HOTARARE Nr. 262 din 13 martie 2002
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea procedurilor pentru
valorificarea bunurilor aflate in administrarea Ministerului Apararii Nationale
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 218 din 1 aprilie 2002
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei, ale art. 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 95/1999 cu privire la valorificarea
bunurilor scoase din functiune, aflate in administrarea institutiilor publice
de aparare, ordine publica si siguranta nationala, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 28/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 20^1
din Ordonanta Guvernului nr. 122/1998 privind acumularea, scoaterea si
improspatarea produselor din rezervele proprii ale fortelor destinate apararii
nationale, aprobata prin Legea nr. 50/1999, cu modificarile si completarile
ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Regulamentul privind organizarea procedurilor pentru
valorificarea bunurilor aflate in administrarea Ministerului Apararii
Nationale, prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Valorificarea la intern si extern a bunurilor aflate in administrarea
Ministerului Apararii Nationale se efectueaza de catre Compania Nationala
"Romtehnica" - S.A.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 660/2000 pentru aprobarea Regulamentului privind valorificarea
bunurilor aflate in administrarea Ministerului Apararii Nationale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 384 din 17 august 2000.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul apararii nationale,
Ioan Mircea Pascu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind organizarea procedurilor pentru valorificarea bunurilor aflate in
administrarea Ministerului Apararii Nationale
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Valorificarea bunurilor aflate in administrarea Ministerului Apararii
Nationale se efectueaza, la propunerea sefului Statului Major General si cu
aprobarea organelor competente, potrivit legii.
Art. 2
In sensul prezentului regulament, prin bunuri se intelege produsele,
echipamentele si orice alte obiecte, de orice fel si cu orice fel de descriere,
cu exceptia cladirilor si terenurilor.
Art. 3
(1) Fac obiectul valorificarii:
a) mijloacele fixe scoase din functiune, obiectele de inventar si alte
materiale declasate sau deseurile refolosibile rezultate in urma casarii sau
demolarii;
b) bunurile care nu au putut fi improspatate sau cand pastrarea in
depozitare ar duce la deprecieri sau stari periculoase de orice fel, stabilite
prin analize si incercari in laboratoare si poligoane specializate, potrivit
normelor de specialitate in vigoare;
c) tehnica, utilajele, loturile PSA, piesele de schimb, agregatele,
ansamblurile, subansamblurile si materialele de orice fel, in starea in care se
afla si indeplinesc cel putin una dintre urmatoarele conditii: nu mai sunt
necesare, au devenit excedentare, nu mai sunt prevazute in inzestrarea armatei,
nu se mai fabrica sau, datorita uzurii fizice ori morale, nu mai corespund
destinatiei sau fac obiectul inlocuirii cu altele performante de acelasi tip;
d) alte bunuri din existent, indiferent de starea acestora, in scopul
rezolvarii unor nevoi ale Ministerului Apararii Nationale.
(2) Bunurile care pot fi folosite in mod curent in alte sectoare de
activitate se valorifica la persoane fizice si/sau juridice romane.
(3) Bunurile care implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta
nationala, definite conform prevederilor legale in vigoare, se valorifica la
extern, iar la intern numai catre agentii economici producatori ai acestor
bunuri.
Art. 4
(1) Nu fac obiectul valorificarii:
a) aparatura de secretizare sau componentele speciale care, prin procedura
de valorificare, ar conduce la transmiterea de informatii si date cu caracter
secret. Acestea se scot din functiune sau se declaseaza, dupa caz, si se
caseaza potrivit normelor in vigoare;
b) deseurile nerefolosibile care se distrug.
(2) Nu se valorifica la persoanele fizice si agentii economici neautorizati
bunurile care, prin destinatia lor, pot fi utilizate in scopuri care afecteaza
siguranta nationala si individuala sau colectiva.
Art. 5
Bunurile se valorifica in starea si la locul in care se gasesc la data
transmiterii documentelor pentru aprobarea valorificarii sau in centre de
colectare. Bunurile raman in evidenta si in administrarea unitatilor
detinatoare sau a centrelor de colectare pana la predarea lor efectiva.
