietatii intelectuale, Directiva 93/83/CEE privind
coordonarea anumitor reglementari privind dreptul de autor si drepturile conexe
aplicabile radiodifuzarii prin satelit si retransmiterii prin cablu, Directiva
93/98/CEE privind armonizarea duratei de protectie a dreptului de autor si
drepturilor conexe. De asemenea, a mai fost transpusa partial Directiva 96/9/CE
privind protectia bazelor de date.
Dintre regulamentele Uniunii Europene au fost preluate integral:
Regulamentul CE nr. 2.100/1994 instituind un regim de protectie comunitara a
noilor soiuri de plante, Regulamentul CE nr. 40/1994 privind marca comunitara,
Regulamentul CE nr. 241/1999 pentru modificarea Regulamentului CE nr.
3.295/1994 si Regulamentul CE nr. 2.549/1999 care modifica Regulamentul nr.
1.367/1995. Partial au mai fost preluate Regulamentul CE nr. 3.295/1994 fixand
masuri in vederea interzicerii punerii in circulatie libera, exportului,
reexportului si plasarii sub un regim suspensiv a marfurilor contrafacute si
pirat si Regulamentul CE nr. 1.367/1995 care stabileste dispozitiile de
aplicare a Regulamentului nr. 3.295/1994.
2.5. Situatia in plan international
Romania este membru fondator al Organizatiei Mondiale a Proprietatii
Intelectuale (OMPI), creata prin Conventia pentru instituirea OMPI, semnata in
1967. De asemenea, Romania este din anul 1920 membru al Uniunii de la Paris
pentru protectia proprietatii industriale, creata in baza Conventiei de la
Paris din 1883, iar din anul 1927 este membru al Uniunii de la Berna pentru
protectia operelor literare si artistice, creata in baza Conventiei de la Berna
din 1886.
In conformitate cu obligatiile asumate in procesul de aderare la Uniunea
Europeana, Romania a devenit membra a Organizatiei Europene de Brevete incepand
cu data de 1 martie 2003, aceasta confirmand faptul ca sistemul roman de
protectie a proprietatii industriale este un sistem modern si conform normelor
europene.
In anul 2001 Romania a ratificat cele mai noi reglementari internationale
in domeniul dreptului de autor si drepturilor conexe in mediul numeric,
respectiv Tratatul OMPI privind dreptul de autor si Tratatul OMPI privind
interpretarile, executiile si fonogramele, semnate in 1996 la Geneva.
Constiente de importanta si amploarea pe care a dobandit-o proprietatea
intelectuala si de rolul OMPI in domeniu, autoritatile romane se afla in
permanenta colaborare cu aceasta organizatie.
In cadrul acestei cooperari active elementul cel mai important il
constituie Programul de cooperare dintre Guvernul Romaniei si Organizatia
Mondiala a Proprietatii Intelectuale, semnat la Bucuresti la 7 iunie 2001 si
aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 974/2001. Documentul reprezinta baza
cooperarii dintre Romania si OMPI, oferind cadrul necesar pentru stabilirea
unei relatii stranse intre institutiile romanesti implicate, prin elaborarea
unor acorduri sectoriale si planuri de actiune, asigurandu-se conditiile pentru
valorificarea programelor promovate de OMPI in domeniul proprietatii intelectuale.
Romania este membru fondator al Organizatiei Mondiale a Comertului si parte
la Acordul pentru instituirea Organizatiei Mondiale a Comertului, inclusiv la
Acordul privind unele aspecte ale drepturilor de proprietate intelectuala
legate de comert (anexa 1C).
In procesul de pregatire pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana,
domeniul proprietatii intelectuale se bucura de o importanta deosebita, acesta
fiind inclus in mai multe capitole de negociere, respectiv Dreptul societatilor
comerciale, Libera circulatie a marfurilor, Uniunea vamala, Cultura si
audiovizualul.
