HOTARARE Nr. 366 din 18 martie 2004
privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale a Vamilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 256 din 23 martie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 5 alin.
(1) din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile
ulterioare, si al art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 90/2003
pentru modificarea Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei si a art.
16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2003 pentru stabilirea unor
masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea sau functionarea unor
structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a ministerelor, a altor
organe de specialitate ale administratiei publice centrale si a unor institutii
publice, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Autoritatea Nationala a Vamilor se organizeaza si functioneaza ca organ
de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica,
in subordinea Autoritatii Nationale de Control.
(2) Autoritatea Nationala a Vamilor aplica strategia si programul
Guvernului in domeniul vamal si exercita atributiile stabilite prin lege.
(3) Sediul Autoritatii Nationale a Vamilor este in municipiul Bucuresti,
str. Matei Millo nr. 13, sectorul 1.
Art. 2
Autoritatea Nationala a Vamilor asigura aplicarea legislatiei in domeniul
vamal in mod uniform, impartial, transparent si nediscriminatoriu tuturor
persoanelor fizice si juridice, indiferent de statutul lor juridic si de forma
de organizare si functionare a acestora.
Art. 3
Modelul si caracteristicile siglei Autoritatii Nationale a Vamilor sunt
prevazute in anexa nr. 1.
Art. 4
(1) In realizarea obiectului sau de activitate Autoritatea Nationala a
Vamilor exercita, in principal, urmatoarele atributii:
1. aplica in domeniul vamal masurile specifice rezultate din programele guvernamentale
si din legislatia in domeniul vamal;
2. organizeaza, indruma si controleaza activitatea directiilor regionale
vamale si a birourilor vamale din subordine;
3. urmareste si supravegheaza respectarea legislatiei vamale pe intreg
teritoriul tarii si exercita controlul specific potrivit reglementarilor in
vigoare;
4. ia masuri de prevenire si combatere, in conformitate cu reglementarile
legale in vigoare, a oricaror infractiuni si contraventii in domeniul vamal;
5. participa impreuna cu alte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale la elaborarea proiectelor de acte normative in domeniul vamal;
6. aplica prevederile Tarifului vamal de import al Romaniei si ale altor
acte normative referitoare la acesta;
7. aplica masurile cu caracter vamal rezultate din acordurile de liber
schimb sau comert liber incheiate intre Romania, pe de o parte, si Uniunea
Europeana sau tarile aflate in curs de integrare in Uniunea Europeana, pe de
alta parte;
8. asigura aplicarea prevederilor cu caracter vamal din conventiile si
tratatele internationale la care Romania este parte;
9. urmareste aplicarea corecta a regulilor de interpretare a Nomenclaturii
sistemului armonizat, a regulilor generale de stabilire a originii bunurilor si
de evaluare in vama a marfurilor, precum si a prevederilor actelor normative
referitoare la taxele vamale, taxa pe valoarea adaugata, la accize si la alte
drepturi vamale;
10. elaboreaza norme metodologice pentru organele proprii de control si le supune
spre aprobare Autoritatii Nationale de Control;
11. elaboreaza si adopta norme tehnice pentru introducerea procedurilor
simplificate de vamuire;
12. elaboreaza propuneri privind sistematizarea si armonizarea legislatiei
vamale;
13. actioneaza pentru indeplinirea intocmai a programelor privind
integrarea vamala europeana;
14. coordoneaza si indruma activitatea directiilor regionale vamale si a
birourilor vamale pe linia prevenirii si combaterii traficului ilicit de
droguri, arme, explozivi, obiecte din patrimoniul cultural national; urmareste,
in cooperare cu celelalte organe abilitate ale statului, cazurile de spalare a
banilor prin operatiuni vamale;
15. verifica modul de declarare de catre titularul operatiunii vamale sau
de catre comisionarul vamal a drepturilor cuvenite bugetului de stat; incaseaza
si vireaza aceste drepturi la bugetul de stat; stabileste eventualele diferente
prin controale ulterioare si asigura incasarea acestora; aplica formele si
instrumentele de plata si de garantare a platii taxelor si drepturilor vamale
