HOTARARE Nr. 1454 din 9 septembrie 2004
pentru aprobarea criteriilor de implantare a structurilor de vanzare cu
amanuntul cu suprafata mare si definirea tipologiei structurilor de vanzare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 854 din 17 septembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 88 din
Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si
serviciilor de piata, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
650/2002,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Prezenta hotarare stabileste criteriile de implantare a structurilor de
vanzare cu amanuntul cu suprafata mare si defineste tipologia structurilor de
vanzare, in scopul dezvoltarii armonioase a retelei de distributie a produselor
si serviciilor de piata, cu respectarea liberei concurente si a reglementarilor
in domeniul urbanismului.
(2) Autoritatile administratiei publice centrale si locale au sarcina de a
sustine initiativa privata in comert, in conditiile unui climat concurential
liber si loial si de a supraveghea ca structurile de distributie cu suprafata
mare sa permita coexistenta microintreprinderilor si intreprinderilor mici cu activitate
de comert, alaturi de cele mari, de comerciantii independenti si de cei
integrati intr-un lant de distributie, prin respectarea criteriilor de
implantare definite conform prezentului act normativ.
(3) Agentii economici care exercita comert cu amanuntul prin structuri de
vanzare cu suprafata mare au obligatia sa respecte caracteristicile si
tipologia acestora, definite prin prezenta hotarare, din punct de vedere al
suprafetei, tipului de magazin si grupelor de marfuri comercializate, pentru a satisface
nevoile consumatorilor referitoare la produsele si serviciile oferite.
Art. 2
(1) In intelesul prezentei hotarari, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) exercitiu comercial cu amanuntul: una sau mai multe activitati de
comercializare cu amanuntul, de alimentatie publica, precum si de servicii,
desfasurate de un comerciant;
b) structura de vanzare cu amanuntul cu suprafata mare: structura de
vanzare cu suprafata de vanzare mai mare de 1.000 mp;
c) centru comercial: structura de vanzare ori perimetrul comercial cu
suprafata medie sau mare, in care se desfasoara activitati de comercializare cu
amanuntul de produse, servicii de piata si de alimentatie publica,
utilizandu-se o infrastructura comuna si utilitati adecvate; suprafata de
vanzare a unui centru comercial este rezultata din suma suprafetelor de vanzare
cu amanuntul de produse si servicii de piata si de alimentatie publica cuprinse
in acesta;
d) supermagazin: structura de vanzare cu amanuntul, cu suprafata de pana la
2.500 mp, reprezentativa pentru comertul cu marfuri alimentare, avand drept
caracteristici: autoservirea, plata marfurilor la casele de marcat amplasate la
iesire, constructia, de obicei, pe un singur nivel, amplasarea, de regula, in
zonele de locuinte;
e) hipermagazin: structura de vanzare cu amanuntul, cu suprafata de peste
2.500 mp, care comercializeaza un mare sortiment de marfuri alimentare si
nealimentare si are caracteristice: prezenta tuturor raioanelor, inclusiv a
celor cu vanzatori, case de marcat amplasate la iesirea din fluxul de
autoservire, sector de alimentatie publica reprezentat prin mai multe sali de
consumatie, constructia, de obicei, pe un singur nivel, amplasarea in zonele
periferice ale orasului sau in marile centre comerciale, un mare numar de
locuri de parcare.
(2) Tipologia structurilor de vanzare cu amanuntul, in functie de grupele
de marfuri comercializate, cuprinde magazine si alte forme de comercializare,
dupa cum urmeaza:
A. Magazine nespecializate, care pot fi:
a) magazine cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si
tutun, care sunt, in principal, magazine generale alimentare ce vand
preponderent marfuri alimentare din toate grupele de produse, precum si unele
articole nealimentare de uz curent, ca: detergenti, cosmetice, articole de uz
casnic si altele asemenea;
b) magazine cu vanzare predominanta de marfuri nealimentare, care sunt, in
principal, magazine universale ce vand preponderent marfuri nealimentare din
toate grupele de produse, precum si unele marfuri alimentare de uz curent, ca:
paine, dulciuri, racoritoare si altele asemenea.
