ORDIN
Nr. 1/217/182 din 1 aprilie 2004
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Comandamentului
Operativ pentru Depoluare Marina
ACT EMIS DE: MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODARIRII APELOR
Nr. 1 din 1 aprilie 2004*)
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
Nr. 217 din 9 februarie 2004
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
Nr. 182 din 15 aprilie 2004
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 389 din 3 mai 2004
*) In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 389 din 3 mai 2004, data
emiterii ordinului de catre Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor era
trecuta, in mod eronat, ca fiind 1 aprilie 2003.
In temeiul art. 1 si 2 din Ordonanta Guvernului nr. 14/2000 pentru aderarea
Romaniei la Conventia internationala privind pregatirea, raspunsul si
cooperarea in caz de poluare cu hidrocarburi, adoptata la Londra la 30
noiembrie 1990, aprobata prin Legea nr. 160/2002, al art. 7 alin. (7) din anexa
la Hotararea Guvernului nr. 1.593/2002 privind aprobarea Planului national de
pregatire, raspuns si cooperare in caz de poluare marina cu hidrocarburi, al
art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 63/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor, al art.
5 alin. (8) din Hotararea Guvernului nr. 408/2004 privind organizarea si
functionarea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor, al art. 5 alin. (4)
din Hotararea Guvernului nr. 740/2003 privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
ministrul mediului si gospodaririi apelor, ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului si ministrul administratiei si internelor emit
urmatorul ordin:
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Comandamentului
Operativ pentru Depoluare Marina, prevazut in anexa care face parte integranta
din prezentul ordin.
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Speranta Maria Ianculescu
p. Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Ileana Tureanu,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
ANEXA 1
REGULAMENT
de organizare si functionare a Comandamentului Operativ pentru Depoluare Marina
Art. 1
Comandamentul Operativ pentru Depoluare Marina, denumit in continuare CODM,
reprezinta organismul de planificare si coordonare a raspunsului in caz de
poluare marina cu hidrocarburi si se afla in subordinea prefectului judetului
Constanta, in calitate de coordonator general.
Art. 2
CODM este condus de coordonatorul general - prefectul judetului Constanta
si are ca inlocuitori in activitatile de depoluare marina pe presedintele
Consiliului Judetean Constanta si pe presedintele Consiliului Judetean Tulcea,
pentru zona de responsabilitate a judetului Tulcea.
Art. 3
Personalul din CODM isi va desfasura activitatile, atat pe timp de rutina,
cat si pe timpul coordonarii activitatilor de interventie in caz de poluare
marina cu hidrocarburi, in spatiul pus la dispozitie in acest scop
Inspectoratului de Protectie Civila Judeteana Constanta, denumit in continuare
IPCJ Constanta, de catre Consiliul Judetean Constanta, denumit in continuare
CJC.
Art. 4
Pentru coordonarea activitatilor de interventie si transmiterea operativa a
situatiilor in cazul producerii unei poluari marine cu hidrocarburi pentru zona
de responsabilitate a judetului Tulcea, in cadrul Inspectoratului de Protectie
Civila Tulcea, denumit in continuare IPCJ Tulcea, se va organiza si va
functiona o celula de raspuns operativa formata din 4 persoane, care se
subordoneaza pe linie de specialitate CODM prin Divizia pentru operatii
terestre. Modificarea schemei de incadrare cu personal pentru IPCJ Tulcea se va
realiza prin grija Ministerului Administratiei si Internelor, pe baza
propunerilor formulate de Comandamentul Protectiei Civile.
Art. 5
CODM are in subordine urmatoarele structuri:
1. Divizia pentru operatii maritime, constituita conform prevederilor
legale, se afla in coordonarea Autoritatii Navale Romane, denumita in
continuare ANR, si reprezinta totalitatea fortelor si mijloacelor de raspuns ce
pot activa pe mare, in conformitate cu prevederile legilor in vigoare.
Atributiile Diviziei pentru operatii maritime sunt cele prevazute in
legislatia romana care reglementeaza activitatea de depoluare marina cu
hidrocarburi.
