DECIZIE Nr. 156 din 17 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
(5) teza a doua din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 privind
stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a unor
societati nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital
majoritar de stat, precum si a societatilor comerciale si regiilor autonome
subordonate autoritatilor administratiei publice locale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 471 din 3 iunie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (5) teza a doua din Legea nr. 569/2003 pentru
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea
procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a unor societati
nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital majoritar de
stat, exceptie ridicata de Asociatia "Unirea" din Bucuresti in
Dosarul nr. 8.344/2004 al Curtii de Apel Ploiesti - Sectia civila.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Cauza este in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public, invocand jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materie, pune concluzii de respingere a exceptiei ca
neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 8.344/2004,
Curtea de Apel Ploiesti - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (5) teza a doua
din Legea nr. 569/2003 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societati nationale, companii nationale si societati
comerciale cu capital majoritar de stat. Exceptia a fost ridicata de Asociatia
"Unirea" din Bucuresti cu prilejul solutionarii recursului formulat
impotriva Sentintei nr. 313 din 7 aprilie 2004, pronuntata de Tribunalul
Prahova in Dosarul nr. 10.456/2003.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 16, 20, 44 si 115 din
Constitutie, fara a preciza in ce consta neconcordanta dintre reglementarea
legala si prevederile constitutionale. In schimb, arata ca "art. II din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2003, modificata si completata de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2003, a fost contestat la Curtea
Constitutionala, exceptia ajungand pe rolul Curtii, insa dupa abrogarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 si intrarea in vigoare a Legii
nr. 569/2003". Astfel, exceptia de neconstitutionalitate a ramas fara
obiect si Curtea Constitutionala nu a mai avut prilejul de a se pronunta asupra
textului de lege criticat.
Curtea de Apel Ploiesti - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate nu este intemeiata. In acest sens aminteste ca textul de
lege criticat a mai fost supus controlului exercitat de Curtea Constitutionala,
care a respins ca neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate. Astfel,
instanta de contencios constitutional a considerat ca aceste dispozitii legale,
care exclud vocatia recurentei contestatoare de a beneficia de plati
compensatorii prevazute de contractul colectiv de munca, sunt constitutionale,
intrucat contractul de privatizare a unitatii intimate a fost incheiat in
perioada la care se refera textul art. 2 alin. (5) teza a doua din Legea nr.
569/2003.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza, in principal, ca exceptia de neconstitutionalitate este
inadmisibila, avand in vedere ca autorul ei nu a precizat nici un motiv de
ordin juridic care sa justifice critica de neconstitutionalitate, iar potrivit
art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, orice sesizare adresata Curtii
Constitutionale trebuie sa fie motivata. Pe fond, considera ca exceptia este
neintemeiata. In acest sens arata ca textul de lege criticat nu instituie un
tratament juridic diferit pentru situatii egale sau analoage, ci are in vedere
situatii obiectiv diferite, ceea ce, potrivit jurisprudentei Curtii
Constitutionale si a Curtii Europene a Drepturilor Omului, nu constituie o
incalcare a principiului egalitatii in drepturi consacrat de art. 16 din
Constitutie. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate formulata in
raport cu prevederile art. 44 din Constitutie, arata ca in jurisprudenta sa
Curtea Constitutionala s-a pronuntat deja in sensul ca "textul de lege
criticat nu contine dispozitii prin care sa opereze un transfer de proprietate,
dupa cum, prin reglementarile sale, nu aduce nici o atingere dreptului de
proprietate al societatilor comerciale vizate". In sfarsit, referindu-se
la dispozitiile art. 20 si 115 din Constitutie, arata ca acestea nu sunt
pertinente in cauza.
Avocatul Poporului considera ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. Astfel, arata ca acestea vizeaza acordarea platilor
compensatorii in doua situatii diferite, respectiv in cazul societatilor
comerciale din portofoliul autoritatii de privatizare, aflate in curs de
privatizare, si in cazul societatilor comerciale privatizate prin incheierea
contractului de vanzare-cumparare a actiunilor acestora. Asa fiind, diferenta
de tratament juridic este justificata de situatiile obiectiv diferite avute in
vedere de legiuitor. De altfel, atat in jurisprudenta Curtii Constitutionale,
cat si in cea a Curtii Europene a Drepturilor Omului, principiul egalitatii nu
are semnificatia instituirii unei uniformitati, ci permite ca in situatii
diferite sa se aplice un tratament juridic diferit, cand acesta se justifica in
mod rational si obiectiv. Cat priveste pretinsa neconstitutionalitate a
textului de lege criticat in raport cu dispozitiile art. 44, arata ca acesta nu
contine dispozitii prin care sa opereze un transfer de proprietate si nu aduce
atingere dreptului de proprietate al societatilor vizate. In sfarsit,
mentioneaza ca celelalte dispozitii constitutionale invocate de autorul exceptiei
nu sunt incidente in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Potrivit incheierii prin care Curtea a fost sesizata si in acord cu
sustinerile autorului exceptiei, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il
constituie dispozitiile art. 2 alin. (5) teza a doua din Legea nr. 569/2003
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 privind
stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a unor
societati nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital
majoritar de stat, lege publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
932 din 23 decembrie 2003.
In realitate, Curtea observa ca prin aceasta lege a fost aprobata cu
modificari si completari Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2003, care
si-a pastrat in continuare existenta si individualitatea.
In consecinta, Curtea retine ca, in realitate, obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 2 alin. (5) teza a doua
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului
de restructurare, reorganizare si privatizare a unor societati nationale,
companii nationale si societati comerciale cu capital majoritar de stat, precum
si a societatilor comerciale si regiilor autonome subordonate autoritatilor
administratiei publice locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 144 din 5 martie 2003, dispozitii introduse prin Legea nr.
