HOTARARE Nr.
220 din 16 februarie 2006
pentru aprobarea Normelor de
lucru privind procurarea si transmiterea in strainatate a certificatelor si
extraselor de pe actele de stare civila, precum si a datelor cu privire la
domiciliul si resedinta unor persoane
ACT EMIS DE:
GUVERNUL
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 205 din 6 martie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele de lucru privind procurarea şi transmiterea în străinătate a
certificatelor şi extraselor
de pe actele de stare civilă,
precum şi a datelor cu privire
la domiciliul şi reşedinţa unor persoane, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă
ordinul ministrului de interne pentru aprobarea Normelor de lucru privind
procurarea şi transmiterea în
străinătate a certificatelor şi extraselor de pe actele de stare civilă, precum şi a datelor cu privire la domiciliul şi reşedinţa unor persoane.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Ministrul afacerilor externe,
Mihai Răzvan Ungureanu
ANEXĂ
NORME DE LUCRU
privind procurarea şi transmiterea în străinătate a
certificatelor şi extraselor
de pe actele de stare civilă,
precum şi a datelor cu privire
la domiciliul şi reşedinţa unor persoane
CAPITOLUL I
Procurarea şi transmiterea în străinătate
a certificatelor şi extraselor de pe actele de stare civilă
Art. 1. - In conformitate cu prevederile art. 11 alin.
(5) şi (6) din Legea nr.
119/1996 cu privire la actele de stare civilă, cu modificările şi completările ulterioare, Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, prin Serviciul Central de Stare Civilă, întreprinde măsuri pentru procurarea şi transmiterea certificatelor de stare civilă, la cererea următoarelor categorii de persoane fizice:
a) străinii, ale căror
acte şi fapte de stare civilă s-au produs şi s-au înregistrat în România, care s-au adresat misiunilor
diplomatice şi oficiilor
consulare ale acestor ţări,
acreditate în România;
b) cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, care s-au adresat misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale României sau
Ministerului Administraţiei şi Internelor.
Art. 2. - Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor, prin Serviciul Central de Stare Civilă, poate primi cereri de procurare şi transmitere a certificatelor de stare
civilă, pentru persoanele prevăzute la art. 1, prin intermediul:
a) misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare acreditate în România, pentru cetăţenii statelor pe care le reprezintă;
b) misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare ale României, pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate;
c) Ministerului Administraţiei şi Internelor,
pentru cetăţenii români cu
domiciliul sau reşedinţa în străinătate, care i
s-au adresat direct;
d) ofiţerilor de stare civilă care au primit solicitări scrise, prin corespondenţă.
Art. 3. - Transmiterea certificatelor de stare civilă se face în una dintre următoarele modalităţi:
a) cu adresă, potrivit anexei nr. 1, prin Ministerul Afacerilor Externe, dacă au fost solicitate de cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, care s-au adresat misiunilor
diplomatice şi oficiilor
consulare de carieră ale
României sau Ministerului Administraţiei şi Internelor;
b) cu adresă, potrivit anexei nr. 2, dacă au fost solicitate prin intermediul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare acreditate în
România, potrivit convenţiilor
la care ţara noastră este parte.
Art. 4. - In cazurile în care certificatele solicitate
nu pot fi eliberate deoarece lipsesc sau sunt distruse registrele de stare
civilă ori nu s-au indicat
datele necesare identificării
actului sau acestea sunt incomplete, se comunică acest lucru misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare
acreditate în România şi
Ministerului Afacerilor Externe, după caz, prin adresă,
potrivit anexelor nr. 3 şi 4.
Art. 5. - (1) Potrivit obligaţiilor rezultate din tratatele, acordurile sau convenţiile la care România este parte ori în
conformitate cu principiul reciprocităţii, în baza comunicărilor primite de la ofiţerii de stare civilă din cadrul primăriilor,
Serviciul Central de Stare Civilă din cadrul Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor întocmeşte şi transmite
misiunilor diplomatice şi
oficiilor consulare ale ţărilor
respective acreditate în România, din oficiu, extrase de pe actele de căsătorie şi de deces
privind cetăţenii acestor
state, în vederea înscrierii modificărilor intervenite în statutul civil al acestora.