In structura Centrului Maritim de Cautare si Salvare Constanta, denumit in
continuare MRCC, din cadrul ANR, pentru incidentele de poluare marina se va
organiza un punct national operativ de contact (PNOC-M), care are ca
responsabilitate primirea rapoartelor privind incidentele de poluare pe mare si
in porturile maritime, de asigurare a comunicatiilor in cadrul Diviziei pentru
operatii maritime cu fortele de interventie si sursa care raporteaza
incidentul. PNOC-M functioneaza in regim de lucru permanent (24 de ore).
Pentru o conducere unica si in scopul operationalizarii sistemului de
comunicatii si interventii in caz de urgenta, operatorii PNOC-M si cei care
apartin Companiei Nationale de Radiocomunicatii Navale "Radionav" -
S.A. vor aplica planurile si procedurile de coordonare ale sistemului SAR-OPRC;
2. Divizia pentru operatii terestre, constituita conform prevederilor
legale, este coordonata de IPCJ Constanta si reprezinta totalitatea fortelor si
mijloacelor de raspuns in scopul realizarii unei interventii eficiente in cazul
producerii unei poluari marine cu hidrocarburi, ce poate afecta zona costiera.
In structura Administratiei Nationale "Apele Romane" Directia
Apelor Dobrogea Litoral, denumita in continuare D.A.D.L., pentru incidentele de
poluare terestra, se va organiza si va functiona Punctul national operativ de
contact (PNOC-T), care are ca sarcina primirea rapoartelor privind incidentele
de poluare pe mare, in porturile maritime sau tarm, ce pot afecta zonele
costiere atat din zona de responsabilitate a judetului Constanta, cat si a
judetului Tulcea, precum si de asigurare a comunicatiilor in cadrul Diviziei
pentru operatii terestre. PNOC-T functioneaza in regim de lucru permanent (24
de ore).
In scopul realizarii unei informari prompte si al activarii Planului
national de pregatire, raspuns si cooperare in caz de poluare maritima cu
hidrocarburi, denumit in continuare Plan, in cazul producerii unei poluari
marine cu hidrocarburi in zona de responsabilitate a judetului Tulcea, in
cadrul IPCJ Tulcea va functiona o celula de raspuns, cu regim de lucru
permanent, mentionata la art. 4.
Art. 6
Comitetul consultativ pentru depoluare marina reprezinta organismul tehnic
consultativ al CODM, cu activitate nepermanenta, si este constituit din
reprezentanti nominalizati conform Hotararii Guvernului nr. 1.593/2002.
Art. 7
Atributiile Comitetului consultativ pentru depoluare marina sunt
urmatoarele:
a) asigura consilierea coordonatorului general pe probleme de specialitate;
b) ofera consultanta in identificarea necesarului de echipament tehnic,
personal stiintific, administrativ, logistic, necesare indeplinirii
atributiunilor CODM, la solicitarea unitatilor nominalizate in Plan;
c) stabileste grupul de experti care participa la toate etapele de cooperare
si raspuns la solicitarea CODM;
d) se intruneste la initiativa coordonatorului general ori de cate ori este
necesar;
e) elaboreaza agenda de lucru si o transmite cu cel putin 15 zile inainte
membrilor Comitetului consultativ pentru depoluare marina;
f) participa la implementarea strategiilor si metodelor generale de
combatere a poluarilor marine accidentale la nivel national si la
reactualizarea periodica a Planului, pe baza analizei tehnico-economice a
raspunsului, efectuat la nivel national, si a informatiilor de pe plan
regional;
g) coopereaza cu membrii Secretariatului tehnic permanent al Comisiei
guvernamentale de aparare impotriva dezastrelor, in cazul poluarilor majore
(nivel 3), si cu alte organisme similare, dupa caz, pentru dezvoltarea unei
strategii de integrare a CODM in cadrul activitatii de combatere a dezastrelor;
h) participa la pregatirea documentatiilor tehnico-economice in vederea
cooperarii cu tarile vecine si cu organizatiile internationale;
i) participa la elaborarea comunicatelor pentru mass-media;
j) participa la elaborarea obiectivelor si metodologiei in cadrul planului
anual pentru antrenament si exercitii;
k) elaboreaza propuneri privind achizitionarea in mod unitar a
echipamentelor de raspuns si a dotarilor minime corespunzatoare;
l) recomanda prioritatile de finantare si modul de asigurare a surselor de
finantare;
m) in cazul poluarilor marine majore, la solicitarea coordonatorului
general, va participa la realizarea raspunsului.
