HOTARARE Nr. 333 din 20 martie 2003
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 235 din 7 aprilie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 87^2 din Ordonanta
Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de
piata, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 650/2002,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr.
99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, prevazute
in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru intreprinderile
mici si mijlocii si cooperatie,
Silvia Ciornei
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea
produselor si serviciilor de piata
Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si
serviciilor de piata, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
650/2002, denumita in continuare ordonanta:
ORDONANTA:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta stabileste principiile generale privind desfasurarea
activitatii comerciale si urmareste dezvoltarea retelei de distributie a
produselor si serviciilor de piata, cu respectarea principiilor liberei
concurente, protectiei vietii, sanatatii, securitatii si intereselor economice
ale consumatorilor, precum si a mediului.
Art. 2
Prevederile ordonantei au in vedere realizarea urmatoarelor obiective:
a) stimularea dezvoltarii activitatii de comercializare a produselor si
serviciilor de piata;
b) incurajarea liberei initiative, asigurarea concurentei loiale si a
liberei circulatii a produselor si serviciilor de piata;
c) informarea corecta si protejarea intereselor consumatorilor, precum si
posibilitatea asigurarii produselor si serviciilor de piata in zonele de
vecinatate ale acestora;
d) modernizarea si dezvoltarea formelor de distributie;
e) promovarea diverselor tipuri de retele de distributie si forme de
vanzare;
f) stimularea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii cu activitate
de comercializare a produselor si serviciilor de piata;
g) sustinerea si ocrotirea activitatii comerciale si de prestari de
servicii de piata in zonele defavorizate.
Art. 3
(1) Prezenta ordonanta reglementeaza activitatile din sectorul comercial si
al serviciilor de piata privind cerintele necesare desfasurarii acestor
activitati, structurile de vanzare, practicile comerciale si regulile generale
de comercializare, precum si sanctiunile in caz de nerespectare a prevederilor
acesteia.
(2) Activitatea comerciala, in sensul prezentei ordonante, se exercita cu
referire la produsele alimentare, nealimentare si la serviciile de piata
prevazute in anexa nr. 3 la prezenta ordonanta.
(3) Sunt exceptate de la prevederile prezentei ordonante activitatile de
comercializare avand ca obiect:
a) produsele medicamentoase, dispozitivele medicale;
b) produsele agricole si agroalimentare vandute de producatorii agricoli
individuali in baza certificatului de producator;
c) combustibilii pentru uzul mijloacelor de transport, inclusiv cei
comercializati prin statii de distributie;
d) bunurile din productia proprie a mestesugarilor individuali vandute la
locurile de productie;
f) lucrarile, brevetele si inventiile, precum si publicatiile de natura
stiintifica sau informativa realizate de titularii acestora;
g) tipariturile, pliantele, brosurile si albumele, realizate in scopul
prezentarii patrimoniului cultural detinut de muzee, centre de cultura, teatre
sau alte institutii similare acestora, ori bunurile culturale sau cu caracter
promotional specifice activitatii institutiilor culturale, si comercializate
prin fondul propriu al fiecarei institutii culturale sau cu prilejul unor
manifestari cultural-artistice organizate de acestea;
h) marfurile vandute catre vizitatori, in cadrul festivalurilor,
targurilor, saloanelor sau al altor manifestari expozitionale, cu conditia ca
acestea sa faca obiectul manifestarilor respective;
i) produsele confiscate si valorificate conform dispozitiilor legale in
vigoare;
j) produsele si serviciile de piata reglementate prin acte normative
speciale.
(4) Dispozitiile prezentei ordonante se aplica activitatilor comerciale
desfasurate si serviciilor prestate pe teritoriul Romaniei.
Litera e) a alineatului (3) al articolului 3 se abroga. (Legea nr.
650/2002)
Art. 4
In intelesul prezentei ordonante, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) consumator - orice persoana fizica sau grup de persoane fizice
constituite in asociatii, care cumpara, dobandeste, utilizeaza ori consuma
produse sau servicii in afara activitatii profesionale;
b) comerciant - persoana fizica sau juridica autorizata sa desfasoare
activitati de comercializare a produselor si serviciilor de piata;
c) comert cu ridicata/de gros - activitatea desfasurata de comerciantii
care cumpara produse in cantitati mari in scopul revanzarii acestora in
cantitati mai mici altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi;
d) comert cu amanuntul/de detail - activitatea desfasurata de comerciantii
care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al
acestora;
e) comert de gros cash and carry/forma de comert cu autoservire pe baza de
legitimatie de acces - activitatea desfasurata de comerciantii care vand
marfuri prin sistemul de autoservire catre persoane juridice sau persoane
fizice autorizate si asociatii familiale autorizate conform legii, inregistrate
in baza de date a vanzatorului, in scopul revanzarii si/sau prelucrarii, precum
si al utilizarii acestora ca produse consumabile;
f) comert ambulant - activitatea de comercializare cu amanuntul realizata
prin trecere dintr-un loc in altul, in rulote mobile, standuri mobile,
chioscuri mobile sau in vehicule special amenajate;
g) serviciu de alimentatie publica - activitatea de pregatire, preparare,
prezentare si servire a produselor si a bauturilor pentru consumul acestora in
unitati specializate sau la domiciliul/locul de munca al consumatorilor;
h) exercitiu comercial - una sau mai multe activitati de comercializare cu
ridicata, cu amanuntul, de tip cash and carry, de alimentatie publica, precum
si a serviciilor desfasurate de un comerciant. Obiectul activitatilor de
comercializare il constituie produsele si serviciile cuprinse in anexa nr. 3 la
prezenta ordonanta;
i) serviciu de piata - orice actiune sau prestatie care face obiectul
vanzarii-cumpararii pe piata si care nu are drept consecinta transferul
proprietatii asupra unui bun corporal, efectuata in scopul satisfacerii unor
necesitati ale consumatorilor;
j) structura de vanzare - spatiul de desfasurare a unuia sau mai multor
exercitii comerciale;
k) suprafata de vanzare - suprafata destinata accesului consumatorilor
pentru achizitionarea produsului/serviciului, expunerii produselor oferite,
platii acestora si circulatiei personalului angajat pentru derularea
activitatii. Nu constituie suprafete de vanzare cele destinate depozitarii si
pastrarii marfurilor, productiei, birourilor si anexelor;
l) structura de vanzare cu suprafata mica - structura de vanzare avand o suprafata
de vanzare de pana la 400 mp inclusiv;
m) structura de vanzare cu suprafata medie - structura de vanzare avand o
suprafata de vanzare cuprinsa intre 400 - 1.000 mp inclusiv;
n) structura de vanzare cu suprafata mare - structura de vanzare avand o
suprafata de vanzare mai mare de 1.000 mp;
o) centru comercial - structura de vanzare cu suprafata medie sau mare in
care se desfasoara activitati de comercializare cu amanuntul de produse,
servicii de piata si de alimentatie publica, ce utilizeaza o infrastructura
comuna si utilitati adecvate. Suprafata de vanzare a unui centru comercial este
rezultata din suma suprafetelor de vanzare cu amanuntul de produse si servicii
de piata si de alimentatie publica cuprinse in acesta;
p) comert in zone publice - activitatea de comercializare a produselor si
serviciilor, desfasurata permanent sau sezonier in piete, targuri, oboare,
pasaje publice, porturi, aeroporturi, gari, autogari, drumuri publice si strazi
sau orice zona de alta natura destinata folosintei publice.
CAP. 2
Cerinte si criterii necesare desfasurarii activitatii comerciale
Art. 5
(1) Orice exercitiu comercial se desfasoara numai de catre comercianti
autorizati in conditiile legii.
(2) Exercitarea de activitati comerciale cu produse din sectorul alimentar
si de alimentatie publica necesita cunostinte de specialitate si se efectueaza
cu personal calificat, conform normelor de aplicare a prezentei ordonante.
(3) In termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante, personalul angajat in efectuarea de activitati comerciale cu produse
din sectorul alimentar si de alimentatie publica va trebui sa indeplineasca una
dintre urmatoarele cerinte profesionale:
a) sa fi absolvit un curs de specialitate pentru comercializarea produselor
alimentare si/sau de alimentatie publica, organizat conform legislatiei in
vigoare;
b) sa fi desfasurat cel putin 2 ani de activitate profesionala de
comercializare de produse alimentare si/sau de alimentatie publica si sa fi
absolvit un curs de notiuni fundamentale de igiena, organizat in conformitate
cu dispozitiile legale in vigoare.
Art. 6
(1) Comertul in zone publice se desfasoara in structuri de vanzare cu sediu
fix sau ambulant.
(2) Exercitarea activitatii de comercializare in zone publice este supusa
acordului autoritatilor administratiilor publice locale sau ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, dupa caz, cu respectarea regulamentelor proprii ale
acestora si a planurilor de urbanism.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica si in cazul transferului, mutarii sau
extinderii unui exercitiu comercial, precum si in cazul modificarilor aduse
structurii de vanzare.
NORME METODOLOGICE:
1. In conformitate cu prevederile ordonantei, pe teritoriul Romaniei pot
desfasura unul sau mai multe exercitii comerciale persoanele fizice si juridice
care indeplinesc urmatoarele conditii:
a) sunt constituite si inregistrate legal;
b) au ca obiect de activitate principal sau secundar comercializarea
produselor si serviciilor de piata;
c) detin autorizatiile de functionare eliberate in conformitate cu
reglementarile legale in vigoare;
d) au acordul primarului comunei, orasului, municipiului sau sectorului
municipiului Bucuresti pentru exercitarea activitatilor comerciale in zone
publice in structuri de vanzare cu sediu fix sau ambulant, permanent sau, dupa
caz, sezonier.
2. Persoanele juridice, respectiv societatile comerciale, regiile autonome
si organizatiile cooperatiste, se autorizeaza in conformitate cu prevederile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor
formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii
comerciantilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
3. Persoanele fizice si asociatiile familiale se autorizeaza in
conformitate cu prevederile Legii nr. 507/2002 privind organizarea si
desfasurarea unor activitati economice de catre persoane fizice si ale
Hotararii Guvernului nr. 58/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a Legii nr. 507/2002 privind organizarea si desfasurarea unor
activitati economice de catre persoane fizice.
4. Ocupatiile pentru care personalul angajat in efectuarea de activitati
comerciale cu produse din sectorul alimentar si de alimentatie publica trebuie
sa indeplineasca in termen de un an de la intrarea in vigoare a ordonantei una
dintre cerintele profesionale prevazute la art. 5 alin. (3) din ordonanta sunt:
a) pentru comert cu amanuntul si alimentatie publica: sef de magazin;
vanzator de produse alimentare; vanzatori ambulanti si asimilati; vanzatori la
domiciliul clientului sau la comanda prin telefon; macelar; sef de unitate de
alimentatie publica si sef de sala; ospatar; barman; barman-ospatar; bucatar;
carmangier; cofetar; patiser; cofetar-patiser;
b) pentru comert cu ridicata: sef de depozit; gestionar.
