HOTARARE Nr. 170 din 18 ianuarie 2001
privind organizarea si functionarea Directiei Generale a Vamilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 40 din 23 ianuarie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 5
alin. (1) din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
(1) Directia Generala a Vamilor se organizeaza si functioneaza ca organ de
specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in
subordinea Ministerului Finantelor Publice, care aplica strategia si programul
Guvernului in domeniul politicii vamale, exercitand atributiile stabilite prin reglementarile
vamale.
(2) Sediul Directiei Generale a Vamilor este in municipiul Bucuresti, str.
Matei Millo nr. 13, sectorul 1.
Art. 2
(1) In realizarea obiectului sau de activitate Directia Generala a Vamilor
are, in principal, urmatoarele atributii:
1. organizeaza, indruma si controleaza activitatea directiilor regionale
vamale interjudetene, birourilor vamale de control si vamuire la interior si a
birourilor vamale de control si vamuire la frontiera;
2. exercita controlul, urmareste si supravegheaza pe teritoriul tarii
respectarea legislatiei vamale;
3. ia masuri de prevenire si combatere, in conformitate cu legea, a
oricaror infractiuni si contraventii in domeniul vamal;
4. participa impreuna cu alte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale la elaborarea proiectelor de acte normative in domeniul vamal
si asigura aplicarea prevederilor privind Tariful vamal de import al Romaniei
si a altor acte normative referitoare la acesta;
5. aplica masurile cu caracter vamal rezultate din acordurile de liber
schimb sau de comert liber incheiate intre Romania, pe de o parte, si Uniunea
Europeana sau tarile aflate in curs de integrare in Uniunea Europeana, pe de
alta parte;
6. asigura aplicarea prevederilor cu caracter vamal din conventiile si
tratatele internationale la care Romania este parte;
7. urmareste aplicarea corecta a regulilor de interpretare a Nomenclaturii
sistemului armonizat, a regulilor generale de stabilire a originii bunurilor si
de evaluare in vama a marfurilor, precum si a prevederilor actelor normative
referitoare la taxa pe valoarea adaugata, la accizele si la alte drepturi
vamale;
8. elaboreaza si adopta norme tehnice pentru introducerea procedurilor
simplificate;
9. elaboreaza propuneri privind sistematizarea si armonizarea legislatiei
vamale;
10. coordoneaza programele privind integrarea vamala europeana;
11. verifica modul de declarare de catre titularul operatiunii vamale sau
de catre comisionarul in vama a drepturilor cuvenite bugetului de stat;
incaseaza si vireaza aceste drepturi la bugetul de stat; stabileste din oficiu
eventualele diferente pe baza controalelor ulterioare si asigura incasarea
acestora; stabileste formele si instrumentele de plata si de garantare a platii
taxelor si a drepturilor vamale in conformitate cu normele generale de
decontare a veniturilor statului;
12. coordoneaza si indruma directiile regionale vamale interjudetene,
birourile vamale de control si vamuire pe linia prevenirii si combaterii traficului
ilicit de droguri, arme, explozivi, obiecte din patrimoniul cultural national;
urmareste, in cooperare cu celelalte organe abilitate ale statului, cazurile de
spalare a banilor prin operatiuni vamale; incheie, pe baza de mandat, acorduri
de cooperare cu autoritati vamale straine privind schimbul de informatii pentru
prevenirea si combaterea fraudei vamale;
13. controleaza mijloacele de transport incarcate cu marfuri de import,
export sau aflate in tranzit si verifica legalitatea si regimul vamal al
acestora; retine, in vederea confiscarii, marfurile care fac obiectul unor
abateri de la legislatia vamala;
14. verifica, pe timp de zi si de noapte, cladiri, depozite, terenuri,
sedii si alte obiective si poate preleva, in conditiile legii, probe pe care le
analizeaza in laboratoarele proprii in vederea identificarii si expertizarii
marfurilor supuse vamuirii;
15. efectueaza investigatii, supravegheri si verificari, in conditiile
prevazute de lege, in cazurile in care sunt semnalate situatii de incalcare a
legislatiei vamale de catre persoane fizice si juridice; verifica registre,