(2) Extrasele de pe actele de căsătorie şi de deces se completează cu respectarea regulilor tehnice
stabilite de instrucţiunile în
materie de stare civilă şi se transmit, cu adresă, misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare acreditate în
România. Extrasele se semnează
de şeful Serviciului Central
de Stare Civilă, iar pe
acestea se aplică timbrul sec
cu inscripţia: „românia -
serviciul central de stare CIVILĂ".
CAPITOLUL II
Transmiterea datelor referitoare la domiciliul sau reşedinţa unor persoane fizice
Art. 6. - Cererile misiunilor diplomatice şi ale oficiilor consulare acreditate în
România ori ale altor organisme sau persoane fizice din străinătate, prin care se solicită date referitoare la domiciliul ori reşedinţa unor
persoane fizice sau transmiterea în străinătate a comunicărilor de menţiuni de stare civilă, precum şi a
certificatelor de stare civilă,
se soluţionează de către Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor cu respectarea dispoziţiilor art. 29 şi 30
din Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 7. - Informaţiile privind domiciliul, reşedinţa ori alte
date despre cetăţenii români
se transmit misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare acreditate în România şi Ministerului Afacerilor Externe sau
altor organe centrale, prin adresă.
CAPITOLUL III
Activităţi ce se desfăşoară
în vederea procurării şi
transmiterii în străinătate
a certificatelor de stare civilă
Art. 8. - In cazul cererilor de procurare şi transmitere în străinătate a certificatelor de stare civilă, Serviciul Central de Stare Civilă din cadrul Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor desfăşoară următoarele activităţi:
a) verifică în evidenţa
persoanelor cărora li s-au
eliberat certificate de stare civilă, pentru a stabili dacă s-a mai eliberat un certificat similar sau dacă există o altă cerere în
curs de rezolvare; dacă
persoanele nu figurează în
evidenţă, se va întocmi câte o
fişă de evidenţă pentru fiecare persoană al cărei certificat se solicită;
b) verifică dacă a fost depusă chitanţa de plată a taxei
consulare;
c) efectuează verificări în
Registrul naţional de evidenţă a persoanelor şi în evidenţa
centrală a persoanelor, în
situaţia în care datele
furnizate sunt insuficiente în vederea completării acestora;
d) întreprinde demersurile necesare la primăria în păstrarea căreia se
află actul de stare civilă, în vederea procurării certificatului de stare civilă şi a unui extras cu toate menţiunile existente pe marginea actului respectiv;
e) în cazul în care registrele de stare civilă au fost predate la direcţiile judeţene ale Arhivelor Naţionale, respectiv a municipiului Bucureşti, primăria
solicită acestor instituţii eliberarea extrasului de pe actul
respectiv, completează
certificatul de stare civilă şi înaintează ambele documente la Serviciul Central de Stare Civilă din cadrul Inspectoratului Naţional pentru Evidenţa Persoanelor; în acelaşi mod se procedează şi în situaţia când
se constată lipsa registrului
de stare civilă - exemplarul I
sau a unor acte din cuprinsul acestuia, când se solicită extras de pe actul aflat în păstrarea structurilor de stare civilă din cadrul serviciului public comunitar
judeţean de evidenţă a persoanelor, respectiv al Direcţiei de Stare Civilă din cadrul Direcţiei Generale de Evidenţă a Persoanelor a Municipiului Bucureşti;
f) dacă actul de stare civilă nu a fost identificat, solicită verificări la Direcţia Generală de Paşapoarte,
pentru a-i furniza din evidenţele
pe care le deţine informaţii privind localitatea şi data unde a fost înregistrat actul sau
unde acesta a fost transcris ori reconstituit;
g) în vederea elucidării unor neclarităţi
privind datele din certificatele sau actele de stare civilă, solicită verificări prin
intermediul serviciilor publice comunitare locale sau judeţene de evidenţă a persoanelor;
h) verifică corectitudinea completării certificatului de stare civilă, prin comparare cu extrasul trimis şi menţiunile
înscrise pe acesta;
i) redactează adresa de transmitere a certificatului de stare civilă către misiunile diplomatice sau oficiile consulare acreditate în
România, Ministerul Afacerilor Externe sau către alte organe centrale.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 9. - (1) Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor ia măsuri
de efectuare a traducerii în limba română a cererilor şi a
altor documente ce ţin de
rezolvarea lucrărilor
specifice.
(2) Cererile adresate misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare acreditate în
România, precum şi misiunilor
diplomatice şi oficiilor
consulare ale României se completează pe formulare-tip, stabilite de comun acord de către Ministerul Administraţiei şi Internelor prin Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor şi
Ministerul Afacerilor Externe.
