HOTARARE Nr.
181 din 29 martie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si desfasurarea concursului sau examenului
pentru definitivare in functie, promovare in grade sau trepte profesionale
superioare in cadrul aceleiasi instante ori aceluiasi parchet, precum si in
functii de executie a personalului auxiliar de specialitate la instante si
parchete superioare
ACT EMIS DE:
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 251 din 16 aprilie 2007
In temeiul dispoziţiilor art. 134
alin. (4) din Constituţia României, republicată, şi
ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu
modificările ulterioare,
având în vedere art. 42-44 din Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al
instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, cu
modificările şi completările ulterioare,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă
Regulamentul privind organizarea şi desfăşurarea concursului sau examenului
pentru definitivarea în funcţie, promovarea în grade sau trepte profesionale
superioare în cadrul aceleiaşi instanţe ori aceluiaşi parchet, precum şi în
funcţii de execuţie a personalului auxiliar de specialitate la instanţe şi
parchete superioare, cuprins în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii
nr. 108/2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 304 din 12
aprilie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare, se abrogă.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
Anton Pandrea,
judecător
ANEXA
REGULAMENT
privind organizarea
şi desfăşurarea concursului sau examenului pentru definitivare în funcţie, promovare
în grade sau trepte profesionale superioare în cadrul aceleiaşi instanţe ori aceluiaşi parchet, precum şi în
funcţii de execuţie a personalului auxiliar de
specialitate la instanţe şi parchete superioare
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentul regulament
reglementează organizarea şi desfăşurarea examenului pentru definitivare în
funcţie, precum şi concursului sau examenului de promovare a personalului
auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor,
potrivit dispoziţiilor art.42 -44 din Legea nr.
567/2004 privind statutul personalului auxiliar de
specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă
acestea, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. - Definitivarea în
funcţie a personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi
al parchetelor, încadrat în funcţia de debutant după terminarea studiilor, se
face pe bază de examen.
Art. 3. - (1) Promovarea în
funcţii de execuţie a personalului auxiliar de specialitate al instanţelor
judecătoreşti şi al parchetelor în grade sau trepte profesionale superioare, în
cadrul aceleiaşi instanţe sau aceluiaşi parchet, se face prin examen.
(2) Promovarea în funcţii de
execuţie la instanţe sau parchete superioare se face numai prin concurs
organizat la nivelul Inaltei Curţi de Casaţie si Justiţie, Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, Direcţiei Naţionale Anticorupţie, curţilor de apel şi parchetelor de
pe lângă curţile de apel.
CAPITOLUL II
Condiţii pentru înscrierea la examen sau la
concursul pentru definitivare în funcţie, promovare în grade sau trepte profesionale superioare
în cadrul aceleiaşi instanţe ori aceluiaşi parchet, precum şi în funcţii de
execuţie la instanţele şi parchetele superioare
SECŢIUNEA 1
Condiţii pentru înscrierea la examenul pentru
definitivare în funcţie
Art. 4. - Poate participa la
examenul pentru definitivare în funcţie personalul auxiliar de specialitate al
instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor, încadrat pentru prima dată după
terminarea studiilor în funcţia de debutant, la sfârşitul perioadei de 6 luni de la data încadrării.
Art. 5. - Data examenului
pentru definitivare în funcţie se afişează cu 30 de
zile înainte de împlinirea termenului de 6 luni, prin
afişare la sediul instanţelor sau parchetelor care organizează examenul.
Art. 6. - (1) Tematica pentru
examen va cuprinde subiecte din legislaţia care reglementează statutul
personalului auxiliar de specialitate, regulamentele de ordine interioară ale
instanţelor sau parchetelor de pe lângă acestea, precum şi noţiuni generale de
procedură penală şi/sau de procedură civilă.
(2) Tematica se stabileşte
anual de colegiul de conducere al instanţei sau parchetului care organizează
examenul.
Art. 7. - (1) In cazul
examenului pentru definitivare în funcţie a grefierilor informaticieni,
tematica pentru examen cuprinde subiecte prin care să se asigure verificarea
cunoştinţelor în domeniul informatic.
(2) Tematica se stabileşte
potrivit art. 6 alin. (2), la
propunerea grefierului informatician-şef al compartimentului informatic al
instanţei sau parchetului care organizează examenul.
