HOTARARE Nr. 764 din 3 iulie 2003
privind organizarea si functionarea Directiei Generale a Vamilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 486 din 7 iulie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 5 alin. (1) din Legea nr.
141/1997 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Directia Generala a Vamilor se organizeaza si functioneaza ca organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in
subordinea Ministerului Finantelor Publice, care aplica strategia si programul
Guvernului in domeniul politicii vamale, exercitand atributiile stabilite prin reglementarile
vamale.
(2) Sediul Directiei Generale a Vamilor este in municipiul Bucuresti, str.
Matei Millo nr. 13, sectorul 1.
Art. 2
Directia Generala a Vamilor asigura aplicarea legislatiei in domeniul
vamal, in mod uniform, specializat, transparent si nediscriminatoriu tuturor
persoanelor fizice, agentilor economici si institutiilor publice.
Art. 3
(1) In realizarea obiectului sau de activitate Directia Generala a Vamilor
are, in principal, urmatoarele atributii:
1. organizeaza, indruma si controleaza activitatea directiilor regionale
vamale si a birourilor vamale din subordine;
2. exercita controlul, urmareste si supravegheaza pe teritoriul tarii
respectarea legislatiei vamale;
3. ia masuri de prevenire si combatere, in conformitate cu reglementarile
legale in vigoare, a oricaror infractiuni si contraventii in domeniul vamal;
4. participa impreuna cu alte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale la elaborarea proiectelor de acte normative in domeniul vamal
si asigura aplicarea prevederilor privind Tariful vamal de import al Romaniei
si a altor acte normative referitoare la acesta;
5. aplica masurile cu caracter vamal rezultate din acordurile de liber
schimb sau comert liber incheiate intre Romania, pe de o parte, si Uniunea
Europeana sau tarile aflate in curs de integrare in Uniunea Europeana, pe de
alta parte;
6. asigura aplicarea prevederilor cu caracter vamal din conventiile si
tratatele internationale la care Romania este parte;
7. urmareste aplicarea corecta a regulilor de interpretare a Nomenclaturii
sistemului armonizat, a regulilor generale de stabilire a originii bunurilor si
de evaluare in vama a marfurilor, precum si a prevederilor actelor normative
referitoare la taxa pe valoarea adaugata, la accizele si la alte drepturi
vamale;
8. elaboreaza si adopta norme tehnice pentru introducerea procedurilor
simplificate;
9. elaboreaza propuneri privind sistematizarea si armonizarea legislatiei
vamale;
10. coordoneaza programele privind integrarea vamala europeana;
11. verifica modul de declarare de catre titularul operatiunii vamale sau
de catre comisionarul vamal a drepturilor cuvenite bugetului de stat; incaseaza
si vireaza aceste drepturi la bugetul de stat; stabileste din oficiu
eventualele diferente pe baza controalelor ulterioare si asigura incasarea
acestora; stabileste formele si instrumentele de plata si de garantare a platii
taxelor si drepturilor vamale in conformitate cu normele generale de decontare
a veniturilor statului;
12. coordoneaza si indruma directiile regionale vamale si birourile vamale
pe linia prevenirii si combaterii traficului ilicit de droguri, arme,
explozivi, obiecte din patrimoniul cultural national; urmareste, in cooperare
cu celelalte organe abilitate ale statului, cazurile de spalare a banilor prin
operatiuni vamale;
13. controleaza mijloacele de transport incarcate cu marfuri de import,
export sau aflate in tranzit si verifica legalitatea si regimul vamal al
acestora; retine, in vederea confiscarii, marfurile care fac obiectul unor
abateri de la legislatia vamala;
14. verifica, pe timp de zi si de noapte, cladiri, depozite, terenuri,
sedii si alte obiective si poate preleva, in conditiile legii, probe pe care le
analizeaza in laboratoarele proprii in vederea identificarii si expertizarii
marfurilor supuse vamuirii;
15. efectueaza investigatii, supravegheri si verificari, in conditiile
prevazute de lege, in cazurile in care sunt semnalate situatii de incalcare a
legislatiei vamale de catre persoane fizice si juridice; verifica registre,
corespondenta si orice fel de evidenta si are dreptul de a cere oricarei
persoane fizice sau juridice sa prezinte, fara plata, documentatia si
informatiile privind operatiunile vamale; sesizeaza organele de urmarire penala
competente atunci cand exista indiciile savarsirii unor infractiuni;
