HOTARARE Nr. 563 din 15 iulie 1999
privind aprobarea Strategiei nationale de privatizare pentru anul 1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 343 din 20 iulie 1999

In temeiul prevederilor art. 4^1 alin. (2) lit. a) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Strategia nationala de privatizare pentru anul 1999, prevazuta in
anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Agentia Romana de Dezvoltare, Ministerul Industriei si Comertului,
Ministerul Agriculturii si Alimentatiei, Ministerul Transporturilor, Ministerul
Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, Departamentul pentru Administratie
Publica Locala, Agentia Nationala pentru Comunicatii si Informatica, Agentia
Nationala pentru Stiinta, Tehnologie si Inovare, Autoritatea Nationala pentru
Turism, Ministerul Sanatatii, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul
Educatiei Nationale, Ministerul Culturii, precum si Fondul Proprietatii de Stat
vor aduce la indeplinire Strategia nationala de privatizare pentru anul 1999.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Presedintele
Agentiei Romane de Dezvoltare,
Sorin Fodoreanu
Ministrul industriei
si comertului,
Radu Berceanu
p. Ministrul agriculturii
si alimentatiei,
Stefan Pete,
secretar de stat
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
Ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
p. Ministru de stat,
ministrul apararii nationale,
Constantin Degeratu,
secretar de stat
Ministrul educatiei nationale,
Andrei Marga
Ministrul culturii,
Ion Caramitru
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Vlad Rosca
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Comunicatii si Informatica,
Sergiu Stelian Iliescu
p. Presedintele Agentiei Nationale
pentru Stiinta, Tehnologie
si Inovare,
Mircea Pusca,
vicepresedinte
p. Presedintele
Autoritatii Nationale pentru Turism,
Anton Dorin,
vicepresedinte
Presedintele
Consiliului de administratie
al Fondului Proprietatii de Stat,
Radu Sarbu
ANEXA 1
STRATEGIA NATIONALA DE PRIVATIZARE PENTRU ANUL 1999
CAP. 1
Obiectivele procesului de privatizare in anul 1999
In anul 1999 se va actiona, cu precadere, pentru maximizarea eforturilor
necesare in vederea finalizarii procesului de privatizare, prin utilizarea
acelor metode de privatizare competitive si transparente, care sa asigure
transferarea accelerata a proprietatii statului in proprietate privata si
eficientizarea procesului de restructurare a societatilor comerciale mari care
inregistreaza pierderi, inclusiv a celor provenite din regii autonome, in
vederea cresterii atractivitatii acestora la privatizare.
Principalele obiective ale procesului de privatizare sunt:
- accentuarea aspectelor cantitative si calitative ale procesului de
privatizare, prin promovarea metodelor de privatizare care conduc la o
concurenta sporita intre potentialii cumparatori si la cresterea ritmului de
vanzare a actiunilor;
- asigurarea transparentei tranzactiilor si a egalitatii de sanse a
potentialilor investitori - romani si straini - prin utilizarea licitatiei cu
strigare si a ofertei publice pe pietele de capital, in cazul vanzarii
actiunilor societatilor mici si mijlocii;
- cresterea ponderii capitalului social privatizat fata de capitalul social
total al societatilor comerciale;
- dinamizarea procesului de privatizare prin divizarea societatilor
comerciale mari, dupa caz, pe structura activelor sau activitatilor existente,
si privatizarea rapida a societatilor comerciale mici si mijlocii rezultate;
- incurajarea preocuparilor investitionale ale noilor proprietari, in
vederea relansarii rapide a respectivelor societati comerciale si a protectiei
mediului inconjurator;
- sporirea atractivitatii ofertei de actiuni prin restructurarea
activitatii societatilor comerciale care fac obiectul privatizarii, inclusiv
prin reesalonarea datoriilor restante ale acestora, potrivit legii;
- separarea activitatilor neviabile, care nu prezinta interes pentru
privatizare, conform studiilor de restructurare elaborate, si inchiderea
operationala, totala sau partiala, a activelor aferente, in scopul vanzarii
ulterioare a acestora.
Pentru realizarea acestor obiective se va actiona in urmatoarele directii:
- oferirea la vanzare a actiunilor detinute de stat la toate societatile
comerciale privatizabile, inclusiv a celor infiintate prin restructurarea
regiilor autonome de interes national si local;
- asigurarea unui cadru modern si eficient de informare, promovare si
dezvoltare a relatiilor cu potentialii investitori, persoane fizice sau
juridice, romane sau straine;
- atragerea capitalului autohton si strain prin diversificarea metodelor de
vanzare a actiunilor pe pietele organizate de capital sau prin intermedierea
vanzarilor de catre banci internationale de investitii/alti agenti de
privatizare;
- cresterea ponderii societatilor comerciale mari in numarul total al
societatilor comerciale privatizate si, implicit, a ponderii capitalului social
vandut fata de capitalul social total detinut de stat la societatile
comerciale;
- accelerarea restructurarii si privatizarii bancilor cu capital de stat,
prin finalizarea privatizarii Bancii Romane de Dezvoltare - S.A. si a Banc Post
- S.A., si pregatirea pentru privatizare a Bancii Romane de Comert Exterior -
Bancorex - S.A., a Bancii Agricole - S.A. si a Bancii Comerciale Romane - S.A.;
- privatizarea tuturor societatilor de asigurare-reasigurare;
- pastrarea actiunii nominative de control la societatile comerciale cu
caracter strategic, in scopul realizarii controlului legat de protejarea
intereselor de stat sau pentru diminuarea efectelor instaurarii unui monopol
privat in anumite domenii de activitate considerate vitale pentru economie.
CAP. 2
Cadrul institutional si legislativ
2.1. Cadrul institutional
Competentele si atributiile in legatura cu procesul de privatizare apartin
Guvernului, Agentiei Romane de Dezvoltare si institutiilor publice implicate,
dupa cum urmeaza:
- Guvernul Romaniei asigura infaptuirea politicii de privatizare,
coordoneaza si controleaza activitatea institutiilor publice implicate in
procesul de privatizare.
- Agentia Romana de Dezvoltare, in subordinea Guvernului, functioneaza ca
organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu responsabilitati
privind:
- promovarea strategiei nationale de privatizare, pe baza propunerilor
ministerelor de resort, ale autoritatilor administratiei publice locale, ale
altor institutii si organisme implicate in procesul de privatizare, in scopul
asigurarii corelarii cu strategiile de dezvoltare elaborate de acestea;
- elaborarea proiectelor de acte normative in domeniul privatizarii;
- atragerea si promovarea investitiilor straine, in scopul privatizarii
societatilor comerciale;
- armonizarea politicilor de restructurare si de privatizare elaborate de
ministerele care au in coordonare companii si societati nationale, precum si
societati comerciale rezultate din reorganizarea regiilor autonome;
- monitorizarea derularii si finalizarii procesului de privatizare.
- Institutiile publice implicate, respectiv Fondul Proprietatii de Stat,
ministerele de resort si autoritatile administratiei publice locale realizeaza
intregul proces de privatizare. In acest scop institutia publica implicata:
- exercita toate drepturile ce decurg din calitatea de actionar a
statului sau a autoritatilor administratiei publice locale;
- ia toate masurile necesare pentru realizarea procesului de privatizare
a societatilor comerciale.
Totodata institutiile publice implicate au dreptul sa contracteze cu
persoane fizice sau juridice, romane ori straine, servicii de asistenta de
specialitate in domeniul privatizarii, restructurarii si lichidarii.
- Fondul Proprietatii de Stat, ca institutie de interes public in
subordinea Guvernului, actioneaza pentru diminuarea implicarii in economie a
statului si a autoritatilor administratiei publice locale, prin vanzarea
actiunilor detinute de acestea, si exercita atributiile prevazute pentru
institutiile publice implicate, cu privire la societatile comerciale, altele
decat cele de interes strategic, sau, prin exceptie, la acele societati
strategice pentru care Guvernul hotaraste in acest sens.
- Ministerele de resort detin, in numele statului, actiunile
companiilor/societatilor nationale si societatilor comerciale, pe care le au in
portofoliu, rezultate din reorganizarea regiilor autonome de interes national,
si exercita drepturile decurgand din calitatea de actionar la aceste societati,
luand toate masurile necesare pentru realizarea procesului de privatizare a
societatilor respective.
- Autoritatile administratiei publice locale detin actiunile societatilor
comerciale, infiintate in baza prevederilor Legii administratiei publice locale
nr. 69/1991*), precum si ale societatilor comerciale pe care le au in
portofoliu, rezultate din reorganizarea regiilor autonome de interes local,
exercita drepturile decurgand din calitatea de actionar la aceste societati si
dispun, dupa caz, asupra modului de privatizare a societatilor comerciale
respective.
------------
*) Legea nr. 69/1991 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996.
