INSTRUCTIUNI Nr. 1/15.086 din 20 octombrie 1995
de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 privind masuri
pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, aprobata prin
Legea nr. 12/1995
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
MINISTERUL COMERTULUI
MINISTERUL FINANTELOR
PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 259 din 9 noiembrie 1995
In temeiul art. V din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata prin Legea
nr. 12/1995, se emit urmatoarele instructiuni:
1. Documentele de incasare aferente exporturilor de marfuri, executarilor
de lucrari si prestarilor de servicii in strainatate, precum si cele rezultate
din orice alte operatiuni si tranzactii externe vor fi remise partenerilor
straini si, respectiv, bancilor acestora numai prin societatile bancare romane
sau straine autorizate sa functioneze in Romania.
Societatile bancare autorizate sa functioneze in Romania au obligatia
gasirii celor mai rapide cai si metode de transmitere a documentelor la extern
si incasarii valutei aferente acestora, avizand despre aceasta clientii
respectivi in termen de 5 zile lucratoare bancare de la primirea avizului de
creditare de la bancile corespondente externe.
In sensul aplicarii unitare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
18/1994, aprobata prin Legea nr. 12/1995, se definesc urmatoarele notiuni:
- repatrierea valutei este incasarea sumelor in valuta aferente
exporturilor de marfuri, executarilor de lucrari si prestarilor de servicii in
strainatate, precum si oricaror alte operatiuni si tranzactii externe prin
conturi deschise in Romania la societatile bancare autorizate;
- data trecerii frontierei romane este data inscrisa de organele vamale
romanesti pe declaratia de incasare valutara (D.I.V.), data care trebuie sa
coincida cu cea inscrisa in declaratia vamala de export;
- termenul de incasare a valutei (scadenta) este cel inscris in D.I.V., in
cazul exporturilor de marfuri, sau in documentele depuse la societatile bancare
pentru a fi remise la incasare, pentru celelalte operatiuni, in functie de
natura acestora; termenul incasarii se va incadra in termenele limita de
incasare stabilite la pct. 4 din prezentele instructiuni;
- data incasarii (repatrierii) valutei este data la care sumele de incasat
au fost creditate in contul de corespondent al societatii bancare a
exportatorilor, prestatorilor de servicii sau a celorlalti agenti economici
beneficiari ai sumelor incasate.
In cazul incasarii in numerar (conform pct. 5 din anexa nr. 6 introdusa
prin Circulara nr. 23/1995 pentru modificarea unor prevederi din Regulamentul
privind efectuarea operatiunilor valutare, emisa de Banca Nationala a Romaniei
la 18 august 1994 si publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
94 din 18 mai 1995), data incasarii valutei se considera data documentului care
atesta depunerea sumei la ghiseele societatii bancare a exportatorului,
prestatorului de servicii sau a celorlalti titulari beneficiari ai sumei incasate.
In aceste cazuri, societatile bancare vor solicita fotocopii dupa documentele
care atesta provenienta externa a sumelor in valuta depuse.
2. Societatile bancare vor deconta in conturile valutare ale clientilor
sumele in valuta incasate in favoarea acestora, in termen de maximum 5 zile
lucratoare bancare de la primirea avizului de creditare de la bancile
corespondente externe.
Decontarea se va face cu data valutei la care suma a fost creditata in
contul de corespondent.
In cazul depasirii termenului de 5 zile lucratoare bancare mentionat mai
sus, societatile bancare datoreaza beneficiarului sumei incasate de la extern
penalitatile prevazute la art. II din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994.
3. Organele vamale romanesti nu vor efectua vamuirea si nu vor permite
trecerea frontierei de stat a marfurilor livrate la export pentru care nu sunt
prezentate exemplarele nr. 2, 3 si 4 ale D.I.V. vizate de societatea bancara
respectiva si care nu au completate pct. 5 si 10.
Dupa verificarea respectarii prevederilor de mai sus, organele vamale
romanesti vor completa pct. 11 din D.I.V. si il vor viza in spatiul rezervat
acestora (pct. 14).