SECŢIUNEA a 2-a
Condiţii pentru înscrierea la examenul pentru
promovarea în grade sau trepte profesionale superioare în cadrul aceleiaşi instanţe ori aceluiaşi
parchet
Art. 8. - Poate participa la
examenul pentru promovarea în grade sau trepte profesionale superioare în
cadrul aceleiaşi instanţe ori aceluiaşi parchet personalul auxiliar de
specialitate care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) are vechimea minimă prevăzută de lege pentru
gradul sau treapta în care urmează să fie promovat;
b) are calificativul „foarte bine" în ultimii 3
ani;
c) nu a fost sancţionat disciplinar după acordarea
ultimului calificativ.
Art. 9. - Indeplinirea
condiţiilor prevăzute de art. 8 se constată prin raport întocmit de preşedintele instanţei ori de
conducătorul parchetului unde candidatul îşi desfăşoară activitatea.
Art. 10. - Dispoziţiile art. 6 şi 7 se aplică în mod corespunzător.
SECŢIUNEA a 3-a
Condiţii pentru înscrierea la concursul pentru
promovarea în funcţii de execuţie la instanţe sau parchete superioare
Art. 11. - Poate participa la
concursul pentru promovarea în funcţii de execuţie la instanţe sau parchete
superioare personalul auxiliar de specialitate care îndeplineşte următoarele
condiţii:
a) are o vechime de cel puţin 3 ani în funcţie la instanţa sau parchetul
la care este încadrat;
b) are calificativul „foarte bine" în ultimii 3
ani;
c) nu a fost sancţionat disciplinar după acordarea
ultimului calificativ.
Art. 12. - Indeplinirea
condiţiilor prevăzute la art. 11 se constată printr-un raport întocmit de compartimentul de
specialitate al instanţei sau parchetului unde candidatul îşi desfăşoară
activitatea.
Art. 13. - Dispoziţiile art. 6 şi 7 se aplică în mod corespunzător.
CAPITOLUL III
Organizarea şi desfăşurarea examenului pentru definitivare în funcţie, promovare
în grade sau trepte profesionale superioare în
cadrul aceleiaşi instanţe sau aceluiaşi parchet,
precum şi a concursului pentru promovare în funcţii de execuţie la instanţe sau parchete superioare
SECŢIUNEA 1
Organizarea şi desfăşurarea examenului pentru
definitivare în funcţie
Art. 14. - (1) Comisia de examen pentru definitivare în funcţie este alcătuită din preşedinte şi 2 membri numiţi de colegiul de conducere al
instanţei sau parchetului unde candidaţii îşi desfăşoară activitatea.
(2) Din comisia de examen
face parte şi un reprezentant al personalului auxiliar
de specialitate.
(3) In cazul examenului pentru
definitivarea în funcţie a grefierilor informaticieni, reprezentantul
personalului auxiliar de specialitate este grefierul informatician-şef al
compartimentului informatic al instanţei sau parchetului, iar în cazul
inexistenţei ori vacanţei postului de grefier informatician-şef, un grefier
informatician cu experienţă desemnat de colegiul de conducere al instanţei sau
parchetului.
Art. 15. - (1) In ziua
desfăşurării examenului, comisia de examen elaborează subiectele şi baremele de
corectare pe baza tematicii aprobate.
(2) Locul desfăşurării
examenului, timpul afectat elaborării lucrării, precum şi modalitatea de
securizare a lucrărilor sunt stabilite de comisia de examen.
(3) Frauda dovedită atrage
eliminarea candidatului din examen. In acest caz, lucrarea se anulează cu
menţiunea „fraudă" şi se încheie un proces-verbal în acest sens, iar
candidatul va fi declarat respins.
(4) La sfârşitul susţinerii
probei se afişează baremul de corectare.
Art. 16. - Examenul de
definitivare pentru personalul auxiliar de specialitate debutant constă într-o
probă scrisă cu caracter preponderent practic.
Art. 17. - Comisia de examen
apreciază lucrările cu note de la 1 la 10. Nota 1 se acordă în situaţia în care punctajul obţinut este mai mic sau
egal cu această notă. Sunt definitivaţi în funcţie candidaţii care au obţinut
cel puţin nota 6.
Art. 18. - Candidaţii pot
depune contestaţii în termen de 48 de ore de la data afişării rezultatelor la preşedintele instanţei
sau la conducătorul parchetului unde aceştia îşi desfăşoară activitatea.
Art. 19. - (1) Rezolvarea
contestaţiilor se face de o comisie desemnată de colegiul de conducere al
instanţei sau parchetului care a organizat examenul, în termen de 3 zile de la data limită de depunere a
contestaţiilor, având aceeaşi componenţă numerică cu cea a comisiei de examen.
(2) Membrii comisiei de
examen nu pot face parte din comisia pentru soluţionarea contestaţiilor.