3. Scop
Scopul prezentei strategii nationale este de a compatibiliza si armoniza
sistemul proprietatii intelectuale din Romania cu mecanismele existente la
nivelul Uniunii Europene. Astfel prezenta strategie va contribui prin
elementele sale componente la dezvoltarea economica, sociala si culturala a
Romaniei, conducand astfel la atingerea nivelului de performante cerut de
dezvoltarea unei societati bazate pe cunoastere.
4. Obiective strategice
- Armonizarea legislatiei nationale din domeniul proprietatii intelectuale
cu normele de drept comunitar si cu prevederile acordurilor internationale la
care Romania este parte
- Imbunatatirea aplicarii in Romania a legislatiei din domeniul
proprietatii intelectuale
- Constituirea unei infrastructuri administrative corespunzatoare in cadrul
institutiilor nationale implicate in asigurarea protectiei proprietatii
intelectuale
- Formarea resurselor umane specializate in domeniul proprietatii
intelectuale
- Realizarea unei cooperari transparente intre institutiile si organismele
nationale implicate in asigurarea protectiei proprietatii intelectuale
- Sensibilizarea, educarea si constientizarea publicului cu privire la
domeniul si importanta drepturilor de proprietate intelectuala
5. Masuri strategice privind armonizarea legislatiei nationale in domeniul
proprietatii intelectuale cu normele de drept comunitar si cu prevederile
acordurilor internationale la care Romania este parte
a) Continuarea procesului de armonizare a legislatiei in domeniul
proprietatii industriale prin transpunerea acquisului comunitar si alinierea
reglementarilor nationale la acordurile internationale la care Romania este
parte
Actiuni specifice:
1. implementarea sistemului brevetului european, ca urmare a aderarii
Romaniei la Conventia brevetului european la data de 1 martie 2003;
2. elaborarea de noi reglementari privind sistemele traditionale de
inregistrari in domeniul brevetelor, precum si de reglementari conexe, cum sunt
know-how si transferul de tehnologie;
3. implementarea sistemului marcii comunitare si a desenului comunitar;
4. identificarea posibilelor conflicte intre denumiri (marci, indicatii
geografice, nume comerciale, denumiri ale soiurilor de plante, nume de
domeniu);
5. elaborarea de reglementari privind protectia numelor comerciale si
conflictul intre marci si nume de domeniul Internet;
6. evaluarea nivelului de armonizare a sistemului de protectie a noilor
soiuri de plante, precum si elaborarea de reglementari conexe;
7. continuarea imbunatatirii legislatiei privind mijloacele de respectare a
drepturilor de proprietate intelectuala in Romania;
8. Analizarea cadrului legislativ in vigoare privind proprietatea
intelectuala si a jurisprudentei aferente si prezentarea propunerilor de
completare a actelor normative respective, in vederea eficientizarii protectiei
drepturilor de proprietate intelectuala in sistemul justitiei;
9. infiintarea de complete de judecata specializate in domeniul dreptului
de proprietate intelectuala, conform reglementarilor comunitare;
10. initierea de noi acte normative, cu consultarea prealabila a tuturor
institutiilor implicate in punerea in aplicare a acestora.
b) Asigurarea cadrului juridic corespunzator prin armonizarea continua cu
normele internationale in domeniul dreptului de autor si al drepturilor conexe
Actiuni specifice:
1. transpunerea prevederilor tratatelor Internet: Tratatul OMPI privind
dreptul de autor si Tratatul OMPI privind interpretarile, executiile si
fonogramele, 1996, Geneva, ratificate de Romania, in legislatia nationala,
pentru perfecta conformitate si eliminarea eventualelor contradictii;
2. transpunerea altor prevederi internationale in domeniul dreptului de
autor si al drepturilor conexe, conform obligatiilor asumate in procesul de
aderare a Romaniei la Uniunea Europeana;
3. continuarea transpunerii directivelor europene privind dreptul de autor
in societatea informationala si, respectiv, dreptul de suita.