5. Cunostintele de specialitate ale personalului angajat in efectuarea de
activitati comerciale cu produse din sectorul alimentar si de alimentatie
publica pot fi dovedite cu unul dintre urmatoarele documente:
a) diploma/certificatul de absolvire a unei institutii de invatamant
preuniversitar, eliberata/eliberat in conditiile legii, pentru una sau, dupa
caz, mai multe ocupatii prevazute la pct. 4;
b) diploma/certificatul de absolvire a unei forme de pregatire profesionala
pentru una sau, dupa caz, mai multe ocupatii prevazute la pct. 4, organizata cu
respectarea prevederilor art. 16 din ordonanta;
c) diploma/certificatul de absolvire a unei forme de pregatire profesionala
pentru una sau, dupa caz, mai multe ocupatii prevazute la pct. 4,
eliberata/eliberat de un organism acreditat in una dintre tarile membre ale
Uniunii Europene;
d) un document legal prin care se atesta exercitarea activitatii de cel
putin 2 ani in meseria respectiva, in conditiile legii, in cazul in care
persoana a lucrat intr-o tara membra a Uniunii Europene, impreuna cu o
diploma/certificat de absolvire a unui curs de notiuni fundamentale de igiena,
organizat in conformitate cu legislatia nationala in vigoare;
e) document care sa ateste vechimea angajatului in conformitate cu
prevederile Codului muncii;
f) diploma/certificatul de absolvire eliberata/eliberat de angajatorii care
organizeaza programe de pregatire profesionala pentru angajatii proprii, pentru
ocupatiile prevazute la pct. 4, efectuate cu personal de specialitate si care
trebuie sa respecte prevederile art. 16 alin. (2) din ordonanta; in acest caz
diplomele/certificatele de absolvire vor fi recunoscute conform legislatiei in
vigoare.
ORDONANTA:
Art. 8^1
Acordul prevazut la art. 6 alin. (2) nu se elibereaza in urmatoarele
cazuri:
a) contravine planului general de dezvoltare urbana si criteriilor generale
privind determinarea zonelor si locurilor de vanzare din localitati;
b) aduce prejudicii spatiilor aflate in incinta sau in apropierea unor
cladiri de valoare arhitectonica deosebita ori cu valoare de patrimoniu;
c) exercitiul comercial se face in spatii improvizate;
d) se incalca dispozitiile prezentei ordonante.
Articolele 7, 8 si 9 se abroga. (Legea nr. 650/2002)
CAP. 3
Orarele de functionare
Art. 10
Structurile de vanzare cu amanuntul si cele in care se presteaza servicii
de piata pot fi deschise publicului in toate zilele saptamanii. Fiecare
comerciant isi stabileste orarul de functionare cu respectarea prevederilor
inscrise in legislatia muncii si cu conditia respectarii reglementarilor in
vigoare privind linistea si ordinea publica si in conformitate cu solicitarile
autoritatilor administratiei publice locale privind continuitatea unor
activitati comerciale sau de prestari de servicii, in functie de necesitatile
consumatorilor.
Art. 11
Orarul de functionare se afiseaza la intrarea in unitate, in mod vizibil
din exterior, comerciantul fiind obligat sa asigure respectarea acestuia.
Art. 12
Structurile de vanzare cu amanuntul din sectorul alimentar nu pot fi
inchise mai mult de doua zile consecutive, cu exceptia unor cauze obiective de
nefunctionare.
NORME METODOLOGICE:
6. Pentru continuitatea unor activitati comerciale sau de prestari de
servicii, in functie de necesitatile consumatorilor, consiliul local poate
stabili orare de functionare prin regulamentele elaborate pentru exercitarea
activitatilor de comercializare in zone publice.
7. In cazul centrelor comerciale orarul de functionare este stabilit de
administratorul centrului, in functie de necesitatile consumatorilor si cu
consultarea comerciantilor care isi desfasoara activitatea in acestea.
8. In masura in care comerciantul este de acord, orarul de functionare
pentru unitatile de alimentatie publica in care sunt organizate evenimente
poate fi depasit la solicitarea clientilor, cu respectarea prevederilor legale
privind linistea si ordinea publica. In cazul in care localul respectiv este
rezervat in totalitate pentru astfel de evenimente, comerciantul este obligat
sa afiseze vizibil, langa orarul de functionare, anuntul "REZERVAT",
cu indicarea perioadei de rezervare.
9. In situatia aprovizionarii structurii de vanzare in timpul programului
de functionare, sunt interzise intreruperea servirii consumatorilor si/sau
inchiderea structurii de vanzare, daca acest lucru nu este mentionat in orarul
de functionare afisat.
10. In sensul art. 12 din ordonanta, urmatoarele situatii pot constitui
cauze obiective de nefunctionare:
a) decesul asociatului unic, administratorului, managerului, sefului
structurii de vanzare cu amanuntul sau al altui angajat care lucreaza in
aceasta, dupa caz;
b) concediul personalului angajat in structura de vanzare respectiva;
c) inventar;
d) inchiderea structurii de vanzare pentru lucrari de igienizare,
reparatii, reamenajari sau modificari ale conditiilor de exploatare a acesteia,
dupa caz;
e) schimbarea profilului structurii de vanzare, suspendarea sau inlocuirea
unei activitati comerciale desfasurate in acea structura;
f) incetarea definitiva a activitatii comerciantului in structura de
vanzare respectiva;
g) intreruperea activitatii comerciale sezoniere in structura de vanzare
respectiva;
h) suspendarea activitatii ca urmare a deciziei organelor de control
abilitate;
i) cazuri de forta majora.
Comerciantii sunt obligati sa anunte consumatorilor motivul si perioada
inchiderii.
11. Structurile de vanzare cu amanuntul din sectorul alimentar care nu pot
fi inchise mai mult de doua zile consecutive sunt magazinele specializate in
care se comercializeaza produse alimentare, precum si magazinele nespecializate
in care se comercializeaza predominant produse alimentare.
ORDONANTA:
CAP. 4
Obligatiile si raspunderile autoritatilor administratiei publice centrale
si locale
Art. 13
Autoritatile administratiei publice asigura dezvoltarea armonioasa a
retelei si tipurilor de distributie si promovarea intreprinderilor mici si
mijlocii cu activitate de comercializare a produselor si serviciilor de piata.
Art. 14
(1) Autoritatile administratiei publice locale stabilesc strategia de
dezvoltare a retelei de distributie, avand drept obiective:
a) sprijinirea crearii unei retele de distributie care sa asigure servicii
de calitate consumatorilor si care sa raspunda necesitatilor de consum ale
acestora si marcarea acesteia in documentatiile de urbanism intocmite;
b) dezvoltarea armonioasa a retelei si tipurilor de distributie cu
respectarea principiului liberei concurente;
c) armonizarea principiilor urbanismului cu cele de mediu;
d) protejarea patrimoniului arhitectural, istoric si de mediu prin
mentinerea caracterului sitului;
e) dezvoltarea si revigorarea retelei de distributie in zonele montane,
rurale si defavorizate si sustinerea crearii de servicii de piata in aceste
zone;
f) stimularea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii cu activitate
comerciala in scopul cresterii competitivitatii acestora si gradului de ocupare
a fortei de munca;
g) asigurarea si dezvoltarea unui sistem de baze de date privind reteaua de
distributie;
h) respectarea legislatiei in vigoare din domeniul urbanismului pentru
structurile de vanzare si de prestari de servicii de piata.
(2) Autoritatile administratiei publice locale stabilesc criteriile de
dezvoltare urbanistica a sectorului comercial pentru determinarea:
a) suprafetelor destinate activitatilor comerciale, in special pentru cele
cu structuri de vanzare cu suprafata medie si mare;
b) modului de incadrare a suprafetelor structurilor de vanzare pentru
protejarea lucrarilor de arta, a edificiilor cu valoare arhitectonica, istorica
sau arheologica, precum si a mediului in centrele istorice si in localitatile
de interes turistic;
c) amplasamentelor spatiilor de parcare aferente diverselor structuri de
vanzare, conform reglementarilor legale in vigoare.
(3) Autoritatile administratiei publice locale asigura corelarea
autorizarii desfasurarii unui exercitiu comercial intr-o structura de vanzare,
cu continutul certificatului de urbanism si al autorizatiei de construire.
(4) Autoritatile administratiei publice locale, in stabilirea strategiei de
dezvoltare conform alin. (1), au in vedere urmatoarele caracteristici
teritoriale:
a) zone urbane omogene, prin realizarea unei corelari integrate intre
centru si periferie;
b) zone periferice pentru care trebuie individualizate criterii de
dezvoltare omogena, in scopul integrarii acestora intr-un cadru urbanistic
coerent;
c) centre istorice, in scopul promovarii unor activitati comerciale
adecvate si al protejarii zonelor cu valoare istorica si artistica;
d) zone cu mica concentrare demografica, in scopul dezvoltarii si/sau
imbunatatirii infrastructurii;
e) zone situate pe traseele autostrazilor si drumurilor nationale, in
scopul dezvoltarii structurilor de vanzare;
f) zone defavorizate.
(5) In zonele publice autoritatile administratiei publice locale, in scopul
satisfacerii intereselor consumatorilor, stabilesc, cu respectarea
dispozitiilor legale in vigoare:
a) criteriile generale ce trebuie respectate in determinarea zonelor si
amplasamentelor structurilor de vanzare din localitati;
b) modalitatile de organizare a pietelor si targurilor;
c) periodicitatea si tipologia pietelor si targurilor;
d) criteriile de atribuire a amplasamentelor structurilor de vanzare.
(6) In scopul promovarii si protejarii activitatii comerciale in zonele
periferice ale oraselor, precum si in zonele rurale, montane sau defavorizate,
autoritatile administratiei publice locale, prin hotarari ale consiliilor
locale, pot acorda, in conditiile legii, inlesniri la plata impozitelor si
taxelor datorate bugetelor locale.
(7) Pentru elaborarea strategiilor si criteriilor, conform prezentului
articol, autoritatile administratiei publice locale consulta asociatiile
profesionale, asociatiile consumatorilor, organizatiile patronale,
reprezentanti ai societatilor comerciale si ai camerelor de comert si industrie
teritoriale.
Art. 15
Pentru zone sau edificii cu valoare arhitectonica, istorica sau arheologica
si pentru zone turistice, autoritatile administratiei publice locale pot
acorda, in limita competentelor legale, facilitati financiare comerciantilor
care contribuie prin efort propriu la reabilitarea sau la restaurarea acestora.
Art. 16
(1) Autoritatile administratiei publice, camerele de comert si industrie si
societatile comerciale, precum si alte persoane fizice sau juridice interesate
pot sa organizeze cursuri de pregatire si perfectionare profesionala in
domeniul comercializarii produselor si serviciilor de piata prevazute in anexa
nr. 3, cu conditia ca acestea sa fie autorizate conform legislatiei in vigoare.
(2) Cursul profesional va contine ca obiecte de studiu materii adecvate
pentru a garanta insusirea normelor si reglementarilor cu privire la sanatatea,
securitatea si informarea consumatorilor, la comercializarea produselor si
serviciilor de piata, precum si insusirea notiunilor fundamentale de igiena.
Art. 17^1
Examinarea si avizarea implantarii structurilor de vanzare cu suprafata
mare se vor realiza pe baza criteriilor elaborate de catre ministerul cu
atributii in domeniul comertului interior.
Articolul 17 se abroga. (Legea nr. 650/2002)
CAP. 5
Practici comerciale
Art. 18
Prin vanzari cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege:
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare, denumite magazin de fabrica
sau depozit de fabrica:
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale
consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele
respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
NORME METODOLOGICE:
12. Sunt considerate produse destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale
produsele care se comercializeaza cu ocazia unor sarbatori, cum ar fi, dar fara
a se limita la: jucarii tematice, globuri, ornamente sau artificii, pentru
pomul de Craciun; martisoare sau alte produse personalizate pentru ziua de 1
Martie sau 8 Martie; iepurasi si oua de ciocolata sau alte produse specifice
sarbatorilor de Pasti si alte asemenea cazuri ori cu prilejul unor manifestari
culturale, expozitionale sau sportive, cum ar fi, dar fara a se limita la:
confectii si tricotaje inscriptionate cu diverse inscrisuri si/sau insemne care
fac referire la acea manifestare.