2.2. Cadrul legislativ
2.2.1. Masuri pentru perfectionarea cadrului legislativ
In scopul eficientizarii si accelerarii procesului de privatizare s-au
realizat actualizarea si completarea cadrului legislativ, prin modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, urmarindu-se
eliminarea acelor dispozitii care au intarziat si chiar blocat procesul de
privatizare. In acest sens a fost promulgata Legea nr. 99/1999 privind unele
masuri pentru accelerarea reformei economice.
De asemenea, s-au operat modificari ale altor prevederi legislative cu
privire la domeniile conexe procesului de privatizare, in scopul atragerii
investitorilor romani si straini, atat prin prevederile Legii nr. 99/1999
(modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 51/1997 privind
operatiunile de leasing si societatile de leasing, a Legii nr. 31/1990 privind
societatile comerciale, republicata, a Legii nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului), cat si prin alte reglementari
(Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/1999 privind administrarea
companiilor/societatilor nationale, a societatilor comerciale, la care statul
sau o autoritate a administratiei publice locale este actionar majoritar,
precum si a regiilor autonome si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 67/1999
privind unele masuri pentru dezvoltarea activitatii economice).
2.2.2. Metode si tehnici de privatizare
Vanzarea actiunilor societatilor comerciale, detinute de stat si de
autoritatile administratiei publice locale, catre persoane fizice si/sau
juridice, romane sau straine, se va face prin toate metodele reglementate de
prevederile legale in vigoare (oferta publica si alte metode specifice pietei
de capital, negociere, licitatie cu strigare sau in plic, certificate de
depozit emise de banci de investitii pe piata de capital internationala sau
orice combinatie a acestora), promovandu-se cu prioritate metodele de
privatizare rapide, competitive si transparente - licitatia cu strigare si
metodele de vanzare specifice pietei de capital.
In cazul societatilor comerciale prevazute in lista nr. 1, anexata la
prezenta strategie, se va proceda la vanzarea pachetelor de actiuni detinute de
Fondul Proprietatii de Stat, respectiv la restructurarea/lichidarea acestora,
prin intermediul unor banci de investitii agreate de catre Banca Mondiala, iar
in cazul celor prevazute in lista nr. 2, anexata la prezenta strategie,
privatizarea se va realiza de catre agenti de privatizare.
Vanzarea actiunilor societatilor comerciale catre asociatiile salariatilor
se va face prin metoda negocierii sau a licitatiei, cu posibilitatea utilizarii
modalitatilor de plata prevazute de legislatie.
De asemenea, se are in vedere posibilitatea conversiei datoriilor
societatilor comerciale in actiuni sau reesalonarea acestora, potrivit legii,
precum si conversia datoriei publice in actiuni.
Transferul dreptului de proprietate asupra activelor detinute de
societatile comerciale la care statul sau o autoritate a administratiei publice
locale este actionar majoritar sau asupra celor detinute de regiile autonome se
face prin vanzare cu plata integrala sau in rate ori prin leasing imobiliar cu
clauza irevocabila de vanzare.
CAP. 3
Politici sectoriale de dezvoltare si privatizare
3.1. Masuri pentru implementarea politicilor sectoriale de dezvoltare si
privatizare
Aplicarea strategiei de privatizare a societatilor comerciale pentru anul
1999 trebuie sa asigure accelerarea procesului de privatizare sub aspect
cantitativ si calitativ. La elaborarea strategiei s-au luat in considerare
etapele prevazute in strategiile de restructurare si dezvoltare sectoriale,
propuse de catre ministerele economice, agentiile guvernamentale si
Departamentul pentru Administratie Publica Locala.
Pentru realizarea obiectivelor politicilor sectoriale de privatizare si
reusita programului de privatizare este necesara restructurarea activitatii
unor societati comerciale, restructurare ce are ca obiectiv fundamental
transformarea si adaptarea lor la nevoile pietei, precum si la necesitatile de
dezvoltare regionala.
Restructurarea activitatii societatilor comerciale se va realiza, in
principal, prin:
- crearea de centre de profit si urmarirea acestora prin bugete de venituri
si cheltuieli proprii.
Aceste centre conduc la restructurarea de fond a societatilor comerciale,
prin:
- concentrarea ca centre de profit a activitatilor viabile pentru care
exista piata si, implicit, posibilitatea realizarii de profit;
- separarea activitatilor neviabile, recurgandu-se la inchiderea
operationala si la conservarea temporara;
- desprinderea si privatizarea activitatilor auxiliare si/sau
neesentiale;
- vanzari de active sau de mijloace fixe;
- reducerea capacitatilor de productie la nivelul volumului productiei
care poate fi absorbita de piata;
- disponibilizarea personalului excedentar;
- restructurarea financiara etc.;
- divizarea in mai multe societati comerciale, in cazul existentei unor
activitati de productie distincte;
- fuziunea cu alta societate comerciala de profil similar, pentru cresterea
sau intarirea pozitiei pe piata interna si/sau externa, realizata in paralel cu
masurile de restructurare de fond specifice;
- comasarea, prin preluarea unor activitati desprinse de la alte societati,
atunci cand acestea au legatura tehnologica de natura sa conduca la reducerea
costurilor si la cresterea veniturilor.
Procesul de restructurare poate fi urmat, dupa caz, de urmatoarele
proceduri:
- reorganizarea judiciara;
- lichidarea voluntara;
- incetarea (totala sau partiala) a activitatii unor societati comerciale,
in conditiile legilor speciale;
- inchiderea operationala (totala sau partiala);
- falimentul.
Pentru realizarea restructurarii societatilor comerciale, institutiile
publice implicate in procesul de privatizare vor avea in vedere urmatoarele
obiective:
- finalizarea analizelor-diagnostic la societatile comerciale cu cele mai
mari pierderi si datorii, selectate in cursul semestrului al doilea al anului
1998;
- alegerea societatilor comerciale pentru care se vor realiza analize-diagnostic,
in vederea stabilirii unui nou portofoliu de societati comerciale aflate in
situatie economico-financiara critica;
- realizarea de analize-diagnostic pentru cazuri speciale;
- elaborarea de planuri de restructurare pentru eliminarea pierderilor si
datoriilor societatilor comerciale la care nu exista sanse de privatizare
imediata sau care sunt critice pentru un anumit sector economic (definite ca
atare prin strategiile sectoriale ale ministerelor economice);
- monitorizarea proceselor de lichidare judiciara declansate in cursul
trimestrului IV al anului 1998 pentru societatile comerciale aflate in faliment
la initiativa creditorilor, in faliment la initiativa debitorului sau in
reorganizare judiciara la initiativa debitorului;
- monitorizarea proceselor de privatizare-restructurare a societatilor
comerciale exceptate de la lichidare judiciara.
Privatizarea pe domenii de activitate se va efectua cu respectarea
orientarilor strategiilor de dezvoltare propuse de catre ministere, avand ca
ansamblu de referinta urmatoarele elemente:
- stadiul pregatirii de catre ministerele economice a procesului de
privatizare a companiilor/societatilor nationale si a societatilor comerciale
rezultate prin transformarea regiilor autonome;
- dezvoltarea infrastructurilor;
- dimensiunea, forta de munca si situatia financiara a societatii
comerciale;
- mediul concurential si imperfectiunile acestuia referitoare la existenta
unor pozitii de monopol;
- obiectivele de dezvoltare a ramurii;
- ponderea societatii in sector, precum si impactul acesteia, pe verticala,
in sectorul respectiv;
- protectia marcilor de fabrica, de comert sau de servicii;
- protectia mediului inconjurator.
3.2. Obiectivele politicilor sectoriale de dezvoltare si privatizare
3.2.1. Industrie
a) Politici de dezvoltare
Procesul de reforma economica si de restructurare din acest domeniu vizeaza
crearea unui mediu industrial viabil, nedistorsionat, bazat pe concurenta si pe
un cadru legislativ stabil, simplu si coerent, in scopul asigurarii conditiilor
de crestere economica durabila.
In acest context principalele obiective avute in vedere, cu prioritate, pe
termen scurt, privesc cu precadere stoparea declinului productiei industriale, cresterea
competitivitatii si asigurarea conditiilor de relansare economica.
Astfel, pentru realizarea acestor obiective vor fi adoptate, in principal,
urmatoarele masuri:
- continuarea restructurarii sau reorganizarii companiilor/societatilor
nationale rezultate din transformarea regiilor autonome;
- sustinerea activitatii productive din industrie prin luarea unor masuri
care vizeaza, in principal, urmatoarele aspecte:
- elaborarea de strategii si programe de restructurare/dezvoltare sectoriale;
- finantarea proiectelor de restructurare a societatilor comerciale
potential viabile;
- diminuarea blocajului financiar prin adoptarea unui sistem operational
de compensare in lant a obligatiilor neachitate la scadenta intre mai multi agenti
economici;
- atragerea investitorilor straini prin promovarea unor proiecte de
investitii catre fonduri de investitii cu recunoastere internationala.
b) Politici de privatizare
Vanzarea actiunilor societatilor comerciale din industrie se va face prin
utilizarea tuturor metodelor prevazute in legislatia privatizarii.