16. exercita controlul ulterior la sediul agentilor economici asupra
operatiunilor de comert exterior efectuate, pe o perioada de 5 ani de la
acordarea liberului de vama, urmarind respectarea reglementarilor in domeniul
vamal;
17. asigura sistemul informatic integrat vamal, precum si statistica
vamala;
18. reprezinta in fata instantelor judecatoresti interesele statului in
cazurile de incalcare a normelor vamale;
19. intocmeste studii, analize si elaboreaza proiecte de acte normative
privind organizarea structurii si a activitatii autoritatii vamale;
20. prezinta ministrului finantelor publice avizele la proiectele de acte
normative elaborate de alte ministere si institutii centrale care cuprind
masuri referitoare la domeniul vamal;
21. aplica legislatia muncii pe linia gestionarii problematicii resurselor
umane - recrutare, angajare, avansare, mobilitate, sanctionare si incheierea
raporturilor de munca, cu exceptia functiilor care sunt in sfera de aprobare a
ministrului finantelor publice;
22. organizeaza, la nivelul autoritatii vamale, sau, dupa caz, cu
directiile regionale vamale, programe de formare profesionala a personalului
vamal;
23. elaboreaza si fundamenteaza programul de investitii si achizitii
publice, proiectul bugetului de cheltuieli al activitatii vamale si il supune
spre aprobare ministrului finantelor publice; asigura realizarea acestora in
conditiile legii;
24. organizeaza si asigura alocarea, miscarea, evidenta si controlul
mijloacelor si echipamentelor din dotarea autoritatii vamale;
25. colaboreaza, pe baza de protocol, cu inspectoratul general al politiei,
inspectoratul general al politiei de frontiera, Directia generala pentru
pasapoarte, precum si cu Garda Financiara.
(2) Directia Generala a Vamilor indeplineste orice alte atributii prevazute
de lege.
Art. 4
Activitatea de inspectie vamala si activitatea de control vamal ulterior
din cadrul Directiei Generale a Vamilor, exclusiv stabilirea si incasarea
drepturilor de import, sunt coordonate de ministrul delegat pentru coordonarea
autoritatilor de control.
Art. 5
(1) Conducerea Directiei Generale a Vamilor se exercita de catre directorul
general, care reprezinta autoritatea vamala in raporturile cu agentii
economici, alte persoane juridice si fizice, precum si cu organisme vamale din
tara sau din strainatate si raspunde in fata ministrului finantelor publice
pentru intreaga activitate a sistemului vamal.
(2) In exercitarea atributiilor sale directorul general are calitatea de
ordonator secundar de credite si emite decizii, ordine, circulare, norme
tehnice de aplicare a reglementarilor vamale.
Art. 6
(1) Aparatul propriu al Directiei Generale a Vamilor are structura
organizatorica prevazuta in anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al
ministrului finantelor publice, se pot organiza servicii, birouri si alte
compartimente si se stabileste numarul posturilor de conducere, cu respectarea
reglementarilor in vigoare.
(2) Directorul general, directorii generali adjuncti, directorii si
adjunctii acestora din aparatul propriu al Directiei Generale a Vamilor se
numesc, in conditiile legii, prin ordin al ministrului finantelor publice.
Sefii de servicii si sefii de birouri se numesc, potrivit legii, prin decizie a
directorului general al Directiei Generale a Vamilor.
(3) Numarul maxim de posturi pentru Directia Generala a Vamilor si
unitatile subordonate acesteia este de 4.600.
(4) Repartizarea numarului maxim de posturi pentru aparatul propriu al
Directiei Generale a Vamilor se aproba prin ordin al ministrului finantelor
publice, iar pentru unitatile subordonate acesteia, prin decizie a directorului
general.
Art. 7
In cazul in care directorul general al Directiei Generale a Vamilor, din
diferite motive, nu isi poate exercita atributiile curente, ministrul
finantelor publice desemneaza un director general adjunct sau un director sa
exercite aceste atributii.
Art. 8
(1) Structura organizatorica a directiilor regionale vamale, a birourilor
vamale si a punctelor vamale se aproba de catre directorul general al Directiei
Generale a Vamilor prin decizie, cu respectarea reglementarilor in vigoare.
(2) Directorii directiilor regionale vamale si adjunctii acestora, sefii de
servicii si sefii de birouri, precum si sefii birourilor vamale si ai altor
compartimente din structura acestora se numesc prin decizie a directorului
general al Directiei Generale a Vamilor.
