HOTARARE Nr.
366 din 25 martie 2009
pentru modificarea si
completarea Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale
in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate pentru anul 2009, aprobat
prin Hotararea Guvernului nr. 1.714/2008
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 202 din 31 martie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Contractul-cadru
privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de
asigurări sociale de sănătate pentru anul 2009, aprobat prin Hotărârea
Guvernului nr. 1.714/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 885 din 29 decembrie 2008, cu
modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 5,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care furnizorii intră în relaţii
contractuale cu aceeaşi casă de asigurări de sănătate pentru mai multe sedii
secundare/puncte de lucru, nominalizate în contract, prevederile alin. (1) se
aplică în mod corespunzător pentru fiecare dintre sediile secundare/punctele de
lucru."
2. La articolul 8,
alineatul (1) ultima teză se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Sumele încasate de la casele de pensii pentru
perioadele anterioare anului curent se raportează în
conturile de execuţie bugetară (partea de cheltuieli) cu semnul minus şi nu pot
fi utilizate pentru efectuarea de plăţi."
3. La articolul 8,
alineatul (2) ultima teză se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Sumele restituite către casele de asigurări de
sănătate de către furnizorii de servicii medicale, pentru perioadele anterioare
anului curent, se raportează în conturile de execuţie bugetară (partea de
cheltuieli) cu semnul minus şi nu pot fi utilizate pentru efectuarea de
plăţi."
4. La articolul 13
alineatul (1), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) certificatul de înregistrare în Registrul unic al
cabinetelor medicale, pentru furnizorii organizaţi conform Ordonanţei
Guvernului nr. 124/1998 privind organizarea şi funcţionarea cabinetelor
medicale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent
de forma lor de înfiinţare şi organizare, respectiv actul de înfiinţare sau organizare
în concordanţă cu tipurile de activităţi pe care le desfăşoară, după
caz;".
5. La articolul 14, literele e), l) şi u) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,e) să raporteze caselor de asigurări de sănătate
datele necesare pentru urmărirea desfăşurării activităţii în asistenţa
medicală, potrivit formularelor de raportare stabilite conform reglementărilor
legale în vigoare. Incepând cu data implementării sistemului de raportare în
timp real, acesta va fi utilizat de furnizorii de servicii medicale pentru
îndeplinirea acestei obligaţii;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
l) să utilizeze formularul de
prescripţie medicală pentru medicamente cu şi fără contribuţie personală din
sistemul asigurărilor sociale de sănătate, care este formular cu regim special,
unic pe ţară, să furnizeze tratamentul adecvat şi să prescrie medicamentele sub
forma denumirilor comune internaţionale (DCI), astfel cum acestea sunt
prevăzute în Lista denumirilor
comune internaţionale corespunzătoare medicamentelor de care beneficiază
asiguraţii cu şi fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie medicală,
care se aprobă prin hotărâre a Guvernului, cu excepţia cazurilor justificate
medical în fişa medicală a pacientului, situaţie în care medicul prescrie
medicamentele necesare pe denumire comercială, în concordanţă cu diagnosticul;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
u) să raporteze casei de asigurări de sănătate
serviciile care fac obiectul contractului de furnizare de servicii medicale,
Incepând cu data implementării sistemului de raportare în timp real, acesta va
fi utilizat de furnizorii de servicii medicale pentru îndeplinirea acestei
obligaţii;".
6. La articolul 15,
litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) să primească contravaloarea serviciilor medicale
contractate, realizate şi raportate, validate conform normelor, în limita
valorii de contract încheiat cu casele de asigurări de sănătate, la termenele
prevăzute în contract;".
7. La articolul 16,
litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) să încheie contracte numai cu furnizorii de
servicii medicale autorizaţi şi evaluaţi şi să facă publice în termen de maximum
10 zile lucrătoare de la data încheierii contractelor, prin afişare pe pagina
web şi la sediul casei de asigurări de sănătate, lista acestora, pentru
informarea asiguraţilor, precum şi valoarea de contract în cazul contractelor
care au prevăzută o sumă ca valoare de contract;".
8. La articolul 17
alineatul (1), litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,i) transplantul de organe şi
ţesuturi, cu excepţia grefelor prevăzute în norme, a serviciilor medicale
aferente stării posttransplant şi a cazurilor prevăzute în hotărârea Guvernului
pentru aprobarea programelor naţionale de sănătate în anul 2009;".
9. La articolul 18,
după litera j) se introduce o nouă literă, litera k), cu următorul cuprins:
,,k) dacă se constată nerespectarea programului de lucru
prevăzut în contract prin lipsa nejustificată a medicului timp de 3 zile
consecutive, în cazul cabinetelor medicale individuale; în cazul celorlalte
forme de organizare a cabinetelor medicale, inclusiv ambulatoriul integrat,
contractul se modifică în mod corespunzător prin excluderea medicului/medicilor
la care s-a constatat nerespectarea nejustificată a programului de lucru timp de 3 zile consecutive."
10. La articolul 22,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Necesarul de medici de familie cu liste proprii de
asiguraţi şi persoane beneficiare ale pachetului minimal de servicii medicale,
atât pentru mediul urban, cât şi pentru mediul rural, precum şi numărul minim
de asiguraţi şi persoane beneficiare ale pachetului
minimal de servicii medicale de pe listele medicilor de familie din mediul
rural, pentru care se încheie contractul de furnizare de servicii medicale din asistenţa medicală primară între furnizori şi
casele de asigurări de sănătate, se stabilesc pe localităţi, avându-se în
vedere populaţia aferentă acestora, de către o comisie paritară, formată din
reprezentanţi ai caselor de asigurări de sănătate şi ai direcţiilor de sănătate
publică, împreună cu reprezentanţii colegiilor teritoriale ale medicilor, cu
excepţia cabinetelor medicale care funcţionează în structura sau în coordonarea
unor unităţi sanitare aparţinând ministerelor şi instituţiilor centrale cu
reţea sanitară proprie."