in conformitate cu normele generale de decontare a veniturilor statului;
asigura colectarea creantelor bugetare pe care le administreaza potrivit legii;
16. controleaza mijloacele de transport incarcate cu marfuri de import,
export sau aflate in tranzit, precum si bagajele insotite sau neinsotite ale
calatorilor care trec frontiera de stat a Romaniei si verifica legalitatea si
regimul vamal al acestora; retine, in vederea confiscarii, marfurile care fac obiectul
unor abateri de la legislatia vamala si pentru care legea prevede o astfel de
sanctiune;
17. verifica, potrivit reglementarilor legale in vigoare, pe timp de zi si
de noapte, cladiri, depozite, terenuri, sedii si alte obiective si poate preleva,
in conditiile legii, probe pe care le analizeaza in laboratoarele agreate in
vederea identificarii si expertizarii marfurilor supuse vamuirii;
18. efectueaza investigatii, supravegheri si verificari, in conditiile
prevazute de lege, in cazurile in care sunt semnalate situatii de incalcare a
legislatiei vamale de catre persoane fizice si juridice; verifica registre,
corespondenta si alte forme de evidenta si are dreptul de a cere oricarei
persoane fizice sau juridice sa prezinte, fara plata, documentatia si
informatiile privind operatiunile vamale; sesizeaza organele de urmarire penala
competente atunci cand exista indiciile savarsirii unor infractiuni;
19. exercita, in domeniul vamal, controlul ulterior la sediul agentilor
economici asupra operatiunilor de comert exterior efectuate, pe o perioada de 5
ani de la acordarea liberului de vama;
20. asigura sistemul informatic integrat vamal, datele si prelucrarile
acestora pentru statistica vamala si de comert exterior, gestioneaza
informatiile cu privire la colectarea datoriei vamale;
21. reprezinta, in fata instantelor judecatoresti, interesele statului in
cazurile de incalcare a normelor vamale;
22. intocmeste studii, analize si elaboreaza proiecte de acte normative
privind organizarea structurii si a activitatii Autoritatii Nationale a Vamilor
si le supune Autoritatii Nationale de Control pentru a fi valorificate si
promovate;
23. prezinta ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de
control propunerile motivate de avizare la proiectele de acte normative
elaborate de alte ministere si institutii centrale, care cuprind masuri
referitoare la domeniul vamal;
24. aplica legislatia specifica pe linia numirii, angajarii si eliberarii
personalului si solicita, cand este cazul, avizul conform al ministrului
delegat pentru coordonarea autoritatilor de control; aplica legislatia privind
sanctionarea personalului;
25. organizeaza, la nivelul Autoritatii Nationale a Vamilor sau, dupa caz,
la directiile regionale vamale, programe de formare, pregatire si perfectionare
profesionala a personalului vamal;
26. elaboreaza si fundamenteaza proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli al activitatii vamale si il supune spre avizare ministrului delegat
pentru coordonarea autoritatilor de control; asigura executarea bugetului in
conditiile legii;
27. organizeaza si asigura alocarea, miscarea, evidenta si controlul
mijloacelor si echipamentelor din dotarea Autoritatii Nationale a Vamilor;
28. colaboreaza, pe baza de protocol, cu Inspectoratul General al Politiei
Romane, Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, Directia Generala
pentru Evidenta Informatizata a Persoanei, precum si cu alte organe ale
statului sau asociatii patronale, interesate in realizarea politicii vamale;
29. coopereaza, pe baza de reciprocitate, cu autoritatile vamale ale altor
state, precum si cu organismele internationale de specialitate, in vederea
prevenirii, cercetarii si combaterii fraudelor vamale;
30. in cazul in care sunt afectate veniturile bugetare, actele normative
elaborate de Autoritatea Nationala a Vamilor sunt supuse avizarii Ministerului
Finantelor Publice; Autoritatea Nationala a Vamilor colaboreaza cu Ministerul
Finantelor Publice la elaborarea actelor normative pe linia politicii vamale.
(2) De asemenea, in realizarea obiectului sau de activitate, Autoritatea
Nationala a Vamilor indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 5
(1) Autoritatea Nationala a Vamilor este condusa de un secretar de stat
numit de primul-ministru al Guvernului, la propunerea ministrului delegat
pentru coordonarea autoritatilor de control, ajutat de un subsecretar de stat,
numit in aceleasi conditii.