c) Adaptarea sistemului de cercetare, dezvoltare si inovare la cerintele de
integrare in Uniunea Europeana
Actiuni specifice:
1. armonizarea programelor nationale de cercetare, dezvoltare si inovare cu
cele ale Uniunii Europene, pentru facilitarea accesului Romaniei la spatiul
european de cercetare;
2. stimularea participarii institutiilor cu profil de cercetare si
dezvoltare la programele privind protectia proprietatii industriale, derulate
in spatiul Uniunii Europene, prin asigurarea cofinantarii in cadrul acelor
programe la care Romania este parte;
3. dezvoltarea programelor bilaterale in domeniile cercetarii, dezvoltarii
si inovarii, in vederea accelerarii procesului de protectie a proprietatii
industriale;
4. sprijinirea cooperarii diferitelor entitati, avand competente specifice,
cu structuri similare internationale;
5. imbunatatirea cadrului legislativ, financiar si organizatoric pentru
asigurarea participarii la programele-cadru ale Uniunii Europene;
6. identificarea si valorificarea oportunitatilor de atragere in tara a
unor activitati din programele avute in vedere de OMPI pentru zona Europei
Centrale si de Sud-Est.
6. Masuri strategice privind imbunatatirea aplicarii in Romania a
legislatiei in domeniul proprietatii intelectuale
a) imbunatatirea aplicarii legislatiei in domeniul dreptului de autor si al
drepturilor conexe
Actiuni specifice:
1. realizarea de analize comparative ale solutiilor definitive ale instantelor
judecatoresti, pronuntate in procesele de proprietate intelectuala, si
publicarea jurisprudentei in colectii specializate;
2. realizarea unor studii privind modul in care instantele judecatoresti
infaptuiesc actul de justitie privind proprietatea intelectuala si comunicarea
acestor studii instantelor judecatoresti in vederea imbunatatirii
jurisprudentei;
3. modificarea cuantumului amenzilor prevazute in legislatia in vigoare,
prin corelare cu rata inflatiei, astfel incat sanctiunile sa devina
descurajante pentru persoanele care intentioneaza sa incalce dreptul de autor
si drepturile conexe.
b) Asigurarea aplicarii legislatiei privind protectia drepturilor de
proprietate intelectuala la frontiera
Actiuni specifice:
1. intensificarea controalelor vamale, pe baza analizei de risc, pentru
depistarea marfurilor susceptibile a fi piratate sau contrafacute;
2. realizarea unor module informatice si baze de date in domeniul
combaterii traficului de marfuri pirat si contrafacute;
3. asigurarea respectarii drepturilor de proprietate intelectuala in cadrul
operatiunilor de vamuire si aplicarea in mod corespunzator a sanctiunilor
prevazute de dispozitiile legale in vigoare;
4. intensificarea schimbului de informatii si a cooperarii cu alte
administratii vamale, in scopul combaterii faptelor de incalcare a drepturilor
de proprietate intelectuala.
c) Adoptarea unor masuri de protectie a consumatorilor impotriva riscului
de a achizitiona produse sau de a li se presta servicii care ar putea sa le
afecteze viata, sanatatea, securitatea sau interesele economice
Actiuni specifice:
1. realizarea de controale tematice la nivel national, pe grupe de produse,
in scopul depistarii produselor pirat sau contrafacute, si informarea corespunzatoare
a tuturor institutiilor implicate in procesul de supraveghere a pietei;
2. eliminarea de pe piata a produselor pirat sau contrafacute, in
conformitate cu dispozitiile legale si reglementarile europene, si informarea
adecvata a consumatorilor asupra celor constatate;
3. implicarea asociatiilor de reprezentare a intereselor consumatorilor in
diseminarea, informarea si educarea acestora.