Principalele obiective ale privatizarii in industrie sunt urmatoarele:
- privatizarea, cu precadere, a societatilor comerciale din sectoarele
metalurgie, constructii de masini si chimie;
- identificarea activelor neutilizabile si vanzarea lor, cu plata
integrala, in rate ori utilizarea in sistem de leasing imobiliar cu clauza
irevocabila de vanzare. In caz de insucces al vanzarii se vor lua masuri pentru
dezmembrarea sau casarea acestora;
- conversia datoriilor societatilor comerciale in actiuni.
Privatizarea societatilor comerciale din industrie se va face, luandu-se,
dupa caz, urmatoarele masuri:
- pastrarea obiectului de activitate, daca societatea si-a castigat, prin
produsele sau serviciile pe care le realizeaza, o pozitie recunoscuta pe piata
interna sau internationala;
- asumarea de catre cumparator a raspunderilor si costurilor legate de
realizarea obligatiilor de mediu;
- protectia fortei de munca;
- realizarea unor programe investitionale de catre cumparator;
- reesalonarea, potrivit legii, a datoriilor inregistrate de catre
societatile comerciale anterior privatizarii.
A. SECTORUL ENERGETIC
A.1. Sectorul energiei electrice si termice
a) Politici de dezvoltare
In acest sector se va actiona pentru restructurarea completa a sectorului
energiei electrice si termice, cele mai importante dintre actiuni fiind
urmatoarele:
- crearea cadrului legislativ si institutional pentru introducerea
regulilor economiei de piata in sector;
- continuarea restructurarii societatilor comerciale din domeniu, prin
divizare, dupa caz, pe criterii economice si, totodata, prin separarea din
Compania Nationala de Electricitate - S.A. a filialelor de producere, termo sau
hidro, a energiei electrice si a celor de distributie, care se vor constitui in
societati comerciale independente, ulterior privatizabile;
- crearea mecanismelor si infrastructurii Bursei de Energie Electrica si
realizarea procedurilor detaliate de functionare a acesteia.
In anul 1999 obiectivul principal al sectorului energetic este cresterea
gradului de interconectare a sistemului energetic romanesc cu sistemele
energetice ale U.C.P.T.E. din Uniunea Europeana si tarile riverane Marii Negre.
De asemenea, se va avea in vedere concesionarea unor amenajari
hidroenergetice la care au fost sistate investitiile, precum si a unor
microhidrocentrale.
b) Politici de privatizare
In anul 1999 va fi initiata privatizarea unor societati comerciale de
producere a energiei electrice si termice, in principal centrale de termoficare
de pe platforme industriale si retele de termoficare zonala.
In programul de privatizare pe acest an vor fi incluse urmatoarele centrale
termice: Giurgiu, Gurabarza, Vulcan, Ovidiu, Calafat, Comanesti, Vaslui.
A.2. Sectorul petrol si gaze
a) Politici de dezvoltare
In domeniul petrolier programul de restructurare pe anul 1999 prevede, ca
principale obiective, urmatoarele:
- continuarea proceselor de retehnologizare, modernizare si dezvoltare a
activitatii petroliere;
- rationalizarea capacitatilor si pregatirea pentru privatizare;
- promovarea unor actiuni de explorare la mare adancime, in actualele zone
de exploatare, precum si in zonele putin explorate ale Romaniei;
- realizarea unor produse de calitate, conform normelor ecologice
internationale, acceptate de Uniunea Europeana;
- reducerea poluarii si reconstructia ecologica.
In domeniul gazelor naturale cele mai importante actiuni vizeaza:
- constituirea Autoritatii nationale de reglementare in domeniul gazelor
naturale;
- elaborarea si promovarea legii gazelor, in armonizare cu legislatia
internationala;
- promovarea actelor normative specifice privind reforma sistemului de
preturi si tarife la gazele naturale;
- concesionarea bunurilor din domeniul public al statului si al unitatilor
administrativ-teritoriale, respectiv sistemul national de transport si retelele
de distributie a gazelor;
- desprinderea filialelor de distributie a gazelor si reorganizarea
acestora in context regional;
- continuarea proiectelor de restructurare tehnologica cu finantare prin
Banca Mondiala si Banca Europeana de Investitii;
- pregatirea pentru privatizare a unor societati comerciale din cadrul
sectorului.
b) Politici de privatizare
In cursul anului 1999 va demara procesul de pregatire pentru privatizarea
Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A., prin majorarea
capitalului social.
Pentru majorarea capitalului social al Societatii Nationale a Petrolului
"Petrom" - S.A. se au in vedere mai multe variante. Se urmareste ca
majorarea de capital, de 30 - 35%, sa conduca la obtinerea unor sume importante
care vor fi folosite pentru dezvoltarea societatii si cresterea valorii
actiunilor societatii.
Societatea Nationala de Gaze Naturale "Romgaz" - S.A., rezultata
din restructurarea Regiei Autonome a Gazelor Naturale "Romgaz"
Medias, are in componenta 5 societati comerciale, care functioneaza ca filiale
cu personalitate juridica.
Potrivit prevederilor hotararii de infiintare a Societatii Nationale de
Gaze Naturale "Romgaz" - S.A., in prima etapa se vor desprinde
societatile comerciale "Distrigaz Sud" - S.A. Bucuresti si
"Distrigaz Nord" - S.A. Targu Mures. Procesul de privatizare a
acestor societati va incepe in cursul anului 1999, dupa clarificarea regimului
juridic al bunurilor din patrimoniul lor.
Se va finaliza procesul de privatizare la societatile comerciale care
desfasoara activitati conexe (foraj, operatiuni speciale, constructii-montaj
etc.).
Vanzarea actiunilor societatilor comerciale din domeniu se va face prin
negociere, pentru atragerea de investitori strategici (mai ales in cazul
societatilor cu o pozitie semnificativa - unic prestator de servicii si
operatiuni speciale), oferta publica si prin alte metode specifice pietei de
capital, precum si prin licitatie.
B. SECTORUL MINIER
a) Politici de dezvoltare
In cadrul procesului de restructurare sunt incluse urmatoarele actiuni:
- modernizarea si retehnologizarea minelor viabile, cu finantare din surse
proprii, bugetare si din alte surse (fonduri din privatizare);
- cresterea ponderii exploatarilor de suprafata;
- constituirea de societati comerciale, de productie si de prestari de
servicii, prin desprinderea unor activitati din fostele regii autonome;
- incetarea activitatii din exploatarile miniere nerentabile, conservarea
sau inchiderea lor, dupa caz, precum si disponibilizarea personalului aferent,
cu asigurarea protectiei sociale;
- atragerea investitorilor privati in procesul de concesionare sau pentru
infiintarea de societati mixte;
- inceperea lucrarilor de ecologizare a minelor si de reabilitare a
conditiilor de mediu.
b) Politici de privatizare
Procesul de privatizare a societatilor comerciale din domeniul minier va fi
accelerat prin:
- divizarea societatilor comerciale mari, cu activitate raspandita pe
teritoriul mai multor localitati sau judete;
- vanzarea prin negociere a actiunilor societatilor rezultate in urma
procesului de restructurare prin divizare;
- vanzarea activelor aflate in conservare.
In ceea ce priveste societatile comerciale din domeniul cercetarii
geologice, la care procesul de privatizare este intr-un stadiu mai avansat, se
va avea in vedere oferirea spre vanzare a unor pachete de actiuni semnificative
unui investitor sau grup de investitori, realizarea de asocieri (cu aport de
capital) care sa asigure capitalizarea si retehnologizarea respectivelor
societati sau, dupa caz, negocierea pachetului majoritar de actiuni cu
asociatiile salariatilor din cadrul respectivelor societati. La societatile
comerciale la care a fost initiat procesul de privatizare, acesta se va
continua prin metoda negocierii, acordand o atentie speciala privatizarii
Societatii Comerciale "Prospectiuni" - S.A. Bucuresti care, prin
specificul activitatii sale, are un caracter strategic.
C. SECTORUL CONSTRUCTIILOR DE MASINI
Industria constructiilor de masini se caracterizeaza, in ansamblu, prin
societati comerciale de mari dimensiuni.
Metodele utilizate pentru privatizarea societatilor comerciale din acest
sector sunt:
- vanzarea prin oferta publica a actiunilor;
- vanzarea de actiuni catre investitori strategici sau, dupa caz, catre
investitori de portofoliu, in functie de necesitatea implicarii si de
problemele managementului societatii comerciale;
- vanzarea unor societati comerciale mari, cu asistenta unor banci de
investitii straine;
- vanzarea de active componente ale societatilor comerciale, care nu
perturba buna desfasurare a proceselor tehnologice;
- abordarea unor alte variante de privatizare, in functie de solicitarile
investitorilor, de exemplu, constituirea de societati mixte, in cazul
societatilor comerciale neatractive, care au fost oferite la vanzare de mai
multe ori si nu au fost privatizate.