Art. 6
(1) Pentru bunurile aprobate la valorificare se interzice efectuarea
oricaror lucrari care necesita manopera si materiale din fondurile Ministerului
Apararii Nationale pentru schimbarea starii tehnice, cu exceptia cazurilor
prevazute de prezentul regulament.
(2) Bunurile aprobate la valorificare se pastreaza in starea tehnica si de
completare in raspunderea unitatilor detinatoare, potrivit documentelor de
evaluare, pana la finalizarea procedurii de valorificare si predare la
cumparator.
Art. 7
Competentele de stabilire a bunurilor supuse valorificarii, cu exceptia
celor date, conform prevederilor legale, in competenta altor organisme, se
reglementeaza prin instructiuni de aplicare a prezentului regulament, aprobate
prin ordin al ministrului apararii nationale, denumite in continuare
instructiuni.
Art. 8
(1) Compania Nationala "Romtehnica" - S.A., denumita in continuare
Companie, este abilitata sa valorifice bunurile aprobate.
(2) Coordonarea unitara a activitatilor premergatoare si ulterioare
valorificarii in cadrul Ministerului Apararii Nationale, precum si interfata cu
Compania se realizeaza de Comandamentul Logistic, denumit in continuare
structura specializata.
Art. 9
Bunurile aflate in administrarea Ministerului Apararii Nationale pot fi
valorificate astfel:
a) prin licitatie publica deschisa cu strigare tehnica de lupta dezafectata
de dotarea specific militara, precum si bunurile care pot fi folosite in mod
curent in alte sectoare de activitate, inclusiv deseurile feroase si neferoase;
b) prin selectie de oferte sau negociere directa pentru bunurile care
implica apararea tarii, ordinea publica si siguranta nationala, de natura
armamentului, munitiei, tehnicii de lupta, mijloacelor si instalatiilor
speciale, precum si cele care, datorita caracteristicilor specifice, nu pot fi
folosite in mod curent in alte sectoare de activitate;
c) prin valorificare directa fara organizare de licitatie, in cazul in care
producatorul sau alt ofertant accepta, prin compensare valorica, schimbarea
bunului cu altul nou, din aceeasi categorie, cu cel putin aceiasi parametri,
sau in alte situatii aprobate de ordonatorul principal de credite, la
propunerea transmisa pe cale ierarhica de structura abilitata. Procedura de
compensare valorica se stabileste prin instructiuni, plecand de la preturile
legal negociate pentru aceste produse la data ultimei negocieri, actualizate la
data valorificarii;
d) prin transmitere, fara plata, la alte institutii publice, in conditiile
legii.
CAP. 2
Evaluarea bunurilor
Art. 10
(1) Evaluarea bunurilor propuse pentru valorificare se face de catre o
comisie de evaluare numita, in cazul valorificarii la extern, prin ordin al
ordonatorului principal de credite, iar in cazul valorificarii la intern, prin
ordin al ordonatorului de credite in a carui administrare nemijlocita se afla
acestea.
(2) Comisia este compusa din cel putin 3 membri din care, in mod
obligatoriu, va face parte un reprezentant al structurii financiar-contabile si
alti specialisti cunoscatori ai bunurilor care se vor valorifica.
Art. 11
(1) Comisia de evaluare intocmeste un raport de evaluare a bunurilor care
urmeaza sa fie valorificate. Pretul initial de vanzare, structura acestuia si,
dupa caz, preturile corectate sau medii vor fi aprobate conform competentelor
stabilite prin instructiuni.
(2) La evaluarea bunurilor se vor avea in vedere procedurile si criteriile
stabilite prin instructiuni, precum si pretul pietei la bunuri de acelasi fel.
(3) In cazul in care cheltuielile de valorificare si/sau de pastrare a
bunurilor nu se justifica din punct de vedere economic, bunurile vor fi scoase
din functiune, dupa caz, declasate si casate cu aprobarea ordonatorului de
credite, conform competentelor stabilite.
CAP. 3
Valorificarea la intern
SECTIUNEA 1
Organizarea si desfasurarea procedurii de valorificare prin licitatie publica
deschisa cu strigare
Art. 12
(1) Valorificarea bunurilor prevazute la art. 9 lit. a) se face prin
organizarea de licitatie publica deschisa cu strigare.