corespondenta si orice fel de evidenta si are dreptul de a cere oricarei
persoane fizice sau juridice sa prezinte, fara plata, documentatia si
informatiile privind operatiunile vamale; sesizeaza organele de urmarire penala
competente atunci cand exista indiciile savarsirii unor infractiuni;
16. exercita controlul ulterior la sediul agentilor economici asupra
operatiunilor de comert exterior efectuate, pe o perioada de 5 ani de la
acordarea liberului de vama, urmarind respectarea reglementarilor in domeniul
vamal;
17. asigura sistemul informatic integrat vamal, precum si statistica
vamala;
18. reprezinta in fata instantelor judecatoresti interesele statului in
cazurile de incalcare a normelor vamale;
19. intocmeste studii, analize si elaboreaza proiecte de acte normative
privind organizarea structurii si a activitatii autoritatii vamale;
20. prezinta ministrului finantelor publice avizele la proiectele de acte
normative elaborate de alte ministere si institutii centrale, care cuprind
masuri referitoare la domeniul vamal;
21. aplica legislatia muncii pe linia gestiunii de personal - recrutare,
angajare, avansare, mobilitate, sanctionare si incheierea raporturilor de
munca, cu exceptia functiilor care sunt in sfera de aprobare a ministrului
finantelor publice;
22. organizeaza la nivelul autoritatii vamale, dupa caz impreuna cu
directiile regionale vamale interjudetene, programe de formare profesionala a
personalului vamal;
23. elaboreaza si fundamenteaza programul de investitii, proiectul
bugetului activitatii vamale si proiectul bugetului Fondului special pentru
dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei,
precum si a celorlalte unitati vamale, prevazut de Legea nr. 8/1994, si asigura
realizarea acestora in conditiile legii;
24. organizeaza si asigura alocarea, miscarea, evidenta si controlul
mijloacelor si echipamentelor din dotarea autoritatii vamale;
25. colaboreaza, pe baza de protocol, cu Inspectoratul general al politiei,
Inspectoratul general al politiei de frontiera, Directia generala pentru
pasapoarte, precum si cu Garda financiara.
(2) Directia Generala a Vamilor indeplineste orice alte atributii prevazute
de lege.
Art. 3
(1) Conducerea Directiei Generale a Vamilor se exercita de directorul
general, care reprezinta autoritatea vamala in raporturile cu agentii
economici, alte persoane juridice si fizice, precum si cu organisme vamale din tara
sau din strainatate, si raspunde in fata ministrului finantelor publice pentru
intreaga activitate a sistemului vamal.
(2) In exercitarea atributiilor sale directorul general are calitatea de
ordonator secundar de credite si emite decizii, ordine, circulare, norme
tehnice de aplicare a reglementarilor vamale.
Art. 4
(1) Aparatul propriu al Directiei Generale a Vamilor are structura
organizatorica prevazuta in anexa nr. 1. In cadrul acesteia, prin ordin al
ministrului finantelor publice se pot organiza servicii, birouri si alte
compartimente si se stabileste numarul posturilor de conducere.
(2) Directorul general, directorii generali adjuncti, directorii si
adjunctii acestora din aparatul propriu al Directiei Generale a Vamilor se
numesc, in conditiile legii, prin ordin al ministrului finantelor publice.
Inspectorul-sef pentru expertiza vamala, sefii de serviciu si sefii de birou se
numesc, potrivit legii, prin decizie a directorului general.
(3) Numarul maxim de posturi pentru Directia Generala a Vamilor si
unitatile subordonate acesteia este de 4.600.
(4) Repartizarea numarului maxim de posturi pentru aparatul propriu al
Directiei Generale a Vamilor se aproba prin ordin al ministrului finantelor
publice, iar pentru unitatile subordonate acesteia, prin decizie a directorului
general.
Art. 5
In cazul in care directorul general, din diferite motive, nu isi poate
exercita atributiile curente ministrul finantelor publice desemneaza unul
dintre directorii generali adjuncti sa exercite aceste atributii.
Art. 6
(1) Structura organizatorica a directiilor regionale vamale interjudetene,
a birourilor vamale de control si vamuire si a punctelor vamale se aproba de
directorul general prin decizie.