4. In cazul operatiunilor de export de marfuri cu incasarea la vedere,
termenele limita de incasare (repatriere) a sumelor in valuta, in functie de
zona geografica a partenerului extern, sunt urmatoarele:
- zona Europa si Orientul Mijlociu, 5 zile de la data declarata in D.I.V.,
dar nu mai tarziu de 60 de zile calendaristice de la data trecerii frontierei romane,
atestata documentar;
- celelalte zone, 5 zile de la data declarata in D.I.V., dar nu mai tarziu
de 90 de zile calendaristice de la data trecerii frontierei romane, atestata
documentar.
In cazul livrarii pe baza de acreditive la termen cu plata de pana la 90 de
zile, incasarea sumelor in valuta respectiva se face in cadrul termenelor
precizate mai sus.
Termenele maxime de mai sus, stabilite in functie de zona geografica, sunt
valabile si in cazul incasarilor din executari de lucrari si prestari servicii
in strainatate si din orice alte operatiuni si tranzactii externe cu plata la
vedere.
In cazul lucrarilor de constructii-montaj, livrarilor de instalatii
complexe, realizarii de obiective la cheie, prestarilor de servicii in
strainatate si al altor operatiuni si tranzactii externe, executate cu plata la
termen, termenul de incasare (repatriere) a contravalorii acestora in valuta
sau in natura este de 15 zile de la termenele scadente prevazute in contractele
externe.
5. In cazul operatiunilor legate de export-import, incheiate pe baza
licentelor eliberate in prealabil de Ministerul Comertului, agentii economici
exportatori au obligatia ca in contractele externe sa prevada clauza
obligativitatii platii in valuta convertibila a exporturilor, astfel incat sa
se asigure incasarea acestora, in cazul in care importul nu se realizeaza, in
maximum 90 de zile calendaristice de la efectuarea exportului.
In cazurile in care, din diverse motive justificate cu documente,
operatiunile de export prevazute in D.I.V. a fi incasate in valuta, necesita a
fi compensate cu import de marfuri, agentii economici se vor adresa
Ministerului Comertului in vederea obtinerii licentelor in conditiile
incadrarii operatiunilor respective in prevederile Hotararii Guvernului nr.
276/1995, astfel incat importul sa fie realizat in maximum 90 de zile
calendaristice de la data efectuarii exportului.
Pe baza acestora urmeaza a se modifica pct. 4 din D.I.V. depuse initial la
societatile bancare.
In cazurile in care agentii economici justifica incasarea exporturilor prin
compensari cu importuri de marfuri fara a fi obtinut licente de la Ministerul
Comertului, urmeaza ca organele de control ale Ministerului Finantelor sa
incheie proces-verbal de constatare a contraventiei, aplicand amenda prevazuta
in Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, si vor solicita aplicarea sanctiunii
prevazute la art. 1 ultimul alineat din Hotararea Guvernului nr. 148/1993,
D.I.V. respective urmand a fi scoase din evidentele bancare.
6. Amenzile contraventionale se calculeaza prin aplicarea procentelor
prevazute la art. IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 corespunzator
numarului de zile calendaristice de intarziere a incasarii (repatrierii)
sumelor in valuta.
Pentru sumele in valuta neincasate la data controlului, aferente exportului
de marfuri, executarilor de lucrari si prestarilor de servicii in strainatate,
precum si oricaror operatiuni si tranzactii externe, inclusiv celor realizate
anterior intrarii in vigoare a Ordonantei Guvernului nr. 18/1994, intarzierile
in functie de care se calculeaza amenzile contraventionale se stabilesc tinand
seama de data intrarii in vigoare a acestei ordonante.
Amenzile aplicate nu vor depasi contravaloarea in lei a sumelor in valuta
neincasate.
7. Nu se considera neincasate si nu se supun sanctiunilor prevazute de art.
IV pct. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, sumele in valuta reprezentand
contravaloarea marfurilor exportate (pentru care se intocmesc declaratii vamale
de export), serviciilor prestate si lucrarilor executate in strainatate sau
altor operatiuni cu strainatatea, in urmatoarele situatii:
a) sume aflate in litigiu pentru care urmeaza sa inceapa, in termenele
stabilite de organul de control, sau pentru care au inceput procedurile
judiciare;
b) reclamatii cantitative si calitative formulate de partenerii externi in
baza prezentarii unor documente incheiate de organele specializate;
c) piese de schimb si componente pentru exporturi aflate in perioada de
garantie;
d) marfa livrata in consignatie pentru perioada ce depaseste termenele de
incasare prevazute la pct. 4 si care se afla in termenul contractual de
incasare;
e) exporturi temporare (export promotional, export in vederea procesarii,
masini, utilaje, mijloace de transport etc. necesare executarii unor lucrari si
servicii in strainatate);
f) mostre;
g) returnarea de catre partenerii externi a marfurilor neachitate, ca
urmare a deficientelor de functionare;
h) cazurile de forta majora confirmate de organe neutre.