Art. 8
Functionarea CODM:
a) in cadrul CODM functioneaza un secretariat permanent, denumit in
continuare SP, organizat ca structura distincta, care are ca sarcini
principale: alarmarea fortelor componente din cadrul Planului, elaborarea
sintezelor si rapoartelor pentru coordonatorul general, asigurarea legaturilor
de comunicatie intre fortele participante la actiunile de interventie si
coordonarea interventiei in cadrul celor doua divizii. Operativitatea si
permanenta SP se vor asigura de IPCJ Constanta, dupa suplimentarea statului de
organizare cu 5 posturi. Modificarea schemei de incadrare cu personal pentru
IPCJ Constanta se va realiza pe baza propunerilor formulate de Comandamentul
Protectiei Civile;
b) CODM va functiona in perioada de rutina prin SP si cele doua puncte
nationale operative de contact PNOC M si T;
c) in caz de poluare majora (nivel 3), organul constatator, ANR si
D.A.D.L., conform competentelor, prin IPCJ Constanta, propun coordonatorului
general activarea CODM;
d) coordonarea generala a actiunilor de raspuns in aceasta situatie se
realizeaza de catre prefect, prin seful IPCJ Constanta. Coordonarea fortelor
navale este facuta de reprezentantii ANR, iar a fortelor terestre de catre IPCJ
Constanta.
Art. 9
Functionarea Diviziei pentru operatii maritime:
a) personalul de coordonare al MRCC va fi pregatit si antrenat
corespunzator, prin exercitii periodice, in scopul unei interventii prompte si
eficace;
b) identifica poluarea si organizeaza raspunsul;
c) pentru zona Administratiei Rezervatiei Biosferei "Delta
Dunarii", reprezentantul ANR isi mentine functia de coordonator pentru
operatii maritime;
d) pentru descarcarile de dimensiuni mai mici (nivel 1 si 2), coordonarea
actiunilor va fi acoperita de personalul nominalizat al Diviziei pentru
operatii maritime, prin serviciile de specialitate;
e) constatarea poluarilor se va efectua de catre ANR, impreuna cu
autoritatile abilitate conform prevederilor legale.
Art. 10
Functionarea Diviziei pentru operatii terestre:
a) personalul de coordonare al IPCJ Constanta, impreuna cu personalul de
coordonare al D.A.D.L., va fi antrenat corespunzator prin exercitii periodice
in scopul unui raspuns rapid si eficient;
b) D.A.D.L., in calitate de organ constatator, identifica poluarea si
elementele acesteia conform competentelor si organizeaza interventia sub
coordonarea IPCJ Constanta;
c) asigura supravegherea costiera a descarcarilor de hidrocarburi prin
D.A.D.L.;
d) responsabilitatea interventiei pentru curatarea zonei costiere in caz de
poluare majora (nivel 3) este atribuita coordonatorului pentru operatii
terestre;
e) pentru descarcarile de nivel 1 sau 2, coordonarea actiunilor va fi
acoperita de personalul nominalizat al Diviziei pentru operatii terestre, prin
serviciile de specialitate.
Art. 11
Personalul cu responsabilitati din cadrul CODM
1. Coordonatorul general al CODM este prefectul judetului Constanta, care
poate delega autoritatea presedintelui Consiliului Judetean Constanta.
2. Coordonatorul pentru operatii maritime este reprezentantul ANR in CODM
si se subordoneaza coordonatorului general.
3. Coordonatorul pentru operatii terestre este seful IPCJ Constanta si se
subordoneaza coordonatorului general.
4. Coordonatorii de serviciu ai diviziilor de interventie maritima,
respectiv terestra, sunt reprezentati de personalul de serviciu si decizie al
acestora, fiind subordonati coordonatorilor pentru operatii maritime sau
terestre ai CODM, si sunt nominalizati din cadrul urmatoarelor structuri:
- ANR;
- D.A.D.L.;
- Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera;
- IPCJ Constanta si Tulcea;
- Agentia de Protectie a Mediului Constanta;
- Statul Major al Fortelor Navale;
- Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii";
- Brigada de Pompieri "Dobrogea" a judetului Constanta;
- Inspectoratul de Protectie Sanitara si Medicina Preventiva Constanta.
