HOTARARE Nr. 108 din 23 martie 2005
ACT EMIS DE: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
PLENUL
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 304 din 12 aprilie 2005
Avand in vedere prevederile art. 24 alin. (1) teza a II-a din Legea nr. 317
privind Consiliul Superior al Magistraturii,
in temeiul dispozitiilor art. 44 alin. (3) si ale art. 94 alin. (2) din
Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al
instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotaraste:
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind modul de organizare si desfasurare a
concursului sau examenului pentru definitivare in functie, promovare in grade
sau trepte profesionale superioare in cadrul aceleiasi instante sau aceluiasi
parchet, precum si in functii de executie a personalului auxiliar de
specialitate la instante si parchete superioare, prevazut in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Prezentul regulament se trimite spre publicare in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
judecator dr. Dan Lupascu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind modul de organizare si desfasurare a concursului sau examenului pentru
definitivare in functie, promovare in grade sau trepte profesionale superioare
in cadrul aceleiasi instante sau aceluiasi parchet, precum si in functii de
executie a personalului auxiliar de specialitate la instante si parchete
superioare
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentul regulament cuprinde norme de organizare si desfasurare a
examenului pentru definitivare in functie, precum si a examenului si
concursului de promovare a personalului auxiliar de specialitate al instantelor
judecatoresti si al parchetelor, asa cum prevede sectiunea a 2-a din cap. IV al
Legii nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al
instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea.
Art. 2
Definitivarea in functie a personalului auxiliar de specialitate al
instantelor judecatoresti si al parchetelor, incadrat pentru prima data dupa
terminarea studiilor, cu exceptia absolventilor prevazuti la art. 24 alin. (1)
din Legea nr. 567/2004, se face pe baza de examen, potrivit dispozitiilor art.
42 din aceeasi lege.
Art. 3
(1) Promovarea in functii de executie a personalului auxiliar de specialitate
al instantelor judecatoresti si al parchetelor se face prin concurs sau prin
examen, in functia imediat superioara, potrivit dispozitiilor cuprinse in art.
43 si 44 din Legea nr. 567/2004.
(2) Promovarea in functii de executie in grade sau trepte profesionale
superioare, in cadrul aceleiasi instante sau aceluiasi parchet, se face prin
examen.
(3) Promovarea in functii de executie la instante sau parchete superioare
se face numai prin concurs.
(4) Personalul auxiliar de specialitate poate candida pentru promovarea la
oricare dintre instantele si, respectiv, parchetele superioare, cu respectarea
conditiilor minime de vechime.
Art. 4
Examenul si concursul de promovare in functii de executie se organizeaza pe
baza unor criterii de apreciere a performantelor profesionale, avandu-se in
vedere vechimea minima in specialitate, competenta profesionala si rezultatele
obtinute in activitatea desfasurata.
Art. 5
Examenul pentru definitivare in functie pentru personalul auxiliar de
specialitate debutant se organizeaza de catre instanta sau parchetul la care
acesta este incadrat.
Art. 6
Examenul de promovare in functii de executie in grade sau trepte
profesionale superioare, in cadrul aceleiasi instante sau aceluiasi parchet,
precum si concursul de promovare in functii de executie la instante sau
parchete superioare se organizeaza dupa cum urmeaza:
a) pentru judecatorii, tribunale, curti de apel, instante specializate si
pentru parchetele de pe langa acestea, de curtile de apel, respectiv de
parchetele de pe langa acestea;
b) pentru Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul de pe langa Inalta
Curte de Casatie si Justitie si Parchetul National Anticoruptie, de catre
aceste institutii.
Art. 7
(1) Examenul pentru definitivare prevazut la art. 2 se organizeaza la
sfarsitul perioadei de 6 luni prevazute de art. 42 din Legea nr. 567/2004.
(2) Examenul si concursul prevazute la art. 3 se organizeaza anual sau ori
de cate ori este nevoie.
