HOTARARE Nr. 1593 din 18 decembrie 2002
privind aprobarea Planului national de pregatire, raspuns si cooperare in caz
de poluare marina cu hidrocarburi
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 94 din 14 februarie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 2 si 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 14/2000 pentru aderarea Romaniei la Conventia internationala
privind pregatirea, raspunsul si cooperarea in caz de poluare cu hidrocarburi,
adoptata la Londra la 30 noiembrie 1990, aprobata prin Legea nr. 160/2000,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Planul national de pregatire, raspuns si cooperare in caz de
poluare marina cu hidrocarburi, denumit in continuare Plan, prevazut in anexa
care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Fondurile necesare pentru acoperirea cheltuielilor de interventie in caz de
poluare marina cu hidrocarburi se asigura de la bugetul de stat in bugetele
anuale ale Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, Ministerului Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei si Ministerului de Interne pana la
preluarea efectiva a structurilor unificate de protectie civila de catre
Ministerul Administratiei Publice.
Art. 3
Consiliul Judetean Constanta asigura spatiul si conditiile de functionare
pentru Secretariatul permanent al Comandamentului Operativ pentru Depoluare
Marina, prevazut la art. 7 din anexa.
Art. 4
Prezenta hotarare intra in vigoare in termen de 90 de zile de la publicarea
ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul apelor si protectiei mediului,
Petru Lificiu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Miron Tudor Mitrea
Ministru de interne,
Ioan Rus
Ministrul apararii nationale,
Ioan Mircea Pascu
ANEXA 1
PLANUL NATIONAL
de pregatire, raspuns si cooperare in caz de poluare marina cu hidrocarburi
CAP. 1
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Sistemul national pentru pregatire, raspuns si cooperare in caz de poluare
marina cu hidrocarburi
Art. 1
(1) In scopul aplicarii prevederilor art. 6 din Conventia internationala
privind pregatirea, raspunsul si cooperarea in caz de poluare cu hidrocarburi,
adoptata la Londra la 30 noiembrie 1990, la care Romania a aderat prin
Ordonanta Guvernului nr. 14/2000, aprobata prin Legea nr. 160/2000, se
stabileste un sistem national de actiune impotriva incidentelor de poluare cu
hidrocarburi, denumit in continuare sistem national.
(2) Sistemul national reprezinta ansamblul masurilor de pregatire si
raspuns impotriva poluarii cu hidrocarburi si cuprinde unitatile prevazute in
art. 7 si 8. In cadrul sistemului national se desemneaza:
A. Ca autoritati nationale responsabile:
a) pentru coordonarea activitatilor legate de functionarea sistemului
national, elaborarea Planului si reactualizarea acestuia, Ministerul Apelor si
Protectiei Mediului, prin directia sa de specialitate; ca punct de contact
national cu autoritatile internationale in domeniu;
b) pentru organizarea actiunilor de interventie: la uscat, Comandamentul
Protectiei Civile, iar pentru operatiuni maritime, Ministerul Lucrarilor
Publice, Transporturilor si Locuintei, prin Autoritatea Navala Romana;
c) pentru siguranta navigatiei, in conformitate cu regulile pentru prevenirea
si combaterea poluarii de la nave, Ministerul Lucrarilor Publice,
Transporturilor si Locuintei, prin Autoritatea Navala Romana;
d) pentru fortele navale, Ministerul Apararii Nationale, prin Statul Major
al Fortelor Navale.
B. Ca puncte nationale operationale de contact, denumite in continuare
PNOC, responsabile de primirea si transmiterea rapoartelor privind poluarea
marina cu hidrocarburi:
a) Autoritatea Navala Romana, denumita in continuare ANR, pentru
incidentele de poluare de la nave;
b) Administratia Nationala "Apele Romane" - Directia Apelor
Dobrogea-Litoral, denumita in continuare AN Apele Romane - DADL, pentru
evenimentele de poluare costiera.
(3) Atributiile Comandamentului Protectiei Civile si ale inspectoratelor de
protectie civila judetene, prevazute in prezentul Plan, vor fi indeplinite de
acestea pana la organizarea lor ca Inspectorat General pentru Situatii de
Urgenta, respectiv servicii publice comunitare pentru situatii de urgenta, prin
preluarea efectiva de catre Ministerul Administratiei Publice a structurilor
unificate de protectie civila.
(4) Planul este parte integranta a sistemului national.