569/2003 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2003.
Textul de lege criticat are urmatoarea redactare:
- Art. 2 alin. (5): "In situatia in care societatile care efectueaza
concedieri colective potrivit art. 1 nu pot achita platile compensatorii
prevazute prin contractele colective de munca, pana la sfarsitul anului 2003,
acestea pot fi acordate lunar, dupa caz, si ulterior acestei date, aceste plati
avand acelasi regim de impozitare ca si indemnizatia de somaj. Prevederile
prezentului alineat nu se aplica societatilor comerciale cu capital majoritar
de stat ale caror actiuni au facut obiectul contractelor de vanzare-cumparare
semnate de Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului intre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta si
data publicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 22/2003 pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2003
privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a
unor societati nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital
majoritar de stat."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege autorul exceptiei
invoca incalcarea prevederilor art. 16, 20, 44 si 115 din Constitutie, potrivit
carora:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.
(3) Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate,
in conditiile legii, de persoanele care au cetatenia romana si domiciliul in
tara. Statul roman garanteaza egalitatea de sanse intre femei si barbati pentru
ocuparea acestor functii si demnitati.
(4) In conditiile aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, cetatenii Uniunii
care indeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi
alesi in autoritatile administratiei publice locale.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent
de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate
privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din aderarea Romaniei
la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la care Romania este
parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin lege organica,
precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii
pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 115: "(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare
a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii
extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a
motiva urgenta in cuprinsul acestora.
(5) Ordonanta de urgenta intra in vigoare numai dupa depunerea sa spre
dezbatere in procedura de urgenta la Camera competenta sa fie sesizata si dupa
publicarea ei in Monitorul Oficial al Romaniei. Camerele, daca nu se afla in
sesiune, se convoaca in mod obligatoriu in 5 zile de la depunere sau, dupa caz,
de la trimitere. Daca in termen de cel mult 30 de zile de la depunere, Camera
sesizata nu se pronunta asupra ordonantei, aceasta este considerata adoptata si
se trimite celeilalte Camere care decide de asemenea in procedura de urgenta.
Ordonanta de urgenta cuprinzand norme de natura legii organice se aproba cu
majoritatea prevazuta la articolul 76 alineatul (1).
(6) Ordonantele de urgenta nu pot fi adoptate in domeniul legilor
constitutionale, nu pot afecta regimul institutiilor fundamentale ale statului,
drepturile, libertatile si indatoririle prevazute de Constitutie, drepturile
electorale si nu pot viza masuri de trecere silita a unor bunuri in proprietate
publica.
(7) Ordonantele cu care Parlamentul a fost sesizat se aproba sau se resping
printr-o lege in care vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au
incetat potrivit alineatului (3).
(8) Prin legea de aprobare sau de respingere se vor reglementa, daca este
cazul, masurile necesare cu privire la efectele juridice produse pe perioada de
aplicare a ordonantei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca dispozitiile
textului de lege criticat au fost cuprinse initial in art. II din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 22/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de
restructurare, reorganizare si privatizare a unor societati nationale, companii
nationale si societati comerciale cu capital majoritar de stat, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 252 din 11 aprilie 2003. In urma
aprobarii cu modificari si completari a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
8/2003 prin Legea nr. 569/2003, dispozitiile legale criticate au fost inscrise
in art. 2 alin. (5) teza a doua din aceasta ordonanta.
Curtea constata ca prevederile art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 22/2003 au fost supuse controlului de constitutionalitate, prin
raportare la dispozitiile art. 16 alin. (1) si art. 44 din Constitutie. Astfel,
prin Decizia nr. 457 din 2 decembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 49 din 20 ianuarie 2004, Curtea a statuat ca
dispozitiile legale criticate nu sunt contrare principiului constitutional al
egalitatii in fata legii si a autoritatilor publice. In acest sens a statuat ca
"diferenta de tratament juridic in ce priveste acordarea platilor
compensatorii, introdusa prin textul de lege criticat, intre categoria
exceptata de societati comerciale cu capital majoritar de stat si celelalte
societati apare ca justificata, fiind aplicata unor situatii diferite".
Prin aceeasi decizie Curtea a constatat si netemeinicia criticii privind
incalcarea prevederilor art. 44 din Constitutie, statuand ca "textul
criticat nu contine dispozitii prin care sa opereze un transfer de proprietate,
dupa cum, prin reglementarile sale, nu aduce nici o atingere dreptului de
proprietate al societatilor comerciale vizate".
Deoarece autorul exceptiei nu a formulat argumente care sa justifice
reconsiderarea jurisprudentei Curtii, considerentele si solutia din decizia
amintita sunt valabile si in prezenta cauza.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2
alin. (5) teza a doua din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 in
raport cu art. 16 alin. (2), (3) si (4), art. 20 si art. 115 din Constitutie,
Curtea observa ca autorul exceptiei nu a precizat in ce consta incalcarea
acestor dispozitii constitutionale. Analiza prevederilor legale ce fac obiectul
exceptiei nu releva insa existenta vreunei neconcordante intre acestea si
dispozitiile constitutionale amintite.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (5)
teza a doua din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea
procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a unor societati
nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital majoritar de
stat, precum si a societatilor comerciale si regiilor autonome subordonate
autoritatilor administratiei publice locale, exceptie ridicata de Asociatia
"Unirea" din Bucuresti in Dosarul nr. 8.344/2004 al Curtii de Apel
Ploiesti - Sectia civila.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Patricia Marilena Ionea