Pentru cazurile prezentate la lit. d), e) si f) de mai sus se va obtine,
inaintea efectuarii operatiunii de export, avizul Ministerului Comertului si se
vor face mentiuni in D.I.V. la pct. 12 "Alte detalii:", anexandu-se
avizul respectiv la D.I.V., exemplarul nr. 2.
De asemenea, nu se sanctioneaza contraventional cazurile in care marfurile
importate au fost returnate partenerilor externi din diferite motive, precum si
marfurile introduse in tara in regim de import temporar si returnate, pentru
care, in conformitate cu normele in vigoare, s-au intocmit D.I.V.
In situatia marfurilor importate in vederea prelucrarii in Romania (lohn
sau processing), agentii economici sunt tinuti raspunzatori sa incaseze
contravaloarea manoperei si a altor cheltuieli aferente productiei prevazute in
D.I.V. in cazul in care valoarea prelucrarii se compenseaza cu o parte din
importul marfurilor respective, societatile bancare vor solicita agentilor
economici, la avizarea D.I.V., sa prezinte licente eliberate in prealabil de
Ministerul Comertului.
8. Incasarea sumelor in valuta, aferente exporturilor de marfuri efectuate
de catre persoanele juridice si fizice autorizate in conditiile legii, se
urmareste de catre societatile bancare prin care s-au derulat operatiunile pe
baza D.I.V., in conformitate cu Regulamentul Bancii Nationale a Romaniei
privind efectuarea operatiunilor valutare, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 263 din 19 septembrie 1994 si cu normele si circularele
Bancii Nationale a Romaniei emise in aplicarea acestuia.
Banca Nationala a Romaniei, in baza informatiilor proprii (D.I.V.,
exemplarul nr. 2) si a celor primite de la bancile comerciale (Situatia
incasarilor din exporturi de marfuri - inclusiv compensarile), elaboreaza si
comunica lunar Ministerului Finantelor si Ministerului Comertului urmatoarele:
a) situatia exporturilor neincasate in termenele prevazute de prezentele
instructiuni;
b) situatia exporturilor compensate cu importuri fara licente eliberate in
prealabil de Ministerul Comertului.
Pe baza raportarilor intocmite de societatile bancare potrivit unor
proceduri stabilite de Banca Nationala a Romaniei, sucursalele Bancii Nationale
a Romaniei (judetene si a municipiului Bucuresti) intocmesc lunar
"Situatia sumelor in valuta aferenta exportului de marfuri
neincasate" in termenele prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 si
a prezentelor instructiuni. Un exemplar se transmite la Directia generala a
finantelor publice si controlului financiar de stat (judeteana sau a
municipiului Bucuresti) in vederea verificarii cauzelor si luarii masurilor ce
se impun.
9. Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de
stat vor transmite lunar sucursalelor judetene ale Bancii Nationale a Romaniei
situatia privind modul de respectare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
18/1994, intocmita conform modelului din anexa la prezentele instructiuni. Pe
baza acestor situatii sucursalele judetene vor opera in mod corespunzator in
evidentele proprii.
10. Urmarirea incasarilor valutare aferente executarilor de lucrari,
prestarilor de servicii in strainatate si altor operatiuni si tranzactii
externe se efectueaza de catre societatile bancare pe baza documentelor primite
de la executantii de lucrari, prestatorii de servicii sau alte categorii de
agenti economici, din care rezulta creantele acestora fata de beneficiarii
straini ai marfurilor, serviciilor si lucrarilor respective.
Banca Nationala a Romaniei va transmite lunar Ministerului Finantelor lista
agentilor economici care nu au respectat termenele de incasare (repatriere) a
valutei aferente operatiunilor sus-mentionate.