5. Operatorii de serviciu ai punctelor nationale operative de contact se
subordoneaza coordonatorilor pentru operatii maritime si terestre ai CODM.
Art. 12
Responsabilitatile coordonatorului general:
a) este responsabil pentru conducerea operatiunilor in caz de poluare
marina majora (nivel 3), gestionand toate problemele legate de combaterea
descarcarilor de hidrocarburi si pentru organizarea interventiei;
b) asigura direct sau prin loctiitorul acestuia legatura si transmiterea
datelor, in situatii de urgenta, cu Comandamentul Protectiei Civile si
Secretariatul tehnic permanent al Comisiei guvernamentale de aparare impotriva
dezastrelor;
c) intocmeste mesajele necesare pentru informarea statelor vecine si
coordoneaza activitatea in cadrul cooperarii in planul regional, atunci cand
poluarea constituie o amenintare pentru acestea;
d) colaboreaza cu fortele de interventie, altele decat cele nationale,
solicitate si aprobate de catre Guvern;
e) solicita prin Ministerul Afacerilor Externe, in numele statului roman,
asistenta de la si catre alte state, pe baza propunerii inaintate de CODM;
f) in toate actiunile se consulta, dupa caz, cu Comitetul consultativ
pentru depoluare marina.
Art. 13
Responsabilitatile coordonatorilor pentru operatiuni maritime, respectiv
terestre:
a) hotarasc modul de intrebuintare a bazei materiale si a fortelor de
interventie disponibile din Plan;
b) coordoneaza toate activitatile operative ce privesc interventia;
c) asigura legatura cu punctele nationale operative de contact;
d) inregistreaza evidenta operatiunilor si mijloacelor utilizate in baza de
date a punctelor nationale operative de contact (PNOC T si M);
e) asigura forte si mijloace pentru colectarea probelor si a altor dovezi
necesare pentru formularea cererilor de compensare a pagubelor;
f) asigura transmiterea regulata a rapoartelor si informatiilor asupra
situatiei catre CODM;
g) asigura coordonarea fortelor destinate interventiei specifice celor doua
divizii in aria de responsabilitate a fiecareia;
h) formuleaza recomandari catre SP al CODM asupra termenului de incheiere a
operatiunii;
i) se asigura ca tot echipamentul utilizat in interventie este curatat
corespunzator, intretinut si conservat inaintea predarii;
j) intocmesc raportul final asupra intregii operatiuni, incluzand recomandari
pentru modificari in procedurile operationale, eventualele revizuiri, aprecieri
privind performantele echipamentului, sugestii pentru echipament suplimentar si
propuneri pentru imbunatatirea programelor de antrenament si exercitii si a
planurilor locale de interventii;
k) incheie protocoale cu unitati si organisme capabile si abilitate de
catre CODM sa intervina in cazul poluarilor marine cu hidrocarburi;
l) conduc exercitii de simulare anuale pe linia depoluarii marine cu
hidrocarburi.
Art. 14
Responsabilitatile coordonatorilor de serviciu:
a) investigheaza, verifica si clarifica aspectele legate de poluarea
raportata;
b) initiaza operatia de interventie, declansand planurile locale de actiune
in cazul poluarilor minore (nivel 1 sau, dupa caz, nivel 2), daca este necesar;
c) informeaza coordonatorii pentru operatiuni maritime si terestre in cazul
unei poluari medii (nivel 2) sau majore (nivel 3) ori al iminentei pericolului
unor astfel de poluari, in functie de situatie;
d) evalueaza situatia si activeaza toate mijloacele pentru a opri sau a
reduce descarcarea de hidrocarburi, conform competentelor;
e) actioneaza pentru limitarea consecintelor ecologice sau economice ale
poluarii marine in zona lor de competenta;
f) ii informeaza fara intarziere, utilizand punctele nationale operative de
contact, pe coordonatorii pentru operatiuni maritime si terestre ai CODM, in
functie de situatie, despre accident si asupra actiunilor luate.