ORDONANTA:
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la
aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida
sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de
valabilitate;
NORME METODOLOGICE:
13. In aceasta categorie intra:
a) produsele agroalimentare si produsele horticole, inclusiv seminte,
atunci cand acestea sunt amenintate de o alterare rapida datorita apropierii
datei de depasire a termenului de valabilitate sau, dupa caz, a datei
durabilitatii minimale, precum si produsele agroalimentare perisabile, cum ar
fi, dar fara a se limita la: carne si preparate din carne, peste si fructe de
mare, lapte si preparate din lapte, unt, oua, produse de cofetarie-patiserie si
preparate culinare care necesita pastrarea in vitrine, alte spatii frigorifice
sau sisteme de climatizare, a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana
la limita termenului de valabilitate datorita defectarii din cauze obiective,
independente de vointa comerciantului sau a personalului din structura de
vanzare respectiva, a spatiilor frigorifice in care acestea sunt pastrate;
b) unele produse nealimentare, cum ar fi, dar fara sa se limiteze la:
lacuri si vopsele, atunci cand acestea sunt susceptibile de o deteriorare
rapida datorita apropierii datei de depasire a termenului de valabilitate.
ORDONANTA:
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de
ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs,
determinat de mediul concurential;
NORME METODOLOGICE:
14. In intelesul art. 18 lit. h) din ordonanta, "zona comerciala"
poate fi asimilata unei arii geografice in care functioneaza structuri de
vanzare asemanatoare in conditii de concurenta relativ omogene.
ORDONANTA:
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de
reaprovizionare s-au diminuat.
Art. 19
Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in
pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 18 lit. a) - c), e) - i),
precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in
pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret
egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in
reglementarile legale in vigoare.
NORME METODOLOGICE:
15. In categoria produselor aflate in pachete de servicii intra: painea sau
apa minerala oferite gratuit consumatorilor, in cazul serviciilor de
alimentatie publica, telefonul oferit gratuit consumatorilor, in cazul
pachetelor de servicii telefonice sau alte asemenea cazuri.
16. Costul de achizitie al unui produs este egal cu pretul de cumparare,
taxele nerecuperabile, cheltuielile de transport-aprovizionare si alte
cheltuieli accesorii necesare pentru punerea in stare de utilitate sau intrarea
in gestiune a produsului respectiv.
ORDONANTA:
Art. 20
Potrivit prezentei ordonante, prin vanzare de lichidare se intelege orice
vanzare precedata sau insotita de publicitate si anuntata sub denumirea de
"lichidare" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect
vanzarea accelerata a totalitatii sau numai a unei parti din stocul de produse
dintr-o structura de vanzare cu amanuntul, in una dintre urmatoarele situatii:
a) incetarea definitiva a activitatii comerciantului, inclusiv in cazul
schimbarii proprietarului, chiriasului, locatarului sau mandatarului, dupa caz,
care exploateaza structura de vanzare, cu exceptia cazurilor in care aceasta
este vanduta, cedata sau inchiriata unei persoane juridice administrate de
vechiul proprietar (utilizator) sau in care acesta este actionar;
b) incetarea din proprie initiativa a activitatii comerciantului in
structura de vanzare respectiva sau ca urmare a anularii contractului de
inchiriere, locatie sau mandat, in baza unei hotarari judecatoresti ramase
definitive sau in baza unei hotarari judecatoresti de evacuare silita;
c) intreruperea activitatii comerciale sezoniere pentru o perioada de cel
putin 5 luni dupa terminarea operatiunilor de lichidare;
d) schimbarea profilului structurii de vanzare, suspendarea sau inlocuirea
unei activitati comerciale desfasurate in acea structura;
e) modificarea conditiilor de exploatare a suprafetei de vanzare, daca
lucrarile de transformare si amenajare depasesc 30 de zile si sunt efectuate in
interiorul acesteia, structura de vanzare fiind inchisa in toata aceasta
perioada, sau modificarea conditiilor de exercitare a activitatii in cazul
incheierii ori anularii unui contract de distributie avand o clauza de
aprovizionare exclusiva;
f) vanzarea stocului de produse de catre mostenitorii legali ai
comerciantului defunct;
g) deteriorarea grava, din cauza unor calamitati sau acte de vandalism, a
unei parti sau, dupa caz, a intregului stoc de produse, exclusiv cele
alimentare.
NORME METODOLOGICE:
17. Vanzarile anuntate sub denumirea de lichidare/lichidari sau o alta
denumire echivalenta, cum ar fi: "Inchidere definitiva - totul trebuie sa
dispara - mari reduceri de preturi", se definesc prin desfacerea
accelerata, la pret redus, a totalitatii sau a unei parti din marfurile dintr-o
structura de vanzare cu amanuntul, precedata sau insotita de publicitate, numai
in una dintre situatiile mentionate la art. 20 lit. a) - g) din ordonanta.
Vanzarile de lichidare pot fi efectuate pentru totalitatea sau numai pentru o
parte a marfurilor noi ori folosite dintr-o structura de vanzare cu amanuntul,
cu respectarea conditiilor stipulate de art. 22 si 23 din ordonanta.
ORDONANTA:
Art. 21
(1) Vanzarile de lichidare sunt supuse notificarii in baza unui inventar
detaliat al marfurilor de lichidat intocmit de comerciant, care este obligat sa
justifice cu documente legale provenienta produselor respective. Notificarea se
face la primaria localitatii in a carei raza teritoriala este amplasata
structura de vanzare sau, dupa caz, la primariile sectoarelor municipiului
Bucuresti, cu cel putin 15 zile inainte de inceperea vanzarilor de lichidare in
situatiile prevazute la art. 20 lit. a), d) si e) si cu cel putin 5 zile
inainte de inceperea vanzarilor de lichidare in situatiile prevazute la art. 20
lit. b), c), f) si g). Perioada pentru care se notifica vanzarile de lichidare
este de maximum:
a) 90 de zile pe an pentru cazurile prevazute la art. 20 lit. a) si f);
b) 60 de zile pe an pentru cazurile prevazute la art. 20 lit. b), d), e) si
g);
c) 15 zile pe an pentru cazurile prevazute la art. 20 lit. c).
NORME METODOLOGICE:
18. Formularul notificarii vanzarilor de lichidare si al listei de inventar
pentru marfurile de lichidat sunt prevazute in anexa nr. 1 si, respectiv, anexa
nr. 2 la prezentele norme metodologice.
Formularul notificarii vanzarilor de lichidare se adreseaza primarului si
se poate completa si depune la sediul primariei localitatii in a carei raza
teritoriala este amplasata structura de vanzare, iar in cazul municipiului
Bucuresti, la sediul primariilor de sector, dupa caz, sau se poate transmite
prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
In ambele cazuri notificarea va fi insotita si de lista de inventar pentru
marfurile de lichidat.
Comerciantul sau persoana imputernicita de acesta va completa cate doua
formulare de notificare si doua liste de inventar pentru marfurile de lichidat.
Un exemplar din notificare, la care se anexeaza lista de inventar, se depune/se
transmite la sediul primariei respective, iar al doilea exemplar din fiecare
formular, impreuna cu dovada/confirmarea de primire, se pastreaza la sediul
structurii de vanzare sau, dupa caz, la adresa amplasamentului unde se vor
organiza vanzarile de lichidare.
ORDONANTA:
(2) La cererea organelor de control abilitate comerciantul este obligat sa
justifice cu documente legale situatia care a motivat vanzarea de lichidare, in
termen de maximum 10 zile de la finalizarea operatiunilor de lichidare pentru
situatiile prevazute la art. 20 lit. a) - d), f) si g) si, respectiv, de
maximum 45 de zile in cazul situatiilor prevazute la art. 20 lit. e).
(3) Orice anunt sau alta forma de publicitate privind vanzarea de lichidare
trebuie sa specifice in mod obligatoriu data de debut a vanzarii si durata
acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus vanzarii de lichidare, in
cazul in care operatiunea nu se refera la totalitatea produselor din structura
de vanzare.
NORME METODOLOGICE:
19. In termen de maximum 10 zile calendaristice de la finalizarea
operatiunilor de lichidare, la cererea organelor de control abilitate,
comerciantul este obligat sa justifice cu documente legale urmatoarele situatii
care au motivat vanzarea de lichidare, dupa caz:
19.1. In cazul incetarii definitive a activitatii comerciantului,
documentul legal justificativ este declaratia pe propria raspundere, inclusa in
notificarea vanzarilor de lichidare, a comerciantului persoana fizica sau, dupa
caz, a reprezentantului asociatiei familiale ori a imputernicitului
comerciantului persoana juridica.
19.2. Schimbarea proprietarului/chiriasului/locatarului/mandatarului, dupa
caz, care exploateaza structura de vanzare
Comerciantul care preia de la un alt comerciant exploatarea unei/unor
structuri de vanzare, inclusiv stocul de marfuri, si nu doreste sa continue sa
vanda aceeasi gama sortimentala poate recurge la organizarea unei vanzari de
lichidare pentru o parte sau intregul stoc de marfa preluat. In acest caz
vanzarea de lichidare nu se poate realiza decat pentru produsele preluate de la
comerciantul cedent. Produsele cumparate in aceasta perioada de comerciantul
care a preluat structurile de vanzare nu pot face obiectul vanzarii de
lichidare.
In aceasta ipoteza documentele legale justificative sunt: declaratia pe
propria raspundere, inclusa in notificarea vanzarilor de lichidare, a
comerciantului persoana fizica sau, dupa caz, a reprezentantului asociatiei
familiale ori a imputernicitului comerciantului persoana juridica, precum si
contractul/contractele de vanzare-cumparare/inchiriere/locatie/mandat, dupa
caz, pentru structura/structurile de vanzare respectiva/respective.
19.3. Incetarea din proprie initiativa a activitatii comerciantului in
structura de vanzare respectiva. In aceasta ipoteza documentul legal
justificativ este declaratia pe propria raspundere, inclusa in notificarea
vanzarilor de lichidare, a comerciantului persoana fizica sau, dupa caz, a
reprezentantului asociatiei familiale ori a imputernicitului comerciantului
persoana juridica.
19.4. Anularea contractului de inchiriere/locatie/mandat, pentru structura
de vanzare respectiva
Documentele legale justificative sunt, dupa caz: hotararea judecatoreasca
ramasa definitiva si/sau hotararea judecatoreasca de evacuare silita, in cazul
anularii contractului, contractul de inchiriere/locatie/mandat, insotit de
procesul-verbal de predare a structurii de vanzare, daca este cazul, in
situatia incetarii contractului.
19.5. Intreruperea activitatii comerciale sezoniere in structura de vanzare
respectiva, pentru o perioada de cel putin 5 luni dupa terminarea operatiunilor
de lichidare
In acest caz documentul legal justificativ este declaratia pe propria
raspundere, inclusa in notificarea vanzarilor de lichidare, a comerciantului
persoana fizica sau, dupa caz, a reprezentantului asociatiei familiale ori a
imputernicitului comerciantului persoana juridica.
19.6. Schimbarea profilului structurii de vanzare
Atunci cand comerciantul decide sa schimbe complet obiectul activitatilor
de comercializare ale exercitiului comercial desfasurat intr-o structura de
vanzare cu amanuntul, acesta poate recurge la organizarea unei vanzari de
lichidare in vederea desfacerii accelerate a totalitatii stocului de produse
din acea structura de vanzare.