SECTIUNEA a 2-a
Scop, domeniu de aplicare si definitii
Art. 2
(1) Planul are ca scop aplicarea prevederilor Conventiei internationale
privind pregatirea, raspunsul si cooperarea in caz de poluare cu hidrocarburi,
adoptata la Londra la 30 noiembrie 1990, denumita in continuare OPRC 1990, pe
litoralul romanesc, marea teritoriala si zona economica exclusiva a Romaniei,
pentru a face fata prompt si eficient incidentelor de poluare cu hidrocarburi,
in vederea protejarii mediului marin, a zonei de coasta, a vietii si sanatatii
oamenilor. Planul include cerintele impuse pentru organizarea la nivel national
a pregatirii, cooperarii si interventiei in cazul producerii unor incidente de
poluare, modul de actiune la primirea unui raport privind poluarea cu
hidrocarburi, promovarea cooperarii internationale si a cercetarii in domeniul
combaterii poluarii marine cu hidrocarburi.
(2) Coordonarea la nivel national a activitatilor legate de aplicarea
Planului se realizeaza de catre Ministerul Apelor si Protectiei Mediului, in
cooperare cu Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
Ministerul de Interne, Ministerul Administratiei Publice si Ministerul Apararii
Nationale, ce au responsabilitati privind coordonarea actiunilor de pregatire,
cooperare si raspuns, prin directiile de specialitate si unitatile din
subordine desemnate in prezentul Plan.
Art. 3
(1) Pentru interpretarea uniforma a Planului, sensul termenilor folositi
este cel definit corespunzator in art. 2 din OPRC 1990 si in Legea nr. 17/1990
privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al marii teritoriale, al
zonei contigue si al zonei economice exclusive ale Romaniei, republicata.
(2) In sensul prezentului Plan, termenii de mai jos se definesc dupa cum
urmeaza:
a) gravitatea incidentului - aprecierea amplorii fenomenului de poluare
produs sau pe cale de a se produce, in functie de cantitatea de hidrocarburi
descarcate sau pe cale de a fi descarcate. In scopul prezentului Plan, se
disting trei clase de poluare:
- poluare marina minora - nivel 1 - mai putin de 7 tone de hidrocarburi
descarcate;
- poluare marina medie - nivel 2 - intre 7 si 700 tone de hidrocarburi
descarcate;
- poluare marina majora - nivel 3 - peste 700 tone de hidrocarburi
descarcate sau care este asimilata situatiei de dezastru;
b) coordonator general - persoana responsabila pentru coordonarea generala
a raspunsului in cazul unei poluari majore - nivel 3 sau medii - nivel 2;
c) coordonator operatiuni maritime - persoana responsabila pentru
organizarea operatiilor de depoluare marina;
d) coordonator operatiuni terestre - persoana responsabila pentru
organizarea operatiilor de depoluare a zonelor marine de coasta;
e) zone sensibile - zonele ale caror resurse pot fi puse in pericol in
cazul unui incident de poluare;
f) pregatire - ansamblul activitatilor de prevenire (dispecerat, control,
asigurare a sistemului informational, alarmare, gestionarea bazei de date,
elaborare de metodologii, reglementari, acte legislative, pregatirea teoretica
si practica - exercitii), de asigurare a suportului decizional (observare,
avertizare, raportare, cercetare, prognoza) si de organizare si asigurare a
fortelor, mijloacelor si materialelor de interventie;
g) raspuns - ansamblul masurilor operative pentru activitatea de
interventie si combatere efectiva in caz de incident si al masurilor de
restabilire a situatiei normale dupa incetarea incidentului, la nivel national
si/sau regional;
h) cooperare - ansamblul masurilor pentru asigurarea activitatilor de
pregatire si raspuns in caz de incident si al masurilor de restabilire a
situatiei normale dupa incetarea incidentului, la nivel national si/sau
regional.
CAP. 2
Bazele pregatirii pentru interventia in caz de poluare marina cu
hidrocarburi
SECTIUNEA 1
Planuri de urgenta
Art. 4
(1) Atunci cand navigheaza/stationeaza in apele maritime aflate sub
jurisdictia Romaniei, fiecare petrolier cu un tonaj brut de 150 sau mai mult si
fiecare nava, alta decat un petrolier, cu un tonaj brut de 400 sau mai mult,
indiferent de pavilionul pe care il arboreaza, trebuie sa aiba la bord un plan
de urgenta pentru combaterea poluarii cu hidrocarburi, intocmit in conformitate
cu cerintele minimale de continut stabilite prin Regula 26 din anexa I la
Conventia internationala din 1973 pentru prevenirea poluarii de catre nave,
modificata prin Protocolul incheiat la Londra la 17 februarie 1978, la care
Romania a aderat prin Legea nr. 6/1993 - MARPOL 73/78, si aprobat de
autoritatile competente ale statului pavilionului. Pentru navele care arboreaza
pavilionul roman planul se aproba de catre ANR.