CAP. 2
Conditii pentru inscrierea la examen sau la concursul pentru definitivare
in functie, promovare in grade sau trepte profesionale superioare in cadrul
aceleiasi instante sau aceluiasi parchet, precum si in functii de executie la
instantele si parchetele superioare
SECTIUNEA 1
Conditii pentru inscrierea la examenul pentru definitivare in functie
Art. 8
Poate participa la examenul pentru definitivare in functie personalul
auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor
incadrat pentru prima data dupa terminarea studiilor, cu exceptia absolventilor
prevazuti la art. 24 alin. (1) din Legea nr. 567/2004, la sfarsitul perioadei
de 6 luni prevazute de lege.
Art. 9
Data examenului pentru definitivare in functie se afiseaza cu 30 de zile
inainte de implinirea termenului de 6 luni, prin afisare la sediul instantelor
sau parchetelor care organizeaza examenul.
Art. 10
(1) Tematica pentru examenul pentru definitivare in functie va cuprinde
subiecte din legislatia care reglementeaza statutul personalului auxiliar de
specialitate, regulamentele de ordine interioara ale instantelor si parchetelor
de pe langa acestea, precum si notiuni generale de procedura penala si/sau de
procedura civila.
(2) Tematica va fi stabilita anual de colegiul de conducere al instantei
sau parchetului care organizeaza examenul pentru definitivare in functie.
Art. 11
(1) In cazul examenului pentru definitivare in functie a informaticienilor,
tematica pentru examen va cuprinde subiecte prin care sa se asigure verificarea
cunostintelor in domeniul informatic.
(2) Tematica va fi stabilita de informaticianul-sef al compartimentului
informatic al instantei sau parchetului, cu avizul Directiei de exploatare a
tehnologiei informatiei din cadrul Ministerului Justitiei, respectiv al
compartimentului informatic din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie. In cazul inexistentei sau vacantei postului de
informatician-sef, tematica va fi alcatuita de un informatician desemnat de colegiul
de conducere al instantei sau parchetului si va fi avizata de Directia de
exploatare a tehnologiei informatiei din cadrul Ministerului Justitiei,
respectiv de compartimentul informatic din cadrul Parchetului de pe langa
Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(3) Pentru definitivarea in functie a informaticienilor din cadrul Inaltei
Curti de Casatie si Justitie, Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie
si Justitie si Parchetului National Anticoruptie tematica va fi alcatuita de
colegiul de conducere al instantei sau parchetului care organizeaza examenul,
cu sprijinul reprezentantilor compartimentului informatic din cadrul acestora.
SECTIUNEA a 2-a
Conditii pentru inscrierea la examenul pentru promovarea in grade sau
trepte profesionale superioare in cadrul aceleiasi instante sau aceluiasi
parchet
Art. 12
Poate participa la examenul pentru promovarea in grade sau trepte
profesionale superioare in cadrul aceleiasi instante sau aceluiasi parchet
personalul auxiliar de specialitate care indeplineste urmatoarele conditii:
a) are vechimea minima prevazuta de lege pentru functia respectiva;
b) nu a fost sanctionat disciplinar dupa acordarea ultimului calificativ;
c) are calificativul "foarte bine" in ultimii 3 ani.
Art. 13
Indeplinirea conditiilor prevazute de art. 12 se constata prin raport
intocmit de presedintele instantei ori de conducatorul parchetului unde
candidatul isi desfasoara activitatea.
SECTIUNEA a 3-a
Conditii pentru inscrierea la concursul pentru promovarea in functii de
executie la instante sau parchete superioare
Art. 14
Poate participa la concursul pentru promovarea in functii de executie la
instante sau parchete superioare personalul auxiliar de specialitate care
indeplineste urmatoarele conditii:
a) are o vechime de cel putin 3 ani in functie la instanta sau parchetul la
care este incadrat;
b) are calificativul "foarte bine" in ultimii 3 ani;
c) nu a fost sanctionat disciplinar dupa acordarea ultimului calificativ.