d) intensificarea interventiei parchetelor din cadrul Ministerului Public
in combaterea fenomenelor contrafacerii si pirateriei, a incalcarii
dispozitiilor legale privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala
Actiuni specifice:
1. evaluarea semestriala si anuala a starii infractionale in domeniul
drepturilor de proprietate industriala, al dreptului de autor si drepturilor
conexe, efectuarea de analize criminologice si statistice ale fenomenelor de
contrafacere si piraterie, elaborarea de masuri in scopul prevenirii
criminalitatii in domeniu;
2. asigurarea la nivelul tuturor parchetelor din teritoriu a existentei
unei baze de date cu privire la cauzele solutionate in domeniul incalcarii
drepturilor de proprietate intelectuala;
3. intensificarea demersurilor in vederea imbunatatirii cadrului legislativ
al combaterii infractionalitatii privind regimul drepturilor de proprietate
intelectuala.
e) Intensificarea activitatii unitatilor de politie
Actiuni specifice:
1. organizarea de activitati specifice de control pentru prevenirea,
descoperirea si cercetarea faptelor savarsite cu ocazia importului si
comercializarii de produse alimentare si nealimentare care poarta marci
contrafacute;
2. infiintarea unor compartimente de proprietate intelectuala in cadrul
unitatilor de politie la nivel central si teritorial;
3. pentru realizarea sarcinilor ce revin formatiunilor cu competenta in
domeniul proprietatii intelectuale, se va avea in vedere cresterea numarului de
politisti cu responsabilitati pe aceasta linie atat in cadrul Inspectoratului
General al Politiei Romane, Directia Politiei Economico-Financiare, cat si la
serviciile economice din inspectoratele judetene de politie si Directia
Generala de Politie a Municipiului Bucuresti;
4. asigurarea logisticii necesare pentru desfasurarea activitatilor
profesionale de evidenta si de investigare a fraudelor privind proprietatea
intelectuala.
7. Masuri strategice privind constituirea unei infrastructuri
administrative corespunzatoare in cadrul institutiilor nationale implicate in
asigurarea protectiei proprietatii intelectuale
a) Dezvoltarea sistemului informatic si modernizarea echipamentelor
folosite in indeplinirea procedurilor de acordare a protectiei drepturilor de
proprietate industriala de catre Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci
Actiuni specifice:
1. continuarea dezvoltarii si modernizarii dotarii tehnice a sistemului
informatic existent in cadrul Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci;
2. dezvoltarea si modernizarea sistemului de baze de date administrative si
de documentare utilizate de Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, necesare
aplicarii procedurilor de acordare a drepturilor de proprietate industriala;
3. adoptarea si implementarea de catre Oficiul de Stat pentru Inventii si
Marci a standardelor europene in domeniul depunerii electronice a cererilor de
protectie a proprietatii industriale;
4. continuarea procesului de compatibilizare a sistemului informatic din
Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci cu sistemele informatice ale Oficiului
European de Brevete.
b) Constituirea unei infrastructuri administrative corespunzatoare a
Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor
Actiuni specifice:
1. incadrarea corespunzatoare cu resurse umane prin cresterea personalului
necesar ca numar si pregatire;
2. dotarea corespunzatoare cu mijloace materiale necesare indeplinirii
atributiilor, printr-o finantare corespunzatoare;
3. derularea unor campanii de crestere a gradului de informare a publicului
larg asupra importantei domeniului dreptului de autor si al drepturilor conexe
(baza de date publice continand informatii privind repertoriul si titularii
dreptului de autor, drepturilor conexe, informatii detinute de organismele de
gestiune colectiva etc.).