Societatile comerciale care dispun in prezent de sectii sau de unitati de
productie cu profil diferit de activitate se vor diviza, in scopul cresterii
atractivitatii la privatizare si al accesibilitatii potentialilor investitori,
precum si pentru imbunatatirea calitatii managementului. Acest proces de
restructurare va fi urmat de procesul de privatizare a societatilor comerciale
rezultate.
Societatile comerciale neviabile, neatractive si pentru care nu exista
sanse de redresare sau de privatizare vor fi lichidate.
D. SECTORUL ELECTRONICA SI ELECTROTEHNICA
In acest sector sunt societati comerciale cu profil de productie industriala,
de bunuri de larg consum, precum si societati comerciale cu profil de cercetare
stiintifica, dezvoltare tehnologica, proiectare si informatica, care se vor
privatiza prin toate metodele prevazute de legislatia specifica.
E. SECTORUL INDUSTRIEI METALURGICE
a) Politici de dezvoltare
Programul de restructurare-dezvoltare are in vedere urmatoarele obiective
principale:
- continuarea proceselor de retehnologizare, modernizare si dezvoltare a
activitatii economice;
- analizarea si identificarea activelor neperformante sau care se afla in
conservare, in vederea vanzarii acestora;
- crearea de centre de profit prin separarea activitatilor neviabile;
- divizarea in mai multe societati sau fuziunea cu alte societati
comerciale, in vederea imbunatatirii activitatii si maririi atractivitatii
pentru privatizare;
- cooperarea internationala, pe principii de performanta si
complementaritate, cu tarile din zona de comert liber din centrul si vestul
Europei (CEFTA si Uniunea Europeana), in scopul rationalizarii efortului
investitional si al cresterii indicatorilor de performanta.
Procesul de restructurare poate fi urmat, dupa caz, de reorganizare
judiciara, inchidere operationala sau de faliment.
b) Politici de privatizare
Privatizarea societatilor comerciale din sectorul metalurgic se va realiza,
in principal, prin privatizarea marilor combinate siderurgice producatoare de
otel.
Procesul de privatizare pentru societatile comerciale cu o valoare ridicata
a capitalului social (de exemplu: Societatea Comerciala "Sidex" -
S.A. Galati), unele avand o semnificatie strategica in dezvoltarea economica a
tarii, se va realiza cu asistenta bancilor de investitii straine.
F. SECTORUL CHIMIE, PETROCHIMIE
a) Politici de dezvoltare
Programul de restructurare-dezvoltare are in vedere urmatoarele obiective
principale:
- continuarea proceselor de retehnologizare, modernizare si dezvoltare a
activitatii economice;
- analizarea si identificarea activelor neperformante sau care se afla in
conservare, in vederea vanzarii acestora;
- crearea de centre de profit prin separarea activitatilor neviabile;
- divizarea in mai multe societati sau fuziunea cu alte societati
comerciale, in vederea imbunatatirii activitatii si maririi atractivitatii
pentru privatizare;
- definirea domeniului public aferent sistemului de transport al titeiului
prin conducte, in cadrul societatilor comerciale "Conpet" - S.A.
Ploiesti si "Oil Terminal" - S.A.
Procesul de restructurare poate fi urmat, dupa caz, de reorganizare
judiciara, inchidere operationala sau de faliment.
b) Politici de privatizare
In sectorul industriei chimice si petrochimice se va urmari privatizarea a
cel putin 90% din capitalul social ramas de privatizat prin toate metodele de
privatizare prevazute de lege.
In sectorul de rafinarii si petrochimie se prevede privatizarea
rafinariilor mari si a combinatelor petrochimice.
In sectorul ingrasaminte chimice se are in vedere privatizarea integrala a
societatilor comerciale producatoare.
Pentru sectorul produselor anorganice si pentru sectorul de fire si fibre
sintetice si artificiale se prevede privatizarea societatilor comerciale mari.
Societatile din celelalte sectoare de activitate, respectiv medicamente,
detergenti, sapun, cosmetice, lacuri si vopsele, articole tehnice din cauciuc
si mase plastice, se vor privatiza integral.
La societatile comerciale strategice si la cele care au capacitati pentru
productia de aparare se va pastra actiunea nominativa de control.
G. SECTORUL INDUSTRIEI USOARE
Vor continua actiunile ce vizeaza vanzarea unor active care nu influenteaza
semnificativ derularea procesului de privatizare.
Societatile comerciale mari si cu flux tehnologic integrat, cuprinse in programul
de privatizare, vor fi oferite la vanzare, cu mentiunea ca, pana la declansarea
procedurilor de privatizare, in spatiile disponibile, rezultate in urma
reducerii activitatii, se pot organiza linii de confectii textile, inclusiv in
sistem lohn. In cazul filaturilor de bumbac cu dotare tehnologica invechita se
va continua vanzarea acestora, chiar si prin acceptul vanzatorului de a fi
schimbat obiectul principal de activitate dupa privatizare.
Societatile comerciale mari si/sau amplasate in zone monoindustriale din
acest sector vor fi privatizate cu asistenta din partea bancilor internationale
de investitii.
Totodata, se are in vedere demararea proceselor de conversie a datoriilor
unor societati comerciale in actiuni.
3.2.2. Productia de aparare
a) Politici de dezvoltare
Regia Autonoma "Arsenalul Armatei", Regia Autonoma
"Ramidacia" si Regia Autonoma "Rasirom" isi mentin statutul
de regii autonome sub coordonarea ministerelor de resort. Restructurarea lor se
efectueaza la propunerea ministerelor de resort, conform programelor aprobate
de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, prin hotarare a Guvernului.
Reorganizarea sau lichidarea societatilor comerciale care au capacitati de
productie in sectorul productiei de aparare se va face numai cu avizul
Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale, Ministerului Apararii
Nationale - Statul Major General, Comisiei de Coordonare a Productiei de
Aparare si cu aprobarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.
b) Politici de privatizare
Privatizarea societatilor comerciale din sectorul productiei de aparare va
fi realizata dupa adoptarea de catre Guvern, la propunerea institutiilor
publice implicate, a unei hotarari privind societatile comerciale declarate de
interes strategic. In cazul acestor societati comerciale se va proceda, cu
precadere, la vanzarea de actiuni si nu la vanzarea de active.
Societatile comerciale din domeniu pot fi privatizate cu pastrarea actiunii
nominative de control in proprietatea statului, iar exercitarea acestei optiuni
revine Guvernului, care stabileste totodata si cine va exercita drepturile ce
decurg din detinerea acesteia.
Totodata in contractele de vanzare-cumparare se vor include clauze speciale
privind pastrarea capacitatilor de productie cuprinse in "Inventarul
general al patrimoniului sectorului productiei de aparare", definit prin
Legea nr. 78/1995 privind protectia personalului si a patrimoniului din
sectorul productiei de aparare. Clauzele speciale vor fi stabilite de catre institutia
publica implicata, de comun acord cu Oficiul de Stat pentru Probleme Speciale,
Ministerul Apararii Nationale - Statul Major General, si avizate de Comisia de
Coordonare a Productiei de Aparare.
Filialele si sucursalele din cadrul Societatii Nationale "Romarm"
- S.A. vor fi privatizate partial, in limita capitalului social, aferenta
productiei civile.
Privatizarea acestor societati comerciale peste cota de capital social
sus-mentionata se poate face de catre institutia publica implicata, cu avizul
Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale si al Comisiei de Coordonare
a Productiei de Aparare, in conditiile prevederii unor clauze speciale privind
obligatiile ce revin proprietarilor pentru productia de aparare, pe timp de
pace si in caz de mobilizare sau razboi. In aceasta situatie statul va pastra
in proprietate cel putin o actiune nominativa de control, cu drepturile
aferente.
3.2.3. Agricultura si alimentatia
a) Politici de dezvoltare
In scopul dezvoltarii si rentabilizarii subsectoarelor din agricultura si
industria alimentara se au in vedere urmatoarele actiuni:
- stabilirea si implementarea unei strategii de rentabilizare a sectoarelor
din agricultura, in stransa corelare cu politica de piata;
- redimensionarea si restructurarea capacitatilor de productie la un optim
necesar, in vederea diminuarii pierderilor si rentabilizarii activitatii;
- redimensionarea activitatii de cercetare fundamentala si orientarea sa
spre activitati de cercetare aplicativa, precum si extinderea acesteia in
productie;
- trecerea in domeniul privat a activitatilor aflate in administrarea
statului, prin concesionarea bunurilor si serviciilor apartinand domeniului
public si privat al statului;
- privatizarea managementului pe baza de contract la acele societati
comerciale la care nu se justifica vanzarea actiunilor;
- concesionarea terenurilor agricole, in vederea exploatarii acestora in
sistem privat;
- introducerea unor mecanisme de reglare a pietei agricole atat prin
elaborarea unor acte normative in scopul organizarii pietelor, cat si prin
introducerea de instrumente financiare de cotare la bursa de marfuri a
produselor agroalimentare.
b) Politici de privatizare
La privatizarea societatilor comerciale din agricultura se are in vedere
aplicarea unor metode de privatizare compatibile cu acest sector, luandu-se in
considerare atat diferentele de marime a capitalului social, cat si
atractivitatea activitatilor acestor societati comerciale.