(2) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, prin ANR,
are competenta de a controla navele care arboreaza pavilionul statului roman,
precum si navele care arboreaza pavilionul altor state, aflate intr-un port sau
la un terminal in mare sub jurisdictie romana, asupra existentei la bord a
planului de urgenta prevazut la alin. (1).
(3) Controlul existentei la bordul navelor militare a planului de urgenta
prevazut la alin. (1) va fi executat de catre organele proprii specializate din
cadrul Statului Major al Fortelor Navale si al celor ierarhic superioare.
Art. 5
(1) Fiecare unitate de foraj marin trebuie sa aiba la bord un plan de
urgenta pentru prevenire si interventie in caz de poluare cu hidrocarburi,
obligatie ce revine operatorului, precum si dotarea necesara, in conformitate
cu prevederile legale in vigoare.
(2) Planul de urgenta al unitatilor de foraj marin va fi aprobat de ANR si
de AN Apele Romane.
(3) Platformele marine fixe de extractie a petrolului trebuie sa aiba un
plan de urgenta pentru prevenirea si interventia in caz de poluare cu
hidrocarburi, elaborat de operatorul acestora si aprobat de AN Apele Romane.
(4) Pentru fiecare port si instalatie de manipulare a hidrocarburilor
operatorii acestora sunt obligati sa posede un plan de urgenta pentru
combaterea poluarii cu hidrocarburi, aprobat de AN Apele Romane.
(5) Planurile de urgenta aprobate potrivit art. 4 alin. (1) si art. 5 alin.
(1) vor fi pastrate in copie la ANR, iar cele aprobate potrivit art. 5 alin.
(3) si (4) vor fi pastrate in copie la AN Apele Romane - DADL.
(6) AN Apele Romane va controla indeplinirea prevederilor alin. (3) si (4)
de catre operatorii portuari si ai instalatiilor de manipulare a
hidrocarburilor, conform competentelor.
SECTIUNEA a 2-a
Procedura de raportare a poluarii cu hidrocarburi
Art. 6
(1) Comandantii navelor maritime care arboreaza pavilionul roman,
conducatorii unitatilor de foraj marin, ai porturilor si instalatiilor de
manipulare a hidrocarburilor au obligatia sa raporteze neintarziat ANR orice
incident de poluare cu hidrocarburi constatat, produs de nava, de unitatea de
foraj marin, respectiv de instalatia portuara de manipulare a hidrocarburilor
ori de alte nave, precum si prezenta hidrocarburilor pe apa.
(2) Pilotii aeronavelor civile sau militare romanesti au obligatia sa
raporteze neintarziat centrului de control al traficului aerian orice incident
de poluare cu hidrocarburi observat pe apa.
(3) Centrul de control al traficului aerian va asigura transmiterea
operativa a informatiilor primite conform alin. (2) la ANR sau, dupa caz, la AN
Apele Romane - DADL.
(4) Orice persoana care observa o descarcare de hidrocarburi sau prezenta
hidrocarburilor in zona de coasta va comunica aceasta de urgenta AN Apele
Romane - DADL.
SECTIUNEA a 3-a
Organizarea generala a interventiei
Art. 7
(1) Se infiinteaza Comandamentul Operativ pentru Depoluare Marina, denumit
in continuare C.O.D.M., organism de planificare si coordonare a activitatilor
in caz de poluare marina cu hidrocarburi.