(3) Hotărârea comisiei de
soluţionare a contestaţiilor este definitivă.
Art. 20. - (1) In cazul
nepromovării examenului pentru definitivare în funcţie, perioada în care
personalul auxiliar de specialitate are calitatea de debutant poate fi
prelungită cu încă 6 luni.
(2) Nepromovarea pentru a
doua oară a examenului pentru definitivare în funcţie atrage eliberarea din
funcţie pentru incapacitate profesională.
(3) In cazul neprezentării la
examenul pentru definitivare în funcţie din motive neimputabile, candidatul
poate participa la următoarea sesiune organizată de către instanţa sau
parchetul în care îşi desfăşoară activitatea.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea şi desfăşurarea examenului de
promovare în grade sau trepte profesionale superioare în cadrul aceleiaşi instanţe sau aceluiaşi
parchet
Art. 21. - Data organizării
examenului de promovare în grade sau trepte profesionale superioare, precum şi
tematica stabilită potrivit art. 6 se comunică, de către curţile de apel şi parchetele de pe lângă
curţile de apel, instanţelor şi parchetelor din circumscripţia acestora, cu cel
puţin 30 de zile înainte, şi
se aduc la cunoştinţă prin afişare.
Art. 22 - (1) In termen de 15 zile
de la comunicarea datei examenului, cei interesaţi pot depune cereri la
preşedintele instanţei sau la conducătorul parchetului unde aceştia îşi
desfăşoară activitatea.
(2) Cererile împreună cu
raportul prevăzut de art. 9 vor
fi înaintate, după caz, la curtea de apel sau la parchetul de pe lângă aceasta,
cu cel puţin 10 zile înaintea
datei susţinerii examenului.
Art. 23 - Dispoziţiile art. 21 şi 22 privind stabilirea şi anunţarea datei examenului şi a termenului de depunere
a cererilor se aplică în mod corespunzător şi în cazul organizării examenului
de promovare în grade sau trepte profesionale superioare a personalului
auxiliar de specialitate din cadrul Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Direcţiei
Naţionale Anticorupţie.
Art. 24. - (1) Examenul constă
în susţinerea unei lucrări scrise şi a unei probe practice.
(2) Tematica stabilită de
colegiul de conducere al instanţei sau parchetului va cuprinde legislaţia care
reglementează statutul personalului auxiliar de specialitate, regulamentele de
ordine interioară ale instanţelor sau parchetelor, precum şi noţiuni din
procedura penală şi/sau procedura civilă, iar proba practică constă în
verificarea cunoştinţelor de operare pe calculator.
(3) In cazul examenului de
promovare a grefierilor informaticieni, tematica este propusă de grefierul
informatician-şef al compartimentului informatic al instanţei sau parchetului,
cu avizul Direcţiei de exploatare a tehnologiei informaţiei din cadrul
Ministerului Justiţiei, respectiv al compartimentului informatic din cadrul
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie. In cazul
inexistenţei sau vacanţei postului de grefier informatician-şef, precum şi în
cazul în care grefierul informatician-şef susţine examenul de promovare,
tematica este propusă de un grefier informatician desemnat de colegiul de
conducere al instanţei sau parchetului şi va fi avizată de Direcţia de
exploatare a tehnologiei informaţiei din cadrul Ministerului Justiţiei,
respectiv de compartimentul informatic din cadrul Parchetului de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(4) Pentru promovarea în
funcţie a grefierilor informaticieni din cadrul Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi
Direcţiei Naţionale Anticorupţie tematica se stabileşte de colegiul de
conducere al instanţei sau parchetului care organizează examenul, la propunerea reprezentanţilor
compartimentului informatic din cadrul acestora.
Art. 25. - (1) Comisia de
examen este numită de colegiul de conducere al instanţei sau parchetului care
organizează examenul şi este formată din 3 membri, dintre care unul este judecător sau, după caz, procuror,
care îndeplineşte funcţia de preşedinte al comisiei şi doi sunt reprezentanţi ai
personalului auxiliar de specialitate.
(2) In cazul examenului pentru
promovarea în funcţie a grefierilor informaticieni, reprezentantul personalului
auxiliar de specialitate este grefierul informatician-şef al compartimentului
informatic al instanţei sau parchetului unde se organizează examenul, iar în
cazul inexistenţei sau vacanţei postului de grefier informatician-şef, un
grefier informatician cu experienţă desemnat de colegiul de conducere al
instanţei sau parchetului, cu avizul Direcţiei de exploatare a tehnologiei
informaţiei din cadrul Ministerului Justiţiei, respectiv al compartimentului
informatic din cadrul Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie, după caz.