Art. 15
Indeplinirea conditiilor prevazute la art. 14 se constata prin raport
intocmit de presedintele instantei ori de conducatorul parchetului unde
candidatul isi desfasoara activitatea.
CAP. 3
Organizarea si desfasurarea examenului sau concursului pentru definitivare
in functie, promovare in grade sau trepte profesionale superioare in cadrul
aceleiasi instante sau aceluiasi parchet, precum si in functii de executie la
instante sau parchete superioare
SECTIUNEA 1
Organizarea si desfasurarea examenului pentru definitivare in functie
Art. 16
(1) Comisia de examen pentru definitivare in functie este alcatuita din
presedinte si 2 membri numiti de colegiul de conducere al instantei sau
parchetului unde candidatii isi desfasoara activitatea.
(2) Din comisia de examen va face parte si un reprezentant al personalului
auxiliar de specialitate.
(3) In cazul examenului pentru definitivarea in functie a
informaticienilor, reprezentantul personalului auxiliar de specialitate este informaticianul-sef
al compartimentului informatic al instantei sau parchetului, iar in cazul
inexistentei sau vacantei postului de informatician-sef, un informatician cu
experienta desemnat de colegiul de conducere al instantei sau parchetului, cu
avizul Directiei de exploatare a tehnologiei informatiei din cadrul
Ministerului Justitiei, respectiv al compartimentului informatic din cadrul
Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, dupa caz.
(4) Pentru definitivarea in functie a informaticienilor din cadrul Inaltei
Curti de Casatie si Justitie, Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie
si Justitie si Parchetului National Anticoruptie desemnarea informaticianului
membru al comisiei de examen se face fara avizul prevazut la alin. (3).
Art. 17
(1) Anterior desfasurarii examenului, comisia de examen va elabora
subiectele din tematica prevazuta la art. 10 si baremele de corectare.
(2) Locul desfasurarii examenului, timpul afectat elaborarii lucrarii,
precum si modalitatea de securizare a lucrarilor sunt stabilite de comisia de
examen.
(3) In caz de frauda, pe lucrare se va face mentiunea "Frauda",
se va incheia proces-verbal in acest sens, iar candidatul va fi declarat
respins.
(4) La sfarsitul sustinerii probei se va afisa baremul de corectare.
Art. 18
Examenul de definitivare pentru personalul auxiliar de specialitate
debutant consta intr-o proba scrisa cu caracter preponderent practic.
Art. 19
Comisia de examen va aprecia lucrarile cu note de la 1 la 10, fiind
declarati admisi candidatii care au obtinut cel putin nota 6.
Art. 20
Candidatii pot depune contestatii in termen de 48 de ore de la data
afisarii rezultatelor la presedintele instantei sau la conducatorul parchetului
unde acestia isi desfasoara activitatea.
Art. 21
(1) Rezolvarea contestatiilor se face de o comisie desemnata de colegiul de
conducere al instantei sau parchetului care a organizat examenul, avand aceeasi
componenta numerica cu cea a comisiei de examen prevazute la art. 16, fara ca
vreun membru al acesteia sa fi facut parte din comisia de examen, in termen de
3 zile de la data limita de depunere a contestatiilor.
(2) Hotararea comisiei de solutionare a contestatiilor este definitiva.
Art. 22
(1) In cazul nepromovarii examenului pentru definitivare in functie,
perioada prevazuta de art. 42 alin. (1) din Legea nr. 567/2004 poate fi
prelungita cu inca 6 luni.
(2) Nepromovarea pentru a doua oara a examenului pentru definitivare in
functie atrage eliberarea din functie pentru incapacitate profesionala.