In anul 1999 si in primul trimestru al anului 2000 se vor avea in vedere
urmatoarele:
- finalizarea procesului de privatizare prin vanzare de actiuni la
societatile comerciale prestatoare de servicii in agricultura, de tip
"Agromec";
- privatizarea societatilor comerciale de crestere a porcilor si pasarilor,
prin vanzare de actiuni si prin vanzarea activelor societatilor intrate in
proces de lichidare administrativa. Pentru societatile comerciale de crestere a
porcilor si pasarilor, care detin material biologic, se au in vedere continuarea
activitatii de selectie si hibridare si, eventual, privatizarea managementului;
- finalizarea procesului de privatizare la societatile comerciale de tip
"Cerealcom" si "Comcereal";
- privatizarea societatii comerciale "Berser" - S.A.;
- inceperea procesului de restructurare, in vederea privatizarii, la
societatile comerciale de tip "Suintest";
- privatizarea societatilor comerciale de tip "Unisem" si
"Semrom";
- privatizarea tuturor societatilor comerciale din industria alimentara. In
cazul societatilor comerciale la care nu se justifica vanzarea de actiuni, se
va proceda la restructurarea acestora si la privatizarea managementului;
- societatile comerciale de tip I.A.S., care detin in administrare terenuri
agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, se vor privatiza prin
vanzare de actiuni si active, in stransa corelare cu concesionarea terenului
agricol. In cazul societatilor comerciale la care nu se justifica vanzarea de
actiuni, se va proceda la restructurarea acestora si la privatizarea
managementului;
- pentru societatile comerciale care inregistreaza datorii foarte mari se
are in vedere vanzarea unor active nefolosite la capacitatea lor, in scopul
achitarii datoriilor acestora.
In privinta procesului de privatizare a societatilor comerciale/nationale
rezultate din reorganizarea regiilor autonome se au in vedere urmatoarele:
- Societatea Nationala "Tutunul Romanesc" - S.A., rezultata din
transformarea Regiei Autonome a Tutunului - Bucuresti, cu un numar de 16
sucursale fara personalitate juridica (6 fabrici de tigarete, 8 fabrici de
cultura si fermentare, o statiune de cercetare si o fabrica de piese de
schimb), se va privatiza prin:
- vanzarea pachetului majoritar de actiuni catre un investitor capabil sa
investeasca si sa mentina cota societatii pe piata interna si externa; sau
- vanzarea de actiuni pe piata de capital.
- Societatea Comerciala de Cercetare-Dezvoltare Rurala "Ceder" -
S.A. Cristian, judetul Sibiu, rezultata din transformarea Regiei Autonome
"Institutul de Montanologie" Cristian, judetul Sibiu, cu 5 sucursale
fara personalitate juridica, va proceda la vanzarea activelor neperformante sau
care se afla in conservare.
- Pentru Societatea Nationala "Cai de rasa" - S.A. se
preconizeaza trecerea in domeniul privat a unor activitati de interes national
ale acestei societati, prin concesionarea acestora.
In vederea sporirii atractivitatii pentru privatizare, programul de
restructurare a Societatii Nationale "Cai de Rasa" - S.A. propune
reducerea numarului de subunitati de la 20 la 10 (5 herghelii si 5 centre
cabaline), precum si infiintarea Autoritatii Hipice Nationale si a Comisiei
Nationale de Clasare si Evaluare a Cabalinelor.
- Societatea Nationala "Institutul Pasteur" - S.A., rezultata din
transformarea Regiei Autonome "Institutul National de Medicina Veterinara
<<Pasteur>> Bucuresti", cu 8 subunitati (6 sucursale
teritoriale si 2 ferme biobaza), se va privatiza, avandu-se in vedere:
- negocierea cu un partener de specialitate;
- pastrarea unei actiuni nominative de control de catre statul roman,
pentru a se asigura controlul cercetarii stiintifice de interes national.
Pentru accelerarea privatizarii Societatii Nationale "Institutul
Pasteur" - S.A. se are in vedere restructurarea prin trecerea in
totalitate a patrimoniului acesteia in domeniul privat al statului.
3.2.4. Transporturi
a) Politici de dezvoltare
In acest sector deosebit de importante sunt afirmarea Romaniei ca tara de
tranzit si alinierea la conditiile europene de transport, in contextul
integrarii sistemului national de infrastructura in sistemul european.
Obiectivele prioritare de dezvoltare-restructurare privesc:
- oprirea deteriorarii tehnice si operationale a sistemului de transport;
- reabilitarea, modernizarea si dezvoltarea infrastructurilor,
echipamentelor si mijloacelor de transport;
- alinierea la cerintele pietei europene de transport.
In programele de restructurare a celor patru societati - Societatea
Nationala "Aeroportul International Bucuresti - Otopeni" - S.A.,
Societatea Nationala "Aeroportul International Bucuresti - Baneasa" -
S.A., Societatea Nationala "Aeroportul International Constanta" -
S.A., Societatea Nationala "Aeroportul International Timisoara" -
S.A. - pentru perioada 1999 - 2003 se prevede desprinderea activitatilor de
intretinere si reparatie a infrastructurii aeroportuare, a celor de intretinere
si reparatie a mijloacelor tehnice aeroportuare, a activitatilor de curatenie
curenta si a activitatilor de asistenta medicala etc.
In domeniul transporturilor feroviare, prin hotarari ale Guvernului
promovate in anul 1998 au fost desprinse din Societatea Nationala de Transport
Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. si din Societatea
Nationala de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa" - S.A. 10
filiale cu statut de societati comerciale.
Totodata se prevede desprinderea din Compania Nationala de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A. a 7 filiale cu statut de societati comerciale, avand
ca obiect de activitate productia industriala cu caracter feroviar, reparatii
si lucrari de intretinere pentru infrastructura feroviara si instalatii,
asistenta tehnica de specialitate.
b) Politici de privatizare
In aplicarea strategiei sectoriale se va urmari privatizarea societatilor
comerciale din transporturi, avandu-se in vedere:
- corelarea cu investitiile in infrastructuri, pentru a permite dezvoltarea
si realizarea unui grad de compatibilitate cu sistemele de transporturi din
Uniunea Europeana;
- efectuarea, cu precadere, a vanzarii integrale a pachetului de actiuni,
prin licitatie sau prin vanzarea actiunilor pe piata de capital nationala sau
internationala, dupa caz.
In domeniul transportului maritim se vor avea in vedere doua obiective
principale privind procesul de restructurare si privatizare a companiilor de
navigatie: pe de o parte, mentinerea unei capacitati de transport maritim,
corelata cu cerintele pietei, sub operarea companiilor romanesti, iar pe de
alta parte, mentinerea unui control al statului numai pentru realizarea
nevoilor strategice si de aparare a tarii si pentru valorificarea potentialului
porturilor romanesti.
Pentru cele trei companii comerciale maritime romanesti
("Petromin" - S.A. Constanta, "Romline" - S.A. Constanta si
"Navrom" - S.A. Constanta) se prevad urmatoarele:
- privatizarea "Petromin" - S.A. Constanta, care se va realiza
prin metode combinate: cu vanzarea prin negociere a unui pachet majoritar de
actiuni si prin vanzarea unor pachete reziduale de actiuni (5 - 10% din
capitalul social) prin Bursa de Valori. Se preconizeaza pastrarea de catre stat
a actiunii nominative de control;
- infiintarea "Companiei Romane de Transport Maritim" (C.R.T.M.)
prin restructurarea "Romline" - S.A. Constanta. C.R.T.M. va rezulta
din preluarea navelor viabile din punct de vedere al posibilitatilor de
exploatare, in functie de vechimea si de starea lor tehnica;
- derularea procedurii de lichidare judiciara a "Navrom" - S.A.
Constanta.
Privatizarea "Petromin" - S.A. Constanta si infiintarea C.R.T.M.
se vor efectua in paralel cu vanzarea navelor catre partenerii contractelor de
bare-boat, cu preluarea de catre acestia a datoriilor inregistrate catre Banca
Romana de Comert Exterior - BANCOREX - S.A.
Totodata se va avea in vedere crearea unui cadru legislativ coerent,
aliniat la legislatia internationala in domeniu.
In domeniul transporturilor aeriene se preconizeaza pregatirea privatizarii
Companiei Nationale de Transporturi Aeriene Romane "Tarom" - S.A.,
care va cuprinde doua faze:
- faza I, pe o perioada de cel mult 6 luni, care se va finaliza cu
elaborarea unui plan de afaceri pe termen mediu, care va cuprinde masuri pentru
atingerea obiectivelor din programul de restructurare a companiei;
- faza a II-a, pe o perioada de cel mult 2 ani (termen 2000 - 2001), care
va consta in implementarea masurilor necesare pentru inceperea procesului de
privatizare a Companiei Nationale de Transporturi Aeriene Romane
"Tarom" - S.A. si identificarea unui potential investitor strategic.