In acest caz documentul legal justificativ este declaratia pe propria
raspundere, inclusa in notificarea vanzarilor de lichidare, a comerciantului
persoana fizica sau, dupa caz, a reprezentantului asociatiei familiale ori a
imputernicitului comerciantului persoana juridica.
19.7. Suspendarea sau inlocuirea unei activitati comerciale desfasurate in
structura de vanzare
Comerciantul care decide sa suspende sau sa inlocuiasca obiectul
activitatilor de comercializare ale exercitiului comercial desfasurat intr-o
structura de vanzare cu amanuntul poate recurge la organizarea unei vanzari de
lichidare. Aceasta ipoteza vizeaza cazurile in care comerciantul decide sa
inlocuiasca produsele vandute in unul sau mai multe raioane din cadrul unei
structuri de vanzare cu amanuntul cu alte produse, cum ar fi, dar fara a se limita
la: raion de tricotaje - raion de confectii; raion de dulciuri - raion de
preparate si semipreparate culinare; raion de electrice - raion pentru produse
menajere si uz casnic; raion de carne si preparate din carne - raion de lapte
si preparate din lapte sau alte cazuri similare.
In acest caz documentul legal justificativ este declaratia pe propria
raspundere, inclusa in notificarea vanzarilor de lichidare, a comerciantului
persoana fizica sau, dupa caz, a reprezentantului asociatiei familiale ori a
imputernicitului comerciantului persoana juridica.
19.8. Vanzarea stocului de produse din structura de vanzare de catre
mostenitorii legali ai comerciantului defunct
In urma decesului comerciantului persoana fizica sau, dupa caz, a
asociatului unic, mostenitorii legali ai acestuia pot organiza o vanzare de
lichidare in cazul in care nu doresc sa continue activitatea comerciantului
defunct.
Documentele legale justificative sunt: declaratia pe propria raspundere,
inclusa in notificarea vanzarilor de lichidare, a reprezentantului desemnat de
mostenitorii legali ai comerciantului, precum si certificatul de mostenitor.
19.9. Deteriorarea grava, din cauza unor calamitati sau acte de vandalism,
a produselor nealimentare din structura de vanzare.
Comerciantul poate recurge la o vanzare de lichidare pentru produsele
nealimentare deteriorate din cauza unor calamitati, cum ar fi: inundatie,
cutremur, incendiu, furtuna, sau din cauza unor acte de vandalism, cu conditia
ca aceste produse sa fie sigure pentru sanatatea, securitatea si viata
consumatorilor.
Documentele legale justificative sunt:
a) in cazul calamitatilor, declaratia pe propria raspundere, inclusa in
notificarea vanzarilor de lichidare, a comerciantului persoana fizica sau, dupa
caz, a reprezentantului asociatiei familiale ori a imputernicitului
comerciantului persoana juridica;
b) in cazul actelor de vandalism, declaratia pe propria raspundere, inclusa
in notificarea vanzarilor de lichidare, a comerciantului persoana fizica sau,
dupa caz, a reprezentantului asociatiei familiale ori a imputernicitului
comerciantului persoana juridica si actele de constatare emise de organele
abilitate, din care sa reiasa ca produsele respective au fost deteriorate.
20. In termen de maximum 45 de zile calendaristice de la finalizarea
operatiunilor de lichidare, la cererea organelor de control abilitate,
comerciantul este obligat sa justifice cu documente legale urmatoarele situatii
care au motivat vanzarea de lichidare, dupa caz:
20.1. Modificarea conditiilor de exploatare a suprafetei de vanzare
Comerciantul care decide modificarea structurii de vanzare, inclusiv
extinderea acesteia, poate organiza o vanzare de lichidare pentru stocul de
produse din acea structura, cu conditia ca lucrarile de transformare si
amenajare sa depaseasca 30 de zile calendaristice, sa cuprinda si perimetrul
suprafetei de vanzare, iar structura de vanzare sa fie inchisa accesului
consumatorilor in toata aceasta perioada.
Lucrarile de igienizare sau renovare care nu aduc modificari structurii de
vanzare nu permit organizarea unei vanzari de lichidare.
In acest caz documentele justificative legale sunt devizul pentru lucrarile
de transformare si amenajare, precum si declaratia pe propria raspundere, inclusa
in notificarea vanzarilor de lichidare a comerciantului persoana fizica sau,
dupa caz, a reprezentantului asociatiei familiale ori a imputernicitului
comerciantului persoana juridica.
20.2. Modificarea conditiilor de exercitare a activitatii comerciale in
structura de vanzare, ca urmare incheierii sau anularii/rezilierii unui
contract de distributie avand o clauza de aprovizionare exclusiva
Documentele justificative legale sunt, dupa caz:
a) contractul de distributie;
b) documentul care reziliaza contractul de distributie;
c) contractul de franciza,
precum si declaratia pe propria raspundere, inclusa in notificarea vanzarilor
de lichidare, a comerciantului persoana fizica sau, dupa caz, a
reprezentantului asociatiei familiale ori a imputernicitului comerciantului
persoana juridica.
21. Produsele destinate a fi comercializate in cadrul procedurii de vanzare
de lichidare, care reprezinta doar o parte a stocului structurii de vanzare,
vor fi depozitate separat, iar comercializarea acestora va fi organizata
intr-un raion/spatiu distinct.
22. In termenul de 15 zile pana la inceperea vanzarii de lichidare
notificate in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (1) din ordonanta,
comerciantul poate reveni asupra deciziei sale si poate anula vanzarea de
lichidare astfel:
a) in cazul in care vanzarea de lichidare a fost precedata de publicitate,
cu respectarea urmatoarelor conditii cumulative: anuntarea anularii vanzarii de
lichidare prin aceleasi mijloace prin care a fost promovata - mass-media,
anunturi publicitare in exteriorul sau interiorul structurii de vanzare;
instiintarea primariei la care s-a facut notificarea despre anularea vanzarii
de lichidare;
b) in cazul in care vanzarea de lichidare nu a fost precedata de publicitate,
se va instiinta primaria la care s-a facut notificarea despre anularea vanzarii
de lichidare.
In ambele cazuri primaria va fi instiintata in scris printr-o adresa depusa la
sediul acesteia sau prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire;
instiintarile se vor adresa primarului. Dovada/confirmarea de primire va fi
pastrata la sediul structurii de vanzare respective pentru prezentarea acesteia
la cererea organelor de control abilitate.
ORDONANTA:
Art. 22
(1) Pe durata vanzarilor de lichidare se pot lichida numai produsele
inscrise in lista de inventar aferenta notificarii si aflate in stocul unitatii
comerciale la data depunerii/transmiterii notificarii. Stocul este format din
produsele expuse in spatiile destinate vanzarii si cele aflate in depozitele
structurii de vanzare; produsele detinute in antrepozite si/sau depozite
situate in afara structurii de vanzare pentru care a fost facuta notificarea nu
intra in componenta stocului de lichidat.
(2) Pot face obiectul vanzarilor de lichidare numai produsele care fac
parte din stocul structurii de vanzare si a caror contravaloare a fost achitata
de comerciant la data depunerii/transmiterii notificarii sau a emiterii
hotararii judecatoresti prevazute la art. 20 lit. b) sau la data evenimentelor
prevazute la art. 20 lit. g).
Art. 23
In afara cazurilor prevazute la art. 20 lit. b) si g), orice vanzare de
lichidare trebuie sa aiba loc in structura de vanzare in care produsele au fost
vandute in mod obisnuit.
Art. 24
Vanzarea de soldare este orice vanzare insotita sau precedata de
publicitate si anuntata sub denumirea "soldare/soldari/solduri" si
care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a stocului
de marfuri sezoniere dintr-o structura de vanzare cu amanuntul.
Art. 25
Vanzarile de soldare se pot efectua numai in cursul a doua perioade pe an,
cu o durata maxima de cate 45 de zile fiecare, cu conditia ca produsele propuse
pentru soldare sa fie achitate furnizorului de catre comerciant cu cel putin 30
de zile inaintea datei de debut a perioadei de vanzari de soldare si oferite
spre vanzare in mod obisnuit inaintea acestei date.
Art. 26
Stocul de produse propus pentru soldare trebuie sa fie constituit in
prealabil in structura de vanzare respectiva, in spatiile de vanzare si
depozitele structurii de vanzare, precum si, dupa caz, in unul sau mai multe
depozite ale comerciantului, cu cel putin 15 zile inainte de data de debut a
vanzarii de soldare, si nu va fi reinnoit dupa constituire sau in cursul
vanzarilor de soldare.
NORME METODOLOGICE:
23. Vanzarile anuntate sub denumirea "soldare/soldari/solduri" se
definesc prin desfacerea accelerata, la pret redus, a stocului de marfuri
sezoniere noi sau folosite/de ocazie dintr-o structura de vanzare cu amanuntul,
precedata sau insotita de publicitate.
24. Pot fi supuse operatiunilor de soldare numai produsele nealimentare a
caror desfacere are caracter sezonier. In aceasta categorie se incadreaza grupe
de produse, cum ar fi, dar fara a se limita la: confectii, inclusiv blanarie,
pielarie, produse de marochinarie si galanterie, tricotaje, tesaturi,
incaltaminte, articole sport-turism, cosmetice, aparate de incalzire si
climatizare, ventilatoare, precum si alte produse similare.
25. Marfurile ce fac obiectul soldarii vor fi depozitate separat de
celelalte produse si vor fi vandute fie in raioane/spatii special amenajate
pentru aceasta operatiune, fie in cadrul acelorasi raioane, caz in care vor fi
bine individualizate.
ORDONANTA:
Art. 27
Vanzarea de soldare trebuie sa aiba loc in structurile de vanzare in care
produsele respective erau vandute in mod obisnuit.
Art. 28
Documentele legale justificative care atesta ca stocul de produse propus
pentru soldare a fost constituit cu cel putin 15 zile inainte de data de debut
a vanzarii de soldare si achitat cu cel putin 30 de zile inainte de aceasta
data vor fi pastrate pentru a putea fi prezentate, ori de cate ori este nevoie,
organelor de control abilitate. Dovada achitarii contravalorii produselor
supuse vanzarii de soldare rezulta din examinarea actelor contabile.
Art. 29
(1) Perioadele de soldari prevazute la art. 25 se stabilesc de comerciant
intre urmatoarele limite:
a) perioada 15 ianuarie - 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de
toamna-iarna;
b) perioada 1 august - 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de
primavara-vara.
(2) Comerciantii au obligatia sa notifice la primaria in a carei raza
teritoriala isi desfasoara activitatea perioada in care efectueaza vanzarile de
soldare cu cel putin 15 zile inainte de inceperea operatiunilor.
NORME METODOLOGICE:
26. Formularul notificarii vanzarilor de soldare si al listei de inventar
pentru marfurile propuse pentru soldare sunt prevazute in anexa nr. 3 si,
respectiv, anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice.
Formularul notificarii vanzarilor de soldare se prezinta primarului;
formularul se poate completa si depune la sediul primariei localitatii in a
carei raza teritoriala este amplasata structura de vanzare, iar in cazul
municipiului Bucuresti, la sediul primariilor de sector, dupa caz, sau se poate
transmite prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
Lista de inventar pentru marfurile de soldat va fi completata si pastrata
la sediul structurii de vanzare respective pentru a putea fi prezentata la
solicitarea organelor de control abilitate.