(2) Directorii directiilor regionale vamale interjudetene si adjunctii
acestora, sefii de servicii si sefii de birouri, precum si sefii birourilor
vamale de control si vamuire si ai altor compartimente din structura acestora
se numesc prin decizie a directorului general.
Art. 7
Statele de functii pentru directiile regionale vamale interjudetene si
birourile vamale de control si vamuire se aproba de directorul general, in
conditiile legii.
Art. 8
Prin reorganizarea Directiei Generale a Vamilor brigazile de supraveghere si
control vamal trec in structura directiilor regionale vamale interjudetene si
vor fi organizate la nivel de serviciu, urmand sa aiba nivelul de salarizare
corespunzator directiilor regionale vamale interjudetene.
Art. 9
(1) Atributiile, sarcinile si raspunderile personalului din structura
autoritatii vamale se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare
aprobat prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) Atributiile, sarcinile si raspunderile individuale ale personalului din
structura autoritatii vamale se stabilesc prin fisa postului, care se semneaza
de salariati si de sefii ierarhici.
Art. 10
(1) Directia Generala a Vamilor are in dotare mijloace de transport
aeriene, navale si terestre pentru activitati specifice, in structura, numarul
si consumul de carburanti prevazute in anexa nr. 2.
(2) Repartizarea pe unitati vamale a mijloacelor de transport se face prin
decizie a directorului general.
(3) Pentru atributii de control antidrog si materiale explozive Directia
Generala a Vamilor se doteaza cu caini dresati, potrivit pct. 5 din anexa nr.
2.
Art. 11
Personalul care isi desfasoara activitatea in vamile de frontiera, situate
la distante de 5 - 70 km fata de localitatea in care domiciliaza, beneficiaza
de transport la si de la locul de munca, cu plata unui tarif fix pe zi stabilit
prin ordin al ministrului finantelor publice.
Art. 12
Pentru asigurarea necesarului de personal vamal, precum si pentru
perfectionarea profesionala a personalului angajat Directia Generala a Vamilor
organizeaza cursuri de pregatire in domeniu prin Scoala de finante publice din
cadrul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 13
(1) Prefecturile impreuna cu consiliile judetene, Consiliul General al
Municipiului Bucuresti si consiliile locale vor sprijini asigurarea spatiilor
corespunzatoare pentru desfasurarea activitatii autoritatii vamale din
teritoriu, coordonata de Directia Generala a Vamilor.
(2) In localitatile in care autoritatea vamala nu dispune de spatii
corespunzatoare consiliile locale vor sprijini aceste unitati prin asigurarea,
in conditiile legii, de amplasamente in vederea construirii de sedii proprii.
(3) Directia Generala a Vamilor va prevedea in programul propriu de
investitii fonduri in vederea construirii unor astfel de obiective.
Art. 14
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 15
(1) Prezenta hotarare intra in vigoare in termen de 15 zile de la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe aceeasi data se abroga Hotararea Guvernului nr. 147/1996 privind
organizarea si functionarea Directiei Generale a Vamilor, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 71 din 9 aprilie 1996, cu
modificarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
(3) Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari trimiterile
referitoare la Hotararea Guvernului nr. 147/1996 din subsolul anexelor nr. 2 si
3 la Hotararea Guvernului nr. 18/2001 vor avea in vedere prevederile prezentei
hotarari.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
DIRECTIA GENERALA A VAMILOR
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Directiei Generale a Vamilor
__________________
| DIRECTOR GENERAL |
|__________________|
|
|
| ______________________
| | INSPECTOR-SEF PENTRU |
|------------| EXPERTIZA VAMALA |
| |______________________|
|
___________________________|_________________________________
| | | | |
_______|_____ ________|________ | ___________|__________ ______|______
| DIRECTIA*) | | DIRECTIA*) | | | DIRECTIA BUGET, | | DIRECTIA DE |
| REGIMURI SI | | SUPRAVEGHERE | | | ORGANIZARE GENERALA, | | TEHNOLOGIA |
| OPERATIUNI | | VAMALA SI LUPTA | | | GESTIUNE DE PERSONAL | | INFORMATIEI,|
| VAMALE | | IMPOTRIVA | | | SI ADMINISTRAREA | | STATISTICA |
| | | FRAUDELOR | | | SERVICIILOR | | VAMALA SI |
| | | VAMALE | | | | | GESTIUNEA |
| | | | | | | | DATELOR |
|_____________| |_________________| | |______________________| |_____________|
|
|
_________________________|_____________________________
| | | |
__________|________ ________|__________ ______|______ ______|_______
| Serviciul juridic,| |Serviciul inspectie| | Serviciul | | Serviciul |
| legislatie vamala,| |si control pentru | | control | | integrare |
| urmarire si | |activitatea vamala | | si | | vamala |
| incasare a | | | | audit intern| | europeana si |
|creantelor bugetare| | | | | | relatii |
| | | | | | |internationale|
|___________________| |___________________| |_____________| |______________|
*) Condusa de un director general adjunct.