c) Diseminarea informatiei referitoare la problemele de proprietate
intelectuala
Actiuni specifice:
1. dezvoltarea unui sistem eficient de promovare a proprietatii industriale
si de constientizare a importantei domeniului in programele Oficiului de Stat
pentru Inventii si Marci si prin intermediul centrelor regionale pentru
diseminarea informatiilor de proprietate industriala, centrelor de cercetare si
inovare, Camerei Nationale a Consilierilor in Proprietate Industriala din
Romania, Camerei de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti
si al camerelor de comert si industrie teritoriale, inclusiv prin reteaua
centrelor EURO-INFO;
2. dotarea logistica corespunzatoare a Camerei Nationale a Consilierilor in
Proprietate Industriala din Romania, potrivit legii;
3. dotarea logistica a centrelor regionale de diseminare de informatii din
domeniul proprietatii industriale, compatibila cu a centrelor din tarile
europene dezvoltate, potrivit legii;
4. crearea unui centru de documentare dedicat proprietatii intelectuale si
a unui buletin de cazuistica publicat de Oficiul de Stat pentru Inventii si
Marci;
5. crearea unor structuri specializate pentru formare si studii in domeniul
proprietatii intelectuale;
6. infiintarea unui centru de formare si specializare in domeniul
proprietatii intelectuale in cadrul Facultatii de Drept, Universitatea
Bucuresti, in baza Acordului-cadru de cooperare incheiat in anul 2002 intre
Organizatia Mondiala a Proprietatii Intelectuale si Ministerul Educatiei si
Cercetarii;
7. sprijinirea crearii unor fundatii locale pentru promovarea proprietatii
industriale;
8. organizarea de seminarii si conferinte destinate IMM pentru cunoasterea
sistemului proprietatii intelectuale;
9. dezvoltarea de publicatii cu informatii tehnice de specialitate in
domeniul sistemului proprietatii intelectuale, in scopul pregatirii
specialistilor din cadrul IMM in utilizarea sistemului.
d) Imbunatatirea sistemului de proprietate intelectuala in vederea
cresterii competitivitatii unitatilor de cercetare si dezvoltare si a IMM, precum
si a entitatilor din infrastructura de inovare si transfer tehnologic
Actiuni specifice:
1. elaborarea studiului "IMM si proprietatea intelectuala" de
catre ANIMMC;
2. infiintarea Societatii pentru transfer tehnologic si dezvoltare, care va
avea ca obiect de activitate sustinerea investitiilor tehnologice prin
acordarea de granturi sau imprumuturi cu dobanzi avantajoase si preluarea
riscului de piata pentru aplicarea rezultatelor cercetarii-dezvoltarii;
3. finantarea dezvoltarii si infiintarii de noi centre de transfer
tehnologic, oficii de legatura cu industria, centre incubatoare de afaceri,
prin promovarea de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului a unui
program destinat sustinerii acestor entitati din infrastructura de ITT;
4. finantarea infiintarii si dezvoltarii parcurilor stiintifice si
tehnologice prin promovarea de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii si
Tineretului a unui program destinat sustinerii acestora;
5. utilizarea componentei destinate constituirii si dezvoltarii
infrastructurii aferente parcurilor stiintifice si tehnologice din cadrul
programului "Parcuri industriale";
6. constituirea unui grup de lucru format din specialisti din cadrul
Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, Agentiei Nationale pentru
Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, Camerei de Comert si Industrie a
Romaniei si a Municipiului Bucuresti si al Oficiului de Stat pentru Inventii si
Marci, pentru consolidarea unei baze de date necesare pentru a facilita accesul
IMM la rezultatele cercetarii stiintifice, inclusiv la activitatea de cercetare
in domeniul inovarii orientat spre promovarea de servicii si produse noi pe
piata interna si internationala;
7. stimularea proiectelor de cercetare, dezvoltare si inovare si dezvoltare