(2) Licitatia se organizeaza de catre Companie.
Art. 13
La licitatiile de vanzare a bunurilor poate participa orice persoana fizica
sau juridica care prezinta pana la data tinerii sedintei de licitatie
urmatoarele:
a) documentul din care sa rezulte constituirea garantiei de participare;
b) copie de pe certificatul de inmatriculare in registrul comertului si de
pe codul fiscal, pentru persoanele juridice, sau copie de pe actul de
identitate pentru persoanele fizice;
c) chitanta de achitare a taxei de participare, eliberata de casieria
organizatorului licitatiei;
d) declaratia de acceptare a proiectului de contract de vanzare-cumparare
prevazut de caietul de sarcini;
e) alte documente prevazute de legislatia in vigoare si solicitate de
organizatorul licitatiei.
Art. 14
(1) Conducatorul Companiei numeste prin decizie, cu cel putin 30 de zile
lucratoare inainte de data tinerii licitatiei, comisia de licitatie, formata
din cel putin 3 membri cu probitate morala, in urmatoarea componenta:
a) presedintele si secretarul comisiei de licitatie, din partea organizatorului
licitatiei;
b) membri, specialisti cu experienta profesionala in domeniu.
(2) Nu pot face parte din comisia de licitatie membrii comisiilor de
evaluare.
Art. 15
(1) Nu pot participa la licitatie, in calitate de cumparatori, membrii comisiilor
de evaluare si ai celor de licitatie si nici sotul/sotia sau rudele ori afinii
pana la gradul al IV-lea inclusiv.
(2) Membrii comisiilor de licitatie au obligatia de a semna pe propria
raspundere o declaratie prin care se angajeaza sa respecte prevederile alin.
(1).
Art. 16
(1) Garantia de participare la licitatie este stabilita de comisia de
licitatie, reprezinta 3 - 10% din valoarea bunurilor si se depune cu cel putin
3 zile lucratoare inainte de data desfasurarii licitatiei.
(2) Garantia de participare se returneaza participantilor carora nu li s-a
adjudecat bunul licitat, incepand cu cea de-a 3-a zi lucratoare de la data
inchiderii licitatiei.
Art. 17
Organizatorul licitatiei intocmeste urmatoarele:
a) caietul de sarcini;
b) anuntul publicitar;
c) tabelul cuprinzand persoanele care participa la licitatie.
Art. 18
(1) Caietul de sarcini se intocmeste in baza informatiilor transmise de
structura specializata si cuprinde cel putin urmatoarele:
a) obiectul licitatiei;
b) cantitatea oferita si locul de depozitare sau de pastrare;
c) pretul de incepere a licitatiei, precum si valoarea salturilor de
supralicitare;
d) modalitatile de plata;
e) termenul limita de prezentare a documentelor de catre licitator;
f) data si locul de desfasurare a licitatiei;
g) modul de desfasurare a licitatiei;
h) valoarea taxei de participare, cuantumul si modul de constituire a
garantiei care trebuie sa fie depusa de catre solicitanti pentru a fi admisi la
licitatie, locul si data depunerii;
i) proiectul de contract de vanzare-cumparare;
j) modelul declaratiei licitatorului de acceptare a proiectului de contract
de vanzare-cumparare;
k) clauze asiguratorii privind pierderea garantiei de participare la
licitatie, in cazul in care castigatorul licitatiei renunta la cumpararea
bunului si refuza semnarea contractului de vanzare-cumparare, si privind
neadmiterea la licitatie a persoanelor care nu prezinta toate documentele sau
care prezinta documente incomplete ori incorect intocmite;
l) alte conditii si precizari pe care comisia de licitatie le considera
necesare.
(2) Caietul de sarcini se aproba de conducatorul Companiei.
Art. 19
(1) Caietul de sarcini si fisa tehnica se pun la dispozitie solicitantilor,
contra cost, cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de data desfasurarii
licitatiei.
(2) Costul documentelor prevazute la alin. (1) reprezinta contravaloarea
redactarii si multiplicarii acestora.