(2) Secretarul de stat al Autoritatii Nationale a Vamilor reprezinta
autoritatea vamala in raporturile cu autoritatile si institutiile publice,
agentii economici, celelalte persoane juridice si fizice, precum si cu orice
alte organisme din tara sau din strainatate si raspunde in fata ministrului
delegat pentru coordonarea autoritatilor de control pentru intreaga activitate
a sistemului vamal.
(3) In exercitarea atributiilor sale, secretarul de stat emite, in
conditiile legii, ordine si instructiuni de aplicare a reglementarilor vamale
in limitele de competenta prevazute de lege. Actele astfel emise, care au
caracter normativ, sunt supuse avizului ministrului delegat pentru coordonarea
autoritatilor de control si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
(4) Secretarul de stat al Autoritatii Nationale a Vamilor indeplineste
calitatea de ordonator secundar de credite.
Art. 6
Subsecretarul de stat este inlocuitorul de drept al secretarului de stat in
cazul in care acesta, din diferite motive, nu isi poate exercita atributiile
curente.
Art. 7
(1) Aparatul central al Autoritatii Nationale a Vamilor are structura
organizatorica prevazuta in anexa nr. 2. In cadrul acesteia, prin ordin al
secretarului de stat al Autoritatii Nationale a Vamilor, se pot organiza
servicii, birouri si alte compartimente si se stabileste numarul posturilor de
conducere, cu respectarea reglementarilor in vigoare.
(2) Directorii si adjunctii acestora din aparatul central al Autoritatii
Nationale a Vamilor se numesc, potrivit legii, prin ordin al secretarului de
stat, cu avizul conform al ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor
de control.
(3) Sefii de servicii, sefii de birouri si ai altor compartimente din
aparatul central se numesc, potrivit legii, prin ordin al secretarului de stat
al Autoritatii Nationale a Vamilor.
(4) Pentru indeplinirea atributiilor privind elaborarea actelor normative
in domeniul vamal, Ministerul Finantelor Publice preia de la Autoritatea
Nationala a Vamilor un numar de 10 posturi structurate pe urmatoarele functii
publice: 1 sef birou, 6 consilieri, 1 consilier juridic, 1 inspector si 1
inspector vamal.
(5) Numarul maxim de posturi pentru aparatul central al Autoritatii
Nationale a Vamilor este de 357, exclusiv posturile de demnitar si 8 posturi
aferente cabinetului demnitarului. Numarul maxim de posturi pentru unitatile
subordonate este de 4.223.
(6) Autoritatea Nationala a Vamilor are reprezentant permanent la Misiunea
Romaniei pe langa Uniunea Europeana, care asigura legatura operativa cu
organismele internationale in probleme vamale.
Art. 8
(1) Structura organizatorica a directiilor regionale, birourilor si
punctelor vamale, unitati subordonate Autoritatii Nationale a Vamilor, fara
personalitate juridica, se aproba prin ordin al secretarului de stat al
acesteia, cu respectarea reglementarilor in vigoare.
(2) Directorii executivi ai directiilor regionale vamale se numesc,
potrivit legii, prin ordin al secretarului de stat al Autoritatii Nationale a
Vamilor, cu avizul conform al ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor
de control.
(3) Directorii executivi adjuncti ai directiilor regionale vamale, sefii de
servicii, sefii de birouri si ai altor compartimente din structura acestora,
precum si sefii birourilor vamale, adjunctii acestora si sefii de tura se numesc,
potrivit legii, de secretarul de stat al Autoritatii Nationale a Vamilor.
Art. 9
Statele de functii pentru aparatul central al Autoritatii Nationale a
Vamilor si pentru directiile regionale vamale si birourile vamale se aproba de
secretarul de stat al Autoritatii Nationale a Vamilor, cu avizul conform al
ministrului delegat pentru coordonarea autoritatilor de control.
Art. 10
(1) Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului din aparatul
central, precum si din unitatile subordonate se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare aprobat de secretarul de stat al Autoritatii
Nationale a Vamilor, cu avizul conform al ministrului delegat pentru
coordonarea autoritatilor de control.
(2) Atributiile si raspunderile individuale ale functionarilor publici si
ale personalului contractual din structura Autoritatii Nationale a Vamilor se
stabilesc prin fisa postului, in conformitate cu regulamentul de organizare si
functionare.