(3) Misiunile diplomatice şi oficiile consulare acreditate în România transmit aceste cereri cu
note verbale, traduse în limba română.
Art. 10. - Cererile de procurare şi transmitere în străinătate a certificatelor de stare civilă se soluţionează în termen de 30 de zile de la data
înregistrării lor.
Art. 11. - Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor poate elibera certificate, potrivit anexei nr. 5, care
să ateste în străinătate domiciliul şi
cetăţenia română ale unor persoane, în vederea obţinerii unor drepturi sau a apărării intereselor acestora, cu plata anticipată a taxelor consulare, în condiţiile legii.
Art. 12. - Toate menţiunile transmise serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor, referitoare la modificări intervenite în statutul civil al
persoanelor fizice, se introduc în baza de date automată.
Art. 13. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentele norme de lucru.
Operator de date cu caracter personal nr. 1.388
ANEXA Nr. 1
Către
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE DIRECŢIA GENERALĂ AFACERI CONSULARE
La adresa dvs. nr........................... din
........................... şi
a Ambasadei .................................. la
.............................. nr.................................... din
.............................................., vă trimitem alăturat
certificatul de naştere, căsătorie, deces, seria ............. nr.........................
privind pe ............................. ........................................................................................................................................................................ .................................................................
........................................................................................................................................................................ ................................................................
........................................................................................................................................................................ ................................................................
Menţiuni
........................................................................................................................................................................ .....................................
........................................................................................................................................................................ ................................................................
Director general,
Confidenţial date cu caracter personal prelucrate în conformitate cu
prevederile Legii nr. 677/2001.
Operator de date cu caracter personal nr. 1.388
ANEXA Nr. 2
Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor din Ministerul Administraţiei şi Internelor
prezintă salutul său Ambasadei
.................................................................... la Bucureşti şi, în referire la nota verbală nr........................................ din ...........................,
are onoarea de a-i remite certificatul de ....................... seria
.............. nr................. privind pe
...................................................
Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor din Ministerul Administraţiei şi Internelor
foloseşte acest prilej pentru
a reînnoi ambasadei asigurarea deosebitei sale consideraţiuni.
Ambasada ....................................
Bucureşti
Confidenţial date cu caracter personal prelucrate în conformitate cu
prevederile Legii nr. 677/2001.
Operator de date cu caracter personal nr. 1.388
ANEXA Nr. 3
Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor din Ministerul Administraţiei şi Internelor
prezintă salutul său Ambasadei
.............................................................. la Bucureşti şi are onoarea de a-i comunica, în referire la nota verbală nr............................... din
............................................,că ........................................................................................................................................................................ ...................
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ..............................................................................................
Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor din Ministerul Administraţiei şi Internelor
foloseşte acest prilej pentru
a reînnoi ambasadei asigurarea deosebitei sale consideraţiuni.
Ambasada ....................................
Bucureşti
Confidenţial date cu caracter personal prelucrate în conformitate cu
prevederile Legii nr. 677/2001.
Operator de date cu caracter personal nr. 1.388
ANEXA Nr. 4
Către
MINISTERUL AFACERILOR EXTERNE DIRECŢIA GENERALĂ AFACERI CONSULARE
La adresa dvs. nr.............................. din
.................................................., vă facem cunoscut că
nu se poate trimite certificatul de .........................................
privind pe ..........................................,
întrucât.............................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ..............................................................................................
Director general,
Confidenţial date cu caracter personal prelucrate în conformitate cu
prevederile Legii nr. 677/2001.
Operator de date cu caracter personal nr. 1.388
ANEXA Nr. 5
CERTIFICAT
de atestare a domiciliului şi a cetăţeniei române
Doamna/Domnul ..........................................,
fiica/fiul lui ...................... şi a/al ....................., născută/născut la data de
.................................... ......., figurează în Registrul naţional de evidenţă a
persoanelor ca fiind cetăţean
român şi are domiciliul în
..............................................................
S-a eliberat prezentul certificat în vederea valorificării unor drepturi sau a apărării intereselor sale în străinătate.
S-a încasat taxa consulară în valoare de 220.000 lei, cu chitanţa seria ......... nr.............emisă de .............................. la
....................................
Director general,
Confidenţial date cu caracter personal prelucrate în conformitate cu
prevederile Legii nr. 677/2001.