ANEXA 2
DOTARI
I. Mijloace de transport
________________________________________________________________________________
Numarul
maxim de
Nr. Tipul mijlocului mijloace Consumul maxim de
crt. Unitatea de transport de carburant
transport
aprobat
(bucati)
________________________________________________________________________________
1. Directia Generala Autoturisme 6 350 litri
a Vamilor Autovehicule pentru 3 350 litri
transport de marfa si
de persoane (activitati
de aprovizionare,
deplasare a
personalului operativ)
2. Directia Autoturisme 68 350 litri
supraveghere Autospeciale 12 350 litri
vamala si lupta (activitati pentru
impotriva depistarea drogurilor
fraudelor vamale; si a altor substante cu
activitatea de regim special, inclusiv
supraveghere in pentru transportul
zonele speciale cainilor)
prevazute in Autoturisme pentru 46 350 litri
art. 17 din supraveghere in
Legea nr. 141/1997 zonele speciale
privind Codul Elicopter 1 Consum mediu de 50
l/h
vamal al Romaniei pentru maximum 75
de ore de zbor lunar
3. Birouri vamale de Autoturisme (unul 106 350 litri
control si vamuire pentru fiecare birou
vamal)
Autovehicule pentru 26 350 litri
transport de persoane
si de valori la
birourile vamale de
control si vamuire cu
sucursale situate intre
5 - 70 km
Autoturisme pentru 2 350 litri
birourile vamale de
control si vamuire din
aeroporturile
internationale
Bucuresti-Otopeni
si Bucuresti-Baneasa
Autovehicule pentru 24 1.100 litri
birourile vamale de
control si vamuire la
frontiera, necesare in
vederea asigurarii
transportului
salariatilor la si de
la serviciu (birourile
vamale situate la
5 - 70 km fata de
localitatile de
referinta)
Salupe pentru 22 Consum mediu pe
patrulare, control si ora/nava de 100 litri
supraveghere in pentru maximum 100 de
teritoriul de ore de functionare
supraveghere vamala lunar a fiecarei nave
4. Directiile Autoturisme (cate unul 12 350 litri
regionale vamale pentru fiecare directie
interjudetene regionala vamala
interjudeteana)
Autovehicule pentru 12 350 litri
transport de marfa si
de persoane (activitati
de aprovizionare,
deplasare a
personalului operativ)
II. Caini
____________________________________________________________________________
Nr. Numarul
crt. Unitatea Denumirea maxim
____________________________________________________________________________
5. Directia supraveghere vamala Caini dresati pentru Serviciul 60
si lupta impotriva fraudelor antidrog si materiale explozive
vamale
____________________________________________________________________________
NOTA:
Lista cuprinzand birourile vamale de frontiera, situate in afara
localitatilor la distante de 5 70 km de acestea, si birourile vamale cu
puncte vamale se aproba de directorul general al Directiei Generale a Vamilor
la propunerea directorilor directiilor regionale vamale interjudetene.
Nu se considera depasiri la consumul normat la mijloacele de transport
consumul care la nivelul anului se incadreaza in limita carburantului normat in
raport cu numarul de mijloace de transport aprobat pentru Directia Generala a
Vamilor, directiile regionale vamale interjudetene si birourile vamale de
control si vamuire.