Comerciantul sau persoana imputernicita de acesta va completa cate doua
formulare de notificare. Un exemplar din notificare se depune/se transmite la
sediul primariei, iar al doilea exemplar, impreuna cu dovada/confirmarea de
primire, se pastreaza la sediul structurii de vanzare respective.
ORDONANTA:
Art. 30
(1) Este interzis sa se anunte o vanzare de soldare in alte cazuri si conditii
decat cele prevazute la art. 25.
(2) Orice anunt sau alta forma de publicitate privind soldarea trebuie sa
specifice obligatoriu data de debut a vanzarii de soldare si durata acesteia,
precum si sortimentul de marfuri supus soldarii in cazul in care operatiunea de
soldare nu se refera la totalitatea produselor din structura de vanzare.
Art. 31
Vanzarile efectuate in structuri denumite magazin de fabrica sau depozit de
fabrica sunt vanzarile din productia proprie, efectuate direct consumatorilor
de catre producatori, acestia indeplinind obligatiile ce revin oricarui
comerciant care desfasoara comert cu amanuntul. Vanzarile cu pret redus prin
magazin sau depozit de fabrica nu sunt supuse notificarii.
Art. 32
In cadrul vanzarilor definite la art. 31, cu exceptia produselor
alimentare, producatorii pot practica vanzari cu pret redus pentru acea parte
din productia lor care indeplineste urmatoarele conditii asupra carora
consumatorii au fost informati:
a) nu a fost anterior oferita spre vanzare din cauza defectelor de
fabricatie;
b) face obiectul retururilor din reteaua comerciala;
c) reprezinta stocul din productia sezonului anterior ramas nevandut.
NORME METODOLOGICE:
27. Vanzarile sub denumirea "magazin de fabrica" sau
"depozit de fabrica" se refera la vanzarile realizate de producatorii
industriali pentru produsele care nu sunt oferite spre vanzare prin reteaua
comerciala.
Vanzarile efectuate sub una dintre aceste denumiri sunt realizate de
producatori care desfac produsele lor direct catre consumatori, in absenta unui
intermediar. Produsele vizate sunt cele care nu au fost anterior oferite spre
vanzare din cauza defectelor de fabricatie, cele care fac obiectul retururilor
din reteaua comerciala, precum si stocul din productia sezonului anterior ramas
nevandut.
28. Daca vanzarile sunt efectuate in magazinele de prezentare si desfacere
ale producatorului, deschise publicului, stocul de marfuri vandut sub aceste
denumiri trebuie sa fie bine individualizat, produsele respective fiind
comercializate in raioane/spatii special amenajate, separat de celelalte
produse oferite consumatorilor. In acest caz producatorul trebuie sa
indeplineasca obligatiile care ii revin oricarui comerciant cu amanuntul.
Producatorii pot organiza astfel de vanzari si in depozitele sau spatiile
special amenajate in acest scop din cadrul unitatilor de productie, cu conditia
ca acestea sa fie deschise publicului, in masura in care vanzarile nu sunt
organizate numai pentru angajatii producatorului.
In ambele cazuri consumatorii trebuie sa fie informati in limba romana,
corect, complet si fara echivoc despre natura produselor oferite spre vanzare,
respectiv in ce categorie se incadreaza acestea in conformitate cu prevederile
lit. a) - c) ale art. 32 din ordonanta.
ORDONANTA:
Art. 33
Orice producator care vinde cu pret redus o parte a productiei sale,
conform prevederilor art. 32, este obligat sa puna la dispozitie organelor de
control abilitate toate documentele legale care justifica originea si data de
fabricatie a produselor care fac obiectul acestor vanzari.
Art. 34
(1) In sensul prezentei ordonante, vanzarile promotionale sunt vanzarile cu
amanuntul/vanzarile cash and carry/prestarile de servicii de piata care pot avea
loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, cu conditia
ca:
a) sa nu fie efectuate in pierdere;
b) sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile, precum si la
servicii vandute ori, dupa caz, prestate in mod curent;
c) produsele si serviciile promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata
intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va
informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului
disponibil.
(2) In sensul prezentei ordonante, nu sunt considerate vanzari
promotionale:
a) actiunile de promovare efectuate de producatori;
b) actiunile de lansare de produse/servicii noi pe piata.
NORME METODOLOGICE:
29. In cazul produselor, vanzarile promotionale pot avea loc in tot timpul
anului si se deruleaza in mod liber, fara sa faca obiectul notificarii, daca
sunt indeplinite urmatoarele conditii:
a) vanzarile sa se faca la pret redus, dar nu in pierdere;
b) sa nu tinda la o vanzare accelerata a unui stoc de marfuri pe care
comerciantul nu il va mai reaproviziona, ca in cazul lichidarilor sau
soldarilor;
c) sa se refere la produse disponibile sau care pot fi reaprovizionate;
comerciantul care doreste sa relanseze vanzarile dintr-un raion sau sa
promoveze intr-o anumita perioada o categorie de produse, trebuie sa-si
reinnoiasca stocul si sa-l reasorteze in scopul satisfacerii cererilor
consumatorilor pe intreaga perioada anuntata sau sa informeze consumatorii ca
oferta este valabila numai in limita stocului disponibil.
In cazul promovarii prestarilor de servicii, acestea trebuie sa fie
disponibile pe durata intregii perioade anuntate ca "vanzare
promotionala".
In situatia in care comerciantul nu anunta consumatorii despre practicarea
unor "vanzari promotionale" sau preturi reduse pentru anumite
produse/servicii, acestea pot fi efectuate in orice perioada a anului, cu
respectarea prevederilor art. 19 din ordonanta.
ORDONANTA:
Art. 35
(1) Vanzarile cu pret redus prevazute la art. 18, astfel cum sunt definite
de prezenta ordonanta, atunci cand consumatorii sunt anuntati despre o reducere
de preturi care comporta o comparatie exprimata in cifre, sunt supuse
urmatoarelor reguli de fixare si publicitate a preturilor:
a) Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze
la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse
sau servicii identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de
referinta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in
acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data
aplicarii pretului redus.
b) Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de
publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului
consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de
referinta, exceptie facand:
- publicitatile comparative de pret;
- anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre;
- anunturile de pret de lansare a unui nou produs pe piata;
- anunturile publicitare orale efectuate exclusiv in interiorul magazinului
pentru reduceri de preturi la un anumit raion, pentru o foarte scurta perioada
a unei zile de vanzare.
c) Publicitatea prin catalog si ofertele de reducere de preturi, lansate de
comerciantii care practica vanzarea prin corespondenta, pot fi valabile numai
pana la epuizarea stocurilor, cu conditia ca aceasta mentiune sa figureze
vizibil si lizibil in catalog.
d) Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in
procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs
sau grupa de produse identice:
- fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
- fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa
sumele corespunzatoare;
- fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare
langa pretul anterior, barat.
e) Se interzice ca o reducere de pret pentru un produs si/sau serviciu sa
fie prezentata consumatorilor ca o oferta gratuita a unei parti din produs
si/sau serviciu.
f) Toate documentele justificative legale care atesta veridicitatea
pretului de referinta trebuie sa fie pastrate pentru a putea fi prezentate ori
de cate ori este nevoie organelor de control abilitate.
g) Orice anunt de reducere de preturi ce nu corespunde reducerii practicate
efectiv in raport cu pretul de referinta este considerat o forma de publicitate
inselatoare si este sanctionat conform reglementarilor legale in vigoare.
(2) Aceste reguli nu se aplica atunci cand reducerile de pret pe produs
rezulta din cresterea cantitatii de produs continuta in ambalajul utilizat in
mod uzual in comercializarea acestora sau din cresterea numarului de produse
identice oferite spre vanzare intr-un ambalaj colectiv.
NORME METODOLOGICE:
30. Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de: forma - afise pe
vitrine, prospecte, anunturi in presa, radio, televiziune sau orice alta forma;
modul de publicitate - scrisa, orala sau orice alt mod; motivatia reducerii -
soldari, lichidari sau orice alta motivatie, care se adreseaza consumatorilor
si care comporta o comparatie exprimata in cifre, indiferent daca acesta se
realizeaza in afara sau in interiorul structurii de vanzare, trebuie sa
precizeze:
a) reducerea efectiva in raport cu pretul de referinta care reprezinta cel
mai scazut pret practicat in aceeasi suprafata de vanzare, pentru produse sau
servicii identice, in perioada ultimelor 30 de zile calendaristice inainte de
data aplicarii pretului redus;
b) produsele sau serviciile ori categoriile de produse sau servicii la care
se refera anuntul publicitar;
c) perioada pentru care produsele sau serviciile respective sunt oferite la
pret redus; in cazul lichidarilor si soldarilor aceasta conditie poate fi
inlocuita de mentiunea: "pana la epuizarea stocului". Aceasta
mentiune poate fi folosita si in cazul vanzarilor promotionale.
31. Indicarea, respectiv marcarea sau, dupa caz, afisarea preturilor pentru
produsele cu preturi reduse care intra sub incidenta prevederilor legale in
vigoare cu privire la indicarea preturilor pentru produsele oferite
consumatorilor spre vanzare va indica pretul de referinta al produsului, pretul
redus anuntat si pretul pe unitatea de masura corespunzator pretului redus.
32. Orice produs/serviciu comandat in perioada indicata in anuntul
publicitar privind pretul sau reducerea de pret trebuie sa fie livrat/prestat
sau furnizat la pretul indicat in anuntul respectiv chiar daca livrarea/prestarea
sau furnizarea se face dupa terminarea perioadei din anuntul publicitar
respectiv.
33. Nici o publicitate de pret sau reducere de pret care se adreseaza
consumatorilor nu poate fi efectuata pentru produse care nu sunt disponibile la
vanzare sau pentru servicii care nu pot fi prestate/furnizate in timpul
perioadei la care se raporteaza aceasta publicitate, cu exceptia lichidarilor
si soldarilor, caz in care perioada de reduceri este considerata terminata la
epuizarea stocului de marfuri declarat, in limita perioadei de reduceri
anuntate si notificate.
ORDONANTA:
Art. 36
Vanzarea la distanta este acea forma de vanzare cu amanuntul care se
desfasoara in lipsa prezentei fizice simultane a consumatorului si a
comerciantului, in urma unei oferte de vanzare efectuate de acesta din urma,
care, in scopul incheierii contractului, utilizeaza exclusiv tehnici de
comunicatie la distanta.
Articolele 37 - 41 se abroga. (Legea nr. 650/2002)
Art. 42
(1) Vanzarea directa este acea practica comerciala prin care produsele sau
serviciile sunt desfacute de catre comerciant direct consumatorilor, in afara
spatiilor de vanzare cu amanuntul, prin intermediul vanzatorilor directi, care
prezinta produsele si serviciile oferite spre vanzare.
(2) Vanzarea prin retele (multilevel marketing) este o forma a vanzarii
directe prin care produsele si serviciile sunt oferite consumatorilor prin
intermediul unei retele de vanzatori directi care primesc un comision atat
pentru vanzarile proprii, cat si pentru vanzarile generate de retelele de
vanzatori directi pe care i-au recrutat personal.
Art. 43
Sunt considerate practici comerciale interzise:
a) vanzarea piramidala, vanzarea practicata prin procedeul denumit
"bulgare de zapada" sau orice alte procedee similare care constau in
special in a oferi produse/servicii consumatorilor facandu-i sa spere ca le vor
obtine fie cu titlu gratuit, fie la un pret redus fata de valoarea lor reala si
conditionand vanzarile de plasarea contra plata de bonuri, tichete, cupoane ori
a altor titluri similare catre terti sau de colectarea de adeziuni sau
subscrieri;
b) faptul de a propune unei persoane sa colecteze adeziuni sau sa se
inscrie pe o lista, facand-o sa spere castiguri financiare rezultate din cresterea
numarului de persoane recrutate sau inscrise.