Art. 9
Statele de functii pentru directiile regionale vamale si birourile vamale
se aproba de catre directorul general al Directiei Generale a Vamilor, in
conditiile legii.
Art. 10
(1) Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului din structura
autoritatii vamale se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare
aprobat prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului din
structura autoritatii vamale se stabilesc prin fisa postului si se semneaza de
salariati si de sefii ierarhici.
Art. 11
(1) Directia Generala a Vamilor are in dotare mijloace de transport navale
si terestre, pentru activitati specifice, in structura, numarul si consumul de
carburanti prevazute in anexa nr. 2.
(2) Repartizarea pe unitati vamale a mijloacelor de transport se face prin
decizie a directorului general al Directiei Generale a Vamilor.
(3) Pentru atributii de control antidrog si materiale explozive, Directia
Generala a Vamilor se doteaza cu caini dresati potrivit pct. 5 din anexa nr. 2.
Art. 12
Perfectionarea profesionala a personalului vamal se face prin cursuri de
pregatire in domeniu, organizate de Scoala de finante publice din cadrul
Ministerului Finantelor Publice, sau prin programe de formare specializata si
perfectionare in administratia publica, organizate de Institutul National de
Administratie, centrele regionale de formare continua pentru administratia
publica locala, precum si de alte institutii specializate din tara sau din
strainatate.
Art. 13
(1) Prefecturile, impreuna cu consiliile judetene, Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si consiliile locale, vor sprijini asigurarea spatiilor
corespunzatoare pentru desfasurarea activitatii autoritatii vamale din
teritoriu, coordonate de Directia Generala a Vamilor.
(2) In localitatile in care autoritatea vamala nu dispune de spatii
corespunzatoare, consiliile locale vor sprijini aceste unitati prin asigurarea,
in conditiile legii, de amplasamente in vederea construirii de sedii proprii.
(3) Directia Generala a Vamilor va prevedea in programul propriu de
investitii fonduri in vederea construirii unor astfel de obiective.
Art. 14
Anexele nr. 1*) si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
------------
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
Art. 15
(1) Prezenta hotarare intra in vigoare in termen de 15 zile de la data
publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe aceeasi data se abroga Hotararea Guvernului nr. 170/2001 privind
organizarea si functionarea Directiei Generale a Vamilor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 23 ianuarie 2001, precum si
orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul integrarii europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Directiei Generale a Vamilor
__________________
| |
| DIRECTOR GENERAL |
|__________________|
_______________________________|________________________________
______|______ _________|__________ | __________|__________ ______|______
| DIRECTIA*) | | DIRECTIA*) | | | DIRECTIA BUGET, | | DIRECTIA DE
|
| REGIMURI SI | | SUPRAVEGHERE VAMALA| | | ORGANIZARE GENERALA,| | TEHNOLOGIA
|
| OPERATIUNI | | SI LUPTA IMPOTRIVA | | | GESTIUNE DE PERSONAL| |
INFORMATIEI,|
| VAMALE | | FRAUDELOR VAMALE*1)| | | SI ADMINISTRAREA | | STATISTICA
|
| | | | | | SERVICIILOR | | VAMALA SI
|
| | | | | | | | GESTIUNEA
|
| | | | | | | | DATELOR
|
|_____________| |____________________| | |_____________________|
|_____________|
_________________________|_____________________________
__________|________ ______|______ _______|______ ________|_______
| Serviciul Juridic,| | Serviciul | | Serviciul | | Serviciul |
| Legislatie Vamala,| | Inspectie | | Control si | | Integrare |
| Urmarire si | | si Control | | Audit Public | | Vamala |
| Incasare a | | pentru | | Intern | | Europeana si |
| Creantelor | | Activitatea | | | | Relatii |
| Bugetare | | Vamala*2) | | | | Internationale |
|___________________| |_____________| |______________| |________________|
------------
*) Condusa de un director general adjunct.
*1) Include si Serviciul control vamal ulterior coordonat de ministrul
delegat pentru coordonarea autoritatilor de control.
*2) Este coordonat de ministrul delegat pentru coordonarea autoritatilor de
control.