3.2.5. Comunicatii si informatica
A. COMUNICATII
a) Politici de dezvoltare
Principalele obiective vizate sunt:
- crearea unui mediu de afaceri concurential prin reglementarea
interconectarii diferitelor retele si a interoperabilitatii serviciilor
oferite;
- liberalizarea treptata a pietelor serviciilor de comunicatii.
b) Politici de privatizare
Societatea Nationala "Radiocomunicatii" - S.A. va fi supusa unui
proces de restructurare, in vederea pregatirii acesteia pentru privatizare.
La Compania Nationala "Posta Romana" - S.A. se deruleaza procesul
de auditare, iar la sfarsitul anului se va selecta un consultant pentru
privatizarea acesteia.
B. INFORMATICA
Metodele de privatizare utilizate pentru societatile comerciale din
domeniul informaticii (societati mici si mijlocii) vor fi negocierea, licitatia
cu strigare, oferta publica si alte metode specifice pietei de capital.
Contractele de vanzare-cumparare de actiuni, incheiate cu cumparatorii
societatilor comerciale din acest domeniu, vor cuprinde clauze ferme privind:
- pastrarea de catre stat a actiunii nominative de control, in cazul
societatilor comerciale de interes strategic;
- mentinerea domeniului de activitate pentru o perioada de minimum 5 ani de
la data incheierii contractului de vanzare-cumparare, prin asigurarea unei
ponderi a activitatii de baza in cifra de afaceri de cel putin 51%;
- protejarea personalului calificat in domeniu, prin asigurarea perfectionarii
pregatirii profesionale si prin cresterea gradului de ocupare a fortei de munca
specializate (cresterea numarului personalului specializat in domeniu fata de
cel existent la data vanzarii) pentru o perioada de minimum 5 ani de la data
incheierii contractului de vanzare-cumparare de actiuni;
- masuri de protectie sociala, in conformitate cu prevederile legislatiei
in vigoare;
- alte clauze legate de specificul activitatii desfasurate de societatea
comerciala din domeniul informaticii.
3.2.6. Sectorul bancar si de asigurari
a) Politici de dezvoltare
Constructia unui sistem bancar modern, compatibil cu standardele
internationale de eficienta manageriala si prudentialitate bancara, care sa
asigure o implicare activa in economia reala si sa contribuie in acelasi timp,
in mod direct, la o crestere economica pe termen lung, constituie obiectivul
reformei sistemului bancar romanesc, in conditiile in care statul domina inca
piata bancara romaneasca, prin cele 3 banci cu capital de stat, atat in ceea ce
priveste creditele acordate, cat si depozitele atrase.
Actiunile principale care urmaresc indeplinirea acestui obiectiv sunt:
- imbunatatirea si intarirea capacitatii de reglementare, supraveghere si
control al bancilor comerciale de catre Banca Nationala a Romaniei;
- continuarea privatizarii bancilor comerciale;
- extinderea si modernizarea retelei informationale necesare in vederea
dezvoltarii si diversificarii serviciilor bancare, in scopul introducerii si
urmaririi impozitului pe venitul global.
In prezent reformele in acest sector sunt sustinute si de institutii
financiare internationale, si anume:
- PHARE - pentru finantarea programului de privatizare a Banc Post - S.A.,
Bancii Agricole - S.A. si Bancii Comerciale Romane - S.A.;
- IFC - pentru finantarea societatilor de leasing si a fondurilor cu
capital de risc, canalizate catre intreprinderile mici si mijlocii.
b) Politici de privatizare
Privatizarea bancilor la care statul detine actiuni are in vedere:
- finalizarea procesului de privatizare a Banc Post - S.A. si a Bancii
Romane de Dezvoltare - S.A., prin vanzarea pachetelor reziduale, conform
strategiilor de privatizare aprobate prin hotarari guvernamentale;
- finalizarea procesului de restructurare inceput in anul 1998 la Banca
Agricola - S.A. si la Banca Romana de Comert Exterior - BANCOREX - S.A.;
- initierea procesului de privatizare, stabilirea si aprobarea strategiilor
de privatizare specifice pentru Banca Romana de Comert Exterior - BANCOREX -
S.A., Banca Agricola - S.A. si Banca Comerciala Romana - S.A.
In ceea ce priveste societatile de asigurare-reasigurare la care statul
detine actiuni, acestea acopera peste 55% din totalul aferent asigurarilor de
viata si non-viata, luandu-se in considerare ponderea incasarilor de prime
brute pe piata romaneasca a asigurarilor.
Tinand seama de acest aspect, societatile de asigurare-reasigurare la care
statul detine actiuni, respectiv societatile comerciale "Astra" -
S.A., "Carom" - S.A. si "Asirom" - S.A., se vor privatiza
prin oferta publica, iar in cazul "Asirom" - S.A., si prin plasament
privat.
3.2.7. Cercetare stiintifica si dezvoltare tehnologica
a) Politici de dezvoltare
Prioritatile imediate si de perspectiva, in plan national si sectorial,
care se vor urmari prin politica din domeniul cercetarii-dezvoltarii, vor fi in
concordanta cu urmatoarele obiective strategice majore:
- cresterea capacitatii sistemului national de cercetare-dezvoltare (C-D),
in scopul de a genera, difuza si transfera spre economie si societate
rezultate, cunostinte si informatii stiintifice si tehnologice avansate;
- amplificarea activitatilor si serviciilor stiintifice si tehnologice in
toate sectoarele economice si sociale si orientarea lor spre stimularea si
satisfacerea cererii;
- formarea si dezvoltarea personalului si a institutiilor specializate
pentru activitati si servicii stiintifice si tehnologice;
- stimularea dezvoltarii si valorificarii potentialului tehnologic si de
inovare in plan local si regional;
- implicarea activitatii de cercetare stiintifica, dezvoltare tehnologica
si inovare in procesul de reforma si restructurare economica;
- corelarea privatizarii societatilor comerciale cu profil de C-D cu
privatizarea altor societati comerciale din domeniul respectiv, cu care se afla
in relatii contractuale, in vederea dinamizarii dezvoltarii economico-sociale a
tarii;
- valorificarea si dezvoltarea patrimoniului intelectual existent;
- integrarea internationala a activitatilor si serviciilor stiintifice si
tehnologice din tara noastra.
b) Politici de privatizare
Procesul de privatizare se va desfasura in paralel cu procesul de
restructurare.
Strategia de restructurare cuprinde actiunile pregatitoare privatizarii
societatilor comerciale cu profil de C-D, care pot fi: fuzionari, divizari,
asocieri cu o societate comerciala cu care se afla in relatii contractuale,
precum si gruparea unei/unor societati comerciale cu profil de C-D cu alte
societati comerciale, inclusiv in cadrul unor parcuri tehnologice.
Masurile ce trebuie avute in vedere pentru realizarea obiectivelor
strategiei de restructurare si privatizare a societatilor comerciale cu profil
de C-D sunt:
- identificarea si selectarea societatilor comerciale cu profil de C-D care
se afla in relatii contractuale cu alte societati comerciale privatizate sau
privatizabile, in vederea stabilirii modalitatilor de privatizare;
- divizarea unor societati comerciale cu profil de C-D in mai multe societati
concurentiale sau diferit specializate, in vederea separarii activitatilor
profitabile (cu sectoare de piata) si privatizarii lor imediate;
- asocierea dintre societatile comerciale cu profil de C-D si societatile
comerciale din ramura respectiva, care sunt beneficiare ale ofertei de C-D;
- formarea de incubatoare de afaceri in societatile comerciale cu profil de
C-D de catre cercetatori si de specialisti angajati in respectivele societati
comerciale, in scopul valorificarii rezultatelor de C-D;
- privatizarea integrala a societatilor comerciale cu profil de C-D;
- prezentarea de catre societatile comerciale, la solicitarea Fondului
Proprietatii de Stat, a listei cuprinzand rezultatele obtinute de societatea
comerciala, pe baza cercetarii finantate din fonduri publice pana la data
privatizarii, si a listei cuprinzand informatiile si documentele de interes
national, in vederea evaluarii societatilor comerciale, stabilirii pretului de
oferta si introducerii, potrivit recomandarilor Agentiei Nationale pentru
Stiinta, Tehnologie si Inovare, a unor clauze speciale in contractul de
vanzare-cumparare de actiuni.
Aceste clauze vor urmari, in principal, garantarea pastrarii si dezvoltarii
obiectului de activitate al societatilor comerciale din acest domeniu si
pastrarea personalului incadrat pe functii de specialitate pentru o perioada de
minimum 5 ani de la data privatizarii, protectia interna si internationala a
marcilor de fabrica, de comert si de servicii, a proprietatii intelectuale. De
asemenea, se va prevedea si pastrarea actiunii nominative de control in
proprietatea statului pentru acele societati comerciale ce vor fi stabilite de
Guvern, care va preciza, totodata, si cine va exercita drepturile ce decurg din
detinerea acesteia.