Art. 44
(1) In cazul retelelor de vanzare constituite prin recrutarea aderentilor
sau afiliatilor este interzis sa se solicite aderentului sau afiliatului
retelei plata unei sume aferente dreptului de intrare in retea, cu exceptia
contravalorii materialelor sau a serviciilor de natura pedagogica, formativa,
demonstrativa ori de vanzare sau a oricarui alt material sau serviciu similar.
(2) In cadrul aceleiasi retele este, de asemenea, interzis sa se impuna
unui aderent sau afiliat achizitionarea unui stoc de produse destinat vanzarii
ulterioare, fara obligatia ca stocul de produse nevandute de aferent/afiliat sa
fie reprimit de titularul retelei.
Art. 45
(1) Vanzarile in afara spatiilor comerciale sunt acele vanzari directe
realizate de comercianti in urmatoarele situatii:
a) in timpul unei deplasari organizate de comerciant in afara spatiilor
sale comerciale;
b) in timpul unei vizite efectuate de comerciant, daca aceasta nu a avut loc
la solicitarea expresa a consumatorului:
- la locuinta unui consumator, unde pot fi incheiate contracte si cu alte
persoane prezente;
- la locul de munca al consumatorului sau in locul in care acesta se
gaseste, chiar temporar, pentru motive de lucru, studiu sau tratament;
c) in orice alte locuri publice sau destinate publicului, in care
comerciantul prezinta o oferta pentru produsele sau serviciile pe care le
furnizeaza, in vederea acceptarii acesteia de catre consumator.
(2) Comerciantii care efectueaza vanzari in afara spatiilor comerciale
raspund civil fata de efectele activitatii vanzatorilor directi.
Art. 46
Comerciantii sunt obligati sa elibereze legitimatii pentru vanzatorii
directi, angajati in acest sistem de vanzare. Legitimatiile trebuie sa contina
numele, prenumele si fotografia vanzatorului, denumirea si sediul
comerciantului, semnatura administratorului/directorului si vor fi vizate
trimestrial. Legitimatiile vor fi retrase imediat ce detinatorii acestora isi
pierd calitatea de vanzatori directi.
Art. 47
Vanzatorii directi, angajati in acest sistem de vanzare, sunt obligati sa
se legitimeze inaintea prezentarii produselor/serviciilor oferite, precum si la
solicitarea consumatorilor.
Art. 48
(1) Loteria publicitara este acea practica de promovare a
produselor/serviciilor care tinde sa stimuleze in randul participantilor
speranta unui castig prin tragere la sorti.
(2) Loteriile publicitare sunt admise numai in conditiile in care
participantilor nu le este impusa in contrapartida nici o cheltuiala directa
sau indirecta, suplimentara achizitionarii produsului/serviciului.
(3) Cheltuielile efectuate de catre participanti pentru achizitionarea de
efecte si servicii postale si pentru tarifele telefonice normale, referitoare
la participarea la loteria publicitara, nu intra sub incidenta alin. (2).
Articolul 49 se abroga. (Legea nr. 650/2002)
Art. 50
(1) In privinta castigurilor puse in joc in cadrul unei loterii
publicitare, anunturile de prezentare a acesteia vor preciza natura, numarul si
valoarea comerciala a respectivelor castiguri, precum si urmatoarea mentiune:
"regulamentul de participare/desfasurare este disponibil in mod gratuit
oricarui solicitant". In acest scop se va mentiona adresa sau numarul de
telefon la care solicitarea poate fi transmisa, respectiv facuta.
(2) In regulament se va preciza obligatia organizatorului loteriei
publicitare de a face publice numele castigatorilor si castigurile acordate.
Art. 51
(1) Regulamentul si/sau orice alt document in baza caruia urmeaza sa se
desfasoare loteria publicitara trebuie sa fie autentificat si depus la un notar
public inainte de inceperea operatiunii. In scopul prevenirii desfasurarii unor
jocuri de noroc deghizate organizatorul va depune un exemplar al regulamentului
si/sau al documentului autentificat, dupa caz, la Directia generala de
administrare a veniturilor publice si a monopolurilor din Ministerul Finantelor
Publice, pana la data inceperii loteriei publicitare.
(2) Pentru a verifica corecta desfasurare a loteriei publicitare respective
reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor,
Ministerului Finantelor Publice si Ministerului de Interne pot solicita
organizatorilor de loterii publicitare regulamentul de desfasurare a acestora,
precum si un exemplar al anunturilor adresate publicului, caz in care
organizatorii vor prezenta aceasta documentatie in termen de 5 zile de la data
solicitarii.
Art. 52
Prezenta ordonanta nu exclude controlul actiunilor de promovare a
vanzarilor prin acest gen de operatiuni publicitare de catre asociatiile
profesionale cu rol de autoreglementare in domeniul publicitatii, precum si
dreptul persoanelor, care se considera induse in eroare in cursul desfasurarii
acestor operatiuni, de a se adresa direct acestor asociatii.
Art. 53
Se considera publicitate inselatoare acele fapte prin care organizatorul
unei loterii publicitare sugereaza destinatarului, prin anuntul publicitar
efectuat, ca:
a) a intrat in posesia marelui premiu, desi tragerea la sorti pentru
atribuirea castigurilor se va desfasura ulterior;
b) a intrat in posesia unui castig important, in realitate fiind insa vorba
de un premiu de o valoare minima sau de un premiu de consolare.
Art. 54
Nu sunt asimilate loteriei publicitare concursurile in cadrul carora
premiile sunt castigate exclusiv datorita abilitatii, cunostintelor si
perspicacitatii participantilor, castigatorul fiind desemnat in functie de
valoarea prestatiei sale.
Art. 54^1
Nu este asimilata loteriei publicitare si este considerata practica
comerciala permisa alocarea de premii in mod aleator, inainte de oferirea la
vanzare a produselor/serviciilor si atribuirea castigurilor la achizitionarea
produselor/serviciilor, chiar daca intrarea in posesie a premiilor are loc la o
data ulterioara.
Art. 55
Vanzarea cu prime este acea practica comerciala prin care la vanzarea sau
oferta de vanzare de produse/servicii se ofera consumatorului, cu titlu
gratuit, imediat sau la un anumit termen, prime sub forma unor
produse/servicii.
Art. 56
Este interzisa orice vanzare sau oferta de vanzare de produse sau orice
prestare sau oferta de prestare de servicii facuta catre consumator, care da
dreptul acestuia, cu titlu gratuit, imediat sau la un anumit termen, la o prima
sub forma unor produse/servicii, in afara cazurilor in care acestea sunt
identice sortimental cu produsele/serviciile cumparate.
NORME METODOLOGICE:
34. Vanzarile cu prime sub forma unor produse/servicii identice sortimental
cu produsele/serviciile cumparate sunt considerate practici comerciale admise.
Urmatoarele practici, precum si alte cazuri similare constituie exemple de
vanzari cu prime legale:
a) "pentru un set de ciorapi cumparat primiti gratuit o pereche";
b) "pentru 5 ciocolate cumparate primiti o ciocolata";
c) "pentru developarea a doua filme foto si eliberarea fotografiilor,
oferim gratuit developarea unui al treilea film".
ORDONANTA:
Art. 57
Nu sunt considerate prime:
a) ambalajele produselor;
b) produsele sau serviciile indispensabile utilizarii normale a produsului
sau serviciului cumparat;
c) produsele sau serviciile a caror valoare este de pana la 10% din
preturile de vanzare/tarifele produselor/serviciilor achizitionate de catre
consumatori;
d) articolele personalizate, respectiv obiectele purtand mesaje
publicitare, inscriptionate in mod vizibil si care nu se regasesc ca atare in
comert;
e) serviciile postvanzare;
f) facilitatile de stationare oferite de catre comercianti consumatorilor.
NORME METODOLOGICE:
35. Nu sunt considerate prime si pot fi oferite cu titlu gratuit
consumatorilor:
a) ambalajele produselor: ambalarea produsului/produselor dupa ce
acesta/acestea a/au fost achitat/achitate de consumator;
b) produsele sau serviciile indispensabile utilizarii normale a produsului
sau serviciului cumparat: CD-urile cu sistemul de operare a calculatorului,
cablul de alimentare pentru un produs electrocasnic sau alte cazuri similare;
c) produsele sau serviciile a caror valoare este de pana la 10% din
preturile de vanzare/tarifele produselor/serviciilor achizitionate de catre
consumatori, altele decat cele prevazute la lit. b) si, respectiv, la prezentul
punct. Valoarea produselor/serviciilor oferite gratuit consumatorilor este
reprezentata de preturile de vanzare/tarifele practicate in structura de
vanzare respectiva, in cazul in care acestea sunt comercializate in acea
structura, iar in cazul in care produsele/serviciile nu sunt comercializate in
structura de vanzare respectiva si sunt aprovizionate/furnizate de comerciant
special pentru a fi oferite gratuit consumatorilor, valoarea acestora este
reprezentata de costurile de achizitie ale produselor si, respectiv, de tarifele
serviciilor;
d) articolele personalizate, respectiv obiectele purtand mesaje
publicitare, inscriptionate in mod vizibil si care nu se gasesc ca atare in
comert: tricouri, brichete sau pixuri inscriptionate cu marca producatorului
ori a distribuitorului sau alte cazuri similare;
e) servicii postvanzare: transportul la domiciliu si instalarea unei masini
de spalat rufe, retusurile la un costum pentru barbati efectuate in cadrul
structurii de vanzare, precum si alte asemenea servicii;
f) facilitatile de stationare oferite de comercianti consumatorilor:
parcarea autoturismelor clientilor in locuri special amenajate de catre
comercianti, fara plata taxei de stationare.
ORDONANTA:
Art. 58
Este interzisa conditionarea vanzarii catre consumator a unui produs de
cumpararea unei cantitati impuse sau de cumpararea concomitenta a unui alt
produs sau serviciu. De asemenea, este interzisa prestarea unui serviciu catre
consumator, conditionata de prestarea altui serviciu sau de cumpararea unui
produs.
Art. 59
Nu sunt considerate vanzari conditionate:
1. vanzarile la un pret global pentru produse sau servicii diferite, care
constituie un ansamblu, precum si pentru produse identice preambalate oferite
intr-un ambalaj colectiv, cu conditia ca:
a) fiecare produs si fiecare serviciu sa poata fi achizitionat si separat
la pretul practicat in cadrul aceleiasi suprafete de vanzare;
b) cumparatorul sa fie informat despre aceasta posibilitate si despre
pretul de vanzare aferent produsului sau serviciului;
2. vanzarile de produse in loturi sau ambalaje consacrate de uzantele
comerciale si de nevoile de consum.
NORME METODOLOGICE:
36. Pretul global pentru un ansamblu de produse sau servicii, identice ori
diferite, nu este obligatoriu sa fie egal cu suma preturilor individuale pentru
fiecare produs sau serviciu component, vandut separat.
ORDONANTA:
Art. 60
Prin vanzare fortata se intelege:
a) expedierea unui produs catre o persoana, fara o cerere prealabila din
partea acesteia, solicitandu-i cumpararea acelui produs sau returnarea lui
catre expeditor, chiar si fara taxe, in cazul refuzului de cumparare;
b) prestarea unui serviciu catre o persoana, fara o cerere prealabila din
partea acesteia, solicitandu-i acceptarea acelui serviciu prin achitarea
contravalorii.