Art. 20
(1) Anuntul publicitar se face printr-o publicatie cu circulatie la nivel
national. In scopul asigurarii unei transparente maxime, anuntul publicitar se
poate face si prin Internet, pe site-ul Ministerului Apararii Nationale si/sau
al Companiei, sau prin alte mijloace de informare, cu cel putin 15 zile
lucratoare inainte de data stabilita pentru licitatie.
(2) Anuntul privind vanzarea prin licitatie contine urmatoarele informatii:
a) denumirea si adresa organizatorului licitatiei;
b) locul, data si ora inceperii licitatiei;
c) locul si data la care se poate obtine caietul de sarcini;
d) numarul de fax sau adresa de e-mail la care se pot obtine informatii
suplimentare.
Art. 21
(1) Persoana care a achizitionat caietul de sarcini, denumita in continuare
licitator, are dreptul sa examineze conditiile, formularele, termenii si
specificatiile din documentele licitatiei, iar in cazul in care are nevoie de
informatii suplimentare in legatura cu acestea, le solicita in scris
organizatorului licitatiei.
(2) Acesta raspunde in scris la toate solicitarile primite, inainte de
termenul limita de depunere a documentelor de catre licitatori.
Art. 22
(1) Organizatorul licitatiei poate aduce modificari documentelor
licitatiei, din proprie initiativa sau ca urmare a solicitarii licitatorilor.
(2) Modificarile la documentele de licitatie vor fi notificate in scris
tuturor licitatorilor, prin telex, fax sau Internet, cu cel putin 7 zile
lucratoare inainte de termenul limita de depunere a documentelor.
(3) Omiterea vreunei informatii in documentele de participare la licitatie
sau prezentarea unor documente necorespunzatoare fata de cele stabilite prin
caietul de sarcini determina descalificarea licitatorului respectiv.
Art. 23
Taxa de participare la licitatie se determina in functie de cheltuielile de
organizare si desfasurare a licitatiei si se achita la sediul organizatorului
licitatiei, cu cel putin 7 zile lucratoare inainte de data licitatiei.
Art. 24
(1) Solicitantilor care prezinta chitanta de plata a taxei de participare
la licitatie li se va permite examinarea bunurilor la locul in care se afla,
fara punerea in functiune sau fara efectuarea probelor de rulaj.
(2) Nu se admit consumuri de energie, de carburanti si lubrifianti sau de
piese de schimb si materiale.
Art. 25
(1) Comisia de licitatie analizeaza documentele prezentate de licitatori cu
doua zile lucratoare inainte de inceperea licitatiei si intocmeste lista
cuprinzand ofertantii acceptati, excluzandu-i de la participare pe cei care nu
au indeplinit conditiile sau care nu au prezentat, in totalitate si la termenul
stabilit, documentele cerute prin caietul de sarcini.
(2) Cu aceasta ocazie comisia verifica:
a) dosarul cu documentele de organizare a licitatiei;
b) daca publicitatea s-a facut conform prevederilor prezentului regulament;
c) documentele privind calificarea participantilor la licitatie.
Art. 26
(1) Licitatia se desfasoara in prezenta tuturor membrilor comisiei de
licitatie, iar sedinta este condusa de catre presedintele comisiei.
(2) La data si ora stabilite pentru inceperea licitatiei, in cazul in care
sunt cel putin 2 participanti, presedintele comisiei de licitatie anunta
obiectul licitatiei, face prezenta participantilor si constata daca sunt
indeplinite conditiile legale pentru desfasurarea acesteia.
(3) Desfasurarea in continuare a licitatiei se face astfel:
a) presedintele anunta pretul initial de vanzare de la care se porneste
strigarea, cu precizarea salturilor de supralicitare stabilite;
b) participantii la licitatie prezinta oferta de pret prin strigari. Oferta
trebuie sa respecte conditiile de salt precizate la deschiderea licitatiei;
c) presedintele comisiei de licitatie anunta cu glas tare si clar suma
oferita de licitator;
d) daca la a treia strigare a ultimei oferte nu se striga o suma mai mare,
presedintele comisiei de licitatie anunta adjudecarea licitatiei in favoarea
participantului care a oferit ultima suma;
e) licitatia se declara inchisa dupa anuntarea verbala a castigatorului de
catre presedintele comisiei de licitatie si dupa intocmirea procesului-verbal
care se semneaza de catre membrii comisiei de licitatie si de catre
participantii la licitatie.