(3) Pentru pagubele cauzate in activitatea de control ca urmare a
neindeplinirii sau indeplinirii necorespunzatoare a atributiilor de control, in
masura in care nu sunt indeplinite conditiile atragerii raspunderii penale,
functionarii vamali raspund potrivit art. 998 din Codul civil. Raspunderea delictuala
poate fi antrenata numai pe baza hotararii instantelor de judecata sesizate si
de Autoritatea Nationala de Control.
Art. 11
(1) Autoritatea Nationala a Vamilor are in dotare mijloace de transport
auto si navale, pentru activitati specifice, in structura, numarul si consumul
de carburanti prevazute la pct. I din anexa nr. 3.
(2) Repartizarea pe unitati vamale a mijloacelor de transport se face prin
ordin al secretarului de stat al Autoritatii Nationale a Vamilor.
(3) Pentru atributii de control antidrog si materiale explozive Autoritatea
Nationala a Vamilor are in dotare caini dresati, potrivit pct. II din anexa nr.
3.
Art. 12
Formarea si perfectionarea profesionala a personalului vamal se realizeaza
prin cursuri de pregatire in domeniu, care se desfasoara la nivel central si
teritorial, precum si prin programe de formare specializata si perfectionare in
administratia publica, organizate de institutii abilitate potrivit legii.
Art. 13
(1) Prefecturile, impreuna cu consiliile judetene, Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si consiliile locale, asigura spatiile corespunzatoare
pentru desfasurarea activitatii autoritatii vamale din teritoriu sau, dupa caz,
terenuri pentru construirea de sedii proprii, in conditiile legii.
(2) Autoritatea Nationala a Vamilor va prevedea in programul propriu de
investitii fonduri pentru construirea unor astfel de obiective.
Art. 14
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 15
(1) Prezenta hotarare intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe aceeasi data se abroga Hotararea Guvernului nr. 764/2003 privind
organizarea si functionarea Directiei Generale a Vamilor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 486 din 7 iulie 2003, cu
modificarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul delegat pentru coordonarea
autoritatilor de control,
Ionel Blanculescu
Ministru de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul delegat
pentru administratia publica,
Gabriel Oprea
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1*)
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
SIGLA
Autoritatii Nationale a Vamilor
Are urmatoarele caracteristici: are forma ovala, fondul este albastru, cu
margine galbena. In partea superioara este redata stema Romaniei, in culorile
oficiale. Deasupra acesteia apare pe fondul alb al unui drapel inscriptia
"ROMANIA", in culoare albastra. In partea inferioara a siglei apare
inscriptia "VAMA", imprimata in alb, iar dedesubt, simbolul
"Mercur", inscriptionat in galben. Marginea de jos a ovalului este
prezentata in fald de drapel, cu fond alb, pe care sunt scrise cuvintele
"DOUANE" si "CUSTOMS".
Figura 1, reprezentand SIGLA Autoritatii Nationale a Vamilor, se gaseste in
Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 256 din 23 martie 2004, la pagina 6.
ANEXA 2*)
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
Numarul maxim de posturi pentru aparatul central este
de 357, exclusiv demnitarii*) si cabinetul acestora
STRUCTURA ORGANIZATORICA A AUTORITATII NATIONALE A VAMILOR
__________________
| |
| SECRETAR DE STAT |
|__________________|
_________________________ |
| SUBSECRETAR DE STAT*) |____|
|_________________________| |
| |
| __________|_______________________________________
______|_____ ____|______ | _____|_______ _____|_____ _____|_______
| | | | | | | | | |DIRECTIA DE
|
| | | | | |DIRECTIA | |DIRECTIA | |TEHNOLOGIA
|
|DIRECTIA | |DIRECTIA | | |ECONOMICA, | |RESURSE | |INFORMATIEI,
|
|SUPRAVEGHERE| |PROCEDURI | | |INVESTITII SI| |UMANE, | |STATISTICA
|
|VAMALA | |VAMALE SI | | |ADMINISTRAREA| |ORGANIZARE | |VAMALA SI
|
| | |TARIF VAMAL| | |SERVICIILOR | |GENERALA SI| |GESTIUNEA
|
| | | | | | | |INVATAMANT | |DATELOR
|
|____________| |___________| | |_____________| |___________|
|_____________|
_________|_______________________________________
_____|_____ : ____|______ ____|_____ _______|______
| | : |SERVICIUL | | | | |
| | : |JURIDIC, | | | |SERVICIUL |
|SERVICIUL | : |LEGISLATIE | |SERVICIUL | |INTEGRARE |
|VERIFICARI | : |VAMALA, | |AUDIT | |VAMALA |
|INTERNE | : |URMARIRE SI| |PUBLIC | |EUROPEANA |
| | : |INCASARE A | |INTERN | |SI RELATII |
| | : |CREANTELOR | | | |INTERNATIONALE|
| | : |BUGETARE | | | | |
|___________| : |___________| |__________| |______________|
:
_____:_____
| DIRECTII |
| REGIONALE |
| VAMALE |
|___________|
....|....