tehnologica din randul IMM cu vocatie tehnologica si absorbtia tehnologiilor
noi;
8. crearea unei agentii nationale de valorificare a proprietatii
intelectuale in scopul stimularii inovarii, care sa promoveze valorificarea
proprietatii intelectuale in conditiile economiei de piata, inclusiv prin
accesul la programele comunitare destinate sectorului. Aceasta se va realiza cu
participarea tuturor institutiilor care au atributii in domeniu;
9. infiintarea in cadrul unitatilor de cercetare-dezvoltare si in cadrul
universitatilor a unor compartimente specializate, care sa se ocupe de
promovarea rezultatelor cercetarii si prospectarea rezultatelor pietei;
10. promovarea comertului electronic pentru integrarea IMM romanesti in
platformele electronice constituite la nivel european;
11. dezvoltarea unei infrastructuri de afaceri si deschiderea de noi piete;
12. sustinerea IMM inovative si cresterea competitivitatii acestora prin
promovarea de programe finantate de la bugetul de stat pentru investitii,
introducerea de echipamente si tehnologii noi pentru instruire si consultanta,
pentru facilitarea accesului IMM pe piete externe, precum si pentru dezvoltarea
de incubatoare de afaceri;
13. dezvoltarea de servicii suport pentru sustinerea IMM (inclusiv prin
reteaua centrelor EURO-INFO);
14. identificarea unor noi modalitati pentru promovarea in strainatate a
creatiilor romanesti si pentru cresterea competitivitatii acestora pe pietele
internationale, inclusiv prin initierea de catre Romania a unor proiecte si
programe de cooperare in domeniul proprietatii intelectuale;
15. facilitarea punerii in contact a creatorilor in proprietate
intelectuala cu utilizatorii obiectelor specifice, prin organizarea sistematica
de burse de contacte, parteneriate de afaceri pentru transfer tehnologic,
expozitii tematice, saloane comerciale specializate si targuri pentru
valorificarea rezultatelor cercetarii si dezvoltarii stiintifice.
e) Promovarea produselor, serviciilor si a transferului tehnologic, precum
si dezvoltarea serviciilor de consiliere a entitatilor din infrastructura de
ITT si a IMM
Actiuni specifice:
1. dezvoltarea in Romania a serviciilor de informare si asistenta in
domeniul cooperarii si parteneriatelor intre IMM si unitatile de
cercetare-dezvoltare si dezvoltarea unor scheme de finantare;
2. racordarea la programele comunitare specifice domeniului;
3. dezvoltarea parteneriatului intre intreprinderi mari si IMM, precum si
intre acestea si unitati de cercetare-dezvoltare;
4. dezvoltarea capacitatii de consultanta din cadrul centrelor de afaceri
dezvoltate de Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului
Bucuresti si camerele de comert si industrie teritoriale, Camera Nationala a
Consilierilor in Proprietate Industriala din Romania, centrelor regionale de
promovare a drepturilor de proprietate industriala si al retelei centrelor
EURO-INFO;
5. dezvoltarea entitatilor din infrastructura de ITT (centre incubatoare de
afaceri inovative, centre de transfer tehnologic, centre de informare
tehnologica, oficii de legatura cu industria) care sa isi propuna sprijinirea
demersurilor in promovarea rezultatelor cercetarii brevetate si nebrevetate;
6. continuarea si dezvoltarea manifestarii "Trofeul creativitatii",
organizata de Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului
Bucuresti si de camerele de comert si industrie teritoriale.
f) Includerea unor elemente de proprietate intelectuala in procesul de
informatizare a sistemului judiciar
Actiuni specifice:
1. furnizarea, in conditiile legii, de date statistice institutiilor
interesate privind activitatile instantelor judecatoresti si ale parchetelor in
domeniul proprietatii intelectuale, incluzand si domeniul concurentei neloiale;
2. actualizarea permanenta a bazelor de date administrate de Ministerul
Justitiei si Ministerul Public, in vederea facilitarii informarii magistratilor
asupra evolutiei legislatiei in domeniu.