(3) In cazul neprezentarii la examenul pentru definitivare in functie din
motive neimputabile, candidatul poate participa la urmatoarea sesiune
organizata de catre instanta sau parchetul in care isi desfasoara activitatea.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea si desfasurarea examenului de promovare in grade sau trepte
profesionale superioare in cadrul aceleiasi instante sau aceluiasi parchet
Art. 23
Data organizarii examenului de promovare in grade sau trepte profesionale
superioare, precum si tematica stabilita potrivit art. 10 se comunica de catre
curtile de apel si parchetele de pe langa acestea instantelor si parchetelor
din circumscriptia acestora, cu cel putin 30 de zile inainte, si se aduce la
cunostinta prin afisare.
Art. 24
(1) In termen de 15 zile de la comunicarea datei examenului, cei interesati
pot depune cereri la presedintele instantei sau la conducatorul parchetului
unde acestia isi desfasoara activitatea.
(2) Cererile impreuna cu raportul prevazut de art. 13 vor fi inaintate,
dupa caz, la curtea de apel sau la parchetul de pe langa aceasta, cu cel putin
10 zile inaintea datei sustinerii examenului.
Art. 25
(1) Examenul consta in sustinerea unei lucrari scrise si a unei probe
practice.
(2) Tematica va fi stabilita de colegiul de conducere al curtii de apel si,
respectiv, al parchetului de pe langa aceasta si va cuprinde legislatia care
reglementeaza statutul personalului auxiliar de specialitate, regulamentele de ordine
interioara ale instantelor si parchetelor, precum si notiuni din procedura
penala si/sau procedura civila, iar pentru probele practice, cunostinte de
operare pe calculator.
(3) In cazul examenului de promovare a informaticienilor, tematica va fi
stabilita de informaticianul-sef al compartimentului informatic al instantei
sau parchetului, cu avizul Directiei de exploatare a tehnologiei informatiei
din cadrul Ministerului Justitiei, respectiv al compartimentului informatic din
cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. In cazul
inexistentei sau vacantei postului de informatician-sef, precum si in cazul in
care informaticianul-sef sustine examenul de promovare, tematica va fi
alcatuita de un informatician desemnat de colegiul de conducere al instantei
sau parchetului si va fi avizata de Directia de exploatare a tehnologiei
informatiei din cadrul Ministerului Justitiei, respectiv de compartimentul
informatic din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(4) Pentru definitivarea in functie a informaticienilor din cadrul Inaltei
Curti de Casatie si Justitie, Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie
si Justitie si Parchetului National Anticoruptie tematica va fi stabilita de
colegiul de conducere al instantei sau parchetului care organizeaza examenul,
cu sprijinul reprezentantilor compartimentului informatic din cadrul acestora.
Art. 26
(1) Comisia de examen este numita de colegiul de conducere al curtii de
apel si, respectiv, al parchetului de pe langa aceasta si este formata din 2
magistrati, dintre care unul este membru al colegiului de conducere si unul
este reprezentant al personalului auxiliar de specialitate.
(2) In cazul examenului pentru definitivarea in functie a informaticienilor,
reprezentantul personalului auxiliar de specialitate este informaticianul-sef
al compartimentului informatic al instantei sau parchetului unde se organizeaza
examenul, iar in cazul inexistentei sau vacantei postului de informatician-sef,
un informatician cu experienta desemnat de colegiul de conducere al instantei
sau parchetului, cu avizul Directiei de exploatare a tehnologiei informatiei
din cadrul Ministerului Justitiei, respectiv al compartimentului informatic din
cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, dupa caz.
(3) Pentru definitivarea in functie a informaticienilor din cadrul Inaltei
Curti de Casatie si Justitie, Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie
si Justitie si Parchetului National Anticoruptie desemnarea informaticianului
membru al comisiei de examen se face fara avizul prevazut la alin. (2).
Art. 27
(1) In termen de maximum 5 zile inainte de data examenului, comisia de
examen va verifica si va aviza raportul prevazut la art. 13 si va afisa lista
candidatilor.
(2) In cazul neavizarii raportului, candidatul nu poate participa la
examen.