Art. 61
Orice vanzare fortata este interzisa. Expedierea unui produs sau prestarea
unui serviciu catre o persoana se face numai in baza unei comenzi prealabile
din partea acesteia.
Art. 62
Nu sunt considerate vanzari fortate ofertele efectuate in scopuri
filantropice. In cazul acestor oferte, pe documentele insotitoare va fi
inscriptionata, in mod clar si vizibil, urmatoarea mentiune: "destinatarul
nu are nici o obligatie de a plati sau de a returna produsul".
Art. 63
Se interzice a se refuza consumatorului fara un motiv justificat, conform
prevederilor legale in vigoare, vanzarea unui produs sau prestarea unui
serviciu.
CAP. 6
Reguli generale de comercializare a produselor si serviciilor
Art. 64
(1) Producatorii si importatorii sunt obligati sa introduca pe piata numai
produse sigure pentru viata, sanatatea si securitatea consumatorilor.
(2) Aceeasi obligatie revine si oricarui comerciant care, pe baza informatiilor
obtinute de la producator/importator si a cunostintelor profesionale, trebuie
sa se asigure ca produsele oferite spre comercializare sunt sigure si sa
informeze consumatorii asupra factorilor de risc in utilizarea/consumul
acestora.
(3) Se interzice introducerea pe piata a produselor, daca acestea nu sunt
insotite de documentele de angajare ale producatorului/importatorului
referitoare la calitatea si securitatea acestora, emise conform reglementarilor
legale in vigoare.
Art. 65
Produsul care este conform reglementarilor cu caracter obligatoriu, prin
care sunt definite caracteristicile de securitate ale acestuia si modalitatile
de control al conformitatii cu caracteristicile parametrilor definiti, este
considerat sigur.
Art. 66
Daca securitatea produselor nu este determinata conform prevederilor art.
65, un produs va fi considerat sigur atunci cand, utilizat in conditiile
normale sau previzibile, nu prezinta riscuri pentru viata, sanatatea si
securitatea consumatorilor.
Art. 67
Pentru evaluarea securitatii unui produs vor fi luate in considerare
urmatoarele elemente:
a) proprietatile produsului, inclusiv compozitia, instructiunile de montare
si punere in functiune, de utilizare, de intretinere si de depozitare, service-ul
necesar pe durata medie de utilizare a produsului;
b) prezentarea produsului, informatiile furnizate de producator prin
etichetare, marcare si/sau ambalajul acestuia, precum si orice alta informatie
furnizata de producator;
c) influenta produsului asupra altui produs sau produse, cand in mod
justificat se presupune ca acesta va fi utilizat impreuna cu alt produs sau
produse;
d) categoriile de utilizatori carora li se adreseaza, o atentie deosebita
fiind acordata grupei de consumatori cu grad de risc major.
Art. 68
Prevederile art. 65 - 67 sunt aplicabile in egala masura si serviciilor de
piata.
Art. 69
Prevederile art. 65 - 67 nu se aplica in cazul produselor care necesita
reparatii sau reconditionari inaintea utilizarii, cu conditia ca despre acest
fapt consumatorii sa fie informati de catre comercianti in momentul cumpararii.
Art. 70
In aplicarea prevederilor art. 65, 67 si 68 se vor avea in vedere
reglementarile legale in vigoare privind activitatea de standardizare,
acreditare si infrastructura pentru evaluarea conformitatii.
A. Reguli privind etichetarea si ambalarea
Art. 71
La vanzarea produsului sau la prestarea serviciului comerciantul ori, dupa
caz, prestatorul trebuie sa aduca cu buna-credinta la cunostinta
consumatorului, la solicitarea acestuia, pe langa informatiile furnizate prin
etichetare, marcare si ambalare si informatii corecte si utile privind
caracteristicile produsului sau serviciului, conditiile de vanzare si modul de
utilizare.
Art. 72
(1) Informatiile furnizate prin etichetare, marcare, ambalare vor respecta
prevederile legale referitoare la etichetare.
(2) Pentru unele categorii de produse, in scopul asigurarii protectiei
consumatorilor si pentru mentinerea unui mediu concurential normal, Guvernul
poate elabora reglementari specifice de etichetare.
(3) Pentru a informa consumatorul despre impactul unor produse asupra
mediului inconjurator, precum si pentru a promova productia si utilizarea
acelor produse care, pe toata durata lor de viata, au efecte nesemnificative
asupra calitatii apei, aerului si solului, se va institui un sistem national de
etichetare ecologica.
Art. 73
Ambalajele produselor trebuie sa asigure integritatea si protectia
calitatii acestora, sa fie usor de manipulat, sa promoveze vanzarea produselor,
fiind totodata conforme prevederilor legale referitoare la protectia muncii,
mediului si a securitatii consumatorilor.
B. Obligatia indicarii preturilor/tarifelor
Art. 74
(1) Comerciantul care in reteaua de distributie ofera spre vanzare
produse/servicii trebuie sa indice pretul de vanzare/tariful practicat si
pretul pe unitatea de masura, conform reglementarilor legale in vigoare.
(2) Preturile de vanzare, preturile pe unitatea de masura si tarifele
practicate se indica in mod vizibil, lizibil si fara echivoc prin marcare,
etichetare si/sau afisare.
(3) Cand livrarea produsului sau prestarea serviciului se face ulterior
platii unui acont, comerciantul este obligat sa elibereze consumatorului, la
plata acontului, un document fiscal conform legislatiei in vigoare sau, dupa
caz, un contract scris si sa respecte conditiile contractuale.
(4) Comerciantii care, potrivit legislatiei in vigoare, sunt obligati sa
utilizeze aparate de marcat electronice fiscale vor elibera bonuri fiscale
cumparatorilor de produse/servicii.
C. Reguli privind indicarea cantitatii
Art. 75
(1) In functie de tipul si caracteristicile produsului, pe ambalajul
acestuia se vor indica vizibil, lizibil si fara echivoc dimensiunile sau
numarul de articole (bucati) continute, cantitatea neta continuta, exprimata in
unitati de masura recunoscute de autoritatea statului roman in materie de
metrologie.
(2) Obligativitatea indicarii acestor date revine producatorului,
ambalatorului sau, dupa caz, importatorului.
Art. 76
In cazul vanzarilor la distanta prin corespondenta, orice comerciant care
informeaza consumatorul asupra ofertei sale de produse prin intermediul
cataloagelor, brosurilor sau al altor publicatii tiparite este obligat ca
pentru produsele preambalate sa mentioneze cantitatea neta continuta de fiecare
ambalaj, pretul de vanzare, precum si pretul pe unitatea de masura, conform
dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 77
(1) Pentru produsele comercializate in vrac, care sunt cantarite sau
masurate in prezenta consumatorului, dispozitiile art. 75 alin. (1) nu se
aplica.
(2) Informatiile furnizate de aparatele de masura utilizate pentru
determinarea cantitatii produselor vandute in vrac trebuie sa fie clare si
vizibile pentru consumator.
NORME METODOLOGICE:
37. La cantarirea produselor comercializate in vrac, vanzatorii sunt
obligati sa scada greutatea materialelor utilizate pentru ambalarea produselor.
ORDONANTA:
D. Clauze abuzive
Art. 78
In calitate de parte contractanta consumatorii pot refuza incheierea
contractelor care cuprind clauze definite ca abuzive, conform prevederilor
legale in vigoare.
Art. 79
Pentru unele categorii de produse/servicii, in scopul asigurarii unui
echilibru intre obligatiile si drepturile partilor contractante si pentru a
promova un mediu concurential normal, Guvernul poate stabili contracte-tip cu
caracter obligatoriu.
CAP. 7
Sanctiuni
Art. 80
Constituie contraventii, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni, si se sanctioneaza
dupa cum urmeaza:
1. desfasurarea oricarui exercitiu comercial cu incalcarea prevederilor
art. 5 alin. (1), cu suspendarea activitatii comerciale pana la data
autorizarii si cu amenda:
a) de la 2.000.000 lei la 5.000.000 lei pentru structurile de vanzare cu
suprafata mica;
b) de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru structurile de vanzare cu
suprafata medie;
c) de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei pentru structurile de vanzare cu
suprafata mare;
d) de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei pentru comerciantii ambulanti;
e) de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru comerciantii care practica
vanzari in afara spatiilor comerciale si pentru cei care practica vanzari
directe;
2. nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2), cu amenda de la 2.000.000
lei la 10.000.000 lei;
3. comercializarea de produse si servicii de piata, altele decat cele inscrise
in autorizatia de functionare, cu amenda de la 1.000.000 lei la 10.000.000 lei;
4. nerespectarea prevederilor art. 11, cu amenda de la 2.000.000 lei la
20.000.000 lei;
5. oferirea spre vanzare a produselor in pierdere in alte cazuri decat cele
prevazute la art. 19, cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei, in
masura in care nu sunt aplicabile prevederile Legii concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile ulterioare;
6. vanzarile de lichidare efectuate in alte cazuri decat cele prevazute la
art. 20 lit. a) - g), cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei si cu
sistarea operatiunilor de lichidare;
7. nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (1) si art. 29 alin. (2), cu
privire la notificare, cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei;
8. neprezentarea la solicitarea organelor de control abilitate a
documentelor legale privind justificarea situatiei care a motivat lichidarea,
conform dispozitiilor cuprinse in art. 21 alin. (2), cu amenda de la 20.000.000
lei la 100.000.000 lei;
9. nerespectarea prevederilor art. 22, 25 si 26, cu amenda de la 20.000.000
lei la 100.000.000 lei si cu sistarea vanzarilor de lichidare sau de soldare,
dupa caz;
10. realizarea vanzarilor de soldare in alte perioade decat cele prevazute
la art. 29 alin. (1), cu amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei si cu
sistarea vanzarilor de soldare;
11. neprezentarea, la solicitarea organelor de control abilitate, a
documentelor legale justificative, conform prevederilor art. 28 si 33, cu
amenda de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei;
12. nerespectarea prevederilor art. 21 alin. (3) si art. 30 alin. (2), cu
amenda de la 5.000.000 lei la 30.000.000 lei;
13. utilizarea denumirii "soldare/solduri/soldari" sau a
sinonimelor acesteia, in cazuri in care aceasta nu este in legatura cu o
operatiune de soldare astfel cum este definita de prezenta ordonanta, cu amenda
de la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei si cu interzicerea practicarii acestei
denumiri;
14. practicarea de vanzari sau de orice alte procedee prevazute la art. 43,
cu amenda de la 100.000.000 lei la 500.000.000 lei, iar veniturile realizate
din aceste practici se confisca si se fac venit la bugetul de stat;
15. nerespectarea prevederilor art. 46, cu amenda de la 5.000.000 lei la
10.000.000 lei;
16. nerespectarea prevederilor art. 47, cu amenda de la 1.000.000 lei la
2.000.000 lei;
17. nerespectarea de catre organizatorii de loterii publicitare a
prevederilor art. 48 alin. (2), cu amenda de la 20.000.000 lei la 50.000.000
lei, iar veniturile realizate ilicit din aceasta practica se confisca si se fac
venit la bugetul de stat;
18. neprezentarea in termen a documentelor solicitate conform prevederilor
art. 51 alin. (2), cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei;
19. nerespectarea prevederilor art. 56, cu amenda de la 20.000.000 lei la
50.000.000 lei;
20. nerespectarea prevederilor art. 58, 61 si 63, cu amenda de la 5.000.000
lei la 20.000.000 lei;
21. nerespectarea prevederilor art. 77 alin. (2), cu amenda de la 1.000.000
lei la 5.000.000 lei;
22. exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul
in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare, cu amenda de
la 20.000.000 lei la 100.000.000 lei si cu interzicerea uneia dintre cele doua
activitati;
23. desfasurarea oricarui exercitiu comercial in perioada suspendarii
activitatii comerciale, cu amenda prevazuta la pct. 1 lit. a) - e), caz in care
limitele minime si maxime se dubleaza, iar veniturile realizate ilicit in
perioada dintre data suspendarii activitatii comerciale si momentul constatarii
contraventiei se confisca si se fac venit la bugetul de stat.