(4) Procesul-verbal al licitatiei, impreuna cu documentele privind
organizarea si desfasurarea acesteia, se arhiveaza la sediul organizatorului
licitatiei, constituind baza legala a incheierii contractului de
vanzare-cumparare.
Art. 27
(1) Pentru bunurile care fac obiectul Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 95/1999 cu privire la valorificarea bunurilor scoase din functiune aflate
in administrarea institutiilor publice, de aparare, ordine publica si siguranta
nationala, aprobata cu modificari prin Legea nr. 28/2001, in situatia in care
se prezinta un singur participant, comisia negociaza pretul de vanzare pornind
de la pretul initial al licitatiei.
(2) Rezultatul negocierii se inscrie intr-un proces-verbal de negociere
semnat de ambele parti, care va constitui temei legal pentru incheierea
contractului de vanzare-cumparare.
(3) Pretul rezultat din negociere nu poate fi mai mic decat cel stabilit ca
pret de pornire la procedura prin licitatie.
(4) In situatia in care bunul nu a fost adjudecat sau nu s-a prezentat nici
un participant, organizatorul licitatiei informeaza in scris structura
specializata, pentru ca aceasta sa dispuna masuri de valorificare prin
celelalte proceduri prevazute la art. 9 ori casarea, dupa caz.
Art. 28
(1) Pentru bunurile care fac obiectul Ordonantei Guvernului nr. 122/1998
privind acumularea, scoaterea si improspatarea produselor din rezervele proprii
ale fortelor destinate apararii nationale, aprobata prin Legea nr. 50/1999, cu
modificarile ulterioare, in cazul in care nu s-au prezentat cel putin 2
participanti la licitatie sau daca nici un ofertant din cei prezenti nu a
oferit pretul de pornire, se incheie proces-verbal de constatare, urmand ca
licitatia sa se repete.
(2) Repetarea licitatiei se face dupa trecerea a cel mult 15 zile
lucratoare de la data primirii noilor conditii de valorificare din partea
structurii specializate.
(3) In cazul in care nici de aceasta data nu se prezinta la licitatie cel
putin 2 participanti si nu se ofera cel putin pretul de pornire, licitatia se
va relua in conditiile alin. (2).
(4) In situatia in care dupa a treia licitatie bunul nu a fost adjudecat
sau nu a fost oferit cel putin pretul de pornire a licitatiei, organizatorul
licitatiei informeaza in scris structura specializata, pentru ca aceasta sa
dispuna masuri de scoatere din functiune sau declasare si valorificare prin
transmitere fara plata sau casare, dupa caz.
Art. 29
(1) Participantii la licitatie pot formula contestatii in cazul in care
considera ca nu s-au respectat dispozitiile legale si precizarile din caietul
de sarcini referitoare la organizarea si desfasurarea licitatiei.
(2) Contestatiile se depun la sediul organizatorului licitatiei in termen
de 24 de ore de la incheierea acesteia.
Art. 30
Organizatorul licitatiei este obligat sa solutioneze contestatia in termen
de 5 zile lucratoare de la depunerea acesteia si sa comunice rezultatul in
scris. In acest sens va fi numita o comisie formata din 3 - 5 membri, altii
decat cei care fac parte din comisia de licitatie.
Art. 31
(1) In termen de 10 zile lucratoare de la adjudecare sau de la solutionarea
contestatiilor persoana careia i s-a adjudecat bunul licitat este obligata sa
semneze contractul de vanzare-cumparare si sa achite pretul acestuia. Cumparatorul
va intra in posesia bunurilor in momentul achitarii integrale a pretului.
(2) Daca persoana care a castigat licitatia renunta la cumpararea bunului
sau nu indeplineste conditiile prevazute la alin. (1), aceasta pierde garantia
depusa.
(3) In aceasta situatie organizatorul licitatiei negociaza cu ceilalti
ofertanti, pornind de la pretul licitat de fiecare, in ordine descrescatoare,
si semneaza contractul de vanzare-cumparare cu cel care a oferit pretul cel mai
bun.