Art. 28
Anterior desfasurarii examenului, comisia de examen va proceda potrivit
dispozitiilor art. 17.
Art. 29
(1) Comisia de examen va aprecia atat proba scrisa, cat si proba practica
cu note de la 1 la 10, nota finala fiind reprezentata de media aritmetica a
notelor obtinute la cele doua probe.
(2) Comisia de examen va intocmi tabelul de clasificare a candidatilor si
va afisa lista la sediul curtii de apel sau al parchetului de pe langa aceasta.
Art. 30
(1) In termen de 48 de ore de la afisarea rezultatului se pot face
contestatii, care vor fi solutionate de o comisie formata din 3 magistrati
desemnati de colegiul de conducere al curtii de apel sau parchetului de pe
langa aceasta, care nu vor putea fi aceiasi cu membrii comisiei de examen.
(2) Contestatiile vor fi solutionate in termen de 3 zile de la data limita
de depunere a acestora.
(3) Hotararea comisiei de solutionare a contestatiilor este definitiva.
SECTIUNEA a 3-a
Organizarea si desfasurarea concursului de promovare la instante sau la
parchete superioare
Art. 31
Data organizarii concursului de promovare la Inalta Curte de Casatie si
Justitie, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul
National Anticoruptie si la celelalte instante sau parchete superioare, precum
si tematica concursului stabilita potrivit art. 25 alin. (2) si, respectiv,
alin. (3) se comunica de catre curtile de apel si parchetele de pe langa
acestea instantelor si parchetelor din circumscriptia lor, cu cel putin 30 de
zile inainte.
Art. 32
Dispozitiile art. 13 se aplica in mod corespunzator.
Art. 33
Concursul pentru promovarea in functii de executie la instante si parchete
superioare consta intr-o proba scrisa si una practica din tematica anuntata.
Art. 34
(1) Comisia de concurs este numita de colegiul de conducere al curtii de
apel sau parchetului de pe langa aceasta si este formata dintr-un membru al
colegiului de conducere si alti 2 magistrati.
(2) In cazul concursului de promovare a informaticienilor, comisia de
concurs este formata dintr-un membru al colegiului de conducere,
informaticianul-sef al compartimentului informatic al instantei sau parchetului
unde se organizeaza concursul, precum si un informatician cu experienta din
cadrul aceluiasi compartiment informatic, desemnat de colegiul de conducere al
instantei sau parchetului, cu avizul Directiei de exploatare a tehnologiei
informatiei din cadrul Ministerului Justitiei, respectiv al compartimentului
informatic din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si
Justitie.
(3) In cazul inexistentei sau vacantei postului de informatician-sef,
colegiul de conducere al instantei sau parchetului va desemna 2 informaticieni
cu experienta care vor face parte din comisia de concurs sau va decide ca in
componenta acesteia sa fie inclusi specialisti in domeniul informatic din afara
instantei sau parchetului. Desemnarea informaticienilor, respectiv a
specialistilor membri ai comisiei de concurs, se va face cu avizul prevazut la
alin. (2).
(4) Pentru promovarea in functie a informaticienilor din cadrul Inaltei
Curti de Casatie si Justitie, Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie
si Justitie si Parchetului National Anticoruptie desemnarea informaticienilor
membri ai comisiei de concurs se face fara avizul prevazut la alin. (2).
Art. 35
(1) Cu 10 zile inaintea datei concursului, comisia de concurs va verifica
indeplinirea de catre candidati a conditiilor de participare la concurs si va
afisa lista candidatilor la sediul curtii de apel sau al parchetului de pe
langa aceasta.
(2) Candidatii respinsi pot face contestatie in termen de 48 de ore de la
data afisarii listei, care va fi solutionata de o comisie formata din 3
magistrati numiti de catre colegiul de conducere, care nu vor fi aceiasi cu
membrii comisiei de concurs, in termen de 3 zile.
