HOTARARE Nr.
22 din 6 martie 2007
pentru aprobarea Normei nr.
4/2007 privind autorizarea fondului de pensii administrat privat
ACT EMIS DE:
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 182 din 16 martie 2007
In baza prevederilor art. 3 alin. (1), ale art. 16 şi
ale art. 23 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2005 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului
de Pensii Private, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
313/2005,
conform Hotărârii Parlamentului României nr. 24/2006
privind numirea preşedintelui, a vicepreşedintelui şi a celorlalţi membri ai
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private,
având în vedere prevederile cap. II şi ale art. 17-20 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de
pensii administrate privat, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza hotărârii luate în şedinţa Consiliului Comisiei
de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private din data de 6 martie 2007,
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii
Private emite următoarea hotărâre:
Art. 1. - Se aprobă Norma nr. 4/2007 privind
autorizarea fondului de pensii administrat privat, prevăzută în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre şi norma menţionată la art.
1 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
şi pe site-ul Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private (www.csspp.ro).
Art. 3. - Departamentul autorizare-reglementare
împreună cu Secretariatul tehnic şi cu directorul general vor urmări ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentei hotărâri.
Preşedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de
Pensii Private,
Mircea Oancea
ANEXĂ
NORMA Nr. 4/2007
privind autorizarea fondului de pensii administrat
privat
Având în vedere prevederile cap. II şi ale art. 17-20 din Legea nr. 411/2004 privind fondurile de
pensii administrate privat, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul dispoziţiilor art. 16, 21, ale art. 23 lit.
a) şi f) şi ale art. 24 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
50/2005 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Comisiei de
Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 313/2005,
Comisia de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private, denumită în continuare Comisie, emite prezenta normă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta normă reglementează procesul de
autorizare a fondului de pensii administrat privat.
Art. 2. - Fondul de pensii
administrat privat se înfiinţează în scopul punerii în practică a unei scheme
de pensii private al cărei prospect a fost autorizat de Comisie.
Art. 3. - Fondurile de pensii administrate privat pot
funcţiona pe teritoriul României numai pe baza deciziei de autorizare emise de Comisie.
Art. 4. - Termenii şi expresiile utilizate în prezenta
normă au semnificaţiile prevăzute în Legea nr. 411/2004 privind fondurile de
pensii administrate privat, cu modificările şi completările ulterioare,
denumită în continuare Lege.
CAPITOLUL II
Infiinţarea fondului
de pensii administrat privat
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale
Art. 5. - (1) Iniţiativa constituirii unui fond de
pensii administrat privat aparţine fondatorilor acestuia, care trebuie să aibă
calitatea de participanţi.
(2) Numărul fondatorilor necesar constituirii unui fond
de pensii administrat privat este de minimum 5 (cinci) persoane fizice, care
vor semna în acest sens un contract de societate civilă.
Art. 6. - (1) Membrii fondatori vor semna un contract de
administrare cu un administrator de fond de pensii administrat privat, denumit
în continuare administrator, contract prin care
fondul de pensii administrat privat îşi însuşeşte schema de pensii private al
cărei prospect a fost autorizat de Comisie.
(2) Pentru a avea calitatea
de participanţi, membrii fondatori trebuie să îndeplinească toate condiţiile
prevăzute în Lege şi în normele emise în aplicarea acesteia.
(3) Prin contractul de administrare, membrii fondatori
ai fondului de pensii împuternicesc administratorul să
reprezinte fondul de pensii administrat privat în raporturile cu terţii,
inclusiv în faţa instanţelor judecătoreşti.
SECŢIUNEA a 2-a
Conţinutul minim al contractului de societate civilă
Art. 7. - Contractul de societate civilă va avea
următorul conţinut minim:
1. părţile contractante;
2. denumirea fondului de pensii administrat privat;
3. fundamentarea legală a constituirii fondului de
pensii administrat privat;
4. durata fondului de pensii administrat privat;
5. obiectivele fondului de pensii administrat privat;
6. drepturile şi obligaţiile părţilor;
7. limitele mandatului acordat fondatorilor;
8. unitatea de fond - definiţia, descrierea, valoarea
iniţială;
9. forţa majoră - definire;
10. clauze privind încetarea contractului în condiţiile prevăzute de Codul civil şi de Lege, proceduri şi
modalităţi de protecţie a participanţilor în asemenea cazuri;
11. dispoziţii din care să rezulte că participanţii
devin parte contractuală prin semnarea actului individual de aderare.
CAPITOLUL III
Autorizarea fondului de pensii administrat privat
SECŢIUNEA 1
Condiţii de autorizare
Art. 8. - In vederea autorizării fondului de pensii
administrat privat, acesta trebuie să îndeplinească cumulativ, la momentul
depunerii cererii de autorizare, condiţiile prevăzute de Lege, precum şi
următoarele:
a) să fie constituit prin contract de societate
civilă, contract ce va respecta prevederile prezentei norme privind conţinutul
minim;
b) administratorul să fie autorizat de Comisie sau de
autorităţi similare dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând
Spaţiului Economic European;
c) administratorul să aibă prospectul schemei de
pensii private autorizat de Comisie, în condiţiile Legii şi ale normelor emise
în aplicarea acesteia;
d) depozitarul activelor
fondului de pensii administrat privat să fie avizat de Comisie, în condiţiile
Legii şi ale normelor emise în aplicarea acesteia;
e) auditorul financiar al fondului de pensii
administrat privat să fie avizat de Comisie, în condiţiile Legii şi ale
normelor emise în aplicarea acesteia;
f) membrii fondatori ai fondului de pensii
administrat privat să îndeplinească condiţiile prevăzute de Lege şi de normele
emise în aplicarea acesteia pentru a fi participanţi.