Art. 15
Responsabilitatile operatorilor de serviciu:
a) primesc si transmit imediat toate informarile privind descarcarile de
hidrocarburi asupra incidentelor de poluare marina si terestra catre
coordonatorul de serviciu din cadrul SP al CODM;
b) primesc si transmit (prin dispozitie a coordonatorilor pentru operatiuni
maritime si terestre) orice informare asupra incidentelor de poluare notificate
in zona romaneasca sau din alte tari, in cadrul cooperarii regionale;
c) stabilesc cele mai bune comunicari posibile si legaturi directe intre
CODM si partile implicate intr-o descarcare de hidrocarburi.
Art. 16
Responsabilitatile CODM:
a) primeste rapoarte asupra incidentelor observate care au ca rezultat sau
pot genera o poluare marina;
b) primeste rapoarte asupra unei poluari observate pe mare atat in apele
teritoriale proprii, cat si in apele teritoriale ale altor state, in cadrul
cooperarii regionale;
c) primeste rapoarte asupra incidentelor de poluare marina, cu consecinte
observate la tarm;
d) verifica sursa de informatie;
e) evalueaza rapoartele primite si, daca este necesar, verifica descarcarea
de hidrocarburi raportata;
f) initiaza operatiile de raspuns, in functie de situatie, realizand
urmatoarele etape si actiuni:
- evalueaza natura poluarii si prognozeaza amploarea si propagarea undei de
poluare;
- alarmeaza si mobilizeaza fortele de interventie prin notificare scrisa;
- declanseaza actiuni care pot elimina sau diminua scurgerea de la sursa
prin activarea fortelor de interventie;
- monitorizeaza poluarea pana la eliminarea amenintarilor efectelor
acesteia;
- in cazul unei poluari care poate constitui o amenintare pentru
securitatea valorilor umane, de mediu, economice sau recreationale, va limita
efectele in zona afectata, cu ajutorul barajelor sau al altor echipamente si
materiale disponibile si permise ori prin initierea unei operatiuni de
colectare, inainte sau dupa ce poluarea a atins tarmul;
- decide, la propunerea coordonatorilor pentru operatiuni maritime si
terestre sau prin consultarea Comitetului consultativ pentru depoluare marina,
momentul in care sa inceteze operatiunile de combatere a poluarii;
- colecteaza si pastreaza in siguranta, in conformitate cu prevederile
legale, evidentele asupra poluarii si cauzelor sale, in scopul pregatirii
pretentiilor si compensatiilor pentru litigiile juridice;
- pregateste documentatia necesara pentru procesul juridic legat de
poluare;
- asigura un punct focal pentru informarea tuturor agentilor implicati;
- informeaza populatia asupra situatiei, cauzelor si actiunilor luate sau
care se vor lua;
- informeaza permanent autoritatile nationale asupra situatiei descarcarii
de hidrocarburi si elaboreaza raportul pentru mass-media;
- pregateste un raport detaliat acoperind toate aspectele descarcarii de
hidrocarburi, inclusiv costurile raspunsului;
- mobilizeaza resursele umane si echipamentul, inclusiv pe cele provenite
din surse din afara Planului, pe baza de contracte, acorduri sau protocoale;
g) decide asupra directiilor strategice ce se impun si stabileste actiunea
de interventie;
h) decide asupra zonelor expuse riscurilor celor mai ridicate, in scopul
determinarii masurilor ce trebuie luate si a resurselor de raspuns in cazul
unui incident;
i) pentru zona Administratiei Rezervatiei Biosferei "Delta
Dunarii", coordonatorul general coopereaza cu prefectul judetului Tulcea;
j) organizeaza din punct de vedere administrativ si operational activitatea
de rutina (intocmind procedurile administrative si financiare) si in plus
activitatea de interventie in cazul situatiilor de poluare majora (nivel 3);
k) participa la cooperarile ce se negociaza cu structurile guvernamentale
si private care pot fi implicate intr-o situatie de descarcare de hidrocarburi;
l) urmareste actualizarea in permanenta a Planului si anexelor sale cu noi
date si informatii;
m) identifica, stabileste, marcheaza pe harti si organizeaza, impreuna cu
autoritatile locale, amplasamentele de-a lungul coastei pentru depozitarea
temporara si finala a materialelor colectate impurificate cu hidrocarburi;
n) stabileste o strategie de investitii privind logistica de raspuns si
reactualizeaza inventarele la nivel national si contractele pentru echipamentul
care se poate contracta din partea sectorului privat;
o) initiaza propuneri spre analiza, ori de cate ori este necesar,
Comitetului consultativ pentru depoluare marina, privind organizarea
operationala a procedurilor sau pentru inlocuirea si achizitionarea echipamentului
necesar, conform necesitatilor ocazionate de raspuns;
p) elaboreaza programele anuale de activitate si revizuieste programele de
antrenamente si exercitii pentru depoluare marina, ce vor fi analizate de
Comitetul consultativ pentru depoluare marina si apoi supuse aprobarii, de
catre coordonatorul general, ministerelor implicate;
r) stabileste numarul, tipul antrenamentelor si exercitiilor, data
efectuarii lor si le coordoneaza;
s) aproba prin coordonatorul general programul anual pentru antrenament si
exercitii;
t) urmareste instruirea periodica a personalului in cadrul cursurilor
organizate de institutiile abilitate.