11. La articolul 28,
alineatul (1) teza a doua se modifică şi va avea următorul cuprins:
„In cabinetele medicale şi/sau în localităţile unde îşi
desfăşoară activitatea cel puţin 2 medici de familie cu listă proprie de
asiguraţi şi persoane beneficiare ale pachetului minimal de servicii medicale,
acordarea asistenţei medicale se va asigura atât dimineaţa, cât şi
după-amiaza."
12. La articolul 28,
după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (11) şi (12), cu următorul cuprins:
„(11) Asistenţa
medicală în afara programului de lucru este asigurată, după caz, de:
a) medicii de familie asociaţi în centre de permanenţă
care acordă asistenţă medicală în baza unui contract distinct încheiat între
medic şi casa de asigurări de sănătate, conform prevederilor legale în vigoare;
b) unităţi medicale specializate care asigură
serviciile medicale de urgenţă prespitalicească, transport medical şi
consultaţii de urgenţă la domiciliu.
(12) Centrele de
permanenţă prevăzute la alin. (11) lit. a) funcţionează în regim de gardă care se instituie între
orele 15,00-8,00 în zilele lucrătoare şi permanent în zilele nelucrătoare,
conform prevederilor legale în vigoare."
13. La articolul 28,
după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
„(3) Modalitatea de decontare a serviciilor medicale
acordate în condiţiile prevăzute la alin. (11) lit. a) este stabilită prin Normele metodologice cu privire la
asigurarea continuităţii asistenţei medicale primare prin centrele de
permanenţă, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii publice şi al
ministrului internelor şi reformei administrative nr. 1.024/496/2008."
14. La articolul 30,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Dacă la sfârşitul celor 3 luni medicul de familie
nou-venit nu a înscris numărul minim de asiguraţi şi persoane beneficiare ale
pachetului minimal de servicii medicale stabilit conform art. 22 alin. (3) şi
(4), casa de asigurări de sănătate încheie contract de furnizare de servicii
medicale cu acesta pentru lista pe care şi-a constituit-o până la data
încheierii contractului, cu obligaţia din partea medicului de familie nou-venit
ca în termen de maximum 6 luni de la data încheierii contractului să înscrie
numărul minim de asiguraţi şi persoane beneficiare ale pachetului minimal de
servicii medicale stabilit conform art. 22 alin. (3) şi (4). In caz contrar,
contractul încheiat între medicul de familie nou-venit şi casa de asigurări de
sănătate va înceta la expirarea celor 6 luni."
15. Articolul 31 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 31. - Medicul de familie care preia un praxis de medicină de familie existent, în condiţiile legii, preia drepturile
şi obligaţiile contractuale în aceleaşi condiţii ca şi deţinătorul anterior de
praxis, la data preluării acestuia."
16. La articolul 33,
după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu următorul cuprins:
,,e) să deconteze contravaloarea investigaţiilor
medicale paraclinice numai dacă medicii de familie au competenţa legală
necesară şi au în dotarea cabinetului aparatura medicală corespunzătoare pentru
realizarea acestora, în condiţiile prevăzute în norme."
17. La articolul 35,
literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) plata prin tarif pe
persoană asigurată; suma cuvenită se stabileşte în raport cu numărul de puncte,
calculat în funcţie de numărul asiguraţilor înscrişi pe lista proprie - conform
structurii pe grupe de vârstă, ajustat în condiţiile prevăzute prin norme,
numărul de puncte aferent fiecărei grupe de vârstă, ajustat în funcţie de
gradul profesional şi de condiţiile în care se desfăşoară activitatea şi cu
valoarea unui punct, stabilite prin norme. Criteriile de încadrare a
cabinetelor medicale în funcţie de condiţiile în care se desfăşoară activitatea
se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii şi al preşedintelui Casei
Naţionale de Asigurări de Sănătate. Numărul de puncte acordat pe durata unui an
pentru fiecare asigurat corespunde asigurării de către furnizorul de servicii
medicale a unor servicii medicale profilactice, curative, de urgenţă şi a unor
activităţi de suport. Serviciile medicale care se asigură prin plata per capita şi condiţiile în care
acestea se acordă se stabilesc prin norme. Numărul de puncte acordat pe durata
unui an în funcţie de numărul de asiguraţi înscrişi pe lista proprie se
ajustează gradual, cu excepţia zonelor defavorizate, în condiţiile prevăzute în
norme. Valoarea definitivă a punctului este unică pe ţară şi se calculează de
Casa Naţională de Asigurări de Sănătate prin regularizare trimestrială, conform
normelor, până la data de 25 a lunii următoare încheierii fiecărui trimestru;
această valoare nu poate fi mai mică decât valoarea minimă garantată pentru un
punct. Valoarea minimă garantată se calculează trimestrial, în funcţie de
fondurile aprobate cu această destinaţie, şi va fi prevăzută în norme;
b) plata prin tarif pe serviciu medical, stabilit în
funcţie de numărul de servicii medicale şi de valoarea unui punct. Numărul de
puncte aferent fiecărui serviciu medical, modalitatea de calcul al valorii
definitive pentru un punct şi nivelul valorii minime garantate pentru un punct
se stabilesc prin norme. Valoarea definitivă a unui punct este unică pe ţară şi
se calculează de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate prin regularizare
trimestrială, conform normelor, până la data de 25 a lunii următoare încheierii
fiecărui trimestru. Această valoare nu poate fi mai mică decât valoarea minimă
garantată pentru un punct. Valoarea minimă garantată se calculează trimestrial,
în funcţie de fondurile aprobate cu această destinaţie, şi va fi prevăzută în
norme."