11. Banca Nationala a Romaniei, in urma analizelor efectuate, va transmite
lunar Ministerului Finantelor lista agentilor economici care nu au repatriat
avansurile platite la extern potrivit art. IV pct. 3 alin. 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994.
12. In vederea avizarii operatiunilor de transferuri externe privind
investitiile directe si de portofoliu in strainatate (art. IV pct. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994), solicitantii, persoane juridice, vor
prezenta la Ministerul Finantelor - Directia generala a regimului valutar -
urmatoarele documente:
- certificatul de inmatriculare la Registrul comertului;
- certificatul de inregistrare fiscala la Ministerul Finantelor;
- statutul si contractul de societate;
- hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor societatilor
comerciale sau a consiliului de administratie al regiei autonome solicitante cu
privire la aprobarea realizarii investitiei in strainatate;
- situatia rezultatelor financiare si a obligatiilor fiscale pentru ultima
luna (trimestru), avizate de organele fiscale teritoriale;
- confirmarea societatii bancare, la care solicitantul are deschis contul
in valuta, cu privire la existenta sursei valutare la nivelul cerut de
efectuarea transferului, in cazul utilizarii disponibilitatilor proprii;
- raportul de expertiza asupra valorii bunurilor ce se transfera ca aport
in natura la capitalul social;
- traducerea autentificata a contractului de societate si a statutului
societatii cu sediul in strainatate la care urmeaza a se efectua investitia de
capital;
- fundamentarea tehnico-economica care sa cuprinda, intre altele,
modalitatile si termenele la care se va recupera investitia;
- certificarea directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat in raza careia isi are sediul solicitantul cu privire la
locul de impozitare a profitului realizat in strainatate;
- reglementarile valutare cu privire la repatrierea in valuta convertibila
a veniturilor realizate din dividende si din lichidari ale investitiilor
straine in tara in care urmeaza a se efectua investitia.
13. In cazul celorlalte transferuri valutare ale rezidentilor care nu au in
corespondent o contraprestatie (succesiuni, donatii, ajutoare, cadouri,
transferuri ale emigrantilor, pensii, alocatii etc.), solicitantii vor prezenta
la Ministerul Finantelor - Directia generala a regimului valutar - urmatoarele
documente:
- confirmarea scrisa din partea organelor fiscale ca solicitantul nu are
debite in Romania reprezentand impozite sau alte obligatii legale de plata fata
de stat neachitate;
- orice alte documente solicitate de Ministerul Finantelor - Directia
generala a regimului valutar.
14. Pentru urmarirea si controlul modului de efectuare a repatrierii
sumelor in valuta rezultate din operatiunile mentionate la art. IV pct. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, sucursalele Bancii Nationale a Romaniei
(judetene si a municipiului Bucuresti) vor comunica lunar la Banca Nationala a
Romaniei situatia repatrierii de catre agentii economici din raza lor
teritoriala a sumelor in valuta incasate cu titlu de dividende din activitatea
de investitii in strainatate, cote-parti provenite din lichidarea acestor
investitii, rate si dobanzi aferente creditelor externe acordate, precum si
alte venituri rezultate in urma unor transferuri externe de capital autorizate.
Situatia va cuprinde si incasarile in valuta cuvenite agentilor economici
care au participat numai cu aport in natura la capitalul social al unor firme
din strainatate.
15. Persoanele juridice si fizice prevazute la art. 4 pct. 1 din Ordonanta
Guvernului nr. 18/1994 au obligatia ca in maximum 3 zile lucratoare de la data
avizarii acestora de catre societatea bancara respectiva, in conformitate cu
prevederile pct. 1 alin. 2 din prezentele instructiuni, sa declare societatii
bancare natura incasarilor, astfel incat aceasta sa poata identifica
documentele care au stat la baza operatiunilor respective.
16. Ministerul Finantelor, in conformitate cu prevederile Legii nr. 30/1991
privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii
financiare, va proceda la constatarea contraventiilor savarsite de agentii
economici si la aplicarea sanctiunilor prevazute la art. IV pct. 7 din
Ordonanta Guvernului nr. 18/1994.