ANEXA 2
DOTARI
I. Mijloace de transport
______________________________________________________________________________
|Nr. |Unitatea/Subunitatea| Tipul mijlocului de transport |Numarul Consumul
|
|crt.| | |maxim maxim
|
| | | |aprobat aprobat
|
| | | |(bucati)
|
|____|____________________|_______________________________|____________________|
| 1. | Directia Generala | Autoturisme | 6 350 l/luna
|
| | a Vamilor |_______________________________|____________________|
| | | Autovehicule pentru transport | 4 350 l/luna
|
| | | de marfa si de persoane |
|
| | | (activitati de aprovizionare, | |
| | | deplasare a personalului |
|
| | | operativ, protocol) |
|
|____|____________________|_______________________________|____________________|
| 2. | Directia | Autoturisme operative | 92 350 l/luna
|
| | supraveghere vamala| (supravegheri, insotiri, |
|
| | si lupta impotriva | controale, investigatii) |
|
| | fraudelor vamale
|_______________________________|____________________|
| | Unitate nucleara | Autovehicule (autoutilitare | 10 350 l/luna
|
| | | pentru depistarea drogurilor, |
|
| | | substantelor cu regim special,|
|
| | | prelevari de probe, |
|
| | | transportul cainilor) |
|
| | |_______________________________|____________________|
| | | Autoturism operativ (control, | 1 300 l/luna
|
| | | inspectii) |
|
| | |_______________________________|____________________|
| | | Autospeciale (laborator mobil | 6 500 l/luna
|
| | | pentru control vamal cu |
|
| | | raze X) | |
|____|____________________|_______________________________|____________________|
| 3. | Directii regionale | Autoturisme (cate unul pentru | 10 350 l/luna
|
| | vamale | fiecare directie regionala | |
| | | vamala) |
|
| |
|_______________________________|____________________|
| | | Autovehicule pentru transport | 20 350 l/luna
|
| | | de marfa si de persoane |
|
| | | (activitati de aprovizionare, |
|
| | | deplasare a personalului |
|
| | | operativ, protocol) |
|
|____|____________________|_______________________________|____________________|
| 4. | Birouri vamale | Autoturisme operative (cate | 110 350 l/luna
|
| | | unul pentru fiecare birou |
|
| | | vamal) |
|
| | | Autoturisme operative (control| 9 150 l/luna
|
| | | pista - pentru fiecare birou |
|
| | | vamal din aeroporturile |
|
| | | internationale: Otopeni, |
|
| | | Baneasa, Timisoara, Sibiu, |
|
| | | Arad) |
|
| |
|_______________________________|____________________|
| | | Autovehicule operative pentru | 22 900 l/luna
|
| | | birourile vamale de frontiera |
|
| | | (transport de valori, de |
|
| | | bunuri confiscate, al |
|
| | | personalului operativ, |
|
| | | supraveghere porturi zone |
|
| | | libere) |
|
| | |_______________________________|____________________|
| | | Autovehicule operative pentru | 27 300 l/luna
|
| | | birourile vamale cu sucursale |
|
| | | intre 5 - 90 km fata de |
|
| | | localitatea de resedinta |
|
| | | (transport de valori, de |
|
| | | bunuri confiscate, al |
|
| | | personalului operativ) |
|
| |
|_______________________________|____________________|
| | | Salupe pentru patrulare, | 10 80 l/ora
|
| | | control si supraveghere | pentru
|
| | | vamala, in limitele de | maximum
|
| | | competenta | 60
ore/luna|
| | | | 3 100 l/ora
|
| | | | pentru
|
| | | | maximum
|
| | | | 60
ore/luna|
|____|____________________|_______________________________|____________________|
II. Caini
______________________________________________________________________________
|Nr. | Unitatea | Denumirea |
Numarul|
|crt.| | | maxim
|
|____|_______________________|________________________________________|________|
| 1. | Directia supraveghere | Caini dresati pentru Serviciul antidrog| 60
|
| | si control vamal | si materiale explozive |
|
|____|_______________________|________________________________________|________|
NOTA:
a) Listele cu birourile vamale de frontiera si de interior (cu sucursale
intre 5 - 90 km fata de localitatile de resedinta) care au dreptul la
autovehicule operative pentru transportul valorilor, bunurilor confiscate si al
personalului operativ se aproba de directorul general al Directiei Generale a
Vamilor, la propunerile temeinic justificate ale directorilor directiilor
regionale vamale.
b) Alocarea de drepturi, repartizarea, detasarea, transferul mijloacelor de
transport, indiferent de categoria lor, se fac numai cu aprobarea directorului
general al Directiei Generale a Vamilor.
c) Nu se considera depasiri la consumul normat la mijloacele de transport
consumul care la nivelul anului se incadreaza in limita carburantului normat in
raport cu numarul de mijloace aprobat pentru Directia Generala a Vamilor,
directiile regionale si/sau birourile vamale.