Art. 81
Sanctiunile prevazute la art. 80 se pot aplica si persoanelor juridice, caz
in care limitele minime si maxime ale amenzilor se dubleaza.
Articolul 82 se abroga. (Legea nr. 650/2002)
Art. 83
Impiedicarea sau obstructionarea sub orice forma, de catre comerciant sau
de oricare alta persoana, a organelor autoritatilor administratiei publice in
exercitarea atributiilor lor privind controlul respectarii prevederilor
prezentei ordonante constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la
20.000.000 lei la 50.000.000 lei.
Art. 84
Contraventiile prevazute la art. 80 se constata si se sanctioneaza de
catre:
a) organele de control abilitate ale primariilor, pentru cele prevazute la
pct. 1 - 4, 6 - 11, 13 si 21 - 23;
b) organele de control abilitate ale Ministerului Finantelor Publice,
pentru cele prevazute la pct. 5, 6, 8 - 11, 13, 14, 17 - 19 si 22;
c) organele de control abilitate ale Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor, pentru cele prevazute la pct. 4, 12, 18, 20 si 21;
d) organele de control abilitate ale politiei, pentru cele prevazute la
pct. 15, 16 si 18.
Art. 85
Prevederile prezentei ordonante referitoare la contraventii se completeaza
cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu exceptia art. 28 si 29.
Art. 86
In cazul repetarii contraventiilor prevazute la art. 80 pct. 1, 3, 6 - 11,
13, 22 si 23 intr-un interval de 12 luni, chiar daca amenda a fost platita,
precum si in cazul in care se incalca in mod repetat dispozitiile legale
privind linistea si ordinea publica, primariile vor suspenda activitatea
comerciala pe o perioada de pana la 30 de zile pentru structura de vanzare
respectiva.
Art. 86^1
Sanctiunile aplicate de organele de control abilitate, conform prevederilor
prezentei ordonante, vor fi aduse la cunostinta primariilor in termen de 48 de
ore de la aplicarea acestora.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 87
In cazul vanzarilor de lichidare si de soldare, atunci cand acestea se efectueaza
in pierdere, conform prevederilor art. 19, costul de achizitie este deductibil
din punct de vedere fiscal.
Art. 87^1
In termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante
comerciantii care desfasoara activitati de comercializare a produselor si
serviciilor de piata sunt obligati sa solicite autorizarea exercitiilor
comerciale in conformitate cu prevederile prezentei ordonante.
NORME METODOLOGICE:
38. In termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a ordonantei
comerciantii care desfasoara activitati de comercializare a produselor si
serviciilor de piata in zone publice in structuri de vanzare cu sediu fix ori
ambulant, permanent sau, dupa caz, sezonier sunt obligati sa solicite acordul
desfasurarii exercitiilor comerciale in conformitate cu prevederile pct. 1 lit.
d) din prezentele norme metodologice.
ORDONANTA:
Art. 87^2
Ministerul cu atributii in domeniul comertului interior, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice, va elabora norme metodologice de aplicare a
prezentei ordonante, in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, a legii de aprobare a prezentei ordonante.
Normele metodologice vor fi supuse spre aprobare Guvernului.
Art. 88
Ministerul cu atributii in domeniul comertului interior, in baza
consultarii cu alte organisme abilitate ale administratiei publice, precum si
cu organizatiile neguvernamentale, elaboreaza reglementari specifice cu privire
la comercializarea produselor si serviciilor de piata.
Art. 88^1
Pentru realizarea unei baze de date privind reteaua de distributie si de
prestari de servicii de piata autoritatile administratiei publice locale vor
transmite ministerului cu atributii in domeniul comertului interior informatii
privind reteaua de distributie, conform normelor stabilite de catre acesta.
Art. 89
(1) Anexa nr. 3 face parte integranta din prezenta ordonanta si poate fi
actualizata prin hotarare a Guvernului.
(2) Valoarea amenzilor prevazute la art. 80 si 83 se va actualiza prin
hotarare a Guvernului.
Art. 90
(1) Organele abilitate in aplicarea prevederilor prezentei ordonante vor
stabili modalitatile concrete de colaborare.
(2) Administratiile publice locale vor intreprinde actiunile necesare in
vederea aplicarii dispozitiilor prezentei ordonante si a normelor metodologice
de aplicare a acesteia.
(3) La solicitarea autoritatilor administratiei publice interesate, Oficiul
National al Registrului Comertului sau, dupa caz, oficiile registrului
comertului de pe langa tribunale vor pune gratuit la dispozitia acestora
informatiile cu privire la inregistrarea si autorizarea functionarii
comerciantilor.
Art. 91
Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
Anexele nr. 1 si 2 se abroga. (Legea nr. 650/2002)
NORME METODOLOGICE:
39. Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentele norme
metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
NOTIFICAREA VANZARILOR DE LICHIDARE
Comerciantul .............................................................,
(persoana juridica/persoana fizica/asociatia familiala)
inregistrat la Oficiul registrului comertului sub nr. ........................,
cod unic .....................................................................,
cu sediul social in ...........................................................
(adresa)
Numele persoanei responsabile si functia acesteia
...............................................................................
(asociat unic, asociat, administrator, manager sau orice alta persoana
desemnata de acestia)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
CNP |_||_||_||_||_||_||_||_||_||_||_||_||_|
In conformitate cu prevederile art. 20 - 23 din Ordonanta Guvernului nr.
99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 650/2002, si ale normelor metodologice de
aplicare a ordonantei mentionate, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
333/2003, notific organizarea unei vanzari de lichidare pentru produsele
specificate in lista de inventar anexata la prezenta notificare, in perioada
...............................................................................,
(se va mentiona perioada)
si declar pe propria raspundere ca ma incadrez in situatia de mai jos*1) si
indeplinesc cerintele prevazute de lege:
_
- incetarea definitiva a activitatii comerciantului |_|
_
- schimbarea proprietarului/chiriasului/locatarului/mandatarului, |_|
dupa caz, care exploateaza structura de vanzare
_
- incetarea din proprie initiativa a activitatii comerciantului in |_|
structura de vanzare
_
- anularea/incetarea contractului de inchiriere/locatie/mandat, |_|
pentru structura de vanzare
_
- intreruperea activitatii comerciale sezoniere in structura de |_|
vanzare pentru o perioada de cel putin 5 luni dupa terminarea
operatiunilor de lichidare
_
- schimbarea profilului structurii de vanzare |_|
_
- suspendarea sau inlocuirea unei activitati comerciale |_|
desfasurate in structura de vanzare
_
- modificarea conditiilor de exploatare a suprafetei de vanzare |_|
_
- modificarea conditiilor de exercitare a activitatii comerciale in |_|
structura de vanzare
_
- vanzarea stocului de produse din structura de vanzare de catre |_|
mostenitorii legali ai comerciantului defunct
_
- deteriorarea grava, din cauza unor calamitati sau acte de |_|
vandalism, a produselor nealimentare din structura de vanzare
Vanzarea de lichidare va avea loc la urmatoarea locatie:
Denumirea structurii de vanzare ..........................................
Adresa amplasamentului ................................................*2)
Completez prezenta notificare cunoscand ca falsul in declaratii este
pedepsit de legea penala.
Data ........................................
Semnatura autorizata ........................
Acest formular se poate completa si depune la sediul primariei localitatii
in a carei raza teritoriala este amplasata structura de vanzare, iar in cazul
municipiului Bucuresti, la sediul primariilor de sector, dupa caz, sau se poate
transmite prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
------------
*1) Se marcheaza cu X una dintre situatiile din formular.
*2) Se completeaza in cazul in care vanzarea are loc la alt amplasament
decat structura de vanzare in care produsele au fost vandute in mod obisnuit.
ANEXA 2
la normele metodologice
Comerciantul ..........................................................
(persoana juridica/persoana fizica/asociatia familiala)
Inregistrat la Oficiul registrului comertului sub nr. .................
Cod unic ..............................................................
LISTA DE INVENTAR PENTRU MARFURILE DE LICHIDAT
_________________________________________________________________________
|Nr. | Denumirea produselor/ | U.M. | Cantitatea | Documentul |
|crt.| articolului de lichidat| (kg, l, | existenta in| emis de |
| | | preambalate | stocul | furnizorul |
| | | in diverse | structurii | produsului |
| | | cantitati, | de vanzare | (denumire, |
| | | mp, buc., | | numar, data) |
| | | seturi etc.) | | |
|____|________________________|______________|_____________|______________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
Data ...........................................
Semnatura autorizata ...........................
ANEXA 3
la normele metodologice
NOTIFICAREA VANZARILOR DE SOLDARE
Comerciantul .............................................................,
(persoana juridica/persoana fizica/asociatia familiala)
inregistrat la Oficiul registrului comertului sub nr. ........................,
cod unic .....................................................................,
cu sediul social in ......................................................... .
(adresa)
Numele persoanei responsabile si functia acesteia
...............................................................................
(asociat unic, asociat, administrator, manager sau orice alta persoana
desemnata de acestia)
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
CNP |_||_||_||_||_||_||_||_||_||_||_||_||_|
In conformitate cu prevederile art. 24 - 30 din Ordonanta Guvernului nr.
99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 650/2002, si ale normelor metodologice
de aplicare a ordonantei mentionate, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
333/2003, notific organizarea unei vanzari de soldare in perioada
..............................................................................
.
(se va mentiona perioada)
Declar pe propria raspundere ca stocul de produse a fost constituit cu cel
putin 15 zile inainte de data de debut a vanzarii de soldare si a fost achitat
cu cel putin 30 de zile inainte de aceasta data si nu va fi reinnoit dupa
constituire sau in cursul vanzarilor de soldare.
Vanzarea de soldare va avea loc la urmatoarea locatie:
Denumirea structurii de vanzare ...........................................
Adresa ....................................................................
Completez prezenta notificare cunoscand ca falsul in declaratii este
pedepsit de legea penala.
Data ........................................
Semnatura autorizata ........................
Acest formular se poate completa si depune la sediul primariei localitatii
in a carei raza teritoriala este amplasata structura de vanzare, iar in cazul
municipiului Bucuresti, la sediul primariilor de sector, dupa caz, sau se poate
transmite prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
ANEXA 4
la normele metodologice
Comerciantul ..........................................................
(persoana juridica/persoana fizica/asociatia familiala)
Inregistrat la Oficiul registrului comertului sub nr. .................
Cod unic ..............................................................
LISTA DE INVENTAR PENTRU MARFURILE DE SOLDAT
_________________________________________________________________________
|Nr. | Denumirea produselor/ | U.M. | Cantitatea | Documentul |
|crt.| articolului de soldat | (buc., | existenta in| emis de |
| | | seturi, mp | stocul | furnizorul |
| | | etc.) | structurii | produsului |
| | | | de vanzare | (denumire, |
| | | | | numar, data) |
|____|________________________|______________|_____________|______________|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 |
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
|____|________________________|______________|_____________|______________|
Data ...........................................
Semnatura autorizata ...........................