Art. 17
Sarcinile SP al CODM
Impreuna cu punctele nationale operative de contact (PNOC M si T):
1. obtine informatii asupra caracteristicilor materialului poluant,
greutatii specifice, viscozitatii, valorii punctului de inflamabilitate la
temperatura apei marii, caracteristicilor de distilare a hidrocarburii
descarcate in mare si a altor parametri care se considera necesari actiunilor
de raspuns;
2. prognozeaza miscarile materialului poluant descarcat, in concordanta cu
viteza si directia vantului si ale curentului, inscrise in hartile elaborate
pentru acest scop prin grija sa; prin organele de specialitate va elabora
scenarii de prognozare pentru evidentierea unor posibile situatii de poluare si
va initia colaborari internationale pentru supravegherea de la distanta;
3. asigura harti cu zonele sensibile care trebuie protejate:
a) zonele in care viata speciilor de plante si animale este amenintata;
b) zonele de pescuit, de reproducere a pestilor si amenajarile pentru
acvacultura;
c) zonele speciale de protejare a mediului si rezervatiile naturale;
d) zonele irigate;
e) constructiile industriale;
f) instalatiile de manipulare, stocare si distribuire a hidrocarburilor sau
alte instalatii similare;
g) plajele, amenajarile turistice si alte zone de agrement;
h) porturile mari, porturile turistice;
i) zonele locuite.
In plus fata de factorii de sensibilitate cunoscuti, vor fi luati in
considerare si factorii socioeconomici pentru a se determina prioritatile si
tehnicile de curatare;
4. asigura harti cu posibilele surse de poluare bazate pe analiza de risc;
5. determina zonele prioritar a fi protejate, conform hartilor zonelor
sensibile, luand in considerare:
a) disponibilitatea informatiei asupra locului;
b) disponibilitatea surselor de protectie in zona;
c) importanta relativa a diferitelor necesitati;
d) modificarile datorate factorilor sezonieri (vacante, perioade de
reproducere a pestilor si pasarilor);
e) schimbarea de prioritate (cand o alta resursa ce urmeaza a fi protejata
este afectata inaintea luarii oricarei masuri de protectie);
f) permisiunea de a se utiliza dispersanti;
6. selecteaza tehnicile ce urmeaza a fi folosite in timpul operatiunilor,
luand in considerare:
a) cea mai potrivita strategie de curatare pentru fiecare tip de tarm,
amploarea poluarii si caracteristicile agentului poluant;
b) echipamentele corespunzatoare, in acord cu zona si cu conditiile
climatice si hidrologice specifice momentului;
c) cea mai potrivita combinatie a tehnicilor de depoluare;
d) restrictiile indicate pe harti;
7. ia in considerare urmatoarele actiuni pentru a hotari modalitatile de
mobilizare a echipamentelor:
a) depozitarea echipamentelor de interventie in zonele de risc ridicat,
pentru a se asigura un raspuns rapid si eficient;
b) modalitatea de stocare a echipamentelor in depozite centrale sau in zone
de risc din punct de vedere al pretului de transport si al posibilelor
intarzieri in cazul unei interventii;
c) inventarierea echipamentului existent si metodele de transport al
echipamentului, ce vor fi inscrise in baza de date a SP al CODM. Baza de date
va cuprinde liste cu echipamentele pe tipuri si calitati, metodele de transport
al acestora si serviciile autorizate pentru distribuirea si amplasarea
echipamentelor;
d) perfectarea cu companiile private a contractelor pentru echipamentele si
serviciile asigurate sau a protocoalelor de colaborare, daca sunt acordate ca
ajutor;
8. evalueaza fiecare metoda de depozitare in functie de factorii de mediu