B. Magazine specializate, care pot fi:
a) magazine pentru vanzarea produselor alimentare, bauturilor si produselor
din tutun, si anume: fructe si legume proaspete, carne si produse din carne,
peste, crustacee si moluste, paine si produse de patiserie, produse de bacanie,
zahar si produse zaharoase, dulciuri, bauturi si racoritoare, lapte si produse
lactate, oua, ulei si grasimi comestibile, fructe si legume conservate, produse
din tutun, alte produse alimentare neclasificate;
b) magazine pentru vanzarea produselor nealimentare, si anume: produse
textile, imbracaminte, incaltaminte si articole din piele, mobila, articole de
iluminat, alte articole de uz casnic, articole si aparate electronice si
electrocasnice, articole pentru gospodarie, carti, ziare, articole de
papetarie, bunuri de ocazie, alte produse nealimentare neclasificate.
C. Activitati de comercializare cu amanuntul in afara magazinelor, care se
desfasoara, conform reglementarilor specifice, prin: vanzari la distanta,
vanzari directe, vanzari prin standuri si piete, vanzari in afara spatiilor
comerciale, vanzari prin automate, magazine mobile, case de licitatii, Internet
si altele asemenea.
Art. 3
La autorizarea panourilor de identificare/firmelor de orice tip, ce urmeaza
a fi amplasate la intrarea intr-o structura de vanzare cu amanuntul,
autoritatile abilitate vor avea in vedere, pentru avizarea continutului
acestora, incadrarea in prevederile prezentei hotarari referitoare la definirea
tipologiei respectivei structuri de vanzare din punct de vedere al suprafetei,
tipului de magazin si grupelor de marfuri comercializate.
Art. 4
(1) Prin implantarea structurii de vanzare cu amanuntul cu suprafata mare
se intelege:
a) constructia unei noi structuri de vanzare cu amanuntul cu suprafata
mare;
b) modificarea, consolidarea sau extinderea unei structuri de vanzare cu
amanuntul existente, a carei suprafata de vanzare, dupa realizarea proiectului,
va fi mai mare de 1.000 mp;
c) crearea unei structuri de vanzare cu amanuntul cu suprafata mare prin
modificarea, transformarea sau amenajarea unui imobil existent, in care nu s-au
desfasurat activitati comerciale;
d) schimbarea exercitiului comercial desfasurat de comerciant intr-o
structura de vanzare cu suprafata mare;
e) crearea unui centru comercial cu suprafata de vanzare totala mai mare de
1.000 mp;
f) modificarea, consolidarea sau extinderea unui centru comercial existent,
a carui suprafata de vanzare totala, dupa realizarea proiectului, va fi mai
mare de 1.000 mp;
g) redarea in circuitul comercial a unei structuri de vanzare cu suprafata
mare, existenta dar nefolosita.
(2) In situatia in care pentru implantarea structurilor de vanzare, in
intelesul oricareia dintre modalitatile enumerate la alin. (1), sunt prevazute
lucrari de constructii, se vor aplica reglementarile in vigoare privind
calitatea in constructii si autorizarea executarii lucrarilor de constructii.
Art. 5
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, pentru avizarea implantarii structurilor de vanzare cu amanuntul cu
suprafata mare, se constituie in cadrul consiliilor judetene, in baza
atributiilor ce le revin in organizarea si amenajarea teritoriului, in
dezvoltarea urbanistica generala si in administrarea domeniului public si
privat al judetului, Comisia socioeconomica de examinare si avizare a
implementarii structurilor de vanzare cu amanuntul cu suprafata mare, denumita
in continuare Comisie.
(2) Comisia se constituie prin dispozitie a presedintelui consiliului
judetean; secretarul general al judetului este numit presedintele Comisiei.