18. La articolul 38
alineatul (1), literele a), b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) la prima constatare, cu 10%;
b) la a doua constatare, cu 20%;
c) la a treia constatare, cu 30%."
19. La articolul 38
alineatul (2), literele a), b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) la prima constatare, cu 10%;
b) la a doua constatare, cu 20%;
c) la a treia constatare, cu 30%."
20. La articolul 43,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Furnizorii de servicii medicale pentru
specialităţile paraclinice încheie contracte cu casele de asigurări de sănătate
în baza specialităţii obţinute de medicii pe care îi reprezintă şi confirmate
prin ordin al ministrului sănătăţii. In situaţia în care un medic are mai multe
specialităţi paraclinice confirmate prin ordin al ministrului sănătăţii, acesta
îşi poate desfăşura activitatea în baza contractului încheiat cu casa de
asigurări de sănătate, putând acorda şi raporta servicii medicale aferente
specialităţilor respective, în condiţiile în care furnizorul este înregistrat
în registrul unic al cabinetelor pentru aceste specialităţi."
21. La articolul 44, alineatul (2) teza a doua se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Reprezentantul legal al furnizorului de servicii
medicale de recuperare-reabilitare încheie un singur contract cu casa de
asigurări de sănătate în a cărei rază administrativ-teritorială îşi are sediul,
filiale sau puncte de lucru furnizorul de servicii medicale şi/sau cu Casa
Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi
Autorităţii Judecătoreşti şi/sau cu Casa Asigurărilor de Sănătate a
Ministerului Transporturilor."
22. La articolul 47
alineatul (3), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Cabinetele de medicină dentară şi laboratoarele
medicale îşi vor stabili programul de activitate în funcţie de volumul
serviciilor de medicină dentară şi al serviciilor medicale paraclinice
contractate. Medicii de specialitate din specialităţile paraclinice îşi pot desfăşura
activitatea la cel mult 2 furnizori aflaţi în relaţie contractuală cu
casa/casele de asigurări de sănătate, cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor
condiţii:".
23. La articolul 47,
alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(5) Medicul de specialitate care are contract
individual de muncă cu normă întreagă sau, după caz, integrare clinică într-o
secţie a unui spital aflat în relaţie contractuală cu o casă de asigurări de
sănătate poate acorda servicii medicale ambulatorii de specialitate într-un
cabinet medical organizat conform Ordonanţei Guvernului nr. 124/1998,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în cadrul unui program
de activitate stabilit în afara celui din spital şi care să nu depăşească
maximum 17,5 ore pe săptămână. In situaţia în care medicul de specialitate din
spital are contract individual de muncă cu timp parţial, acesta poate acorda
servicii medicale ambulatorii de specialitate în cadrul unui program de
activitate stabilit în afara celui din spital şi care poate fi de până la 35 de
ore pe săptămână."
24. La articolul 48
alineatul (1), literele f), g) şi h) se abrogă.
25. La articolul 48 alineatul (2), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) să efectueze investigaţiile medicale paraclinice
numai în baza biletului de trimitere, care este formular cu regim special
utilizat în sistemul de asigurări sociale de sănătate, cu condiţia ca medicul
care a eliberat biletul de trimitere să se afle în relaţie contractuală cu casa
de asigurări de sănătate în a cărei rază administrativ-teritorială îşi
desfăşoară activitatea sau cu Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii
Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, respectiv cu Casa
Asigurărilor de Sănătate a Ministerului Transporturilor, iar furnizorul de
servicii medicale paraclinice să se afle în relaţie contractuală cu oricare
dintre casele de asigurări de sănătate enumerate
anterior;
b) să verifice biletele de trimitere în ceea ce
priveşte datele obligatorii pe care acestea trebuie să le cuprindă potrivit
prevederilor legale în vigoare; în situaţia în care biletele de trimitere nu
sunt completate cu datele obligatorii pe care acestea trebuie să le cuprindă, furnizorii de servicii medicale paraclinice
refuză efectuarea investigaţiilor paraclinice recomandate prin biletele de
trimitere respective;".
26. La articolul 48
alineatul (2), după litera b) se introduc trei noi litere, literele c), d) şi
e), cu următorul cuprins:
,,c) să utilizeze reactivi care au declaraţii de
conformitate CE emise de producători şi să practice o evidenţă de gestiune
cantitativ-valorică corectă şi la zi pentru reactivi la nivelul furnizorilor de
investigaţii medicale paraclinice - analize medicale de laborator;
d) să calibreze şi să spele aparatele din
laboratoarele de investigaţii medicale paraclinice - analize medicale de
laborator conform specificaţiilor tehnice din cărţile tehnice ale acestora;
e) să facă dovada îndeplinirii criteriului de calitate
ca parte componentă a criteriilor de selecţie, în condiţiile prevăzute în norme
- pentru furnizorii de investigaţii medicale paraclinice."
27. La articolul 50 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) să nu deconteze contravaloarea investigaţiilor
medicale paraclinice dacă biletele de trimitere nu sunt cele utilizate în
sistemul asigurărilor sociale de sănătate şi nu conţin datele obligatorii
privind prescrierea acestora;".
28. La articolul 50
alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, litera d), cu următorul
cuprins:
,,d) să deconteze contravaloarea serviciilor medicale
şi contravaloarea investigaţiilor medicale paraclinice numai dacă medicii au
competenţa legală necesară şi au în dotarea cabinetului aparatura medicală
corespunzătoare pentru realizarea acestora, în condiţiile prevăzute în
norme."