(4) In caz de neadjudecare, in functie de categoria bunurilor, se
procedeaza conform art. 27 alin. (4) sau art. 28 alin. (4).
Art. 32
(1) Organizatorul licitatiei are dreptul de a anula licitatia pana la
inchiderea acesteia in una dintre situatiile urmatoare:
a) nu a fost asigurat un nivel corespunzator al concurentei la licitatiile
organizate pentru bunurile prevazute la art. 28;
b) nici unul dintre ofertanti nu a indeplinit conditiile de calificare;
c) au fost prezentate numai oferte necorespunzatoare sau in circumstante
exceptionale. Circumstantele exceptionale se enunta si se definesc in
instructiuni.
(2) Decizia de anulare a licitatiei creeaza pentru organizatorul acesteia
obligatia de a comunica in scris tuturor participantilor la licitatie atat
incetarea obligatiilor pe care acestia si le-au asumat prin depunerea de
oferte, cat si motivul anularii, precum si obligatia de a returna garantia de
participare.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea si desfasurarea procedurii de valorificare prin selectie de oferte
sau negociere directa
Art. 33
(1) Valorificarea bunurilor prevazute la art. 9 lit. b) si a celor care se
gasesc in situatia prevazuta la art. 27 alin. (4) si la art. 28 alin. (4) se
face prin organizarea selectiei de oferte de pret sau a negocierii directe.
(2) Deseurile rezultate in urma delaborarilor se valorifica prin agentii
economici romani producatori de munitii, prin procedura de negociere directa.
Costul delaborarii munitiilor poate fi platit si prin deseurile rezultate,
valoarea acestora urmand sa fie negociata in raport cu pretul de bursa al
metalelor respective la data negocierii. Preturile pulberilor si explozivilor
rezultati din delaborare se negociaza potrivit legii.
Art. 34
Numirea comisiei se face conform regulilor stabilite la art. 14 si 15.
Art. 35
(1) Selectia de oferte de pret reprezinta procedura simplificata prin care
se solicita, fara publicarea unui anunt publicitar, oferte de pret de la cel
putin 2 potentiali cumparatori.
(2) In acest sens se trimit invitatii de participare care vor cuprinde cel
putin urmatoarele elemente:
a) obiectul selectiei de oferta de pret;
b) modalitatea de transmitere a ofertei;
c) cantitatea oferita;
d) pretul minim de incepere a procedurii;
e) starea bunurilor supuse valorificarii;
f) termenul limita de prezentare a ofertei.
(3) Fiecare ofertant are voie sa faca o singura oferta de pret pe care nu o
poate schimba.
(4) Ofertele de pret se depun sau se transmit la sediul organizatorului
procedurii de valorificare, in plic inchis si sigilat, pana la data si ora
precizate, semnate de ofertantul interesat. Ofertele sunt analizate in prezenta
membrilor comisiei. Rezultatul analizei ofertelor de pret se consemneaza
intr-un proces-verbal.
(5) Contractul de vanzare-cumparare se incheie cu persoana care a oferit
pretul cel mai mare.
(6) Daca un singur ofertant a raspuns la solicitare, bunurile se valorifica
catre acesta prin negociere directa.
Art. 36
(1) Negocierea directa reprezinta procedura prin care se negociaza clauzele
contractuale, inclusiv pretul, cu un singur cumparator.
(2) Rezultatele negocierii se consemneaza intr-un proces-verbal semnat de
ambele parti si care constituie baza stabilirii valorii contractului de
vanzare-cumparare.
SECTIUNEA a 3-a
Organizarea si desfasurarea procedurii de valorificare directa fara
organizare de licitatie
Art. 37
Prin valorificare directa fara organizare de licitatie se intelege
procedura prin care se schimba bunurile aprobate pentru valorificare cu altele
noi, avand cel putin aceiasi parametri, sau in alte situatii, cu alte bunuri
din aceeasi categorie, la care nu se aplica procedurile specificate la art. 9
lit. a) si b).
Art. 38
Valorificarea directa se aproba de ministrul apararii nationale la
propunerea sefului Statului Major General.