(3) Din Comisie fac parte:
a) 2 reprezentanti ai consiliului judetean din judetul pe al carui
teritoriu se realizeaza implantarea;
b) un reprezentant al consiliului local din unitatea
administrativ-teritoriala in care se realizeaza implantarea;
c) 2 reprezentanti ai primariei din localitatea in care se realizeaza
implantarea, cu atributii in domeniul urbanismului si amenajarii teritoriului
si, respectiv, in domeniul economic;
d) un reprezentant al primariei din localitatea invecinata zonei in care se
realizeaza implantarea, cu atributii in domeniul urbanismului si amenajarii
teritoriului, in cazul in care noua structura de vanzare este amplasata la
limita dintre doua localitati;
e) un reprezentant al camerei teritoriale de comert si industrie;
f) cate un reprezentant al filialei judetene a asociatiei pentru protectia
consumatorilor, precum si al asociatiilor profesionale, patronale si mediului
de afaceri din judetul pe al carui teritoriu se realizeaza implantarea;
g) un reprezentant al institutiei responsabile cu dezvoltarea regionala;
h) un reprezentant al agentilor economici din imediata vecinatate a
structurii de vanzare cu amanuntul cu suprafata mare, ce urmeaza a fi
implantata.
(4) Pentru municipiul Bucuresti Comisia se constituie la nivelul
sectoarelor, prin dispozitie a primarilor de sector, avand in componenta
reprezentanti ai institutiilor similare sau omoloage celor din comisia
judeteana.
(5) Din comisiile constituite la nivelul sectoarelor fac parte si cate un
reprezentant al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, al autoritatii
publice centrale cu atributii in domeniul comertului interior, al autoritatii
publice centrale cu atributii in domeniul amenajarii teritoriului si al Camerei
de Comert si Industrie a Romaniei si a Municipiului Bucuresti.
Art. 6
(1) Comisia functioneaza conform unui regulament propriu de organizare si
functionare, elaborat de membrii Comisiei in termen de 60 de zile de la data
infiintarii acesteia si aprobat prin hotarare a consiliului judetean, respectiv
a consiliului local de sector, in cazul municipiului Bucuresti.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei va stabili
termenele de emitere a avizului sau a refuzului de aviz, va detalia criteriile
de examinare si avizare a solicitarilor de implantare a structurilor de vanzare
cu amanuntul cu suprafata mare si va preciza conditiile specifice de negociere
a gradului de indeplinire a criteriilor, in functie de interesele comunitatilor
locale.
(3) Componenta Comisiei si Regulamentul de organizare si functionare a acesteia
se afiseaza la sediul consiliului judetean, respectiv al primariei de sector,
in cazul municipiului Bucuresti.
Art. 7
(1) Solicitarile de implantare a structurilor de vanzare cu amanuntul cu
suprafata mare se depun la sediul consiliului judetean in a carui raza
teritoriala se amplaseaza structura de vanzare, respectiv la primaria de
sector, in cazul municipiului Bucuresti, si se transmit Comisiei, dupa caz,
astfel:
a) pentru constructii noi si pentru modificari, consolidari sau extinderi,
solicitarile se transmit inaintea obtinerii autorizatiei de constructie;
b) pentru schimbarea unui exercitiu comercial sau redarea in circuitul
comercial a unor structuri de vanzare neutilizate, solicitarile se transmit
inaintea obtinerii autorizarii functionarii.
(2) Solicitarile de implantare a structurilor de vanzare cu amanuntul cu
suprafata mare vor fi insotite de un studiu de piata si impact, care trebuie sa
cuprinda urmatoarele elemente necesare in vederea examinarii si avizarii
implantarii:
a) motivatia alegerii locului/zonei de implantare;
b) harta comerciala a zonei de implantare;
c) descrierea tipologica a structurilor de vanzare existente in zona, ca
numar, marime, amplasare, specializare, conform tipologiei stabilite prin prezenta
hotarare;
d) caracteristicile demografice ale zonei: populatie, densitate, structura,
evolutie si altele asemenea;
e) caracteristicile sociale ale zonei: categorii socioeconomice, venituri,
obiceiuri de consum si altele asemenea;
f) impactul implantarii din punct de vedere urbanistic, socioeconomic si
comercial.
(3) Studiul de piata si impact va trebui, de asemenea, sa raspunda
criteriilor de examinare si avizare a structurilor de vanzare cu amanuntul cu
suprafata mare, conform prevederilor prezentei hotarari si dispozitiilor
regulamentului de organizare si functionare a Comisiei.