(2) C.O.D.M. este condus de un coordonator general in persoana prefectului
judetului Constanta si de un coordonator general adjunct in persoana
presedintelui Consiliului Judetean Constanta sau, in lipsa acestora, de catre
inlocuitorii legali si este constituit din reprezentantii desemnati ai
urmatoarelor institutii:
a) Ministerul Apelor si Protectiei Mediului:
- AN Apele Romane - DADL;
- Inspectoratul de Protectie a Mediului Constanta;
- Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii";
b) Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei:
- ANR;
- Grupul de Interventii si Salvare Navala - Constanta;
- Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime
Constanta" - S.A.;
c) Ministerul Administratiei Publice, dupa preluarea efectiva de la
Ministerul de Interne a structurilor unificate ale inspectoratelor de protectie
civila, precum si a brigazilor si grupurilor de pompieri militari;
d) Ministerul de Interne:
- inspectoratele de protectie civila ale judetelor Constanta si Tulcea,
pana la preluarea efectiva a acestor structuri de catre Ministerul
Administratiei Publice;
- Brigada de Pompieri "Dobrogea" a Judetului Constanta, pana la
preluarea efectiva a acestei structuri de catre Ministerul Administratiei
Publice;
- Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera Constanta;
- inspectoratele de politie ale judetelor Constanta si Tulcea;
- Comandamentul de Jandarmi Teritorial Constanta;
e) Ministerul Apararii Nationale:
- Statul Major al Fortelor Navale;
f) Consiliul Judetean Constanta.
(3) C.O.D.M. isi desfasoara activitatea in sediul Inspectoratului de
Protectie Civila Judeteana Constanta, denumit in continuare IPCJ, asigurat de
Consiliul Judetean Constanta, este imputernicit sa actioneze in zona de
acoperire a Planului si functioneaza ca un centru national de interventie de
urgenta, cu rol de baza operativa a tuturor actiunilor de combatere a
poluarilor marine, numai in caz de declansare a Planului sau in cadrul
cooperarii regionale.
(4) Secretariatul permanent al C.O.D.M., structura specializata pentru
depoluare marina, este asigurat de Secretariatul tehnic al Comisiei judetene de
aparare impotriva dezastrelor din cadrul IPCJ. Pe timpul interventiei
Secretariatul permanent este completat cu cate un reprezentant de la fiecare
dintre institutiile prevazute la alin. (2) lit. a) - e), indeplinind rolul de
Secretariat tehnic al C.O.D.M.
(5) C.O.D.M. are in subordine, in caz de raspuns, urmatoarele structuri:
a) divizia pentru operatiuni maritime, localizata la ANR, constituita din
fortele de interventie stabilite de C.O.D.M., care actioneaza pe mare, si este
condusa de reprezentantul ANR, in calitate de coordonator al operatiunilor
maritime ale C.O.D.M.;
b) divizia pentru operatiuni terestre, localizata la IPCJ, constituita din
fortele de interventie stabilite de C.O.D.M., care actioneaza pe uscat, si este
condusa de seful IPCJ, in calitate de coordonator al operatiunilor terestre ale
C.O.D.M.
(6) Fortele de interventie care participa in cadrul celor doua divizii de
operatiuni vor actiona numai la solicitarea C.O.D.M.
(7) C.O.D.M. isi va elabora regulamentul de organizare si functionare, care
va fi aprobat prin ordin comun al ministrului apelor si protectiei mediului,
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, ministrului de
interne si ministrului administratiei publice.
Art. 8
(1) Se infiinteaza Comitetul Consultativ pentru Depoluare Marina, ca
organism consultativ al prefectului judetului Constanta, cu activitate
nepermanenta, constituit din specialisti nominalizati din cadrul Ministerului
Apararii Nationale, Ministerului Apelor si Protectiei Mediului, Ministerului de
Interne, Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei,
Ministerului Administratiei Publice, Ministerului Industriei si Resurselor,
Ministerului Sanatatii si Familiei, Ministerului Afacerilor Externe,
Ministerului Turismului, Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei
Informatiei, Consiliului Judetean Constanta, Consiliului Judetean Tulcea,
precum si din reprezentanti ai Comandamentului Protectiei Civile, Directiei
Vamilor Constanta, Administratiei Nationale "Apele Romane", Institutului
National de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore Antipa" - I.N.C.D.M.
Constanta, Institutului de Cercetari in Transporturi, Institutului National de
Cercetare-Dezvoltare "Delta Dunarii" - I.N.C.D.D.D. Tulcea, Companiei
Nationale "Institutul National de Meteorologie, Hidrologie si Gospodarire
a Apelor" - S.A., Societatii Comerciale "Oil Terminal" - S.A.
Constanta, Societatii Nationale "Petrom" - S.A., sucursala
"Petromar", Centrului de Perfectionare a Personalului din Marina Civila
si Calificare Personal pentru Exploatare Portuara Constanta, santierelor navale
din Constanta, Midia si Mangalia, precum si ai altor unitati cu competenta in
domeniu.