8. Masuri strategice privind formarea resurselor umane specializate
a) Dezvoltarea unui program de pregatire a specialistilor implicati in
procesul de asigurare a protectiei proprietatii intelectuale
Actiuni specifice:
1. perfectionarea pregatirii examinatorilor Oficiului de Stat pentru Inventii
si Marci si organizarea unor programe de studiu in cadrul Uniunii Europene, in
scopul imbunatatirii protectiei prin brevet;
2. organizarea unui program de perfectionare pentru consilieri in
proprietate industriala, in scopul imbunatatirii calitatii cererilor de
protectie depuse la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci si al accesului
acestora la programele de instruire organizate de Uniunea Europeana;
3. perfectionarea pregatirii specialistilor Oficiului de Stat pentru
Inventii si Marci si ai altor autoritati competente implicate in protectia
soiurilor de plante, inclusiv instruire la Oficiul European al Soiurilor de
Plante;
4. organizarea de seminarii/mese rotunde/intalniri intre specialisti ai
Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, ai Oficiului de Stat pentru
Inventii si Marci si reprezentanti ai fiecarei categorii profesionale implicate
in procesul apararii drepturilor de proprietate intelectuala (politisti,
judecatori, procurori, lucratori vamali, inspectori din domeniul protectiei consumatorilor);
5. participarea specialistilor romani la cursuri/seminarii/reuniuni
organizate in strainatate, astfel incat sa ia contact cu realitatile din tarile
respective si sa cunoasca problemele cu care se confrunta respectivele
institutii in apararea drepturilor de autor si a drepturilor conexe;
6. organizarea periodica de instruiri ale inspectorilor din domeniul
protectiei consumatorilor, precum si ale lucratorilor vamali;
7. instruirea specialistilor din cadrul ANIMMC in domeniul proprietatii
intelectuale.
b) Dezvoltarea unei stranse colaborari intre Academia Mondiala OMPI si
institutele de formare a tineretului din Romania (nivel universitar,
postuniversitar etc.)
Actiuni specifice:
1. promovarea unor initiative romanesti in domeniul proprietatii
intelectuale, care sa fie puse in practica cu sprijinul financiar si logistic
al OMPI;
2. crearea conditiilor de dezvoltare a carierei stiintifice si tehnice a
tinerilor in vederea reducerii fenomenului de "scurgere a inteligentei
romanesti in exterior";
3. sustinerea realizarii unui proiect la nivel universitar si/sau
postuniversitar pentru a se asigura noi specializari, cu posibilitatea
obtinerii de titluri corespunzatoare (broker de tehnologii);
4. sustinerea programelor de burse pentru cercetare stiintifica, destinate
formarii si dezvoltarii carierelor stiintifice si a colectivelor de cercetare
de inalta performanta.
c) Perfectionarea magistratilor si a politistilor in domeniul protectiei
drepturilor de proprietate intelectuala
Actiuni specifice:
1. instruirea magistratilor in cadrul unor seminarii si al altor forme de
pregatire organizate de autoritatile romane si organizatiile internationale de
profil (OMPI, Organizatia Mondiala a Comertului, Oficiul de Armonizare in Piata
Interna, Organizatia Europeana de Brevete etc.);
2. pregatirea magistratilor in domeniul proprietatii intelectuale prin
cursuri incluse in programa de studii a Institutului National al Magistraturii
pentru auditorii de justitie si prin cursuri periodice de perfectionare pentru
magistratii in functie;
3. perfectionarea pregatirii profesionale a procurorilor din Ministerul
Public in domeniul protectiei drepturilor de proprietate intelectuala, in
formele organizate de Sectia de analiza, studii, control si perfectionare
profesionala a Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si
parchetele de pe langa curtile de apel;
4. dezvoltarea unui program de pregatire a politistilor implicati in
combaterea infractiunilor din domeniul proprietatii intelectuale, prin:
a) includerea politistilor cu responsabilitati in domeniul proprietatii
intelectuale in programe de pregatire, seminarii si alte intalniri de
specialitate, organizate de autoritatile romane si organizatiile internationale
de profil;
b) includerea in programele de pregatire ale institutiilor de invatamant de
nivel preuniversitar si universitar din Ministerul Administratiei si
Internelor, precum si ale Centrului de Studii Postuniversitare (postacademice)
al Ministerului Administratiei si Internelor a unor tematici privind dreptul
proprietatii intelectuale, destinate formarii si perfectionarii cunostintelor
politistilor cu competente in domeniu.