Art. 8
(1) Examinarea si avizarea implantarii structurilor de vanzare cu amanuntul
cu suprafata mare trebuie sa tina seama de urmatoarele criterii, repartizate pe
categorii, pentru a permite aprecierea diferitelor aspecte ale implantarii,
respectiv:
A. Localizarea spatiala a impactului urbanistic al implantarii:
a) incadrare in planurile de urbanism general si zonal;
b) localizare in zone cu densitate comerciala redusa, de regula in spatii
extravilane sau in zone restructurabile si deficitare;
c) suprafata terenului de amplasament si conditiile de ocupare si
utilizare;
d) incadrare plastic-volumetrica in caracterul zonei;
e) accesibilitate si impact al traficului generat si atras asupra
circulatiei generale si asupra transportului public: cai de acces public si de
deservire, categorii de vehicule, parcaje, circulatie pietonala;
f) racorduri si solicitari de capacitati si servicii pentru retele
tehnico-edilitare;
g) suprafete si utilitati suplimentare, necesare unei eventuale extinderi.
B. Protejarea intereselor consumatorilor:
a) dotare cu echipamente adecvate care sa garanteze consumatorilor, pe
termen scurt si mediu, o oferta de produse de calitate;
b) servicii si tehnici de vanzare diversificate;
c) accesul consumatorilor, direct si prin intermediul retelelor de
transport;
d) orar de functionare flexibil;
e) influenta favorabila asupra nivelurilor de preturi cu amanuntul;
f) parcari: numar de locuri, cost, distanta fata de magazin.
C. Impactul socioeconomic si crearea de locuri de munca:
a) ponderea locurilor de munca nou-create prin implantarea respectivei
structuri;
b) stabilitatea locului de munca si posibilitati de promovare sociala;
c) respectarea prevederilor legislatiei muncii.
D. Impactul asupra comertului existent:
a) numarul si marimea concurentilor;
b) protejarea structurilor de vanzare existente;
c) evitarea disfunctionalitatilor din mediul concurential.
(2) Avizul pentru implantarea structurilor de vanzare cu amanuntul cu
suprafata mare se transmite de catre Comisie astfel:
a) la primaria localitatii in care se realizeaza implantarea, in vederea
eliberarii autorizatiei de constructie, pentru constructii noi si pentru
modificari, consolidari si extinderi;
b) la solicitant, in vederea autorizarii functionarii, necesara pentru
schimbarea unui exercitiu comercial sau redarea in circuitul comercial a unor
structuri de vanzare neutilizate in acel moment.
Art. 9
(1) Autoritatea administratiei publice locale cu atributii in domeniul
amenajarii teritoriale si urbanismului va elabora, in baza unei metodologii
specifice logisticii urbane, "Planul urbanistic logistic de dezvoltare a
retelei comerciale", care va fundamenta elaborarea si actualizarea
Planului de Urbanism General (PUG), reglementarile specifice urmand a fi
introduse in Regulamentul Local de Urbanism (RLU).
(2) Autoritatea administratiei publice locale cu atributii in domeniul
amenajarii teritoriale si urbanismului va urmari permanent respectarea
incadrarii noilor implantari comerciale in prevederile prezentei hotarari.
Art. 10
(1) Exercitarea activitatilor de comercializare in structuri de vanzare cu
amanuntul cu suprafata mare, realizate dupa intrarea in vigoare a prezentei
hotarari si care nu au fost avizate conform prevederilor acesteia sau care nu
respecta criteriile pe baza carora au fost avizate de Comisie, constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000
lei.
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se efectueaza de
catre organele de control abilitate ale primariilor din raza teritoriala a
localitatilor in care functioneaza structura de vanzare.
(3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 11
Prezenta hotarare intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Presedintele Agentiei Nationale
pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii
si Cooperatie,
Gabriel Nastase
Seful Cancelariei Primului-Ministru,
Alin Teodorescu
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Marian Florian Saniuta
Ministrul delegat pentru
administratia publica,
Gheorghe Emacu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu