HOTARARE Nr. 165 din 3 martie 2005
privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale a Vamilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 215 din 14 martie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 5 alin.
(1) din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile si
completarile ulterioare, si al art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 8/2005
privind stabilirea unor masuri de preluare a Garzii Financiare si a Autoritatii
Nationale a Vamilor in subordinea Ministerului Finantelor Publice, precum si a
unor masuri de reorganizare a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Autoritatea Nationala a Vamilor se organizeaza si functioneaza ca organ
de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica,
in subordinea Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de
Administrare Fiscala.
(2) Autoritatea Nationala a Vamilor asigura aplicarea strategiei si
programului de guvernare in domeniul vamal si exercita atributiile stabilite
prin lege.
(3) Sediul Autoritatii Nationale a Vamilor este in municipiul Bucuresti,
str. Matei Millo nr. 13, sectorul 1.
Art. 2
Autoritatea Nationala a Vamilor asigura aplicarea legislatiei in domeniul
vamal, in mod uniform, impartial, transparent si nediscriminatoriu, tuturor
persoanelor fizice si juridice, indiferent de statutul lor juridic si de forma
de organizare si functionare a acestora.
Art. 3
Modelul si caracteristicile siglei Autoritatii Nationale a Vamilor sunt
prevazute in anexa nr. 1.
Art. 4
(1) In realizarea obiectului sau de activitate Autoritatea Nationala a
Vamilor exercita, in principal, urmatoarele atributii:
1. aplica in domeniul vamal masurile specifice rezultate din programele
guvernamentale si din legislatia in domeniul vamal;
2. organizeaza, indruma si controleaza activitatea directiilor regionale
vamale si a birourilor vamale din subordine;
3. urmareste si supravegheaza respectarea legislatiei vamale pe intregul
teritoriu al tarii si exercita controlul specific potrivit reglementarilor in
vigoare;
4. ia masuri de prevenire si combatere, in conformitate cu reglementarile
legale in vigoare, a oricaror infractiuni si contraventii in domeniul vamal;
5. participa impreuna cu alte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale la elaborarea proiectelor de acte normative in domeniul vamal;
6. aplica prevederile Tarifului vamal de import al Romaniei si ale altor
acte normative referitoare la acesta;
7. aplica masurile cu caracter vamal rezultate din acordurile de liber
schimb sau comert liber incheiate intre Romania, pe de o parte, si Uniunea
Europeana sau tarile aflate in curs de integrare in Uniunea Europeana, pe de
alta parte;
8. asigura aplicarea prevederilor cu caracter vamal din conventiile si
tratatele internationale la care Romania este parte;
9. urmareste aplicarea corecta a regulilor de interpretare a Nomenclaturii
sistemului armonizat, a regulilor generale de stabilire a originii bunurilor si
de evaluare in vama a marfurilor, precum si a prevederilor actelor normative
referitoare la taxele vamale, taxa pe valoarea adaugata, la accize si la alte
drepturi vamale;
10. elaboreaza norme metodologice pentru organele proprii de control si le
supune spre aprobare Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de
Administrare Fiscala;
11. elaboreaza si adopta norme tehnice pentru introducerea procedurilor
simplificate de vamuire;
12. elaboreaza propuneri privind sistematizarea si armonizarea legislatiei
vamale;
13. actioneaza pentru indeplinirea intocmai a programelor privind
integrarea vamala europeana;
14. coordoneaza si indruma activitatea directiilor regionale vamale si a
birourilor vamale pe linia prevenirii si combaterii traficului ilicit de
droguri, arme, explozivi, obiecte din patrimoniul cultural national; urmareste,
in cooperare cu celelalte organe abilitate ale statului, cazurile de spalare a
banilor prin operatiuni vamale;
15. verifica modul de declarare de catre titularul operatiunii vamale sau
de catre comisionarul vamal a drepturilor cuvenite bugetului de stat; incaseaza
si vireaza aceste drepturi la bugetul de stat; stabileste eventualele diferente
prin controale ulterioare si asigura incasarea acestora; aplica formele si
instrumentele de plata si de garantare a platii taxelor si drepturilor vamale
in conformitate cu legislatia in vigoare; asigura colectarea creantelor
bugetare;
16. controleaza mijloacele de transport incarcate cu marfuri de import,
export sau aflate in tranzit, precum si bagajele insotite sau neinsotite ale
calatorilor care trec frontiera de stat a Romaniei si verifica legalitatea si
regimul vamal al acestora, potrivit reglementarilor vamale in vigoare; retine,
in vederea confiscarii, marfurile care fac obiectul unor abateri de la
legislatia vamala si pentru care legea prevede o astfel de sanctiune;
17. verifica, potrivit reglementarilor vamale in vigoare, pe timp de zi si
de noapte, cladiri, depozite, terenuri, sedii si alte obiective si poate
preleva, in conditiile legii, probe pe care le analizeaza in laboratoarele
acreditate sau, dupa caz, proprii in vederea identificarii si expertizarii
marfurilor supuse vamuirii;
18. efectueaza investigatii, supravegheri si verificari, potrivit
reglementarilor legale in vigoare, in cazurile in care sunt semnalate situatii
de incalcare a legislatiei vamale de catre persoane fizice si juridice;
verifica registre, corespondenta si alte forme de evidenta si are dreptul de a
cere oricarei persoane fizice sau juridice sa prezinte, fara plata,
documentatia si informatiile privind operatiunile vamale; sesizeaza organele de
urmarire penala competente atunci cand exista indiciile savarsirii unor
infractiuni;
19. exercita, in cadrul controlului vamal ulterior verificarea oricaror
documente, registre si evidente referitoare la marfurile vamuite. Controlul se
poate face la orice persoana care se afla in posesia acestor acte sau detine
informatii in legatura cu acestea. Controlul ulterior se efectueaza pe o
perioada de 5 ani de la acordarea liberului de vama;
20. asigura sistemul informatic integrat vamal, datele si prelucrarile acestora
pentru statistica vamala si de comert exterior; gestioneaza informatiile cu
privire la colectarea datoriei vamale;
21. reprezinta, in fata instantelor direct sau prin organele teritoriale
ale Ministerului Finantelor Publice interesele statului in cazurile de
incalcare a normelor vamale;
22. intocmeste studii, analize si elaboreaza proiecte de acte normative
privind organizarea activitatii Autoritatii Nationale a Vamilor, pe care le
supune ministrului finantelor publice cu avizul presedintelui Agentiei
Nationale de Administrare Fiscala pentru a fi valorificate si promovate;
23. face propuneri de avizare a proiectelor de acte normative elaborate de
alte ministere si institutii centrale care cuprind masuri referitoare la
domeniul vamal;
24. aplica legislatia in ceea ce priveste raporturile de serviciu si
raporturile de munca ale personalului din cadrul Autoritatii Nationale a
Vamilor;
25. organizeaza, prin Scoala de Finante Publice si Vama, programe de
formare, pregatire si perfectionare profesionala a personalului vamal;
26. elaboreaza si fundamenteaza, cu avizul presedintelui Agentiei Nationale
de Administrare Fiscala proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al
activitatii vamale si il supune spre aprobare ministrului finantelor publice;
asigura executarea acestuia;
27. organizeaza si asigura alocarea, miscarea, evidenta si controlul
mijloacelor si echipamentelor din dotarea Autoritatii Nationale a Vamilor;
28. colaboreaza, pe baza de protocol, cu structurile Ministerului
Administratiei si Internelor abilitate, precum si cu alte organe ale statului
sau asociatii patronale, cu atributii in aplicarea legii ori interesate in
realizarea politicii vamale;
29. coopereaza, pe baza de reciprocitate, cu autoritatile vamale ale altor
state, precum si cu organismele internationale de specialitate, in vederea
prevenirii, cercetarii si combaterii fraudelor vamale.
(2) Autoritatea Nationala a Vamilor indeplineste toate atributiile si are
toate competentele conferite prin legi sau prin alte acte normative in vigoare.
Art. 5
(1) Autoritatea Nationala a Vamilor este condusa de un vicepresedinte al
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu rang de subsecretar de stat,
numit prin decizie a primului-ministru.
(2) Vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care
conduce Autoritatea Nationala a Vamilor, reprezinta autoritatea vamala in
raporturile cu autoritatile si institutiile publice, agentii economici,
celelalte persoane juridice si fizice, precum si cu orice alte organisme din
tara sau din strainatate si raspunde in fata presedintelui Agentiei Nationale
de Administrare Fiscala sau a ministrului finantelor publice, dupa caz, pentru
intreaga activitate a sistemului vamal.
(3) In exercitarea atributiilor sale, vicepresedintele Agentiei Nationale
de Administrare Fiscala, care conduce Autoritatea Nationala a Vamilor, emite,
in conditiile legii, ordine cu caracter individual sau normativ si instructiuni
de aplicare a reglementarilor vamale in limitele competentelor prevazute de
lege.
(4) Ordinele cu caracter normativ si instructiunile de aplicare a
reglementarilor vamale se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) Vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care conduce
Autoritatea Nationala a Vamilor, are calitatea de ordonator secundar de
credite.
Art. 6
(1) Directorul Directiei supraveghere si control vamal si directorul
Directiei tehnici de vamuire si tarif vamal se numesc, in conditiile legii,
prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(2) Directorul Directiei supraveghere si control vamal si directorul
Directiei tehnici de vamuire si tarif vamal, dupa caz, sunt inlocuitorii de
drept ai vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care
conduce Autoritatea Nationala a Vamilor, in cazul in care acesta nu isi poate
exercita atributiile curente.
(3) Delegarea competentelor ca inlocuitor de drept al vicepresedintelui
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care conduce Autoritatea Nationala
a Vamilor, se stabileste prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala la propunerea vicepresedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala, care conduce Autoritatea Nationala a Vamilor.
(4) Vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care
conduce Autoritatea Nationala a Vamilor, poate delega prin ordin indeplinirea
unor atributii ce ii revin in calitate de conducator al institutiei si altor
functionari publici de conducere in afara celor mentionati la alin. (2).
Art. 7
(1) Aparatul central al Autoritatii Nationale a Vamilor are structura
organizatorica prevazuta in anexa nr. 2. In cadrul acesteia, prin ordin al
vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care conduce
Autoritatea Nationala a Vamilor, se pot organiza servicii, birouri si alte
compartimente functionale si se stabileste numarul posturilor de conducere, cu
respectarea reglementarilor in vigoare.
(2) Directorii, directorii adjuncti, sefii de servicii, sefii de birouri si
ai altor compartimente functionale din aparatul central al Autoritatii
Nationale a Vamilor, cu exceptia celor prevazuti la art. 6 alin. (1), se
numesc, potrivit legii, prin ordin al vicepresedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala, care conduce Autoritatea Nationala a Vamilor.
(3) Numarul maxim de posturi pentru Autoritatea Nationala a Vamilor si
unitatile subordonate acesteia este de 4.588, exclusiv postul de demnitar.
(4) Autoritatea Nationala a Vamilor are reprezentanti permanenti la
Misiunea Romaniei pe langa Uniunea Europeana sau in cadrul altor organisme
internationale, care asigura legatura operativa pe probleme vamale. Desemnarea
acestora se face prin ordin al vicepresedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala, care conduce Autoritatea Nationala a Vamilor, cu
incadrarea in numarul maxim de posturi aprobat.
Art. 8
(1) Structura organizatorica a directiilor regionale, birourilor si
punctelor vamale, unitati subordonate Autoritatii Nationale a Vamilor, se
aproba prin ordin al vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala, care conduce Autoritatea Nationala a Vamilor.
(2) Directorii executivi, directorii executivi adjuncti, sefii de servicii,
sefii de birouri si ai altor compartimente functionale din structura
directiilor regionale vamale se numesc, prin ordin al vicepresedintelui
Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care conduce Autoritatea Nationala
a Vamilor, potrivit legii.
(3) Directorii executivi ai directiilor regionale vamale au calitatea de
ordonatori tertiari de credite.
Art. 9
(1) Statul de functii pentru aparatul central al Autoritatii Nationale a
Vamilor se aproba de catre presedintele Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala, la propunerea vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala, care conduce Autoritatea Nationala a Vamilor.
(2) Statele de functii pentru directiile regionale vamale si birourile
vamale se aproba de catre vicepresedintele Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala, care conduce Autoritatea Nationala a Vamilor.
Art. 10
(1) Atributiile si sarcinile structurilor functionale din aparatul central,
precum si din unitatile subordonate se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare aprobat de vicepresedintele Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala, care conduce Autoritatea Nationala a Vamilor.