Banca Nationala a Romaniei, in conformitate cu prevederile Legii nr.
33/1991 privind activitatea bancara si cu prevederile Legii nr. 34/1991 privind
Statutul Bancii Nationale a Romaniei, va organiza, la societatile bancare
autorizate sa functioneze in Romania, controlul privind respectarea
prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 18/1994 si ale prezentelor instructiuni.
17. In conformitate cu art. V ultimul alineat din Ordonanta Guvernului nr.
18/1994, sanctiunile prevazute la art. 1 din Hotararea Guvernului nr. 148/1993,
cu exceptia ultimului alineat, isi pierd aplicabilitatea.
18. La data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a prezentelor
instructiuni isi inceteaza aplicabilitatea instructiunile nr. 1/1994 elaborate
de Banca Nationala a Romaniei si Ministerul Finantelor, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 68 din 15 martie 1994.
Guvernatorul Bancii Nationale a Romaniei,
Mugur Isarescu
Ministrul comertului,
Petru Crisan
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Nicolae Constantinescu,
secretar de stat
ANEXA 1
JUDETUL .........................
UNITATEA ........................
ADRESA ..........................
NR. DIN REGISTRUL COMERTULUI ....
CODUL FISCAL ....................
SITUATIE
privind modul de respectare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 18/1994,
aprobata prin Legea nr. 12/1995
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
0 - Numar curent
1 - Nr. si data contractului extern
2 - Obiectul contractului
3 - Clientul extern
4 - Nr. si data D.I.V.
5 - Valoarea totala a D.I.V. ($)
6 - Conform contractului
7 - Conform D.I.V.
8 - Suma ($)
9 - Data incasarii
10 - Nr. si data comunicarii la banca
11 - Suma ($)
12 - Data
13 - Nr. si data D.I.V. (*)
14 - Nr. si data comunicarii la banca
15 - Suma ($)
16 - Data
17 - Suma ($)
18 - Nr. zile intarziere
19 - Cauzele neincasarii (*)
20 - Nr. si data
21 - Suma ($)
22 - Nr. suma
23 - Nr. suma
--------------------------------------------------------------------------------
| | | | | |Ter-| | |
| | | | | |men | | |
| | | | | |de | Situatia D.I.V. la data controlului | Sanctiuni |
| | | | | |pla-| | aplicate |
| | | | | |ta | | |
| | | | | |----|--------------------------------------------|---------------|
| | | | | | | | | Compensat | Neinca-|D.I.V. | Amenda | Alte |
| | | | | | | | I | | sat |neiden-| contra-| san- |O
| | | | | | | | n | | |tifica-| ventio-| cti- |B
| | | | | | | | c | | | ta | nala | uni
|S.
| | | | | | | | a |-------------------|--------|-------|--------|------|
| | | | | | | | s | Legal |Nelegal| | | | | |Apli|in-| | |
| | | | | | | | a |-----------| (*) | | | | | |cata|ca-| | |
| | | | | | | | t | | | | |-------| | | | | | |sa-| | |
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |ta | | |
-|-|-|-|-|-|--|-|-------|--|--|--|--|---|---|--|--|--|----|--|----|---|---|--|--
0|1|2|3|4|5| 6|7| 8|9|10|11|12|13|14| 15|16 |17|18|19| 20|21| 22| 23|
24|25|26
-|-|-|-|-|-|--|-|--|-|--|--|--|--|--|---|---|--|--|--|----|--|----|---|---|--|--
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
-|-|-|-|-|-|--|-|--|-|--|--|--|--|--|---|---|--|--|--|----|--|----|---|---|--|--
_|_|_|_|_|_|__|_|__|_|__|__|__|__|__|___|___|__|__|__|____|__|____|___|___|__|__
*) Numarul si data declaratiei vamale de import.
*) Fiecare caz se sanctioneaza in conformitate cu Ordonanta Guvernului nr.
18/1994 si cu art. 1, ultimul alineat din Hotararea Guvernului nr. 148/1993 si
se comunica sucursalelor judetene ale Bancii Nationale a Romaniei.
*) Pentru fiecare suma neincasata se va mentiona, pe scurt, cauza
(reclamatii, exporturi temporare, mostre, falimentul partenerului extern etc.).