(3) Pentru promovarea în
funcţie a grefierilor informaticieni din cadrul Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi
Direcţiei Naţionale Anticorupţie, desemnarea grefierului informatician, membru
al comisiei de examen, se face fără avizul prevăzut la alin. (2).
Art. 26. - (1) Cu cel puţin 5 zile înainte de data examenului, comisia
de examen verifică şi avizează raportul prevăzut la art. 12 şi afişează lista candidaţilor admişi să
susţină examenul.
(2) In cazul neavizării
raportului, candidatul nu poate participa la examen.
Art. 27. - (1) In ziua
desfăşurării examenului, comisia de examen elaborează subiectele şi baremele de
corectare pentru proba scrisă, pe baza tematicii aprobate.
(2) Locul desfăşurării
examenului, timpul afectat elaborării lucrării, precum şi modalitatea de
securizare a lucrărilor sunt stabilite de comisia de examen.
(3) Frauda dovedită atrage
eliminarea candidatului din examen. In acest caz, lucrarea se anulează cu
menţiunea "fraudă" şi se încheie un proces-verbal în acest sens, iar
candidatul va fi declarat respins.
(4) La sfârşitul susţinerii
probei scrise se afişează baremul de corectare.
Art. 28. - (1) Comisia de
examen va aprecia atât proba scrisă, cât şi proba practică cu note de la 1 la 10. Nota 1 se acordă în situaţia în
care punctajul obţinut este mai mic sau egal cu această notă. Media finală este
media aritmetică a notelor obţinute la cele două probe.
(2) Comisia de examen
întocmeşte tabelul de clasificare a candidaţilor care se afişează la sediul
instanţei sau al parchetului care a organizat examenul.
Art. 29. - (1) In termen de 48 de
ore de la afişarea rezultatului examenului se pot face contestaţii, care vor fi
soluţionate de o comisie formată din 3 judecători sau, după caz, procurori, desemnaţi de colegiul de
conducere al instanţei sau al parchetului care a organizat examenul, care nu
fac parte din comisia de examen.
(2) Contestaţiile se
soluţionează în termen de 3 zile de la expirarea
termenului de depunere a acestora.
(3) Hotărârea comisiei de
soluţionare a contestaţiilor este definitivă.
SECŢIUNEA a 3-a
Organizarea şi desfăşurarea concursului de
promovare la instanţe sau la parchete
superioare
Art. 30. - Data organizării
concursului de promovare la Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Parchetul de
pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Direcţia Naţională Anticorupţie
şi la celelalte instanţe sau parchete superioare, precum şi tematica
concursului stabilită potrivit art. 24 alin. (2) -(4) se comunică de către curţile de apel şi parchetele de pe lângă
acestea instanţelor şi parchetelor din circumscripţia lor, cu cel puţin 30 de zile înainte de data stabilită pentru
concurs.
Art. 31. - Concursul pentru
promovarea în funcţii de execuţie la instanţe şi parchete superioare constă
într-o probă scrisă şi una practică din tematica anunţată.
Art. 32. - (1) Comisia de
concurs este numită de colegiul de conducere al instanţei sau parchetului care
organizează concursul şi este formată din trei judecători sau procurori, din
care unul este membru al colegiului de conducere.
(2) In cazul concursului de
promovare a grefierilor informaticieni, comisia de concurs este formată
dintr-un membru al colegiului de conducere, grefierul informatician-şef al
compartimentului informatic al instanţei sau parchetului unde se organizează
concursul, precum şi un grefier informatician cu experienţă din cadrul
aceluiaşi compartiment informatic, desemnat de colegiul de conducere al
instanţei sau parchetului, cu avizul Direcţiei de exploatare a tehnologiei informaţiei
din cadrul Ministerului Justiţiei, respectiv al compartimentului informatic din
cadrul Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(3) In cazul inexistenţei sau
vacanţei postului de grefier informatician-şef, colegiul de conducere al
instanţei sau parchetului va desemna 2 grefieri informaticieni cu experienţă care vor face parte din
comisia de concurs sau va decide ca în componenţa acesteia să fie incluşi
specialişti în domeniul informatic din afara instanţei sau parchetului. Desemnarea
grefierilor informaticieni, respectiv a specialiştilor membri ai comisiei de
concurs, se va face cu avizul prevăzut la alin. (2).
(4) Pentru promovarea în
funcţie a grefierilor informaticieni în cadrul Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau
Direcţiei Naţionale Anticorupţie desemnarea grefierilor informaticieni sau a
specialiştilor, membri ai comisiei de concurs se face fără avizul prevăzut la
alin. (2).