9. Masuri strategice privind realizarea unei cooperari transparente intre
institutiile si organismele nationale implicate in asigurarea protectiei
proprietatii intelectuale
Actiuni specifice:
1. intarirea colaborarii Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci si a
Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor cu OMPI, Organizatia Mondiala a
Comertului, Oficiul de Armonizare in Piata Interna, Organizatia Europeana de
Brevete si cu alte organizatii internationale in domeniul proprietatii
intelectuale;
2. cooperarea Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci si a Oficiului
Roman pentru Drepturile de Autor cu autoritatile vamale, prin punerea la
dispozitia Autoritatii Nationale a Vamilor a informatiilor relevante din baza
de date a acestor oficii;
3. cooperarea Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci si a Oficiului
Roman pentru Drepturile de Autor cu Ministerul Administratiei si Internelor si
cu Ministerul Public, in vederea impiedicarii delictelor, prin furnizarea
informatiilor solicitate;
4. dezvoltarea cooperarii dintre Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor
si Inspectoratul General al Politiei de Frontiera in baza protocolului incheiat
intre acestea;
5. dezvoltarea cooperarii dintre Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor
si Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti, in
vederea cresterii gradului de informare a mediului de afaceri cu privire la
dreptul de autor, in baza protocolului incheiat intre acestea;
6. incheierea unor protocoale de colaborare intre Ministerul Educatiei,
Cercetarii si Tineretului, pe de o parte, si Oficiul de Stat pentru Inventii si
Marci, Camera de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti,
ANIMMC, pe de alta parte, in scopul promovarii domeniului proprietatii
intelectuale;
7. cooperarea dintre Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci, Oficiul
Roman pentru Drepturile de Autor, Autoritatea Nationala a Vamilor, Autoritatea
Nationala pentru Protectia Consumatorilor, Ministerul Justitiei, Ministerul
Integrarii Europene si Ministerul Public, in vederea realizarii angajamentelor
din sfera proprietatii intelectuale, asumate in cadrul procesului de negocieri
pentru aderarea Romaniei la Uniunea Europeana;
8. realizarea si implementarea portalului pentru acces la informatii si
servicii privind proprietatea intelectuala.
10. Masuri strategice privind sensibilizarea, educarea si constientizarea
publicului cu privire la rolul si importanta drepturilor de proprietate
intelectuala
Actiuni specifice:
1. derularea unor campanii de informare a publicului larg cu privire la importanta
respectarii drepturilor de proprietate intelectuala, precum si la facilitatile
prevazute in legislatia romana pentru detinatorii drepturilor de proprietate
intelectuala;
2. instruirea agentilor economici de diferite categorii pe probleme privind
proprietatea intelectuala, prin organizarea de catre camerele de comert si
industrie si alte structuri abilitate a unor cursuri de durate diferite si pe
niveluri graduale de informare;
3. dezvoltarea activitatii de diseminare a informatiilor din domeniul
proprietatii industriale in cadrul centrelor regionale de promovare a
protectiei proprietatii industriale si al centrelor EURO-INFO;
4. introducerea in invatamantul liceal si universitar in cadrul disciplinei
privind cultura antreprenoriala a unui modul specific destinat educarii in
domeniul utilizarii eficiente a sistemului proprietatii intelectuale;
5. organizarea Targului pentru IMM la nivel national si regional,
diseminarea de materiale informative si ghiduri privind programele destinate sustinerii
IMM inovative cu referire la domeniul proprietatii intelectuale;
6. participarea IMM la programele nationale de cercetare dezvoltare,
inclusiv la cel de al VI lea program cadru comunitar din domeniul cercetarii
dezvoltarii.