Privatizarea societatilor comerciale cu profil de C-D se va efectua
potrivit cadrului legislativ specific acestui domeniu, procedandu-se, cu
precadere, la vanzarea de actiuni prin negociere sau licitatie.
3.2.8. Comert
Pentru privatizarea societatilor comerciale din comert, din categoria
societatilor mari la care Fondul Proprietatii de Stat detine peste 50% din
actiunile aferente capitalului social, se vor aplica urmatoarele metode:
- vanzarea actiunilor prin negociere;
- divizarea unor societati cu un numar mare de active in patrimoniu si apoi
vanzarea actiunilor societatilor rezultate.
Procesul de divizare se va realiza tinandu-se seama de:
- grupurile de active, complexuri comerciale, depozite;
- zonele de atractie comerciala;
- formele de administrare (administrare directa, locatie, inchiriere,
asociere in participatiune);
- profilul de activitate;
- amplasarea spatiilor in municipiu, oras, judet;
- numarul de active ale societatii;
- active revendicate si/sau revendicabile.
Totodata prin procesul de divizare se va urmari, cu prioritate, crearea de
societati comerciale cu o structura a actionariatului diferita de cea a
societatii din care provin, structura care sa asigure, pe de o parte, usurinta
in luarea deciziilor privind conducerea acestor societati, iar pe de alta
parte, cresterea atractivitatii la privatizare, prin oferirea la vanzare a unor
pachete de actiuni a caror pondere in capitalul social sa fie cuprinsa intre
51% si 100% .
Vanzarea actiunilor societatilor comerciale rezultate din divizare se va
face prin negociere sau prin licitatie cu strigare, in functie de marimea
capitalului social si de procentul actiunilor detinute de Fondul Proprietatii
de Stat.
Vanzarea unor active grevate de contracte de locatie de gestiune,
inchiriere sau asociere in participatiune ori incheierea unor contracte de
leasing imobiliar cu clauza ferma de vanzare catre locatari sau asociati se va
face prin negociere directa.
Pentru ca vanzarea de active sa nu afecteze privatizarea societatii prin
vanzarea de actiuni si, implicit, sa nu afecteze veniturile obtinute la bugetul
de stat, se impune ca aprobarea vanzarilor de active in integralitatea lor
(prin negociere directa, licitatie, transformarea contractelor locatarilor in
contracte de leasing imobiliar cu clauza ferma de vanzare) sa se acorde numai
daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele criterii:
- locatarul sau asociatul sa fi efectuat investitiile necesare in spatiul
administrat, conform prevederilor legale, valoarea acestora fiind evidentiata
in documentele financiar-contabile ale locatarului;
- situatia juridica a activelor sa fie clarificata, respectiv acestea sa nu
fi intrat in patrimoniul societatilor prin nationalizare si sa nu fie revendicate
sau revendicabile;
- valoarea activelor vandute, insumata cu valoarea celor propuse a fi
vandute prin negociere directa, licitatie sau leasing imobiliar cu clauza ferma
de vanzare, sa nu depaseasca 30% din valoarea tuturor activelor societatii;
- fundamentarea de catre societate a necesarului de resurse pentru
investitii, modernizari si dotari sa aiba la baza veniturile obtinute in urma
vanzarilor de active.
3.2.9. Turism
a) Politici de dezvoltare
Pentru perioada 1999 - 2000 dezvoltarea turismului in Romania necesita, in
principal:
- finalizarea procesului de privatizare a societatilor comerciale
turistice;
- promovarea si sustinerea investitiilor, acordarea de facilitati,
stimulente, cofinantari etc.;
- cresterea nivelului calitativ al fortei de munca din turism (calificare,
specializare, perfectionare, la nivelul standardelor europene);
- diversificarea politicii de promovare turistica, practicarea unei
politici agresive, de recucerire a pietelor pierdute si de cucerire de noi
piete.
b) Politici de privatizare
Privatizarea societatilor comerciale din turism se va realiza prin metode
combinate, in functie de marimea si potentialul acestora, de structura
actionariatului, de modul de administrare a activelor, de specificul
activitatii, urmarindu-se atragerea investitorilor strategici recunoscuti pe
plan national si international.
In acest scop se vor avea in vedere urmatoarele:
- vanzarea pachetului de actiuni detinut de Fondul Proprietatii de Stat la
societati comerciale din turism, pentru societatile stabilite, de comun acord,
de catre Autoritatea Nationala pentru Turism, Agentia Romana de Dezvoltare si
Fondul Proprietatii de Stat;
- la societatile comerciale la care nu s-a prevazut vanzarea integrala a
pachetului de actiuni, precum si la cele la care nu s-a reusit vanzarea
mentionata la paragraful anterior se va proceda la compensarea reciproca intre
Fondul Proprietatii de Stat si Societatea de Investitii Financiare Transilvania
a pachetelor de actiuni detinute de catre acestea la acele societati comerciale
la care Societatea de Investitii Financiare este actionar, in conformitate cu
prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 54/1998;
- in cazul societatilor comerciale la care nu s-au stabilit ca metode de
privatizare primele doua metode sau la societatile la care, in urma aplicarii
acestor metode, nu s-a reusit privatizarea, se va proceda la divizarea acestora
prin separarea celor doua forme de proprietate, de stat si privata.
Pentru societatile comerciale la care exista certificat de atestare a
dreptului de proprietate asupra terenurilor procesul de divizare sau de
compensare va avea loc numai dupa includerea valorii terenurilor in capitalul
social;
- la societatile comerciale la care, in urma divizarii, Fondul Proprietatii
de Stat detine pachetul integral de actiuni se va proceda la privatizarea
acestora prin vanzarea pachetului de actiuni si prin vanzarea activelor.
Stabilirea metodelor concrete de privatizare a societatilor comerciale din
turism se va face printr-un protocol incheiat intre Autoritatea Nationala
pentru Turism, Fondul Proprietatii de Stat si Agentia Romana de Dezvoltare.
3.2.10. Ape, paduri si protectia mediului
a) Politici de dezvoltare
Pentru domeniile specifice acestei activitati se prevad urmatoarele:
- modernizarea esalonata a retelei nationale de statii si radare
meteorologice;
- modernizarea sistemului de colectare a datelor si a celui de gestionare
si administrare a fondului national de date meteorologice si hidrologice,
precum si a celui operational pentru elaborarea prognozelor in aceste domenii;
- dezvoltarea retelei de drumuri forestiere;
- integrarea Centrului National de Telecomunicatii Meteorologice in
"Reteaua regionala de comunicatii de date meteorologice", proiect
promovat de Organizatia Meteorologica Mondiala pentru Europa.
Totodata, prin aplicarea programului de restructurare a Companiei Nationale
"Apele Romane" - S.A., se va trece la constituirea retelei hidrometeorologice
nationale specifice domeniului gospodaririi apelor, la descentralizarea
activitatii pe subunitati teritoriale ale companiei si la reorganizarea si
dotarea tehnica a activitatilor specifice.
b) Politici de privatizare
Dupa finalizarea actiunii de restructurare a Regiei Nationale a Padurilor
se va proceda la privatizarea unor obiective si capacitati de productie
aferente unor activitati conexe (centre de prelucrare si valorificare a
fructelor de padure si a ciupercilor comestibile, ateliere de prelucrare a
lemnului etc.) prin vanzarea de active.
Dupa finalizarea reorganizarii structurii centrale si a celei din teritoriu
a Companiei Nationale "Apele Romane" - S.A. se va proceda la
pregatirea, in vederea privatizarii, a sectiilor de mecanizare si a bazelor de
productie.
3.2.11. Societati comerciale din subordinea sau de sub autoritatea
consiliilor locale ori judetene
a) Politici de dezvoltare
Regiile autonome de interes local au fost transformate in societati
comerciale, cu exceptia celor care au primit credite de la organisme financiare
internationale (B.I.R.D., B.E.R.D., B.E.I.), garantate de Guvernul Romaniei, si
a unui numar foarte mic de regii care s-au reorganizat, prin exceptie, tot in
regii autonome.