29. La articolul 52
alineatul (2), litera i) se abrogă.
30. La articolul 52, alineatele (3), (4) şi (6) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) Casele de asigurări de sănătate decontează
serviciile medicale de recuperare-reabilitare, în condiţiile stabilite prin
norme, numai pe baza biletelor de trimitere, care sunt formulare cu regim
special utilizate în sistemul de asigurări sociale de sănătate, eliberate de
medicii de familie, medicii de specialitate din ambulatoriu sau medicii de
specialitate din spital, aflaţi în relaţie contractuală cu casele de asigurări
de sănătate.
(4) Biletele de trimitere pentru
tratament de recuperare în staţiunile balneoclimatice se fac de către medicii
de familie, de către medicii de specialitate din ambulatoriu şi medicii din
spital, aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate,
pentru perioade şi potrivit unui ritm stabilite de
medicul de recuperare-reabilitare.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(6) Trimiterea asiguratului de către un medic de
specialitate aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate
către un alt medic de specialitate din ambulatoriu aflat în relaţii
contractuale cu casele de asigurări de sănătate se face pe baza biletului de
trimitere, care este formular cu regim special utilizat în sistemul de
asigurări sociale de sănătate, numai în situaţia în care asiguratul a
beneficiat de serviciile medicale de specialitate din partea medicului
respectiv."
31. La articolul 52,
alineatul (5) se abrogă.
32. Articolul 53 se modifică şi va avea următorul
cuprins: „Art. 53. - Casele de asigurări de
sănătate au obligaţia să
deconteze lunar, în termen de maximum 20 de zile
calendaristice de la încheierea fiecărei luni, contravaloarea serviciilor
medicale furnizate potrivit contractelor încheiate între furnizorii de servicii
medicale ambulatorii şi casele de asigurări de sănătate, pe baza documentelor
prezentate de furnizori în primele 7 zile lucrătoare ale lunii următoare lunii pentru care se face plata. Pentru
serviciile medicale clinice decontarea lunară se face la valoarea minimă
garantată pentru un punct, unică pe ţară şi prevăzută în norme, iar
regularizarea trimestrială, la valoarea definitivă, până la data de 30 a lunii
următoare încheierii trimestrului, pe baza documentelor prezentate de furnizori
în primele 7 zile lucrătoare ale lunii următoare trimestrului pentru care se
face plata, potrivit normelor. Valoarea definitivă a unui punct nu poate fi mai
mică decât valoarea minimă garantată pentru un punct. Valoarea minimă garantată
se calculează trimestrial, în funcţie de fondurile aprobate cu această
destinaţie, şi va fi prevăzută în norme."
33. La articolul 55
alineatul (1), literele a), b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) la prima constatare, cu 10%;
b) la a doua constatare, cu 20%;
c) la a treia constatare, cu 30%."
34. La articolul 55
alineatul (2), literele a), b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) la prima constatare, cu 10%;
b) la a doua constatare, cu 20%;
c) la a treia constatare, cu 30%."
35. La articolul 60
alineatul (5), literele a), b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) listei de servicii medicale care nu pot fi
efectuate în ambulatoriu şi impun internarea conform
prevederilor alin. (4);
b) listei materialelor sanitare şi a denumirilor comune
internaţionale (DCI) utilizate pe perioada spitalizării, menţionându-se care
DCI-uri pot fi recomandate pacienţilor internaţi, care dintre acestea pot fi
prescrise de orice medic din spitalul respectiv şi care DCI-uri pot fi
prescrise cu aprobarea medicului şef de secţie sau cu aprobarea consiliului
medical. Lista materialelor sanitare şi a DCI-urilor prezentată de spitale la
încheierea contractului cuprinde lista cu DCI-urile medicamentelor de uz uman
de care beneficiază asiguraţii în tratamentul spitalicesc, care se va aproba
prin hotărâre a Guvernului, precum şi DCI-urile din lista prevăzută la art. 94
alin. (1) pentru asigurarea continuităţii tratamentului în ambulatoriu şi are
ca scop asigurarea tratamentului pacienţilor internaţi şi monitorizarea
consumului de medicamente pentru întocmirea decontului de cheltuieli ce se
eliberează pacientului;
c) structurii organizatorice aprobate sau avizate, după
caz, de Ministerul Sănătăţii, în vigoare la data încheierii contractului de
furnizare de servicii medicale cu casa de asigurări de sănătate."
36. La articolul 64
alineatul (2), literele e) şi g) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,e) sume pentru serviciile medicale
efectuate în cabinete medicale de specialitate în oncologie medicală, diabet
zaharat, nutriţie şi boli metabolice şi în cabinetele de planificare familială
în care îşi desfăşoară activitatea medici cu specialitatea
obstetrică-ginecologie, care se află în structura spitalului ca unităţi fără
personalitate juridică, precum şi în cabinetele de specialitate din
ambulatoriul integrat al spitalului, finanţate din fondul alocat asistenţei
medicale ambulatorii de specialitate, pentru specialităţile clinice;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
g) sume pentru serviciile medicale de tip spitalicesc, efectuate în regim de spitalizare de zi, finanţate din fondul
alocat pentru asistenţa medicală spitalicească, în condiţiile prevăzute prin
norme, a căror plată se face prin tarif pe serviciu medical, respectiv prin
tarif pe caz rezolvat;".
37. La articolul 64,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Cheltuielile ocazionate de activităţile
desfăşurate în camerele de gardă şi în structurile asimilate acestora, din
cadrul spitalelor, pentru cazurile care sunt internate prin spitalizare
continuă, sunt cuprinse în structura tarifului pe caz rezolvat. Cazurile pentru
care se acordă servicii medicale în aceste structuri din cadrul spitalelor sunt
considerate cazuri rezolvate în regim de spitalizare de zi numai pentru
cazurile neinternate prin spitalizare continuă şi sunt decontate prin tarif/caz
rezolvat."