(2) Atributiile si raspunderile individuale ale functionarilor publici si
ale personalului contractual din structura Autoritatii Nationale a Vamilor se
stabilesc prin fisa postului, in conformitate cu regulamentul de organizare si
functionare si cu legislatia in vigoare.
(3) Raspunderea personalului Autoritatii Nationale a Vamilor este cea
prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 10/2004 privind Statutul
personalului vamal, aprobata cu modificari prin Legea nr. 243/2004, cu
modificarile ulterioare, Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu
modificarile ulterioare, si de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu
modificarile ulterioare.
Art. 11
(1) Autoritatea Nationala a Vamilor are in dotare mijloace de transport
auto si navale, pentru activitati specifice, in structura, numarul si consumul
de carburanti prevazute in pct. I din anexa nr. 3.
(2) Repartizarea sau, dupa caz, redistribuirea pe structuri ale Autoritatii
Nationale a Vamilor a mijloacelor de transport se face prin ordin al
vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care conduce
Autoritatea Nationala a Vamilor, cu incadrarea in normativele prevazute in pct.
I din anexa nr. 3.
(3) Pentru indeplinirea atributiilor in domeniul controlului antidrog si
materialelor explozive, Autoritatea Nationala a Vamilor are in dotare caini
dresati potrivit pct. II din anexa nr. 3.
Art. 12
Formarea si perfectionarea personalului vamal se realizeaza prin cursuri de
pregatire specifice domeniului de activitate organizate la nivel central si
teritorial, prin Scoala de Finante Publice si Vama, precum si prin programe de
formare specializata in administratia publica. Pregatirea profesionala va fi
efectuata ca urmare a unei analize a necesarului, acordandu-se prioritate
formarii de formatori. Intreaga pregatire profesionala a personalului vamal
este coordonata la nivel central, fiind organizata o evidenta a pregatirii
profesionale.
Art. 13
(1) Consiliul General al Municipiului Bucuresti, consiliile judetene si
consiliile locale asigura spatiile corespunzatoare pentru desfasurarea
activitatii autoritatii vamale din teritoriu sau, dupa caz, terenuri pentru
construirea de sedii proprii, in conditiile legii.
(2) Autoritatea Nationala a Vamilor va propune, in programul propriu de
investitii, fondurile necesare pentru construirea de sedii proprii.
Art. 14
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 15
(1) Prezenta hotarare intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe aceeasi data se abroga Hotararea Guvernului nr. 366/2004 privind
organizarea si functionarea Autoritatii Nationale a Vamilor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 256 din 23 martie 2004, precum si
orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
ANEXA 1*)
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
SIGLA
Autoritatii Nationale a Vamilor
Are urmatoarele caracteristici: are forma ovala, fondul este albastru, cu
margine galbena. In partea superioara este redata stema Romaniei, in culorile
oficiale. Deasupra acesteia apare, pe fondul alb al unui drapel, inscriptia
"ROMANIA", in culoare albastra. In partea inferioara a siglei apare
inscriptia "VAMA", imprimata in alb, iar dedesubt, simbolul
"Mercur", inscriptionat in galben. Marginea de jos a ovalului este
prezentata in fald de drapel, cu fond alb, pe care sunt scrise cuvintele
"DOUANE" si "CUSTOMS".
Figura 1, reprezentand Sigla Autoritatii Nationale a Vamilor, se gaseste in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 215 din 14 martie 2005, la pagina
12.
ANEXA 2*)
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
Numarul maxim de posturi,
exclusiv demnitarul = 4.588
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a aparatului central al Autoritatii Nationale a Vamilor
___________________________________________________________
| PRESEDINTELE AGENTIEI NATIONALE DE ADMINISTRARE FISCALA |
|___________________________________________________________|
|
_______________|_______________
| VICEPRESEDINTE |
|_______________________________|
|
_______________________________|_________________________________
| | | | | | |
_____|______ ____|___ _____|______ | ______|______ ____|_____ _____|______
|DIRECTIA ||DIRECTIA||DIRECTIA |||DIRECTIA ||DIRECTIA ||DIRECTIA DE
|
|SUPRAVEGHERE||TEHNICI ||ECONOMICA, |||RESURSE ||JURIDICA ||TEHNOLOGIA
|
|SI CONTROL ||DE ||INVESTITII |||UMANE, ||URMARIRE
||INFORMATIEI,|
|VAMAL ||VAMUIRE ||SI |||ORGANIZARE ||SI ||COMUNICATII
|
| ||SI TARIF||ADMINISTRARE|||GENERALA SI ||INCASARE A||SI
|
| ||VAMAL ||A |||PERFECTIONARE||CREANTELOR||STATISTICA
|
| || ||SERVICIILOR ||| || ||VAMALA
|
|____________||________||____________|||_____________||__________||____________|
|
________|___________________________
| : | |
____|_____ : ______|_____ _________|____________
|SERVICIUL | : |SERVICIUL | |SERVICIUL INTEGRARE
|
|VERIFICARI| : |AUDIT PUBLIC| |VAMALA EUROPEANA SI
|
|INTERNE | : |INTERN | |RELATII INTERNATIONALE|
|__________| : |____________|
|______________________|
:
________:______
| DIRECTII |
| REGIONALE |
| VAMALE |
|_______________|
|
......|.....