(2) Comitetul Consultativ pentru Depoluare Marina ofera unitatilor
nominalizate in prezentul Plan consultanta la solicitarea C.O.D.M.
CAP. 3
Raspunsul la incidentele de poluare marina cu hidrocarburi
SECTIUNEA 1
Actiunile in cazul raportarii unei poluari marine cu hidrocarburi
Art. 9
(1) In cazul primirii de catre punctele nationale operationale de contact a
unui raport sau sesizari privind un incident de poluare, prin sistemul
informational si de comunicatii, se vor anunta imediat si celelalte structuri
care sunt prevazute in Plan.
(2) Informatiile primite conform alin. (1) sunt verificate, potrivit
competentelor legale, de catre ANR si/sau AN Apele Romane - DADL, in calitate
de organisme constatatoare ale poluarii.
(3) In cazul in care incidentul de poluare cu hidrocarburi este apreciat ca
o poluare minora sau medie, organismul constatator prevazut la alin. (2)
atentioneaza de urgenta poluatorul, precum si pe comandantii navelor,
conducatorii unitatilor de foraj marin, ai operatorilor portuari si ai
instalatiilor de manipulare a hidrocarburilor, cele mai apropiate, prin
conducatorii institutiilor respective, in vederea activarii planurilor de
urgenta proprii. De asemenea, organismul constatator al poluarii propune
coordonatorului general sau, in lipsa acestuia, inlocuitorului sau legal, in
functie de gravitatea si originea accidentului, aplicarea partiala sau totala a
Planului.
(4) In cazul in care incidentul de poluare cu hidrocarburi este apreciat ca
o poluare marina majora sau medie pe cale sa devina majora, organismul
constatator propune coordonatorului general convocarea Secretariatului tehnic
al C.O.D.M. prevazut la art. 7 alin. (4).
(5) Organismul constatator isi completeaza informatiile prin deplasare la
locul incidentului, in cazul in care conditiile hidrometeorologice permit acest
lucru.
Art. 10
(1) Daca este necesara aplicarea Planului, coordonatorul general dispune
convocarea la sediul IPCJ de catre Secretariatul tehnic a reprezentantilor
institutiilor care formeaza C.O.D.M.
(2) In cadrul intalnirii cu reprezentantii institutiilor din C.O.D.M., care
este prezidata de coordonatorul general sau de loctiitorul acestuia, se
analizeaza toate informatiile disponibile, se propun si se dezbat actiunile ce
urmeaza a fi intreprinse. Se va acorda prioritate masurilor care asigura
limitarea poluarii, protejarea zonelor sensibile si recuperarea hidrocarburilor
in larg.
Art. 11
In functie de efectele poluarii si de capacitatile nationale, cu aprobarea
primului-ministru, coordonatorul general poate solicita participare
internationala.
SECTIUNEA a 2-a
Atributiile C.O.D.M. si ale institutiilor din sistemul national
Art. 12
C.O.D.M. are urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza regulamentul de organizare si functionare;
b) evalueaza efectele incidentului de poluare marina majora cu hidrocarburi;
c) elaboreaza decizia de interventie, schema fluxului decizional si
actiunile la primirea unui raport privind poluarea cu hidrocarburi;
d) coordoneaza raspunsul;
e) coordoneaza pregatirea sistemului national de raspuns;
f) asigura fluxul informational si de comunicatii;
g) constituie o baza de date cuprinzand hartile cu zonele de risc, cu
zonele sensibile si ariile ce trebuie protejate, informatii statistice privind
curentii marini si parametrii hidrometeorologici;
h) identifica, elaboreaza si actualizeaza lista fortelor de interventie cu
echipamentele de raspuns si comunicatie care apartin unitatilor ce fac parte
din sistemul national;
i) elaboreaza formatul standard de raportare a poluarii (Polrep) in
conformitate cu normele Organizatiei Maritime Internationale;
j) face propuneri pentru participare internationala, conform art. 11;
k) urmareste recuperarea pagubelor de la poluatorul care a produs
incidentul de poluare majora;
l) participa cu forte si mijloace de interventie la solicitarea altor
state, in cazul poluarilor marine cu hidrocarburi, in cadrul cooperarii
regionale;
m) asigura notificarea autoritatilor statelor vecine, in cazul poluarilor
marine majore cu hidrocarburi cu caracter transfrontalier;
n) stabileste necesarul de resurse pentru aplicarea Planului si modul de
utilizare a acestora;
o) asigura informarea autoritatilor nationale si a publicului;
p) elaboreaza normativul-cadru de dotare necesar functionarii C.O.D.M.;
q) stabileste proiectele de cooperare internationala;
r) intocmeste programul de exercitii periodice;
s) identifica si stabileste cursurile de pregatire periodica a personalului
din unitatile care fac parte din sistemul national;
t) asigura organizarea administrativa si financiara in cazul
interventiilor;
u) asigura elaborarea ghidurilor metodologice de prevenire si raspuns;
v) elaboreaza Regulamentul de organizare si functionare al Comitetului
Consultativ pentru Depoluare Marina.