38. La articolul 64,
după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul
cuprins:
„(4) Numărul de cazuri şi tariful aferent serviciilor
de spitalizare de zi se negociază cu casele de asigurări de sănătate, fiind
suportate din fondul aferent asistenţei medicale spitaliceşti, în condiţiile
prevăzute în norme."
39. După articolul
64 se introduce un nou articol, articolul 641, cu următorul cuprins:
„Art. 641. - (1) La
contractarea serviciilor medicale spitaliceşti, casele de asigurări de sănătate
vor avea în vedere 95% din fondurile alocate cu această destinaţie la nivelul
casei de asigurări de sănătate după ce s-a dedus suma aferentă serviciilor
medicale paraclinice ce se pot efectua în ambulatoriu de unităţile sanitare cu
paturi.
(2) Diferenţa de 5% din fondul cu destinaţie servicii
medicale spitaliceşti ce nu a fost contractată iniţial se utilizează pentru
decontarea cazurilor externate prevăzute la art. 74, precum şi pentru
decontarea sumelor reprezentând depăşirea valorii trimestriale de contract cu
maximum 5% din valoarea acesteia pentru spitalele clinice de urgenţă care au
peste 5.000 de cazuri externate/lună, respectiv 60.000 de cazuri externate/an,
cât şi pentru alte situaţii justificate ce pot apărea în derularea contractelor
încheiate cu furnizorii de servicii medicale spitaliceşti, după caz."
40. La articolul 65
alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) să prezinte casei de asigurări de sănătate, în
vederea contractării, indicatorii specifici stabiliţi prin norme, precum şi
nivelul indicatorilor de performanţă ai managementului spitalului public
asumaţi prin contractul de management, cu excepţia spitalelor care au manageri
interimari, numiţi prin ordin al ministrului sănătăţii în cazul spitalelor
publice din reţeaua Ministerului Sănătăţii sau, în cazul ministerelor şi
instituţiilor cu reţea sanitară proprie, prin act administrativ al
instituţiilor respective;".
41. La articolul 65
alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, litera e), cu
următorul cuprins:
,,e) să afişeze pe pagina web a Ministerului Sănătăţii,
în primele 3 zile lucrătoare ale lunii curente, cheltuielile efectuate în luna
precedentă, conform machetei prevăzute în norme.".
42. La articolul 65,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) In vederea contractării serviciilor de spitalizare
de zi, spitalele au obligaţia să solicite acordul direcţiilor de sănătate
publică pentru organizarea acestui tip de activitate, în situaţia în care
structura organizatorică a spitalului, aprobată în condiţiile legii, nu
cuprinde structuri pentru spitalizare de zi."
43. La articolul 67,
litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) să deconteze, în primele 10 zile ale lunii
următoare celei pentru care se face plata, dar numai după îndeplinirea
obligaţiei prevăzute la art. 65 alin. (1) lit. e), contravaloarea serviciilor
medicale acordate asiguraţilor în luna precedentă, pe baza facturii şi a
documentelor însoţitoare, cu încadrarea în sumele contractate. Pentru fiecare
lună, casele de asigurări de sănătate pot efectua până la data de 20 decontarea lunii curente pentru
perioada 1-15 a lunii, în baza indicatorilor specifici realizaţi şi în limita
sumelor contractate, pe baza facturii şi a documentelor însoţitoare;".
44. La articolul 69,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Cazurile internate în regim de spitalizare
continuă care nu au îndeplinit criteriile de internare nu se decontează de
casele de asigurări de sănătate. Cazurile care fac obiectul internării prin
spitalizare de zi şi au fost rezolvate prin spitalizare continuă la solicitarea
asiguratului se decontează de casele de asigurări de sănătate la tariful pe
serviciu medical/caz rezolvat aferent spitalizării de zi, diferenţa fiind
suportată de asigurat."
45. La articolul 70, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) investigaţiile paraclinice pentru bolnavii
internaţi, efectuate în alte unităţi spitaliceşti sau în unităţi ambulatorii de
specialitate, în situaţiile în care spitalul respectiv nu deţine dotarea
necesară sau aparatura existentă în dotarea acestuia nu este funcţională, în
condiţiile stabilite prin norme;".
46. Articolul 74 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 74. - Casele de asigurări de sănătate decontează cazurile externate din unităţile sanitare
cu personalitate juridică de medicina muncii - boli profesionale şi din
secţiile de boli profesionale aflate în structura spitalelor, pentru care nu
s-a confirmat caracterul de boală profesională, în condiţiile respectării
criteriilor de internare prevăzute la art. 60 alin. (4) şi în condiţiile în
care cazurile externate sunt persoane asigurate în sistemul asigurărilor
sociale de sănătate. Casele de asigurări de sănătate nu decontează mai mult de
50% din cazurile externate din unităţile sanitare cu personalitate juridică de
medicina muncii - boli profesionale şi din secţiile de boli profesionale aflate
în structura spitalelor."
47. La articolul 75
alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) la a treia constatare şi la următoarele constatări
după aceasta, reţinerea unei sume calculate prin aplicarea unui procent de 9%
la valoarea de contract lunară."
48. La articolul 75
alineatul (2), litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) una sau mai multe secţii nu mai îndeplinesc
condiţiile de contractare; suspendarea se face până la îndeplinirea condiţiilor
obligatorii pentru reluarea activităţii;".