: BIROURI :.
: VAMALE : :.
:.........: : :
:........: :
:........:
------------
*) Cabinetul demnitarului se poate organiza in limita posturilor aprobate a
se finanta cu aceasta destinatie prin legea bugetara anuala.
*) Coordoneaza la nivel national activitatea de combatere a fraudelor
vamale, a traficului de droguri si a coruptiei din cadrul Autoritatii Nationale
a Vamilor.
ANEXA 3
DOTARI
I. Mijloace de transport
________________________________________________________________________________
Nr. Unitatea/ Tipul mijlocului de transport Numarul Consumul
crt. subunitatea maxim maxim
aprobat aprobat
(bucati) (litri)
________________________________________________________________________________
1. Autoritatea - autoturisme 6 350
l/luna
Nationala a - autovehicule pentru transport de marfa 4 350
l/luna
Vamilor si de persoane (activitati de
aprovizionare, deplasare a personalului
operativ, protocol)
2. Directia - autoturisme operative (supravegheri, 92 350
l/luna
supraveghere insotiri, controale, investigatii)
vamala - autovehicule (autoutilitare pentru 10 350
l/luna
depistarea drogurilor, substantelor cu
regim special, prelevari de probe,
transportul cainilor)
- autoturism operativ (control, 1 300
l/luna
inspectii - unitate nucleara)
- autospeciale (laborator mobil pentru 6 1.500
l/luna
control vamal cu raze X, raze gamma)
3. Directii - autoturisme (cate unul pentru fiecare 10 350
l/luna
regionale directie regionala vamala)
vamale - autovehicule pentru transport de marfa 20 350
l/luna
si de persoane (activitati de
aprovizionare, deplasare a personalului
operativ, protocol)
4. Birouri - autoturisme operative (cate unul 110 350
l/luna
vamale pentru fiecare birou vamal)
- autoturisme operative (control pista - 9 150
l/luna
pentru fiecare birou vamal din
aeroporturile internationale)
- autovehicule operative pentru 22 900
l/luna
birourile vamale de frontiera (transport
de valori, de bunuri confiscate, al
personalului operativ, supraveghere
porturi, zone libere)
- autovehicule operative pentru 27 300
l/luna
birourile vamale cu puncte vamale intre
5 - 90 km fata de localitatea de
resedinta (transport de valori, de
bunuri confiscate, al personalului
operativ)
- salupe pentru patrulare, control si 10 80 l/ora
supraveghere vamala, in limitele de pentru
competenta maximum
60 ore/luna
3 100 l/ora
pentru
maximum
60 ore/luna
________________________________________________________________________________
II. Caini
________________________________________________________________________________
Nr. Unitatea Denumirea Numar
crt. maxim
________________________________________________________________________________
1. Directia supraveghere Caini dresati pentru Serviciul antidrog
vamala si controlul produselor cu regim special 60
________________________________________________________________________________
NOTA:
a) Listele cu birouri vamale de frontiera si de interior (cu puncte vamale
intre 5 90 km fata de localitatile de resedinta) care au dreptul la
autovehicule operative pentru transportul valorilor, bunurilor confiscate si al
personalului operativ se aproba de secretarul de stat al Autoritatii Nationale
a Vamilor, la propunerile temeinic justificate ale directorilor executivi ai
directiilor regionale vamale, dar nu mai mult de 27.
b) Nu se considera depasiri la consumul normat la mijloacele de transport
consumul care la nivelul anului se incadreaza in limita carburantului normat in
raport cu numarul de mijloace de transport aprobat pentru Autoritatea Nationala
a Vamilor, directiile regionale si/sau birourile vamale.