Art. 13
Inspectoratul de Protectie Civila Judetean Constanta, in calitate de
coordonator al operatiunilor terestre, are urmatoarele atributii principale:
a) asigura Secretariatul permanent al C.O.D.M.;
b) coordoneaza si urmareste implementarea deciziilor C.O.D.M., informand
periodic despre stadiul de indeplinire a acestora;
c) asigura rezolvarea problemelor curente ale C.O.D.M. si functionarea
fluxului informational decizional cu celelalte institutii si organisme
implicate in actiunile de raspuns in cazul poluarii marine cu hidrocarburi;
d) creeaza si gestioneaza baza de date necesara prevenirii, limitarii si
inlaturarii efectelor generate de poluarile marine cu hidrocarburi;
e) prezinta impreuna cu celelalte institutii reprezentate in C.O.D.M. analize
de fundamentare a necesarului de mijloace financiare si materiale pentru
aplicarea Planului;
f) coordoneaza elaborarea regulamentelor de organizare si functionare ale
C.O.D.M. si Comitetului Consultativ pentru Depoluare Marina si le prezinta spre
aprobare prefectului;
g) asigura planificarea exercitiilor de simulare si conduce nemijlocit
activitatile de pregatire pe uscat;
h) coordoneaza actiunile de evaluare a pagubelor si a costurilor pentru
limitarea si inlaturarea efectelor incidentelor de poluare marina majora;
i) propune C.O.D.M. participarea la activitatile de pregatire organizate pe
plan national sau international privind raspunsul in caz de poluare marina
majora cu hidrocarburi.
Art. 14
ANR, in calitate de coordonator al operatiunilor maritime, are urmatoarele
atributii principale:
a) constata poluarea marina produsa de nave, potrivit competentelor;
b) conduce toate actiunile pe mare in cadrul diviziei pentru operatiuni
maritime;
c) organizeaza activitatea PNOC pentru incidentele de poluare de la nave;
d) centralizeaza si tine la zi evidenta tuturor actiunilor de depoluare
efectuate pe mare, de la convocarea Secretariatului tehnic al C.O.D.M. si pana
la incheierea operatiunilor, in cazul fiecarui incident de poluare marina
majora, inclusiv a costurilor acestora;
e) asigura legatura cu Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei si cu Organizatia Maritima Internationala, furnizand permanent
informatiile necesare;
f) participa la evaluarea efectelor si stabilirea cauzelor ce au determinat
incidentul de poluare marina majora in zona sa de competenta;
g) asigura participarea unui reprezentant in Secretariatul tehnic al
C.O.D.M.;
h) coordoneaza efectuarea exercitiilor de simulare pe mare in cadrul
sistemului national.
Art. 15
Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera Constanta indeplineste
urmatoarele atributii:
a) supravegheaza si cerceteaza cu privire la riscul producerii, constata si
raporteaza producerea incidentelor de poluare marina cu hidrocarburi in zona de
competenta;
b) executa misiuni specifice, la solicitarea C.O.D.M.;
c) participa la evaluarea efectelor si stabilirea cauzelor ce au determinat
incidentul de poluare marina majora in zona sa de competenta;
d) asigura participarea unui reprezentant in Secretariatul tehnic al
C.O.D.M.
Art. 16
Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime Constanta"
- S.A. indeplineste urmatoarele atributii:
a) participa la interventiile de depoluare, la solicitarea C.O.D.M.;
b) participa la evaluarea efectelor si stabilirea cauzelor ce au determinat
incidentul de poluare in zona sa de competenta;
c) asigura participarea unui reprezentant in Secretariatul tehnic al
C.O.D.M.