49. Articolul 79 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 79. - Modalităţile de plată a serviciilor
medicale de urgenţă şi
transport sanitar sunt:
1. pentru unităţile medicale specializate publice
autorizate şi evaluate: buget global stabilit pe baza indicatorilor şi, după
caz, a coeficienţilor de ajustare corespunzători timpilor de aşteptare, în
condiţiile stabilite în norme;
2. pentru unităţile
specializate autorizate şi evaluate private, pe baza apelurilor primite prin
sistemul 112, dispecerizate de dispeceratul medical public sau cel integrat,
pentru cazurile prevăzute în norme:
a) pentru plata consultaţiilor de urgenţă la domiciliu:
a1) tarif pe kilometru echivalent parcurs în mediul
urban, tarif pe kilometru efectiv realizat în mediul rural sau milă parcursă
pentru serviciile de transport medical;
a2) tarif pe solicitare;
b) pentru alte tipuri de transport sanitar se
utilizează tarif pe kilometru echivalent parcurs în mediul urban, tarif pe
kilometru efectiv realizat în mediul rural sau milă parcursă, după caz."
50. La articolul 82
alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) la a treia constatare şi la următoarele constatări
după aceasta, reţinerea unei sume calculate prin aplicarea unui procent de 9%
la valoarea de contract lunară."
51. La articolul 86,
literele a), b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) la prima constatare, cu 10%;
b) la a doua constatare, cu 20%;
c) la a treia constatare, cu 30%."
52. La articolul
89, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) să acorde servicii medicale asiguraţilor numai pe
bază de bilet de trimitere, care este formular cu regim special utilizat în
sistemul de asigurări sociale de sănătate, de la medicul de familie, de la
medicul de specialitate din ambulatoriu sau de la medicul din spital, aflat în
relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate;".
53. La articolul 91, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 91. - (1) Biletele de trimitere pentru tratament
de recuperare-reabilitare în staţiunile balneoclimatice se acordă de către
medicii de familie, de către medicii de specialitate din ambulatoriu şi medicii
din spital, aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate,
pentru perioade şi potrivit unui ritm stabilite de medicul de recuperare-reabilitare."
54. La articolul 91,
alineatul (2) se abrogă.
55. La articolul 92 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,c) la a treia constatare şi la următoarele constatări
după aceasta, reţinerea unei sume calculate prin aplicarea unui procent de 9%
la valoarea de contract lunară."
56. La articolul 95,
alineatele (3) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(3) In contractul de furnizare de medicamente cu şi
fără contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu, precum şi de materiale
sanitare specifice care se acordă pentru tratamentul în ambulatoriu al
bolnavilor incluşi în unele programe naţionale de sănătate cu scop curativ se
va specifica valoarea orientativă, defalcată pe trimestre şi luni. Valoarea
orientativă a contractului se va stabili în condiţiile prevăzute prin norme
atât pentru medicamentele eliberate cu şi fără contribuţie personală în
tratamentul ambulatoriu, cât şi pentru medicamentele corespunzătoare DCI-urilor
aferente unor programe de sănătate a căror eliberare se face prin farmaciile cu
circuit deschis. Valoarea orientativă a contractelor pentru farmaciile din
reţeaua sanitară a ministerelor şi instituţiilor din domeniul apărării, ordinii
publice, siguranţei naţionale şi autorităţii judecătoreşti, care intră în
relaţie contractuală cu Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii
Publice, Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, se stabileşte prin
normele proprii de aplicare a prezentului contract-cadru.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(5) Contractele pot fi încheiate de reprezentantul
legal al societăţii comerciale farmaceutice cu casa de asigurări de sănătate în
a cărei rază administrativ-teritorială se află sediul social al societăţii
respective şi/sau Casa Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice,
Siguranţei Naţionale şi Autorităţii Judecătoreşti, respectiv Casa Asigurărilor
de Sănătate a Ministerului Transporturilor. In situaţia în care în cadrul
aceleiaşi societăţi comerciale farmaceutice funcţionează mai multe farmacii,
situate în judeţe diferite, reprezentantul legal al societăţii comerciale
încheie contracte cu casele de asigurări de sănătate judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti în a căror rază teritorială se află amplasate farmaciile
respective şi/sau Casa
Asigurărilor de Sănătate a Apărării, Ordinii Publice, Siguranţei Naţionale şi
Autorităţii Judecătoreşti, respectiv Casa Asigurărilor de Sănătate a
Ministerului Transporturilor. In situaţia în care o societate comercială
farmaceutică are deschise puncte de lucru, înfiinţate conform prevederilor
legale în vigoare, în alte judeţe, aceasta va încheia contract cu casa de
asigurări de sănătate în a cărei rază administrativ-teritorială se află punctul
de lucru, în condiţiile stabilite prin norme. Un farmacist îşi poate desfăşura
activitatea la cel mult 2 furnizori aflaţi în relaţie contractuală cu
casa/casele de asigurări de sănătate."