(3) Modul de solutionare a contestatiei se comunica prin afisare la sediul
curtii de apel sau al parchetului de pe langa aceasta, cel mai tarziu cu o zi
inainte de data sustinerii concursului.
Art. 36
(1) Comisia de concurs va elabora subiectele si baremele de corectare
anterior desfasurarii concursului.
(2) Subiectele vor fi pastrate in plic sigilat pana la ora inceperii
concursului.
(3) Locul si ora desfasurarii concursului vor fi stabilite de catre comisia
de concurs.
(4) La ora stabilita pentru concurs, plicul cu subiecte va fi adus in sala
si va fi desfacut de catre un candidat, dupa verificarea integritatii plicului.
(5) Candidatii care nu au fost prezenti la deschiderea plicului pierd
dreptul de a sustine concursul.
(6) In caz de frauda, pe lucrare se va face mentiunea "Frauda",
se va incheia proces-verbal in acest sens, iar candidatul va fi declarat
respins.
(7) La predarea lucrarilor, coltul cu numele candidatului va fi sigilat si
stampilat in prezenta acestuia, iar candidatul va semna intr-un tabel, cu
mentionarea numarului paginilor scrise.
(8) La sfarsitul sustinerii probei scrise se va afisa baremul de corectare.
(9) Proba practica se va sustine in aceeasi zi cu proba scrisa, iar
rezultatele vor fi afisate la sfarsitul examinarii tuturor candidatilor.
(10) Notele obtinute la proba practica nu pot fi contestate.
Art. 37
(1) Comisia de concurs va aprecia atat proba scrisa, cat si proba practica
cu note de la 1 la 10, nota finala fiind reprezentata de media aritmetica a
notelor obtinute la cele doua probe.
(2) Comisia de concurs intocmeste tabelul de clasificare a candidatilor, in
termen de 5 zile de la data concursului, si afiseaza lista la sediul curtii de
apel sau al parchetului de pe langa aceasta.
(3) Vor fi declarati admisi, in limita posturilor scoase la concurs,
candidatii care au obtinut cel putin media 7, fara ca la vreuna dintre probe sa
fi obtinut o nota mai mica de 5.
(4) La medii egale vor fi declarati admisi candidatii care au obtinut nota
mai mare la proba scrisa.
Art. 38
Candidatii pot face contestatie care se va depune la Inalta Curte de
Casatie si Justitie, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie,
Parchetul National Anticoruptie, precum si la curtile de apel sau la parchetele
de pe langa acestea, in termen de 48 de ore de la afisarea rezultatelor.
Art. 39
(1) Rezolvarea contestatiilor se va face de catre comisia prevazuta la art.
34, in termen de 3 zile de la expirarea termenului de depunere a acestora.
(2) Hotararea comisiei de solutionare a contestatiilor este definitiva.
CAP. 4
Numirea candidatilor admisi
Art. 40
Candidatii declarati admisi la examenul de promovare in grade sau trepte
profesionale superioare in cadrul aceleiasi instante sau aceluiasi parchet ori
la concursul de promovare la instante sau parchete superioare sunt numiti, in
conditiile legii, prin decizie a presedintelui Inaltei Curti de Casatie si
Justitie, a procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de
Casatie si Justitie, a procurorului general al Parchetului National
Anticoruptie, a presedintelui curtii de apel sau, dupa caz, a procurorului
general al parchetului de pe langa curtea de apel.
Art. 41
Lucrarile scrise si rezultatele concursului se anexeaza la dosarele
personale ale candidatilor declarati admisi.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 42
Dispozitiile prezentului regulament se aplica in mod corespunzator
personalului auxiliar de specialitate de la instantele specializate si
parchetele de pe langa acestea, Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul
de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul National
Anticoruptie, precum si instantelor si parchetelor militare, Sectiei militare a
Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si Sectiei de
combatere a infractiunilor de coruptie savarsite de militari a Parchetului
National Anticoruptie.
Art. 43
Prezentul regulament se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.