SECTIUNEA a 4-a
Organizarea si desfasurarea procedurii de valorificare prin transmitere
fara plata
Art. 39
Transmiterea fara plata se executa conform prevederilor legale, dupa
desfasurarea procedurilor prevazute la art. 9 lit. a) - c).
Art. 40
Listele cu bunurile ce urmeaza sa fie valorificate prin transmitere fara
plata se comunica de catre structura specializata institutiilor publice
interesate.
Art. 41
La cererea expresa a unor institutii publice, cu aprobarea ordonatorului
principal de credite, bunurile se pot transmite fara plata si inaintea
desfasurarii procedurilor prevazute la art. 9 lit. a) - c).
CAP. 4
Valorificarea la extern
Art. 42
Ministrul apararii nationale este abilitat si are competente privind
valorificarea la extern a bunurilor, astfel:
a) sa supuna aprobarii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, anual si ori
de cate ori este nevoie, tehnica de lupta din urmatoarele categorii care fac
obiectul valorificarii: aeronave, submarine, nave de lupta maritime si
fluviale, tancuri si complexuri de rachete, armament, munitie si rachete din
stocuri, la care gradul de asigurare este sub 80%;
b) sa aprobe modalitatea de valorificare la extern a bunurilor prevazute de
lege;
c) sa aprobe valorificarea armamentului, munitiilor si a rachetelor din
stocuri, la care gradul de asigurare este peste 80% .
Art. 43
Valorificarea la extern a bunurilor se efectueaza direct catre parteneri
externi.
Art. 44
Aprobarea ministrului apararii nationale privind conditiile de
valorificare, inclusiv pretul extern, constituie mandat pentru Companie in
vederea semnarii contractului de export.
Art. 45
Aprobarile ministrului apararii nationale pentru valorificarea la extern a
bunurilor sunt valabile in anul calendaristic respectiv, cu exceptia cazurilor
in care prin aprobare se specifica altfel.
Art. 46
(1) Operatiunile de sortare, verificare si incarcare a produselor pe
mijloacele de transport pe parcurs intern, precum si paza acestora de la locul
de depozitare pana la locul de incarcare pe mijlocul de transport extern se
executa, dupa caz, de Ministerul Apararii Nationale sau de institutii sau
agenti specializati.
(2) Cheltuielile ocazionate de executarea acestor operatiuni sunt achitate
de Companie, acestea urmand sa fie deduse din pretul extern.
Art. 47
La solicitarea Companiei structuri abilitate din Ministerul Apararii
Nationale sau agenti economici autorizati si stabiliti de aceasta vor executa
operatiuni de dezafectare de dotarea specific militara, reinscriptionare,
reconditionare si/sau reparatii sau modificari ale produselor. Contravaloarea
operatiunilor este suportata de partenerul extern.
Art. 48
Circulatia documentelor, forma si continutul acestora privind valorificarea
la extern vor fi reglementate prin instructiuni.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 49
Pentru realizarea activitatii de valorificare conform prevederilor prezentului
regulament, Compania incheie un contract de comision cu Ministerul Apararii
Nationale prin ordonatorul de credite abilitat, prin care se va stabili si
comisionul datorat Companiei pentru serviciile de valorificare prestate de
aceasta.
Art. 50
Compania si structura specializata vor intocmi si vor prezenta periodic
conducerii Ministerului Apararii Nationale informari privind valorificarea
bunurilor. Periodicitatea si continutul informarilor se stabilesc prin
instructiuni.
Art. 51
Materialele refolosibile si deseurile care nu au putut fi valorificate sau
in legatura cu care ordonatorul de credite in gestiunea caruia se afla a
fundamentat ca nu se justifica economic organizarea de licitatii se valorifica
cu avizul esalonului superior, prin negociere directa cu agentii economici care
au ca obiect de activitate achizitionarea de materiale refolosibile.
Art. 52
Organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv propriu, precum
si inregistrarile contabile si documentele justificative ale modificarilor
patrimoniale determinate de procesul valorificarii bunurilor se efectueaza
potrivit legii.
Art. 53
In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului
regulament se aproba, prin ordin al ministrului apararii nationale,
instructiuni de aplicare a acestuia.