Art. 17
Grupul de Interventii si Salvare Navala Constanta are urmatoarele
atributii:
a) participa la interventiile de depoluare, la solicitarea C.O.D.M.;
b) intervine cu fortele si mijloacele disponibile pentru indeplinirea
sarcinilor ce ii revin privind prevenirea si interventia in caz de poluare
marina majora cu hidrocarburi;
c) participa la evaluarea efectelor si stabilirea cauzelor ce au determinat
incidentul de poluare marina majora cu hidrocarburi in zona sa de competenta;
d) asigura participarea unui reprezentant in Secretariatul tehnic al
C.O.D.M.
Art. 18
AN Apele Romane - DADL indeplineste urmatoarele atributii:
a) constata poluarea, conform competentelor legale;
b) actioneaza, la solicitarea C.O.D.M., cu echipamente de combatere a
poluarii cu hidrocarburi pentru zona de coasta si evalueaza costurile
corespunzatoare actiunilor de interventie;
c) participa in cadrul C.O.D.M. la stabilirea cauzelor ce au determinat
incidentul de poluare, la evaluarea efectelor, precum si la celelalte actiuni
desfasurate de divizia pentru operatiuni terestre la interventia in caz de
incident de poluare marina majora cu hidrocarburi;
d) creeaza si tine la zi o baza de date computerizata privind plajele,
calitatea apei marii, calitatea sedimentelor, facilitatile pentru acvacultura,
calitatea efluentilor evacuati in mare si sectiunile corespunzatoare, locurile
de deversare a apelor uzate in mare;
e) centralizeaza si tine la zi evidenta tuturor actiunilor de depoluare
efectuate in zona costiera de la activarea C.O.D.M. si pana la incheierea
operatiunilor, in cazul fiecarui incident de poluare marina majora, inclusiv a
costurilor acestora;
f) organizeaza seminarii si instruiri ale publicului in vederea protejarii
zonelor umede, cooperand in acest sens cu institutiile de profil si
organizatiile neguvernamentale;
g) organizeaza activitatea PNOC pentru incidentele de poluare in zona
costiera;
h) asigura participarea unui reprezentant in Secretariatul tehnic al
C.O.D.M.
Art. 19
Inspectoratele de protectie a mediului Constanta si, respectiv, Tulcea
indeplinesc urmatoarele atributii:
a) previn poluarile accidentale prin masurile prevazute de lege;
b) identifica amplasamente pentru depozitarea temporara a hidrocarburilor
recuperate;
c) asigura participarea unui reprezentant in Secretariatul tehnic al
C.O.D.M.;
d) participa la evaluarea efectelor si stabilirea cauzelor ce au determinat
incidentul de poluare marina majora cu hidrocarburi.
Art. 20
Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii" indeplineste
urmatoarele atributii:
a) creeaza si tine la zi o baza de date privind locurile de iernat si
cuibarit, precum si alte zone sensibile din zona sa de competenta;
b) participa cu forte si mijloace in caz de interventie;
c) asigura participarea unui reprezentant in Secretariatul tehnic al
C.O.D.M.;
d) participa la evaluarea efectelor si stabilirea cauzelor ce au determinat
incidentul de poluare in zona sa de competenta.
Art. 21
Statul Major al Fortelor Navale indeplineste urmatoarele atributii:
a) asigura prin sistemul propriu de observare, naval si costier,
centralizarea si transmiterea informatiilor asupra incidentelor de poluare la
PNOC;
b) constata poluarea, conform competentelor legale;
c) participa cu forte si mijloace la interventia in caz de incident de
poluare marina majora cu hidrocarburi;
d) participa la evaluarea efectelor si stabilirea cauzelor ce au determinat
incidentul de poluare marina majora cu hidrocarburi in zona sa de competenta;
e) asigura participarea unui reprezentant in Secretariatul tehnic al
C.O.D.M. si in cadrul diviziei de operatiuni maritime.
Art. 22
Consiliul Judetean Constanta indeplineste urmatoarele atributii:
a) asigura spatiu de functionare pentru Secretariatul permanent al
C.O.D.M.;
b) incheie contracte-cadru in asteptare cu furnizorii de materiale,
echipamente si servicii, stabiliti de C.O.D.M., in calitate de gestionar al
fondului de interventie pentru dezastre;
c) asigura participarea unui reprezentant in Secretariatul tehnic al
C.O.D.M.
Art. 23
Inspectoratele de politie judetene Constanta si, respectiv, Tulcea
indeplinesc urmatoarele atributii:
a) participa cu forte si mijloace specifice in caz de incident de poluare
marina;
b) asigura participarea unui reprezentant in Secretariatul tehnic al
C.O.D.M.