: BIROURI :.
: VAMALE : :.
:..........: : :
:.........: :
:.........:
ANEXA 3
DOTARI
I. MIJLOACE DE TRANSPORT
________________________________________________________________________________
Nr. UNITATEA/ Tipul mijlocului de transport Numarul
Consumul
crt. SUBUNITATEA maxim maxim
aprobat aprobat
(bucati) (litri)
________________________________________________________________________________
0 1 2 3 4
________________________________________________________________________________
1. Autoritatea - Autoturisme 6 350
Nationala a l/luna
Vamilor - Autovehicule pentru transport de marfa si 4 350
de persoane (activitati de aprovizionare, l/luna
deplasare a personalului operativ,
protocol)
2. Directia - Autoturisme operative (supravegheri, 92 350
supraveghere insotiri, controale, investigatii) l/luna
si control - Autovehicule (autoutilitare pentru 10 350
vamal depistarea drogurilor, substantelor cu l/luna
regim special, prelevari de probe,
transportul cainilor)
- Autoturism operativ (control, inspectii - 1 300
unitate nucleara) l/luna
- Autospeciale (laborator mobil pentru 6 1.500
control vamal cu raze X, raze gamma) l/luna
3. Directii - Autoturisme (cate unul pentru fiecare 10 350
regionale directie regionala vamala) l/luna
vamale - Autovehicule pentru transport de marfa si 20 350
de persoane (activitati de aprovizionare, l/luna
deplasare a personalului operativ,
protocol)
4. Birouri - Autoturisme operative (cate unul pentru 110 350
vamale fiecare birou vamal) l/luna
- Autoturisme operative (control pista - 9 150
pentru fiecare birou vamal din l/luna
aeroporturile internationale)
- Autovehicule operative pentru birourile 22 900
vamale de frontiera (transport de valori, l/luna
de bunuri confiscate, al personalului
operativ, supraveghere porturi, zone
libere)
- Autovehicule operative pentru birourile 27 300
vamale cu puncte vamale intre 5 - 90 km l/luna
fata de localitatea de resedinta
(transport de valori, de bunuri
confiscate, al personalului operativ)
- Salupe pentru patrulare, control si 10 80
l/ora
supraveghere vamala, in limitele de pentru
competenta maximum
60 de
ore/luna
3 100
l/ora
pentru
maximum
60 de
ore/luna
________________________________________________________________________________
II. CAINI
________________________________________________________________________________
Nr. Unitatea Denumirea Numarul
crt. maxim
________________________________________________________________________________
1. Directia supraveghere Caini dresati pentru Serviciul antidrog 60
si control vamal si controlul produselor cu regim special
________________________________________________________________________________
NOTA:
a) Listele cu birourile vamale de frontiera si de interior (cu puncte
vamale intre 5 90 km fata de localitatile de resedinta) care au dreptul la
autovehicule operative pentru transportul valorilor, bunurilor confiscate si al
personalului operativ se aproba de vicepresedintele Agentiei Nationale de
Administrare Fiscala, care conduce Autoritatea Nationala a Vamilor, la
propunerile temeinic justificate ale directorilor executivi ai directiilor
regionale vamale, dar nu mai mult de 27.
b) Nu se considera depasiri ale consumului normat la mijloacele de
transport consumul care la nivelul anului se incadreaza in limita carburantului
normat in raport cu numarul de mijloace aprobat pentru Autoritatea Nationala a
Vamilor, directiile regionale si/sau birourile vamale.