SECŢIUNEA a 2-a
Documentaţia necesară pentru obţinerea autorizării
fondului de pensii administrat privat
Art. 9. - Decizia de autorizare a fondului de pensii
administrat privat se eliberează în baza unei cereri pentru autorizarea
fondului de pensii administrat privat, întocmită de către administrator conform
anexei la prezenta normă.
Art. 10. - Cererea de autorizare a fondului de pensii
administrat privat se depune la Comisie, însoţită de documentele prevăzute de
Lege, precum şi de următoarele:
a) procură specială şi autentică sau, după caz,
delegaţie avocaţială, prin care solicitantul împuterniceşte una ori mai multe
persoane pentru a reprezenta administratorul în relaţia cu Comisia pe parcursul
instrumentării cererii de autorizare a fondului de pensii administrat privat;
b) documentul care atestă autorizarea ca
administrator de fonduri de pensii, eliberat de către autorităţi similare
dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau aparţinând Spaţiului Economic
European, după caz;
c) contractul de administrare încheiat între administrator şi fondul de pensii administrat privat, în copie;
d) contractul încheiat între administratorul fondului
şi depozitar, contract încheiat sub condiţia autorizării fondului de pensii
administrat privat şi care va intra în vigoare la data autorizării acestuia, în
copie;
e) contractul încheiat între administratorul fondului
şi auditorul financiar, contract încheiat sub condiţia autorizării fondului de
pensii administrat privat şi care va intra în vigoare la data autorizării
acestuia, în copie.
SECŢIUNEA a 3-a
Procedura de acordare sau respingere a autorizării
fondului de pensii administrat privat
Art. 11. - (1) Comisia verifică dacă sunt întrunite
condiţiile prevăzute în Lege şi în prezenta normă şi procedează, în termen de
30 de zile calendaristice, la aprobarea sau la respingerea motivată a
autorizării fondului de pensii administrat privat.
(2) Decizia de aprobare a cererii de autorizare a
fondului de pensii administrat privat se comunică administratorului în termen
de 5 zile calendaristice de la data adoptării acesteia de Comisie.
Art. 12. - (1) Orice solicitare a Comisiei de
informaţii suplimentare sau de modificare a documentelor prezentate iniţial
întrerupe termenul prevăzut la art. 11, un nou termen începând să curgă de la
data depunerii respectivelor informaţii sau modificări, depunere care nu poate
fi făcută mai târziu de 30 de zile de la data solicitării Comisiei, sub
sancţiunea respingerii cererii.
(2) In situaţia în care documentele depuse sunt
incomplete, ilizibile sau se constată depunerea acestora într-o formă
necorespunzătoare, precum şi lipsa unor documente, acestea sunt returnate
solicitantului spre completare sau înlocuire, după caz.
Art. 13. - (1) Comisia respinge cererea de autorizare a
fondului de pensii administrat privat, în condiţiile
prevăzute de Lege.
(2) Decizia de respingere a cererii de autorizare a
fondului de pensii administrat privat, scrisă şi motivată, se comunică în
termen de 5 zile calendaristice de la data adoptării acesteia.
(3) Decizia de respingere poate
fi contestată în termen de maximum 30 de zile de la data comunicării ei, în
conformitate cu legislaţia în vigoare privind contenciosul administrativ.
Art. 14. - O nouă cerere de autorizare poate fi
adresată Comisiei numai dacă au fost remediate deficienţele care au constituit
motivele de respingere a cererii iniţiale.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 15. - Toate documentele depuse la Comisie în
scopul obţinerii autorizării fondului de pensii administrat privat vor fi
numerotate şi semnate, pentru conformitate, de către reprezentanţii legali ai
solicitantului şi vor fi însoţite de un opis în care acestea vor fi menţionate.
Art. 16. - Anexa face parte integrantă din prezenta
normă.
ANEXĂ*) la normă
Pagina 1/1
DATE DE IDENTIFICARE
ALE FONDULUI DE PENSII
ADMINISTRAT PRIVAT
|
CERERE PENTRU AUTORIZAREA FONDULUI
DE PENSII ADMINISTRAT PRIVAT
|
1. Denumirea fondului:
...............................................................................................................................
2. Denumirea administratorului solicitant:
.....................................................................................................
3. Imputernicit:
............................................................... ...............................................................
(numele, prenumele
şi funcţia) (numărul de telefon)
4. Persoana de contact: ..................................................
................................................................
(numele, prenumele şi
funcţia) (numărul de telefon)
5. Certificat de înregistrare al administratorului eliberat de
către Oficiul Naţional al Registrului Comerţului:
....................................................................................................................................................................
(seria, numărul şi data emiterii)
6. Cod unic de înregistrare al administratorului la Oficiul
Naţional al Registrul Comerţului:
....................................................................................................................................................................
7. Decizia de autorizare de administrare emisă de către Comisie
sau de către autorităţi similare dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau
aparţinând Spaţiului Economic European:
....................................................................................................................................................................
(numărul şi data emiterii)
8. Decizia de autorizare a prospectului schemei de pensii private
emisă de către Comisie:
....................................................................................................................................................................
(numărul şi data emiterii)
Semnătura împuternicit: .............
Data: .......................................
Ştampila
FALSE DECLARAŢII SAU OMISIUNI
INTENŢIONATE ALE UNOR FAPTE POT CONSTITUI ÎNCĂLCĂRI ALE LEGII PENALE
|
*) Anexa este reprodusă în facsimil.