si determina metodele ce urmeaza a fi utilizate, in concordanta cu
reglementarile nationale curente;
9. solicita suplimentarea cu frecvente radio, daca este cazul;
10. cuantifica pagubele in urma poluarii cu hidrocarburi, in vederea
obtinerii de despagubiri de catre autoritatile romane de la poluator;
11. solicita institutiilor abilitate sa emita avize catre navigatori cu
privire la zona afectata;
12. creeaza si mentine baza de date privind:
a) receptionarea informatiei;
b) actiunile intreprinse ca raspuns la informatia primita;
c) utilizarea fortei de munca, a echipamentului, a materialelor si a
fondurilor;
d) reactualizarea anexelor;
e) activitatile in cadrul Planului regional de contingent la Marea Neagra;
f) activitatile de implementare a actelor normative elaborate de
Comunitatea Europeana in domeniul protectiei civile - accidente de poluare
marina etc.;
13. dezvolta programele de intretinere (planuri pentru curatare, reparatii
si conservare a echipamentului care a fost utilizat), pentru a asigura un nivel
ridicat, operational al echipamentului de raspuns;
14. intocmeste documentatia si raportul final pentru formularea cererilor
de compensare a pagubelor ale diferitelor persoane fizice sau juridice.
Art. 18
Divizia pentru operatii maritime are in componenta:
- ANR;
- Agentia Romana de Interventii si Salvare Navala;
- Compania Nationala de Radiocomunicatii Navale "Radionav" -
Constanta;
- Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime
Constanta" - S.A.;
- Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera Constanta;
- Statul Major al Fortelor Navale;
- Societatea Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A., Sucursala
Petromar Constanta;
- Spitalul Universitar Port Constanta;
- Directia de Sanatate Publica a Judetului Constanta;
- D.A.D.L.;
- Societatea Comerciala "Oil Terminal" - S.A. Constanta;
- Compania Nationala "Administratia Canalelor Navigabile" - S.A.;
- organizatii neguvernamentale, voluntari;
- Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii";
- Institutul National de Cercetare si Dezvoltare Marina "Grigore
Antipa" Constanta;
- Societatea Comerciala "Rompetrol Rafinare" - S.A.;
- agentiile de protectia mediului din Constanta si Tulcea;
- Garda de Mediu din Constanta si Tulcea;
- Compania AIR ADRIA - S.R.L.;
- Compania de Remorcare Maritima "COREMAR" - S.A.;
- alte societati comerciale, inclusiv santierele navale;
Art. 19
Divizia pentru operatii terestre are urmatoarea componenta:
- IPCJ Constanta si IPCJ Tulcea;
- D.A.D.L.;
- Autoritatea Navala Teritoriala Constanta/Autoritatea Navala Teritoriala
Tulcea si capitanii de port;
- consiliile judetene Constanta si Tulcea;
- agentiile de protectie a mediului din Constanta si Tulcea;
- Garda de Mediu din Constanta si Tulcea;
- Brigada de Pompieri "Dobrogea" a judetului Constanta;
- Statul Major al Fortelor Navale;
- Compania Nationala "Administratia Porturilor Maritime
Constanta" - S.A.;
- Societatea Comerciala "Oil Terminal" - S.A.;
- Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera Constanta;
- inspectoratele de politie ale judetelor Constanta si Tulcea;
- comandamentele teritoriale de jandarmi Constanta si Tulcea;
- organizatii neguvernamentale;
- Agentia Romana de Interventii si Salvare Navala;
- Directia de Sanatate Publica a Judetului Constanta;
- Prefectura Constanta si Tulcea, municipalitati;
- Centrul Meteorologic Regional;
- Institutul National de Cercetare si Dezvoltare Marina "Grigore
Antipa" Constanta;
companii specializate pentru depoluare;
alti agenti economici.