Art. 24
Brigada de Jandarmi Constanta si, respectiv, Tulcea indeplinesc urmatoarele
atributii:
a) participa cu forte si mijloace specifice in caz de incident de poluare
marina;
b) asigura participarea unui reprezentant in Secretariatul tehnic al
C.O.D.M.
Art. 25
Brigada de Pompieri "Dobrogea" a Judetului Constanta indeplineste
urmatoarele atributii:
a) participa cu forte si mijloace specifice in caz de incident de poluare
marina;
b) asigura participarea unui reprezentant in Secretariatul tehnic al
C.O.D.M.
Art. 26
(1) Toate unitatile reprezentate in cadrul C.O.D.M. vor asigura
participarea personalului la actiunile stabilite de coordonatorul general.
Pentru perioada in care personalul participa efectiv la interventia pentru
depoluare, acesta va fi salarizat ca pentru lucru in conditii grele si/sau
periculoase, conform prevederilor legale.
(2) Decontarea cheltuielilor de interventie din etapa de pregatire se
asigura din fondurile alocate de la bugetul de stat Ministerului Apelor si
Protectiei Mediului, Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si
Locuintei si Ministerului de Interne pana la preluarea efectiva a structurilor
unificate ale inspectoratelor de protectie civila de catre Ministerul
Administratiei Publice.
(3) Recuperarea cheltuielilor ocazionate de actiunile de raspuns si a celor
pentru acoperirea prejudiciilor aduse factorilor de mediu se va face de catre
Ministerul Apelor si Protectiei Mediului pentru marea teritoriala si de catre
Ministerul Finantelor Publice pentru zona economica exclusiva.
(4) Consiliul Judetean Constanta va incheia contracte-cadru cu furnizorii
de materiale, echipamente si servicii, pe care le decide C.O.D.M.
SECTIUNEA a 3-a
Incheierea interventiei
Art. 27
(1) Decizia incheierii interventiei se ia de catre coordonatorul general,
daca:
a) nivelul curatarii a fost realizat;
b) operatiunea devine ineficienta;
c) a fost eliminat riscul producerii poluarii.
(2) Coordonatorul general va considera ca nivelul curatarii a fost
realizat, daca:
a) fiecare zona a fost curatata, incadrandu-se in parametrii standardizati;
b) echipamentul a fost returnat la magazii pentru curatare, intretinere si
conservare;
c) locurile de depozitare temporara au fost eliberate si reamenajate.
(3) C.O.D.M. intocmeste un raport detaliat care va fi inaintat in original,
la finalizarea interventiei, Ministerului Apelor si Protectiei Mediului,
comunicandu-se totodata cate un exemplar al acestui raport si celorlalte
institutii care au asigurat mijloace si forte de interventie, spre a fi folosit
pentru recuperarea cheltuielilor, compensarea pagubelor si revizuirea Planului.
CAP. 4
Programul de exercitii si de pregatire a personalului din fortele de
interventie
Art. 28
Toate unitatile care fac parte din sistemul national vor asigura
participarea personalului propriu din echipele de interventie la cursurile de
pregatire periodice organizate de C.O.D.M.
Art. 29
C.O.D.M. organizeaza si conduce anual un exercitiu general de simulare a
interventiei in cazul unui incident de poluare marina majora cu hidrocarburi,
la care vor participa unitatile din cadrul sistemului national.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 30
Lista fortelor de interventie, cu echipamentele de raspuns si comunicatie
care apartin unitatilor care fac parte din sistemul national, va fi actualizata
permanent si pastrata la Secretariatul permanent al C.O.D.M.
Art. 31
(1) Prevederile prezentului Plan se completeaza cu cele ale Hotararii
Guvernului nr. 1.232/2000 pentru aprobarea Normelor metodologice de
implementare a prevederilor Conventiei internationale privind raspunderea
civila pentru pagubele produse prin poluare cu hidrocarburi, 1992 (CLC, 1992).
(2) In cazul altor poluari decat cele prevazute in Protocolul din 1992
pentru amendarea Conventiei internationale privind raspunderea civila pentru
pagubele produse prin poluare cu hidrocarburi, 1969, incheiat la Londra la 27
noiembrie 1992, la care Romania a aderat prin Ordonanta Guvernului nr. 15/2000,
aprobata prin Legea nr. 158/2000, compensarea cheltuielilor de depoluare si
restaurare se face pe principiul "poluatorul plateste".