57. La articolul 96,
literele f), g), i), m), n), r), t) şi y) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
,,f) să transmită caselor de asigurări de sănătate
datele solicitate, utilizând Sistemul informatic unic integrat. In situaţia în
care se utilizează un alt sistem informatic, acesta trebuie să fie compatibil
cu Sistemul informatic unic integrat, caz în care furnizorii sunt obligaţi să
asigure confidenţialitatea în procesul de transmitere a datelor. Incepând cu
data implementării sistemului de raportare în timp real, acesta va fi utilizat
de furnizorii de medicamente evaluaţi pentru îndeplinirea acestei obligaţii;
g) să întocmească şi să prezinte caselor de asigurări
de sănătate documentele necesare în vederea decontării medicamentelor cu şi
fără contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu, precum şi a materialelor
sanitare specifice care se acordă pentru tratamentul în ambulatoriu al
bolnavilor incluşi în unele programe naţionale de sănătate cu scop curativ -
factură, borderou-centralizator, prescripţii medicale -, cu înscrierea
numărului de ordine al bonului fiscal şi a datei de emitere a acestora, pe baza
cărora au fost eliberate medicamentele şi materialele sanitare specifice care
se acordă pentru tratamentul în ambulatoriu al bolnavilor incluşi în unele
programe naţionale de sănătate cu scop curativ, în condiţiile stabilite prin
norme; sumele prevăzute în factură şi medicamentele şi materialele sanitare din
documentele justificative însoţitoare, prezentate caselor de asigurări de
sănătate de furnizorii de medicamente în vederea decontării acestora, trebuie
să corespundă cu datele raportate conform prevederilor lit. y). Incepând cu
data implementării sistemului de raportare în timp real, acesta va fi utilizat
de furnizorii de medicamente evaluaţi pentru îndeplinirea acestei obligaţii;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
i) să funcţioneze cu personal farmaceutic autorizat
conform legii;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
m) să elibereze medicamentele din prescripţiile
medicale asiguraţilor, indiferent de casa de asigurări de sănătate la care este
luat în evidenţă asiguratul, în condiţiile în care furnizorul de medicamente
are contract cu casa de asigurări de sănătate cu care medicul care a eliberat
prescripţia medicală a încheiat contract sau convenţie în vederea recunoaşterii
prescripţiilor medicale eliberate în situaţiile prevăzute în norme;
n) să anuleze DCI-urile/medicamentele şi/sau materialele
sanitare care nu au fost eliberate, în faţa primitorului, pe toate exemplarele
prescripţiei medicale, în condiţiile stabilite prin norme;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
r) să depună, în primele 15 zile calendaristice ale
lunii următoare celei pentru care s-au eliberat medicamentele cu şi fără
contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu, precum şi materialele
sanitare specifice care se acordă pentru tratamentul în ambulatoriu al
bolnavilor incluşi în unele programe naţionale de sănătate cu scop curativ,
documentele necesare în vederea decontării pentru luna respectivă.
Pentru medicamentele eliberate
decontarea se face cu încadrarea în fondul aprobat la nivelul casei de
asigurări de sănătate;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
t) să elibereze medicamentul care dă preţul de
referinţă în cadrul denumirii comune internaţionale prescrise de medic şi,
numai cu acordul asiguratului, să elibereze orice alte medicamente din cadrul
aceleiaşi denumiri comune internaţionale, cu excepţia cazurilor în care medicul
prescrie medicamentele pe denumire comercială, în condiţiile prezentei
hotărâri;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
y) să transmită caselor de asigurări de sănătate, în
format electronic, medicamentele şi materialele sanitare eliberate conform
machetei şi la termenele prevăzute în norme. Incepând cu data implementării
sistemului de raportare în timp real, acesta va fi utilizat de furnizorii de
medicamente evaluaţi pentru îndeplinirea acestei obligaţii;".
58. La articolul 96,
după litera y) se introduce o nouă literă, litera z), cu următorul cuprins:
,,z) să nu elibereze prescripţiile medicale care nu
conţin toate datele obligatorii pe care acestea trebuie să le cuprindă, precum
şi dacă nu au fost respectate condiţiile prevăzute în norme privind eliberarea
prescripţiilor medicale, referitoare la numărul de medicamente şi la durata
terapiei, excepţie făcând situaţiile prevăzute la art. 98 lit. c)."
59. La articolul
97, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) să primească de la casa de asigurări de sănătate,
la termenele prevăzute în contract, contravaloarea medicamentelor cu şi fără
contribuţie personală eliberate, conform facturilor emise şi documentelor
însoţitoare, în limita fondurilor aprobate la nivelul casei de asigurări de
sănătate cu această destinaţie, atât pentru medicamentele eliberate cu şi fără
contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu, cât şi pentru medicamentele
corespunzătoare DCI-urilor aferente unor programe naţionale de sănătate a căror
eliberare se face prin farmaciile cu circuit deschis;".
60. La articolul 97,
litera e) se abrogă.
61. La articolul 98, litera d) se modifică şi va
avea următorul cuprins:
,,d) să deconteze furnizorilor de medicamente cu care
au încheiat contracte, în limita fondurilor aprobate la nivelul casei de
asigurări de sănătate cu destinaţie consum de medicamente cu şi fără
contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu, contravaloarea medicamentelor
eliberate cu şi fără contribuţie personală, precum şi a medicamentelor
corespunzătoare DCI-urilor aferente unor programe naţionale de sănătate a căror
eliberare se face prin farmaciile cu circuit deschis, la termenele prevăzute în
norme."
62. La articolul 100, alineatul (1), partea introductivă şi literele a)
şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 100. - (1) Modalităţile de prescriere, de
eliberare şi de decontare a medicamentelor cu şi fără contribuţie personală în
tratamentul ambulatoriu se stabilesc prin norme. Medicii prescriu medicamente
sub forma denumirii comune internaţionale (DCI), cu excepţia cazurilor
justificate medical în fişa medicală a pacientului. Pentru bolile cronice,
medicii pot prescrie unui asigurat medicamente cu şi fără contribuţie personală,
cu următoarele restricţii:
a) pentru sublistele A şi B - o singură prescripţie
lunar, cu maximum 7 medicamente, dar nu mai mult de 3 medicamente din sublista
B cu procent de compensare 50% din preţul de referinţă. Valoarea totală a
medicamentelor din sublista B, calculată la nivelul preţului de referinţă, este de până la 300 lei
pe lună;
b) în situaţia în care într-o lună se prescrie un
medicament din sublista B notat cu #, cu o valoare maximă a tratamentului pe o
lună, calculată la nivelul preţului de referinţă, mai mare de 300 lei, nu se
mai prescriu în luna respectivă şi alte medicamente din sublista B;".