Art. 33. - (1) Cu 10 zile înaintea
datei concursului, comisia de concurs va verifica îndeplinirea de către
candidaţi a condiţiilor de participare la concurs şi va afişa lista
candidaţilor admişi şi a celor respinşi la sediul instanţei sau parchetului
care organizează concursul.
(2) Candidaţii respinşi pot
face contestaţie în termen de 48 de ore de la data afişării listei. Contestaţia se soluţionează de o
comisie formată din 3 judecători
sau, după caz, procurori, numiţi de către colegiul de conducere, care nu vor fi
aceiaşi cu membrii comisiei de concurs, în termen de 3
zile.
(3) Modul de soluţionare a
contestaţiei se comunică prin afişare la sediul instanţei sau parchetului care
organizează concursul, cel mai târziu cu o zi înainte de data desfăşurării
concursului.
Art. 34. - (1) Comisia de
concurs va elabora subiectele şi baremele de corectare în ziua desfăşurării
concursului.
(2) Subiectele vor fi păstrate
în plic sigilat până la ora începerii concursului.
(3) Locul şi ora desfăşurării
concursului vor fi stabilite de către comisia de concurs.
(4) La ora stabilită pentru
concurs, plicul cu subiecte va fi adus în sală şi va fi desfăcut de către un
candidat, după verificarea integrităţii plicului.
(5) Candidaţii care nu au
fost prezenţi la deschiderea plicului pierd dreptul de a participa la concurs.
(6) In caz de fraudă, pe
lucrare se va face menţiunea „fraudă", se va încheia proces-verbal în
acest sens, iar candidatul va fi declarat respins.
(7) La predarea lucrărilor,
colţul cu numele candidatului va fi sigilat şi ştampilat în prezenţa acestuia,
iar candidatul va semna într-un tabel, cu menţionarea numărului paginilor
scrise.
(8) La sfârşitul susţinerii
probei scrise se va afişa baremul de corectare.
(9) Proba practică se susţine
în aceeaşi zi cu proba scrisă, iar rezultatele vor fi afişate la sfârşitul
examinării tuturor candidaţilor.
Art. 35 - (1) Comisia de
concurs va aprecia atât proba scrisă, cât şi proba practică cu note de la 1 la 10. Nota 1 se acordă în situaţia
în care punctajul obţinut este mai mic sau egal cu această notă.
(2) Rezultatele obţinute la
probele de concurs se afişează la sediile instanţelor şi parchetelor
organizatoare, în termen de 3 zile
de la susţinerea probelor.
Art. 36 - (1) In termen de 48 de
ore de la afişarea rezultatelor, candidaţii nemulţumiţi de nota obţinută la
proba scrisă pot face contestaţie, care se depune la instanţa sau parchetul
care a organizat concursul.
(2) Notele obţinute la proba
practică nu pot fi contestate.
Art. 37. - (1) Contestaţiile se
soluţionează de comisia prevăzută la art. 33 alin. (2),
în termen de 3 zile de la expirarea termenului de depunere a acestora.
(2) Hotărârea comisiei de
soluţionare a contestaţiilor este definitivă.
Art. 38. - (1) In termen de 5 zile
de la data expirării termenului de soluţionare a contestaţiilor, comisia de
concurs stabileşte media finală obţinută de candidaţi, care este media
aritmetică a notelor obţinute la cele două probe şi întocmeşte tabelul de
clasificare a candidaţilor, pe care îl afişează la sediul instanţelor şi
parchetelor organizatoare.
(2) Sunt declaraţi admişi, în
limita posturilor scoase la concurs, candidaţii care au obţinut cel puţin media
7, fără ca la vreuna dintre
probe să fi obţinut o notă mai mică de 5.
(3) La medii egale vor fi
declaraţi admişi candidaţii care au obţinut nota mai mare la proba scrisă.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 39. - Candidaţii declaraţi
admişi la examenul de promovare în grade sau trepte profesionale superioare în
cadrul aceleiaşi instanţe sau aceluiaşi parchet ori la concursul de promovare
la instanţe sau parchete superioare sunt numiţi, în condiţiile legii, prin
decizie a preşedintelui Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, a procurorului
general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, a
procurorului şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, a preşedintelui curţii de
apel sau, după caz, a procurorului general al parchetului de pe lângă curtea de
apel.
Art. 40. - Lucrările scrise şi
rezultatele concursului se anexează la dosarele personale ale candidaţilor
declaraţi admişi.