In ceea ce priveste procesul de restructurare a domeniului, principalele
obiective avute in vedere sunt:
- finalizarea procesului de transformare a regiilor autonome in societati
comerciale;
- clarificarea patrimoniului regiilor autonome locale, mai ales al celor
care detin terenuri agricole;
- incheierea de contracte de concesiune care sa asigure raporturi
contractuale intre autoritatile administratiei publice locale si prestatorii de
servicii;
- promovarea unei politici adecvate pentru atragerea capitalului privat,
autohton sau strain, prin acordarea unor facilitati;
- cresterea gradului de participare a autoritatilor administratiei publice
locale la finantarea lucrarilor de investitii;
- infiintarea unei banci specializate care sa finanteze lucrari de
dezvoltare, modernizare si reabilitare in domeniu;
- restructurarea tehnica, constand in modernizarea retelelor si a
echipamentelor, ce va conduce la cresterea calitativa a prestatiilor;
- dezvoltarea regionala a serviciilor de gospodarie comunala prin:
- dezvoltarea unor retele de apa potabila, care sa alimenteze
localitatile dintr-o zona intreaga, indiferent de marime;
- dezvoltarea unor depozite de deseuri supuse controlului sau a unor
uzine de prelucrare a deseurilor, pe zone sau regiuni;
- dezvoltarea tuturor serviciilor de gospodarie comunala, in corelatie cu
planurile de dezvoltare urbana si cu Planul de amenajare a teritoriului
national;
- infiintarea Autoritatii nationale de reglementari in domeniul serviciilor
publice de gospodarie comunala;
- adoptarea legii serviciilor publice de gospodarie comunala.
b) Politici de privatizare
La sfarsitul procesului de restructurare a regiilor autonome va avea loc
privatizarea societatilor comerciale rezultate, prin vanzare de actiuni sau
prin vanzare de active.
Societatile comerciale din acest domeniu, care detin terenuri agricole
si/sau retele edilitare, vor proceda la delimitarea bunurilor proprietate
publica din patrimoniu, urmand sa se privatizeze prin licitatie cu strigare,
negociere sau prin metode specifice pietelor de capital.
3.2.12. Cultura
a) Politici de dezvoltare
In cadrul procesului de reorganizare Regia Autonoma a Imprimeriilor a fost
transformata in Compania Nationala a Imprimeriilor "Coresi" - S.A.
Intr-o prima etapa se va elabora un program de restructurare a companiei,
care va avea in vedere desfiintarea sectoarelor de lucru cu tehnologii depasite
(tipar inalt, tipar adanc, zincografie) si care genereaza pierderi, iar in
etapa urmatoare se va trece la elaborarea unui program de dezvoltare.
b) Politici de privatizare
In conformitate cu programul de privatizare, Compania Nationala a
Imprimeriilor "Coresi" - S.A. va incepe, etapizat, programul de
privatizare, principalele obiective urmarite fiind:
- privatizarea celor 14 subunitati;
- desprinderea unor sucursale ale companiei si transformarea lor in
societati comerciale pe actiuni in vederea privatizarii acestora.
3.2.13. Educatie nationala
Reforma invatamantului se coreleaza cu reforma economica si cu reforma
administrativa.
Actiunile incepute in anul 1998 sau anterior se vor finaliza, urmand ca in
anul 1999 sa fie vizate urmatoarele obiective:
- reforma curriculara;
- restructurarea retelei scolare si universitare;
- organizarea formarii continue a invatamantului la distanta;
- relansarea cercetarii stiintifice in universitati;
- informatizarea invatamantului;
- ameliorarea infrastructurii;
- reforma managementului scolar si academic;
- dezvoltarea parteneriatului scoala - comunitate;
- consolidarea statutului social al cadrului didactic, al elevului si al
studentului;
- dezvoltarea formelor de cooperare internationala.
Legat de acestea, unitatile de invatamant vor fi incurajate si sprijinite
de Ministerul Educatiei Nationale sa isi consolideze valoarea stiintifica, sa
isi formeze personal de specialitate propriu si sa isi titularizeze
specialistii, sa desfasoare investitii proprii in cladiri, laboratoare, echipamente,
sa participe la cooperari interne si internationale relevante.
3.2.14. Sanatate
a) Politici de dezvoltare
In acest domeniu se va actiona pentru realizarea urmatoarelor obiective:
- reforma sistemului de administratie publica in sectorul sanitar;
- implementarea legii asigurarilor sociale de sanatate;
- cresterea calitatii serviciilor medicale;
- diversificarea finantarii sistemului de sanatate;
- armonizarea legislatiei in domeniul farmaceutic;
- sustinerea programelor nationale de sanatate;
- imbunatatirea sistemului national medical de urgenta;
- asigurarea formarii specialistilor in managementul sanitar;
- sprijinirea si integrarea organizatiilor neguvernamentale in realizarea
programelor de sanatate;
- armonizarea legislatiei cu acquisul comunitar.
b) Politici de privatizare
La nivelul furnizorilor de servicii medicale se va urmari schimbarea
statutului proprietatii unitatilor medicale (cabinete, ambulatorii de
specialitate, spitale etc.).
In acest sens Ministerul Sanatatii are in vedere, in prima etapa,
atribuirea spatiilor din cabinetele medicale, din dispensare si ambulatoriile
de specialitate, prin contract de comodat, iar ulterior, concesionarea sau
vanzarea acestora medicilor care, la data intrarii in vigoare a acestor
prevederi, activeaza in spatiile respective, cu contract de munca pe durata
nedeterminata.
In ceea ce priveste mijloacele fixe, acestea vor face obiectul unor
contracte de leasing in favoarea medicilor.
Spitalele urmeaza sa intre in procesul de privatizare pe baza Legii
privatizarii, a Legii privind regimul concesiunilor, precum si a legii privind
organizarea, functionarea si finantarea spitalelor (in curs de adoptare).
Totodata se vor desfasura activitati medicale private in unitati publice pe
baza actualului cadru legislativ.
In acelasi timp se vor privatiza serviciile auxiliare (spalatorie, cantina,
intretinere/reparatii).
Pentru imbunatatirea activitatii de management in sistemul de sanatate se va
proceda la contractarea unor servicii specifice atat de catre spitale, cat si
de fondurile de asigurari (management privat al unitatilor si fondurilor
publice).
LISTA Nr. 1
I. Societatile comerciale pentru care se vor organiza licitatii in vederea
participarii bancilor de investitii, in calitate de consilieri financiari,
pentru privatizarea a 4 mari intreprinderi de stat:
1. Compania Nationala de Transporturi Aeriene Romane "Tarom" -
S.A. Bucuresti;
2. Societatea Comerciala "Sidex" - S.A. Galati - Fondul
Proprietatii de Stat va initia procedura de selectare, cu participare
internationala, a unei firme specializate care sa preia administrarea
societatii inainte de incheierea contractului de consultanta financiara cu
banca de investitii selectata;
3. Societatea Comerciala "ALRO" - S.A. Slatina + ALPROM Slatina -
dupa realizarea fuziunii, conform aprobarii Consiliului de administratie al
Fondului Proprietatii de Stat.
II. Societatile comerciale mari, selectate in vederea privatizarii cu
angajarea de banci de investitii internationale:
1. ELECTROPUTERE Craiova;
2. HIDROMECANICA Brasov;
3. ROMVAG Caracal;
4. ANTIBIOTICE Iasi;
5. TRACTORUL Brasov.
III. Societatile comerciale mari, selectate pentru restructurare/lichidare
cu angajarea unor firme internationale adecvate:
1. I.U.G. Craiova;
2. CLUJANA Cluj-Napoca;
3. SIDERURGICA Hunedoara;
4. NITRAMONIA Fagaras;
5. ROMAN Brasov.
LISTA Nr. 2
Societatile comerciale care se vor privatiza prin agenti de privatizare
1. ROTEC Buzau;
2. CORD Buzau;
3. FORTUS Iasi;
4. SANTIERUL NAVAL Constanta;
5. CMB Bocsa;
6. REAL Pleasa;
7. SIDERMET Calan;
8. CUG Cluj-Napoca;
9. ELSID Titu;
10. INDUSTRIA SARMEI Campia Turzii;
11. FAUR Bucuresti;
12. SUBANSAMBLURI AUTO Sfantu Gheorghe;
13. MECANICA Marsa;
14. ROCAR Bucuresti;
15. TIMPURI NOI Bucuresti;
16. UZTEL Ploiesti;
17. UZUC Ploiesti;
18. PETROUTILAJ Campina;
19. GRIRO Bucuresti;
20. MECANEX Botosani;
21. VIROMET Victoria;
22. CAROM Onesti;
23. UZINELE SODICE Govora;
24. COLOROM Codlea;
25. BICAPA Tarnaveni;
26. ARGESANA Pitesti;
27. MOLDOSIN Vaslui;
28. CORAPET Corabia;
29. TEROM Iasi;
30. ROMTENSID Timisoara;
31. COST Targoviste;
32. ARO Campulung;
33. VULCAN Bucuresti;
34. RULMENTUL Brasov;
35. UCM Resita;
36. LUGOMET Lugoj;
37. NICOLINA Iasi;
38. MECANICA Negresti-Oas;
39. FABRICA DE SCULE Rasnov;
40. URBIS Bucuresti;
41. OPTICA Timisoara;
42. TEHNOFRIG Cluj-Napoca;
43. ELECTROTURRIS Turnu Magurele;
44. BIOSIN Calafat;
45. ELECTRONICA Bucuresti;
46. ROFEP Urziceni;
47. SINTER-REF Azuga;
48. EXFOR Bucuresti;
49. POIANA BRASOV Poiana Brasov;
50. CELHART DONARIS Braila.