63. La articolul
102, literele h), i) şi j) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,h) în cazul nerespectării prevederilor art. 96 lit. c),
f), h), m), o), q), u), v), x) şi z);
i) la a patra constatare a nerespectării termenului de
5 zile lucrătoare pentru remedierea situaţiilor prevăzute la art. 96 lit. a),
b), n), r), s) şi t);
j) la a patra constatare a nerespectării în cursul unui
an a oricăreia dintre obligaţiile prevăzute la art. 96 lit. e), g), j), k), l), p) şi y);"
64. La articolul
105, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 105. - (1) Pentru
societăţile comerciale farmaceutice în cadrul cărora funcţionează mai multe
farmacii/puncte de lucru, condiţiile de reziliere a contractelor prevăzute la
art. 102 lit. f), g) şi h) - pentru nerespectarea prevederilor art. 96 lit. f),
m) şi v), condiţiile de reziliere a contractelor prevăzute la art. 102 lit. i)
- pentru nerespectarea prevederilor art. 96 lit. r) şi condiţiile de reziliere
a contractelor prevăzute la art. 102 lit. j) - pentru nerespectarea
prevederilor art. 96 lit. g) şi y) - se aplică la nivel de societate; restul
condiţiilor de reziliere prevăzute la art. 102 se aplică corespunzător pentru
fiecare dintre farmaciile/punctele de lucru la care se înregistrează aceste
situaţii, prin excluderea lor din contract şi modificarea contractului în mod
corespunzător. Prevederile art. 103 şi 104 referitoare la condiţiile de
suspendare, respectiv încetare se aplică societăţii comerciale farmaceutice sau
farmaciilor, respectiv punctelor de lucru, după caz."
65. La articolul 106 alineatul (1), literele a), b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) cu 10 % la prima constatare;
b) cu 20% la a doua constatare;
c) cu 30% la a treia constatare."
66. La articolul
106, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul în care se
constată nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 96 lit. e), g), j), k), I), p) şi y) şi în cazul nerespectării
termenului de 5 zile pentru remedierea situaţiilor prevăzute la art. 96 lit.
a), b), n), r), s) şi t), suma cuvenită pentru luna în care s-au înregistrat
aceste situaţii se diminuează după cum urmează:
a) la prima constatare, cu 10 %;
b) la a doua constatare, cu 20%;
c) la a treia constatare, cu 30%."
67. La articolul
110, literele h) şi k) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,h) să emită, în vederea
decontării, facturile însoţite de: copia certificatului de garanţie, declaraţia
de conformitate pentru dispozitivele
la comandă, după caz, conform prevederilor legale în vigoare, audiogramele
efectuate după protezarea auditivă de un furnizor autorizat şi evaluat, aflat
în relaţie contractuală cu casa de asigurări de sănătate, taloanele lunare
pentru dispozitivele de protezare stomii şi incontinenţă urinară, fotoliile
rulante şi aparatele pentru administrare continuă cu oxigen, după caz, dovada
verificării tehnice sau a verificării după reparare, după caz, confirmarea
primirii dispozitivului medical sub semnătura beneficiarului, cu specificarea
domiciliului, a actului de identitate şi a codului numeric personal sau a
documentelor ce confirmă expedierea prin poştă şi primirea la domiciliu; cheltuielile
cu transportul dispozitivului medical la domiciliul asiguratului nu se
decontează de casele de asigurări de sănătate. Incepând cu data implementării
sistemului de raportare în timp real, acesta va fi utilizat de furnizorii de
dispozitive medicale evaluaţi pentru îndeplinirea acestei obligaţii;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
k) să utilizeze Sistemul informatic unic integrat. In
situaţia în care se utilizează un alt sistem informatic, acesta trebuie să fie
compatibil cu Sistemul informatic unic integrat, caz în care furnizorii sunt
obligaţi să asigure confidenţialitatea în procesul de transmitere a datelor.
Incepând cu data implementării sistemului de raportare în timp real, acesta va
fi utilizat de furnizorii de dispozitive medicale evaluaţi pentru îndeplinirea
acestei obligaţii;".
68. La articolul 120
teza întâi, literele a), b) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
,,a) la prima constatare, cu 10%;
b) la a doua constatare, cu 20%;
c) la a treia constatare, cu 30%."
69. La articolul
128, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 128. - (1) Sunt incluse în lista de medicamente
(denumiri comerciale) de care beneficiază asiguraţii în tratamentul
ambulatoriu, cu sau fără contribuţie personală, pe bază de prescripţie
medicală, în sistemul de asigurări sociale de sănătate, care se aprobă prin
ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, numai
medicamentele cu studii de bioechivalenţă, cu excepţia situaţiilor în care
medicamentul respectiv nu este inclus în lista medicamentelor care necesită
studii de bioechivalenţă conform normelor în vigoare şi a situaţiilor în care,
pentru o anumită denumire comună internaţională, nu există medicamente care
deţin astfel de studii."
Art. II. - In cuprinsul
Hotărârii Guvernului nr. 1.714/2008 pentru aprobarea Contractului-cadru privind
condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate pentru anul 2009, cu modificările şi completările
ulterioare, sintagmele „Ministerul Sănătăţii Publice", „ministrul
sănătăţii publice" şi „autorităţile de sănătate publică judeţene şi a
municipiului Bucureşti" se înlocuiesc cu sintagmele „Ministerul
Sănătăţii", „ministrul sănătăţii" şi, respectiv, „direcţiile de
sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti".
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii,
Ion Bazac
Preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate,
Irinel Popescu